Tuli ostettua -02 avensis ja kun ilmastoinnin heittää päälle alkaa haista ihme käry. Mistä mahtaa johtua?
Ilmastoinnin "käry"
27
6881
Vastaukset
- ASD
Oiskohan home päässyt pesiytymään laitteistoon? Kokeile tarvikeliikkeistä saatavaa homeentappoainetta purkin ohjeen mukaisesti.
- hajuhemmo73
Tutulla 03-ave ja auto dunkkaa ihan ihmeelliselle. Tuttuni on kuulema jo tottunut hajuun, minä en. Kun ilmastointi kytketään pois päältä, voi sisällä olla ilman kaasunaamaria. Kuvitelkaa kesällä, kun ei voi pitää ilmastointia päällä.
- autokohtaista
Kaikkien autojen ilmastointi dunkkaa ellei käytetä noita em. mömmöjä välillä. Vai ajattelitko että se kenno jotenkin tietää nyt olevansa Avensiksessa?
- tojo-pekka
Mutta siitä saa syyttää vain itseään, sillä ilmastoitin pitäisi ottaa pois päältä muutama minnuuti ennen auton pysäyttämistä. Tällöin paikat kerkeään kuivua eikä pahaa hajua pääse syntymään.
- Ripa
.... syynä olla likaantunut raitisilma suodatin? Vaihdettava riittävän usein
- gannus
Ripa kirjoitti:
itselläni on Audi ja se tuoksuu aina hyvälle ja laadukkaalle. Käykää koeajamassa, niin olette ällikällä lyötyjä.
- Ripa
gannus kirjoitti:
itselläni on Audi ja se tuoksuu aina hyvälle ja laadukkaalle. Käykää koeajamassa, niin olette ällikällä lyötyjä.
...ja laatupeli, täytyy myöntää. Hinta vaan menee hiukan liian korkeaksi.
- Viimeinen ave
... tuo minun mielestäni on. Enpä ole ohjekirjasta löytänyt mitään mainintaa muutaman minuutin pois päältä ottamisesta.
- ainakin
Viimeinen ave kirjoitti:
... tuo minun mielestäni on. Enpä ole ohjekirjasta löytänyt mitään mainintaa muutaman minuutin pois päältä ottamisesta.
Corollan ohjekirjasta. Eiköhän myös Avensiksen. Sinänsä tuo sama ohje koskee kaikkia automerkkejä ja malleja.
- Missä mennään
... on vikaa, niin vika onkin kuskissa? Niinkö se menee?
- erkki
ainakin kirjoitti:
Corollan ohjekirjasta. Eiköhän myös Avensiksen. Sinänsä tuo sama ohje koskee kaikkia automerkkejä ja malleja.
... muita merkkejä. Hiukan on kokemusta. Ei hajuja eikä pois päältä panemisia ennen pysäytystä. Raistisilmasuodattimet olen vaihdattanut huolto-ohjelman mukaisesti.
- tojo-pekka
Missä mennään kirjoitti:
... on vikaa, niin vika onkin kuskissa? Niinkö se menee?
Tässä tapauksessa autossa ei ole vikaa, vaan ilmatoinnin kenno on likainen väärän käytön vuoksi. Tuota likaisuutta en laskisi viaksi...
- tojo-pekka
Ripa kirjoitti:
Se on vaihdettu ajallaan. Tunkkainen haju tulee pelkästään käytettäessä ilmastointia.
- Missä mennään
tojo-pekka kirjoitti:
Tässä tapauksessa autossa ei ole vikaa, vaan ilmatoinnin kenno on likainen väärän käytön vuoksi. Tuota likaisuutta en laskisi viaksi...
..tyhmyyteni, mutta jos kenno on likainen, niin eikö pahaa hajua tule aina, kun ilmastointi on päällä? Mitä tuo muutama minuutti pois päältä auttaa? Löytyykö ohjekirjasta ohjeistusta? Jos niin täytyy kaivaa esille. Helpotatko tyhmän elämää ja kerrot miltä sivulta löydän. Eiköhän sitten mene jakeluun :-)
Kumma juttu, kun tuttujen euroautoissa ilmastointi voi olla päälle loppuun saakka. Ei tarvitse ottaa hellesäällä loppuhikoilua :-) - tojo-pekka
Missä mennään kirjoitti:
..tyhmyyteni, mutta jos kenno on likainen, niin eikö pahaa hajua tule aina, kun ilmastointi on päällä? Mitä tuo muutama minuutti pois päältä auttaa? Löytyykö ohjekirjasta ohjeistusta? Jos niin täytyy kaivaa esille. Helpotatko tyhmän elämää ja kerrot miltä sivulta löydän. Eiköhän sitten mene jakeluun :-)
Kumma juttu, kun tuttujen euroautoissa ilmastointi voi olla päälle loppuun saakka. Ei tarvitse ottaa hellesäällä loppuhikoilua :-)Tästä linkistä löydät syyn ilmastoinnin pahaan hajuun, sama homma koskee kaikkia automerkkejä. (paitsi jos sitä ei ole, kuten esimerkiksi eräät Volkswagenin mallit, joihin sen saa pelkästään lisävarusteena.) Kun sammuuttaa ilmastoinnin vähän ennen pysähtymistä, kerkeää höyrystin "kuivahtaa".
http://www.isoniitynautokorjaamo.fi/ilmastointi.html
"Ei tarvitse ottaa hellesäällä loppuhikoilua :-)"
Loppuhikoilua? Kuvitteletko auton tulevan kovinkin kuumaksi muutamassa minuutissa?!? - ave00'
Missä mennään kirjoitti:
Kumma juttu, kun tuttujen euroautoissa ilmastointi voi olla päälle loppuun saakka. Ei tarvitse ottaa hellesäällä loppuhikoilua :-)"tuttujen euroautoissa". Mitenkäs sinun omassasi.
Säännöllinen huolto olisi auttanut tuohonkin "vikaan", niinkuin moneen muuhunkin. Todennäköisesti kaverin asunto on homeessa, kun on säästänyt sähkölaskussa ja pitänyt ilmanvaihtokonetta pois päältä. - Missä mennään
tojo-pekka kirjoitti:
Tästä linkistä löydät syyn ilmastoinnin pahaan hajuun, sama homma koskee kaikkia automerkkejä. (paitsi jos sitä ei ole, kuten esimerkiksi eräät Volkswagenin mallit, joihin sen saa pelkästään lisävarusteena.) Kun sammuuttaa ilmastoinnin vähän ennen pysähtymistä, kerkeää höyrystin "kuivahtaa".
http://www.isoniitynautokorjaamo.fi/ilmastointi.html
"Ei tarvitse ottaa hellesäällä loppuhikoilua :-)"
Loppuhikoilua? Kuvitteletko auton tulevan kovinkin kuumaksi muutamassa minuutissa?!?.. ja linkistä! Linkissä ei kuitenkaan neuvota sulkemaan ilmastointia muutamaa minuuttia ennen pysähtymistä. Paha haju saadaan pois sen mukaan auton kemiallisella puhdistuksella. Tuttavan euroautossa ilmastoinnin kosteus poistuu autosta sen alle putken kautta. Parkkipaikalle siis syntyy pieni vesilätäkkö. Varmistin vielä asian, mitään ilmastoinnin sammuttelua ei tarvita. Eikä hajuja ole. Missä siis mennään? Onko aven ilmastoinnin tekninen rakenne erilainen?
- Missä mennään
ave00' kirjoitti:
"tuttujen euroautoissa". Mitenkäs sinun omassasi.
Säännöllinen huolto olisi auttanut tuohonkin "vikaan", niinkuin moneen muuhunkin. Todennäköisesti kaverin asunto on homeessa, kun on säästänyt sähkölaskussa ja pitänyt ilmanvaihtokonetta pois päältä.... vikaan? Säännöllinen huolto ja ilmastointi ei haise? Sitäkö tarkoitat? Miten asuntoasiat liittyvät autopalstaan?
- ave00'
Missä mennään kirjoitti:
... vikaan? Säännöllinen huolto ja ilmastointi ei haise? Sitäkö tarkoitat? Miten asuntoasiat liittyvät autopalstaan?
Myös ilmastointilaitetta täytyy todellakin huoltaa. Yllättävää, eikö totta.
No, kunhan sinullakin alkaa korvantaukset kuivua ja amisviiksien tilalle alkaa kasvaa parta, opit tietämään, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos on törppö jossain asiassa, on törppö todennäköisesti toisessakin. - Missä mennään
ave00' kirjoitti:
No, kunhan sinullakin alkaa korvantaukset kuivua ja amisviiksien tilalle alkaa kasvaa parta, opit tietämään, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos on törppö jossain asiassa, on törppö todennäköisesti toisessakin....Tojo-Pekka sitten väittää, että ilmastointi pitää laittaa pois päältä muutama minuutti ennen ajon lopetusta. Ymmärsin hänen juttunsa niin, että moinen toimenpide on välttämätöntä, vaikka tarpeelliset huollot suoritettu. Kerrotko tyhmälle myös, kuinka usein ilmastointi pitää huoltaa? Kuuluuko se Aven huolto-ohjelmaan joissain kilometrimäärissä?
- ave00'
Missä mennään kirjoitti:
...Tojo-Pekka sitten väittää, että ilmastointi pitää laittaa pois päältä muutama minuutti ennen ajon lopetusta. Ymmärsin hänen juttunsa niin, että moinen toimenpide on välttämätöntä, vaikka tarpeelliset huollot suoritettu. Kerrotko tyhmälle myös, kuinka usein ilmastointi pitää huoltaa? Kuuluuko se Aven huolto-ohjelmaan joissain kilometrimäärissä?
Kyllä ainakin minun Aveni huolto-ohjeissa kehotetaan tekemään ilmastointilaitteen huolto kahden vuoden välein. Minä olen huoltanut omastani kerran v. 2003 lopulla, eli reilun kolmen vuoden käytön jälkeen, maksoi tarjouksessa 99€. Elikä tuon verran säästämällä kolmessa vuodessa saattaa saada ongelmia itselleen.
En tunne muiden merkkien huolto-ohjelmia, mutta kerropa sinä, kun tunnut olevan asioista perillä. Vai yritätkö vain ärsyttää. - AirCondition
ave00' kirjoitti:
Kyllä ainakin minun Aveni huolto-ohjeissa kehotetaan tekemään ilmastointilaitteen huolto kahden vuoden välein. Minä olen huoltanut omastani kerran v. 2003 lopulla, eli reilun kolmen vuoden käytön jälkeen, maksoi tarjouksessa 99€. Elikä tuon verran säästämällä kolmessa vuodessa saattaa saada ongelmia itselleen.
En tunne muiden merkkien huolto-ohjelmia, mutta kerropa sinä, kun tunnut olevan asioista perillä. Vai yritätkö vain ärsyttää.vuotta vanha auto joka on varustettu automaatti-ilmastoinnilla. Kahden-kolmen vuoden välein siihen on lisätty keväisin ainetta. Lisäys on maksanut 10-15 euroa kerta. Koskaan ei ole ollut mitään käryä tai muutakaan ongelmaa. Sanomattakin lie selvää, että auto on eurooppalainen.
P.S. En ole edellinen kirjoittaja (tai sitä edellinen) - AirCondition
ave00' kirjoitti:
No, kunhan sinullakin alkaa korvantaukset kuivua ja amisviiksien tilalle alkaa kasvaa parta, opit tietämään, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos on törppö jossain asiassa, on törppö todennäköisesti toisessakin.Tojoissa mutta en ole näissä euromerkeissä juurikaan huoltanut. Kahden vuoden välein 20% lisää ainetta vaan.
- Missä mennään
ave00' kirjoitti:
En tunne muiden merkkien huolto-ohjelmia, mutta kerropa sinä, kun tunnut olevan asioista perillä. Vai yritätkö vain ärsyttää...vastauksesta. Tämä selvensi. Eli Aven huolto-ohjelman mukaiset toimenpiteet, niin ei käryjä eikä mitään kummallisia "laita pois päältä pari minuuttia ennen moottorin sulkemista tojo-pekan tyyliin" kommervenkkejä. Pahoittelen, jos sepustukseni on tuntunut ärsyttämiseltä.
- 2002ave
Osta tojo liikkeestä ilmastoinnin puh.aine
ei sen jälkeen haise.
Ostin itse keväällä eikä ole ollut enään hajuja.- on vaikeaa
Tiedoksi, en lukenut tuota linkkiä. Oli automerkki mikä tahansa, niin aina kannattaa lopettaa ilmastointi hieman ennen määränpäätä. Pääsee se kenno kuivumaan. Kuivaan kennoon ei pääse muodostumaan hometta. Se home siellä haisee kuin vanha tiskirätti. Pomon laguna lemahti taannoin juuri noin. Ongelma poistui puhdistusspraylla.(motonet)
Kannattaa käyttää nettiä hakusanoilla ettei tarvitse kysellä moisia asioita useaan kertaan. - Perskutarallaa
on vaikeaa kirjoitti:
Tiedoksi, en lukenut tuota linkkiä. Oli automerkki mikä tahansa, niin aina kannattaa lopettaa ilmastointi hieman ennen määränpäätä. Pääsee se kenno kuivumaan. Kuivaan kennoon ei pääse muodostumaan hometta. Se home siellä haisee kuin vanha tiskirätti. Pomon laguna lemahti taannoin juuri noin. Ongelma poistui puhdistusspraylla.(motonet)
Kannattaa käyttää nettiä hakusanoilla ettei tarvitse kysellä moisia asioita useaan kertaan.Että omistin joskus 740:n volvon jossa oli ilmastointi ajelin sillä noin kahdeksan vuotta.
en ollut koskaan edes kuullut mistään aineista.
ainoa mitä piti joskus lisätä oli kylmäaine.
ei haissut pahalle vaikka en sammutellut loppumatkasta.taitaa olla tojon ominaisuus tuo haju.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1633056Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3722087- 411861
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii431836Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321431Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541183
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328985Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles113968Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53802