IMOVANE/ZOPINOX ja tenox

UNETON

Olen syönyt heinäkuusta lähtien nukahtamislääkkeitä. Ensin imovanea sekä sen rinnakkaislääkettä zopinoxia, jonka jälkeen kokeilin parin viikon ajan tenoxia. Niissä vain ongelmana että teho hiipuu vähitellen. Olen 25v kolmen lapsen äiti ja kärsin myös masennuksesta. Lääkärini on sitä mieltä että tarkeintä on saada yöt nukuttua. Nyt hän määräsi imovanea 7,5mg kaksi tablettia yöksi tai tenox 20mg kaksi kappaletta yöksi. Uskallanko ottaa? Pelkään että annosta vaan joudutaan nostamaan kokoajan. Olen jo ihan varmasti niihin koukkuun jäänytkin. Kuka tietäisi mitä tehdä?

18

30599

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katovuosi

      Yleensä suositellaan, että jatkuvassa käytössä pitäisi käyttää esim. vuoroviikoin kahta eri lääkettä joissa eri vaikuttava aine, niin ei ainakaan fyysisesti pääsisi jäämään koukkuun kumpaankaan.

      Kumma että sulla noin äkkiä teho hiipuu - minulla on ollut Imovane/Zopiclone/Zopinox kohta 13 vuotta ja koko ajan samalla annoksella. Hyvin toimii.

      Kyllä kai sinulla on rinnalla masennuslääke? Eihän noista yksinään mitään hyötyä ole.

      • fze

        Onhan lääkärisi psykiatri, ja toimiihan potilas-lääkärisuhde? Millainen hoito masennukseesi on? Olisiko väsyttävä masennuslääke illaksi paikallaan unta tukemaan?

        Ohessa pieni pätkä unettomuudesta ja sen lääkehoidosta: http://www.samianttila.net/tyo/unilaakkeista/
        Mitään itsehoito-ohjeita nämä eivät ole, mutta voisivat toimia hyvin keskustelun avaukseksi omalääkärisi kanssa. Pyri keskustelemaan avoimesti lääkärisi kanssa.


    • Nipsu

      Hei! Mä käytän satunnaisesti zopinoxia. Ennen nukuin 6-7 tuntia yhdellä 7,5mg tabletilla, nyt on oikeestaan ihan sama otanko puolikkaan vai kokonaisen ja anyway teho kestää 3-4 tuntia ja plim olen hereillä. Turhauttavaa.. Syön myös melatoniinia mikä on helpottanut unen tuloa iltaisin mutta sama juttu, herään aina pyörimään kolmen neljän aikaan,joka yö. En syö zopinoxia kun pari kertaa viikossa.

      Muutamia kuukausia pahimman unettomuuden (ja lievän masennuksen) aikaan söin mirtazapin nimistä masennuslääkettä pienellä annoksella iltaisin. Nukuin hyvin!! Heräilin kyllä mutta nukahdin heti uudelleen. Tuntui että nukuin monen vuoden univelat. Silloin olin valvonut useemman viikon lähes kokonaan ja lääkkeistä menny teho.

      Oli siitä vähän pöpperöinen olo myös päivällä ainakin alussa. Lääke lihotti ja tuntui vievän seksihaluja, joten lopetin sen. Silloin kuitenkin lääke pelasti minut pahemmilta seurauksilta ja pahenevalta masennukselta. Nyt tuntuu että pärjään näinkin joten en oo syöny. Jos tilanne "pahenee" niin syön taas muutaman kuukauden jakson. Mulle riitti ihan 1/4 tablettia,lopussa jopa pieni murunen. reseptissä luki puolikas tabletti.

      Juttele lääkärin kanssa vielä. En poissulkisi tätäkään vaihtoehtoa, itse tosiaan löysin siitä akuutti avun. Silloin ei tuntunut missään pari lisäkiloa eikä vähentyneet halut, uni oli se tärkein!!

      Näin myös unia ja tunsin itseni enemmän levänneeksi kun zopinoxin kanssa.

      Toivottavsti apu löytyy! Jaksamista! Sinuna en söisi 2 tablettia iltaisin jos teho on jokseenkin sama kuin yhdellä. Kuten sanoin mulla ei ainakaan unijakso pitene vaikka annos olisi suurempi. Oon myös kokeillu 1,5 tablettia eikä teho muuttunu, aamulla oli vaan superturvonneet silmä ja paha maku suussa..

    • UNETON

      Minulla on myös mielialalääke Remeron nukahtamislääkkeen lisäksi. Väsytti ekat kaksi viikkoa mutta nyt kun annos nostettu 45mg, väsyttävä vaikutus kadonnut kokonaan. Minulla aloitettiin Remeronin rinnalle myös serequel 250mg vuorokaudessa tukemaan mielialalääkettä ja auttamaan ahdistukseen. Ahdistus helpottanut ja mielialakin vähän parantunut mutta yöunet edelleen kadoksissa. Ja minua muutenkin kammottaa lääkemäärä mitä syön kun en aikaisemmin joutunut mitään syömään. Tunnen syyllisyyttä lääkkeistä mitä syön. Olen ihan pulassa noiden nukahtamislääkkeiden kanssa. Oma lääkäri ei edes halua keskustella niiden lopettamisesta vielä. Pelkää että jos alan taas kunnolla valvomaan niin masennus pahenee... Mutta kun niistä teho mennyt niin en tiedä kannattaako niiden annostusta lisätä? Onko muilla vastaavia lääkkeitä masennukseen ja unettomuuteen? Miten olette päässeet nukahtamislääkkeistä eroon?

      • Marjatta

        Älä syö enempää kuin yksi unilääke,mutta älä myös ala nyt lopettaan niitä.Remeronhan toimii unilääkkenä nimenomaan pienellä annoksella eikä niinkään isolla annostuksella.Levozinia käytetään vaikeassa unettomuudessa ja se voi auttaa myös pienellä annoksella.Myös vanhanaikaiset antidepressantit nukuttavat.Ongelman ratkaisu ei ole unilääkkeiden lisäys mikäili ne eivät auta. Puhun kokemuksesta.Onko sinulla pätevä psykiatri?Toivottavasti saat suunniteltua sopivan lääkityksen,siihen tarvit kokenutta lääkärä miel,psykiatria.Äläkä tunne syyllisyyttä.Olen tietenkin maallikko,mutta tällaisia vinkkejä annan.


    • Pitkäaikaiskäyttäjä

      Imovane/Zopinoxia olen käyttänyt vuodesta 1994. Alussa en tarvinnut viikonloppuisin, vaan ainoastaan työpäivien edellä. Tenox ei ole hyvä juttu, käytän sitä vain äärimmäisessä hädässä (sitä ei saa myöskään laktoosittomana, joten vatsakin menee sekaisin).

      Yksi kotikonsti jonka olen vuosien varrella keksinyt, on iltojen rauhoittaminen, lueskelu sängyssä ennen lääkkeen ottamista ja pienen iltapalan nauttiminen sitten, jos lääkeetkään eivät tuudita uneen.

      Riippuvaisuus tai ei - käyn edelleenkin säännöllisesti töissä, mutta eläkeikään on vielä kymmenisen vuotta aikaa.

    • hanuri

      onko kellään kokemusta että zopinox tai imovane lihottaa? itselläni ainakin otettuani tabun illalla noin puolen tunnin päästä tulee hirveä syömishimo, ja joka kerta. kun mulla se tabu ei heti vaikuta vaan vasta noin 1,5 tunnin päästä.
      tää syömishimo on niin valtava etten pysty vastustamaan, ja lihoa en enää saisi.

      • kerran illassa

        syömishimo on tuttua täälläkin. Se tuntuu aivan epätodelliselta, kuinka sitä voikaan haluja syödä enemmän ja enemmän. Ja mitä ihmeellisimpiä mielitekoja on sen syötävän suhteen.

        Omiin kokemuksiin perustuen kannattaa olla vähintään 2-3 tuntia syömättä ennen lääkkeen ottamista (tuntuu nopeuttavan oleellisesti vaikutuksen alkamiseen) ja sitten ehkä leivän siivu 10min tabun jälkeen, jos ei muuten ala tuntuun.

        Eli ensin tabu mahaan liukeneen ja sitten hiukan evästä päälle, jotta alkaa veri kiertään ja pian alkaakin jo tunteen vaikutuksen ja voi siirtyä vaakatasoon odottaan aamun valkenemista.


      • lohdullista
        kerran illassa kirjoitti:

        syömishimo on tuttua täälläkin. Se tuntuu aivan epätodelliselta, kuinka sitä voikaan haluja syödä enemmän ja enemmän. Ja mitä ihmeellisimpiä mielitekoja on sen syötävän suhteen.

        Omiin kokemuksiin perustuen kannattaa olla vähintään 2-3 tuntia syömättä ennen lääkkeen ottamista (tuntuu nopeuttavan oleellisesti vaikutuksen alkamiseen) ja sitten ehkä leivän siivu 10min tabun jälkeen, jos ei muuten ala tuntuun.

        Eli ensin tabu mahaan liukeneen ja sitten hiukan evästä päälle, jotta alkaa veri kiertään ja pian alkaakin jo tunteen vaikutuksen ja voi siirtyä vaakatasoon odottaan aamun valkenemista.

        Minäkin käytän Zopinoxia, jos otan puoli tablettian, nukahdan ja herään tunnin päästä. Uni ei tuu enää millään. Nousen tietokoneelle naputtelen aikani sitten menen jääkaapille ja sitten alkaa armotom voileipien teko. Jos otan illalla kokonaisen tabletin, niin voin nukkua tunnin kauemmin, mutta on entistä kauhemapi syömisvimma, Syön kaiken, mitä lytyy. Sitten uni ei ainakaan tule, kun päällä on morkkis ja täysi vatsa. Mikä avuksi?


    • Luru

      Mä olen kurkkuani myöten täynnä tätä jokailtaista
      Zopinox/Zopliclone kierrettä. Ja tätä on jatkunut jo reilu kaksi vuotta.Olen 23 vuotias,3 vuotiaan yh-äiti ja aina väsynyt. Joka ilta kävelen ihan normaalisti lääkekaapille ottamaan kaksi 7,5mg:n pilleriä ja sit olen vielä jonkin aikaa hereillä ja kun huomaan että lääkkeen kitkerä maku alkaa suuhun tulemaan,menen nopeasti sänkyyn ettei teho karkaa...se vähäkään mitä mun toleranssissa enää onkaan. Mulla on ollut masentuneisuutta ja ahdistuneisuutta ja lääkäri on määrännyt vielä Seronil 20 mg:sia,mitä en ole nyt juuri syönyt kun tuntuu että ne turvottaa naamaa pöhnäsemmäksi jne. Apua ja tukea tulin tänne etsimään,en luultavasti ole yksin;/ Kirjotelkaa te jotka olette samassa "junass".

    • moixdlol

      Dodi, nää zopinoxit on kyl iha jännii, sillon tällö ku tulee koneel vähä tylsää nii leipasen pari naamaa, makaan/nukun tunnin tai kaks ja herään nii on aika seko/hyvä olo. Suosittelen että käy juomassa kaupungilla ja kävelee ympäri mestoja ja kävelee jopa kotia jos on lyhyt matka. sillon pitäs tulla hyvi uni tai jos ei heti tuu nii leipasette vaa joku 2-6 zopinoxii/tenoxii tj naamarii nii pitäs tulla.

    • p

      voisin olettaa ,että kerrottuasi viestissä,unohda lääkkeet. yritä kestää ilma;;

      • murder61

        Tenox ei ole nukahtamislääke. Zopinox pistää filmin poikki heti, Tenoxin kanssa kestää.


      • paljon syönyt
        murder61 kirjoitti:

        Tenox ei ole nukahtamislääke. Zopinox pistää filmin poikki heti, Tenoxin kanssa kestää.

        itse olen popsinut 13 vuotta pääasiassa imovane ja sen rinnakkaistuotetta zopinoxia.
        eikä annostus ole noussu joskus on viikon verran tavallaan teho pois mut pelittää sen jälkeen taas kyllä
        annostus 0.5-1 tol pärjää.


    • siemens1

      olen käyttänyt imovanea 5vuotta,en ole huomannut että paino olisi noussut,laiha olen ollut,50kg/170cm.mutta nyt paino alkanut nouseee,nyt noin 54kg.mutta epäilen alkavia vaihdevuosia syyksi?vaiko voiko se imovane lihottaa?

    • Anonyymi

      Hei, onko zopiclon imovane sama kuin tsopillone tai zopinox . Olen käsittänyt että impvane xopiclon on unilääke, ja olen käyttänyt tätä 1/4 tai vähemmän saadakseni nukuttua aamuun asti

      • Anonyymi

        Ota yksi puolikas zopinox ja tunnin kuluttua toinen puolikas, ja Katso nukut kuin lapsi.


    • Anonyymi

      Tenox ja Imovane ovat melko samanlaisia lääkkeitä sekä hyödyiltä että haitoilta (ja myös yhtä suuri riski riippuvuuden synnylle). Imovane alkaa vaikuttamaan aikaisemmin, mutta siinä on harvinaisena haittana unissakävely. Tenoxilla ei tätä haittaa käsittääkseni ole. Tenoxilla menee joku 1-1.5 tuntia ennen kuin se alkaa kunnolla vaikuttamaan. Molemmilla noilla lääkkeillä saa hyvin nukuttua, mutta Tenox erityisesti auttaa itselle paremmin siihen ettei heräile yöllä. Kannattaa pyytää lääkäriltä jos voisi saada lisäksi puolikkaan 15mg Mirtazapiinin siihen iltaan, koska se ei aiheuta riippuvuutta mutta se tukee unta hyvin. HUOM! Älä ota Ketipinoria (myydään myös nimellä Seroquel), koska se on täyttä kuraa se lääke ja siihen voi pakkausselosteen mukaan jäädä myös koukkuun. Se voi myös nostaa kolesterolia yms. Mirtazapiini on parempi ja miellyttävämpi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      509
      3675
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      465
      3435
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3020
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2322
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2190
    6. 221
      1614
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1407
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      99
      1300
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      91
      1274
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1100
    Aihe