Perhepäivähoitajan työpäivä

Susanna

Olen ollut kunnan pph:na n.5v ja tuosta työajasta... täällä meillä ei ollenkaan arvosteta mitään, mitä hoitaja toivoo. Itselläni työaika on 5.25-21.45 yhtenä vko:na ja toisena 5.25-15 ja ohjaajan mielestä minulla "on ruhtinaallisesti" vapaa-aikaa kun ei ole la, ja su töitä. Itse ei saa päättää mistään. varahoitolapsi voi ampaista koska tahansa... Olen vielä joskus toivonut työpäiväni päättyväksi n.17 aikaan, mutta semmoista siellä ei edes muisteta, sopimuskin tainnut kadota. Koti on nyt niin kunnan omistuksissa että työaikana siellä ei saa käydä ketään. Missä on kodinomaisuus, jos kaikki kielletään? Ja palkkaushan meillä meni uuden sopimuksen mukaan täysin naurettavaksi. Nyt olen ryhtymässä yksityiseksi. Ja jos joku osaa neuvoa, mistä aloitan. KIITOS :)

10

1770

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • expph

eikö muka työnantajaasi sido työaikalainsäädäntö?
      Ota yhteyttä liittosi luottamusmieheen, jos laskin oikein, vuorokautinen työaikasi on 16.15 min, sehän on rutkasti laitonta! Otappa pikkuisen selvää, sinua on nyt kyllä kusetettu enemmän kuin kuus-nolla!

• Susanna

Olen ottanut yhteyttä liittoon... pph:lla ei ole työaika lakia... ja jos ohjaaja ei edes tajua miten pitkä on viikko olla kotona yli 16t työpäivillä, niin ei ole koko kunnan työkään sitten sen arvosta. tai työ on, lastenhoito, mutta jos ei mitään ruotua, niin antaa olla.

• expph
        Susanna kirjoitti:

Olen ottanut yhteyttä liittoon... pph:lla ei ole työaika lakia... ja jos ohjaaja ei edes tajua miten pitkä on viikko olla kotona yli 16t työpäivillä, niin ei ole koko kunnan työkään sitten sen arvosta. tai työ on, lastenhoito, mutta jos ei mitään ruotua, niin antaa olla.

hulluksihan tuossa tulee. Itse tein vain 7-17 ja siinäkin oli välillä tekeminen.
        Ottaisin kyllä itte loparit, eihän tuo voi olla, eikö jo järkikulta sekoa!
        Saatkos edes kunnon korvauksen menetetystä vapaa-ajasta?

• Susanna
        expph kirjoitti:

hulluksihan tuossa tulee. Itse tein vain 7-17 ja siinäkin oli välillä tekeminen.
        Ottaisin kyllä itte loparit, eihän tuo voi olla, eikö jo järkikulta sekoa!
        Saatkos edes kunnon korvauksen menetetystä vapaa-ajasta?

Niin... järkikulta on pysynyt vielä koossa, mutta ei enää edes vitsi, siksi aloitan yksityisenä, on sentään jonkinlainen vapaus valita työaika ja myös minkä ikäisiä haluaa hoitoon.
        Korvausta tietysti hyvin niukkaan saa... tai sitten vapaapäiviä, mutta ei se ole sen arvoista. Oma perhe (3 lasta ja mies) kärsivät kohta asiasta. Lapsi on vielä pieni, joka illat on, ja parkuu lähes koko ajan...

• expph
        Susanna kirjoitti:

Niin... järkikulta on pysynyt vielä koossa, mutta ei enää edes vitsi, siksi aloitan yksityisenä, on sentään jonkinlainen vapaus valita työaika ja myös minkä ikäisiä haluaa hoitoon.
        Korvausta tietysti hyvin niukkaan saa... tai sitten vapaapäiviä, mutta ei se ole sen arvoista. Oma perhe (3 lasta ja mies) kärsivät kohta asiasta. Lapsi on vielä pieni, joka illat on, ja parkuu lähes koko ajan...

pitää sinun kuitenkin ilmoittautua kuntasi sosiaali-lautakuntaan tai sille perhepäivähoidon ohjaajalle. Huonoimmassa tapauksessa sä katot yksityisesti sitä samaa lasta, koska siellähän ne päivähoitotoimistossa ohjaa lapsia sulle. Paitsi jos saat suoraan lehti-ilmoituksella jonkun.
        Mä en vielä usko tuota työaikaa lailliseksi, pitää olla taukoa ja katkosta työvuorojen välissä. En vain osaa neuvoa, mistä kysellä. Kunnan reviisori? Oikeusaputoimisto? Ei voi olla 16tunnin päiviä, ja onhan teillä kuitenkin viikkotyöaika. Vai onko?

• Susanna
        expph kirjoitti:

pitää sinun kuitenkin ilmoittautua kuntasi sosiaali-lautakuntaan tai sille perhepäivähoidon ohjaajalle. Huonoimmassa tapauksessa sä katot yksityisesti sitä samaa lasta, koska siellähän ne päivähoitotoimistossa ohjaa lapsia sulle. Paitsi jos saat suoraan lehti-ilmoituksella jonkun.
        Mä en vielä usko tuota työaikaa lailliseksi, pitää olla taukoa ja katkosta työvuorojen välissä. En vain osaa neuvoa, mistä kysellä. Kunnan reviisori? Oikeusaputoimisto? Ei voi olla 16tunnin päiviä, ja onhan teillä kuitenkin viikkotyöaika. Vai onko?

Jos jatkaa yksityisenä, toki pitää hoitaa yksityisen kaikki asiat ensiksi... Mutta heillähän on jonkin asteinen työsuojelulaki eli 6-18 ja ylimeneviltä lisäykset. Kunnallinen ei voi kieltäytyä mistään

Se, että pph:n ohjaaja toimii myös jonkin verran yksityisten ohjaajana, niin kuitenkin hän ei voi määrätä lapsia, vaan se on myös yksityisen etu, että itse päättää minkä ikäisiä ottaa jne.

• expph
        Susanna kirjoitti:

Jos jatkaa yksityisenä, toki pitää hoitaa yksityisen kaikki asiat ensiksi... Mutta heillähän on jonkin asteinen työsuojelulaki eli 6-18 ja ylimeneviltä lisäykset. Kunnallinen ei voi kieltäytyä mistään

Se, että pph:n ohjaaja toimii myös jonkin verran yksityisten ohjaajana, niin kuitenkin hän ei voi määrätä lapsia, vaan se on myös yksityisen etu, että itse päättää minkä ikäisiä ottaa jne.

http://www.kolumbus.fi/yksityiset.paivahoitajat/hoito1.html
        Orjatyöstä voi kieltäytyä ja mielestäni 16.jotain työpäivä 5kertaa viikossa olisi kieltäytymisen paikka. Kysy vielä jostain neuvoa tuohon, en usko, että on laillista.

• expph
        expph kirjoitti:

http://www.kolumbus.fi/yksityiset.paivahoitajat/hoito1.html
        Orjatyöstä voi kieltäytyä ja mielestäni 16.jotain työpäivä 5kertaa viikossa olisi kieltäytymisen paikka. Kysy vielä jostain neuvoa tuohon, en usko, että on laillista.

www.ktv.fi/fi/dokumentit/2006/skp05liite12A1.do
        erittäin mielenkiintoinen tilanne sulla.
        Kerrothan, kuinka käy!

• kunnallinen..
        Susanna kirjoitti:

ei voi kieltäytyä mistään?
        Siis me haimme nyt pojalle hoitopaikkaa ja koska poika olisi tarvinut iltahoitoa vuoroviikoin (max 19.30 asti) sanottiin etteivät perhepäivähoitajat hoida klo: 17.00. jälkeen!Siispäs "tappelun jälkeen" saimme paikan ryhmäpäiväkodista jossa iltahoitoa. Tämä iltahoito kun tuntuu olevan "poikkeustapaus"...Poika on pieni ja olisin ehdottomasti tahtonut pph:lle, mutta en tiennyt kun paikkaa haettiin, ettei ole iltahoitoa. Eka kertaa kun........

• Yks.pph

Aloita ihmeessä yksityisenä.
      saat päättää itse oman työaikasi
      valitset itse lapset, joita hoidat
      -lapset on "etsittävä" itse
      -ei palkallisia vuosilomia (tai jos pidät lomaa, harva vanhempi maksaa siltä ajalta palkkaa!)
      -ei varmaa tuloa, mahdolliset maksamattomat hoitomaksut karhuat itse
      -kaupunki/kunta ei välttämättä kurssita

Mutta miinuksista huolimatta en voisi kuvitellakaan ryhtyväni kunnalliseksi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      257
      5209
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      120
      4231
    3. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      60
      4051
    4. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3637
    5. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3600
    6. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      41
      3355
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      16
      2752
    8. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      20
      2606
    9. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2536
    10. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      65
      2417
    Aihe