Iltalehti tänään...

p.e.t

Elikkäs... Uteliaana tietenkin lukaisin iltalehdestä jutun, jossa kerrottiin Saija Varjuksen sairauden etenemisestä. Erehdyin lukemaan sen pienenkin präntin jossa oli INFOa MS-taudista yleensä.

MS-taudille tyypillisiä oireita ovat...
...älyllisten toimintojen heikkeneminen... (ei ehkä suora lainaus)

Toivonpa totisesti, että monikaan hyvän päivän tuttu (joka ei asioista mitn tiedä) ei jää sitä lausetta pitkäksi aikaa pohtimaan. Kyllä on varmaan ihmisillä taas tekemistä, kun kyttäävät jokaista pikku virhettä "sitä pitää ymmärtää kun sillä on se MS-tauti"... Minä ehkä kestän vielä sen, että fyysistä kuntoa epäillään, niin kauan kun mua ei kohdella ihan lapasena...

pitipähän purkaa, mielipiteitä?

10

2177

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulla ainakin on vaikuttanut älylliseen toimintaan.Välillä olen ihan pihalla,kun fatiikki tulee ja muutenkin en pysty keskittymään.Tavarat hukassa ja en luota enää itseeni kyllä ollenkaan mitä muistamiseen tulee.Jos mulle joku asia selvitetään niin aivot rekiseröi vain osan siitä.Mä oon ihan PÖLJÄ!!!!

• p.e.t

Kyllä minullakin välillä pää heittää... Unohdan asioita ja kertoessani jotain juttua, unohdan mitä olin sanomassa ja juttu tyssää... Keskittyminen on välillä vaikeaa jne...
        tarkoitin tolla tunteen purkauksella lähinnä sitä, että joku joka ei ole asioista tietoinen saattaa ymmärtää väärin ja sen takia kohdella minua eri tavalla kuin muita, älykkäämpiä ihmisiä...

• Minä

Otinpa tuossa äsken ja käväisin Iltalehdelle laittamassa palautetta moisesta kirjoittelusta. =( Olen sentään useammasta paikasta lukenut tautimme oirekuvauksia, eikä tähän päivään mennessä ole missään vastaan tullut moista väitettä, että MS vähentäisi älyä!!! Mielenkiintoista seurata, kuinka moni ottaa kantaa asiaan....

• Joo, kyllä itsekin "unohtelee" tavaroita ja etsii niitä, mutta sanotaahan että vanhakin laittaa talteen: Amupäivän hukkaa ja iltapäivän sitten hakee niitä!
        Ehkä hajamielisyytä on tullut lisää, mutta huumorilla tästä selvitään...
        Joo ja myös väsyttää jos pitempää pitää keskittyä asioihin kunnolla, mutta tämän kanssa oppii kokoajan lisää, eikä elämä todellakaan muutu tylsäksi...joka päivä on erilainen...
        Iloa ja voimaa teille kaikille!

• !!!!!!

Kävinpä miekin lähettämässä palautetta.Järki pysyy päässä eri juttu vaan,että hitaanlaisesti toimii.

• tiku

Kyllä sitä itsekin on välillä pysähtynyt miettimään, että mitä hittoa sitä taas tuli tehtyä tai sanottua. Normaalioloissa järki leikkaa niin että meinaa haavoja tulla, mutta toisinaan ei jaksa pähkäillä yksinkertaisimpiakaan asioita. Ja sekös ottaa pannuun! Läheisiä naikkosia seuratessa tulee joskus mieleen, että kun niillä on kuukautiset, niin mulla on "tyhmiäiset". Tosin näitä tyhmiäisiä ei oikein kehtaa pitää tekosyynä minkään aktiviteetin alisuorittamiseen.

Jostain muistan lukeneeni että on olemassa jotain "älydopingia" juuri tämänkaltaisiin vaivoihin, mutta kun taas muistais vaan, että mitä, missä ja milloin...

• Sharp

Tässä Yksi määritelmä älykkyydestä, olkaa hyvät!
      ÄLYKKYYS
      Älykkyyden määrittely on vaikea, ellei mahdoton tehtävä. Nykytiedon valossa älykkyys voidaan määritellä oppimisen ja sopeutumisen kykynä. Älykkyys ilmenee taitona soveltaa opittua nopeasti, sopeutua uusiin tilanteisiin sekä ymmärtää ja käsitellä abstrakteja käsitteitä. Älykkyys on myös nähty kykynä hahmottaa erilaisia suhteita tai taitona käyttää omia yksittäisiä kykyjään. Myös sosiaaliset taidot ovat osa älykkyyden kokonaisuutta.
      Harhakäsityksiä
      Mittava älykkyysosamäärä on vain osa älykkyyttä ja älykkyys on vain yksi tekijä lahjakkuuden syntymisessä. Yleisiä harhakäsityksiä ovat muun muassa, että vain todellisilla neroilla on korkea älykkyysosamäärä tai että yksilön hallitsema tietomäärä olisi suora kuvaus hänen älystään. Korkea koulutustaso ja suuri tietomäärä ovat kuitenkin saavutettavissa ilman huippuälykkyyttäkin. Myös tavallisessa elämässä on runsaasti älykkäitä ihmisiä, jotka eivät itse tiedosta olevansa erityisen älykkäitä, mutta jotka vain jotenkin selviävät pulmatilanteista muita näppärämmin ja oppivat uutta nopesti.

• tautinen minäkin

Ms-tautiin valitettavasti VOI kuulua myös kognitiivisten taitojen rapistumista. Ei se ole mikään valtionsalaisuus, mutta kukapa tahtoisi että sitä kauheasti mainostetaan. Kenen etu se muka edes olisi? Minä ainakin pidän siitä suuni supussa ystäville ja työkavereille. Mutta silti lehteä ei voi syyttää suoranaisesta asiavirheestä, ei niin mitenkään.

Tämä on siitä ikävä sairaus, että se voi aiheuttaa lähes mitä vain, mutta onneksi ei kenellekään taudin koko kirjoa. Toisaalta aina joku saa myös sen tautimuodon, joka johtaa kuolemaan.

• Älykäs

Kognitiiviset ongelmat eivät tarkoita, että ihminen olisi jotenkin tyhmä tai dementoitunut, on paljon eri juttuja, jotka eivät tälläkään saralla näy päällepäin kuten ei puutuminenkaan. Oireita on erilaisia ja olen oikein testeillä todettu monessa asiassa normaalia lahjakkaammaksi, mikä oli tietysti mieluisa toteamus työssä käyvälle ihmiselle.

• Kotitohtori

"Kognitiiviset aivotoiminnot käsittävät esimerkiksi niitä aivotoimintoja joista käytetään myös termiä korkeammat aivotoimminnot eli älyllisyyteen, tiedollisuuteen sekä havannoimiseen ja ymmärtämiseen liittyvät toiminnot."

Kun luet ylläolevan oikein oikein ja ajatuksella, niin ymmärrät taatusti, että aika-ajoin kadoksissa olevat tavarat tai sanat eivät johdu siitä, että Sinun älykkyydessäsi olisi mitään poikkeavaa.

Hyvää Uutta Vuotta ja muista laittaa lapaset käteen, kun ulkoilet. Ja Iltalehdestä senverran. Se on parhaimmillaan, kun sillä sytyttää nuotion.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2715
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      54
      1906
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1349
    Aihe