Gallup: kanin ruokinta!

toxic69

Hei!

Elikkäs: mitä, kuinka paljon ja kuinka usein annat kanillesi?

Omilleni: koko ajan tarjolla heinää ja vettä, tietenkin. Päivittäin saavat kourallisen siemenseosta, kuivatettuja puiden oksia, porkkanaa ja kaalia. Noin kerran viikossa myös näkkäriä.

Kesällä keräsin näidä puiden oksia, tykkäävät kovasti lehdistä!

Tiedän ettei siemenseosta saisi antaa kanille, sen sisältämän eläinperäisten tuotteiden takia. Mielestäni näistä vouhotetaan liikaa. Chinchillalekkaan ei saisi antaa muuta kuin juuri sille tarkoitettua ruokaa. Ystäväni on syöttänyt omalleen JUURI sitä kiellettyä, jossa on pähkinöitä ym. ym.! Hyvin on elänyt, porskuttaa eteenpäin jo 15. ikävuotta! Mutta ruokintahan on jokaisen omistajan päätettävissä!

Kiitos vastanneille! Pyrin saamaan gallupin kautta vinkkejä uusista kivoista makupaloista jne!

29

2210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyttö

      Mä annan kanilleni päivittäin heinää ja vettä, puun oksia(pajua, koivua, omenapuiden oksia) ja jotakin tuoretta joka päivä(päivästä riippuen kurkkua, porkkanaa, lehti-tai jäävuorisalaattia, omenaa, banaania, jne.) Myös siemensekoitusta annan päivittäin n.vajaan desin.
      Kesällä annan ruohoa(voikukanlehtiä, ja tavallista maasta revittyä ruohoa.)

      Suunnilleen joka toinen päivä tai harvemmin annan näkkileipää, ruisleipää, hapankorppua, tai (voileipäkeksiä).

    • Hermanni75

      Kaali (varsinkaan keräkaali) EI OLE kanin ruokavalioon sopiva.

      Tuolta löytyy oma "ruokitamallini" listaa, mitä saa/ei saa antaa.

      http://www.puput.net/keskustelu/index.php/topic,4828.0.html

      Kyllähän ihminenkin elää vaikka hampurilaisilla koko elämänsä. Eri asia, miten hyvin... Ei ne siemenseostenkaan tuhot välttämättä päälle päin näy, sisäelimet se tuhoaa. 8-vuotiaaksi elänyt kani voisi paremmalla ruoalla elää vaikka 12-vuotiaaksi.

      • Sae

        Kanimme on iso (yli 4kg) ja sopusuhtaisen kokoinen (ei lihava eikä laiha).

        Jatkuvasti tarjolla on tietenkin kuivaa heinää, vettä ja oksia (haapa, pihlaja, paju, koivu jne).

        Illalla annan
        -1-3rkl (riippuen muun ruuan määrästä) Genesis-pellettiä aktivointipallosta tarjoiltuna
        -Palan kuivaa ruisleipää tai varrasleipää. Suolatonta/vähäsuolaista ja vegaanista (teen useimmiten itse)
        -Porkkanan (iso) hyvin pestynä
        -Puolikkaan palsternakan hyvin pestynä
        -Palan (n. 3cm) kesäkurpitsaa hyvin pestynä
        -Siivu omenaa, päärynää, banaania tai muuta hedelmää tai kuivahedelmää, lehtisalaattia, persiljaa, tilliä, sitruunamelissaa, melonia, kurkkua jne. Jotain näistä vaihdellen (yhtä tai useampaa), makeita ei tietenkään päivittäin. Kuorittuna, pestynä ja siemenkota poistettuna.

        Päivällä pupu saa kuivaa ruisleipää ja/tai palan jotain kasvista. Kesäaikaan lisäksi yksi "ulkoruoka-annos". Kaikki kasvikset ostan mahdollisuuksien mukaan luomuna tai ainakin kotimaisena, jos se vain suinkin on mahdollista.


      • ...

        Olen samaa mieltä kanssasi!Kannattaisi niiden jotka syöttävät kanilleen siemensekoitusta niin käydä lukemassa tämä:
        http://protu.it.helsinki.fi/sonja/kani/ruokinta.shtml
        Alkuperäinen;kaipasit vinkkejä herkkuihin,käypä täällä:
        http://protu.it.helsinki.fi/sonja/kani/herkut.shtml

        Omilla kaneillani näin:
        -aina kuivaaheinää ja raikasta,tuoretta(ei jääkylmää)vettä
        -aamulla vähän Genesis-pellettiä
        -joskus päivällä annan 1/2 näkkäriä
        -illalla porkkanaa tai joskus porkkanan tilalla jotain hedelmää
        -Lisäksi häkissä on aina puunoksa


    • Nalle

      Minä ainakin valitsisi kanilleni mielummin terveellisen elämän(pelletin anto)kuin epäterveellisen elämän(siemenseoksen anto)!!Kani ei itse pysty päättämään mitä se syös,terveellistä vai epäterveellistä.Se on omistajan tehtävä!Vaikka kani eläisi kuinka pitkään siemenseokselle niin oliko sen hyvä elää epäterveellisesti??Mietipä sitä!!Siemenseos on herkkuruokaa niinkuin ihmisillä pizzat ja hampparit joita ihmisenkään ei ole hyvä syödä joka päivä!!

      • .......

        elkää antako kaneille kaalia, koska se kerää kaasua kanin vatsaan ja kani ei voi pieraista!!


      • joku-..
        ....... kirjoitti:

        elkää antako kaneille kaalia, koska se kerää kaasua kanin vatsaan ja kani ei voi pieraista!!

        pitäkää huoli omasta elämästänne ,n jos joku haluaa antaa kanilleen siemensekoitusta, nin antakoot.
        ei ole teiän murheenne.
        Itsekin anna, mutta kyllä kaalia.. sitäkin joskus, mutta en enään.
        Mulla on kilon pussi kotona siemensekoitusta, en taida heittää sitä poiskaan.. ja h. no ei mitään...
        ärh****


      • ....
        joku-.. kirjoitti:

        pitäkää huoli omasta elämästänne ,n jos joku haluaa antaa kanilleen siemensekoitusta, nin antakoot.
        ei ole teiän murheenne.
        Itsekin anna, mutta kyllä kaalia.. sitäkin joskus, mutta en enään.
        Mulla on kilon pussi kotona siemensekoitusta, en taida heittää sitä poiskaan.. ja h. no ei mitään...
        ärh****

        tietävät tekevänsä väärin ja siksi vetävät herneen nenäänsä... en voi ymmärtää, että kun olisi mahdollisuus ruokkia kania varmasti oikein ja hyvin niin miksi riskeerata antamalla vääriä ruokia kaneille?! se on eri asia jos ei tiedä, että siemenet eivät sovi kaneile (pistää tietysti miettimään, että miksi ei ole opiskellut ruokintaa ennen kuin hankkii kanin)... se on vastuutonta ruokkia eläintä väärin jos kerran tietää, että olisi toinenkin tapa... inhottaa...


      • mähähähä
        .... kirjoitti:

        tietävät tekevänsä väärin ja siksi vetävät herneen nenäänsä... en voi ymmärtää, että kun olisi mahdollisuus ruokkia kania varmasti oikein ja hyvin niin miksi riskeerata antamalla vääriä ruokia kaneille?! se on eri asia jos ei tiedä, että siemenet eivät sovi kaneile (pistää tietysti miettimään, että miksi ei ole opiskellut ruokintaa ennen kuin hankkii kanin)... se on vastuutonta ruokkia eläintä väärin jos kerran tietää, että olisi toinenkin tapa... inhottaa...

        Ainakin ku mä olin hankkimassa kania, ja yritin ottaa tietoa ruokinnasta, niin sain tietooni että kanille pitää antaa pellettiä, ja kun silloin olin hyvinkin tietämätön asioista, niin en tiennyt mitä tarkoitetaan pelletillä.
        Kaupasa katselin ruokia ja kun olin kuullut joltain siemenseoksestakin, niin ostin sitä ja kuvittelin että se on pellettiä.Eipä missään paketeissa nähnyt että lukisi jotain pelleteistä.
        Kun olen päättänyt siemenseosta antaa(kun sitä olen kerran ostanutkin,ja kyllä sitä näkyvät muutkin antavan) niin pitäisikö laittaa sekaan jotain "pellettiä" vaikken vieläkään ole varma että mitä se oikeastaa on.kun eläinkaupassakin myydään siemensekoituksia kanille ruuaksi.


      • sip-su
        mähähähä kirjoitti:

        Ainakin ku mä olin hankkimassa kania, ja yritin ottaa tietoa ruokinnasta, niin sain tietooni että kanille pitää antaa pellettiä, ja kun silloin olin hyvinkin tietämätön asioista, niin en tiennyt mitä tarkoitetaan pelletillä.
        Kaupasa katselin ruokia ja kun olin kuullut joltain siemenseoksestakin, niin ostin sitä ja kuvittelin että se on pellettiä.Eipä missään paketeissa nähnyt että lukisi jotain pelleteistä.
        Kun olen päättänyt siemenseosta antaa(kun sitä olen kerran ostanutkin,ja kyllä sitä näkyvät muutkin antavan) niin pitäisikö laittaa sekaan jotain "pellettiä" vaikken vieläkään ole varma että mitä se oikeastaa on.kun eläinkaupassakin myydään siemensekoituksia kanille ruuaksi.

        Et sitten kysynyt kauppiaalta? Kyllä ne tietää mitä on pelletti. Vai ostitko marketista? No siellä ei varmasti ole pellettiä, ne siemensekoituksetkaan eivät ole vähimmässäkään määrin soveliaita kanille. Menehän eläinkauppaan.

        Pelletti tarkoittaa puristetta, ja kaneilla ne on pieniä ruskeita rakeita, merkkejä esim. Genesisja Supa Rabbit Exell. Muista pyytää kanipellettiä.

        Kyllä kannattaa siemensekoitukseen pistää puolet pellettiä, kunnes sekoitus loppuu ja voit siirtyä pelkkään terveelliseen pellettiin. Ongelmaksi voi kuitenkin tulla se, että kani valkkaa joukosta vain epäterveellisimmät siemenet ja pähkinät ja jättää loput syömättä. Siksi siemen-pellettiseosta ei kannata antaa kerrallaan paria ruokalusikallista enempää.


      • ***
        joku-.. kirjoitti:

        pitäkää huoli omasta elämästänne ,n jos joku haluaa antaa kanilleen siemensekoitusta, nin antakoot.
        ei ole teiän murheenne.
        Itsekin anna, mutta kyllä kaalia.. sitäkin joskus, mutta en enään.
        Mulla on kilon pussi kotona siemensekoitusta, en taida heittää sitä poiskaan.. ja h. no ei mitään...
        ärh****

        No jokainenhan voi syöttää tosiaan mitä haluaa. Itsekin suosittelin kasvatilleni pellettiä mutta tyttöpä syötti siemenseosta. Kani täytti juuri vuoden ja tyttö ilmoittaa itkien että kani kuoli rasvamaksaan. Opetus oli aika raaka, mutta ainakin meni perille ettei siemenseos ole parasta kanille.


      • toxic69

        Muistetaampa se, että kani ei syö pelkästään tätä siemenseosta. Kun puhuttiin että "eläähän ihminenkin pelkällä pizzalla ja hampurilaisella". Kanini saavat perusruokaansa, heinää, mielinmäärin, ja sen lisäksi kourallisen siemenseosta päivässä. Eli puoli kouraa per naama. Lisäksi tuoreruokaa, oksia ja leipää. Eiköhän ihminenkin eläisi suht terveellisesti, mikäli se söisi suurimman osan terveellistä ruokaa, kasviksia ja leipää, ja vain yhden siivun pizzaa päivässä?

        Mutta kuten todettu, jokaisen oma asia. Kiitos asiallisesti vastanneille. Tarkoituksena oli tehdä gallup, ei siemensekoitus-mielenosoitus-keskustelu, jollaisia on jo useita nähty ja jotka kyllä riittävät jo. Perille on mennyt, siemenseoksen olen valinnut! :)


    • Kanifani

      koko ajan heinää tarjolla heinähäkissä ja raiaksta vettä juomapullossa.
      Päivittäin .yllnsä aamulla siemenseosta puoli kahvikupillista,
      Pajun oksia,porkkanaa,salaattia,näkkäriä.
      Herkkuina,ruisleipää, banaania ja rusinoita,sopivin
      välein,

      • kanejaon

        Suosittelen vaihtamaan siemenseoksen pellettiin koska kanit eivät tarvitse siemenseosta ja se on jopa kaneja lihottavaa tavaraa :)


    • ??

      Kanillani on aina heinää tarjolla ja vettä juomapullossa. Häkissä on myös kalkki ja suolakivi. annan kanilleni 2x päivässä 1/4 dl Versele-lagan cuni nature ja cuni completen sekoitusta. Kani on reilu vuoden vanha onko ihan okei?

    • Yksin kotona

      Kunnon heinä, ei mitään pölypaalia, vesi, itse haen maatillta ja kyllä maistuu, sitä aamusta ja kun ollut yksin kotona koko päivän, koulusta kotiin niin kani saa LOTTIE omena porkkanaa ja huomaa kuinka iloiseksi se tulee pelletistä

    • kanipupeli

      Meillä on aina heinää häkin pohjalla (tykkäävät möyhiä!), kourallinen pellettejä, porkkanaa, parsakaalia tms kupillinen, viikonloppuisin siementanko virikkeeksi (pellettejä tällöin vähemmän), joskus laitan pelletit aktivointipalloon->tykkäävät :) ja tuoreruuan häkkipalloon.

    • Lämäri

      Heinää, vettä ja kuivattua leipää koko ajan tarjolla.

      Aamulla: 2rkl Genesis-pellettiä ja 1rkl Cuni nature -kaninruokaa

      Päivällä: 2rkl Genesis-pellettiä ja 1rkl Cuni nature -kaninruokaa

      Illalla: 2rkl Genesis-pellettiä ja 1rkl Cuni nature -kaninruokaa ½-1 porkkana.

      Tiedän, että aika paljon pellettiä(ja Naturea) päivässä, mutta kani on vähän alle vuoden ja kastroiMATON poika ja liikkuu niin perkuleesti, joten ei mitään ongelmaa :)

      • kjhvcrtytuygu

        en halua moittia,mutta kannataako kuivaa leipää olla aina? se ei ole kanille kovin terveellistä, koska siinä on paljon tärkkelystä. voi kyllä olla että juuri sinun kanillesi tuo ruokavalio on käyvä.


      • tania78

        Et kertonut mitään tuoreesta ruasta... Paitsi porkkanan.. Aika vähän tuoretta !
        Tuo pellettimäärä vaikuttaa aika rajulta.

        Kanin ruokavaliohan on tuoretta mahdollisimman monipuolisesti ja pellettiä lisänä koosta riippuen.


      • Lämäri
        tania78 kirjoitti:

        Et kertonut mitään tuoreesta ruasta... Paitsi porkkanan.. Aika vähän tuoretta !
        Tuo pellettimäärä vaikuttaa aika rajulta.

        Kanin ruokavaliohan on tuoretta mahdollisimman monipuolisesti ja pellettiä lisänä koosta riippuen.

        Et uskokaan miten mielelläni antaisin enemmän tuoretta, mutta on hammasongelmia niin ei ole varaa antaa pehmeetä ruokaa. Toista kaniamme, leikattua poikaa ruokin tietysti eri tavalla; paljon vähemmän pellettiä ja enemmän tuoretta :)


      • KISKOO
        Lämäri kirjoitti:

        Et uskokaan miten mielelläni antaisin enemmän tuoretta, mutta on hammasongelmia niin ei ole varaa antaa pehmeetä ruokaa. Toista kaniamme, leikattua poikaa ruokin tietysti eri tavalla; paljon vähemmän pellettiä ja enemmän tuoretta :)

        Ensin kunnon heinä ja vesi ja palkkioksi Omena-porkkana peletti LOTTIE, hinta ei paha 1,5 kg 4,95, kun vertaa muihin varsinkin eläinkaupat kiskoo


    • ...

      Meillä näin:

      AINA tarjolla heinää ja raikasta vettä oksia

      Sillon kun putsaillaan häkki ( meillä siivotaan joka päivä jätökset ):

      - 1dl Pellettiä
      - ½dl semmosta toista juttuu. :D

      Joka toinen ilta ( jotta maha tottuu, myöhemmin joka ilta ) tuoreruoka "satsi" johon sisältyy vaihtelevasti salattia, kurkkua, omenaa, päärynää, viinirypäleitä ( ilman siementä ), rusinoita kaikkea kanille sopivaa mitä löytyy... 1-3 kertaa viikossa pähkinää, 1-2 kertaa viikossa kuivattua leipää, välillä myös muita herkkuja joukossa.

      Meillä syötellään myös viikon kuureina kerran kuukaudessa ruokalusikalline neljänviljanhiutaleita. Energian, proteinien ja ravintokuitujen "varmistukseksi" vaikka kaiken se pelletistä saakin :D

      Kerran kuukaudessa yhden päivän ajan annan joko ananaspalan tai kostutan tuoreruoan ananasmehulla. Ummetuksen ennaltaehkäisyyn.

      ^^ Kani pötkii tyytyväisenä ja ehkä jopa elämänsä kunnossa ?

    • Kanit

      Meillä kanit syö aamusin 1 dl hobby plussaa (kanit syö samasta kupista) aina heinää ja raikasta vettä.
      Iltaisin 1/2 dl pellettiä koska saa tuoreita (kurkkua porkkanaa tomaattia ja omenaa,välillä salaattia)
      Kaneilla on kaksi paikkaa josta saa heinää ja toinen on yläkerran vessassa ja toinen alakerran heinä pallossa.vesi on kupissa ja pullossa mutta kuppeja pitää olla 2 koska kanit ei tykkää hirveest juoda pullosta mutta silti on pullo.Ruoat ostan eläin kaupasta ja heinät myös.häkki on 120 cm mutta 2 kerroksinen.kanit asuu sisällä mutta kesällä on paljon ulkona häkissä ja valjaissa. Toivottavasti ei ollut liian pitkä

    • Jokuhyyppäoutohepotyyppi

      Mun pupski saa aamulla 1 tl Hobby Blussaa sama aamulla ja illalla.Kokoajan tietty tarjolla vettä kupissa ja juomapullossa.Myös heinää joka on tuotu maalta.Joka ilta saa pienen palan banaania.Tuoreruokaa saa yleensä joka päivä. Tuoreruokana meillä toimii:Salaatti,kurkku,porkkana,omena
      Herkkuna on sitten ruis- ja näkki leipä joita ei kauheen usein saa.Saa herkkuna myös kuivattua banaania ja kauraa.Yleisin herkku ja maittavin herkku (myös gerbuille) on kuivatut banaanit

    • NikiPörrö

      Meillä on kolme kania joista kaksi naarasta samassa häkissä ja yksi uros toisessa. Kerron nyt kahden naaraan ruokavalion koska siskoni hoitaa uroksen.😊

      Eli ne saavat aamulla sekä illalla ruokalusikallisen pellettiä per nenä.

      Ihan perus heinää kokoajan tarjolla sekä tietysti vettä. Aamulla yleensä puolikas palanen näkkäriä yhteiseksi. Illalla puolikas porkkana yhteiseksi. Keitettyä potun kuorta silloin tällöin. Joskus kurkkua pikku palat sekä vähä salaatinlehteä. Omenaa välillä. Sillon tällöin nameja joita olen itse leiponut koulutuksessa. Ja kesällä tuoretta ruohoa paljon. Tottakai totuttelun kautta.😊☺

      Kertokaaa ihmeessä jos on jotain parannettavaa.☺

    • tällee

      Omilla kaneillani on vettä ja heinää rajattomasti tarjolla ja pesen juomakipot väh 2x päivässä.
      Pellettiä ja kauraakin on tarjolla kokoajan koska kanit osaavat itse annostella kuinka paljon syövät sitä,yksi kupillinen riittää 2-3 päivää. Pelletinä käytän science selectiveä koska se maistuu ja ehkäisee suolitukoksia :) Tuoretta annan max 3 kertaa viikossa ja yleensä porkkanaa,kurkkua tai omenaa. Omistan kääpiölupan,rist.kanin ja belgianjätin :)

    • varovastiporkkanajaomppu

      Porkkanaa kannattaa antaa suht harvakseltaan ja vain vähän koska se on melko sokeripitoista puputettavaa kaneille. samoin omena.

    • Pupuu

      Meillä ulkokaneja vettä ja heinää kokoajan tarjolla. Aamulla ja illalla saavat 1dl pellettiä (välillä saavat myös kauraa)eli 1/2dl kani. Muuten elää ruoholla ja muilla luonnon kasveilla ja oksilla. Kerran viikossa molemmat saa kuivatut leivät/näkkärit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2646
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1991
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe