Elikkäs ajattelin kysyä teiltä viisailta ihmisiltä erästä asiaa.. Tietäisikö joku mitä ratsastus "auttaa", eli mitä paikkoja se kiinteytyttää, mitä haitta puolia siitä on jne.
Elikkäs ajattelin aloittaa ratsastuksen ja ajattelin asiaa ny tältäkin kannalta, eli mitä se tekee "ulkokuorelle"..
Mitä ratsastus "tekee"?
17
4935
Vastaukset
- Tyylilyyli
ratsastus levittää kasvavan tytön lantiota ja tulee ns. "lattaperse" ja länkisääret.Myös selkävaivoja on joillain.Mun mielestä liian nuorena ei sais päästää ratsastaan liikaa.
- kunhan olen
Onko edes tietoa tai omaa kokemusta asiasta?
On totta, että joillekin ratsastus saattaa aiheuttaa länkisääret, mutta näin voi käydä myös monelle jotka eivät ratsasta. En usko, että tuossa iässä enää tekee tätä, sillä länkisääret tulevat korkeintaan muutaman vuoden iässä.
Ratsastus ei vaikuta jos kerran viikossa käy, mutta useammin kun käy niin reidet, pohkeet, vatsa (tätäkin on, vaikka vatsaa ei saisi jännittää), hevosesta riippuen myös kädet. Ryhti ja tasapaino paranee. Vaikutus ei näy kuin vasta sitten kun oppii ratsastamaan paremmin/käyttämään pohkeita oikein.
- tytttttttööö
mun kohdalla se paransi tasapainoa ja ryhtiä sekä koordinaatiokykyä. tosin samaan aikaan harrastin muitakin lajeja, joilla on ollut osuutt asiaan...
- ...
se aika mitä talleilla vietät puuhastellen on poissa esim. tietokoneen ääreltä tmv. Joten enemmänhän siinä kuluttaa
- stgst
Alottaessasi ratsastuksen huomioithan sen, ettet osaa vielä pitkään aikaan käyttää niitä lihaksia ja apuja mitä myöhemmin tulet oppimaan. Pelkkä matkustelu ei kiinteytä tai auta mihinkään.
Lättäperse ja länkisääret ovat harhaluuloja. Itse ratsastan lähes päivittäin ja minulla on hyvä ryhti, kiinteä kankku, vatsa hyvässä kunnossa, mutta etenkin pohkeet ovat ratsastajilla loistavan muotoiset -> sääret näyttävät todella kauniilta. Ratsastuksessa pohkeita käytetään paljon ja se kehittää niiden lihaksia, muttei kuitenkaan tee niistä ruman näköisiä. - lpogjio
No hmm... Lihakset tulee ainakin hoidettua hyvään kuntoon ja sit kunto kohenee. Ja sit jos teet tallilla muutakin kun ridaat, niin tulee hyvä haba... Ei sellanen kauhee muskeli vaan sopiva. (Testattu on) Ja sit se on ainaskin mun mielestä tosi hauskaa, jos hevonen lähtee vähän kovempaa ja sekoilee jotain, ni saa testattua, että kuinka kauan siellä pystyy roikkuun...
Haittapuolia... No ainahan voi tietty pudota pahasti... Ei sellasia tosi vakavia putoomisia kyllä usein tapahdu. - juuba
tissit rupee roikkuu kun ne pomppii kokoajan.
- Noor5
Moikka!
Kun olen ratsastanut ja tehnyt tallilla töitä:
-tasapainoni kehittys
-koordinaatistokyky kehittyi
-lihaksiakin tuli treenattua
-käsivarsissa "hapa" kasvoi
-Ryhti
-rohkeus
-itsevarmuus vahvistui
-------------------------------------
No,siinä sitä sitten jo olikin.Ratsastus on mahtava harrastus.Olen usein kyllästynyt harrastuksiini,mutta en ratsastukseen.Eli ratsaille vaan!!!!!- Pelkuriheppa
Koska pelkään ratsastaa omalla, ihanalla, kiltillä, kauniilla ruunallani, joka ei tekisi pahaa kärpäsellekään. Eniten pelottaa se, että putoan ja katkaisen/murran nilkan/ranteen. Onko neuvoja?? Muita pelon syitä ei ole. Kiitos, jos viitsit vastata.
Vastaaanvajaati neljä vuotta vanhaan viestiin... Hmm..
- Ratsastaja-98
Ratsastus on hyvä harrastus. Siinä kehittyy mm. tasapaino ja ryhti. Itse käyn ratsastamassa kerran viikossa. Joskus on seuraavana päivänä vähän jalkoja särkenyt, kannattaa siis ratsastuksen jälkeen venytellä kunnolla. Suosittelen ratsastusta ehdottomasti ja toivottavasti löydät hyvän tallin, jossa on hyvät puitteet ratsastukselle ja tietenkin hyvän opettajan ja nelijalkaiset ystävät :)
- sochdis
ratsastajat on yleensä söpöjä
- yksyhdeksän
Ratsailla näkee lievästi ylipainoisiakin ratsastajia, joten ei ratsastus yksinään muuta kroppaa uuteen uskoon, ''Ratsastajilla on hyvät perseet'', Kaikilla? No tottakai?!
Kunto ja fyysinen olemus on omaa luokkaansa. Paskaa kärrätessä ne tiedostamattomatkin lihakset tekevät työtä. Ratsastaessa selkä, kädet, pohkeet, vatsa ja reidet tekevät töitä. Ratsastaja joutuu käyttämään hyvin pitkälti kaikkia kehon lihaksia taspainotteluun, Pitää osata olla rento samalla kun pitää olla jäntevä ja vahva. Staattisesti lihaksia ei saa jäädä jännittämään jottei herkkä tunto ja rytmitaju häviä. Ratsastajalla plussana hyvä olla hyvä rytmitaju, tasapaino ja kehonhallinta.
Ratsastus on hyvin paljon peruskuntoa ja kestävyyttä nostava laji. Treenatessani syke on noin 120-140 mutta nousee piikkeinä 170-180 hetkellisesti treenien aikana:) - JokuNuorivaan
Mun reidet on vähän pienentynyt ja takapuoli on parempi😅😂
- kunhan_sanon
ok :)
- Anonyymi
kunhan_sanon kirjoitti:
ok :)
Aivan vääriä luulojaon että tissit pomppii liikaa,ei pompi sitähän varten käytetään muutenkin r intaliivejä tai että tytöt ratsastaa kun tuntuu pimpissä hyvältä,no ei koska sillä värkillä ei satulassa istuta vaan pakaralihaksilla.
Jos on jo alkujaan isokokoinen nin voi kyllä paikat leventyäkkin muta hyvin usein ne kiinteytyvät jos tosissaan harrastaa eikä vaan muuten loju tallilla ja käy mäkkärissä syömässä.
Ratsastus ei ole myöskään tytöille mikään itsetyydytys keino,siihen löytyy kyllä paljon parempia konsteja ja ihan omissa oloissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan vääriä luulojaon että tissit pomppii liikaa,ei pompi sitähän varten käytetään muutenkin r intaliivejä tai että tytöt ratsastaa kun tuntuu pimpissä hyvältä,no ei koska sillä värkillä ei satulassa istuta vaan pakaralihaksilla.
Jos on jo alkujaan isokokoinen nin voi kyllä paikat leventyäkkin muta hyvin usein ne kiinteytyvät jos tosissaan harrastaa eikä vaan muuten loju tallilla ja käy mäkkärissä syömässä.
Ratsastus ei ole myöskään tytöille mikään itsetyydytys keino,siihen löytyy kyllä paljon parempia konsteja ja ihan omissa oloissa.Joillain voi kyllä tulla hyvänolontunteitakin,seihan yksilöllistä,ei se pimpsa ol enaisellaainoaalue joka hyvää oloa tuottaa.
Tarkoituksellahan sitä kukaan ei ratsasta että tulis mutta voi se tulla fillarinkin satulassa ta italvella moottorikelkallaajellessa.
Ihan mikä vaan voi se nnuoremmala llaukasta vanhemmilla ei välttämättä niinkään jos on muuta elämässä jo.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk792786Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna911666Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll731441Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.641385- 1291335
- 1461236
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1581200- 741107
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur761098Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j901089