Miksi

Sumuvalot

Miksi varmaan 90% raskaastaliikenteestä käyttää aina pimeällä SUMUVALOJA? Onko mökki niin täynnä tupakansavua ettei muuten näe?

25

3073

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaksi syytä.

      1) Kuski on sen verran vanhempi, että hämäränäkö jo huonontunut -> valaisee tietä paremmin

      2) Jos on sopivan pimeää ja märkä tie / sataa vettä ja on pimeää, niin valaisee muuten aika hyvin juuri sen auton edessä olevan tien. Eli vastaantulijoiden aikaan, kun ajetaan lähivaloilla, niin valaisee sen tienreunan hyvin. Ainakin minä käytän mieluummin sumareita pimeällä kostean tien aikaan kun ajan ojaan sen takia etten nähnyt tienreunaa

      • selitys

        Jos tielläpysyminen alkaa olla sumuvaloista kiinni niin olis syytä vaihtaa alaa.


      • selitys kirjoitti:

        Jos tielläpysyminen alkaa olla sumuvaloista kiinni niin olis syytä vaihtaa alaa.

        se pääsi sieltä perseestäsi pois ja AJATTELE. Vaan tietysti jos itse ajelee vain fillarilla ja tietokoneella niin ei voi käsittää asian oikeaa laitaa.


      • jo äsken
        puukuski kirjoitti:

        se pääsi sieltä perseestäsi pois ja AJATTELE. Vaan tietysti jos itse ajelee vain fillarilla ja tietokoneella niin ei voi käsittää asian oikeaa laitaa.

        Olen ollut säiliöautonkuljettajana kohta 20 vuotta niin tiedän kyllä mistä puhun. Sinä puukuski et tiedä näköjään asioista mitää. Mutta voin sinulle kertoa. Kun sinä pidät niitä sumuvalojasi päällä niin auton edestä muutama metri on todella kirkasta ja silmän rakenteesta johtuen katseesi keskittyy siihen kirkkaaseen kohtaan. Mutta ei sinun siihen pidä töllätä vaan kauas eteenpäin että tiedät mitä edessäpäpin tapahtuu. Tämän saman tarinan ovat asiantuntijat perusteellisesti eri tutkimuksissa todenneet. Sumuvalojen jatkuva käyttö on vain tapa niin kuin esim. tupakanpoltto. Minä en henkilökohtaisesti ole tainnut kertaakaan tänä vuonna sumuvaloja käyttä kun en mitään tarvetta siihen nähnyt.


      • olet teinipoika
        puukuski kirjoitti:

        se pääsi sieltä perseestäsi pois ja AJATTELE. Vaan tietysti jos itse ajelee vain fillarilla ja tietokoneella niin ei voi käsittää asian oikeaa laitaa.

        Sinähän olet vielä karvanoppaiässä niin sumarit kuuluu sun elämääs! Vapaa-ajallakin kartsalla pyörit Corollas kans varmaan pelkät sumarit päällä pikkutyttöjä tsiikailemas.


      • mistä puhut
        jo äsken kirjoitti:

        Olen ollut säiliöautonkuljettajana kohta 20 vuotta niin tiedän kyllä mistä puhun. Sinä puukuski et tiedä näköjään asioista mitää. Mutta voin sinulle kertoa. Kun sinä pidät niitä sumuvalojasi päällä niin auton edestä muutama metri on todella kirkasta ja silmän rakenteesta johtuen katseesi keskittyy siihen kirkkaaseen kohtaan. Mutta ei sinun siihen pidä töllätä vaan kauas eteenpäin että tiedät mitä edessäpäpin tapahtuu. Tämän saman tarinan ovat asiantuntijat perusteellisesti eri tutkimuksissa todenneet. Sumuvalojen jatkuva käyttö on vain tapa niin kuin esim. tupakanpoltto. Minä en henkilökohtaisesti ole tainnut kertaakaan tänä vuonna sumuvaloja käyttä kun en mitään tarvetta siihen nähnyt.

        Luepa "säiliöauton kuljettaja", uudelleen puukuskin teksti. Ei siinä kohtaamistilanteessa huonossa kelissä kapealla tiellä mihinkään kaukaisuuteen katsota! Koetetaan vaan pitää yhdistelmä tiellä ilman peilien kosketusta.


      • Reiska
        puukuski kirjoitti:

        se pääsi sieltä perseestäsi pois ja AJATTELE. Vaan tietysti jos itse ajelee vain fillarilla ja tietokoneella niin ei voi käsittää asian oikeaa laitaa.

        Oisko tään "puukuskin" syytä joskus hypätä jonkun aikuisen kyytiin, ja pyytää kytkemään päälle sumuvalot ja parkit. Kukaan täyspäinen ei voi väittää näiden homokuuppien polttamisesta olevan mitään hyötyä. Ainoa todellinen vaikutus on vastaantulijan häikäistyminen. Olen joskus leikilläni kokeillut, ja voin kertoo, ettei siitä edes penis kasva. Se on tietysti todettava, että vielä näitten em. kuupien polttamista säälittävämmän näköistä on, kun toinen niistä on pimeänä.


      • jo äsken kirjoitti:

        Olen ollut säiliöautonkuljettajana kohta 20 vuotta niin tiedän kyllä mistä puhun. Sinä puukuski et tiedä näköjään asioista mitää. Mutta voin sinulle kertoa. Kun sinä pidät niitä sumuvalojasi päällä niin auton edestä muutama metri on todella kirkasta ja silmän rakenteesta johtuen katseesi keskittyy siihen kirkkaaseen kohtaan. Mutta ei sinun siihen pidä töllätä vaan kauas eteenpäin että tiedät mitä edessäpäpin tapahtuu. Tämän saman tarinan ovat asiantuntijat perusteellisesti eri tutkimuksissa todenneet. Sumuvalojen jatkuva käyttö on vain tapa niin kuin esim. tupakanpoltto. Minä en henkilökohtaisesti ole tainnut kertaakaan tänä vuonna sumuvaloja käyttä kun en mitään tarvetta siihen nähnyt.

        Vai ihan säiliöautonkuljettaja olet ollut kohta 20 vuotta? Melkein voisin heittää että korkeintaan olet ajanut jotain puulausautoa tehdasalueella tai sitten kaupungin ajoja. Harvemmin siellä kaupunki/tehdasalueella niitä sumareita tarvitsee, tai moottoriteillä ajellessa.

        Väitätkö ihan tosissasi, että pimeän aikaan, tien ollessa märkä tai jos sataa vettä, niin kohtaamistilanteessa möllötät AINA niin kauas kun vain mahdollista? Haluaisin tietää että missähän päin Suomea tälläisiä teitä piisaa ettei edes tarvitse tienreunaa nähdä kun on niiiin leveää, niiiin leveää että... Aika monella tiellä olen kerennyt ajelemaan ja voin sanoa että todella harvassa on sellaiset tiet missä ei tarvitse ihan niin tarkkaan kytätä sitä tienreunaa. Katsos kun monesti sen tien reunaviivan jälkeen ei ole sitä piennarta muutamaa senttiä enempää.

        Siinä varmaankin osuit oikeaan, että monella se sumuvalojen käyttö on tapa. Aivan kuten joillakin on vesisateellakin aurinkolasit päässä.


      • olet teinipoika kirjoitti:

        Sinähän olet vielä karvanoppaiässä niin sumarit kuuluu sun elämääs! Vapaa-ajallakin kartsalla pyörit Corollas kans varmaan pelkät sumarit päällä pikkutyttöjä tsiikailemas.

        mutta kun ei ole niitä karvanoppia eikä sumareita :(


      • Reiska kirjoitti:

        Oisko tään "puukuskin" syytä joskus hypätä jonkun aikuisen kyytiin, ja pyytää kytkemään päälle sumuvalot ja parkit. Kukaan täyspäinen ei voi väittää näiden homokuuppien polttamisesta olevan mitään hyötyä. Ainoa todellinen vaikutus on vastaantulijan häikäistyminen. Olen joskus leikilläni kokeillut, ja voin kertoo, ettei siitä edes penis kasva. Se on tietysti todettava, että vielä näitten em. kuupien polttamista säälittävämmän näköistä on, kun toinen niistä on pimeänä.

        ihan itse siitä tietokoneen äärestä tuonne liikenteeseen. Ihan pienenä vinkkinä vain, niin ei tarvitsisi sinunkaan tehdä itsestäsi hölmöä näin julkisesti.

        "Olen joskus leikilläni kokeillut, ja voin kertoo, ettei siitä edes penis kasva."

        Eikö se kasvanut? Pitihän sen kasvaa :/
        Hitto kun mullakaan ei ole mikrometriä että voitaisiin ihan porukassa mitata, jos se vaikka olisi vähän kasvanut... Entäs jos sinä et vain huomaa? Vai mittasitko metrimitalla? Käy ostamassa se mikrometri niin pääset edes oikeaan mittaluokkaan ja mittaa vielä uudestaan kun kerran olet aiemminkin jo mittaillut


      • säiliöautokuski
        puukuski kirjoitti:

        Vai ihan säiliöautonkuljettaja olet ollut kohta 20 vuotta? Melkein voisin heittää että korkeintaan olet ajanut jotain puulausautoa tehdasalueella tai sitten kaupungin ajoja. Harvemmin siellä kaupunki/tehdasalueella niitä sumareita tarvitsee, tai moottoriteillä ajellessa.

        Väitätkö ihan tosissasi, että pimeän aikaan, tien ollessa märkä tai jos sataa vettä, niin kohtaamistilanteessa möllötät AINA niin kauas kun vain mahdollista? Haluaisin tietää että missähän päin Suomea tälläisiä teitä piisaa ettei edes tarvitse tienreunaa nähdä kun on niiiin leveää, niiiin leveää että... Aika monella tiellä olen kerennyt ajelemaan ja voin sanoa että todella harvassa on sellaiset tiet missä ei tarvitse ihan niin tarkkaan kytätä sitä tienreunaa. Katsos kun monesti sen tien reunaviivan jälkeen ei ole sitä piennarta muutamaa senttiä enempää.

        Siinä varmaankin osuit oikeaan, että monella se sumuvalojen käyttö on tapa. Aivan kuten joillakin on vesisateellakin aurinkolasit päässä.

        En todallakaan katso kohtaamistilanteessa niille etäisyyksille johon sumuvalot kantaa.En todellakaan!! Kun sinäkin tulisit vastaan,niin minä laitan silmäni kiinni,kun ne sun ojavalosi kuitenkin häikäsee tai sitten katson pitkälle eteenpäin pää oikealle hieman kääntyneenä vasenta silmää "siristäen". Mutta ei minun tarvitse tien reunaviivaa katsella. Sinulla taitaa olla niin vähäinen ajokokemus,että sinun täytyy katsoa vaihdekeppiäkin vaihtaessasi vaihdetta!?


      • Reiska
        puukuski kirjoitti:

        ihan itse siitä tietokoneen äärestä tuonne liikenteeseen. Ihan pienenä vinkkinä vain, niin ei tarvitsisi sinunkaan tehdä itsestäsi hölmöä näin julkisesti.

        "Olen joskus leikilläni kokeillut, ja voin kertoo, ettei siitä edes penis kasva."

        Eikö se kasvanut? Pitihän sen kasvaa :/
        Hitto kun mullakaan ei ole mikrometriä että voitaisiin ihan porukassa mitata, jos se vaikka olisi vähän kasvanut... Entäs jos sinä et vain huomaa? Vai mittasitko metrimitalla? Käy ostamassa se mikrometri niin pääset edes oikeaan mittaluokkaan ja mittaa vielä uudestaan kun kerran olet aiemminkin jo mittaillut

        Kyllä ne sulle varmaan sitten joskus autokoulussa opettaa, mitä laki sanoo sumuvalojen käytöstä. Edelleen "ihan pienenä vinkkinä vaan" toistan, että pyydä sitä aikuista joskus pimeällä kytkemään ne parkit ja sumuvalot.


      • säiliöautokuski kirjoitti:

        En todallakaan katso kohtaamistilanteessa niille etäisyyksille johon sumuvalot kantaa.En todellakaan!! Kun sinäkin tulisit vastaan,niin minä laitan silmäni kiinni,kun ne sun ojavalosi kuitenkin häikäsee tai sitten katson pitkälle eteenpäin pää oikealle hieman kääntyneenä vasenta silmää "siristäen". Mutta ei minun tarvitse tien reunaviivaa katsella. Sinulla taitaa olla niin vähäinen ajokokemus,että sinun täytyy katsoa vaihdekeppiäkin vaihtaessasi vaihdetta!?

        Mutta tuletkos sie vastaan henkilöautolla vai sillä säiliöautolla jos kerran häikäisee?

        Ja totta kai katson vaihdekeppiä kun vaihdan, miten muutenkaan ne pykälät löytyisi? Vaatiikin melkoista osaamista kun vaihtamistilanteessa ei meinaa kenkäkään sattua kytkimelle. Kaasusta nyt puhumattakaan. Joudun myös katsomaan rattia aina sitä käännellessäni, samoin katselen vilkun ja lasinpyyhkijöiden viiksijä aina kun käytän niitä. Kun laitan vilkun päälle niin monesti unohdun katselemaan sitä pientä nuolta joka syttyy ja sammuu siinä kojelaudan mittaristossa. On se niin jännä.


      • Reiska kirjoitti:

        Kyllä ne sulle varmaan sitten joskus autokoulussa opettaa, mitä laki sanoo sumuvalojen käytöstä. Edelleen "ihan pienenä vinkkinä vaan" toistan, että pyydä sitä aikuista joskus pimeällä kytkemään ne parkit ja sumuvalot.

        Pittääkös sitä vielä jossain koulussa käydä ennen kuin pääsee ajamaan :/

        Niin, sehän taitaa olla niin että sumuvaloja saa käyttää ns. huonon sään/kelin vallitessa. Vaikka kovalla vesi/lumisateella. Tai, yllätys yllätys, sumussa :) Isi sanoi niin. Varmasti se isi tietää.

        Muuten: miksi jauhat tuota "kytkemään pimeällä parkit ja sumuvalot"? Ainakin tuossa miun Emek-ajokissa sumuvalot valaisevat n. puoli auraviitan väliä. Sitten loppuu valoteho kesken.


      • mies..

        Ajakko puuta "uus naamasella" Sisulla, missä lyhyet on niin kehvelit että tosissaan tarvitaan niitä sumuvaloja?


      • mies.. kirjoitti:

        Ajakko puuta "uus naamasella" Sisulla, missä lyhyet on niin kehvelit että tosissaan tarvitaan niitä sumuvaloja?

        mutten käytä sumulyhtyjä muuten kuin pimeällä ja sateella tai pimeällä tienpinnan ollessa "valoa heijastamaton". Tien sitä vaatiessa (lähinnä se kaistan kapeus). Eli aika hyvin on pärjännyt niillä "kehveleillä", ei minusta valotehoissa ole paljonkaan eroa muun merkkisiin nähden :)


    • korkean

      Prosentit laitoit tuohon.Ha puolella on sitten varmaan 99% sumuvalojen käyttäjiä,vieläpä valosaan aikaankin.

      • sorasuhari

        varmaan tuo sumuvalojen käyttö on myös pitkälti tottumus kysymys, itse en juurikaan käytä sumuvaloja muutakun todella huonossa kelissä. koskä mielestäni omat valot valaisevat kyllä ihan riittävästi.


      • Nimetön

        Aina sumareita,vituttaa suomen valosäädökset,siis AINA PIMEÄLLÄ,VITTU ET NAUTIN SIITÄ....


      • ------------------
        sorasuhari kirjoitti:

        varmaan tuo sumuvalojen käyttö on myös pitkälti tottumus kysymys, itse en juurikaan käytä sumuvaloja muutakun todella huonossa kelissä. koskä mielestäni omat valot valaisevat kyllä ihan riittävästi.

        Otetaan esimerkki: FH12 volvo. on meinaan ihan surkeat lähivalot ja siksi kannattaa käyttää sumareita.


      • kyllä
        ------------------ kirjoitti:

        Otetaan esimerkki: FH12 volvo. on meinaan ihan surkeat lähivalot ja siksi kannattaa käyttää sumareita.

        Vanhempien "viirusilmien" lähivalot on tosi surkeat!! Kuivalla kelillä pärjää jotenkuten, mut kun tie on kostea/märkä, tekis mieli ampua volvon inserjööripullamössöpuppelit!!!!!!,, jotka on ko valot suunnitellut! Siis pakko käyttää sumareita, et edes tien reunan näkis!!


      • mäkin
        Nimetön kirjoitti:

        Aina sumareita,vituttaa suomen valosäädökset,siis AINA PIMEÄLLÄ,VITTU ET NAUTIN SIITÄ....

        käytän aina peruutus ja työvaloja pimeeseen aikaan on niin kiva kiusata muita HEH HEH!!!


      • ammattiautoilia
        mäkin kirjoitti:

        käytän aina peruutus ja työvaloja pimeeseen aikaan on niin kiva kiusata muita HEH HEH!!!

        Aivan sama käytetäänkö sumareita vai ei siis aivan sama jos ne on oikein suunattu niin ei pitäs olla mitään "häikäsyvaaraa" Mutta taka sumarit sitten onkin aivan eri luokan asia!!! Tarkoitan henkilöautojen sumareita(sekoittaa aika tehokkaasti takana tulevan autoilian jarruvaloilta varsinkin jos niitä on vielä laittomasti molemmin puolin.Lyhyesti suomessa muutaman kerran vuodessa jolloin niiden polttaminen on asian mukaista(jos näkee 100m päähän niin ei pitäis koskea koko taka sumarin katkaisiaan)


    • Nasse

      Siitä syystä ,ku pitää nostaa Egoa.

    • Siksi koska ne valaisee -> enemmän valoa -> näkee ajaa paremmin

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5005
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe