Hei! Minkäslaisia käsityksiä teillä körteistä ja körttiläisyydestä oikein on? Löytyykö enemmänkin seuraavanlaisia mielipiteitä kuin mitä palstan aiemmista viestiketjuista löysin. Esim. "keskiluokkaista tyhjänpäiväisyyttä, joka ei kosketa ketään, ei puhu mitään. Se on pelkkää yleisuskonnollista hölömölöä!", "nimeksi sopisi kaksinaamaisten-liike." ja "Jotekin on hengenpalo päässyt karkaamaan siitä liikkeestä." Eikö kenelläkään ole mitään hyvää sanottavaa körttiläisyydestä? Entä onko omakohtaisia kokemuksia, ei pelkkää mutuilua?
Mielipiteitä körttiläisyydestä?
25
2992
Vastaukset
- proffa
Körttiläiset eivät koskaan ole olleet mulle haitaksi - eivätkä ainakaan ahdistaneet uskon asioilla - onko se sitten hyvä vai paha?
Kovia lienevät veisaamaan.
Suhteellisen hajuton ja mauton herätysliike (ja Älkää, please, ottako tätä pilkkana, vaan enempi henkilökohtaisena mielipiteenä ;-) mielestäni siis.
Tunsin kyllä erään körttipapin kauan sitten, ennen kuin olin itse uskossa, joka reilusti sanoi uskovansa Jeesukseen ja jonka kanssa oli kiva pelailla kerran shakkia - terveiset vain Vilholle! :-)- Rice
Niin, olenkin ajatellut, että varmaankin aika hajutonta ja mautonta :) sakkia noin ulkoapäin katseltuna. (ja ei se näky välttämättä sisäpuoleltakaan tiirailtuna muutu) Paljon eivät körtit näy, kovin ei liike julista eikä metelöi eikä liikkeenä vahvoja kannanottojakaan tykitä.
Hämmästyin - ja hitusen säikähdin ja nolostuinkin - sitten kun tämän palstan mielipiteitä körttiäisyydestä lueskelin. Että onko körttimeininki (ainakin muiden silmin) ihan pelleilyksi mennyt, ulkokultaiseksi mukaherätysliikkeeksi. Lisää kaipaisin mielipiteitä, onko tällaisiakin havaintoja, ihan tosissaan? - körttien kasvattama
Rice kirjoitti:
Niin, olenkin ajatellut, että varmaankin aika hajutonta ja mautonta :) sakkia noin ulkoapäin katseltuna. (ja ei se näky välttämättä sisäpuoleltakaan tiirailtuna muutu) Paljon eivät körtit näy, kovin ei liike julista eikä metelöi eikä liikkeenä vahvoja kannanottojakaan tykitä.
Hämmästyin - ja hitusen säikähdin ja nolostuinkin - sitten kun tämän palstan mielipiteitä körttiäisyydestä lueskelin. Että onko körttimeininki (ainakin muiden silmin) ihan pelleilyksi mennyt, ulkokultaiseksi mukaherätysliikkeeksi. Lisää kaipaisin mielipiteitä, onko tällaisiakin havaintoja, ihan tosissaan?mieltä itse olet asiasta, tutkit vain muiden mielipiteitä?
- Rice
körttien kasvattama kirjoitti:
mieltä itse olet asiasta, tutkit vain muiden mielipiteitä?
...niin toki omaani arvostan, omani on tärkein ja siitä en siksi osaa niin helposti negatiivisia puolia nähdäkään.
Pelkään ja olen ounastellut, että paljonhan liikkeessä saattaa nykyisin "hengenpalottomuutta" ollakin. Nykyaikana kun uskontoa ja Jumalaakaan ei kai uskota tarvittavan enää niin paljon kuin aiemmin. Nykyään on monin paikoin helpompaa - vaikkei ihmisyksilön sieluntuskat nyt mihinkään kadonneet olekaan. Ulkoiset puitteet ja "minä itse"-ajatteluun luottaminen vain kasvanut.
Körttiläisyys on myöskin hurjan paljon samaistunut kansankirkkoon, omat historialliset piirteet ovat alkaneet hukkua. Se tuskin on hyvä asia. Enää ei liene särmääkään niin paljon, ollaan vähän pullamössöydytty liikkeenäkin. Välillä tuntuu, että kynsin hampain yritetään ulospäin antaa kuva körttiläisyyden alkuaikojen aatteiden yhä elämisestä, puhutaan hienoja vaivaisten ihmisten syntitaakasta, armosta, hunajanpisaroista - mutta: sanojen todellinen sisältö on hukassa. Ja joskus taas, joskus kyllä ollaan ihan oikealla paikallakin, rehellisesti körttiläisyyden tärkeiden asioiden äärellä, oikeasti vaivaisina tukemassa henkistä kasvua, etsimässä Isältä apus, pieninä ja aitoina.
Hm, taitaa minulla mielipiteitä riittääkin. Näkökulman antajiksi minä niitä teiltä muiltakin pyytelen. - körttien......
Rice kirjoitti:
...niin toki omaani arvostan, omani on tärkein ja siitä en siksi osaa niin helposti negatiivisia puolia nähdäkään.
Pelkään ja olen ounastellut, että paljonhan liikkeessä saattaa nykyisin "hengenpalottomuutta" ollakin. Nykyaikana kun uskontoa ja Jumalaakaan ei kai uskota tarvittavan enää niin paljon kuin aiemmin. Nykyään on monin paikoin helpompaa - vaikkei ihmisyksilön sieluntuskat nyt mihinkään kadonneet olekaan. Ulkoiset puitteet ja "minä itse"-ajatteluun luottaminen vain kasvanut.
Körttiläisyys on myöskin hurjan paljon samaistunut kansankirkkoon, omat historialliset piirteet ovat alkaneet hukkua. Se tuskin on hyvä asia. Enää ei liene särmääkään niin paljon, ollaan vähän pullamössöydytty liikkeenäkin. Välillä tuntuu, että kynsin hampain yritetään ulospäin antaa kuva körttiläisyyden alkuaikojen aatteiden yhä elämisestä, puhutaan hienoja vaivaisten ihmisten syntitaakasta, armosta, hunajanpisaroista - mutta: sanojen todellinen sisältö on hukassa. Ja joskus taas, joskus kyllä ollaan ihan oikealla paikallakin, rehellisesti körttiläisyyden tärkeiden asioiden äärellä, oikeasti vaivaisina tukemassa henkistä kasvua, etsimässä Isältä apus, pieninä ja aitoina.
Hm, taitaa minulla mielipiteitä riittääkin. Näkökulman antajiksi minä niitä teiltä muiltakin pyytelen.mitä sanot muuttumisesta. Minä tunnen näitä vanhoja oikeita körttejä sekä heidän keski-ikäisiä jälkeläisiään. Heillä on vielä se vanha katsomus osittain jäljellä. Ja olen katsonut moneen kertaan Viimeiset kiusaukset. Siinä on sitä tunnetta mitä Paavo Ruotsalaisellakin oli (minun ymmärtääkseni), kaikki se tuska ja vaiva.
Kaikki se on minussakin mutta enää ei mielestäni ole niin pelottavaa kuunnella näitä puheita kuin oli joskus. Mutta olen opiskellut vuoden Raudaskylän kr.opistossa 70-luvulla ja siellä se körttiläisyys oli jo iloisempaa. Mieluummin minä menen siioninvirsiseuroihin kuin istumaan kirkkoon. Nykyisin vain ovat unohtaneet sen hartauden ja hitaan poljennon näistä lauluista. Nyt alkaa olla niin myöhä, että ajatukset sekoilee, täytyy lähtee nukkumaan. Hyvää yötä körttiläinen! - Rice
körttien...... kirjoitti:
mitä sanot muuttumisesta. Minä tunnen näitä vanhoja oikeita körttejä sekä heidän keski-ikäisiä jälkeläisiään. Heillä on vielä se vanha katsomus osittain jäljellä. Ja olen katsonut moneen kertaan Viimeiset kiusaukset. Siinä on sitä tunnetta mitä Paavo Ruotsalaisellakin oli (minun ymmärtääkseni), kaikki se tuska ja vaiva.
Kaikki se on minussakin mutta enää ei mielestäni ole niin pelottavaa kuunnella näitä puheita kuin oli joskus. Mutta olen opiskellut vuoden Raudaskylän kr.opistossa 70-luvulla ja siellä se körttiläisyys oli jo iloisempaa. Mieluummin minä menen siioninvirsiseuroihin kuin istumaan kirkkoon. Nykyisin vain ovat unohtaneet sen hartauden ja hitaan poljennon näistä lauluista. Nyt alkaa olla niin myöhä, että ajatukset sekoilee, täytyy lähtee nukkumaan. Hyvää yötä körttiläinen!No minäpä toivottelenkin sitten jo valmiiksi hyvät huomenet, jos vielä aamulla täällä visiteeraat.
Itse olen vasta 19 vuotta ehtinyt tätä maailmaa nähdä enkä lähellekään niin pitkään ole körttiläisyyttä tuntenut. Joten tuo omakohtainen historianäkökulma, joka sinulla on, multa puuttuu - niinpä onkin varsin mielenkiintoista lukea pidempään körttiläisyyttä seuranneen näkemyksiä.
En millään tahtoisi uskoa tuota, että Siionin virsi -seuroista olisi unohdettu hartaus ja hidas poljento. :( Ainakin minä olen mielestäni vielä nuo asiat seuroissa pystynyt kokemaan. Tosin pakko myöntää: harvoin näin on käynyt. Silti, kyllä sitä rehellistä hartauttakin seuroissa vielä on, esim. monet Paavon pirtin seurat ovat pystyneet oikeastikin riipaisemaan niin jykevän rauhallisella veisuullaan kuin myös pistävän armontäyteisellä seurapuheellaankin.
Pystytkö jäljittämään, mistä arvelet mm. tuon iloisuuden kasvun ja "körttipoljennon" vähentymisen johtuvan? Onko ero entisaikoihin verrattuna kovinkin suuri? - körttien..
Rice kirjoitti:
No minäpä toivottelenkin sitten jo valmiiksi hyvät huomenet, jos vielä aamulla täällä visiteeraat.
Itse olen vasta 19 vuotta ehtinyt tätä maailmaa nähdä enkä lähellekään niin pitkään ole körttiläisyyttä tuntenut. Joten tuo omakohtainen historianäkökulma, joka sinulla on, multa puuttuu - niinpä onkin varsin mielenkiintoista lukea pidempään körttiläisyyttä seuranneen näkemyksiä.
En millään tahtoisi uskoa tuota, että Siionin virsi -seuroista olisi unohdettu hartaus ja hidas poljento. :( Ainakin minä olen mielestäni vielä nuo asiat seuroissa pystynyt kokemaan. Tosin pakko myöntää: harvoin näin on käynyt. Silti, kyllä sitä rehellistä hartauttakin seuroissa vielä on, esim. monet Paavon pirtin seurat ovat pystyneet oikeastikin riipaisemaan niin jykevän rauhallisella veisuullaan kuin myös pistävän armontäyteisellä seurapuheellaankin.
Pystytkö jäljittämään, mistä arvelet mm. tuon iloisuuden kasvun ja "körttipoljennon" vähentymisen johtuvan? Onko ero entisaikoihin verrattuna kovinkin suuri?pirtissä kävin vuosi sitten viimeksi, oli siskon tytön rippijuhlat. Ja siellä on tosiaan ainutlaatuinen tunnelma.
Tuosta muutoksesta mitä olen huomannut:Ehkä tämä kiireinen elämä on tuonut virren veisuuseen vauhtia. Eräissä seuroissa pappi joutui sanomaan nuorille, että näitä virsiä veisataan taukoa pitämällä, kun veisasivat niin nopeasti. Jotenkin ihmiset ovat alkaneet muuttua, siis sillai ettei ne koe olevansa körttiläisiä. Mutta kuitenkin niiden sisimmässä on se palo ja kaipuu. Minun lapsuudessa oli tosiaan körttipuvut ja keskipääjakaukset ja punainen oli kielletty väri.
Tälläkin hetkellä yksi sedistäni käyttää juhlapukunaan körttipukua. Tätini, jotka myös pukeutuivat juhliin körttiasuihin ovat jo kuolleet.
Jotenkin sen iloisuuden huomaa nuorten joukossa, esim. herättäjäjuhlilla, ei ole kiellettyä nauraa, laskea leikkiä, jopa tanssia. Joskus muinoin, ehkä vielä 60-70-luvulla tanssi ainakin oli kiellettyä.
Olin pois maasta vuodet 75-80 ja sen jälkeen asuin kaupungissa hämeessä, joten en ole aivan ajan tasalla silloisesta käytännöstä. Nyt olen palannut juurilleni savon liepeille ja asuttuani täällä nyt 7 vuotta, olen taas kokenut, että körttiläisyys on ainoa oikea uskon muoto minulle.
Ehkäpä entisajan raskas työnteko ja sodat ja muut sellaiset tekivät ihmiset raskasmielisiksi ja synkiksi. Kyllä edelleen olemme kilvoituksen ja vaivojen alla mutta luotamme huomiseen ja Jumalan armoon.
On kiva kuulla, että olet jo noin nuorena kiinnostunut näistä asioista.
Toivotan iloa ja onnea elämääsi! - Rice
körttien.. kirjoitti:
pirtissä kävin vuosi sitten viimeksi, oli siskon tytön rippijuhlat. Ja siellä on tosiaan ainutlaatuinen tunnelma.
Tuosta muutoksesta mitä olen huomannut:Ehkä tämä kiireinen elämä on tuonut virren veisuuseen vauhtia. Eräissä seuroissa pappi joutui sanomaan nuorille, että näitä virsiä veisataan taukoa pitämällä, kun veisasivat niin nopeasti. Jotenkin ihmiset ovat alkaneet muuttua, siis sillai ettei ne koe olevansa körttiläisiä. Mutta kuitenkin niiden sisimmässä on se palo ja kaipuu. Minun lapsuudessa oli tosiaan körttipuvut ja keskipääjakaukset ja punainen oli kielletty väri.
Tälläkin hetkellä yksi sedistäni käyttää juhlapukunaan körttipukua. Tätini, jotka myös pukeutuivat juhliin körttiasuihin ovat jo kuolleet.
Jotenkin sen iloisuuden huomaa nuorten joukossa, esim. herättäjäjuhlilla, ei ole kiellettyä nauraa, laskea leikkiä, jopa tanssia. Joskus muinoin, ehkä vielä 60-70-luvulla tanssi ainakin oli kiellettyä.
Olin pois maasta vuodet 75-80 ja sen jälkeen asuin kaupungissa hämeessä, joten en ole aivan ajan tasalla silloisesta käytännöstä. Nyt olen palannut juurilleni savon liepeille ja asuttuani täällä nyt 7 vuotta, olen taas kokenut, että körttiläisyys on ainoa oikea uskon muoto minulle.
Ehkäpä entisajan raskas työnteko ja sodat ja muut sellaiset tekivät ihmiset raskasmielisiksi ja synkiksi. Kyllä edelleen olemme kilvoituksen ja vaivojen alla mutta luotamme huomiseen ja Jumalan armoon.
On kiva kuulla, että olet jo noin nuorena kiinnostunut näistä asioista.
Toivotan iloa ja onnea elämääsi!Niin, nykyelämänrytmi tuntuu vievän pontta vähän asialta kuin asialta. :( Ei ehditä enää lähimmäisenkään vierelle pysähtyä niin kuin ennen, ei myöskään Siionin virttä veisata tai seuratupaan jäädä veisuun jälkeen turisemaan. Etenkin nuoressa polvessa tämä kiire varmaan näkyykin, on koko ajan niin tuhat asiaa ja paikkaa, joihin pitää ehtiä. Sitä suuremmalla syyllä sitä seuroissa hiljentymistä tarvittaisiinkin. Sitä enemmän siitä ehkä voisi apua ihmisen kiireeseen olla. Luulen ma.
Hienoa, että joku vielä körttipukua käyttää, juhalapukuna vieläpä. :)
Niin, kyllä nuoret ulospäin iloisia ovat. Tanssivatkin? Toki. Ei kai iloisuudessa synti asu, ei kai se ole huono merkki? Pääasia, että pääkopassa asuu järkeviä ajatuksia ja sydämessä kaipaus? Vai?
Kiitos arvokkaista mielipiteistäsi ja muisteluistasi.
- körttien kasvattama
Minä olen lähtöisin körttiläisestä suvusta siis isäni perhe oli körttiläinen. Jäljelle on jäänyt siionin virret ja se harras, hidas virrenveisuu, käynpä joskus herättäjäjuhlillakin jos ehdin.
Mitään pahaa minulla ei ole siitä sanottavana, ainoastaan hyvää koska tavallaan se on minun uskoni pohja. En ole mikään malliuskovainen, luotan vain Jumalaan, en tyrkytä muille, enkä edes käyttäydy uskovaisten tavoin. Mutta uskon kuitenkin.- Rice
Tuo taitaa olla hurjan tavallinen tilanne "körttien" tai vaikkapa sitten "körttien kasvattamien" keskuudessa: lapsuudessa se on tutuksi tullut, vanhemmilta perinnöksi saatu ja mukaan siitä on tarttunut Siionin virret, veisuu ja ehkä herättäjäjuhlat.
Körttiläisyys ei usein niinkään vaadi runsasta esilläpitämistä tai mukanaoloa, saa vaikka välillä vain piipahtaa tutuissa kuvioissa jos siltä tuntuu.
Mutta entä vielä, mielipiteitä vaikka täysin körttiläisyyden ulkopuolelta? - maagikko.
Rice kirjoitti:
Tuo taitaa olla hurjan tavallinen tilanne "körttien" tai vaikkapa sitten "körttien kasvattamien" keskuudessa: lapsuudessa se on tutuksi tullut, vanhemmilta perinnöksi saatu ja mukaan siitä on tarttunut Siionin virret, veisuu ja ehkä herättäjäjuhlat.
Körttiläisyys ei usein niinkään vaadi runsasta esilläpitämistä tai mukanaoloa, saa vaikka välillä vain piipahtaa tutuissa kuvioissa jos siltä tuntuu.
Mutta entä vielä, mielipiteitä vaikka täysin körttiläisyyden ulkopuolelta?Tutustuin tuossa pari vuotta sitten turussa körtti naiseen.Hänellä oli viininpunaiset pitkäthousut.Tummanpunainen villakangas takki,olihan talvi.
Ennakkoluuloissani kuvittelin heidät sellaisiksi kuin vahhoissa kotimaisissa elokuvissa.
Yllätyin iloisesti.Istuttiin juteltiin otettiin pienet siivut.Joten käsitykseni heidän ahdasmielisyydestään lensi roskikseen.
Tämä yksilötasolta. - Rice
maagikko. kirjoitti:
Tutustuin tuossa pari vuotta sitten turussa körtti naiseen.Hänellä oli viininpunaiset pitkäthousut.Tummanpunainen villakangas takki,olihan talvi.
Ennakkoluuloissani kuvittelin heidät sellaisiksi kuin vahhoissa kotimaisissa elokuvissa.
Yllätyin iloisesti.Istuttiin juteltiin otettiin pienet siivut.Joten käsitykseni heidän ahdasmielisyydestään lensi roskikseen.
Tämä yksilötasolta.En oikein ymmärrä mistä tällaiset käsitykset ovat peräisin. Vai vanhoista perus(oppi- tm.)koulun uskonnonkirjoistako? Ainakin monet niistä tuntuivat opettavan körttiläisyydestä jotain ihan muuta kuin todellisuus on.
Vai kuinka maagikko, mistä luulet tuon käsityksesi syntyneen? - theos
Rice kirjoitti:
En oikein ymmärrä mistä tällaiset käsitykset ovat peräisin. Vai vanhoista perus(oppi- tm.)koulun uskonnonkirjoistako? Ainakin monet niistä tuntuivat opettavan körttiläisyydestä jotain ihan muuta kuin todellisuus on.
Vai kuinka maagikko, mistä luulet tuon käsityksesi syntyneen?Tungen tässä oman mielipiteeni tähän keskusteluunne :)
Koska nimi "körttiläinen" kuulostaa jotenkin niin vanhalle, sen on vaikea ajatella olevan nykyaikainen uskonto. Siksi tuohon uskontoon liittyvät vanhat mielikuvat mustissaan kulkevista itkijänaisista ja keskipääjakausmiehistä synkeine maailmankuvineen lienee niin voimakas. - Rice
theos kirjoitti:
Tungen tässä oman mielipiteeni tähän keskusteluunne :)
Koska nimi "körttiläinen" kuulostaa jotenkin niin vanhalle, sen on vaikea ajatella olevan nykyaikainen uskonto. Siksi tuohon uskontoon liittyvät vanhat mielikuvat mustissaan kulkevista itkijänaisista ja keskipääjakausmiehistä synkeine maailmankuvineen lienee niin voimakas.No mutta toki! Siis mielipiteitä vaan, kiitos!
Että myös liikkeen nimi aiheuttaisi näitä mielikuvia? Ahaa! Tottahan - ainakin jos ei liikkeestä ennalta kummempia tiedä - jonkin käsityksen myös liikkeen nimi antaa, mutta luoko vaikkapa evankelisuus ja rukoilevaisuus nimillään samalla tavalla jo hieman negatiivisia mielikuvia?
Ja niin, mikään oma uskontonsahan körttiläisyys ei ole, vaan kirkon sisäinen herätysliike. - maagikko.
Rice kirjoitti:
En oikein ymmärrä mistä tällaiset käsitykset ovat peräisin. Vai vanhoista perus(oppi- tm.)koulun uskonnonkirjoistako? Ainakin monet niistä tuntuivat opettavan körttiläisyydestä jotain ihan muuta kuin todellisuus on.
Vai kuinka maagikko, mistä luulet tuon käsityksesi syntyneen?Vanhat kotimaiset elokuvat,antoivat körttiläisistä synkän kuvan.Lainaa kirjastosta niin näet.
- Rice
maagikko. kirjoitti:
Vanhat kotimaiset elokuvat,antoivat körttiläisistä synkän kuvan.Lainaa kirjastosta niin näet.
Olisiko sulla mainita joku erityinen, jota osaisin sitten lähteä kirjastosta hakemaan?
- talonmies ei teologi
En ole körttien kasvattama, mutta kauan mukana ollut, joten ehkä jotain tiedän. Muista ryhmistä poiketen körttiläisyys on pilkkanimi ja tulee ruotsinkielen sanasta skjört eli takin takahalkio. Virallisempi nimi on herännäisyys, joka rimmaa paremmin rukoilevaisuuden ja evankeelisuuden kanssa.
Tuolla aiemmassa keskustelussa valitettiin kovien kannaottojen puutetta. Minusta taas se on etu. Ei liikkeen pidä ryhtyä jumalaksi jäsenilleen. Herännäisyydessä jokainen on henkilökohtaisesti vastuussa Jumalalle, ei liikkeen johtoihmiset muiden puolesta.
Mitä tuohon ilottomuuteen tulee niin se stereotypia, mikä ryntyy rillumarei filmien kuvista körttiläiset/muut on filmiteollisuuden aikaansaanosta. Ajat ennen sotia ja jälkeenkin oli maaseudulla kovat. Kesällä kuokka ja talvella pokasaha ei siinä paljoa kukaan nauranut.
Mikään ei voita Siionin Virsiä. Niiden väkevyys ja lässyttelyn puute on omaa luokkaansa. Se, että veisuutapa muuttuu on ajan hammasta, enkä pidä itse sitä myönteisenä.
Toisn kuin näihin amerikkailaisperäisiin liikkeisiin herännäisyyteen ei ole kuulunut usko kaupparatsuna oleminen. Minusta on pelkästään myönteistä ettei kaikki käyttäydy kuin myyntiedustajat. Ei se auta taivaan tiellä.
Vielä tuosta kirkollisuudesta. Jos lähes puolet Suomen papeista tuntee herännäisyyden itseään lähimmäksi liikeeksi on vaikea kuvitella jonkinlaista laajaa oppositiorintamaa sitä vastaan.
Minusta oli myös kerrassaan upeata, että naispappauteen ym ei Herättäjä-Yhdistys ole ottanut mitään kantaa, vaan on antanut jäsentensä tehdä omantunnon ratkaisut Jumalan eikä yhdistyksen kanssa.
Kun täällä puolittain silmillä hämärilä jo Herraa kaukaa katsessa ilon saa..... - Hellapoliisi
talonmies ei teologi kirjoitti:
En ole körttien kasvattama, mutta kauan mukana ollut, joten ehkä jotain tiedän. Muista ryhmistä poiketen körttiläisyys on pilkkanimi ja tulee ruotsinkielen sanasta skjört eli takin takahalkio. Virallisempi nimi on herännäisyys, joka rimmaa paremmin rukoilevaisuuden ja evankeelisuuden kanssa.
Tuolla aiemmassa keskustelussa valitettiin kovien kannaottojen puutetta. Minusta taas se on etu. Ei liikkeen pidä ryhtyä jumalaksi jäsenilleen. Herännäisyydessä jokainen on henkilökohtaisesti vastuussa Jumalalle, ei liikkeen johtoihmiset muiden puolesta.
Mitä tuohon ilottomuuteen tulee niin se stereotypia, mikä ryntyy rillumarei filmien kuvista körttiläiset/muut on filmiteollisuuden aikaansaanosta. Ajat ennen sotia ja jälkeenkin oli maaseudulla kovat. Kesällä kuokka ja talvella pokasaha ei siinä paljoa kukaan nauranut.
Mikään ei voita Siionin Virsiä. Niiden väkevyys ja lässyttelyn puute on omaa luokkaansa. Se, että veisuutapa muuttuu on ajan hammasta, enkä pidä itse sitä myönteisenä.
Toisn kuin näihin amerikkailaisperäisiin liikkeisiin herännäisyyteen ei ole kuulunut usko kaupparatsuna oleminen. Minusta on pelkästään myönteistä ettei kaikki käyttäydy kuin myyntiedustajat. Ei se auta taivaan tiellä.
Vielä tuosta kirkollisuudesta. Jos lähes puolet Suomen papeista tuntee herännäisyyden itseään lähimmäksi liikeeksi on vaikea kuvitella jonkinlaista laajaa oppositiorintamaa sitä vastaan.
Minusta oli myös kerrassaan upeata, että naispappauteen ym ei Herättäjä-Yhdistys ole ottanut mitään kantaa, vaan on antanut jäsentensä tehdä omantunnon ratkaisut Jumalan eikä yhdistyksen kanssa.
Kun täällä puolittain silmillä hämärilä jo Herraa kaukaa katsessa ilon saa....."Toisin kuin näihin amerikkalaisperäisiin liikkeisiin herännäisyyteen ei ole kuulunut usko kaupparatsuna oleminen."
Mitä ovat amerikkalaisperäiset liikkeet?Hellarit,baptistit yms.,mutta onko evl.kirkon piirissäkin sellaisia?(Pahoittelen tietämättömyyttäni.)
Minulla oli aikoinaan lukioikäisenä muutama kaveri,jotka alkoivat harrastaa herännäisyyttä.Kokoontuivat silloin tällöin omiin "raamattupiireihinsä"(Paavon tekstejä siellä lähinnä taidettiin tutkiskella?).
Pukeutuivat silloin harmaisiin ja ruskeisiin("körttivaatteisiin")ja olivat kovin
"kärsiväisiä".Seuraavana iltana saatettiin olla diskossa oluttuopin ääressä.
Se heidän "körttiläisyys"vaikuttikin olevan enemmän vain yksi harrastus muiden joukossa kuin todellista hengellisyyden etsintää.
Tietääkseni kukaan näistä nuorista ei enää myöhemmin osallistunut herännäisliikkeeseen.
Itselläni ei muutoin ole mitään negatiivista sanottavaa herännäisyydestä.
Olen kerran käynyt Herättäjäjuhlilla ja voisin mennä toistekin,jos sattuisivat jonnekin lähialueelle.:)
Isoäitini,joka oli lähinnä evankelinen(osallistui myös muiden herätysliikkeiden tilaisuuksiin)tykkäsi käydä useimminkin Herättäjäjuhlilla(vai onko se Herätysjuhlat...?). - Protestantti
Hellapoliisi kirjoitti:
"Toisin kuin näihin amerikkalaisperäisiin liikkeisiin herännäisyyteen ei ole kuulunut usko kaupparatsuna oleminen."
Mitä ovat amerikkalaisperäiset liikkeet?Hellarit,baptistit yms.,mutta onko evl.kirkon piirissäkin sellaisia?(Pahoittelen tietämättömyyttäni.)
Minulla oli aikoinaan lukioikäisenä muutama kaveri,jotka alkoivat harrastaa herännäisyyttä.Kokoontuivat silloin tällöin omiin "raamattupiireihinsä"(Paavon tekstejä siellä lähinnä taidettiin tutkiskella?).
Pukeutuivat silloin harmaisiin ja ruskeisiin("körttivaatteisiin")ja olivat kovin
"kärsiväisiä".Seuraavana iltana saatettiin olla diskossa oluttuopin ääressä.
Se heidän "körttiläisyys"vaikuttikin olevan enemmän vain yksi harrastus muiden joukossa kuin todellista hengellisyyden etsintää.
Tietääkseni kukaan näistä nuorista ei enää myöhemmin osallistunut herännäisliikkeeseen.
Itselläni ei muutoin ole mitään negatiivista sanottavaa herännäisyydestä.
Olen kerran käynyt Herättäjäjuhlilla ja voisin mennä toistekin,jos sattuisivat jonnekin lähialueelle.:)
Isoäitini,joka oli lähinnä evankelinen(osallistui myös muiden herätysliikkeiden tilaisuuksiin)tykkäsi käydä useimminkin Herättäjäjuhlilla(vai onko se Herätysjuhlat...?).Kirjoitit:
'..Mitä ovat amerikkalaisperäiset liikkeet?Hellarit,baptistit yms.,mutta ..'
Itseasiassa hellarit, baptistit, metodistit, pelastusarmeija jne muut protestanttiset eli vapaat suunnat ovat kaikki sukujuuriltaan hyvin eurooppalaisia. Baptismi saanut alkunsa Sveitsistä, monet Englannista. Helluntailaisuudella on täten eurooppalaisia sukujuuria sen verran, että se on Los Angelesissa syntynyt ilmeisesti lähinnä baptismin ja metodismin pohjalta.
Eihän Amerikassa ole kuin siirtolaisia ;-) Siksi uskonnot aika paljolti Euroopasta ja idästä sinne kulkeutuneet.
Tuota helluntailaisuutta ehkä voidaan pitää poikkeuksena koska sai alkunsa USAssa vasta 1900 luvulla tietääkseni.
Korjatkaahan ihmeessä jos kirjoitin jotakin vierestä. - Hellapoliisi
Protestantti kirjoitti:
Kirjoitit:
'..Mitä ovat amerikkalaisperäiset liikkeet?Hellarit,baptistit yms.,mutta ..'
Itseasiassa hellarit, baptistit, metodistit, pelastusarmeija jne muut protestanttiset eli vapaat suunnat ovat kaikki sukujuuriltaan hyvin eurooppalaisia. Baptismi saanut alkunsa Sveitsistä, monet Englannista. Helluntailaisuudella on täten eurooppalaisia sukujuuria sen verran, että se on Los Angelesissa syntynyt ilmeisesti lähinnä baptismin ja metodismin pohjalta.
Eihän Amerikassa ole kuin siirtolaisia ;-) Siksi uskonnot aika paljolti Euroopasta ja idästä sinne kulkeutuneet.
Tuota helluntailaisuutta ehkä voidaan pitää poikkeuksena koska sai alkunsa USAssa vasta 1900 luvulla tietääkseni.
Korjatkaahan ihmeessä jos kirjoitin jotakin vierestä.Jos oikein saivarrellaan,niin liikkeet ovat saaneet alkunsa Lähi-idästä;"Juuttaanmaalta",käsittääkseni kristinusko alkunsa sai.
Protestantteihin kuuluvat Luterilaiset ja Reformoidut.
Herätysliikkeillä taas ensisijaisesti tarkoitetaan Suomessa evankelisluterilaisen kirkon piirissä toimivia(herätys)liikkeitä.
"Tutusta" uskontokirjasta laitonta kopiointia jälleen(lienee jonkinlainen synti tämäkin...):
"Useimmat Suomessa toimivista vapaista suunnista ovat lähtöisin Englannista ja Pohjois-Amerikasta.Niiden edustajia alkoi tulla maahamme 1800-luvun puolivälistä lähtien,useimmiten Ruotsin kautta." - Hellapoliisi
Rice kirjoitti:
En oikein ymmärrä mistä tällaiset käsitykset ovat peräisin. Vai vanhoista perus(oppi- tm.)koulun uskonnonkirjoistako? Ainakin monet niistä tuntuivat opettavan körttiläisyydestä jotain ihan muuta kuin todellisuus on.
Vai kuinka maagikko, mistä luulet tuon käsityksesi syntyneen?Eräässäkin yläasteen uskontokirjassa on oikein kaksi sivullista kuvia(ja selitystä)herättäjäjuhlilta.Kovin näyttävät olevan "värikästä"väkeä.No,vaaleisiin asuihin ovat useimmat pukeutuneet,lapsilla on myös farkkutakkia,mikkihiiripaitaa...Lisäksi lukee:"Körttipukuja,jotka ennen yhdistivät herännäisiin kuuluvia,näkee herättäjäjuhlilla enää harvoin."
Sen olen omin silminkin nähnyt.
En oikein ymmärrä,mitä tarkoitat sillä,että"ainakin monet niistä(koulukirjoista)tuntuivat opettavan körttiläisyydestä jotain ihan muuta kuin todellisuus on"??
Miksi luterilaiset "valehtelisivat"omistaan??
Vanhat "körttikaverini",jotka pukeutuivat omissa kokoontumisissaan yksinkertaisesti ja tummiin,saattoivat muuten käyttää vaikka kirkkaanpunaisia asusteita.:) - Rice
Hellapoliisi kirjoitti:
Eräässäkin yläasteen uskontokirjassa on oikein kaksi sivullista kuvia(ja selitystä)herättäjäjuhlilta.Kovin näyttävät olevan "värikästä"väkeä.No,vaaleisiin asuihin ovat useimmat pukeutuneet,lapsilla on myös farkkutakkia,mikkihiiripaitaa...Lisäksi lukee:"Körttipukuja,jotka ennen yhdistivät herännäisiin kuuluvia,näkee herättäjäjuhlilla enää harvoin."
Sen olen omin silminkin nähnyt.
En oikein ymmärrä,mitä tarkoitat sillä,että"ainakin monet niistä(koulukirjoista)tuntuivat opettavan körttiläisyydestä jotain ihan muuta kuin todellisuus on"??
Miksi luterilaiset "valehtelisivat"omistaan??
Vanhat "körttikaverini",jotka pukeutuivat omissa kokoontumisissaan yksinkertaisesti ja tummiin,saattoivat muuten käyttää vaikka kirkkaanpunaisia asusteita.:)Uskonnonkirjoja on monia ja monenlaisia. On hyviä kirjoja, kirjoja jotka osaavat kertoa totuuden. Mutta, on myös tietämättömiä. Toki. Jos olet nähnyt yhden uskonnonkirjan, et ole nähnyt kaikkia.
Ei, kyse ei varmastikaan ole siitä, että luterilaiset valehtelisivat omistaan. Kyse lienee varmastikin vain tietämättömyydestä. Kirjan tekijöillä lienee ollut vain väärää tietoa, joka kuitenkin heille on ollut niin itsestäänselvää, etteivät ole tarkistaneet. En tiedä, mutta arvelen asian olevan näin. Lisäksi nuo väärää tietoa antavat kirjat, jotka minä olen nähnyt, ovat olleet jo jonkin verran vanhempia, ehkä 1970-1980 -luvuilla painettuja. Uusimmissa kirjoissa en ole virheitä nähnyt. (Tosin en minäkään jokaiseen olemassaolevaan opukseen ole törmännyt.)
Niin, nykyään ei tosiaan mitään körttien omia erityisiä pukeutumistapoja ole. Körttipukua näkee harvoin ja muutoinkaan ei pukeutuminen enää eroa millään tapaa tavantallaajasta. - Rice
Hellapoliisi kirjoitti:
"Toisin kuin näihin amerikkalaisperäisiin liikkeisiin herännäisyyteen ei ole kuulunut usko kaupparatsuna oleminen."
Mitä ovat amerikkalaisperäiset liikkeet?Hellarit,baptistit yms.,mutta onko evl.kirkon piirissäkin sellaisia?(Pahoittelen tietämättömyyttäni.)
Minulla oli aikoinaan lukioikäisenä muutama kaveri,jotka alkoivat harrastaa herännäisyyttä.Kokoontuivat silloin tällöin omiin "raamattupiireihinsä"(Paavon tekstejä siellä lähinnä taidettiin tutkiskella?).
Pukeutuivat silloin harmaisiin ja ruskeisiin("körttivaatteisiin")ja olivat kovin
"kärsiväisiä".Seuraavana iltana saatettiin olla diskossa oluttuopin ääressä.
Se heidän "körttiläisyys"vaikuttikin olevan enemmän vain yksi harrastus muiden joukossa kuin todellista hengellisyyden etsintää.
Tietääkseni kukaan näistä nuorista ei enää myöhemmin osallistunut herännäisliikkeeseen.
Itselläni ei muutoin ole mitään negatiivista sanottavaa herännäisyydestä.
Olen kerran käynyt Herättäjäjuhlilla ja voisin mennä toistekin,jos sattuisivat jonnekin lähialueelle.:)
Isoäitini,joka oli lähinnä evankelinen(osallistui myös muiden herätysliikkeiden tilaisuuksiin)tykkäsi käydä useimminkin Herättäjäjuhlilla(vai onko se Herätysjuhlat...?).Harmittaa, jos körttiläisyys vain pelkkä hetken harrastus saattaa jollekin olla. Kevyt kokeilu. No, välttäkäämme yleistyksiä.
Ei, eka yrittämällä meni oikein. Herättäjäjuhlista on kyse. :) - Talonmies
Hellapoliisi kirjoitti:
"Toisin kuin näihin amerikkalaisperäisiin liikkeisiin herännäisyyteen ei ole kuulunut usko kaupparatsuna oleminen."
Mitä ovat amerikkalaisperäiset liikkeet?Hellarit,baptistit yms.,mutta onko evl.kirkon piirissäkin sellaisia?(Pahoittelen tietämättömyyttäni.)
Minulla oli aikoinaan lukioikäisenä muutama kaveri,jotka alkoivat harrastaa herännäisyyttä.Kokoontuivat silloin tällöin omiin "raamattupiireihinsä"(Paavon tekstejä siellä lähinnä taidettiin tutkiskella?).
Pukeutuivat silloin harmaisiin ja ruskeisiin("körttivaatteisiin")ja olivat kovin
"kärsiväisiä".Seuraavana iltana saatettiin olla diskossa oluttuopin ääressä.
Se heidän "körttiläisyys"vaikuttikin olevan enemmän vain yksi harrastus muiden joukossa kuin todellista hengellisyyden etsintää.
Tietääkseni kukaan näistä nuorista ei enää myöhemmin osallistunut herännäisliikkeeseen.
Itselläni ei muutoin ole mitään negatiivista sanottavaa herännäisyydestä.
Olen kerran käynyt Herättäjäjuhlilla ja voisin mennä toistekin,jos sattuisivat jonnekin lähialueelle.:)
Isoäitini,joka oli lähinnä evankelinen(osallistui myös muiden herätysliikkeiden tilaisuuksiin)tykkäsi käydä useimminkin Herättäjäjuhlilla(vai onko se Herätysjuhlat...?).Kyllä meillä näitä Amerikan kautta kiertäneitä on kirkon piirissä runsaasti. Eli koko ns. viidesläisyyteen luettava ryhmä johon kuuluu, Raamattuopisto, Kansanlähetys, Sanansaattajat, Kansan Raamattuseura jne.
Toinen juttu johon tekee mieli ottaa kantaa, on se että muodostamme käsityksemme yksilöiden perusteella (niin oikeat kuin väärät käsitykset)ja se on aina vaarallista. Pohjalaisen, savolaisen ja karjalaisen herännäisyyden välillä on kansanluonteesta johtuen suuriakin eroja. Eli minusta tuo niin viehättävä laatikkoleikki on ihan tarpeetonta. Me ainakin herännäisyydessä olemme hatara joukko yksilöitä, joilla on yhdistäviä tavoitteita, mielipiteitä, ja mieltymyksiä ja annos taivasikävää.
Tervetuloa seuroihin katsomaan paikan päälle ja muodostamaan mielipidettä siitä porukasta joka silloin on paikalla. Samoin tervetuloa Herättäjäjuhlille Suonejoelle ensi kesänä samoihin puuhiin. meillä on avoimet ovet eikä sinulta kysytä mitään jos et tahdo. Aloite on sinulla (tarkemmin Taivaan Isällä). Meillä ei ole mitään velvoitetta, pakkoa, kiintiötä tms.
- Anonyymi
Körttiläiset kannattavat voimakkaasti sateenkariväkeä. Onko naisilla körttihuivi ja miehillä körttipuku sateenkaariväen uusi symboli?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1363955- 871939
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151821Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541432Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi531420Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1321348VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu981292- 701176
- 691043
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1141033