unirytmini ei sovi Suomen

oloihin

alkaa tulla ongelmaksi unirytmi.
MIes vitsailee, että maa jossa unirytmini olisi normaali, on jossain keskellä Atlanttia.

Nimittäin vrk-rytmini siirtyy aina noin tunnilla eteenpäin, jos en pidä varaani. Tai vaikka pitäisinkin.
Eli menen mielelläni aina tuntia myöhemmin nukkumaan ja tietty herään sitten tuntia myöhemmin, suunnilleen.
Nyt olen päässyt (joutunut) siihen, että nukkumaan kello viiden maissa yöllä ja tänään nukuin vaivattomasti puoli kahteen asti iltapäivällä.
VIime aikoina on sitten välillä ollut muutama yö, että olen nukkunu ehkä puolitoista tuntia, kun aamulla on kuitenkin ollut pakko nousta klo kuuden jälkeen.

Vähäkin päivänvalo jää näkemättä tällä menolla, pahus sentään.

Olen kyllä aina ollut oikea yökyöpeli, minusta yö on ihanaa ja rauhallista aikaa kaikenlaiseen pohdiskeluun ja niin edelleen. Vaikka nettiinkin...

Onko muita samanlaisia unirytmin kokemuksia?Mikä teitä on auttanut?

6

582

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jolle oli armeijan

lääkäri sanonut samanlaisesta ongelmasta kuin sinulla on, että hänen pitäisi muuttaa jenkkeihin.
      Pitäisiköhän sinunkin? ;-D

• ihmisen

biologisesta rytmistä ja oireesi ovat tavallisia ja normaaleja. Jos ihminen saisi vapaasti valita vrk-rytminsä, olisi vuorokausi noin 25 tunnin mittainen!

Raskas, mutta hyvä keino ylläpitää rytmiä on pitää sama nukkumaanmeno- ja ylösnousuaika joka päivä.Alussa hankalaa (varsinkin ne aamunousut...), mutta työ tuo tuloksia! Eikä sitten päiväunia vaikka kuinka väsyttäisi ellet ole illalla saanut unta! Tietysti, jos sinulla on vuorotyö, se sotkee rytmiäsi täysin.

• oikein vrk

joo, jos ihminen ilman kelloa ja päivänvaloa saa 'kehittää' oman rytmin, niin se asettuu tosiaan tuonne 25 tunnin pintaan. Joku luolatutkimus se kai oli...

Lohdullista kuulla että muillakin on sama vrk. Yleensä ei kukaan vaan tunnusta sitä ;D

Tässä sitä taas kuhkitaan klo 5 (sairaslomalla voi elää kuin pellossa ja veräjä auki). Normaalityöni on iltapäivää-iltaa, säännöllisen epäsäännöllinen työaika.

Olen harkinnut että menköön sitten nukkumisaika eteenpäin, sitten kun olisin menossa nukkumaan klo 7 aamulla jätänkin väliin ja valvon siitä iltaan asti. Enköhän sillä konstilla jymäytä omaa itseäni, siis oman unirytmini taas joksikin aikaa 'normaaliin'.

Kokeilin kyllä yömaitoa, mies kiikutti sitä kaupasta. TUntuu että se ehkä auttoi vähäsen?

• vuorokausi

Samanpituinen se vuorokausi on muuallakin maailmassa eli 24 tuntia. Eikä tuo "ongelmasi" mitenkään epätavallinen ole. Noin mullekin kävisi, jos ei töiden vuoksi oliis pakko herätä aamuisin. Ei sitä ihminen aina voi villinä luonnonlapsena elää.

• kaikki jonnekkin

"ambumaahan" ,jossa uni tulis paremmin, minä kanssa unirytmi sekaisin mennyt ,mut en oikein voi sitä alkaa niin korjaan, että samaan aikaa nukkuun ja ylös kun olen iltatyöläinen ja työ välillä 3eenkin asti töis ,ja päivällä uni maittaa;)

• Toinen yökyöpeli

Ongelmasi taitaa pikemminkin olla se, että sisäinen kellosi ei ole sitä mieltä, että vuorokausi olisi 24h. Ainakin itselläni se on jotain 25h tai jopa yli. Pätkätyöläisenä ei juuri suuria ongelmia ole silloin kun on määräaikainen pätkä meneillään. Silloin tosin nukun vain n. 6 -7 h, eikä se aina riitä itselleni vireänä pysymiseen. Unen tarpeeni kun olisi 9h, jolloin valitettavasti pystyn olemaan valveilla kevyestikkin pidempään kuin pitäisi.
      Nyt kun on taas työttömyys pätkä meneillään pyrin heräämään tuossa 9 aikoihin. Ja kerran viikossa olen ylhäällä jo ennen seitsämää jottei tuo rytmi ala hissuksiin hiipua yö voittoiseksi. Siten olen pystynyt saamaan unta jo tuossa puolilta öin tai vähän myöhemmin. Mutta edes kolmeen yöllä ei nukahtamiseni ole enää venähtänyt. Jollet pysty noita shokki heräämisiä tekemään niin vedä koko yö oikosekseen. Etkä vedä päikkäreitä. Pääset sitten illalla ihmisten aikoihin nukkumaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      126
      9392
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      148
      5383
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      34
      3893
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      131
      3585
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2644
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1906
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      359
      1572
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      98
      1557
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      73
      1418
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1376
    Aihe