Sisarukset lapsenvahtina

Aikuinen

Onko teistä oikein jättää lapset vanhempien sisarusten vastuulle. Esim. sillä tavalla, että vanhemmat lähtevät lenkille ja jättävät 10-vuotiaan hoitamaan 4-vuotiasta. Olen nähnyt tätä jonkun verran tuttavien luona. Kummallista on minusta ainakin se, että jos vanhempi sisar ei halua katsoa pienemmän perään, hänet pakotetaan siihen sanomalla esim. että "kotitöitä pitää tehdä". Vanhemmathan ovat lainkin mukaan vastuussa lapsistaan, ei muut elleivät itse halua niin.

Tuntuu niin oudolta, että lapsi huolehtii lapsesta. Ja vaikka sisaruksilla olisi ikäeroa paljonkin, ei heitä voi väkisellä lapsenvahtina pitää, vai? Pitääkö tästä hoitamisesta muuten mielestänne maksaa palkkaa vanhimmalle lapselle?

28

7050

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suurperheen äitee

      isompien kuuluu katsoa pienempiä, jos täytyy. Meidän 12 v. katsoo pienempiä sisaruksia jos on sellainen tilanne, että molemmat vanhemmista täytyy olla jossain muualla. (Ukko töissä ja äiti kauppaan), mutta sitä lenkille menoa en pidä tärkeänä.

      Missään nimessä pikkusisaren kaitsemisesta EI pidä maksaa. Hei, koko perhe vetää samasta narusta, eikö?

      Ei tarvi kovin kauas taakse palata, kun isoisoäitimme kulkivat hevosilla pitkän matkan päähän ruoan hakuun. Jos ei tänä päivänä isompi kato pienmmän perään, kun äiti käy pikaisesti autolla, niin kyllä ne isoäidit pyöris haudoissaan ja naurais meille nykypäivän äideille oikein makiasti.

      Lukekaapa kirja Tusinan äitee. Kirjoittaja Sylvi peltoniemi. 12 lasta, navettatyöt, ukko pois kotoa työssä, lapsia ei viety hoitoon. Isommat hoiti pienempiä ja palkan maksu ei tullu kysymykseenkään. Kaikki lapset kasvoivat onnellisina ja tyytyväisinä, kun tavaraa ei ollu yllin kyllin.

      Nykyään penskoilla on kaikki mitä ne haluaa ja mitä ne ei halua. Joululahjojakin tulee rekallinen, vaikka eivät ole edes toivoneet.

      Se että vanhempi ei halua kattoa pienemmän perään on luonnollista, mutta kun sen vanhemmankin on opittava hyväksymään pakkoa.

      Olen sitä mieltä, että nuorempien sisarusten kaitseminen on sisaruksille hyväksi. Aikuisena tämä vahva yhteenkuuluvuus ja toisesta huolehtiminen palkitsee sisarusten välisiä suhteita.

      Meidän perheessä lasten kuuluu tehdä kotitöitä. Ilman rahaa ja väkisellä, jos pakko on.

      • Isosisko

        Hoidin melkoisen paljon pikkusiskoani kun olin lapsi, vaikken ottanut tätä hommaa mielelläni vastaan. Kirjoituksessasi on asiaa, mutta sen kuitenkin haluan sanoa, ettei pikkusiskon hoitaminen (väkisellä) mitenkään lisää sisarusten läheisyyttä. Ainakin itseni kohdalla tilanne oli se, että lapsena minua otti päähän suunnattomasti, että jouduin olemaan siskooni sidottu kun taas hänellä taas ei tällaista taakkaa koskaan ollut. Tämä ei voi olla heijastumatta sisarussuhteisiin vanhemmallakaan iällä. Normaalia sisarkateutta kai kuitenkin.


      • ison perheen äiti
        Isosisko kirjoitti:

        Hoidin melkoisen paljon pikkusiskoani kun olin lapsi, vaikken ottanut tätä hommaa mielelläni vastaan. Kirjoituksessasi on asiaa, mutta sen kuitenkin haluan sanoa, ettei pikkusiskon hoitaminen (väkisellä) mitenkään lisää sisarusten läheisyyttä. Ainakin itseni kohdalla tilanne oli se, että lapsena minua otti päähän suunnattomasti, että jouduin olemaan siskooni sidottu kun taas hänellä taas ei tällaista taakkaa koskaan ollut. Tämä ei voi olla heijastumatta sisarussuhteisiin vanhemmallakaan iällä. Normaalia sisarkateutta kai kuitenkin.

        Itse hoidin pikkusiskojani vaikka se ei aina niin kivaa ollutkaan. Nyt siskoni hoitavat minun lapsiani, eli pistin vahingon kiertämään, kuten aina heille sanon kureillani. Mielestäni ihmiset ovat toisiaan varten ja myös lapset osallistuvat kotihommiin vaikkapa pikkusisaruksia vahtien.


      • Anonyymi

        Nyt elätään nykyaikaa jos teet lapsia sä hoidat ne itse


      • Anonyymi

        Nyt elätään nykyaikaa jos teet lapsia sä hoidat ne itse


    • niin on tehty

      iät ja ajt. Miksi se nyt olisi poikkeus. Ennen vielä nuoremmatkin huolehti pienemmistään. Miksi uusavuttomuutta pitää lisätä? Eikö se näy jo riitävästi kun suurimmalla osalla teineistä kotihommissa on peukalo keskellä kämmentä. Tuossahan tapauksessa lapsi oppii vastuunottoa joka tuntuu olevan hukassa monella nuorella.

      • Yksi opiskelija

        Tuli vaan mieleen, että toisaalta lapsi ei kyllä opi vastuuta sisaruksia hoitaessaan. Vastuuhan on kuitenkin vanhemmilla. Jos se siirretään muille, lapsi pikemminkin näkee sen, että itselleen kuuluvat tehtävät voi noin vain delegoida muiden huoleksi.


      • eipäs kärjistetä
        Yksi opiskelija kirjoitti:

        Tuli vaan mieleen, että toisaalta lapsi ei kyllä opi vastuuta sisaruksia hoitaessaan. Vastuuhan on kuitenkin vanhemmilla. Jos se siirretään muille, lapsi pikemminkin näkee sen, että itselleen kuuluvat tehtävät voi noin vain delegoida muiden huoleksi.

        noin ihan tavallisia asioita. Jatka opiskelua ja hanki perhe jossa monta lasta niin katsotaan sitten uudestaan mielipiteesi ilman kärjistämistä.


      • ison perheen äiti

        Kun sain ensimmäisen lapseni, sanoivat sairaalassa että nostelin lasta heti sujuvasti. No tottakai kun olin hoitanut pikkusisaruksiani! Se oli minulle tuttua puuhaa se vauvanhoito! Ja olin esikoiseni kanssa kyllä todella kiitollinen että rutiinit oli tuttuja, sillä henkisesti äitiys oli uutta ja hämmentävää!


      • ison perheen äiti
        Yksi opiskelija kirjoitti:

        Tuli vaan mieleen, että toisaalta lapsi ei kyllä opi vastuuta sisaruksia hoitaessaan. Vastuuhan on kuitenkin vanhemmilla. Jos se siirretään muille, lapsi pikemminkin näkee sen, että itselleen kuuluvat tehtävät voi noin vain delegoida muiden huoleksi.

        On kyllä kaksi eri asiaa jos lapsi joutuu ottamaan perheessä vastuun, eli aikuisen roolin tai jos hän vanhempien ohjauksessa huolehtii sisaruksistaan joskus. Vastuun ottoa, eli aikuisen roolia joutuu kantamaan usein esimerkiksi alkoholistivanhempien lapsi. Tavallisissa perheissä taas isommalle sisarukselle voidaan antaa tehtäväksi leikkiä pikkusisaruksen kanssa kun äiti käy kaupassa tai vanhemmat ovat puoli tuntia saunassa. Ihan eri asiat!


    • sisaruksiani

      Koska suurissa perheissä on myös paljon mm. vanhempainiltoja tms. menoja. Minulle kyllä maksettiin niistä tunneista, koska muista ei ollut vahdeiksi, olivat veljiä. Siitä en ole kyllä millään lailla kärsinyt, että olen saanut hoitaa sisaruksiani, vaan päinvastoin. Se oli jo ennen kännykkäaikaa, onneksi mummoni asui vieressä, sieltä sai apua, jos hätätilanne tuli.

      Väitän, että olisin ollut omieni kanssa paljon avuttomampi, jos ei olisi ollut kokemusta lastenhoidosta aikaisemmin....

    • minäkin jo äiti

      Tämähän on tietenkin yksilöllistä, miten lapset ottavat toisten sisarusten hoitamisen. Minulle se on aina ollut aivan päivänselvää, että vanhemmat sisaret hoitavat pienemmät. Olen itse 12 lapsisen perheen vanhimmasta päästä ja hoitanut paljon aikoinaan pienempiä sisariani. En koskaan kokenut sitä mitenkään kauhiana asiana, vaikka välttämättä se ei aina ollutkaan niin kivaa. Yleensä se ensin tuntui tympiältä, mutta meillä oli loppujen lopuksi aina hurjan hauskaa, kun äiti ja isä eivät olleet kotona. Silloin koitti vapaus kokeilla vähän kaikenlaista, mutta aina siivottiin ja järjestettiin koti ennen kuin vanhemmat kotiutuivat. 12-vuotiaana hoidin jo päivän pienempiä, kun äiti ja isä kävivät esim. kaupungilla ostoksilla. Tuolloin tein ruoan myös. Varmaan tälle löytyy kauhistelijoita, mutta minulle tämä on aivan luonnollista. Äiti oli tuolloin puhelimen päässä ja hyvät naapurit lähellä. Perheenä me olemme tosi läheisiä toisillemme ja kannamme vieläkin vastuuta toisistamme sekä puolustamme toisiamme kaikessa, vaikka olemme aikuisia. Opin lapsena paljon. Opin tekemään ruokaa, siivoamaan, leipomaan ja myös kantamaan vastuuta. Tottakai vanhempani olivat meistä vastuussa, mutta huolehdinhan minä pienistä, kun vanhemmat olivat pois.
      Joten mielestäni vanhemmille sisaruksille on rikkaus päästä hoitamaan pienempiä. Ja luulen, että tätä ei monikaan ymmärrä, sillä nykyään lapset saavat kaiken valmiina. 4-vuotiaan hoitaminen ei edes ole mikään kova homma. Se leikkii omiaan ja mielestäni 10-vuotias on jo tarpeeksi vanha osatakseen huolehtia. Mutta korostan että ei liian myöhään, eikä öitä ja äitin on oltava AINA tavoitettavissa.
      Palkkaa ei tarvitse tuollaisesta maksaa, mutta tottakai vanhempien huolehdittava lapsista taloudellisesti. Lapsen on hyvä saada aina silloin rahaa, kun sitä oikiasti tarvitsee. Jos joku haluaa maksaa lapselleen, niin siinäkään ei ole mitään pahaa. Silloinhan lapsi saa vähän tienata omaa rahaa lompakkoon.
      Tämähän on yksilöllistä, miten lapset ottavat sisarustensa hoidon, mutta tässä oli eräs kokemus pienempien lasten hoidosta.

    • äiti

      Itselläni on juuri tuon ikäiset lapset ja vielä välissä yksi. Pienen hetken jätän 10v tai 8v katsomaan 4v. Korkeintaan n. 15-30 minuuttia. Mutta eivät sisaret mitään pitkän ajan lasten vahteja kylläkään ole, ei ollenkaan.
      Mutta kyllä vastuuta voi antaa pieninä annoksina.

    • Oonanen

      Ihana, kun on edes joku, joka ihmettelee näitä suurperheissä jatkuvasti tapahtuvia asioita.
      Ei tietenkään ole oikein, että vanhemmat häipyvät omiin menoihinsa ja pakottavat lapset tulemaan toimeen keskenään.
      Olen itse ollut perheen nuorin ja muistan hyvin, kuinka isoveli pakotettiin minua hoitamaan.
      Tarkoitti sitä, että kun vanhemmat häipyivät, häipyi myös isoveli ja minä pikkulikka pelkäsin yksinäni milloin mitäkin. Isoveli oli vanhin ja muut yhtä avuttomia kuin minäkin.
      Veli vannotti minua olemaan hiljaa, muuten saisin turpiin. Eikä äiti olisi välittänytkään. Ei isoissa perheissä ehditä kaikkien lapsien rutinoita kuuntelemaan, niin kuin hän usein sanoi. Väsynyt ja rasittunut äiti ei jaksa ja sisarukset ovat julmia toisilleen, jollei kukaan ole heitä vahtimassa ja opastamassa.
      Lapsuudesta muistan pääasiassa pelon, kun joutui tulemaan toimeen omillaan. Ja isoveljet ja -siskot muka turvana! Ikinä en tee samaa omille lapsilleni, joita on 2, enkä enempää hanki, kun tiedän millaista on isossa laumassa.

    • --isosisko--

      Muistan kun olin 12v. Hoidin monesti pikkuveljeäni joka oli tuolloin reilu 1v. Muutamia tunteja kerrallaan ja jos äidilläni ja isäpuolellani meni myöhempään, niin laitoin pikkuveljeni nukkumaan. On minulla myös kaksi isompaa siskoa, mutta he eivät halunneet hoitaa veljeä, koska heidän mielestään ei kuulunut, koska veli oli uudesta avioliitosta. Minulle veljeni on aina ollut ns."oikea" veli ja välitän hänestä yhtä paljon mitä muista sisaruksista. Enoni asui muutaman kilometrin päässä ja pystyin soittamaan hänelle jos tuli hätätilanne. Naapurit myös auottoivat jos oli tarvetta. Ikinä ei tullut mieleenikään kieltäytyä lapsen hoidosta, vaikka aluksi en kovin mielelläni hoitanut. Nyt olen parikymppinen.

      • Tuutikki

        Saanko olla hieman utelias ja kysäistä, millaiset välit sinulla on nyt pikkuveljeesi? Oli kyllä niin mieltä lämmittävää lukea juttuasi. Olet varmasti rakas pikkuveljellesi.


      • --isosisko--
        Tuutikki kirjoitti:

        Saanko olla hieman utelias ja kysäistä, millaiset välit sinulla on nyt pikkuveljeesi? Oli kyllä niin mieltä lämmittävää lukea juttuasi. Olet varmasti rakas pikkuveljellesi.

        Hyvin lämpimät välit ovat vielä nykyisin pikkuveljeeni. Vaikka välimatkaa on tullut n.100km, niin soitellaan usein ja välillä laitan "herkku" postia. Monesti kun jutellaan puhelimessa, niin veli tokaisee että on ollut ikävä, niin kyllä siinä kyynel tahtoo vierähtää poskelle. Ja monesti haluaisi tulla yökylään, mutta sitä ei ole vielä toteutettu. Odottelen jo kovasti joulua, kun menemme mieheni kanssa äitini luokse kylään silloin.


      • mami
        --isosisko-- kirjoitti:

        Hyvin lämpimät välit ovat vielä nykyisin pikkuveljeeni. Vaikka välimatkaa on tullut n.100km, niin soitellaan usein ja välillä laitan "herkku" postia. Monesti kun jutellaan puhelimessa, niin veli tokaisee että on ollut ikävä, niin kyllä siinä kyynel tahtoo vierähtää poskelle. Ja monesti haluaisi tulla yökylään, mutta sitä ei ole vielä toteutettu. Odottelen jo kovasti joulua, kun menemme mieheni kanssa äitini luokse kylään silloin.

        Maailman sivu kai ne on vanhemmat nuorempia sisaruksiaan hoitaneet. Ei pidä tehdä suotta ongelmaa. Se kuuluu perheenä olemiseen, että tehdään jotakin sen eteen. Sekä tytöt että pjat tekee samalla lailla.

        Itse olen maalta kotoisin ja perheen vanhin lapsi. Alle kouluikäisenä olen hoitanut nuorempia sisaruksiani, kun äiti oli navetalla tai muualla töissään. Hoitaminen oli pääasiassa yhdessä leikkimistä, mutta piti katsoa, ettei kukaan kiivennyt korkealle, tai saanut esim. veitsiä tai saksia käteensä. Ja sitä mukaa kun sisarukset kasvoivat, peräänkatsojien määrä lisääntyi, tosin -katsottavatkin lisääntyivät.

        Minusta se on aivan luonnollista, samoin kuin muidenkin kotitöiden tekeminen. Kaiken lisäksi siinä oppii uskomattoman paljon asioita. Sitten kun on oma perhe ja omat tenavat, ei tarvitse ällistellä, miten nämä ruokitaan ja hoidetaan.


      • mieltä
        mami kirjoitti:

        Maailman sivu kai ne on vanhemmat nuorempia sisaruksiaan hoitaneet. Ei pidä tehdä suotta ongelmaa. Se kuuluu perheenä olemiseen, että tehdään jotakin sen eteen. Sekä tytöt että pjat tekee samalla lailla.

        Itse olen maalta kotoisin ja perheen vanhin lapsi. Alle kouluikäisenä olen hoitanut nuorempia sisaruksiani, kun äiti oli navetalla tai muualla töissään. Hoitaminen oli pääasiassa yhdessä leikkimistä, mutta piti katsoa, ettei kukaan kiivennyt korkealle, tai saanut esim. veitsiä tai saksia käteensä. Ja sitä mukaa kun sisarukset kasvoivat, peräänkatsojien määrä lisääntyi, tosin -katsottavatkin lisääntyivät.

        Minusta se on aivan luonnollista, samoin kuin muidenkin kotitöiden tekeminen. Kaiken lisäksi siinä oppii uskomattoman paljon asioita. Sitten kun on oma perhe ja omat tenavat, ei tarvitse ällistellä, miten nämä ruokitaan ja hoidetaan.

        Näinhän aina on ollut, vanhemmat sisarukset huolehtineet nuoremmistaan tarvittaessa.
        Onnekseni ensimmäinen lapseni oli jo ihan pienestä asti todella "vauvarakas", suorastaan palvoi pikkuveljeä kun syntyi, ikäeroa heillä 1v.4kk, jopa silloin ihan pienenä "valvoi" vauvaa eli kun käväsin todella pikasesti suihkussa oven ollessa auki neiti istui sängyn vieressä ja heti kertoi jos veli edes pikkasen inahti :)) Nykyään tyttö on 16 vuotias, opiskelee lähihoitajaksi ja osaa hoitaa lapsia todella mainiosti, onhan hänellä kokemusta kun on viidestä vanhin :) Kaikista lähin suhde hänellä on 10 vuotta nuorempaan pikkuveljeen, hän on pojan "varaäiti" :))


    • sivustaseuraaja

      entäs kun tilanne on että vanhempi sisarus on 24 vuotias, ja vanhempi laittaa hänet asentamaan 8 vuotiaalle pojalle fortniten koneelle koska "siitä se vaan kokoajan puhuu", tietämättä tai kiinnostumatta mikä kyseinen peli edes on? pelin ikäraja 12. Eikö tämä ole vastuutonta ja vastuun siirtämistä kyseiselle sisarukselle?

    • Jhhhjhggffff

      Jos jättää alle 15-vuotiaan vastuulle pieniä lapsia joku voi ilmoittaa lastensuojeluun.

      • Kaikenlaisia

        Niinpä....., jos esim. 10-vuotias jätetään vahtimaan 4-vuotiasta ja sattuu jotain vakavaa osaako 10-vuotias hoitaa tilanteen? Kuuluuko sen ikäisen kantaa vastuu toisesta ihmisestä?


      • NäinNähtyä
        Kaikenlaisia kirjoitti:

        Niinpä....., jos esim. 10-vuotias jätetään vahtimaan 4-vuotiasta ja sattuu jotain vakavaa osaako 10-vuotias hoitaa tilanteen? Kuuluuko sen ikäisen kantaa vastuu toisesta ihmisestä?

        Ai, no mä olen ollut lapsenlikkana jo 7-vuotiaana mun 4 vuotiaalle serkulle. Mut ennen lapset olikin paljon vastuuntuntoisempia kuin nykyään. No, eihän edes aikuiset kanna nykyään vastuuta mistään. Olettavat, että yhteiskunta hoitaa lapset heti kun he tulevat kouluikään.


      • Kaikenlaisia

        Se miten joskus on toimittu ei tarkoita sitä, että se olisi ollut oikein.


      • Anonyymi
        Kaikenlaisia kirjoitti:

        Niinpä....., jos esim. 10-vuotias jätetään vahtimaan 4-vuotiasta ja sattuu jotain vakavaa osaako 10-vuotias hoitaa tilanteen? Kuuluuko sen ikäisen kantaa vastuu toisesta ihmisestä?

        Ei kuulu vanhemmat hoitakoon itse lapsensa


      • Anonyymi
        Kaikenlaisia kirjoitti:

        Se miten joskus on toimittu ei tarkoita sitä, että se olisi ollut oikein.

        Mulla on 2 vanhempaa sisarusta joskus tuntui että ne on ilkeitä sisarpuolia mä olen katsellut kateellisena sisaruksia joilla on rakastava suhde sisareen mun siskot hakkasi päätä seinään ja haukkuivat ulkonäköä nyt vanhempana ymmärrän miksi ne haukkui minua olinhan heistä kauniimpi en ole enään missään tekemisissä siskojen kanssa en kaipaa ilkeitä ihmisiä elämääni


    • Anonyymi

      Vanhempien pitää ottaa vastuu lapsistaan jos sinä joudut hoitamaan nuorempia lapsia sinun pitää saada siitä palkka

    • Anonyymi

      Iso ero, laitatko isomman lapsen auttamaan vai yritatko tehda isommasta pikku vanhemman.

      Ei isommalla ole aikuisen karsivallisyytta, heilla on muita menoja, haluavat tehda jotain muuta.
      Lapsi on sinun

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6729
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4360
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2783
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1643
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1141
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe