murrosikäkö?

rapu

Heissan! Mulla on 7 kk lapinporokoira/lapinkoira urospentu. Se on tosi rauhallinen ja tottelevainen luonne. Ei ole tuhonnut mitään mun asunnossa, mutta yksi juttu mua ihmetyttää. Se vinkuu aika paljon, tuntuu kuin se kerjää syömistä/huomiota/leikkiä tai sillä tylsää. Sillä on leluja, puruluita, leikin sen kanssa usein ja kävelytän päivässä 1-1.5 h. Tuntuu kuin mikään ei sille riitä. Pentu nukkuu yöt todella hyvin ja on oppinut sisäsiistiksi jo 5 kuukautisena. En ymmärrä mitä tekis, kun jos teen läksyjä en saa rauhaa vikisemiseltä. Oon kokeillu et en huomioisi sitä ja suihkuttanut vettä suihkupullosta että lopettaisi..mutta eivät näytä tepsivän. Onko kellään samanlaisia kokemuksia? Please jelpatkaa!!

8

577

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on sun haukulla niin tylsää ja sun pitäis sitä viihdyttää. Ja sinähän et viihdytä, jos sinua ei huvita. Koira pois jaloista pyörimästä. Vikinä loppuu, kun et noteeraa sitä mitenkään. Tuntuu aluksi vaikealle ja aika pitkälle, mutta kyl se siitä. Muistapas, että haukullesi on negatiivinenkin huomio huomiota kuitenkin!

• sipe

meillä on täällä aika saman tyyppinen ongelma. Koiramme on karjalankarhukoiran ja portugalinvesikoiran sekoitus ja tuntuu että tuo piipittäminen on jäänyt hänen vakio harrastuksekseen. koira on nyt jo yli 1,5 vuotta ja piipitys ei tunnu loppuvan. Pahiten piipitys raivostuttaa silloin kun itse haluaisi lukea, nukkua päiväunia, olla tietokoneen äärellä tms. eli koira haluaa vaan huomiota... hermot menee aika ajoin!!! Yöt koira kyllä on ihan rauhallinen.
      Eli koira piipittää vain silloin kun on iloinen, surullinen, innostunut, tylsistynyt, väsynyt... eli aina! Eikö olekin lohduttavaa?!?

• Onnistuu kyllä

Mitä olet kokeillut haukun kanssa? Siis piippausongelmaan? Kyllä se yleensä toimii, tuo ei huomiota ollenkaan -menetelmä. Onko koiralla tarpeeksi puuhaa? Luita, leluja?

Meillä hauva vinkuí silloin, kun otti hihnan käteen ulosmenemistä varten. Sekin loppui lyhyeen, kun kieltäydyin lähtemästä mihinkään ennen kuin oli hiljaa. Odotin niin kauan, että koira istui hiljaa ja sievästi edessä odottaen, että panta laitetaan kaulaan.

Vastaava menetelmä toimi myös ulospääsemisen vouhkamisessa. Kun oli panta kaulassa, niin sitten oli käsi lähteä irti kun ovesta rynnittiin pihalle. Monesti mentiin takaisin sisälle asti ja aloitettiin kaikki (pannasta alkane) alusta. Aikaa ja kärsivällisyyttä se vaati kyllä, mutta palkitsi.

• rapu
        Onnistuu kyllä kirjoitti:

Mitä olet kokeillut haukun kanssa? Siis piippausongelmaan? Kyllä se yleensä toimii, tuo ei huomiota ollenkaan -menetelmä. Onko koiralla tarpeeksi puuhaa? Luita, leluja?

Meillä hauva vinkuí silloin, kun otti hihnan käteen ulosmenemistä varten. Sekin loppui lyhyeen, kun kieltäydyin lähtemästä mihinkään ennen kuin oli hiljaa. Odotin niin kauan, että koira istui hiljaa ja sievästi edessä odottaen, että panta laitetaan kaulaan.

Vastaava menetelmä toimi myös ulospääsemisen vouhkamisessa. Kun oli panta kaulassa, niin sitten oli käsi lähteä irti kun ovesta rynnittiin pihalle. Monesti mentiin takaisin sisälle asti ja aloitettiin kaikki (pannasta alkane) alusta. Aikaa ja kärsivällisyyttä se vaati kyllä, mutta palkitsi.

Joo, kyllä sillä on leluja ja puruluita. Sitten pari kertaa viikossa annan naudan putkiluun, sen äärellä se on n. tunnin. Teen pari kertaa päivässä aarteenetsimisleikkejä huoneistoon ja siitä se tykkää. Ulkona leikin, juoksen sen kaa. On aktivointipallo, teen itse leluja jne. En voi niinkun tajuta miten muuten näin rauhallinen koiranpentu vinkuu jatkuvasti. Tenttiviikko tulossa ja hermot menee.. Onko se suihkupullolla suihkuttaminen hyvä idea?

• Meijuliii
        rapu kirjoitti:

Joo, kyllä sillä on leluja ja puruluita. Sitten pari kertaa viikossa annan naudan putkiluun, sen äärellä se on n. tunnin. Teen pari kertaa päivässä aarteenetsimisleikkejä huoneistoon ja siitä se tykkää. Ulkona leikin, juoksen sen kaa. On aktivointipallo, teen itse leluja jne. En voi niinkun tajuta miten muuten näin rauhallinen koiranpentu vinkuu jatkuvasti. Tenttiviikko tulossa ja hermot menee.. Onko se suihkupullolla suihkuttaminen hyvä idea?

En oikein usko, että suihkepullo /kolinapurkki tms. "ikävä" juttu toimisi tuon vinkumishomman kanssa. Ehkä jos sen yhdistäisi käskyyn "vaiti" tms. niin koira saattaisi hoksata sen hissuksiin olemisen. En kyllä siltikään jaksa käsittää, että se oikeasti tuntikausia vinkuisi...

• Piipittäjän omistaja
        Meijuliii kirjoitti:

En oikein usko, että suihkepullo /kolinapurkki tms. "ikävä" juttu toimisi tuon vinkumishomman kanssa. Ehkä jos sen yhdistäisi käskyyn "vaiti" tms. niin koira saattaisi hoksata sen hissuksiin olemisen. En kyllä siltikään jaksa käsittää, että se oikeasti tuntikausia vinkuisi...

Ei sille piipitykselle mitään voi. Se kuuluu joidenkin koirien luonteeseen.

• elviira
        rapu kirjoitti:

Olet TÄYSIN huomaamatta koiran kun se vinkuu ja pyrkii luo. Esim. ruokapöydässä et edes katso päin ja jos nousee seisomaan niin ilman minkäänlaista reaktiota siirrät takaisin maahan. Itse olen huomannut että toimii hyvin kun vaan jaksaa ja raaskii tehdä niin kauan kunnes vikinä loppuu. Ja tosiaan ei edes saa katsoa koiraan päin, pelkkä katse on jo ainakin meidän koiralle merkki rohkaiseva ele.

• hmm..
        elviira kirjoitti:

Olet TÄYSIN huomaamatta koiran kun se vinkuu ja pyrkii luo. Esim. ruokapöydässä et edes katso päin ja jos nousee seisomaan niin ilman minkäänlaista reaktiota siirrät takaisin maahan. Itse olen huomannut että toimii hyvin kun vaan jaksaa ja raaskii tehdä niin kauan kunnes vikinä loppuu. Ja tosiaan ei edes saa katsoa koiraan päin, pelkkä katse on jo ainakin meidän koiralle merkki rohkaiseva ele.

kehotan käyttämään aluksi koiraasi 3 kertaa päivässä lenkillä. itse nimittäin käytän 3kertaa ja ne ovat vähintään 30tunnin mittaisia mutta yleisin tunnin. ja kyllä opiskelen lukiossa että ei ole kyse mistään ala-aste ikäisestä jolla on muutenkin varmasti aikaa..
        Oma koirani on kuitenkin paimenkoira joten ymmärrän että se tarvitsee pajon virikkeitä ja
        kyllä se joskus rupee vikisemään vaikka mitä olisi tehnyt.. eli silloin kun kyseesä selvä huomio protestointi odotan vain että se lopettaa sen ja sitten annan huomiota esim käytän vähän ulkona ja leikin niin että se huomaa että parempi olla rauhassa niin saan palkkion.
        mutta koittakaa olla kärsivällisiä ja toivoa että kyllä se koira joskus rauhoittuu!! :)
        itsekin olen joskus joutunut tekemään 3tunnin lenkin koiralle että saisin edes hiukan rauhassa luke kokeeseen..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      72
      4757
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      72
      4634
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      111
      2977
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      76
      2883
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      22
      2226
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      59
      2015
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      16
      1707
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1513
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      112
      1399
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      185
      1298
    Aihe