Subjektiivinen päivähoito-oikeus

opiskelija

Hei!
Minua kiinnostaisi kuulla mitä mieltä te olette subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta:

Onko lapsen kannalta oikein, että vanhempien lökötellessä kotona (tarkoitan terveiden vanhempien, jotka ihan hyvin voisivat hoitaa lapsensa itse!) lapsi tuosaan hoitoon isoon lapsiryhmään klo 6.30-17.00?

Vanhempien käydessä töissä, lapsi on hoidossa myös vanhempien vapaapäivät ja kaikki vuosilomat?

Kenelle tällainen oikeus mielestäsi pitäisi kuulua ja miksi?

Miten luulet/tiedät sen vaikuttavan lapsiryhmien kokoon ja esim. onko siitä haittaa mahdollisten erityislasten, joilla jokin diagnoosi, kuntoutukseen päivähoidossa ollessa?

Miten se mielestäsi rohkaisee vanhempia ottamaan kasvatusvastuuta omasta lapsestaan?

Koetko subjektiivisen päivähoito-oikeuden hyvänä asiana, vai kaipaisiko se mielestäsi joitakin muutoksia?

Itseäni asia kovasti mietityttää, koska työssäni olen valitettavasti päässyt toteamaan, että kyseessä on tällä hetkellä vanhempien oikeus, missä lapsi joutuu kärsimään ilman lomia ja vapaapäiviä pitkistä hoitopäivistä... Tehkääpä itse 10,5 tuntisia työpäiviä ilman lomia vaikkapa 3 vuoden ajan, kyllä mahtaisi jo tulla väsy ja kiukku?

87

9503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • määrittelee?

      Omat lapseni ovat olleet kunnallisessa päivähoidossa, ja itse olen tehnyt epäsäännöllistä vuorotyötä. lapset ovat olleet kuitenkin ihan tavallisessa pk:ssa, eli ei ole vuorohoitoa käytetty. Tuossa päiväkodissa on äidin vapaapäiville kummallisia määritelmiä, mm yövuoron jälkeen on "vapaa" heidän mielestään. Itse tarvitsen kuitenkin ihan nukkumiseen sen päivän. Olin myös sairaslomalla monta kuukautta, ja lääkärit käskivät pitää lapset hoidossa. Pidinkin niin, että keskimäärin kolme päivää viikosta olivat hoidossa, mutta sekin oli liikaa tarhan mielestä. He kun eivät tienneet sairasloman syytä, enkä ole mielestäni velvollinen kovin tarkkaan asioita tilittämäänkään. Mielestäni pelkkä lääkärin kehotus olisi pitänyt riittää heille. Tuntui välillä, että mikään ei riitä, vaikka kaikki vapaat lapset kotona olivatkin, samoin kuin lomat.

      Yksi syy, miksi pidin hoitopaikkaa myös työttömyysaikoinani oli se, että näin lapsilla säilyi tuttu hoitopaikka, eikä uuden löytymisestä tarpeen vaatiessa olisi ollut takeita. Se oli opittu kantapään kautta aikaisemmin. Tai jos paikat löytyisivät, lapset hajoitettaisiin moniin eri paikkoihin, joka kyllä osaltaan tekee elämää paljon hankalammaksi. Aamulla kun lasten vientiin meni aikaa 45 minuuttia, ja töiden jälkeen tietysti samanverran. Kyllä se oli kallistakin, on pakko olla oma auto, ja bensakin maksaa!!

      Nuo hoitosuhteet esim. työttömyysaikoina vähenisivät varmasti, jos olisi sellainen toimiva järjestelmä, jossa lapsi ei joudu pelinappulaksi, jota voidaan heitellä paikasta toiseen. Ei ole uusi työpaikka aikuiselekaan helppoa, ei ole lapsellekaan mukavaa, jos alituiseen joutuu uuteen paikkaan. Omallani olisi tullut neljä eri paikkaa puolen vuoden sisään, ja lapsi oli alle vuoden aloittaessaan.

      Minä puolustan subjektiivista oikeutta, vaikka en itse sitä kyllä täysipäiväisesti käyttäisi. Asiat eivät ole aina sitä miltä hoitajista näyttää. Aloittaja on näköjään jo ollut päiväkodissa imemässä tuota asennetta, että "vanhemmat lököttelevät kotona, vaikka voisivat hyvin hoitaa lapsensa itse". Ei hoitohenkilöstö pysty arvioimaan sellaisia asioita luotettavasti, eikä sen takia pitäisi yleistää, kuten yleensä valitettavasti käy.

      Se, että erityislapsen kuntoutus kärsii, on paskapuhetta. (itselläni on myös erityislapsi erityisryhmässä.) Se on nimittäin sillä tavoin, että mitä vähemmän lapsia, sen vähemmän henkilökuntaa. Ei kunta palkkaa liikaa ihmisiä, vaikka kuinka olisi vaikeita kuntoutusta tarvitsevia lapsia. Ainakaan vapaaehtoisesti. Eli kyllä se on henkilökunnan turha syyttää pulasta vanhempia. erityisryhmässä tuntuu kuntoutusasiat sujuvan ihan toiseen malliin, kuin ns. normaaliryhmässä. Kokemusta on monenlaista. Näissä tavallisissa ryhmissä, joissa ei ole välttämättä kokemusta erityislapsista, koetaan ammattitaidon puutetta, ja on jopa asennevikoja. Se heijastuu lapseen aina. Toisaalta halutaan enemmän kahden paikkalaisia, mutta ei oteta huomioon, että he kyllä oikeasti vaativat lisätyötä usein enemmän kuin se kaksi lasta. Tämä on minulle ihan suoraan sanottukin.

      Lopuksi vielä haluan sanoa, että tuo ilman lomia juttu on kyllä osaksi tottakin, valitettavasti. Mutta oletko ihan varma asiasta että se on tahallista. Nykyään kun on isi joukko sellaisiakin työntekijöitä, joilla ei ole koskaan lomia työnantajan toimien johdosta. Asiat eivät ole niin mustavalkoisia aina....

      • opiskelija

        Kuten huomasit, olen todellakin töissä päivähoidossa. Tarkemmin sanottuna vieläpä vuorohoidossa! Minun työmaallani vanhemman nukkumapäivää ei lasketa vapaapäiväksi, joten emme silloin myöskään "ihmettele" jos lapsi on tällöin hoidossa.

        Lisäksi haluaisin vielä muistuttaa, että ne vanhemmat joita tässä "mollasin" oli nimenomaan terveitä (niinkuin aikaisemmin jo sanoin!)ihmisiä. Niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Tarkoitukseni ei siis ollut arvostella tai syyllistää niitä jotka työn , opiskelun tai jonkin sairauden takia tuovat lapsensa hoitoon! Anteeksi jos jotakin kommentillani loukkasin!

        En myöskään vastusta sitäkään, että kaikki lapset olisivat päivähoidossa. Huutelen täällä sen asian perään ,että eikö lyhyemmät hoitopäivät esim. 9-14 riittäisi ja vaikkapa 10 päivää/kk? Silloin ei olisi vaaraa hoitopaikan menetyksestä ja lapsi saisi kuitenkin olla hieman enemmän vanhempiensa kanssa, joiden oletan olevan ne maailman tärkeimmät ihmiset lapsen elämässä.

        Olen täysin samaa mieltä kanssasi siitä, että lapselle on hyväksi saada olla samassa hoitopaikassa jos vaikka vanhemmat työllistyisivät! Sen ei kuitenkaan tarvitse tarkoittaa, että hoitopäivät ovat 10 tunnin pituisia ja lapsella ei olisi lomia ja vapaapäiviä! Eihän?

        Valitettavasti olen saanut esimerkkitapaukseni ihan todellisesta elämästä, vanhempien itse kertoneen olevansa lomalla ja vedonneen oikeuteensa tuoda lspsi hoitoon! Olen siis itse ollut tämän kuulemassa suoraan vanhemmilta, eli ei ole juoru. Tiedän että kaikki vanhemmat eivät näin käyttäydy, mutta joskus tuntuu lapsen puolesta pahalta. Tämäkin lapsi kysyi minulta "miksi en saa olla äidin kanssa kotona"? En kyllä osannut lapselle vastata...

        Kiitos vastauksestasi!


    • faija

      Olipas asenteellinen aloitus. Ei ainakaan jää epäselväksi mitä kysyjä itse asiasta ajattelee...

      Ei ole lapsen kannalta oikein, jos vanhemmat "lököttelevät" kotona, ja lasta pidetään tarhassa 6.30-17.00.

      Mutta mielestäni on ihan ok esim. työttömän työnhakijan viedä lapsi tarhaan ma-ke klo 10.00 - 15.00 virastoissa asioinnin, työnhaun, työhaastattelujen yms takia. On myös lapsen kannalta oikein, että jo syntyneet kaverisuhteet eivät katkea.

      Vanhempien tulisi olla vuosilomat lastensa kanssa. Tosin olen itsekin ottanut lomapäivän keskelle viikkoa ja hoitanut silloin virastoasioita, remonttiasioita, autokauppa-asioita, asuntokauppa-asioita jne.

      Oikeus päivähoitoon tulee kuulua kaikille lapsille.

      Lapsiryhmien kokoon ei subjektiivinen päivähoito-oikeus vaikuta lainkaan. Hoitajia lapsiryhmille palkataan _aina_ minimimäärä. Kuntatasolla useamman hoitajan palkkaus syö tietysti rahaa muilta kohteilta.

      Kasvatusvastuuta? Vastuu lapsen kasvatuksesta on aina vanhemmilla. Ei päivähoito ole koskaan edes yrittänyt olla "kasvattaja". Päivähoito on nimensä mukaisesti hoitoa. Päiväkodit _tukevat_ vanhempien kasvatusta. Ei olisi mitään mieltä pitää päivähoitoa, jossa ei jatkettaisi ja myötäiltäisi vanhempien kasvatusta.

      Subjektiivinen päivähoito-oikeus on ihan ok asia. Koko päivähoito kaipaisi uudistuksia. Enemmän hoitajia, paremmat tilat ja mukautuvammat hoitomaksut olisivat toivelistan kärjessä.

      "Tehkääpä itse 10,5 tuntisia työpäiviä ilman lomia vaikkapa 3 vuoden ajan, kyllä mahtaisi jo tulla väsy ja kiukku?" Kuvailit juuri yrittäjän elämää.

      • tjoohh

        "Oikeus päivähoitoon tulee kuulua kaikille lapsille." Sehän on jo, se on se subjektiivinen oikeus. Mutta olen samaa mieltä, kuin aloittaja, mutta muotoilisin toisin: laittaisin kotihoidontuen niin suureksi että alle 3v olis kannattavaa hoitaa kotona, eikä isoissa ryhmissä. Kun tulisi lisää lapsia, tuki kasvaisi. Olisi avoimia kerhoja ja päiväkoteja, missä nämä pienet saisivat niitä "virikkeitä". Tarvitessaan hoitopäivän päiväkodissa, sen voisi ostaa kuten minkä muun tuotteen tahansa. Olisi vaikka oma osasto näille ns. irtopaikoille. Varattais niinkuin lääkäriaika, saanko tiistaiksi hoitoa kahdelle lapselle 8,30-15.30 väliseksi ajaksi....juu..ruoka kans ja päiväunet-


      • Pienen Äiti

        "Tehkääpä itse 10,5 tuntisia työpäiviä ilman lomia vaikkapa 3 vuoden ajan, kyllä mahtaisi jo tulla väsy ja kiukku?" Kuvailit juuri yrittäjän elämää.


        Ja? Toivottavasti ymmärsin väärin. Ei ole lapsen tehtävä mukautua yrittäjän elämään!


      • opiskelija

        Olit kuitenkin joissakin asioissa kanssani samaa mieltä... hmm...

        Mielestäni vertauksesi yrittäjiin ontuu. Tarvitseeko lapsen olla pitkiä päiviä vanhempien (siis terveiden) ollessa kotona vain siksi, että yrittäjienkin (aikuisen) päivä on pitkä? Mielestäni ei! Jo se on asenteellista, myönnän auliisti olevani asenteellinen!

        Mielestäni on ihan ok että lapsi on hoidossa lyhyttä päivää, mutta ne lomat tulisi lapsenkin saada!

        Valitettavasti on myös perheitä, joiden mielestä perusasioiden opettelu kuuluu päivähoitoon.Tässä muutamia minulle esitettyjä toiveita ihan vain esimerkiksi: Voisitko opettaa lapsen oleen ilman vaippaa? (kotona ei edes istuteta potalle vanhempien mukaan), meidän lapsi kiroilee... millähän te saisitte sen lopettamaan?
        Näiden ja lukuisten vastaavien kommenttien takia olen saanut päähäni, että OSA vanhemmista pakoilee omaa vastuutaan lapsensa kasvattajana.

        Haluan kuitenkin tarkentaa, että kaikki vanhemmat eivät näin tee! Niin... ja itsellänikin on kaksi jo koulussa olevaa lasta, joten olen ollut myös päivähoidon asiakkaana, eli olen ollut aidan molemmilla puolilla!


      • Sami_
        opiskelija kirjoitti:

        Olit kuitenkin joissakin asioissa kanssani samaa mieltä... hmm...

        Mielestäni vertauksesi yrittäjiin ontuu. Tarvitseeko lapsen olla pitkiä päiviä vanhempien (siis terveiden) ollessa kotona vain siksi, että yrittäjienkin (aikuisen) päivä on pitkä? Mielestäni ei! Jo se on asenteellista, myönnän auliisti olevani asenteellinen!

        Mielestäni on ihan ok että lapsi on hoidossa lyhyttä päivää, mutta ne lomat tulisi lapsenkin saada!

        Valitettavasti on myös perheitä, joiden mielestä perusasioiden opettelu kuuluu päivähoitoon.Tässä muutamia minulle esitettyjä toiveita ihan vain esimerkiksi: Voisitko opettaa lapsen oleen ilman vaippaa? (kotona ei edes istuteta potalle vanhempien mukaan), meidän lapsi kiroilee... millähän te saisitte sen lopettamaan?
        Näiden ja lukuisten vastaavien kommenttien takia olen saanut päähäni, että OSA vanhemmista pakoilee omaa vastuutaan lapsensa kasvattajana.

        Haluan kuitenkin tarkentaa, että kaikki vanhemmat eivät näin tee! Niin... ja itsellänikin on kaksi jo koulussa olevaa lasta, joten olen ollut myös päivähoidon asiakkaana, eli olen ollut aidan molemmilla puolilla!

        Olisiko se sitten parempi että lapsi ei opi pois vaipoista edes siellä tarhassa, kun vanhemmat eivät osaa/jaksa/viitsi opettaa?


      • Sami_
        tjoohh kirjoitti:

        "Oikeus päivähoitoon tulee kuulua kaikille lapsille." Sehän on jo, se on se subjektiivinen oikeus. Mutta olen samaa mieltä, kuin aloittaja, mutta muotoilisin toisin: laittaisin kotihoidontuen niin suureksi että alle 3v olis kannattavaa hoitaa kotona, eikä isoissa ryhmissä. Kun tulisi lisää lapsia, tuki kasvaisi. Olisi avoimia kerhoja ja päiväkoteja, missä nämä pienet saisivat niitä "virikkeitä". Tarvitessaan hoitopäivän päiväkodissa, sen voisi ostaa kuten minkä muun tuotteen tahansa. Olisi vaikka oma osasto näille ns. irtopaikoille. Varattais niinkuin lääkäriaika, saanko tiistaiksi hoitoa kahdelle lapselle 8,30-15.30 väliseksi ajaksi....juu..ruoka kans ja päiväunet-

        Nykyinen päivähoitosysteemi on todella jäykkä. Jokainen jolla on ollut kiire saada hoitopaikka, tietää että subjektiivinen oikeus tarkoittaa jopa kolmen kuukauden odotusta. Mielestäni kokopäivähoitoa voitaisiin huoletta rajata, sellaisilta, jotaka eivät sitä välttämättä tarvitse, kunhan kunnat velvoitettaisiin ottamaan esimerkiksi työttömien lapset hoitoon vaikka päivän tai edes viikon varoitusajalla.

        Jos lapsella ei ole kokopäiväistä hoitopaikaa, niin nykyisellään se estää työttömän lyhytaikaisen työllistymisen.


      • faija
        opiskelija kirjoitti:

        Olit kuitenkin joissakin asioissa kanssani samaa mieltä... hmm...

        Mielestäni vertauksesi yrittäjiin ontuu. Tarvitseeko lapsen olla pitkiä päiviä vanhempien (siis terveiden) ollessa kotona vain siksi, että yrittäjienkin (aikuisen) päivä on pitkä? Mielestäni ei! Jo se on asenteellista, myönnän auliisti olevani asenteellinen!

        Mielestäni on ihan ok että lapsi on hoidossa lyhyttä päivää, mutta ne lomat tulisi lapsenkin saada!

        Valitettavasti on myös perheitä, joiden mielestä perusasioiden opettelu kuuluu päivähoitoon.Tässä muutamia minulle esitettyjä toiveita ihan vain esimerkiksi: Voisitko opettaa lapsen oleen ilman vaippaa? (kotona ei edes istuteta potalle vanhempien mukaan), meidän lapsi kiroilee... millähän te saisitte sen lopettamaan?
        Näiden ja lukuisten vastaavien kommenttien takia olen saanut päähäni, että OSA vanhemmista pakoilee omaa vastuutaan lapsensa kasvattajana.

        Haluan kuitenkin tarkentaa, että kaikki vanhemmat eivät näin tee! Niin... ja itsellänikin on kaksi jo koulussa olevaa lasta, joten olen ollut myös päivähoidon asiakkaana, eli olen ollut aidan molemmilla puolilla!

        Vertaukseni yrittäjiin ontuu? Täh? Itsehän kirjoitit: "Tehkääpä itse 10,5 tuntisia työpäiviä ilman lomia vaikkapa 3 vuoden ajan, kyllä mahtaisi jo tulla väsy ja kiukku?". Todellakin, tiedän mitä pitkät päivät ovat.

        Ja ei, lasten ei tarvitse tehdä pitkiä päiviä siksi, että yrittäjänkin päivä on sellainen. Kuka sellaista on edes ehdottanut?

        Äyh. Mikä oli pointtisi? Lukea muiden mielipiteitä subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta? Löytää eriäviä mielipiteitä? Saada väitellä?

        "Näiden ja lukuisten vastaavien kommenttien takia olen saanut päähäni, että OSA vanhemmista pakoilee omaa vastuutaan lapsensa kasvattajana." Juu, varmasti näin onkin.

        "Haluan kuitenkin tarkentaa, että kaikki vanhemmat eivät näin tee! " Juu, eivät varmasti teekään.

        Meitä vanhempiakin on joka junaan.


      • opiskelija
        Sami_ kirjoitti:

        Nykyinen päivähoitosysteemi on todella jäykkä. Jokainen jolla on ollut kiire saada hoitopaikka, tietää että subjektiivinen oikeus tarkoittaa jopa kolmen kuukauden odotusta. Mielestäni kokopäivähoitoa voitaisiin huoletta rajata, sellaisilta, jotaka eivät sitä välttämättä tarvitse, kunhan kunnat velvoitettaisiin ottamaan esimerkiksi työttömien lapset hoitoon vaikka päivän tai edes viikon varoitusajalla.

        Jos lapsella ei ole kokopäiväistä hoitopaikaa, niin nykyisellään se estää työttömän lyhytaikaisen työllistymisen.

        kyllä meillä saa osapäivähoidossa oleva lapsi heti kokopäiväpaikan jos vanhempi työllistyy! Hoito järjestetään jo seuraavaksi päiväksi jos tarve on, eli työ alkaa.

        Meillä on sijaisuuksia tekevien lapsia ja heidän kohdalla jousto toimii myös, mutta se on molemminpuoleista. Eli työttöminä päivinä lapsi hoidossa lyhyttä päivää ja silloin tällöin vapaallakin ja äidin työpäivänä kokopäiväisenä. Äiti on tyytyväinen, lapsi on tyytyväinen ja homma toimii!


      • opiskelija
        Sami_ kirjoitti:

        Olisiko se sitten parempi että lapsi ei opi pois vaipoista edes siellä tarhassa, kun vanhemmat eivät osaa/jaksa/viitsi opettaa?

        Kyseessä oli siis siitä kenelle kuuluu kasvatusvastuu. Eikö juuri silloin vanhemmat siirrä vastuuta lapsensa kasvatuksesta hoitajille, vaikka sen pitäisi olla vanhemmilla?

        Me voimme tarvittaessa antaa neuvoja (mutta vain jos vanhemmat neuvoja haluavat!)ja siten auttaa kotona tapahtuvaa kasvatusta. Katsoisin kuitenkin, että ihan kaikki asiat eivät voi jäädä päivähoidon kontolle. Ja taas haluaisin kerran muistuttaa, että tarkoitan koko ajan "terveitä" vanhempia. On perheitä, joissa on esim. mielenterveysongelmia ja silloin asia on ihan eri!


      • Sami_
        opiskelija kirjoitti:

        Kyseessä oli siis siitä kenelle kuuluu kasvatusvastuu. Eikö juuri silloin vanhemmat siirrä vastuuta lapsensa kasvatuksesta hoitajille, vaikka sen pitäisi olla vanhemmilla?

        Me voimme tarvittaessa antaa neuvoja (mutta vain jos vanhemmat neuvoja haluavat!)ja siten auttaa kotona tapahtuvaa kasvatusta. Katsoisin kuitenkin, että ihan kaikki asiat eivät voi jäädä päivähoidon kontolle. Ja taas haluaisin kerran muistuttaa, että tarkoitan koko ajan "terveitä" vanhempia. On perheitä, joissa on esim. mielenterveysongelmia ja silloin asia on ihan eri!

        Kasvatusvastuu on vanhemmilla.

        Mutta eiköhän päivähoidon tehtävä ole ajatella enemmänkin lapsen etua ja hyvinvointia, kuin miettiä sitä että hoitaako vanhemmat osuutensa kasvatusvastuusta kuten kuuluu ja kuka sen määrittelee mikä oikea kasvatustapa?


      • Sami_
        opiskelija kirjoitti:

        kyllä meillä saa osapäivähoidossa oleva lapsi heti kokopäiväpaikan jos vanhempi työllistyy! Hoito järjestetään jo seuraavaksi päiväksi jos tarve on, eli työ alkaa.

        Meillä on sijaisuuksia tekevien lapsia ja heidän kohdalla jousto toimii myös, mutta se on molemminpuoleista. Eli työttöminä päivinä lapsi hoidossa lyhyttä päivää ja silloin tällöin vapaallakin ja äidin työpäivänä kokopäiväisenä. Äiti on tyytyväinen, lapsi on tyytyväinen ja homma toimii!

        No se on hyvä, jos joustoon on mahdollisuuksia siinä tarhassa jonka sinä tunnet. Minulla on vähän erilaisia kokemuksia. Lakihan määrittelee oikeuden hoitoon, mutta ei mitään aikarajoja sen toteutumiseen, joten käytäntö vaihtelee sen mukaan.


      • opiskelija
        Sami_ kirjoitti:

        Kasvatusvastuu on vanhemmilla.

        Mutta eiköhän päivähoidon tehtävä ole ajatella enemmänkin lapsen etua ja hyvinvointia, kuin miettiä sitä että hoitaako vanhemmat osuutensa kasvatusvastuusta kuten kuuluu ja kuka sen määrittelee mikä oikea kasvatustapa?

        määrittelee vanhemmat. Siksi oletan, että he tekevät myös itse jotakin, eivätkä vain sanele mitä päivähoidossa tehdään. Vanhempien olisi hyvä ottaa huomioon, että ryhmässä saattaa olla 21 lasta, eli se oma kullannuppu ei ole ainoa lapsi, jota siellä hoidetaan. Tottakai parhaamme teemme ja pyrimme tukemaan toimillamme vanhempien kasvatustyötä. Päivähoidon tarkoitus ei ole kuitenkaan tehdä kaikkea työtä yksin, vaan vanhempien on siitä kannettava päävastuu! Sekin on lapsen edun mukaista, että vanhemmat oppivat tekemään asioita itse, eikä odota päivähoidon ja sitten myöhemmin koulun tekevän kasvatustyötä vanhempien puolesta. Eikö niin?


      • Sami_
        opiskelija kirjoitti:

        määrittelee vanhemmat. Siksi oletan, että he tekevät myös itse jotakin, eivätkä vain sanele mitä päivähoidossa tehdään. Vanhempien olisi hyvä ottaa huomioon, että ryhmässä saattaa olla 21 lasta, eli se oma kullannuppu ei ole ainoa lapsi, jota siellä hoidetaan. Tottakai parhaamme teemme ja pyrimme tukemaan toimillamme vanhempien kasvatustyötä. Päivähoidon tarkoitus ei ole kuitenkaan tehdä kaikkea työtä yksin, vaan vanhempien on siitä kannettava päävastuu! Sekin on lapsen edun mukaista, että vanhemmat oppivat tekemään asioita itse, eikä odota päivähoidon ja sitten myöhemmin koulun tekevän kasvatustyötä vanhempien puolesta. Eikö niin?

        Jos vanhemmat määrittelee oikeaksi pottaopetustavaksi sen että tarha opetaa, niin sehän on sitten siinä?

        Turhaan murehdit tuollaisia... Lapsi lähtee tarhasta kouluun ja jos ei opi siihen menessä pois vaipoista, niin se on sitten jonku muun kuin sinun murhe.

        Suurin osa vanhemmista ei kuitenkaan ole tuollaisia, vai mitä?


      • opiskeilja
        Sami_ kirjoitti:

        Jos vanhemmat määrittelee oikeaksi pottaopetustavaksi sen että tarha opetaa, niin sehän on sitten siinä?

        Turhaan murehdit tuollaisia... Lapsi lähtee tarhasta kouluun ja jos ei opi siihen menessä pois vaipoista, niin se on sitten jonku muun kuin sinun murhe.

        Suurin osa vanhemmista ei kuitenkaan ole tuollaisia, vai mitä?

        Se ei ole vanhemmilta kasvatusvastuuta, että "määrittelee" homman päivähoidon tehtäväksi, vaan se, että tekevät asian eteen myös itse jotain ja sitten päivähoito toimii samoin = tukee vanhempien kasvatustyötä.

        "Valitettavasti" työhöni kuuluu mutehtia lasten kehitykseen liittyviä asioita... ja olla tarvittaessa yhteydessä jopa sossuun, mikäli lapsen hoidossa kotona huomataan laiminlyöntiä. Enkä nyt tarkoita sitä pottaopettelua!

        Oikeassa olet siinä, että onneksi suurin osa vanhemmista ei ole vastuutaan pakoilevia, vaan hoitavat asiat "mallikelpoisesti"


      • päikkärin täti

        Montako päivää olet ollut työssä päiväkodissa? Voin kertoa sinulle alan ihmisenä, että päivähoito ei ole lapselle oikeus vaan pakko.

        Päiväkodeissa työskentelee niin monenlaista viheltäjää, että joskus aivan hirvittää! Esim. itselläni oli ryhmässä avustaja, jolla oli kaksisuuntainen mielialahäiriö ( = maanis-depressiivisyys). Vanhemmille ei saanut puhua yhtään mitään. Kaikki työpäiväni kuluivat kävellessä tämän "lapsi nro. 22:n" perässä. Jos silmä vältti, hän pakotti lapsia syömään, nolasi heidät pissojen tullessa housuun jne. Ja mikä hirveintä, tämä tapahtui niin pienten lasten osastolla, jotka eivät osaa kertoa vanhemmillensa ko. sekopään touhuista.

        Minkä ihmeen vuoksi kaikki sosiaalipummit ja työllistetyt tuodaan ensimmäisenä hommiin laitoksiin (vrt. vanhainkodit ja päiväkodit), joissa työntekijöiltä vaaditaan poikkeuksellista pitkäpinnaisuutta.

        Ja mikä ihme toi virasto-juttu on? Huonosti menee, jos lapset ovat niin pahasti käyttäytyviä ja lyhytjänteisiä, ettei heitä voi ottaa mukaan virastoreissulle! Mitä lapsi oppii elämästä, jos hän ei koskaan pääse vanhemman laiskuuden ja mukavuudenhalun vuoksi kauppaan, bussiin, kirjastoon, postiin jne. Enemmän siinä virikkeellistyy ja kehittyy kuin että odottelee hikisenä talvihaalarissa päiväkodin eteisessä 20:a hitaammin pukevaa lasta, kun yksin ei voi mennä pihalle.

        Ja vielä, hyvä yrittäjä. Minkä vuoksi teet lapsia, jos olet koko ajan poikki 10 h:n työpäivistäsi?! Oletko kuullut kondomeista?


      • faija
        päikkärin täti kirjoitti:

        Montako päivää olet ollut työssä päiväkodissa? Voin kertoa sinulle alan ihmisenä, että päivähoito ei ole lapselle oikeus vaan pakko.

        Päiväkodeissa työskentelee niin monenlaista viheltäjää, että joskus aivan hirvittää! Esim. itselläni oli ryhmässä avustaja, jolla oli kaksisuuntainen mielialahäiriö ( = maanis-depressiivisyys). Vanhemmille ei saanut puhua yhtään mitään. Kaikki työpäiväni kuluivat kävellessä tämän "lapsi nro. 22:n" perässä. Jos silmä vältti, hän pakotti lapsia syömään, nolasi heidät pissojen tullessa housuun jne. Ja mikä hirveintä, tämä tapahtui niin pienten lasten osastolla, jotka eivät osaa kertoa vanhemmillensa ko. sekopään touhuista.

        Minkä ihmeen vuoksi kaikki sosiaalipummit ja työllistetyt tuodaan ensimmäisenä hommiin laitoksiin (vrt. vanhainkodit ja päiväkodit), joissa työntekijöiltä vaaditaan poikkeuksellista pitkäpinnaisuutta.

        Ja mikä ihme toi virasto-juttu on? Huonosti menee, jos lapset ovat niin pahasti käyttäytyviä ja lyhytjänteisiä, ettei heitä voi ottaa mukaan virastoreissulle! Mitä lapsi oppii elämästä, jos hän ei koskaan pääse vanhemman laiskuuden ja mukavuudenhalun vuoksi kauppaan, bussiin, kirjastoon, postiin jne. Enemmän siinä virikkeellistyy ja kehittyy kuin että odottelee hikisenä talvihaalarissa päiväkodin eteisessä 20:a hitaammin pukevaa lasta, kun yksin ei voi mennä pihalle.

        Ja vielä, hyvä yrittäjä. Minkä vuoksi teet lapsia, jos olet koko ajan poikki 10 h:n työpäivistäsi?! Oletko kuullut kondomeista?

        Siis vaaransitko lapsien turvallisuuden antamalla heidät maanis-depressiivisen hoitajan, "sekopään", hoidettavaksi?! Sinä olet tehnyt selvän virkavirheen, josta sinut voidaan saattaa oikeudelliseenkin vastuuseen. Oletpa mainio henkilö ohjeistamaan muita...

        Päikkärin täti ei ilmeisesti ole koskaan viettänyt ns. virastopäivää. Hoida asiasi pankissa, vakuutusyhtiössä ja Kelassa ja käy vaikkapa tapaamassa asuinkuntasi päiväkotitoiminnasta vastaavaa henkilöä lapset mukanasi. Houkutteleeko esim. 20 min odotus pankissa, sitten 30 min odotus vakuutusyhtiössä, 40 min Kelassa ja lopuksi tapaaminen päivähoidosta vastaavan virkamiehen kanssa? Sanon suoraan, että minä en halua edes yrittää moista reissua lasten kanssa, se olisi jo lasten kiusaamista...

        "Mitä lapsi oppii elämästä, jos hän ei koskaan pääse vanhemman laiskuuden ja mukavuudenhalun vuoksi kauppaan, bussiin, kirjastoon, postiin jne." Olen samaa mieltä kanssasi.

        "Ja vielä, hyvä yrittäjä. Minkä vuoksi teet lapsia, jos olet koko ajan poikki 10 h:n työpäivistäsi?!" Kuka on koko ajan poikki 10 h:n päivistä? Ja miten lapsien hankkiminen ja työväsymys liittyvät toisiinsa?


      • näin on
        faija kirjoitti:

        Siis vaaransitko lapsien turvallisuuden antamalla heidät maanis-depressiivisen hoitajan, "sekopään", hoidettavaksi?! Sinä olet tehnyt selvän virkavirheen, josta sinut voidaan saattaa oikeudelliseenkin vastuuseen. Oletpa mainio henkilö ohjeistamaan muita...

        Päikkärin täti ei ilmeisesti ole koskaan viettänyt ns. virastopäivää. Hoida asiasi pankissa, vakuutusyhtiössä ja Kelassa ja käy vaikkapa tapaamassa asuinkuntasi päiväkotitoiminnasta vastaavaa henkilöä lapset mukanasi. Houkutteleeko esim. 20 min odotus pankissa, sitten 30 min odotus vakuutusyhtiössä, 40 min Kelassa ja lopuksi tapaaminen päivähoidosta vastaavan virkamiehen kanssa? Sanon suoraan, että minä en halua edes yrittää moista reissua lasten kanssa, se olisi jo lasten kiusaamista...

        "Mitä lapsi oppii elämästä, jos hän ei koskaan pääse vanhemman laiskuuden ja mukavuudenhalun vuoksi kauppaan, bussiin, kirjastoon, postiin jne." Olen samaa mieltä kanssasi.

        "Ja vielä, hyvä yrittäjä. Minkä vuoksi teet lapsia, jos olet koko ajan poikki 10 h:n työpäivistäsi?!" Kuka on koko ajan poikki 10 h:n päivistä? Ja miten lapsien hankkiminen ja työväsymys liittyvät toisiinsa?

        Jos et itse halua viettää aikaa lastesi kanssa vapaaehtoisesti, niin miksi sinulla on lapsia?
        Eikö olisi kannattanut rullata kortsu sukupuolielimesi päälle, joka on jutuistasi päätellen kasvanut aika suureksi!!

        P.S. Kuinka monta virastopäivää tarvitset kuukaudessa? Minä tarvitsen niitä korkeintaan kaksi: sen takia en ottaisi lapselleni päivähoitopaikkaa!


      • päikkärin täti
        faija kirjoitti:

        Siis vaaransitko lapsien turvallisuuden antamalla heidät maanis-depressiivisen hoitajan, "sekopään", hoidettavaksi?! Sinä olet tehnyt selvän virkavirheen, josta sinut voidaan saattaa oikeudelliseenkin vastuuseen. Oletpa mainio henkilö ohjeistamaan muita...

        Päikkärin täti ei ilmeisesti ole koskaan viettänyt ns. virastopäivää. Hoida asiasi pankissa, vakuutusyhtiössä ja Kelassa ja käy vaikkapa tapaamassa asuinkuntasi päiväkotitoiminnasta vastaavaa henkilöä lapset mukanasi. Houkutteleeko esim. 20 min odotus pankissa, sitten 30 min odotus vakuutusyhtiössä, 40 min Kelassa ja lopuksi tapaaminen päivähoidosta vastaavan virkamiehen kanssa? Sanon suoraan, että minä en halua edes yrittää moista reissua lasten kanssa, se olisi jo lasten kiusaamista...

        "Mitä lapsi oppii elämästä, jos hän ei koskaan pääse vanhemman laiskuuden ja mukavuudenhalun vuoksi kauppaan, bussiin, kirjastoon, postiin jne." Olen samaa mieltä kanssasi.

        "Ja vielä, hyvä yrittäjä. Minkä vuoksi teet lapsia, jos olet koko ajan poikki 10 h:n työpäivistäsi?!" Kuka on koko ajan poikki 10 h:n päivistä? Ja miten lapsien hankkiminen ja työväsymys liittyvät toisiinsa?

        Jos minulle sanotaan, että henkilö on työkykyinen parina päivänä viikossa, oa-eläkkeen turvin (ei ollut koskaan yksin lasten kanssa), ja asiasta ei sitten puhuta vanhemmille, niin pakko kuntalaisen on pomoa uskoa. Silloin vasta syytteet saankin niskaani, jos menen lavertelemaan kiellettyjä asioita! Minun tehtäväni ei ole tiedottaa muiden työntekijöiden asioista vanhemmille, vaikka mieli tekisi. Nämä ovat kunnan päätöksiä, joihin rividuunarin on paha koputtaa nokkaansa. Ymmärrän kyllä, että yrittäjällä on tässä suhteessa vapaampaa.

        Oletko koskaan kuullut sellaisista asioista kuin kuvakirja, palapeli tai vaikkapa duplot. Ne on sellaisia juttuja, joilla lapset viihdyttivät itseään ennen Nintendoa tai Ronald McDonaldia. Myös kynä ja piirustuspaperi pitävät lapseni mainiosti hiljaisena 1 h 30 min. Myönnän, että joskus joudun ärähtämään lapsilleni, että olkaa hiljaa, mutta ei ne nähtävästi siitä kärsi. Joskus alistun niin sikamaiseen lahjontaan, että lupaan lapsilleni pillimehun ja possumunkin, jos he jaksavat käyttäytyä hyvin ihmisten ilmoilla.

        Meidän perheessä riittää vakuutustoimistossa käyntiin kaksi kertaa vuodessa. Pankkiin meillä on nettitunnukset sekä Kelaan on asiaa max. pari kertaa vuodessa. Päiväkotiasioiden hoito minulle tapahtuu ikään kuin luontoisetuna (siinä vastaus edempänä olevaan kysymykseesi, missä hoidatan lapseni - omassa duunissa).

        Tarkennuksena vielä, että kun olen ollut kotona ja hoitanut kauppareissuja yms. koskaan en ole tarvinnut hoitopaikkaa sen vuoksi. Sanon lapsille vaan, että lapaset käteen ja menoksi, ja sitten ollaan kiltisti. Tämä voi olla monille nykyajan vanhemmille käsittämätön yhtälö ja mahdollisesti ihmisoikeusrikkomus.

        Taisin ymmärtää tekstisi väärin. Tein liian suoran johtopäätöksen siitä, että pidät lapsiasi "turhaan" päivähoidossa, koska et ehdi itse hoitaa asioitasi 10 tunnin työpäivän lomassa. Anteeksi.

        Joku vihjaisi (törkeästi tosin) sinulle kondomeista. Hoidin aikanaan asiani siten, että hankin tutkinnon sekä tein paljon asioita, joita en voisi tehdä lasten kanssa. Matkustelimme mieheni kanssa, laitoimme kotia kaikessa rauhassa ja elin äärettömän itsekkäästi. Kun jätin e-pillerit pois, TIEDOSTIN, että nyt itsekäs elämäni loppuu. Kohta minussa voi roikkua joku pieni, joka on riippuvainen minusta ja joskus rasittava, mutta siltikin elämäni kallein aarre ja tietoisesti tehty valinta. Niin mielelläni kuin olisin käynytkin neljä kertaa viikossa (!)katselemassa Handelsbankenin hyvännäköisiä pukumiehiä.

        Hah hah: voin kuvitella juuri sinut jättämään päiväkodin portin auki ja lässyttäessäsi, kuinka ikävä isillä oli teitä, kun kävin vähän skimbailemassa, kahvittelemassa ja viettämässä isin ihan ikiomaa päivää ja omaa aikaa!!


      • päikkärin täti
        faija kirjoitti:

        Siis vaaransitko lapsien turvallisuuden antamalla heidät maanis-depressiivisen hoitajan, "sekopään", hoidettavaksi?! Sinä olet tehnyt selvän virkavirheen, josta sinut voidaan saattaa oikeudelliseenkin vastuuseen. Oletpa mainio henkilö ohjeistamaan muita...

        Päikkärin täti ei ilmeisesti ole koskaan viettänyt ns. virastopäivää. Hoida asiasi pankissa, vakuutusyhtiössä ja Kelassa ja käy vaikkapa tapaamassa asuinkuntasi päiväkotitoiminnasta vastaavaa henkilöä lapset mukanasi. Houkutteleeko esim. 20 min odotus pankissa, sitten 30 min odotus vakuutusyhtiössä, 40 min Kelassa ja lopuksi tapaaminen päivähoidosta vastaavan virkamiehen kanssa? Sanon suoraan, että minä en halua edes yrittää moista reissua lasten kanssa, se olisi jo lasten kiusaamista...

        "Mitä lapsi oppii elämästä, jos hän ei koskaan pääse vanhemman laiskuuden ja mukavuudenhalun vuoksi kauppaan, bussiin, kirjastoon, postiin jne." Olen samaa mieltä kanssasi.

        "Ja vielä, hyvä yrittäjä. Minkä vuoksi teet lapsia, jos olet koko ajan poikki 10 h:n työpäivistäsi?!" Kuka on koko ajan poikki 10 h:n päivistä? Ja miten lapsien hankkiminen ja työväsymys liittyvät toisiinsa?

        Mikäpä olisikaan hirveämpää kuin että lapsilla on kurjaa tai ikävää? Ei kai mikään ole vakavampaa, jos lapsi joutuu odottamaan, ja olo on pikkuisen turhautunut ja hikinen.

        Lasten kanssa työskennelleenä tiedän, että pahimmat, sairaimmat ja epäsosiaalisimmat lapset ovat juuri niitä hienostoperheiden pikku puudeleita, jotka eivät ole oppineet kestämään vastoinkäymisiä. Juuri sellaiset kakarat jäävät jalkoihin joka tilanteessa, eivät hallitse leikkitaitoja ja saavat negatiivista huomiota ja halveksuntaa toisilta lapsilta.

        Olen pahoillani kertoessasi, että sinunkin lapsesi joutuu jonottamaan välipalaa, vessaan pääsyä jne. Sinun maailman ihaninta lastasi siis kiusataan välillä päiväkodissa - varo ettei siitä tule sekopäätä! Mutta onhan se tietysti helpompaa sinun kannaltasi, että vieraat tädit kiusaavat lastasi kuin että "ihku-isi" joutuu tuottamaan pettymyksiä. Joutuisit vielä kuuntelemaan lapsen itkua!


    • äiti

      Veit sanat suustani... olen täysin samaa mieltä kanssasi, olen hoitoalan henkilö, ja pistää kiukuttamaan vanhemmat jotka kehtaa raahata lapsi päivähoitoon "virikkeitä" hankkimaan.
      Sitä varten on srk:nnan äiti-lapsi yms kerhot joissa voi käydä hakemassa kontaktia.
      Varsinkin päiväkoti ei ole mikään onnen tyyssija, kuten moni luulee. Siellä on kova meteli, paljon lapsia mellastamassa tietyt kuviot, jotka voi olla rankkojakin.
      Lasten vastuu on niin helppo sysätä muiden ihmisten hartioille, mutta juuri sillä tavalla että "hyvin voivat" vanhemmat ottaisivatkin vastuun omasta lapsesta, niin silläpä voisi ehkäistä juuri ylivilkkautta ja mielenterveysongelmia. Rankkaa on 10tunnin päiväkoti päivät.
      Ja mitä pienempi, ei se tarvitse pk:n virikemaailmaa, oma koti, äiti ja isä ja muu pieni kerho toiminta, siinä se...
      Ottakaa vanhemmat vastuu!!!!!!!

    • Sami_

      Ennen kun ei ollut subjektiivista oikeutta, niin jotku lapset saivat hoitopaikan sosiaalisin perusten, jotta saisivat varmuudella ruuan ja kodin ulkopuolisia kontakteja.

      Jos vanhemmat ovat syrjäytyneet, niin hoitopaikalla voidaan estää lapsen syrjäytyminen ja samalla saadaan potkittua vanhemmatkin vähintään käymään tarhassa lasta tuomassa ja hakemassa.

      Jokaiselta varmaan löytyy mielipide siitä että mikä on oikea ikä viedä hoitoon jne., mutta oikeasti nämä tarpeet muuttuu samassakin perheessä eri lasten kohdalla.

      Vaimo tekee vuorotyötä ja lapset on pidetty vapaapäivinä kotona, paitsi eskariin on pyritty viemään myös vapaapäivinä tarhan pyynnistä. Muutenkin olen kokenut että vapaapäivät on enneminkin ongelma tarhalla. Kai ne tädit on siellä niin tottuneita säännöllisiin työaikoihinsa että ne sekoaa jos lapset kulkee miten sattuu. Vapaapäivistä olikin jo juttua tuolla toisessa keskustelussa ;)

      Päättäjät ovat viisaudessaan päättäneet että meillä on subjektiivinen päivähoito-oikeus, joten eletään sen mukaan.

      • opiskelija

        miksi hoitopaikassa halutaan etukäteen tietää esim. lapsen vapaapäivät. Omassa yksikössämme teemme suhteellisen usein ihan ennalta ilmoittamattomia retkiä lähistölle, metsään tms. Lapset todella nauttivat näistä retkistä! Monesti olemme saaneet huomautuksia, "kun toimme lapsen hoitoon, ettekä olleetkaan paikalla ja jouduimme jättämään lapsen viereiselle "osastolle"". Pitäisikö koko lapsiryhmän jäädä odottelemaan päivittäin ketkä lapset tulevat minäkin päivänä hoitoon, kun meidänkin ryhmässä 10-15 päiväisiä on 5kpl? Eli emme kysele vapaapäivistä siksi, että haluamme tehdä teille vanhemmille kiusaa, vaan ihan kaikkien etua ajattelemme.

        Vuorohoidosta, jossa itsekin työskentelen, vielä sellainen asia tiedoski. Hoitoajat täytyy ilmoittaa etukäteen siksi, että työssä olisi oikea määrä hoitajia oikeaan aikaan. Meillä esim. on perheitä jotka varaavat hoidon 22.30 asti ja yhtäkkiä lapsi haetaankin jo 17.00! Tämä tarkoittaa sitä, että hoitaja on töissä tyhjässä talossa 5,5 tuntia! Lasten etu taas mielestäni olisi, että tämäkin hoitaja olisi töissä silloin, kun paikalla on lapsiakin. Eli taaskaan ei ole kyse hoitajan mukavuudesta vaan lasten edusta!

        Tietysti on todella hyvä, että lapsi pääsee ajoissa kotiin, mutta olisiko voinut ilmoittaa esim. jo edellisenä päivänä, että mummu hakeekin lapsen ajoissa? Meillä ainakin työntekijät ovat todella joustavia tällaisissa tapauksissa (emme valita tai osoita mieltämme!)ja tulevat seuraavana päivänä aikaisemmin töihin tehden työtuntinsa lasten ollessa paikalla. Lain mukaan työntekijän ei olisi pakko edes suostua vahvistettua työaikaansa enää muuttaan, mutta haluamme ajatelle lasten parasta ja siksi joustamme.

        Meillä myös "rohkaistaan" vanhempia teidän suosimaanne tapaan tuoda lapsi hoitoon vaikka vasta silloin kun iltavuoroon menevän töihinmeo "vaatii". Silloinhan lapsi saa olla omien vanhempiensa kanssa enemmän ja se on se mitä ajan tässä takaa!

        Subjektiivista päivähoito-oikeutta ei mielestäni tarvitsisikaan loopettaa, vaan asettaa siihen rajoituksia esim.hoitopäivän pituudelle ja päivien lukumäärälle.


      • äiti/hoitaja
        opiskelija kirjoitti:

        miksi hoitopaikassa halutaan etukäteen tietää esim. lapsen vapaapäivät. Omassa yksikössämme teemme suhteellisen usein ihan ennalta ilmoittamattomia retkiä lähistölle, metsään tms. Lapset todella nauttivat näistä retkistä! Monesti olemme saaneet huomautuksia, "kun toimme lapsen hoitoon, ettekä olleetkaan paikalla ja jouduimme jättämään lapsen viereiselle "osastolle"". Pitäisikö koko lapsiryhmän jäädä odottelemaan päivittäin ketkä lapset tulevat minäkin päivänä hoitoon, kun meidänkin ryhmässä 10-15 päiväisiä on 5kpl? Eli emme kysele vapaapäivistä siksi, että haluamme tehdä teille vanhemmille kiusaa, vaan ihan kaikkien etua ajattelemme.

        Vuorohoidosta, jossa itsekin työskentelen, vielä sellainen asia tiedoski. Hoitoajat täytyy ilmoittaa etukäteen siksi, että työssä olisi oikea määrä hoitajia oikeaan aikaan. Meillä esim. on perheitä jotka varaavat hoidon 22.30 asti ja yhtäkkiä lapsi haetaankin jo 17.00! Tämä tarkoittaa sitä, että hoitaja on töissä tyhjässä talossa 5,5 tuntia! Lasten etu taas mielestäni olisi, että tämäkin hoitaja olisi töissä silloin, kun paikalla on lapsiakin. Eli taaskaan ei ole kyse hoitajan mukavuudesta vaan lasten edusta!

        Tietysti on todella hyvä, että lapsi pääsee ajoissa kotiin, mutta olisiko voinut ilmoittaa esim. jo edellisenä päivänä, että mummu hakeekin lapsen ajoissa? Meillä ainakin työntekijät ovat todella joustavia tällaisissa tapauksissa (emme valita tai osoita mieltämme!)ja tulevat seuraavana päivänä aikaisemmin töihin tehden työtuntinsa lasten ollessa paikalla. Lain mukaan työntekijän ei olisi pakko edes suostua vahvistettua työaikaansa enää muuttaan, mutta haluamme ajatelle lasten parasta ja siksi joustamme.

        Meillä myös "rohkaistaan" vanhempia teidän suosimaanne tapaan tuoda lapsi hoitoon vaikka vasta silloin kun iltavuoroon menevän töihinmeo "vaatii". Silloinhan lapsi saa olla omien vanhempiensa kanssa enemmän ja se on se mitä ajan tässä takaa!

        Subjektiivista päivähoito-oikeutta ei mielestäni tarvitsisikaan loopettaa, vaan asettaa siihen rajoituksia esim.hoitopäivän pituudelle ja päivien lukumäärälle.

        Tuo oli hyvää tekstiä... samanlaisesti koen pph:na. Vanhemmat ilmoittelee miten lystää tuloista ja menoista, ja itse yrittää sopia menoja niiden mukaan, kun saa jotakin sovittua, muuttuukin työ aika. Ei ole ollenkaan kiva olla aamulla passissa kuuden aikaan, ja lapset tuleekin seiskalta yms...

        Vanhemmat ei aina ajattele itse lapsen parasta...


      • Sami_
        opiskelija kirjoitti:

        miksi hoitopaikassa halutaan etukäteen tietää esim. lapsen vapaapäivät. Omassa yksikössämme teemme suhteellisen usein ihan ennalta ilmoittamattomia retkiä lähistölle, metsään tms. Lapset todella nauttivat näistä retkistä! Monesti olemme saaneet huomautuksia, "kun toimme lapsen hoitoon, ettekä olleetkaan paikalla ja jouduimme jättämään lapsen viereiselle "osastolle"". Pitäisikö koko lapsiryhmän jäädä odottelemaan päivittäin ketkä lapset tulevat minäkin päivänä hoitoon, kun meidänkin ryhmässä 10-15 päiväisiä on 5kpl? Eli emme kysele vapaapäivistä siksi, että haluamme tehdä teille vanhemmille kiusaa, vaan ihan kaikkien etua ajattelemme.

        Vuorohoidosta, jossa itsekin työskentelen, vielä sellainen asia tiedoski. Hoitoajat täytyy ilmoittaa etukäteen siksi, että työssä olisi oikea määrä hoitajia oikeaan aikaan. Meillä esim. on perheitä jotka varaavat hoidon 22.30 asti ja yhtäkkiä lapsi haetaankin jo 17.00! Tämä tarkoittaa sitä, että hoitaja on töissä tyhjässä talossa 5,5 tuntia! Lasten etu taas mielestäni olisi, että tämäkin hoitaja olisi töissä silloin, kun paikalla on lapsiakin. Eli taaskaan ei ole kyse hoitajan mukavuudesta vaan lasten edusta!

        Tietysti on todella hyvä, että lapsi pääsee ajoissa kotiin, mutta olisiko voinut ilmoittaa esim. jo edellisenä päivänä, että mummu hakeekin lapsen ajoissa? Meillä ainakin työntekijät ovat todella joustavia tällaisissa tapauksissa (emme valita tai osoita mieltämme!)ja tulevat seuraavana päivänä aikaisemmin töihin tehden työtuntinsa lasten ollessa paikalla. Lain mukaan työntekijän ei olisi pakko edes suostua vahvistettua työaikaansa enää muuttaan, mutta haluamme ajatelle lasten parasta ja siksi joustamme.

        Meillä myös "rohkaistaan" vanhempia teidän suosimaanne tapaan tuoda lapsi hoitoon vaikka vasta silloin kun iltavuoroon menevän töihinmeo "vaatii". Silloinhan lapsi saa olla omien vanhempiensa kanssa enemmän ja se on se mitä ajan tässä takaa!

        Subjektiivista päivähoito-oikeutta ei mielestäni tarvitsisikaan loopettaa, vaan asettaa siihen rajoituksia esim.hoitopäivän pituudelle ja päivien lukumäärälle.

        Ymmärrän että hoitopäivät pitää ilmoittaa etukäteenm, koska se vaikuttaa työvuoroihin yms. Ja on kohteliasta ilmoittaa mahdollisuuksien mukaan muutoksista, mutta kun ei niitä muutoksia aina tiedä edes edellisenä päivänä.

        Jos lapsi haetaan aikaisemmin hoidosta, niin ei siinä kyllä tapahdu mitään vahinkoa, vaikka hoitaja joutuisi olemaan työpaikallaan ypöyksin. Tuolloinhan teillä on mainio tilaisuus tehdä niitä mainostamienne paperitöitä.

        Retkikillä ratsastaminen on liioittelua, kun ei niitä niin kamalan paljon ole. Onko edes keskimäärin yhtä viikossa? Ei ainakaan meidän tarhassa.

        Oletan että vuoropäiväkodissa mahdollisuus joustoihin on suurempi kuin "virka-ajan" auki olevassa tarhassa, jollaisissa kuitenkin suurin osa lapsista on hoidossa.


      • opsikelija
        Sami_ kirjoitti:

        Ymmärrän että hoitopäivät pitää ilmoittaa etukäteenm, koska se vaikuttaa työvuoroihin yms. Ja on kohteliasta ilmoittaa mahdollisuuksien mukaan muutoksista, mutta kun ei niitä muutoksia aina tiedä edes edellisenä päivänä.

        Jos lapsi haetaan aikaisemmin hoidosta, niin ei siinä kyllä tapahdu mitään vahinkoa, vaikka hoitaja joutuisi olemaan työpaikallaan ypöyksin. Tuolloinhan teillä on mainio tilaisuus tehdä niitä mainostamienne paperitöitä.

        Retkikillä ratsastaminen on liioittelua, kun ei niitä niin kamalan paljon ole. Onko edes keskimäärin yhtä viikossa? Ei ainakaan meidän tarhassa.

        Oletan että vuoropäiväkodissa mahdollisuus joustoihin on suurempi kuin "virka-ajan" auki olevassa tarhassa, jollaisissa kuitenkin suurin osa lapsista on hoidossa.

        keskimäärin 2 päivänä viikossa. Nämä retket eivät ole mitään suurimuotoisia,vaan lähimetsään tai johonkin lähellä olevaan leikkipuistoon. Siksi ehkä pystymme tekemään niitä keskimääräistä enemmän. Lisäksi teemme ihan vain kävelymatkoja, "lenkkeilemme". Retkien määrä tietysti vaihtelee säiden mukaan ja siitä johtuen on viikkoja että emme retkeile ollenkaan.

        Varsinaiset paperityöt tekee meillä pääsääntöisesti henkilökunta yövuorojen aikana,(tai lasten ollessa päiväunilla) eli niiden tekemiselle aikaa on riittävästi ilman peruuttamatta jätettyjä iltahoitojakin. Myös ryhmämme ope tekee niitä kotonaan opelle kuuluvalla suunnitteluajalla, mikä on varattu kaikille opeille päiväkodissa.


    • onnellinen äiti

      Niin, jos vanhemmat eivät halua pitää lastaan kotona, niin lienee niiden sitten parempi olla siellä päiväkodissa.
      Itselle ei ole KOSKAAN tullut mieleenkään viedä lapsia hoitoon, jos itse ei ole töissä. Meillä on päivänvastoin ollut "ongelmia" siinä että lapsi on pitänyt viedä aamulla (vaikka tarttis hoitoa esim. vain 11-14) jotta pääsee leikkiin ja systeemeihin mukaan, kun hoitopäiviä lapsilla on viikossa vain kuitenkin 2-4 (toiselle vanhemmalla tavis työaika ja toiselle vuorotyö)

      Eli olen sitä mieltä että jos vanhemmat katsovat etteivät jaksa/halua viettää vapaapäiviään/lomiaan lastensa kanssa, niin tosiaan parempi sitten etteivät vietä. Voidaan sitten taas keskustella siitä, kannattaako sellaista ihmisten edes lapsia hankkia...

      • Sami_

        Meillä on tosiaan ihan samoja ongelmia toisen vuorotyöstä johtuen. Tarhaan pitäsi viedä aamulla ja hakea vasta iltapäivällä, vaikka hoidon tarve olisi vain pari tuntia iltapäivällä.

        Toinen ongelma on vapaa/työpäivistä niuhottaminen. Periaatteessa meille riittää keskimäärin 10 päivää kuukaudessa, mutta jos jossain kuukaudessa tulee 11 päivää, niin sitten syynätään sormi mutkalla sitä kuukautta jossa oli 8 hoitopäivää, että oliko kaikki vapaapäivät varmasti etukäteen ilmoitettuja.

        Tänävuonna päätimme maksaa 15 hoitopäivästä, että se keskiarvon laskenta voidaan unohtaa, niin siitä holimatta noista muutospäivistä niuhotetaan, vaikka hoitopäivät ei taatusti ole ylittynyt yhtenäkään kuukautena.

        Tarha olisi kaikista tyytyväisin jos lapset tulisivat säännöllisesti joka päivä hoitoon ja olsivat siellä aina klo 8-16... valitettavasti kaikkien työ ei ole sellaista.


      • olla äiti

        muttei huomaa lastensa tuskaa. Juuri tuollaisista onnellisista perheistä kasvaa ne pahimmat kakarat, eivät ole saaneet minkäänlaista kasvatusta, ainakaan sellaista jossa huomioidaan muutkin, melkoisia känkkäränkkiä sitä sitten ihmisten ilmoille tulee noista "onnellisista" perheistä.


      • onnellinen äiti_
        olla äiti kirjoitti:

        muttei huomaa lastensa tuskaa. Juuri tuollaisista onnellisista perheistä kasvaa ne pahimmat kakarat, eivät ole saaneet minkäänlaista kasvatusta, ainakaan sellaista jossa huomioidaan muutkin, melkoisia känkkäränkkiä sitä sitten ihmisten ilmoille tulee noista "onnellisista" perheistä.

        Olipas sinulla hassu ja kiukkuinen viesti, voi vain miettiä mistä se kumpuaa...! Pitää tuottaa pettymys ja kertoa että olemme koko perhe onnellisia. Lapset ovat hyvin käyttäytyviä, reippaita ja ihania. Vilpittömästi rakastan perhettäni ja haluan viettää aikaani lasten kanssa enkä näe siinä mitään kummallista, mutta ehkäpä sinä näet ;)


      • Sami_
        olla äiti kirjoitti:

        muttei huomaa lastensa tuskaa. Juuri tuollaisista onnellisista perheistä kasvaa ne pahimmat kakarat, eivät ole saaneet minkäänlaista kasvatusta, ainakaan sellaista jossa huomioidaan muutkin, melkoisia känkkäränkkiä sitä sitten ihmisten ilmoille tulee noista "onnellisista" perheistä.

        On vanhempia, jotka haluaa pitää lapsensa kotona aina kun se on mahdollista, vaikka sitäkään ei päiävähoitopaikassa aina oiken hyväksytä.

        On myös vanhempia, jotka vievät lapsensa hoitoon saadakseen itselleen vapaa aikaa.

        On lapsia, joista on kivaa menne päiväkotiin.

        On lapsia, joille päiväkotiin lähtö ja siellä oleminen on yhtä tuskaa.

        Ei näihin asioihin ole mitään yhtä ja oikeaa toiminta mallia, muilla kuin putkinäköisillä ideallisteilla.


      • nainen77
        Sami_ kirjoitti:

        Meillä on tosiaan ihan samoja ongelmia toisen vuorotyöstä johtuen. Tarhaan pitäsi viedä aamulla ja hakea vasta iltapäivällä, vaikka hoidon tarve olisi vain pari tuntia iltapäivällä.

        Toinen ongelma on vapaa/työpäivistä niuhottaminen. Periaatteessa meille riittää keskimäärin 10 päivää kuukaudessa, mutta jos jossain kuukaudessa tulee 11 päivää, niin sitten syynätään sormi mutkalla sitä kuukautta jossa oli 8 hoitopäivää, että oliko kaikki vapaapäivät varmasti etukäteen ilmoitettuja.

        Tänävuonna päätimme maksaa 15 hoitopäivästä, että se keskiarvon laskenta voidaan unohtaa, niin siitä holimatta noista muutospäivistä niuhotetaan, vaikka hoitopäivät ei taatusti ole ylittynyt yhtenäkään kuukautena.

        Tarha olisi kaikista tyytyväisin jos lapset tulisivat säännöllisesti joka päivä hoitoon ja olsivat siellä aina klo 8-16... valitettavasti kaikkien työ ei ole sellaista.

        Niitä vapaapäiviä lasketaan vanhempien eduksi. Ja ne menee kolmen kuukauden jaksoissa. Eli siis jos olet ilmoittanut olevasi 11pv/kk hoidossa niin kolmen kuukauden jaksossa se tekee luonnollisestikin 33pv. Ja jos tuo määrä ylittyy niin silloin päivähoitomaksu suurenee. Eli Teidän parasta hoitohenkilökunta ajattelee.
        Mutta mitä ilmeisemmin sinulla ei muutenkaan ole kovin korkealla tuo arvostus päiväkotien henkilökuntaa kohtaan... Mietin vaan että mistä moinen? Tekeväthän he arvokasta ja raskasta työtä!!!


    • hoitotyöläinen

      Olen työssäni joutunut kohtaamaan saman 'ongelman' kuin sinäkin joka tämän ketjun aloitit. On todellakin väärin lasta kohtaan, että hän joutuu olemaan hoidossa klo. 6.30-17.00 (joskus jopa pidempään!), kun vanhemmat viettävät vapaata kotona tai kaupungilla shoppaillen. Itse en edes viitsis herätä niin aikaisin lomallani, jotta veisin lapseni hoitoon (tietenkin useinmiten toinen vanhemmista menee töihin ja vie lapsen mennessään tarhaan, silloin toisen ei tarvitse edes sängystä nousta ylös -lasten suusta kuulee, kuinka äiti tai isä jäi vielä nukkumaan kun lähdettiin päiväkotiin). Korostan myös, että on koteja joiden lapsille hoitoon tulo on parempi vaihtoehto kuin kotiin jääminen (alkoholismi, mielenterveys ym. ym.), mutta kun on myös koteja joissa asiat on aivan kunnossa. Meidän päiväkodista löytyy myös niitä lapsia, joilla ei ole lomaa kesäisin eikä talvisin (vaikka vanhemmilla sitä lomaa kyllä on... he haluavat viettää lomaa, eikä lasten kanssa olemninen ole heidän mielestään kunnon lomaa - miksi sitten lapset on tehty?).

      Onneksi löytyy myös niitä vanhempiä jotka ajattelevat lastansa! Löytyy myös esim.työttömiä vanhempi joiden lapset ovat vain osan ajan kuusta hoidossa (eikä silloinkaan liian pitkiä päiviä) tai puolipäiväisiä. Kun vanhempi saa työtä, on lapset mahdollisuus saada kokopäiväisiksi ja/tai jokapäiväisiksi. Meillä on myös iltapäivälla olevia puolipäivälapsia hoidossa, jotka tulevat vasta esim. klo 11.00 hoitoon ja heidät haetaan iltapäivällä. Meillä tosin ohjattutoiminta ajoittuu aamupäiviin (en ole vuorohoitopäiväkodissa töissä), myöhemmin tulevat lapset jäävät paitsi näistä hetkistä. Mutta tämä on vanhempien valinta ja he mielummin viettävät lapsensa kanssa kotosalla sen ajat minkä voivat kuin toisivat hoitoon.

      Vanhemman sairaslomallakin lapsia on tuotu hoitoon, mutta osattu myös hakea heitä pois niin, ettei lapsen hoitopäivä veny liian pitkäksi. Mutta sitten taas löytyy niitä vanhempia, jotka eivät edes ilmoita olevansa muualla kuin töissä. Lapsen esim. sairastuttua päiväkodissa vanhempaa ei saada töistä kiinni, kun emme tiedä heidän/hänen olevan kotona (tai kaupungilla, jos vanhemman sairasloma sen sallii). Sitten lapsi joutuu potemaan päiväkodissa ja samalla tartuttaa muutkin lapset.

      • Sami_

        En nyt okein suostu uskomaan että tämä "turhaan" hoidossa olemenin olisi joku isokin ongelma.

        Monet tarhat taitaa olla aukikkin "vain" tuon 6:30-17:00 välisen ajan, joten sen pidemmäksi se päivä ei veny millään. Ja ainakin meillä hoitopäivän pituudeksi on määritelty 9 tuntia.

        Kuinkaha hyvin te oikeasti olettte siitä että mitä ne vanhemmat tekee päivän aikana. Moni palvelualalla oleva menee töihin vasta puoliltapäivin, joten hän on jäänyt sinne kotiin paheksuttavasti nukkumaan. Sitähän tarhoissa ei myöskään hyväksytä että lapsi tuotaisiin hoitoon vaikka vasta klo12, kun se sotkee päivärytmin niin pahasti.

        Oliskohan päiväkotien henkilökunnan aika katsoa vähän peiliin ja etsiä syitä myös sieltä. Vastaako nykyinen päivähoito enään nykyisen työelämän tarpeita? Ainakin meidänperheessä ollaan kaivattu suurempia joustoja, koska niitä joustoja edellytetään työelämssäkin. Jos toinen menee töihin klo 14 ja toinen pääsee klo 16, niin miksi ihmeessä muksun pitää olla tarhassa koko päivä?


      • tarhantäti
        Sami_ kirjoitti:

        En nyt okein suostu uskomaan että tämä "turhaan" hoidossa olemenin olisi joku isokin ongelma.

        Monet tarhat taitaa olla aukikkin "vain" tuon 6:30-17:00 välisen ajan, joten sen pidemmäksi se päivä ei veny millään. Ja ainakin meillä hoitopäivän pituudeksi on määritelty 9 tuntia.

        Kuinkaha hyvin te oikeasti olettte siitä että mitä ne vanhemmat tekee päivän aikana. Moni palvelualalla oleva menee töihin vasta puoliltapäivin, joten hän on jäänyt sinne kotiin paheksuttavasti nukkumaan. Sitähän tarhoissa ei myöskään hyväksytä että lapsi tuotaisiin hoitoon vaikka vasta klo12, kun se sotkee päivärytmin niin pahasti.

        Oliskohan päiväkotien henkilökunnan aika katsoa vähän peiliin ja etsiä syitä myös sieltä. Vastaako nykyinen päivähoito enään nykyisen työelämän tarpeita? Ainakin meidänperheessä ollaan kaivattu suurempia joustoja, koska niitä joustoja edellytetään työelämssäkin. Jos toinen menee töihin klo 14 ja toinen pääsee klo 16, niin miksi ihmeessä muksun pitää olla tarhassa koko päivä?

        Meidän päiväkodissa onnistuu lapsen tuominen myöhempäänkin. Ryhmässäni on puolipäiväisiä lapsia, jotka tuodaan syömään lounasta (n. klo 11.00), eikä se sekoita meidän päiväjärjestystämme yhtään. Haittaa siitä tulee vain lapselle joka jää ilman ohjattua toimintaa, ne kun painottuu aamupäiviksi ennen ruokailua.

        Ja tuo hoito aika... Kunnallinen päivähoito on auki klo: 6.00-18.00 välisenä aikana. Tosin monissa päiväkodeissa lasten hoidon tarve alkaa vasta klo: 6.30 (ei siis ole mitään järkeä avata klo: 6.00. Samoin iltapäivästä lapsia ei enää ole klo: 17.00 jälkeen, niin ovet suljetaan silloin. Mutta jos lapsi/lapset tarvitsevat aikaisemmin hoitoa tai myöhempää hoitoa (kuitenkin klo: 6.00 jälkeen ja klo: 18.00 ennen), on meillä velvollisuus järjestää hoitoa. Meidän päiväkodissa aikainen ja myöhäinen hoito varataan etukäteen jolloin siihen osataan varautua (tosin joka päivä meillä on yksi henkilö varautunut olemaan myöhempään, jos joku sattuu viime tipassa ilmoittamaan toiveen myöhäisemmästä hoidosta).


      • opiskelija
        Sami_ kirjoitti:

        En nyt okein suostu uskomaan että tämä "turhaan" hoidossa olemenin olisi joku isokin ongelma.

        Monet tarhat taitaa olla aukikkin "vain" tuon 6:30-17:00 välisen ajan, joten sen pidemmäksi se päivä ei veny millään. Ja ainakin meillä hoitopäivän pituudeksi on määritelty 9 tuntia.

        Kuinkaha hyvin te oikeasti olettte siitä että mitä ne vanhemmat tekee päivän aikana. Moni palvelualalla oleva menee töihin vasta puoliltapäivin, joten hän on jäänyt sinne kotiin paheksuttavasti nukkumaan. Sitähän tarhoissa ei myöskään hyväksytä että lapsi tuotaisiin hoitoon vaikka vasta klo12, kun se sotkee päivärytmin niin pahasti.

        Oliskohan päiväkotien henkilökunnan aika katsoa vähän peiliin ja etsiä syitä myös sieltä. Vastaako nykyinen päivähoito enään nykyisen työelämän tarpeita? Ainakin meidänperheessä ollaan kaivattu suurempia joustoja, koska niitä joustoja edellytetään työelämssäkin. Jos toinen menee töihin klo 14 ja toinen pääsee klo 16, niin miksi ihmeessä muksun pitää olla tarhassa koko päivä?

        Juuri sitähän minäkin ajan takaa "narinallani", miksi lapsen pitäisi olla hoidossa koko päivän, JOS vanhemmilla on mahdollisuus olla lapsensa kanssa kotona esim vuorotyöstä johtuen, niinkuin teillä?

        Meillä on lapsi tuotu hoitoo lyhimmillään 13.00-14.15 väliseksi ajaksi, eikä se sotkenut meidän eloamme ollenkaan! Päinvastoin muistimme vanhempia "kehua" siitä, että ajattelevat lapsensa parasta ja isä vietti hänen kanssaan kivan päivän ennen iltavuoroa, koska lapsi oli illalla jo nukkumassa (kotonaan omassa sängyssä)isän tullessa töistä. Aivan ihanaa, että isä halusi olla lapsensa kanssa! Meille ei olisi tullut mieleenkään asiasta valittaa!


      • Sami_
        opiskelija kirjoitti:

        Juuri sitähän minäkin ajan takaa "narinallani", miksi lapsen pitäisi olla hoidossa koko päivän, JOS vanhemmilla on mahdollisuus olla lapsensa kanssa kotona esim vuorotyöstä johtuen, niinkuin teillä?

        Meillä on lapsi tuotu hoitoo lyhimmillään 13.00-14.15 väliseksi ajaksi, eikä se sotkenut meidän eloamme ollenkaan! Päinvastoin muistimme vanhempia "kehua" siitä, että ajattelevat lapsensa parasta ja isä vietti hänen kanssaan kivan päivän ennen iltavuoroa, koska lapsi oli illalla jo nukkumassa (kotonaan omassa sängyssä)isän tullessa töistä. Aivan ihanaa, että isä halusi olla lapsensa kanssa! Meille ei olisi tullut mieleenkään asiasta valittaa!

        Vuoropäiväkodissa ollaan taatusti joustavampia, kun siihen on totuttu. "Virka-aikatarhoissa" on tiukempaa, mutta se riippuu paljon henkilökunnasta.


    • rupusakin oikeus

      Päivähoito on alunperin tarkoitettu kuntien ns rupusakille, siksi hoitajat ovat sentasoisia kuin ovat,
      nykyäänkin päivähoitoa käyttävät vain ne jotka kunnon hoitoa eivät pysty tai halua hankkia.

      • mä vaan

        Mikähän sitten on mielestäsi kunnon hoitoa, jos sitä ei kerran päiväkodissa annettava päivähoito ole?


      • tsooh...
        mä vaan kirjoitti:

        Mikähän sitten on mielestäsi kunnon hoitoa, jos sitä ei kerran päiväkodissa annettava päivähoito ole?

        onko hoito parempaa yksityisellä puolella, se kun maksaa enemmän kuin kunnallinen hoito?
        (joo, laatua,)


      • näitä

        sun itse keksimiäsi "totuuksia"


      • on rupusakkia

        Suomen maassa.


      • opiskelija

        Kyllä on huonosti maamme asiat ja tulevaisuus, jos todella ajatellaan, että päivähoitoa tarvitsevat ovat rupusakkia. Aika suuri osa lapsista hoidetaan kuitenkin jossain muualla kuin kotona. Onko siis "meidän tulevaisuutemme" rupusakkia kauttaaltaan?

        Hoitajien tasoon ja ammattitaitoon en viitsi edes kommentoida...


    • päikkärin täti

      En hyväksy subjektiivista päivähoito-oikeutta ollenkaan, mikäli kyseessä ei ole vanhemman vakava masentuminen, mielenterveysongelma jne. Ja toisaalta, onkohan se päivähoito noissakaan tapauksissa autuaaksi tekevä ratkaisu.

      Ollessani töissä pienten osastolla päiväkotiin roudattiin päivittäin (aikavälille 7-16.30) 1,5-vuotias poika. Isä toi ja isä haki, ja sillä aikaa äiti veti kotona viinirypäleitä vauvan kanssa. Poika oli todella itkuinen, ja olen vakuuttunut, että hän vaistosi äidin olevan kotona.

      Minkä vuoksi te ihmiset teette "asianmukaiset" kaksi lasta, jos ette niitä jaksa hoitaa! Yksi lapsikin on ihan hyvä määrä, eikä lapsia ole pakko tehdä ollenkaan. Ja jos haluatte lapsenne saavan jotakin ryhmätoimintaa, niin viekää se vaikka pariksi tunniksi muskariin tai seurakunnan päiväkerhoon. Jättäkää hoitopaikat niitä tarvitseville!

      • faija

        Kun olit töissä pienten osastolla, kuinka moneen kunnollisen perheeseen ja tyytyväiseen lapseen tutustuit?

        Onko sinulla omia lapsia? Jos on, miten heidän hoitonsa on järjestetty/järjestettiin?

        "Jättäkää hoitopaikat niitä tarvitseville!" No tuo on harhainen iskulause. Hoitopaikkoja perustetaan niin monelle lapselle kuin tarvitaan, se on kirjattuna Suomen lakiin. Yhtään ylimääräistä työvoimaa päiväkodeissa ei ole, eli kun tarpeeksi lapsia jää kotihoitoon, jäävät "päikkärin tädit" työttömiksi.


      • dfsjklhty

        Mielestäsi siis tuo 1,5 vutias ei tarvinnut sitä hoitopaikkaa ?


      • opiskelija
        faija kirjoitti:

        Kun olit töissä pienten osastolla, kuinka moneen kunnollisen perheeseen ja tyytyväiseen lapseen tutustuit?

        Onko sinulla omia lapsia? Jos on, miten heidän hoitonsa on järjestetty/järjestettiin?

        "Jättäkää hoitopaikat niitä tarvitseville!" No tuo on harhainen iskulause. Hoitopaikkoja perustetaan niin monelle lapselle kuin tarvitaan, se on kirjattuna Suomen lakiin. Yhtään ylimääräistä työvoimaa päiväkodeissa ei ole, eli kun tarpeeksi lapsia jää kotihoitoon, jäävät "päikkärin tädit" työttömiksi.

        mutta valitettavasti vaikka laki sanoisi mitä on moni ryhmä ylisuuri. Entä jos yli 3-vuotiaiden ryhmässä 23 lasta, joista 5-6 on diagnoosilla, eli vaikkapa joko kahden paikalla tai tarvitsevat avustajan? Tällaisissa ryhmissä kyllä olisi iso apu jos virikehoidossa olevat lapset jäisivät kotiin.


      • Nimetön
        faija kirjoitti:

        Kun olit töissä pienten osastolla, kuinka moneen kunnollisen perheeseen ja tyytyväiseen lapseen tutustuit?

        Onko sinulla omia lapsia? Jos on, miten heidän hoitonsa on järjestetty/järjestettiin?

        "Jättäkää hoitopaikat niitä tarvitseville!" No tuo on harhainen iskulause. Hoitopaikkoja perustetaan niin monelle lapselle kuin tarvitaan, se on kirjattuna Suomen lakiin. Yhtään ylimääräistä työvoimaa päiväkodeissa ei ole, eli kun tarpeeksi lapsia jää kotihoitoon, jäävät "päikkärin tädit" työttömiksi.

        kulkee mukana päiväkotiin jossa olen töissä. Näin siis järjestetty meillä työ ja lapsen hoito.


      • faija
        opiskelija kirjoitti:

        mutta valitettavasti vaikka laki sanoisi mitä on moni ryhmä ylisuuri. Entä jos yli 3-vuotiaiden ryhmässä 23 lasta, joista 5-6 on diagnoosilla, eli vaikkapa joko kahden paikalla tai tarvitsevat avustajan? Tällaisissa ryhmissä kyllä olisi iso apu jos virikehoidossa olevat lapset jäisivät kotiin.

        Onkohan kiva olla vastuussa lapsista, jotka ovat ylisuuressa ryhmässä, lain vastaisesti siis?

        Itse en suostu tekemään hommia edes lain rajamailla. Jos työnantaja tarjoaa työtä, jossa tarvitsee rikkoa lakia, työntekijän pitäisi tehdä asialle jotain. Etenkin jos kyse on ihmisten terveydestä ja hyvinvoinnista.

        Ylisuurista ryhmistä kannattaisi hoitajien valittaa esimiehelle, ja jos se ei auta niin esimiehen esimiehelle. Ja jos se ei auta, niin vielä ylemmälle taholle.

        Jos hoitajat eivät itse viitsi tehdä asialle mitään, pistäkööt vaikka tänne tiedot mistä päiväkodista ja millaisista ylisuurista ryhmistä on kyse.

        Olisiko mielestäsi siis niin, että jos "virikehoidossa" olevat lapset jäisivät kotiin, uusia lapsia ei otettaisi hoitoon heidän tilalleen? Tai vaihtoehtoisesti vähennettäisi hoitajien määrää?


      • hmmmm..
        faija kirjoitti:

        Onkohan kiva olla vastuussa lapsista, jotka ovat ylisuuressa ryhmässä, lain vastaisesti siis?

        Itse en suostu tekemään hommia edes lain rajamailla. Jos työnantaja tarjoaa työtä, jossa tarvitsee rikkoa lakia, työntekijän pitäisi tehdä asialle jotain. Etenkin jos kyse on ihmisten terveydestä ja hyvinvoinnista.

        Ylisuurista ryhmistä kannattaisi hoitajien valittaa esimiehelle, ja jos se ei auta niin esimiehen esimiehelle. Ja jos se ei auta, niin vielä ylemmälle taholle.

        Jos hoitajat eivät itse viitsi tehdä asialle mitään, pistäkööt vaikka tänne tiedot mistä päiväkodista ja millaisista ylisuurista ryhmistä on kyse.

        Olisiko mielestäsi siis niin, että jos "virikehoidossa" olevat lapset jäisivät kotiin, uusia lapsia ei otettaisi hoitoon heidän tilalleen? Tai vaihtoehtoisesti vähennettäisi hoitajien määrää?

        on just sitä varten, ettei voi valittaa...tarpeellinen määrä on ollut jne
        ja jos liikaa valittelee, on pian kalossinkuva ahterissa.
        "Ylisuurista ryhmistä kannattaisi hoitajien valittaa esimiehelle, ja jos se ei auta niin esimiehen esimiehelle. Ja jos se ei auta, niin vielä ylemmälle taholle." Valita ihan vapaasti, jos ne sua uskoo paremmin kuin hoitajia!


      • puutun keskusteluun
        dfsjklhty kirjoitti:

        Mielestäsi siis tuo 1,5 vutias ei tarvinnut sitä hoitopaikkaa ?

        Lapsi olisi voinut olla aivan hyvin äidin ja vauvan kanssa kotona! Minkä vuoksi perhe ei käyttänyt ehkäisyä, jos he tajusivat, etteivät jaksa hoitaa kahta lasta yht'aikaa kotona!


      • hämmennän
        puutun keskusteluun kirjoitti:

        Lapsi olisi voinut olla aivan hyvin äidin ja vauvan kanssa kotona! Minkä vuoksi perhe ei käyttänyt ehkäisyä, jos he tajusivat, etteivät jaksa hoitaa kahta lasta yht'aikaa kotona!

        Tällä menolla kaikki ovat lapsensa tehneet vastuuttomasti, miettimättä pystyykö kasvattamaan kotona vai tarvitseeko tärkeiden päiväkotihoitajien apua, hoh hoh hoijaa.......
        Ei täs voi kuin hymyillä joidenkin paskantärkeiden tietäjien mielipiteitä. Ajatellaanpa vain niiden lasten parasta, oli asiat kotona miten oli, ei sille ne lapset mitään voi.


      • päikkärin täti
        faija kirjoitti:

        Kun olit töissä pienten osastolla, kuinka moneen kunnollisen perheeseen ja tyytyväiseen lapseen tutustuit?

        Onko sinulla omia lapsia? Jos on, miten heidän hoitonsa on järjestetty/järjestettiin?

        "Jättäkää hoitopaikat niitä tarvitseville!" No tuo on harhainen iskulause. Hoitopaikkoja perustetaan niin monelle lapselle kuin tarvitaan, se on kirjattuna Suomen lakiin. Yhtään ylimääräistä työvoimaa päiväkodeissa ei ole, eli kun tarpeeksi lapsia jää kotihoitoon, jäävät "päikkärin tädit" työttömiksi.

        Vielä kerran, älä avaudu asioistasi, joista sinulla ei ole käytännön kokemusta. Jos roudaat lapsesi päivittäin tarhaan, niin se ei tarkoita sitä, että tiedät kaiken päivähoitolaista ja käytännön sanelemista reunaehdoista. Tekstisi on niin mustavalkoisen, kaikkivoipan yksityisellä sektorilla työskentelevän heron johtopäätöksiä.

        Kyllä. Laki velvoittaa tarjoamaan jokaiselle lapselle hoitopaikan. Mutta eri asia, mistä sen hoitopaikan sitten tulet saamaan! Varsinkin kasvukunnissa on myös tilaongelma: kun ei ole kerta kaikkiaan lapsille sopivaa koppia, mihin heidät tunkisi.

        Ja sitten kun "subjektiivista päivähoito-oikeutta" nauttivat vanhemmat vievät lapsensa kadun toiselle puolelle hoitoon, paikkaa oikeasti tarvitseva, työssäkäyvä äiti vie lapsensa sinun mainostamiesi 10 h työpäivien lomassa toiselle puolelle kaupunkia! Työtön tai hoitovapaalla oleva vanhempi haukottelee verkkareissa pihalla eikä edes yritä olla tehokkaan näköinen, ja samalla joku kiireinen yrittäjä panikoi, miten sovittaa yhteen 10 h työpäivä, Kela-reissu, palaveri, vanhempainvartti ja 20 kilometrin päivähoitomatka. (Tämä tarina on tosi esim. Tampereen seudulla.)

        Ja työvoimaa järjestetään aivan varmasti. Mutta millaista? Päivähoitoon on helpointa sijoittaa sosiaalipummit, sekopäät ja työllistetyt. Nokia ei semmoisia ota palkkalistoille eikä edes Ericsson. Tai sitten paikalle hälytetään henkilöitä, jotka pystyvät sijaistamaan viikon kerrallaan, ja lasten aikuissuhteet vaihtuvat jatkuvasti. Mutta mikäs siinä, pakko päästä pankkiin ja Kelaan - onneksi on iiiiihana päiväkoti!


      • toinen päivätäti
        päikkärin täti kirjoitti:

        Vielä kerran, älä avaudu asioistasi, joista sinulla ei ole käytännön kokemusta. Jos roudaat lapsesi päivittäin tarhaan, niin se ei tarkoita sitä, että tiedät kaiken päivähoitolaista ja käytännön sanelemista reunaehdoista. Tekstisi on niin mustavalkoisen, kaikkivoipan yksityisellä sektorilla työskentelevän heron johtopäätöksiä.

        Kyllä. Laki velvoittaa tarjoamaan jokaiselle lapselle hoitopaikan. Mutta eri asia, mistä sen hoitopaikan sitten tulet saamaan! Varsinkin kasvukunnissa on myös tilaongelma: kun ei ole kerta kaikkiaan lapsille sopivaa koppia, mihin heidät tunkisi.

        Ja sitten kun "subjektiivista päivähoito-oikeutta" nauttivat vanhemmat vievät lapsensa kadun toiselle puolelle hoitoon, paikkaa oikeasti tarvitseva, työssäkäyvä äiti vie lapsensa sinun mainostamiesi 10 h työpäivien lomassa toiselle puolelle kaupunkia! Työtön tai hoitovapaalla oleva vanhempi haukottelee verkkareissa pihalla eikä edes yritä olla tehokkaan näköinen, ja samalla joku kiireinen yrittäjä panikoi, miten sovittaa yhteen 10 h työpäivä, Kela-reissu, palaveri, vanhempainvartti ja 20 kilometrin päivähoitomatka. (Tämä tarina on tosi esim. Tampereen seudulla.)

        Ja työvoimaa järjestetään aivan varmasti. Mutta millaista? Päivähoitoon on helpointa sijoittaa sosiaalipummit, sekopäät ja työllistetyt. Nokia ei semmoisia ota palkkalistoille eikä edes Ericsson. Tai sitten paikalle hälytetään henkilöitä, jotka pystyvät sijaistamaan viikon kerrallaan, ja lasten aikuissuhteet vaihtuvat jatkuvasti. Mutta mikäs siinä, pakko päästä pankkiin ja Kelaan - onneksi on iiiiihana päiväkoti!

        Kunnat ovat sitomassa kukkaronnyörejä tiukoille. Se johtaa siihen, että työttömien ym. lapset joutuvat takaisin kotiin. Jos he savat jatkaa, varakkaammat vievät lapsensa yksityiseen päiväkotiin. Pian ollaan siinä tilanteessa, että on kahden kerroksen väkeä päivähoidossakin, A ja B luokan hoidettavat ja A ja B luokan hoitajat.


      • opiskelija
        faija kirjoitti:

        Onkohan kiva olla vastuussa lapsista, jotka ovat ylisuuressa ryhmässä, lain vastaisesti siis?

        Itse en suostu tekemään hommia edes lain rajamailla. Jos työnantaja tarjoaa työtä, jossa tarvitsee rikkoa lakia, työntekijän pitäisi tehdä asialle jotain. Etenkin jos kyse on ihmisten terveydestä ja hyvinvoinnista.

        Ylisuurista ryhmistä kannattaisi hoitajien valittaa esimiehelle, ja jos se ei auta niin esimiehen esimiehelle. Ja jos se ei auta, niin vielä ylemmälle taholle.

        Jos hoitajat eivät itse viitsi tehdä asialle mitään, pistäkööt vaikka tänne tiedot mistä päiväkodista ja millaisista ylisuurista ryhmistä on kyse.

        Olisiko mielestäsi siis niin, että jos "virikehoidossa" olevat lapset jäisivät kotiin, uusia lapsia ei otettaisi hoitoon heidän tilalleen? Tai vaihtoehtoisesti vähennettäisi hoitajien määrää?

        Uskon, että ryhmäloko todella pienenisi. Nämä ns ylipáikalla olevat kun ovat juuri niitä virikelapsia, joiden vanhemmat oikeuksistaan hyvin perillä olevina ovat ehdottomasti vaatineet lapselleen hoitopaikan. Eli "oikeasti" hoitoa tarvitsevat mahtuisivat kyllä ihan mukavasti.

        Eikä henkilökuntaa voida kolmesta enää vähentää, vaikka lapsiluku putoaisikin. Lakiakaan ei periaatteessa ole rikottu. Kun tehdään diagnoosi, voidaan siinä suositella avustajaa tai pienempää ryhmää (tätä ajattelin kirjoittaessani ylisuuresta ryhmästä). Aina sitä ei kuitenkaan virallisesti määrätä. Lasten etu olisi joka tapauksessa pienempi lapsiryhmä. Jopa pienempi kuin se lain sallima!


      • faija
        päikkärin täti kirjoitti:

        Vielä kerran, älä avaudu asioistasi, joista sinulla ei ole käytännön kokemusta. Jos roudaat lapsesi päivittäin tarhaan, niin se ei tarkoita sitä, että tiedät kaiken päivähoitolaista ja käytännön sanelemista reunaehdoista. Tekstisi on niin mustavalkoisen, kaikkivoipan yksityisellä sektorilla työskentelevän heron johtopäätöksiä.

        Kyllä. Laki velvoittaa tarjoamaan jokaiselle lapselle hoitopaikan. Mutta eri asia, mistä sen hoitopaikan sitten tulet saamaan! Varsinkin kasvukunnissa on myös tilaongelma: kun ei ole kerta kaikkiaan lapsille sopivaa koppia, mihin heidät tunkisi.

        Ja sitten kun "subjektiivista päivähoito-oikeutta" nauttivat vanhemmat vievät lapsensa kadun toiselle puolelle hoitoon, paikkaa oikeasti tarvitseva, työssäkäyvä äiti vie lapsensa sinun mainostamiesi 10 h työpäivien lomassa toiselle puolelle kaupunkia! Työtön tai hoitovapaalla oleva vanhempi haukottelee verkkareissa pihalla eikä edes yritä olla tehokkaan näköinen, ja samalla joku kiireinen yrittäjä panikoi, miten sovittaa yhteen 10 h työpäivä, Kela-reissu, palaveri, vanhempainvartti ja 20 kilometrin päivähoitomatka. (Tämä tarina on tosi esim. Tampereen seudulla.)

        Ja työvoimaa järjestetään aivan varmasti. Mutta millaista? Päivähoitoon on helpointa sijoittaa sosiaalipummit, sekopäät ja työllistetyt. Nokia ei semmoisia ota palkkalistoille eikä edes Ericsson. Tai sitten paikalle hälytetään henkilöitä, jotka pystyvät sijaistamaan viikon kerrallaan, ja lasten aikuissuhteet vaihtuvat jatkuvasti. Mutta mikäs siinä, pakko päästä pankkiin ja Kelaan - onneksi on iiiiihana päiväkoti!

        Laki on kaikille sama juuri siksi, jotta epäselvyyttä asioista ei tule. Lain kanssa ristiriidassa olevat "käytännön sanelemat reunaehdot" ovat laittomia. "Näin on aina tehty" ei kelpaa oikeudessa puolustukseksi.

        Valitettavasti jopa Suomessa on itse pidettävä kiinni omista oikeuksistaan, ja siinä on laki paras apu. Toisten ihmisten sanaan, hyväntahtoisuuteen ja hyvään moraaliin ei kannata luottaa.

        Tietysti, jos lähipäiväkodissa on tarjolla 50 hoitopaikkaa, ja tulijoita on 60, 10 joutuu hoitoon jonnekin kauemmas. Siihen, millä päätetään kuka joutuu kauemmas, on erilaisia järjestelmiä. Aika oikeudenmukainen on järjestelmä, jossa hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä. Saapumisjärjestyksen tosin voi sekoittaa esim. sellaisen lapsen hakemus, jolla on sisaruksia haun kohteena olevassa tarhassa.

        Jos työttömyys otetaan valintakuvioon mukaan, homma menee joka tapauksessa vähän hankalaksi. Esimerkiksi saako pätkätyöläisen lapsi paikan lähitarhasta, ja mitä sitten jos lähitarhasta lapselleen paikan saanut työläinen jääkin työttömäksi?

        Ei kai päiväkodin henkilökuntaa sentään "sijoiteta" työhön? Ja työnantajan olisi ainakin pitänyt tarkistaa sinunkin rikosrekisterisi.

        Mainitsemasi ongelmat eivät johdu suoraan subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta. Lisää päiväkoteja nimittäin voidaan perustaa, jos niin halutaan. Riittävästi pätevää henkilökuntaa voidaan palkata, jos niin halutaan. Rahaa kunnilla on, ja jollei ole, niin ei muuta kuin kasvattamaan veroprosenttia.


      • hyvääkin
        päikkärin täti kirjoitti:

        Vielä kerran, älä avaudu asioistasi, joista sinulla ei ole käytännön kokemusta. Jos roudaat lapsesi päivittäin tarhaan, niin se ei tarkoita sitä, että tiedät kaiken päivähoitolaista ja käytännön sanelemista reunaehdoista. Tekstisi on niin mustavalkoisen, kaikkivoipan yksityisellä sektorilla työskentelevän heron johtopäätöksiä.

        Kyllä. Laki velvoittaa tarjoamaan jokaiselle lapselle hoitopaikan. Mutta eri asia, mistä sen hoitopaikan sitten tulet saamaan! Varsinkin kasvukunnissa on myös tilaongelma: kun ei ole kerta kaikkiaan lapsille sopivaa koppia, mihin heidät tunkisi.

        Ja sitten kun "subjektiivista päivähoito-oikeutta" nauttivat vanhemmat vievät lapsensa kadun toiselle puolelle hoitoon, paikkaa oikeasti tarvitseva, työssäkäyvä äiti vie lapsensa sinun mainostamiesi 10 h työpäivien lomassa toiselle puolelle kaupunkia! Työtön tai hoitovapaalla oleva vanhempi haukottelee verkkareissa pihalla eikä edes yritä olla tehokkaan näköinen, ja samalla joku kiireinen yrittäjä panikoi, miten sovittaa yhteen 10 h työpäivä, Kela-reissu, palaveri, vanhempainvartti ja 20 kilometrin päivähoitomatka. (Tämä tarina on tosi esim. Tampereen seudulla.)

        Ja työvoimaa järjestetään aivan varmasti. Mutta millaista? Päivähoitoon on helpointa sijoittaa sosiaalipummit, sekopäät ja työllistetyt. Nokia ei semmoisia ota palkkalistoille eikä edes Ericsson. Tai sitten paikalle hälytetään henkilöitä, jotka pystyvät sijaistamaan viikon kerrallaan, ja lasten aikuissuhteet vaihtuvat jatkuvasti. Mutta mikäs siinä, pakko päästä pankkiin ja Kelaan - onneksi on iiiiihana päiväkoti!

        tekstiä, mutta mutta. "Päivähoitoon sijoitetaan sosiaalipummeja hoitajiksi" Täh? Kuka sinut sijoitti? Meillä ainakin aina paljon hakijoita ja päteviä, kun joku paikka on auki. Ihmettelen.


      • päikkärin täti
        faija kirjoitti:

        Laki on kaikille sama juuri siksi, jotta epäselvyyttä asioista ei tule. Lain kanssa ristiriidassa olevat "käytännön sanelemat reunaehdot" ovat laittomia. "Näin on aina tehty" ei kelpaa oikeudessa puolustukseksi.

        Valitettavasti jopa Suomessa on itse pidettävä kiinni omista oikeuksistaan, ja siinä on laki paras apu. Toisten ihmisten sanaan, hyväntahtoisuuteen ja hyvään moraaliin ei kannata luottaa.

        Tietysti, jos lähipäiväkodissa on tarjolla 50 hoitopaikkaa, ja tulijoita on 60, 10 joutuu hoitoon jonnekin kauemmas. Siihen, millä päätetään kuka joutuu kauemmas, on erilaisia järjestelmiä. Aika oikeudenmukainen on järjestelmä, jossa hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä. Saapumisjärjestyksen tosin voi sekoittaa esim. sellaisen lapsen hakemus, jolla on sisaruksia haun kohteena olevassa tarhassa.

        Jos työttömyys otetaan valintakuvioon mukaan, homma menee joka tapauksessa vähän hankalaksi. Esimerkiksi saako pätkätyöläisen lapsi paikan lähitarhasta, ja mitä sitten jos lähitarhasta lapselleen paikan saanut työläinen jääkin työttömäksi?

        Ei kai päiväkodin henkilökuntaa sentään "sijoiteta" työhön? Ja työnantajan olisi ainakin pitänyt tarkistaa sinunkin rikosrekisterisi.

        Mainitsemasi ongelmat eivät johdu suoraan subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta. Lisää päiväkoteja nimittäin voidaan perustaa, jos niin halutaan. Riittävästi pätevää henkilökuntaa voidaan palkata, jos niin halutaan. Rahaa kunnilla on, ja jollei ole, niin ei muuta kuin kasvattamaan veroprosenttia.

        Heipä hei! Miten päivä meni? Montako tuntia vietit virastoissa tänään?

        Sä jäkätät kuin akka konsanaan samasta asiasta, vaikka et edelleenkään tiedä kunnan työssä olemisesta yhtään mitään. Puhut kauniin sanankääntein, miten jokaisen ihmisen pitäisi työssänsä noudattaa sinun "minä oman itseni herra" -periaatteita. Etkö sä perkele jo usko, ettei päiväkotia perusteta niin kuin rakennushallia?

        Heti aluksi kerron sinulle, että nykyään jokaiselta lasten kanssa työskentelevältä vaaditaan rikosrekisteriote: se on pyydetty myös minulta, kun minut valittiin lastentarhanopettajalta. Sama vaatimus esitetään joka ikiselle sijaisellekin. Ihminen voi olla varsin epäpätevä ja sopimaton päiväkotityöhön ilman rikosrekisteriäkin. Ja kyllä niitä huonoja työntekijöitä / työllistettyjä riittää vaikka kuinka paljon. Kuten aiemmin mainitsin, sinä et ottaisi työhösi ensimmäistäkään minun päiväkotini työllistettyä.

        Ai saapumisjärjestelmä oikeudenmukainen? Tylle Työtön on pitänyt lapsiansa jo kaksi vuotta subjektiivisessa päivähoito-oikeudessa, kunnes Tiina työtön, joka on hoitanut kotona lapsia, saa tiedon työpaikasta tiistai-iltapäivänä klo 14:20. Tietysti Tiina on myöhempänä saapumisjärjestyksen kannalta. Tylle Työtön maleksii kotona, kun taas Tiinasta tulee työläinen, joka ei saa lapselleen Tyllen leväperäisyyden takia hoitopaikkaa läheisestä päiväkodista. Tiina tekee 10 h työpäivää, vie lapsen peninkulmien päähän hoitoon ja joutuu perhana vieköön uusimaan lainoja ja vakuutuksia virastoissa illat pitkät työpaikan takia. Joten myös saapumisjärjestys-teoriasi kusee komeasti.

        Lisää päiväkoteja voidaan perustaa? Sinäkö siitä voit päättää? Maksatko sinä ne Herra Iso-Herran kukkarostasi? Mistä tontti tietyltä alueelta? Mistä rahoitus? Kuka tekee päätöksen? Tiesitkö, ettei päiväkotia pykätä pystyyn tuosta noin vaan, ja työntekijät ja rahoitus ei putoa taivaasta?

        Vielä 80-luvulla vanhemmat toimittivat päiväkotiin työvuorolistansa tms. todistuksen työnantajalta siitä, että he käyvät töissä. Jos sinulla oli todistus, että työskentelet osa-aikaisena (3 pv / vko), silloin oli itsestään selvää, että pidät lapsesi vapaapäivinä kotona. Mitä muita vaihtoehtoja perheestään aidosti välittävillä / kiinnostuneilla vanhemmilla on?

        Niin kauan kuin sinun moraalisi venyy lastesi hoidattamiseen muille (puhun nyt vapaapäivistäsi ja vapaa-ajastasi - en työpäivistä, jolloin hoitoa tarvitaan), älä puhu laista ja moraalista yhtään mitään. Anna lapset huostaan vaikka vuodeksi, ja tee illat työtä kunta-alalla, vaikkapa päiväkodissa tai vanhainkodissa. Jatka sitten asioiden tietämistä ärsyttävällä besserwisser-tyylilläsi, ja mieti, mitkä ovat oikeutesi ja asemasi kunnan rivityöläisenä.


      • päikkärin täti
        hyvääkin kirjoitti:

        tekstiä, mutta mutta. "Päivähoitoon sijoitetaan sosiaalipummeja hoitajiksi" Täh? Kuka sinut sijoitti? Meillä ainakin aina paljon hakijoita ja päteviä, kun joku paikka on auki. Ihmettelen.

        Moi! Suurin osa meidänkin päiväkodista on koulutettuja ihmisiä, mutta meillä on myös joka osastolla avustajana yksi työllistetty kuin myös keittiössä ja siivouspuolella.

        Siivouspuolella on ainoa pätevä (ei koulutettu, mutta muuten fiksu tyyppi) työllistetty. Muut työllistetyt ovat täysin yhteiskunnan kelkasta pudonneita: jos työttömiä ollaan oltu jo toistakymmentä vuotta, niin kyllä se jotakin ihmisestä kertoo. Koska tiedän nämä henkilöt, en anna lastani mielelläni heidän käsiinsä.

        Pari työllistettyä on tuurijuoppoja, yhdellä on vakava paniikkihäiriö / epilepsia (asioita, joille ei tosin voi mitään) jne. Että ihan mielelläni omat lapseni hoidan aina kun mahdollista. Joskus olen kiukkuinen sekä vaativa ja pakotan virastoreissulle, mutta muuten meillä menee ihan hyvin.


      • huomasin
        päikkärin täti kirjoitti:

        Moi! Suurin osa meidänkin päiväkodista on koulutettuja ihmisiä, mutta meillä on myös joka osastolla avustajana yksi työllistetty kuin myös keittiössä ja siivouspuolella.

        Siivouspuolella on ainoa pätevä (ei koulutettu, mutta muuten fiksu tyyppi) työllistetty. Muut työllistetyt ovat täysin yhteiskunnan kelkasta pudonneita: jos työttömiä ollaan oltu jo toistakymmentä vuotta, niin kyllä se jotakin ihmisestä kertoo. Koska tiedän nämä henkilöt, en anna lastani mielelläni heidän käsiinsä.

        Pari työllistettyä on tuurijuoppoja, yhdellä on vakava paniikkihäiriö / epilepsia (asioita, joille ei tosin voi mitään) jne. Että ihan mielelläni omat lapseni hoidan aina kun mahdollista. Joskus olen kiukkuinen sekä vaativa ja pakotan virastoreissulle, mutta muuten meillä menee ihan hyvin.

        Päiväkoti ilmoittaa että työllistetty on vuoden loppuun . Tuota työllistettyä en ole vielä ! n 3kk, tavannut. Missähän mahtaa piileskellä, eikö myös työllistetyn pitäisi itsensä meille vanhemmille esitellä. Nostakaa se takaisin kelkkaan ja lykätkää ihmisten ilmoille, ettei tule kaltaiseksenne.


      • faija
        päikkärin täti kirjoitti:

        Heipä hei! Miten päivä meni? Montako tuntia vietit virastoissa tänään?

        Sä jäkätät kuin akka konsanaan samasta asiasta, vaikka et edelleenkään tiedä kunnan työssä olemisesta yhtään mitään. Puhut kauniin sanankääntein, miten jokaisen ihmisen pitäisi työssänsä noudattaa sinun "minä oman itseni herra" -periaatteita. Etkö sä perkele jo usko, ettei päiväkotia perusteta niin kuin rakennushallia?

        Heti aluksi kerron sinulle, että nykyään jokaiselta lasten kanssa työskentelevältä vaaditaan rikosrekisteriote: se on pyydetty myös minulta, kun minut valittiin lastentarhanopettajalta. Sama vaatimus esitetään joka ikiselle sijaisellekin. Ihminen voi olla varsin epäpätevä ja sopimaton päiväkotityöhön ilman rikosrekisteriäkin. Ja kyllä niitä huonoja työntekijöitä / työllistettyjä riittää vaikka kuinka paljon. Kuten aiemmin mainitsin, sinä et ottaisi työhösi ensimmäistäkään minun päiväkotini työllistettyä.

        Ai saapumisjärjestelmä oikeudenmukainen? Tylle Työtön on pitänyt lapsiansa jo kaksi vuotta subjektiivisessa päivähoito-oikeudessa, kunnes Tiina työtön, joka on hoitanut kotona lapsia, saa tiedon työpaikasta tiistai-iltapäivänä klo 14:20. Tietysti Tiina on myöhempänä saapumisjärjestyksen kannalta. Tylle Työtön maleksii kotona, kun taas Tiinasta tulee työläinen, joka ei saa lapselleen Tyllen leväperäisyyden takia hoitopaikkaa läheisestä päiväkodista. Tiina tekee 10 h työpäivää, vie lapsen peninkulmien päähän hoitoon ja joutuu perhana vieköön uusimaan lainoja ja vakuutuksia virastoissa illat pitkät työpaikan takia. Joten myös saapumisjärjestys-teoriasi kusee komeasti.

        Lisää päiväkoteja voidaan perustaa? Sinäkö siitä voit päättää? Maksatko sinä ne Herra Iso-Herran kukkarostasi? Mistä tontti tietyltä alueelta? Mistä rahoitus? Kuka tekee päätöksen? Tiesitkö, ettei päiväkotia pykätä pystyyn tuosta noin vaan, ja työntekijät ja rahoitus ei putoa taivaasta?

        Vielä 80-luvulla vanhemmat toimittivat päiväkotiin työvuorolistansa tms. todistuksen työnantajalta siitä, että he käyvät töissä. Jos sinulla oli todistus, että työskentelet osa-aikaisena (3 pv / vko), silloin oli itsestään selvää, että pidät lapsesi vapaapäivinä kotona. Mitä muita vaihtoehtoja perheestään aidosti välittävillä / kiinnostuneilla vanhemmilla on?

        Niin kauan kuin sinun moraalisi venyy lastesi hoidattamiseen muille (puhun nyt vapaapäivistäsi ja vapaa-ajastasi - en työpäivistä, jolloin hoitoa tarvitaan), älä puhu laista ja moraalista yhtään mitään. Anna lapset huostaan vaikka vuodeksi, ja tee illat työtä kunta-alalla, vaikkapa päiväkodissa tai vanhainkodissa. Jatka sitten asioiden tietämistä ärsyttävällä besserwisser-tyylilläsi, ja mieti, mitkä ovat oikeutesi ja asemasi kunnan rivityöläisenä.

        No hei. Päivät ovat olleet kiireisiä, mutta muuten menneet hyvin. Kiitos kysymästä. Tänään en ole käynyt missään virastossa, mutta ensi viikolla pitäisi käydä ainakin verotoimistossa.

        Noh, saapumisjärjestelmä on oikeudenmukainen, sillä se on kaikille yhtä epäoikeudenmukainen. Se ei ole mikään "teoriani", vaan totta.

        Miten päiväkodit syntyvät, elleivät sitten perustamalla? En minä ole väittänyt sen olevan "helppoa". Mutta jos aiemmin on saatu perustettua nykyiset päiväkodit, miksei myös uusien perustaminen onnistuisi? Rahoituksen, tontin, tilojen tai henkilökunnan hankkimisen hankaluuden voivottelu ei ole mitään muuta kuin ongelman pakoilua. Mutta onneksi sinun tai minun ei tarvitse ratkoa noita ongelmia, ne hommat kuuluvat päättäjille.

        Minun moraalini ei veny lasten hoidattamiseen muilla omalla vapaa-ajallani.

        Ai, minullako on ärsyttävä besserwisser-tyyli? Ehkä, johtunee kenties siitä, että olen tottunut hoitamaan asiat loppuun suoraviivaisesti. Epätietoinen käsien pyörittely ja ongelmien huokailu ei kuulu tyyliini.


    • isi27

      mun mielestä on ihan hyvä et on olemassa sellanen oikeus..jos on tosiaan niin idiootteja vanhempia nii eiköhän niitten lasten oo silloin parempi olla päiväkodissa.päiväkoti on kuitenkin lapsia varten.jos sit on jotain suurempaa huolta et lasta ei hoideta kotona ollenkaan nii sit on varmaan asia parasta viedä eteenpäin..lasten etua ajatellen.on varmasti vanhempia jotka jotenkin käyttää tätä systeemiä omasta mielestään ovelasti hyväksi mut ei nyt sen takia sitä kannata lakkauttaa.ja se on niiden vanhempien valinta ja se varmasti tulee jossain heidän elämänvaiheessa vastaan.se että ei "jaksa" hoitaa lasta ollenkaan kotona kertoo siitä et kaikki ei oo silloin ihan hyvin.mun mielestä ois vaarallista lähteä purkamaan subjektiivinen päivähoito oikeus koska sitä lajittelua vois jatkaa niin pitkälle.

    • tietämätönTiina

      nyt vain,mutta minä en ole kuullutkaan,että työtön voi pitää lapsiaan kunnallisessa hoidossa,näin viestiketjusta ymmärsin.
      Päinvastoin.
      Firman yhtiömuodon muutoksen vuoksi olisin ollut vapaalla kuukauden,uusi yritys oli tarkoitus aloittaa tammikuun alussa.Olin onnistunut saamaan lapseni hoitoon suht lähelle mukavalle pph:lle,enkä halunnut paikasta luopua.Mutta koska olisin ollut työtön tämän kuukauden,paikka olisi mennyt jonossa seuraavalle,ja uusi paikka olisi kenties löytynyt 10 km päästä(kuten epäonnisemman naapurin lapselle).
      Jouduin siis aloittamaan kuukautta aikaisemmin,mikä mielestäni olisi ollut järkevää.
      En voinut pitää paikkaa varattuna lapselle.

      Tuohon viestisi sisältöön kommentoin tuota loma ja vapaapäivä asiaa.Olisipa minulla vuosiloma,viettäisin sen kyllä lapseni kanssa.Valitettavasti köyhällä yrittäjällä ei ole vuosilomia vaan vähäisiä "viikko siellä toinen täällä"-pätkiä.Ja ne tulevat yleensä yllättäen itselleenkin,mutta ainakaan vielä ei hoitopaikassa ole tullut ongelmia meidän äkillisten poissaolojen suhteen.
      Mutta pahalainen,minä jätin lapsen eilen hoitoon,vaikka olinkin joululahjaostoksilla..

      • tietämätön sinä

        tosiaan olet ja sinua on pahasti huijattu. Kaikilla lapsilla on oikeus päivähoitoon, tekivätpä vanhemmat päivän aikana mitä tahansa, vaikka uusia vauvoja:)


      • lhlh

      • TietämätönTiina
        lhlh kirjoitti:

        Työttömällä on oikeus pitää lapsensa päivähoidossa , käväise lukemassa tekstit: :http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1973/19730036
        http://www.stakes.fi/varttua/asiakirjat/lait_keskeisimm%E4t.htm

        tekstiä.Mutta en kylläkään nähnyt selvästi,että olisi lukenut:työtön saa viedä lapsen hoitoon.Itseasiassa siellä luki:"Lasten päivähoitoa voivat saada lapset, jotka vielä eivät ole oppivelvollisuusikäisiä sekä milloin erityiset olosuhteet sitä vaativat eikä hoitoa ole muulla tavoin järjestetty".Jos jompikumpi vanhemmista makoilee kotona,eikö se silloin ole järjestetty?
        Vaikkakin olette varmasti oikeassa tässä asiassa,en ala vastaan väittämään.Olen vain aika hämmästynyt.Enpä ollut asiaa aikaisemmin ajatellut,oletin vain,että päivähoito on varattu vain oikeasti sitä tarvitseville..


      • *******
        TietämätönTiina kirjoitti:

        tekstiä.Mutta en kylläkään nähnyt selvästi,että olisi lukenut:työtön saa viedä lapsen hoitoon.Itseasiassa siellä luki:"Lasten päivähoitoa voivat saada lapset, jotka vielä eivät ole oppivelvollisuusikäisiä sekä milloin erityiset olosuhteet sitä vaativat eikä hoitoa ole muulla tavoin järjestetty".Jos jompikumpi vanhemmista makoilee kotona,eikö se silloin ole järjestetty?
        Vaikkakin olette varmasti oikeassa tässä asiassa,en ala vastaan väittämään.Olen vain aika hämmästynyt.Enpä ollut asiaa aikaisemmin ajatellut,oletin vain,että päivähoito on varattu vain oikeasti sitä tarvitseville..

        Et ole siis edes ottanut selvää oikeuksistasi ja lapsesi oikeuksista saada hoitoa? Subjektiivinen päivähoito-oikeus tarkoittaa kaikille! lapsille oikeutta saada hoitoa päiväkodissa,tai ryhmiksessä tai perhepäivähoitajalla. Selvitä kiireesti asait itsellesi!


      • AnBelFel
        TietämätönTiina kirjoitti:

        tekstiä.Mutta en kylläkään nähnyt selvästi,että olisi lukenut:työtön saa viedä lapsen hoitoon.Itseasiassa siellä luki:"Lasten päivähoitoa voivat saada lapset, jotka vielä eivät ole oppivelvollisuusikäisiä sekä milloin erityiset olosuhteet sitä vaativat eikä hoitoa ole muulla tavoin järjestetty".Jos jompikumpi vanhemmista makoilee kotona,eikö se silloin ole järjestetty?
        Vaikkakin olette varmasti oikeassa tässä asiassa,en ala vastaan väittämään.Olen vain aika hämmästynyt.Enpä ollut asiaa aikaisemmin ajatellut,oletin vain,että päivähoito on varattu vain oikeasti sitä tarvitseville..

        Oikeus ja oikeus - onhan maailma täynnä oikeuksia! Olisihan meillä oikeus vaikka antaa lapsemme huostaan, jos olisimme kekseliäitä, ja hommaisimme itsellemme vaikka hullun paperit!

        Miksi ihmeessä kaikki maailman oikeudet ja helpotukset tulee käyttää? Miksi ihmiset EIVÄT HALUA vapaaehtoisesti hoitaa lastansa kotona, jos heillä on siihen mahdollisuus (vrt. työttömät ja kotiäidit). Mä en voisi elää itseni kanssa, jos makaisin vaan päivät kotona, ja hoidattaisin lapseni sillä välin muualla. Eihän se ole normaalia elämää!


      • lapsi hoidossa
        AnBelFel kirjoitti:

        Oikeus ja oikeus - onhan maailma täynnä oikeuksia! Olisihan meillä oikeus vaikka antaa lapsemme huostaan, jos olisimme kekseliäitä, ja hommaisimme itsellemme vaikka hullun paperit!

        Miksi ihmeessä kaikki maailman oikeudet ja helpotukset tulee käyttää? Miksi ihmiset EIVÄT HALUA vapaaehtoisesti hoitaa lastansa kotona, jos heillä on siihen mahdollisuus (vrt. työttömät ja kotiäidit). Mä en voisi elää itseni kanssa, jos makaisin vaan päivät kotona, ja hoidattaisin lapseni sillä välin muualla. Eihän se ole normaalia elämää!

        Eikö täällä ymmärretä, että ei työtön voi etsiä töitä, jos on lapsi hoidettavana kotona. Hankala on soitella työpaikoista tai käydä haastatteluissa. Työnhakukin voi olla kuin kokopäivätyö, jos sen tosissaan ottaa. Vai mitä mieltä olette. Ettekö ymmärrä työttömän arkea? Itse olen hoitanut lastani kotona muutaman vuoden ja nyt harkitsemassa työttömäksi ilmoittautumista. En oikein voi kuvitella täysipainoista työpaikan etsintää, jollei lapsellani ole hoitopaikkaa. Valmistuin yliopistosta pari vuotta sitten.


      • Nimetön
        AnBelFel kirjoitti:

        Oikeus ja oikeus - onhan maailma täynnä oikeuksia! Olisihan meillä oikeus vaikka antaa lapsemme huostaan, jos olisimme kekseliäitä, ja hommaisimme itsellemme vaikka hullun paperit!

        Miksi ihmeessä kaikki maailman oikeudet ja helpotukset tulee käyttää? Miksi ihmiset EIVÄT HALUA vapaaehtoisesti hoitaa lastansa kotona, jos heillä on siihen mahdollisuus (vrt. työttömät ja kotiäidit). Mä en voisi elää itseni kanssa, jos makaisin vaan päivät kotona, ja hoidattaisin lapseni sillä välin muualla. Eihän se ole normaalia elämää!

        Lapsi ollut nyt 15 viikkoa päiväkodissa, enkä yhtenäkään päivänä ole hetkeäkään kotona makaillut. Kyllä työttömillä muutakin tekemistä on.
        Yhteiskunta pitää tätä normaalina elämänä, t.työtön.


      • TietämätönTiina
        ******* kirjoitti:

        Et ole siis edes ottanut selvää oikeuksistasi ja lapsesi oikeuksista saada hoitoa? Subjektiivinen päivähoito-oikeus tarkoittaa kaikille! lapsille oikeutta saada hoitoa päiväkodissa,tai ryhmiksessä tai perhepäivähoitajalla. Selvitä kiireesti asait itsellesi!

        vain,elän kyllä ihan tällä vuosisadalla.
        Ehkä minä en tiedä oikeuksistani saada lapsi päivähoitoon milloin vain,koska ei hoidon tarvetta ole kyseenalaistettu,kuin sen kuukauden,mistä ensimmäisessä viestissä puhuin.
        Lapsi meni hoitoon 2 vuotiaana,siitä asti töitä,ei siinä erityistietoa tarvita.
        Minä en muutenkaan tiedä kaikkea sosiaalipuolen etuisuuksiin liittyviä koukeroita,enkä välitäkään siihen viidakkoon sotkeutua.Pärjään vallan hyvin näinkin.Käyttäköön edut ne,jotka ne tarvitsevat ja jaksavat niistä taistella.


      • jojojojjojojojojjjooomutku
        TietämätönTiina kirjoitti:

        vain,elän kyllä ihan tällä vuosisadalla.
        Ehkä minä en tiedä oikeuksistani saada lapsi päivähoitoon milloin vain,koska ei hoidon tarvetta ole kyseenalaistettu,kuin sen kuukauden,mistä ensimmäisessä viestissä puhuin.
        Lapsi meni hoitoon 2 vuotiaana,siitä asti töitä,ei siinä erityistietoa tarvita.
        Minä en muutenkaan tiedä kaikkea sosiaalipuolen etuisuuksiin liittyviä koukeroita,enkä välitäkään siihen viidakkoon sotkeutua.Pärjään vallan hyvin näinkin.Käyttäköön edut ne,jotka ne tarvitsevat ja jaksavat niistä taistella.

        "Lapsi meni hoitoon 2 vuotiaana,siitä asti töitä,ei siinä erityistietoa tarvita.">niinpä, nyt sulta olis kusetettu tai oikeestaan on kusetettu se hoitopaikka, etkä saanut pitää lomaa...Olisit ilmoittanut lomalla olijaksi lapsesi tai pitänyt puolipäivässä..Työttömällä on oikeus pitää lapsensa hoidossa, ei tarvitse irtisanoa.


      • TietämönT
        jojojojjojojojojjjooomutku kirjoitti:

        "Lapsi meni hoitoon 2 vuotiaana,siitä asti töitä,ei siinä erityistietoa tarvita.">niinpä, nyt sulta olis kusetettu tai oikeestaan on kusetettu se hoitopaikka, etkä saanut pitää lomaa...Olisit ilmoittanut lomalla olijaksi lapsesi tai pitänyt puolipäivässä..Työttömällä on oikeus pitää lapsensa hoidossa, ei tarvitse irtisanoa.

        Kun en ymmärrä/halua käyttää hyväkseni kaikkia yhteiskunnan mahdollistamia tukia,olen tyhmä?
        Entä jos en niitä kaikkia tarvitse enkä kaipaa? En ainakaan väärinkäyttöön.
        Tietysti on idioottimaista olla liian rehellinen,mutta onpahan hyvä omatunto.

        Parasiitteja on aivan tarpeeksi ilman minuakin.


      • opiskelija
        TietämönT kirjoitti:

        Kun en ymmärrä/halua käyttää hyväkseni kaikkia yhteiskunnan mahdollistamia tukia,olen tyhmä?
        Entä jos en niitä kaikkia tarvitse enkä kaipaa? En ainakaan väärinkäyttöön.
        Tietysti on idioottimaista olla liian rehellinen,mutta onpahan hyvä omatunto.

        Parasiitteja on aivan tarpeeksi ilman minuakin.

        Tämä on juuri sitä, mitä olen ajanut takaa! Meillä on paljon valtion sallimia oikeuksia, mutta niitä ei ole kaikkia pakko käyttää. Onneksi löytyy vielä ihmisiä, joilla omatunto sanelee mitä tehdä.

        Jos en käytä kaikkia etuuksia, voinen ajatella, että silloin esim. ne päivähoitoaikat jäävät niiden käyttöön jotka oikeasti niitä tarvitsevat vaikkapa sosiaalisista syistä.

        Samoin kuin työssäkäyvät ja opiskelijat sáisivat lapsensa lähimpään päiväkotiin, jolloin lapsen hoitoaika lyhenisi, kun vanhenpien ei tarvitsisi viedä lastaan hoitoon toiselle puolelle kaupunkia, kun "normaalien työttömien" tai kotiäitien lapset ovat täyttäneet lähipäiväkodin.


      • hmhm
        opiskelija kirjoitti:

        Tämä on juuri sitä, mitä olen ajanut takaa! Meillä on paljon valtion sallimia oikeuksia, mutta niitä ei ole kaikkia pakko käyttää. Onneksi löytyy vielä ihmisiä, joilla omatunto sanelee mitä tehdä.

        Jos en käytä kaikkia etuuksia, voinen ajatella, että silloin esim. ne päivähoitoaikat jäävät niiden käyttöön jotka oikeasti niitä tarvitsevat vaikkapa sosiaalisista syistä.

        Samoin kuin työssäkäyvät ja opiskelijat sáisivat lapsensa lähimpään päiväkotiin, jolloin lapsen hoitoaika lyhenisi, kun vanhenpien ei tarvitsisi viedä lastaan hoitoon toiselle puolelle kaupunkia, kun "normaalien työttömien" tai kotiäitien lapset ovat täyttäneet lähipäiväkodin.

        jäämään kotiin työttömäksi, koska hoitopaikka olisi mennyt, ja olisi ehkä saanut uuden jostain kauempaa.
        Kyse oli siitä, ettei hän TIENNYT että lapsilla on subjektiivinen oikeus saada/pitää hoitopaikkansa kaikesta huolimatta. Siksi aina näitä höynäytettäviä löytyy, kun eivät tiedä oikeuksiaan (tai velvollisuuksiaankin).
        Sivulauseessa: miksi Karpolla on aina niiiin paljon asiaa? ;)
        toinen sivulause: nostetaan kotihoidontuki ja avoin päiväkoti-ja kerhotoiminta arvoonsa.
        Ei päivähoitopaikka ole se autuaaksi tekevä asia lapsen elämässä.


      • virhe että
        opiskelija kirjoitti:

        Tämä on juuri sitä, mitä olen ajanut takaa! Meillä on paljon valtion sallimia oikeuksia, mutta niitä ei ole kaikkia pakko käyttää. Onneksi löytyy vielä ihmisiä, joilla omatunto sanelee mitä tehdä.

        Jos en käytä kaikkia etuuksia, voinen ajatella, että silloin esim. ne päivähoitoaikat jäävät niiden käyttöön jotka oikeasti niitä tarvitsevat vaikkapa sosiaalisista syistä.

        Samoin kuin työssäkäyvät ja opiskelijat sáisivat lapsensa lähimpään päiväkotiin, jolloin lapsen hoitoaika lyhenisi, kun vanhenpien ei tarvitsisi viedä lastaan hoitoon toiselle puolelle kaupunkia, kun "normaalien työttömien" tai kotiäitien lapset ovat täyttäneet lähipäiväkodin.

        Sulla on ajatuksissasi se virhe, että jos päivähoitoa tarvitsemattomat eivät veisi paikkoja päivähoidesta, niin luulet niiden paikkojen vapautuvan helpommin käytettäväksi niitä tarvitseville. Näin ei kävisi, vaan päivähoitopaikkoja vähennettäisiin ja tilanne olisi kuten nyt. Kunnat haluavatkin, että päiväkodeissa on melko täyttä ja osa joutuu sattumalta sitten hakeutumaan jonnekin kauemmaksi. Näin kunnat säästävät rahaa. (Samoin, jos kuntaan muuttaisi ulkomailta valtavasti lapsia, niin hoitopaikkoja lisättäisiin jonkin verran.)


      • opiskelija
        hmhm kirjoitti:

        jäämään kotiin työttömäksi, koska hoitopaikka olisi mennyt, ja olisi ehkä saanut uuden jostain kauempaa.
        Kyse oli siitä, ettei hän TIENNYT että lapsilla on subjektiivinen oikeus saada/pitää hoitopaikkansa kaikesta huolimatta. Siksi aina näitä höynäytettäviä löytyy, kun eivät tiedä oikeuksiaan (tai velvollisuuksiaankin).
        Sivulauseessa: miksi Karpolla on aina niiiin paljon asiaa? ;)
        toinen sivulause: nostetaan kotihoidontuki ja avoin päiväkoti-ja kerhotoiminta arvoonsa.
        Ei päivähoitopaikka ole se autuaaksi tekevä asia lapsen elämässä.

        kanssasi siitä, että päivähoito ei ole mikään superhieno juttu. Valitettavasti tuntuu olevan ihmisiä, jotka "luulevat" että ainoastaan päiväkodissa "kasvatetut" lapset ovat "kunnollisia". Olisi mielestäni syytä jo nostaa vanhemmuus kunniaan, joka sille kuuluu! Kukaan ei ole parempi kasvattaja lapsellesi, kuin sinä itse (pääsääntöisesti siis, jos olet ns. "terve")!

        Kannatan myös esim. kotihoidon tuen nostamista sille tasolle, että on taloudellisesti mahdollista olla kotona.


    • kannattaa lukea

      PÄÄTÖS lapsen päivähoitopaikasta /-oikeudesta tehdään kunnissa,
      ei kai päivähoitopaikkaa anneta sellaisille jotka sitä ei tarvitse. Joten keskustelu siitä kenelle hoitopaikat "kuuluu" , on täysin turhaa, tai jos ei muuta tekemistä ole, saahan sitä keskustella. JOS naapurin hoitopaikka ottaa nuppiin, eikös tuollaisista viranomaisten päätöksistä voi valittaa.

      • päivähoitopaikan

        Ihan kuka vaan saa lapselleen tietenkin nykyään päivähoitopaikan. Nyt on tämä subjektiivinen oikeus. Ei sitä kunta voi estää. Edelleen kysyn, miten työtön töitä hakisi, jos olisi lapsi kotona. Työnhaku on täyspäiväistä työtä.


      • opiskelija
        päivähoitopaikan kirjoitti:

        Ihan kuka vaan saa lapselleen tietenkin nykyään päivähoitopaikan. Nyt on tämä subjektiivinen oikeus. Ei sitä kunta voi estää. Edelleen kysyn, miten työtön töitä hakisi, jos olisi lapsi kotona. Työnhaku on täyspäiväistä työtä.

        sanoa, että viikon jokaisena arkipäivänä sinulla on työhaastattelu? Tai että käyt työkkärissä päivittäin? Jos näin on, niin ihmettelen miksi et ole vielä työtä saanut...

        Olen itsekin ollut pienten lasteni kanssa kotona työttömänä (molemmat alle 3v silloin). Silti pystyin lukemaan lehden työpaikkailmoitukset, soittelemaan työkkäriin tai työpaikkoihin ja kirjoittamaan hakemuksia. Ehdin myös ulkoilemaan ja laittamaan ruoat ihan normaaliin tapaan, eli emme sulkeutuneet kotiin.

        Haastatteluajat (3kpl)sain sovittua aina niin, että mieheni oli joko tullut jo töistä, tai aamulla meni hiukan myöhemmin. Myös lasteni mummut auttoivat jos vain eivät olleet silloin töissä. Työnantajat joka kerta ymmärsivät, tilanteeni ja järjestivät haastattelut niin että pystyin menemään!

        En siis voi uskoa, että työnhaku olisi esteenä omien lasten hoitamiselle. Eikö hoidoksi riittäisi esi. 10 pv/kk tai puolipäivähoito?

        Tiedän, että olemme kaikki erilaisia ja että kaikilla ei ole isovanhempia, tai mies ei pysty järjestämään työaikojaan. Nämä oli tarkoitettu vain esimerkeiksi!


      • väitän niin
        opiskelija kirjoitti:

        sanoa, että viikon jokaisena arkipäivänä sinulla on työhaastattelu? Tai että käyt työkkärissä päivittäin? Jos näin on, niin ihmettelen miksi et ole vielä työtä saanut...

        Olen itsekin ollut pienten lasteni kanssa kotona työttömänä (molemmat alle 3v silloin). Silti pystyin lukemaan lehden työpaikkailmoitukset, soittelemaan työkkäriin tai työpaikkoihin ja kirjoittamaan hakemuksia. Ehdin myös ulkoilemaan ja laittamaan ruoat ihan normaaliin tapaan, eli emme sulkeutuneet kotiin.

        Haastatteluajat (3kpl)sain sovittua aina niin, että mieheni oli joko tullut jo töistä, tai aamulla meni hiukan myöhemmin. Myös lasteni mummut auttoivat jos vain eivät olleet silloin töissä. Työnantajat joka kerta ymmärsivät, tilanteeni ja järjestivät haastattelut niin että pystyin menemään!

        En siis voi uskoa, että työnhaku olisi esteenä omien lasten hoitamiselle. Eikö hoidoksi riittäisi esi. 10 pv/kk tai puolipäivähoito?

        Tiedän, että olemme kaikki erilaisia ja että kaikilla ei ole isovanhempia, tai mies ei pysty järjestämään työaikojaan. Nämä oli tarkoitettu vain esimerkeiksi!

        Kyllä minä niin ihan tosissani väitän. Vuoden vaihteesta vasta alan työnetsinnän. En käytä vielä tarhapalveluja. En pysty sumplimaan yhtä hyvin kuin sinä. Mielelläni minä hoitaisin kotona itse, mutta töihinkin on joskus mentävä tai ei pian saa enää ollenkaan, kun tutkinto vanhenee. Olen ollut jo melkein neljä vuotta kotona. Sitäpaitsi minulle työnhaku ei ole vain sitä, että soittelen ja käyn haastatteluissa, vaan myös kertailen alaani aina vähän etukäteen ennen haastatteluja. Alkavat tiedot nimittäin jo ruostua. Siis: kyllä, työnhaku on kokopäivätyötä. Sitäpaitsi vaikka ei olisikaan, on Suomessa sallittua viedä lapsi päivähoitoon.(Itse en kyllä veisi turhaan) Ymmärtäkää työttömiä.


      • hankkikoot
        väitän niin kirjoitti:

        Kyllä minä niin ihan tosissani väitän. Vuoden vaihteesta vasta alan työnetsinnän. En käytä vielä tarhapalveluja. En pysty sumplimaan yhtä hyvin kuin sinä. Mielelläni minä hoitaisin kotona itse, mutta töihinkin on joskus mentävä tai ei pian saa enää ollenkaan, kun tutkinto vanhenee. Olen ollut jo melkein neljä vuotta kotona. Sitäpaitsi minulle työnhaku ei ole vain sitä, että soittelen ja käyn haastatteluissa, vaan myös kertailen alaani aina vähän etukäteen ennen haastatteluja. Alkavat tiedot nimittäin jo ruostua. Siis: kyllä, työnhaku on kokopäivätyötä. Sitäpaitsi vaikka ei olisikaan, on Suomessa sallittua viedä lapsi päivähoitoon.(Itse en kyllä veisi turhaan) Ymmärtäkää työttömiä.

        kotiin hoitajan, taitaa vaan kaikki päivähoidon tarvitsijat olla niin PA porukkaa, ettei ole varaa palkata kotiin hoitajaa, vaikka perhe mersulla ajeleekin.


      • opiskelija
        väitän niin kirjoitti:

        Kyllä minä niin ihan tosissani väitän. Vuoden vaihteesta vasta alan työnetsinnän. En käytä vielä tarhapalveluja. En pysty sumplimaan yhtä hyvin kuin sinä. Mielelläni minä hoitaisin kotona itse, mutta töihinkin on joskus mentävä tai ei pian saa enää ollenkaan, kun tutkinto vanhenee. Olen ollut jo melkein neljä vuotta kotona. Sitäpaitsi minulle työnhaku ei ole vain sitä, että soittelen ja käyn haastatteluissa, vaan myös kertailen alaani aina vähän etukäteen ennen haastatteluja. Alkavat tiedot nimittäin jo ruostua. Siis: kyllä, työnhaku on kokopäivätyötä. Sitäpaitsi vaikka ei olisikaan, on Suomessa sallittua viedä lapsi päivähoitoon.(Itse en kyllä veisi turhaan) Ymmärtäkää työttömiä.

        työttömiä... tiettyyn rajaan asti! Ymmärrys lakkaa siihen, kun lapsen hoitopäivät ovat pitkiä esim. 8-17, tai lasta ei meinata ehtiä hakemaan edes siihen mennessä kun päiväkoti menee kiinni, vaan hoitajan täytyy jäädä ylitöihin kotona olevan vanhemman takia.

        En tarkoita edelleenkään ettei työtön saisi tuoda lastaan hoitoon. Haluaisin, että ihmiset ajattelisivat, että jos hoitoon tuodaan voitaisiin pitää puolipäiväisenä tai 10 pv/kk. Uskon, että silloinkin jäisi riittävästi aikaa työnhakuun ja tietojen päivittämiseenkin.

        Päiväkodissa lapsen on kyllä hyvä olla, mutta kyllä siellä silti on melkoinen meteli ja lapsi joutuu (tai saa, riippuu lapsesta) sellaisen määrän sosiaalisia kontakteja, "että oksat pois".

        Vaikka vanhemmilla on oikeus tuoda lapsensa hoitoon, onko sitä aina pakko käyttää ja jos käyttää niin onko ajan pakko olla 6.30-17.00? Eikö vähempi riittäisi? Mitkä ovat lapsen oikeudet olla omien vanhempiensa kanssa? Olisi hyvä, jos säädettäisiin subjektiivinen oikeus olla tietty aika viikossa oman isän tai äidin kanssa ja siihen vanhempien täytyisi sitoutua heti, kun raskaustesti näyttää positiivista!

        Tarkoitukseni ei ole syyllistää nyt töissäkäyviä tai opiskelevia tai terveydellisistä syistä lapsensa hoitoon vieviä, vaan herätellä niitä, jotka periaatteessa voisivat hoitaa lastaan itse kotona!


      • MB-myyjä
        hankkikoot kirjoitti:

        kotiin hoitajan, taitaa vaan kaikki päivähoidon tarvitsijat olla niin PA porukkaa, ettei ole varaa palkata kotiin hoitajaa, vaikka perhe mersulla ajeleekin.

        maksaa 200 egee kunnalle,voi lyhentää mersun osamaksupätkää enemmän!!
        Jos maksaa lastenhoidosta enemmän,pitää maksaa mersua kauemmin,jolloin auton jälleenmyyntiarvo putoaa,ja se kansantaloudellisesti heikkoa rahan kiertoa..


    • Vauvaa odottava free + opis...

      Hain verkosta tietoa subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta ja löysin tämän vanhan keskusteluaiheen. Mikä ihme siinä on, että kaiken maailman päiväkotitädit pitävät itseään paitsi lasten, myös heidän vanhempiensa hoitajina ja samalla yhteiskunnan päättäjinä? Teidän työtä on huolehtia lapsistamme hoitopäivän ajan ja siinä kaikki.

      Minua vauvaa odottavana freelancer-työntekijänä ja opiskelijana kismittää suuresti, että hoitotädit tulevat päivä toisensa jälkeen kyselemään, otanko viisivuotiaani pois päiväkodista tai vähintäänkin, lyhennänkö lapsen hoitopäivää hänen edun vuoksi hänen äitiys- ja vanhempainloman ajaksi.

      En todellakaan ota. Paitsi, että hankin koko aika perheelle elantoa ja teen samalla lopputyötä opiskeluissani, kohta lisäksi hoidan vauvaa. Viisivuotiaan edun mukaista ei ole joutua kotiin äidin "hoitoon" hänen työpäiviensä ajaksi.

      Olen asian monta kertaa varsin selvästi sanonut, mutta tämän ymmärtäminen tuntuu päiväkotitädeille olevan mahdotonta. Opiskelijamiestäni he eivät sentään ole vaatineet jäämään kotiin lastenhoitajiksi. Mikäköhän siinä on?

    • Anonyymi

      Huolestuttaa muuten tietosuoja tämän alkuperäisen kirjoittajan tilanteessa, jos hän todella tietää kaikkien hoitamiensa lasten vanhempien psyykkisen ja fyysisen terveyden. Ei kuuluisi tietää, eivätkä kaikki sairaudet näy päälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1900
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1509
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1288
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1275
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1200
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      1009
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      962
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      925
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      109
      881
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      733
    Aihe