Toiminimen perustaminen

Yrittäjä?

Onko kenelläkään kokemuksia toiminimen perustamisesta? Minua kiinnostaisi hirveästi joko se tai sitten ihan pelkkänä ammatinharjoittajana toimiminen. Olen jonkin verran etsinyt tietoa netistä, mutta nyt haluaisin kuulla muiden kokemuksia ja kuinka perustaminen ja toiminta käytännössä tapahtuu. Kiitos!

24

2449

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aka
      • seppo

hinta on edelleen 59e vunna 2002

• Yrittäjä!

...joten kysynkin: Oletko hullu?

• tl

mutta suomessahan onkin kahdenlaisia yrittäjiä.on niitä jotka menee kaikkien lakipykälien mukaan ja sitten on niitä ketkä ei välitä niistä tuon taivaallista,mietin vaan et kummanhan lailla tienais paremmin.tietenkin sillä jälkimmäisellä jos vaan osaisi pelata pallonsa oikein.tosihan se on että ei suomessa yrittäminen kannata.

• aka

En omasta mielestä ja enkä ole päivääkään katunut :). Itse olen päivätyössä ja firma on vaimon nimissä niin veroja menee vähemmän...

• Kyselijä
        tl kirjoitti:

mutta suomessahan onkin kahdenlaisia yrittäjiä.on niitä jotka menee kaikkien lakipykälien mukaan ja sitten on niitä ketkä ei välitä niistä tuon taivaallista,mietin vaan et kummanhan lailla tienais paremmin.tietenkin sillä jälkimmäisellä jos vaan osaisi pelata pallonsa oikein.tosihan se on että ei suomessa yrittäminen kannata.

tyhmä on se joka jotain täysin älytöntä yrittää. Jos yritys on terve ja toimiva niin se tuottaa myös laillisin keinoin. Omaan työtään myymällä ainakin riskit ovat minimaalisia. Enkä oikein keksi mitään järjellistä vilppikeinoakaan jolla yrityksen tulosta voisi merkittävästi muuttaa toiminimessa jossa myydään omaa työtään.
        Aika paljon voi kuitenkin laittaa verotukseen sellaista (riippuu toimialasta tietenkin) joka ei ole ollenkaan välttämätöntä yrityksen todellisen toiminnan kannalta.)

Se on muuten paskapuhetta, ettei yrittäminen kannata. Kyllä se kannattaa jos vaan osaa hoitaa hommansa oikein. Toinen asia on sitten se jos on liian suuret odotukset alkuvaiheessa tai muuten mopo karkaa käsistä.

• Erppa
        Kyselijä kirjoitti:

tyhmä on se joka jotain täysin älytöntä yrittää. Jos yritys on terve ja toimiva niin se tuottaa myös laillisin keinoin. Omaan työtään myymällä ainakin riskit ovat minimaalisia. Enkä oikein keksi mitään järjellistä vilppikeinoakaan jolla yrityksen tulosta voisi merkittävästi muuttaa toiminimessa jossa myydään omaa työtään.
        Aika paljon voi kuitenkin laittaa verotukseen sellaista (riippuu toimialasta tietenkin) joka ei ole ollenkaan välttämätöntä yrityksen todellisen toiminnan kannalta.)

Se on muuten paskapuhetta, ettei yrittäminen kannata. Kyllä se kannattaa jos vaan osaa hoitaa hommansa oikein. Toinen asia on sitten se jos on liian suuret odotukset alkuvaiheessa tai muuten mopo karkaa käsistä.

Ei pidä paikkaansa että toiminimessä myytäisiin välttämättä omaa työtään, sillä mikä tahansa firma voi olla toiminimi, jos omistajia halutaan olevan vain yksi. Yrityksen koon kasvaessa se vain ei ole verotuksellisesti kannattavaa!

Lähes yrityksessä kuin yrityksessä voi tehdä pimeää tuloa, ostamalla pimeästi (kirjaamatta kirjanpitoon) ja jättämättä lyömättä tuotteet kassaan. Jos tuotteet ovat sellaisia, että kuitti on annettava, röyhkeimmät ovat käyttäneet ja käyttävät toista kassaa, joka voidaan vaihtaa vaikka puolivälissä päivää.

Palveluammateissa, esim. parturit, hierojat ym. vastaavien on helppo laittaa rahaa suoraan takaplakkariin, koska ainakaan minä en ole koskaan saanut heiltä kuittia, mutta en ole kyllä pyytänytkään.

Kyselijällä on tainnut mennä ammatinharjoittajan ja elinkeinonharjoittajan asemat hieman sekaisin, sillä ammatinharjoittaja myy yleensä pääsääntöisesti omaa työtään. Toiminimi voi olla kumpi tahansa ammatinharjoittaja tai elinkeinonharjoittaja.

• Yrittäjä?

Kiitos vastauksista. Osaisitteko vielä kertoa onko pakko olla jokin yhteyshenkilö esim. tilitoimisto (lomakkeessa kysytään)? Ja miten muuten olette kirjanpidon yms. hoitaneet? Itse vai onko joku muu hoitanut sen teidän puolesta? Pitääkö/kannattaako muihin kaupparekisterin lisäksi liittyä kuin ennakonperintärekisteriin? Siinä taas muutama ihmetyksen aihe...

• Yrittäjä!

Pakollinen yhteyshenkilö on yrittäjä / ammatinharjoittaja itse. Tilitoimistoa et tarvitse, mutta sellaisen palvelut saattavat olla hyödyksi muista syistä.

Esimerkiksi lainsäädäntö muuttuu vuosittain ja tilanteen seuraaminen on tilitoimiston työtä, ei välttämättä muun alan yrittäjän. Perinteisesti verottaja myös karsastaa itsetehtyä kirjanpitoa ja saatat joutua tekemään paljonkin ylimääräistä työtä asian vuoksi. Pahimmassa tapauksessa maksat tuntuvia jälkiveroja korkoineen, kun verottaja löytää kirjanpidostasi puutteita, tahallisia tai tahattomia.

Ennakonperintärekisteriin on käytännössä pakko päästä jos myyt palveluja, siis omaa työtäsi. Silloinkin on vaarana, että etenkin yritysasiakkaasi arastelevat palvelujesi ostamista verotussyistä.

Jos liikevaihtosi kalenterivuodelta saattaa nousta 8500 euroon, kannattaa heti hakeutua myös arvonlisäverotuksen piiriin. Tämä voi olla järkevää pienemmälläkin liikevaihdolla, jos teet toiminimellesi paljon hankintoja; laitteita, tarvikkeita tai ulkopuolisia palveluja. Näihin sisältyvän arvonlisäveron saat vähentää vain alv-velvollisena.

Arvonlisäverotuksesta tarkemmin mm. mainiossa (lyhyt ja ytimekäs) oppaassa
        http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=597;284787

Viimeistään tuon alv-kuvion myötä tilitoimiston etsiminen tullee kyseeseen. Pakollista se ei ole edelleenkään, mutta alv-laskenta ja -raportointi teettää työtä, jonka itse hoitaminen haittaa jo omaa ammattitoimintaasi. Raportoinnin vuoksi myöskään "kerran vuodessa kenkälaatikkokirjanpito" ei ole käytännössä mahdollista.

Yrittäjän on myös huolehdittava vakuutuksensa kuntoon, minimissään lakisääteinen eläkevakuutus, YEL. Jos yrittäminen on sivutoimista ja päätoimesta saatava eläketurva on riittävä, YEL-vakuutusta ei tarvinne ottaa. Kannattaa joka tapauksessa käydä vakuutusyhtiössä keskustelemassa tilanteesta. He kertovat mielellään myös muista vakuutuksista yrittäjälle...

Muista vielä tuosta YEL-vakuutuksesta, että sen tuotto on olematonta. Toisin kuin esim. työntekijäin vastaava (TEL), YEL:n varoja ei käytännössä rahastoida ja eläkevakuutusyhtiöt elävät kädestä suuhun. Mielestäni onkin perusteltua arvioida YEL-perusteena oleva vuosityöansio rohkeasti alakanttiin _JA_ huolehtia vakuutusturvasta esim. vapaaehtoisten eläkevakuutusten kautta.

Jos joskus haaveilet ryhtymisestä työnantajaksi yrityksesi kasvaessa, ohjeeni tässä vaiheessa on, että hakeudu lääkäriin, hulluus on erittäin vakavaa laatua ;)

Lopuksi: Yrittäjäksi ryhtyminen lyö ihmiseen leiman, josta saattaa olla vaikea päästä irti. Yrittäjällä ei ole samaa sosiaaliturvaa kuin työntekijällä tai jopa työttömällä.

• Yrittäjä?
        Yrittäjä! kirjoitti:

Pakollinen yhteyshenkilö on yrittäjä / ammatinharjoittaja itse. Tilitoimistoa et tarvitse, mutta sellaisen palvelut saattavat olla hyödyksi muista syistä.

Esimerkiksi lainsäädäntö muuttuu vuosittain ja tilanteen seuraaminen on tilitoimiston työtä, ei välttämättä muun alan yrittäjän. Perinteisesti verottaja myös karsastaa itsetehtyä kirjanpitoa ja saatat joutua tekemään paljonkin ylimääräistä työtä asian vuoksi. Pahimmassa tapauksessa maksat tuntuvia jälkiveroja korkoineen, kun verottaja löytää kirjanpidostasi puutteita, tahallisia tai tahattomia.

Ennakonperintärekisteriin on käytännössä pakko päästä jos myyt palveluja, siis omaa työtäsi. Silloinkin on vaarana, että etenkin yritysasiakkaasi arastelevat palvelujesi ostamista verotussyistä.

Jos liikevaihtosi kalenterivuodelta saattaa nousta 8500 euroon, kannattaa heti hakeutua myös arvonlisäverotuksen piiriin. Tämä voi olla järkevää pienemmälläkin liikevaihdolla, jos teet toiminimellesi paljon hankintoja; laitteita, tarvikkeita tai ulkopuolisia palveluja. Näihin sisältyvän arvonlisäveron saat vähentää vain alv-velvollisena.

Viimeistään tuon alv-kuvion myötä tilitoimiston etsiminen tullee kyseeseen. Pakollista se ei ole edelleenkään, mutta alv-laskenta ja -raportointi teettää työtä, jonka itse hoitaminen haittaa jo omaa ammattitoimintaasi. Raportoinnin vuoksi myöskään "kerran vuodessa kenkälaatikkokirjanpito" ei ole käytännössä mahdollista.

Yrittäjän on myös huolehdittava vakuutuksensa kuntoon, minimissään lakisääteinen eläkevakuutus, YEL. Jos yrittäminen on sivutoimista ja päätoimesta saatava eläketurva on riittävä, YEL-vakuutusta ei tarvinne ottaa. Kannattaa joka tapauksessa käydä vakuutusyhtiössä keskustelemassa tilanteesta. He kertovat mielellään myös muista vakuutuksista yrittäjälle...

Muista vielä tuosta YEL-vakuutuksesta, että sen tuotto on olematonta. Toisin kuin esim. työntekijäin vastaava (TEL), YEL:n varoja ei käytännössä rahastoida ja eläkevakuutusyhtiöt elävät kädestä suuhun. Mielestäni onkin perusteltua arvioida YEL-perusteena oleva vuosityöansio rohkeasti alakanttiin _JA_ huolehtia vakuutusturvasta esim. vapaaehtoisten eläkevakuutusten kautta.

Jos joskus haaveilet ryhtymisestä työnantajaksi yrityksesi kasvaessa, ohjeeni tässä vaiheessa on, että hakeudu lääkäriin, hulluus on erittäin vakavaa laatua ;)

Lopuksi: Yrittäjäksi ryhtyminen lyö ihmiseen leiman, josta saattaa olla vaikea päästä irti. Yrittäjällä ei ole samaa sosiaaliturvaa kuin työntekijällä tai jopa työttömällä.

Kuinka usein kirjanpito tarkastetaan? Eli minun kannattaisi ottaa ensin yhteyttä johonkin tilitoimistoon ja sitten vasta tehdä perustamisilmoitus? Vai riittääkö että olen itse yhteyshenkilönä vaikka tilitoimistoa käyttäisinkin? Kyllä se tilitoimisto tosiaan tulisi hyvinkin kysymykseen, kun olen itse aika pihalla sellasissa asioissa... Eikä ylimäärästä aikaakaan varmaan löydy.

Toi alv-juttu jäi vaivaamaan. Siis jos ostan jotain josta vähennän sen alv:n, niin verotoimisto ikään kuin jättää huomiotta sen hankinnan vai?

Täytyykin olla sitten vakuutusyhtiössä tiukkana! :) Kun en käytännössä tarvitse kuin tuon eläke- ja vastuuvakuutuksen.

Kiitos jos joku vielä jaksaisi vastata!

• Yrittäjä?
        Yrittäjä! kirjoitti:

Laskuttaako tilitoimistot ihan kauheita summia? Kun mun ei olis tarkotus olla ihan kokopäiväinen yrittäjä..

• Yrittäjä!
        Yrittäjä? kirjoitti:

Kuinka usein kirjanpito tarkastetaan? Eli minun kannattaisi ottaa ensin yhteyttä johonkin tilitoimistoon ja sitten vasta tehdä perustamisilmoitus? Vai riittääkö että olen itse yhteyshenkilönä vaikka tilitoimistoa käyttäisinkin? Kyllä se tilitoimisto tosiaan tulisi hyvinkin kysymykseen, kun olen itse aika pihalla sellasissa asioissa... Eikä ylimäärästä aikaakaan varmaan löydy.

Toi alv-juttu jäi vaivaamaan. Siis jos ostan jotain josta vähennän sen alv:n, niin verotoimisto ikään kuin jättää huomiotta sen hankinnan vai?

Täytyykin olla sitten vakuutusyhtiössä tiukkana! :) Kun en käytännössä tarvitse kuin tuon eläke- ja vastuuvakuutuksen.

Kirjanpidon tarkastaminen on monivaiheinen prosessi ja ensisijassa yrittäjän (joka kirjanpidosta kantaa vastuun) on tehtävä kaikkensa, että kirjanpito kestää kriittisen tarkastelun. Hyvämaineinen, osaava tilitoimisto tai kirjanpitäjä on suuri apu tässä, mutta muista, että yksin yrittäjä on vastuussa.

Pienen henkilöyhtiön kirjanpitoa ei yleensä erikseen tarkasteta. Kirjanpidon tiedot toki ilmoitetaan verottajalle hyvinkin yksityiskohtaisesti, mutta tositteet jäävät yrittäjän säilytettäväksi.

Jos verottaja havaitsee veroilmoituksessasi jotakin poikkeuksellista tai epäselvää, se todennäköisimmin pyytää kirjallisia lisäselvityksiä, mutta pahimmassa tapauksessa järjestää tarkastuksen paikan päällä. Tarkastus voi olla hyvinkin perusteellinen ja siinä vaiheessa on parempi, ettei tarvitse keksiä kovin montaa "hyvää selitystä"...

Suuremmilla yrityksillä ja esim. osakeyhtiöllä (en ulkoa muista mikä tämä raja nykyään oli) on oltava lisäksi ulkopuolinen tilintarkastaja, joka käy koko tilikauden kirjanpidon läpi. Tilintarkastaja vain tarkastaa ja antaa lausunnon kirjanpidon tilasta. Lausunto toimitetaan verottajalle, joten yrittäjän on huolehdittava siitä, että tilintarkastajalla ei ole huomauttamista kirjanpidon suhteen.

Kysyit kuinka usein kirjanpito tarkastetaan. Jos tarkoitit tarkastuksella jotakin viranomaisen toimenpidetää, vastaus on, että sitä ei ehkä tarkasteta koskaan. Tai jos huonosti sattuu, kirjanpito usealta vuodelta tarkastetaan yhdellä kertaa.

Keskustele kirjanpidostasi ainakin parin tilitoimiston (tms.) kanssa. Varaa aika ja käy paikan päällä niin saat jonkinlaisen kuvan ko. palvelusta. Tämä on varmasti hyödyllistä myös liikeideaasi ajatellen. Pyydä tarjous kirjanpito- ym. palveluista ja vertaile. Hinnoissa saattaa olla suuriakin eroja, mutta muista, että hinta ei saa olla ainoa kriteeri.

Perusilmoituksen voit tehdä omiin nimiisi, ellet löydä sopivaa tilitoimistoa siihen mennessä. Tilitoimiston nimi tässä vaiheessa antaa hieman lisää uskottavuutta verottajan silmissä, ei muuta.

Arvonlisäverotus on lyhyesti sitä, että tavaraa ja palveluja ostettaessa niihin sisältyvä vero voidaan vähentää tavaraa ja palveluja myytäessä asiakkaalta perittävästä verosta. Erotus (vero arvonlisästä) maksetaan valtiolle kerran kuukaudessa. Verottajan www-sivuilla on hyviä ohjeita ja esimerkkejä tästä.

• kyösti
        Yrittäjä? kirjoitti:

Laskuttaako tilitoimistot ihan kauheita summia? Kun mun ei olis tarkotus olla ihan kokopäiväinen yrittäjä..

Joskus maksoi suunnilleen pari markkaa/kuitti. Voihan sen varmaan erikseen sopia.

• Yrittäjä?
        kyösti kirjoitti:

Joskus maksoi suunnilleen pari markkaa/kuitti. Voihan sen varmaan erikseen sopia.

No se olikin helpottavaa kuulla, kun luulin että niillä on jokin kiinteä ns. kuukausitaksa. No täytyypä mennä jututtamaan eri tilitoimistoja. Ja kiitos kaikille jotka auttoivat tässä asiassa! Nyt olen jo paljon enemmän kärryillä. Ja sen verran kovapäinen olen, että lääkäriin en vielä aio hakeutua... ;)

• Erppa
        Yrittäjä! kirjoitti:

pakko ottaa vaikka eläke olisikin turvattu TEL:llä, nykyään siitä voi vapautua vain, jos tulot jää alle tietyn tulorajan, joka on muistaakseni 5000 euron paikkeilla!

• Erppa
        Yrittäjä? kirjoitti:

että marssit ensimmäisenä suoraan päätä tilitoimistoon, ja kerrot millaisen yrityksn haluat perustaa. Tilitoimisto hoitaa halutessasi ihan kaiken alusta loppuun, säästät paljon aikaa, hermoja ja voit olla varma, että kirjanpito on hoidettu oikein kaikkien sen hetkisten lakien ja säädösten mukaan, jotka muuttuvat jatkuvasti. Pystyt keskittymään itse yrittämiseen, eikä aikasi kulu mihinkään papereiden pyörittelyyn.

Tilintarkastaja tarkastaa kirjanpitosi kerran tilikaudessa. Tilikauden pituus on yleensä kalenterivuosi, mutta voi olla halutessa ihan miten vain itse haluat, vaikka maaliskuusta elokuuhun!

Kaikki tuotannontekijät tai tavarat joita tarvit yrityksessäsi sisältävät arvonlisäveron, joka esim. elintarvikkeissa 17 % ja tavaroissa ja palveluissa 22% lisäksi muitakin verokantoja kyllä on, mutta tässä yleisimmät.

Eli jos ostat tuotteen ja se sisältää vähennettävää arvonlisäveroa 10 euroa ja myymäsi tuote maksettavaa arvonlisäveroa 20 euroa, niin näiden erotus jää valtiolle tilitettäväksi, eli 20-10=10. Mutta jos vähenne esim. teet investointeja ja ostat firmallesi vaikka tietokoneen ja tulostimen joista alv on 300 euroa ja myyntien alv 200 euroa, valtio jää sinulle auki 100 euroa, joka siirretään seuraavalle kuukaudelle. Käytännössä valtio ei juuri koskaan maksa ns. "velkaa" oleviaan arvonlisäveroja, vaan ne siirretään eteenpäin niin kauan, että ne on myynnin arvonlisäveroilla kulutettu (maksettu)

Todellisuudessa on yleensä niin, että nämä vapaaehtoiset eläkevakuutukset turvaavat eläkkeen esim. 5 vuoden ajan, jonka jälkeen siirryt vanhuuseläkkeelle. Vanhuuseläke kertyy joko TEL:stä tai sitten YEL:stä.

Työtulon voi todellakin arvioida alakanttiin, mutta koska et maksa juuri mitään YEL:lliä, niin et saa juuri mitään vanhuseläkettäkään.

Minä tekisin ehkä niin, että en maksaisi kumpaakaan kovinkaan paljoa, mutta jos firma menestyisi hyvin ja varaa olisi sijoittaisin esim. kiinteistöihin ja elelisin sitten eläkepäivinäni vuokratuloilla, jotka luetaan pääomatuloiksi, joten veroakaan ei menisi kovin paljoa.

Jos pakko on rahojaan johonkin rahastoon syytää, niin laita osa osakerahastoon ja osa korkorahastoon, koska niistä saat tarpeen tullen rahasi poiskin, sillä eläkevakuutuksesta et rahojasi pois saa, vasta kuin eläkkeellä tai sitten kun kuolet, ja tämäkin vain siinä tapauksessa jos eläkevakuutuksesi sisältää henkivakuutuksen!

• Erppa
        Yrittäjä? kirjoitti:

Kannattaa todellakin kysyä laskutusperusteita monesta eri tilitoimistosta, koska eroja on todella paljon! Joillakin on todellakin kuukausimaksu vientimaksut päälle, joillakin on tuntitaksa vientitaksa jne. eli kaikenlaisia näiden yhdistelmiä löytyy.

Minunmielestäni kannattaa valita tuntitaksa ja mahdollisimman alhainen vientimaksu. Yhdestä kuitista saataa tulla montakin vientiä, mutta keskimäärin yhden kuitin kirjaaminen maksaa noin 5-6 mk eli noin 1 euron, eli kaikkia kuitteja ei välttämättä ole järkevä edes kirjanpitoon laittaa, vaan maksaa kiltisti omasta pussista esim. postimerkit ym tilpehööri!

Pikkuruisen yrityksen kirjanpitokulut on kuukaudessa 200- 300 markkaa riippuen täysin kuittien määrästä!

• Erppa
        Yrittäjä? kirjoitti:

sivutoimisen yrittäjän kirjanpitokustannukset on noin 30-60 euroa/kk! Yhden kuitin kirjaus maksaa keskimäärin noin 1 euron!

Kysy monesta tilitoimistosta laskutusperusteita, ja että mitä se sisältää!

On peruskuukausimaksullisia, kuittimaksullisia, vientimaksullisia, tuntimaksullisisa, mutta yleensä laskutusperuste on jonkinlainen yhdistelmä jostakin noista kahdesta!

Suosittelisin tuntitaksaa ja mahdollisimman pientä vientimaksua!

• Yrittäjä?
        Erppa kirjoitti:

sivutoimisen yrittäjän kirjanpitokustannukset on noin 30-60 euroa/kk! Yhden kuitin kirjaus maksaa keskimäärin noin 1 euron!

Kysy monesta tilitoimistosta laskutusperusteita, ja että mitä se sisältää!

On peruskuukausimaksullisia, kuittimaksullisia, vientimaksullisia, tuntimaksullisisa, mutta yleensä laskutusperuste on jonkinlainen yhdistelmä jostakin noista kahdesta!

Suosittelisin tuntitaksaa ja mahdollisimman pientä vientimaksua!

Mitä se niinku käytännössä tarkoittaa? Kun höpisit jotain postimerkeistä...

• Erppa
        Yrittäjä? kirjoitti:

Mitä se niinku käytännössä tarkoittaa? Kun höpisit jotain postimerkeistä...

No jos ostat yhden postimerkin, joka maksaa 50 senttiä ja kiikutat siitä kuitin tilitoimistoon, niin siinä ei ole mitään järkeä, jos tämän kuitin kirjaaminen maksaa noin 1 euron.

Postimerkkin hinta vietynä kirjanpitoon eli 50 senttiä kirjaus 1 euro = 1,5 euroa

Ellet vie kuittia tilitoimistoon niin se maksaa vain sen 50 senttiä!

Tämä postimerkki oli vain esim.tapaus tälläisistä pienistä tilpehööreistä/nippeleistä, joita ei kannata mielestäni kirjanpitoon laittaa, tai voi jos haluaa maksaa esim. postimerkistä kolminkertaisen hinnan!

Vienti tarkoittaa kirjanpidossa vientitapahtumaa tililtä toiselle. Eli jos nyt olisit ostanut vaikka tulitikkupuntin, joka maksaa 1 euron ja maksat sen kassasta(käteisellä) Kassasta lähtee yksi vienti ostot tilille 0,82 euroa ja yksi vienti ostojen alv tilille eli ostoksen sisältämä vero 0,18 senttiä. Eli tästä yhdestä tulitikkupuntin ostokuitista on tullut 2 vientiä, joista kummastakin menee maksu(riippuen tietysti tilitoimiston laskutusperusteista)

Joissakin tapauksissa yhdestä tapahtumasta voi tulla useitakin vientejä, riippuen monesta asiasta, joita en nyt tässä ala selventämään!

Suosittelisin hakemaan kirjastosta jonkin kirjanpidon perusteita käsittelevän opuksen, sillä olisi tärkeää ymmärtää mistä on kysymys, vaikka et itse kirjanpitoa tekisikään! Samaa syssyyn lainaa joku yrityksen toimintoja käsittelevä yleisteos!

Huom! Kirjanpidossa seurataan erilaisia maksutapahtumia, että mihin ja kuinka paljon on rahaa mennyt, paljonko ollaan velkaa ja mihin jne.

Eli vaikka tileistä puhutaan, niin varsinaisia rahatilejä ei ole kuin kassa eli käteinen, joka on yrityksen kassassa tai kukkarossa ja shekkitili, joka on pankkitili. Muut ovat vain "kustannuspaikkoja"(ei taida olla ihan oikea termi?) joita seurataan, että mihin rahaa on mennyt esim ostot tilissä näkyy kaikki firman ostot jne.

• Yrittäjä!
        Erppa kirjoitti:

No jos ostat yhden postimerkin, joka maksaa 50 senttiä ja kiikutat siitä kuitin tilitoimistoon, niin siinä ei ole mitään järkeä, jos tämän kuitin kirjaaminen maksaa noin 1 euron.

Postimerkkin hinta vietynä kirjanpitoon eli 50 senttiä kirjaus 1 euro = 1,5 euroa

Ellet vie kuittia tilitoimistoon niin se maksaa vain sen 50 senttiä!

Tämä postimerkki oli vain esim.tapaus tälläisistä pienistä tilpehööreistä/nippeleistä, joita ei kannata mielestäni kirjanpitoon laittaa, tai voi jos haluaa maksaa esim. postimerkistä kolminkertaisen hinnan!

Vienti tarkoittaa kirjanpidossa vientitapahtumaa tililtä toiselle. Eli jos nyt olisit ostanut vaikka tulitikkupuntin, joka maksaa 1 euron ja maksat sen kassasta(käteisellä) Kassasta lähtee yksi vienti ostot tilille 0,82 euroa ja yksi vienti ostojen alv tilille eli ostoksen sisältämä vero 0,18 senttiä. Eli tästä yhdestä tulitikkupuntin ostokuitista on tullut 2 vientiä, joista kummastakin menee maksu(riippuen tietysti tilitoimiston laskutusperusteista)

Joissakin tapauksissa yhdestä tapahtumasta voi tulla useitakin vientejä, riippuen monesta asiasta, joita en nyt tässä ala selventämään!

Suosittelisin hakemaan kirjastosta jonkin kirjanpidon perusteita käsittelevän opuksen, sillä olisi tärkeää ymmärtää mistä on kysymys, vaikka et itse kirjanpitoa tekisikään! Samaa syssyyn lainaa joku yrityksen toimintoja käsittelevä yleisteos!

Huom! Kirjanpidossa seurataan erilaisia maksutapahtumia, että mihin ja kuinka paljon on rahaa mennyt, paljonko ollaan velkaa ja mihin jne.

Eli vaikka tileistä puhutaan, niin varsinaisia rahatilejä ei ole kuin kassa eli käteinen, joka on yrityksen kassassa tai kukkarossa ja shekkitili, joka on pankkitili. Muut ovat vain "kustannuspaikkoja"(ei taida olla ihan oikea termi?) joita seurataan, että mihin rahaa on mennyt esim ostot tilissä näkyy kaikki firman ostot jne.

Pienenkin tositteen vienti kirjanpitoon on usein järkevää, koska muutoin yrittäjä maksaa ko. kulun omistaan, toiminimi nettotuloksestaan. 50 senttiä netto tarkoittaa helposti euron verran brutto ennen veroja jne.

Vientikohtaista hinnoittelua en sentään usko kenenkään käyttävän mm. siksi että tilitoimisto voisi "tehdä rahaa" jopa ilman asiakkaan "tilausta" ts. tositetta. Mutta tilitoimiston kanssa kannattaa sopia hinnat esim. siten, että kiinteään kuukausihintaan sisältyy tietty määrä tositteita. Tai siten, että kiinteän hinnan lisäksi tulee vain pieni maksu per tosite. Näin voi välttyä tuolta pienten kuittien ongelmalta.

Pienet summat ja kuitit eivät ole ongelma jos firmalla olisi nk. pimeä kassa. Mutta kelläpä meistä sellainen olisi...

• Erppa
        Yrittäjä! kirjoitti:

Pienenkin tositteen vienti kirjanpitoon on usein järkevää, koska muutoin yrittäjä maksaa ko. kulun omistaan, toiminimi nettotuloksestaan. 50 senttiä netto tarkoittaa helposti euron verran brutto ennen veroja jne.

Vientikohtaista hinnoittelua en sentään usko kenenkään käyttävän mm. siksi että tilitoimisto voisi "tehdä rahaa" jopa ilman asiakkaan "tilausta" ts. tositetta. Mutta tilitoimiston kanssa kannattaa sopia hinnat esim. siten, että kiinteään kuukausihintaan sisältyy tietty määrä tositteita. Tai siten, että kiinteän hinnan lisäksi tulee vain pieni maksu per tosite. Näin voi välttyä tuolta pienten kuittien ongelmalta.

Pienet summat ja kuitit eivät ole ongelma jos firmalla olisi nk. pimeä kassa. Mutta kelläpä meistä sellainen olisi...

ihan miten sen vain ajattelee, mutta itse ajattelen sen noin :) Itse kyllä ostan postimerkit 100 kappaleen rullissa, joten eipä tuollaista tarvi miettiä...

Itselläni tilitoimisto laskuttaa tuntitaksan pienen vientitaksan mukaan.

Silloin, kun aikoinani etsin tilitoimistoa, niin huomasin, etteivät ainakaan täällä meidän suunnalla jousta millään tavalla taksoistaan/laskutusperusteistaan?! Taitaisi varmaankin olla eri juttu jos olisi isommasta firmasta kyse!

Yritin myös ehdotella tilitoimistolle, että voisin tehdä itse peruskirjaukset kuitteihin jne. mutta ei sekään passannut? No näin jälkikäteen ajateltuna, on todella helppoa, kun ei tarvitse omaa päätänsä vaivata millään tavalla, kunhan vie/lähettää kuitit vain joka kuukasi tilitoimistoon, ja sillä selvä.

Joskus aikoinaan entisellä emännälläni oli pieni yritys, ja tyhmyyttäni tein itse kirjanpidon! Kyllähän ne peruskirjaukset menee, mutta kun lait ja säädökset muuttuu kokoajan, niin pysy niissä sitten kärryillä?

Jos muuten pystyisin, niin pimeetä tekisin ihan varmasti, mutta firmani toimintatapa on sellainen, ettei siihen juurikaan ole mahdollisuutta, tosin ainahan voi tulla mukamas hävikkiä? ;)

• Wiiwi

mä itse en suosittele, mutta jos hyvän liikeidean oot keksiny ja tutkinu taustoja niin mikäs siinä! Sen vaan voin kokemuksella sanoa että tarvitsen paljon pitkää pinnaa,hermoja ja terveyttä! ihmissuhteet tulee siinä kärsimään pahasti. Mutta jos et haali liikaa töitä ja vastuuta itsellesi!!
      Itse olen juuri lopettelemassa yritystoimintaani koskan minun hento ja pieni naisen kroppani ei enää jaksa työpaineita! Tää oli mulle liikaa... ja ikääkin on vasta 25-vuotta niin ei oo mitään järkee polttaa itteensä ihan loppuun...

Yrityksen perustaminen oli minulle kyllä helppoa,koska en tarvinnut suuria sijoituksia. Kaiken avun sai kyllä ja kysymyksiin vastaukset kun oli vaan ahkera!!

En voi muutakun toivottaa sinulle hyvää jatkoa valitsemallanne uralla=)

• Erppa

Millaisen sivubusineksen olet laittamassa, niin voin sitä sinulle hieman kommentoida, ja antaa mielipiteeni ideasta!

Ellet halua täälä palstalla sitä kuuluttaa, niin laita vaikka meiliä osoitteeseen [email protected]

Halutessasi voit sitten meilinä kysyä tarkempia ohjeita jos vain tarvitset, eikä maksa mitään! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2771
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1539
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1016
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      987
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      913
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe