Lapinporokoira?!

minä vaan..

Olen kiinnostunut lapinporokoirista ja haluaisin hankkia sellaisen, ehkä nartun. Voisitteko kertoa kaiken lapinporokoirista lähinnä luonteesta).. Kaikki te jotka omistatte porokoiran tai muuten vaan tiedätte rodusta. Sopiiko porokoira kaupunkiasuntoon? tykkään pitää koiraa lenkillä vapaana mutta ei kai paimenkoiran vietit ole liian vahvat siihen (karkaamisen vaara)? mutta jos sen yrittäisi kouluttaa pienestä pitäen tottelemaan vahvemmin käskyjä eikä vaistoja..? siihen tarvittaisiin varmaan superkouluttaja mutta olisipahan ainakin haastetta..

paljon kysymyksiä mutta suuri kiitos vastauksista?

(oikean rodun valitseminen on tärkeää..!)

ai niin ja vielä pieni kysymys että onko porokoiran karva pehmeää ja lähteekö karvaa paljo?

2

1232

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Strutter

Minulla on reilu puolivuotias porokoiranarttu. On luonteeltaan todella pehmeä (toivottavasti kovuutta tulee lisää iän ja juoksujen myötä) ja kaikkien kaveri, niin ihmisten kuin toisten koirien (vaikka rotumääritelmässä muuta sanotaan..). Pysyy hyvin lenkillä irti, kun sen on siihen pikkupennusta asti opettanut (silloin se on helpointa, kun ei vielä uskalla edes karata!). Tällä on paimennusviettiä suurempi riistavietti, hyvä lintukoira tulis.. ;) Todella helppo kouluttaa kun on niin pehmeä ja nöyrä.

Karva on ainakin tällä pehmeää ja suht. lyhyttä, eikä sitä irtoa mitenkään hirveästi (heh, olen aika laiska imuroimaan, helposti voi olla imuroimatta kuukauden eikä silti huku karvoihin ;). Tosin keväällähän sitä sitten irtoaa koko vuoden edestä, mutta siis noin niikun normaalisti muulloin kuin karvanvaihdon aikaan karvaa ei juuri irtoa.

Sopii minun mielestäni kaupunkiasuntoonkin, kunhan liikunnasta huolehditaan. Omani ei hauku kerrostalonääniä ollenkaan ja osaa hyvin olla yksin kotona, hiljaa ja kämppää hajottamatta. Sekinhän on tietenkin koirakohtaista, mutta jälleen kun pennusta asti opettaa...

Mukavan aktiivinen ja työhaluinen rotu silloin kun toimitaan, mutta vastaavasti osaa myös "vain olla" eikä ole mikään ylienerginen höseltäjä (vert. bordercollie), jos jatkuvasti ei olekaan virikkeitä tarjolla.

Suosittelen! Varmaan oletkin jo vieraillut www.lappalaiskoirat.fi-sivuilla? Sieltä löytyy lisää infoa :). Omien kokemuksieni mukaan ainakin tämä yksilö eroaa rotumääritelmästä sillä, että on niin yltiösosiaalinen kaikkien kaveri (nähtäväksi jää, miten juoksut sitä muuttavat!), riistaviettiä omaa ja luonne on kovin pehmeä. Mutta maailman paras rotu silti. :)

• minä vaan..

kiitos vastauksesta! Hyvältä kuulostaa.. Ajattelin keväällä hankkia narttupennun jos vain jostain saa siihen aikaan. olen omistanut yhden narttukoiran (en lapinporokoiraa) ja pidän enemmän nartuista kuin uroksista. Pitääpä muistaa totuttaa se kaikkeen pennusta asti..!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      317
      5593
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      74
      5119
    3. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      48
      4196
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      52
      3871
    5. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      43
      3524
    6. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      117
      3211
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      91
      3087
    8. Mitä tapahtuu

Sitten keväällä ja kesällä
      Ikävä
      43
      2219
    9. Voitko sanoa jotain

Hellää?
      Ikävä
      49
      2148
    10. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      27
      2108
    Aihe