Millainen vaatetus vauvalle vaunuihin?

Äiti/hoitaja

Kyselisin teiltä mielipidettä... mitä laittaisitte n. 3kk-1vuotiaalle vauvalle vaunuihin päälle? Kun olen seurannut läheltä nuoria äitejä... he eivät käytä näillä talvi-ilmoilla edes makuupusseja, saati talvihaalaria. Itse kyllä laittaisin (3 lapsen ja hoitolasten kokemuksella) makuupussin ja talvihaalarin, vaikken sen alle villavaatteita.
usein kun katsoo vaunuihin, niin pieni on fleecetakilla- ja housuilla, pelkkä peitto päällä... Tuijottavat sitä niskan lämpötilaa aivan liikaa...
Jos vauvan vartalo on kylmähkö ja raajat kylmät, niin luulisi lämmintä laittavan.
Samoin autoon laitetaan kauhean ohuesti (fleece) tms. haalari. Itsellä vanhemmilla toppatakit päällä... Kyllähän siinä vetoa tulee kun autoon mennään ja tullaan ja kaikenlisäksi ei pienillä aineenvaihdunta samaa luokkaa. Eikö neuvolassakaan tarpeeksi puututa vaatetukseen???

16

8343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äippä

      Meillä nyt tyttö 10 kk. Rattaissa on nyt ollut päällä näillä keleillä (0- -5 astetta) toppatöppöset ja -tumput, kypärämyssy, talvihattu ja huppu vielä päällä, toppapuku, ja rattaissa topattu jalkapeitto. Ja toppapuvun alla on body/collegepaita, sukkahousut ja collegehousut ja sukat. Jos laitan ulos nukkumaan, niin lisään vielä makuupussin, ja alla on lampaantalja.

      Olen huomannut, että meidän tyttö on aika lämmiverinen. Kokeilen aina ulkoa tultua niskaa, mutta myös muuta vartaloa, ja lämmin on ollut. Kovemmilla pakkasilla ajattelin laittaa rattaisiin tuon taljan.

      • äippä2

        Mitä ne kamat siinä rattaiden päällä tekee


    • ..............

      pidätte varmaan minua todella huonona äitinä,koska ulos nukkumaan laitettaessa puen vain villa tumput sukat kypärämyssyn ja vanupuvun.Vaunuissa on sitten makuupussi ja viltti.(vaunut on nykypäivänä tiiviitä).Joka kerta kun olen ottanut tytön sisään,on hän ollut lämmin,ei hikinen.Olen itse miettiny,että mitä te jotka jo nyt pakkaatte lapsenne paksusti,mitä puette sitten kovilla pakkasilla päälle.Mutta tämä on vain minun mielipide.

      • kapalo

        Meillä puetaan näin talvikeleillä:
        0< "sisävaatteitten" päälle kypärämyssy neulotut tumput pörrösukat fleeceasu vanupuku makuupussi
        -0 - -5 "sisävaatteitten" päälle kypärämyssy toppatumput toppatossut toppahaalari makuupussi
        -5 -> "sisävaatteitten" päälle neulotut tumput toppatumput fleeceasu toppatossut toppahaalari toppalakki makuupussi


      • äiti 82
        kapalo kirjoitti:

        Meillä puetaan näin talvikeleillä:
        0< "sisävaatteitten" päälle kypärämyssy neulotut tumput pörrösukat fleeceasu vanupuku makuupussi
        -0 - -5 "sisävaatteitten" päälle kypärämyssy toppatumput toppatossut toppahaalari makuupussi
        -5 -> "sisävaatteitten" päälle neulotut tumput toppatumput fleeceasu toppatossut toppahaalari toppalakki makuupussi

        no minä olen niitä nuoria äitejä, jotka pukevat lasta "vähiin" vaatteisiin. Meillä pidetään tällä hetkellä (max -2 astetta pakkasta) päällä body, gollegehousut, sukat hattu, ohuet tumput, fleecehaalari ja sitten vaunuihin laitan makuupussin, johon laitan pojan. Poika on hyvin lämmin ulkoa tultuaan ja en voisi enmpää päälle laittaa tai muuten on tukka hiestä märkä. Kädet ja jalatkin ovat todella lämpöiset, jolloin voin näin vähän pukeneena kuitenkin todeta että poika on tyytyväinen ja oikein puettu! kun pakkasta alkaa kertyä ulkona muutaman astween enemmän, vaihdan pojan ylle toppapuvun, mutta tällöin joudun ottamaan makuupussin pois, tai poika on taas hiestä märkä. Toppapuvun ja makuupussin laitan yhdessä vaunuihin vasta lähempänä -8 astetta! näin meillä ei siis myöskään ole ongelmaa kovemmilla pakkasilla ulkona, tosin en poikaa ulkona nukuta enää pitkiä aikoja yli -12 asteen pakkasessa!
        että silleen....ja olen muuten ammatiltani lastenohjaaja ja teen näin myös työpaikallani!


    • äippä

      itsekin olen miettinyt tätä, kun olen nähnyt siinä äitiyspakkauksen "välipuvussa" viime vuonna keltaraitainen ohuehko puku pieniä vauvoja ja aika kylmällä ilmalla. Toivon että se on sitten niin että lapset ovat erilaisia, osa ei tarvitse niin paljon vaatetta. minun lapseni tosin tarvitsee, ja joskus tunnen että muut ihmiset ajattelevat että kylläpä toi mamma pukee lasteen liikaa..niin ja poikani ei ole hikinen, ja nukkuu vaunuissaan "toppauksissaan" ja herätessään on lämmin muttei hikinen..

      • kapalo

        että sen ohuehkon vanupuvun (keltaraitainen) alla voi olla vaikka kuinka paksu ja lämmin asu?!? Sehän on muutenkin pienelle vauvalle tosi reilun kokoinen...


      • ........................
        kapalo kirjoitti:

        että sen ohuehkon vanupuvun (keltaraitainen) alla voi olla vaikka kuinka paksu ja lämmin asu?!? Sehän on muutenkin pienelle vauvalle tosi reilun kokoinen...

        Niinpä.


    • äiti/hoitaja

      Suuret kiitokset monenlaisista vastauksista... Toki vauvat ovat erilaisia kestämään kylmää ja lämmintä, toki se on huomioitava... Oli mielettömän kiva kuulla erilaisia vastauksia... Laittakaa lisää...

    • Vaikea valinta!

      Miusta on usein tosi vaikee päättää mitä vauvalle vaunuun päälle laittais!

      Jos on n.-5, laitan sisävaatteiden (= body, pöksyt sukat) päälle vaan toppapuvun ja sujautan vauvan makuupussiin. Niin ja tietysti jalkoihin neulotut töppöset ja käsiin lapaset, kaulurihattu päähän!

      Ennen lumia ja viileempiä tuulia (nollakelit) käytin "pelkkää" kevyttoppista (se pakkauksen raidallnen tai vastaava) makuupussin kanssa, joskus vähän vilttiä päälle.

      Alle -5 kun menee, lähemmäs -10, laitan toppapuvun alle villa-asun mut muuten vaatetus sama.

      Vauvan pää on kaulurimyssyllä hupun alla makuupussissa hikinen, siks en oo paksumpaa hattua pannu.

      Mittasin joskus lämpötilaa makuupussin sisältä (jonka sisässä vauva oli vielä toppapuvussa) ja se oli 25. Huono vertailla itseensä mut en itek nukkus sisälämpötilassa toppavaatteissa niin ku vauva siellä vaunussa makuupussissa tekee...

      Miusta taas tuntuu et toiset pukee kauheesti, ehkä meijän vauva on kuumakalle kun sairastumatta vaunuissa hyvin tuolla varustuksella on nukkunu. Aattelin nukuttaa vauvaa ulkona vaunussa hyvin vaatetettuna myös alle 10 asteen pakkasilla, lisään varustukseen vaan myssyä, tumppua ja töppöstä tarpeen mukaan JA laitan alle taljan. Jossain vauvalehdessä oli juttua ettei alle 10 asteen pakkasilla pitäs vauvaa nukuttaa mut meidän vauva ei sisälle nukahda joten uskon et järjen käyttö on nukutus- ja pukemisasiassa sallittua! Meidän vauva on siis 6kk.

      • äiti/hoitaja

        "vaikea valinta" mielstäni puet samalla tavalla, kun itse puin aikanani lapset... nuorin nyt jo kohta 5v. ja vanhin 11v ja siltä väliltä, eli 8v. Joten siitä on aikaa... mutta hoitolapseni (1,5v) puen juuri tuolla tavoin. Mutta jollain tavalla liian monilla liian vähän vauvelilla päällä. Kuitenkin sinne hönkäilee sitä viileää siitä aukosta.
        Mä myös usein mietin, että miten itse olisin siellä vaunuissa...


      • Vaikea valinta!
        äiti/hoitaja kirjoitti:

        "vaikea valinta" mielstäni puet samalla tavalla, kun itse puin aikanani lapset... nuorin nyt jo kohta 5v. ja vanhin 11v ja siltä väliltä, eli 8v. Joten siitä on aikaa... mutta hoitolapseni (1,5v) puen juuri tuolla tavoin. Mutta jollain tavalla liian monilla liian vähän vauvelilla päällä. Kuitenkin sinne hönkäilee sitä viileää siitä aukosta.
        Mä myös usein mietin, että miten itse olisin siellä vaunuissa...

        laitan aina vaunun "suulle" harson pyykkipojilla kiinni. Jos on oikein paha viima, laitan myös sadesuojan tuulensuojaksi. En tiijä pitäskö kovilla pakkasilla laittaa kaksikin harsoa ettei pikkuisen tarviis ihan jäistä ilmaan hengitellä!


      • äiti/hoitaja
        Vaikea valinta! kirjoitti:

        laitan aina vaunun "suulle" harson pyykkipojilla kiinni. Jos on oikein paha viima, laitan myös sadesuojan tuulensuojaksi. En tiijä pitäskö kovilla pakkasilla laittaa kaksikin harsoa ettei pikkuisen tarviis ihan jäistä ilmaan hengitellä!

        laitan myös aina harson... ei koskaan tiedä noista pikkulinnuistakaan, käyvät muutenkin nokkimassa vaunuja välillä jne...
        Ja juuri suojaa viimalta.


      • tuimaliini
        äiti/hoitaja kirjoitti:

        laitan myös aina harson... ei koskaan tiedä noista pikkulinnuistakaan, käyvät muutenkin nokkimassa vaunuja välillä jne...
        Ja juuri suojaa viimalta.

        Mun mielestä kanssa toi pukeminen on vaikea juttu. Eka vauva kyseessä, nyt 1 kk ja on joka päivä ollut ulkona. Olen pukenut aika tarkalleen samoin kuin vaikea valinta eli jos on alle -5, niin laitan sisävaatteiden päälle villapuvun, kevyen toppiksen, alusmyssyn ja villapipon laitan vielä toppiksen hupun päähän, kädessä on tumput ja jaloissa villasukat ja sitten makuupussiin. Jos on yli -5, niin sitten jätän villapuvun pois välistä. Vauva on ollut aina vaunusta otettaessa lämmin, ei hikinen ja eihän se varmaan nukkuiskaan, jos olis liian kuuma/kylmä?

        Mutta alkuun sitä oli tosi epävarma olo, varsinkin kun neuvolan tädin vaatetusohjeet olivat minun mielestäni aika ylimitoitetut... Sen mukaan olis saanut laittaa päälle koko vaatekaapin melkein :) Oman järjen käyttö lienee tässäkin asiassa sallittua.


    • Terkut

      Sisävaatteet villapuku lämpöiset tossut ja kintaan toppapuku lämmin lakki ja vielä makuupussi vielä filtti ja vaunusuoja

    • SAATANAAAAAAAAAA

      Pakkopaita eikä nyt ole mikään vitun talvi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1661
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      5
      1275
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe