Miten uskoa jumaliin?

Milla

Joo elikkä tämä on nyt tyhmä kysymys. Miten nykypäivänä voi uskoa jumalaan tai jumalattareen? Kova maailma on tehnyt musta ateistin, mutta haluaisin muuttaa asiaa. Mua vaivaa tämä uskonpuute.
Kertokaa syitä, miksi jumala ja jumalatar on olemassa? Mistä sen tietää? Mistä saa voimaa uskoa?
Olen aika rationaalinen ihminen, ja tartten mm todisteet jumalan olemassaoloon (mitä ei ikinä tule löytymään).

Oonko ikuisesti pimennossa? :(

4

656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harmaavaris

      Todisteita jumalan tai jumalattaren olemassaolosta tuskin kukaan voi antaa toiselle.

      Maailma ei ole niin kova paikka kuin uutiset antaa ymmärtää, otamme vain ne hyvät asiat joskus itsestäänselvyytenä. Todella pahat asiat johtuvat ihmisistä, eivät jumaluuksista.

      Minulle olisi vaikeampaa ymmärtää sitä, miksi jumaluudet ylipäätään puuttuisivat aktiivisesti meidän olemassaoloomme, tai yrittäisivät muokata ihmiskuntaa johonkin suuntaan. Todennäköisesti he(kin) odottavat ihmiskunnan kasvavan siihen pisteeseen asti, jolloin erimielisyyksiä ei ratkaista itsemurhapommein tai sodin. Muutenhan tuntuisi, että jumaluudet ovat valinneet puolen tässä mikroskooppisen pienellä mittakaavalla mitattavassa asiassa.

      Tämä tosin sellaisen ihmisen näkövinkkelistä, joka vakaasti uskoo suurempaan voimaan.

    • Jumalainen

      Ehkäpä ei tarvitse niin paljoa kiinnittää huomiota ajatuksiin väitteiden totuusarvoista ja käsitteiden olemassaoloihin ja olemattomuuksiin, kuin kehittää luottamusta, että kaikki tapahtuu loppujen lopuksi niin kuin on tarkoitettu, että myös omat tekosi ovat jumalisia, arvotti tekoja ja tapahtumia kulloinenkin mielipide milloin hyväksi, milloin huonoksi.

      Luottamusta voi kehittää esimerkiksi luopumalla uskomuksesta, että mieli on pelkästään fyysisten aivojen tuote.

    • Asetetaanpa kysymys näin päin:
      Haluatko välttämättä uskoa johonkin "ylhäältä annettuun" evankeljumiin (olipa sen sepittäjä sitten Paavali, Muhammed tai Gardner)

      vai

      Olisiko mielenkiintoisempaa kokeilla, voiko havaitun todellisuuden selittää muutenkin kuin valmiin sapluunan mukaan?

    • Jos olet rationaalinen ihminen, niin kertoisitko minulle, miten voi olla mahdotonta, että olisi jokin jumala. Eihän sitä tarvitse palvoa tai siihen uskoa. Mutta eikö olisi täysin mahdollista, noin teoreettisesti. Jokin.

      Jos tälläinen olisi, niin haittaisiko se?

      Jos tälläinen olisi, eikö siitä saisi tukea?

      Jos tälläinen olisi, miksei se voisi olla juuri sellainen, kuin millaista tarvitsemme?

      Jos voimme luoda itsellemme jumalan, jollaista tarvitsemme, niin miksemme sellaista loisi? Kerro minulle, rationaalisesti, miksemme loisi itsellemme jonkinlaista mystiikkaa?

      "Oonko ikuisesti pimennossa? "
      Olet, ja niin olen minäkin:
      "mutta me emme ole kahden, meitä on monta tuhatta miljoonaa"
      -hassisen kone, odotat

      "Kova maailma on tehnyt musta ateistin, mutta haluaisin muuttaa asiaa."
      Muutama asia:
      "stop trying to hit me, hit me"
      -Matrix, said by Morpheus

      "-Don't try to bend the spoon, it is impossible. Just try to relise the truth, said bizarre kid
      -What truth, asked Neo
      -There is no spoon"
      -Matrix

      "Kylmä ja kova maa
      Mun kotimaa isieni maa
      Karu kansa ja kova maa
      Mun oma maa
      Kuunnelkaa kun se laulaa"
      -A.P. Sarjanto, Kova maa


      Älä pyri uskomaan. Usko. Älä välitä niinkään siitä, onko se totta, tiedä, että se ei ole. Älä niinkään keskity siihe, mikä on totta ja mikä ei, vaan enemmänkin siihen, mikä on tärkeää ja mikä ei. On tärkeää säilyttää otteensa maailmaan, siispä älä anna fantasian viedä sinua. On tärkeää kestää tämä kylmä ja kova maa, siispä hanki itsellesi pieni soma lämöinen koto omaan mieleesi.

      Minulla ei ole ollut ongelmia pitää todellisuus, ja fantasia erillään. En usko että kenelläkään on.

      Mielestäni luonnonuskonnot ovat yksi parhaista tavoista luoda ihmiselle kuva itsestään rituaalisena olentona. Se opettaa näkemään itsensä osana kaikkea, joka on tärkeää hahmottaa.

      Tiedä totuus, nauti saduista. Tarvitseko enempää?

      Muista myös "ihmeparantumiset". Rituaaleilla voi parantaa itseään, jos mieli uskoo parantuneensa, saattaa keho jopa parantaakkin ihmisen.


      Toivottavasti ymmärsit

      Ja toivottavasti wiccat eivät pahastu, vaikka opetankin erilaista "polkua" kuin te.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      8109
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4592
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2230
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2119
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1935
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1805
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1736
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1716
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe