uniapnea

olavi

On se kumma,kun ei uniapnealla pääse eläkkeelle,olen ajanut linjaautoa ammatikseni kohta 26V. ja olen monta kertaa ollut nukahtaa bussin rattiin!

Työ vuoroni olen tehnyt aina kofeeni tablettejen ja energia juomien avulla,joita molempia kuluu työpäivän aikana 4kpl ja pulloa!

Minulla on keskivaikea/vaikea uniapnea.

Ikää on alle 50v.

No,nyt on tässä kuussa tulossa eläkelautakunnan päätös,3 valitus vetämässä!

En yksinkertaisesti pysy hereillä töissä,enkä koulun penkillä!

9

1664

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysynpä vaan

Hei,

Olen samaa mieltä kanssasi. Olen itse 35v. mies ja sairastan epilepsiaa. Ja musta kyllä olis aika helpottaa sun elämää eläkkeelle pääsyn suhteen. Jokin menee kyllä väärin.

Kysyisin sulta yhtä asiaa vakavasti. Kuinka yllättäen uniapnea kohtaus tulee. Tuleeko väsymys varoittamatta vai huomaako sen jotenkin etukäteen että alkaa väsyttämään?

• potilas

Oletko saanut hoitoa tai mitään neuvoa uniapnean hoitoon lääkäriltäsi?

• Shoit

Onko sinulla mitään hoitoa sairauteesi? Kuten C-papia? Yleensä paineilmahoidon kanssa voi viettää normaalia elämää, kuten käydä myös töissä.

Harvemmin hoitamattomalla uniapnealla vielä eläkkeelle pääsee.

• Nimetön

kyllä on cpap-laite,paineella 14,
        ei auta virkeänä pitämään!

Ollut käytössäni 5 vuotta.

• Kissanainen

Kyllä apnealla eläkkeelle pääsee,mutta tuo ikä kun ja juoa on alle 50 v niin uudelleen koulutukseen ne laittaa.

Olen itte ollut todistamassa kun eräs raskaanliikenteen kuski sai eläkepäätöksen.40v ratissa,cpapin paine 10,kaikenlaista muutakin ongelmaa ja ikä 57.

SE ON kamala tunne kun herää ratin takaa ja ajaa,olipa kyseessä mikä ajoneuvo hyvänsä.Itte olen nukkunut traktorin rattiin ja hauton.
      Kaikenlaista ränää terveyden kanssa ,mutta eläkkeelle en halua,IKÄ 40.Kiloja pois rajusti,liikuntaa jos kerkeän ja jaksan,kaikkea iloa elämään ja ennen kaikkkea säänällisyys elämään ja varsinkin ruokailuun.3 tunnin välein jotain pientä ja terveellistä ja laihdut ittestään.

Oletko ollut kuntoutuksessa? SE kannattaa...vaikka ei uskoisi heti.Hakeennut ihmeessä.Ei se eläkkeelle pääsy tautia poista ja elämänhaluja korjaa.Olisko niin kumminkin että olet leipääntynyt työhösi,kuten me monet alle 50v jo alamme olla?

• Olavi

Olen ollut kuntoutuksessa,Hoikan kuntoutuskeskuksessa,hyvä kuntoutus,ei moitteen sijaa!

Olen sairastanut koko ikäni uniapneaa,ja ollut laiha; 55-65kg koko ikäni,paitsi nyt viimeisen vuoden aikana laihduttanut 116kg;sta 84kg!

En varsinaisesti ole kyllästynyt työhöni,mutta,jos minulle sattuu vahinko,joudun maksamaan ne omasta pussista,sillä vakuutusyhtiöt eivät ala korvata uniapnetikkojen vahinkoja!

Lisäksi olen leipääntynyt koko Suomalaiseen yhteiskuntaan,että haluan muuttaa kokonaan pois tästä maasta,enkä suostu uudelleen koulutukseen,ainakaan Suomessa!

Minua on kohdeltu viimeisen 1½vuoden aikana todella kaltoin yhteiskunnan puolelta,enkä anna ikinä sitä anteeksi!

• Olaviu
        Olavi kirjoitti:

Olen ollut kuntoutuksessa,Hoikan kuntoutuskeskuksessa,hyvä kuntoutus,ei moitteen sijaa!

Olen sairastanut koko ikäni uniapneaa,ja ollut laiha; 55-65kg koko ikäni,paitsi nyt viimeisen vuoden aikana laihduttanut 116kg;sta 84kg!

En varsinaisesti ole kyllästynyt työhöni,mutta,jos minulle sattuu vahinko,joudun maksamaan ne omasta pussista,sillä vakuutusyhtiöt eivät ala korvata uniapnetikkojen vahinkoja!

Lisäksi olen leipääntynyt koko Suomalaiseen yhteiskuntaan,että haluan muuttaa kokonaan pois tästä maasta,enkä suostu uudelleen koulutukseen,ainakaan Suomessa!

Minua on kohdeltu viimeisen 1½vuoden aikana todella kaltoin yhteiskunnan puolelta,enkä anna ikinä sitä anteeksi!

Eläkepäätös tuli vähän ennen joulua ja oli kielteinen,eikä siihen saanut enään valittaa!

Nyt jätin uudet eläkepaperit vetämään,eli taasen odottaa kuukausien odottelu!

• Kissanainen
        Olavi kirjoitti:

Ymmärän tilanteesi.. varmaankin jollainlailla(eihän kukaan pysty asettumaan täysin toisen housuihin ja elämään),mutta samaa tautia kun poden voisin ajatella että ymmärän mistä puhut.

Olin itte kuntoutuksessa nyt syksyllä.Sillä kun aikani kuuntelin noita luentoja niin viimmein kysyin lääkäriltämme eräälläluenolla seuraavaa;

"Onko uniapnea seurausta siitä että A-tyypin ihminen (a-tyyppi on puurtja joka pistää itsensä likoon aina paikkaa ja aikaa kysymättä,huoltaa vastaa,johtaa jne.)puskee itsensä lopuunpalamiseen itsenä terveyden kustannuksella.(Eli siis tehdääntyötä liikaa ja sen seurauksena jää liikunta ,terveet elämäntavat,ystävät ja jopa perhe.)Tulee liika kiloja ,liikunta jää kun ei kerkeä muka, viimmein hermoa rassaa kun ei jaksa ja työ ei suju on väsynyt.
        Eli onko onko a-tyyppisyys altistava tekiä uniapnealle?"

Eipä osannut lääkäri vastata.Kysyin sillä tätä kun ryhmäsämme oli kaikki 10 aika vahvasti a-tyyppejä.Pitkään sairastaneita suurin osa. Joillakin muutakin vaivaa jo,mutta hermoa rassannu jokaisella,jollakin mieliala lääkkeetkin ollut, mutta ei enään kun ei halunnut käyttää.Raskasliikenne vahvasti edustettuna ja hermo tiukalla kun ei pääse rattiin.

Olisko mahdollista että olisit tullut jollain tapaan väärin ymmärretyksi..siis oletko malttanut esittää lääkärissä asiasi nyt asiallisasti.Oletko lukenut hylkäyspäätösten pienet perustelutekstit huolella ja ajatuksella,niistä löytyy usein se porsaanreikä johon vois tarttua?

Hyvä mies mikä siinä uudelleen koulutusessa on niin pahaa?Eikö se voisi olla uuden alku.Eihän se tautia poista ainakaan kokonaan,mutta jos uusi ammatti olisi kiinostava jollain tapaa edes niin et tarvihtisi pelätä vahinkoa.Helpottaisi henkisestikkin,eikö niin.
        Eihän täällää suomessa kukaan väkisin pidä,mutta mistä muusta maasta löydät tälläisen sosiaaliturvan kun täältä?Eikä se kuolutukseen hakeentuminen ole ainakaan sen helpompaa ulkomailla kun täällä.

Älä luovuta elämässä on vielä paljon hyvää täällä koto suomessakin.Ei tämä elämä mullakaan helppoa ole,itku pääsee lähes joka päivä.Olen ajatellut että onni ei tule etsinen vaan eläen.NYT voi sanoa että mättää ja KUNNOLLA,vaan kun olen tännekkin asti selvinnyt elämässä näistä kaikista kolhuista niin selviän hautaankin asti.
        Olen yrittäjä,kohta pyöreitä vuosia työssä,velkaa paljon ,eu puristaa,lapset murkkuja,ukolla salarakas ja luulee etten tiedä kuka on,sydän loppu joudun leikkaukseen,,kuka hoitaa työni ja perheeni vai onko mitteritehtaalle eukollalähtö onko jo uus ja parmpi tilalle tulossa.
        Muuten olen tavallinen suomalainen nainen,periksin en anna ja minkä teen teen kunnolla.Olen pitänyt tavoiteenani käyttää vähemmän aikaan selittämiseen miksi tein jokun työn huonosti kun ite työn tekemiseen.
        Herrojen kanssa tapellut millon mistäkin asiasta ja jos ei ole onnistunut olen käynyt murkkaa potkimassa ja vilkassut peiliin että kuka se meinaa luovuttaamitä häh?

Eikun ulos ylös ja lenkille ja hikipintaan, kyllä se siitä lähtee!

• Olavi
        Kissanainen kirjoitti:

Ymmärän tilanteesi.. varmaankin jollainlailla(eihän kukaan pysty asettumaan täysin toisen housuihin ja elämään),mutta samaa tautia kun poden voisin ajatella että ymmärän mistä puhut.

Olin itte kuntoutuksessa nyt syksyllä.Sillä kun aikani kuuntelin noita luentoja niin viimmein kysyin lääkäriltämme eräälläluenolla seuraavaa;

"Onko uniapnea seurausta siitä että A-tyypin ihminen (a-tyyppi on puurtja joka pistää itsensä likoon aina paikkaa ja aikaa kysymättä,huoltaa vastaa,johtaa jne.)puskee itsensä lopuunpalamiseen itsenä terveyden kustannuksella.(Eli siis tehdääntyötä liikaa ja sen seurauksena jää liikunta ,terveet elämäntavat,ystävät ja jopa perhe.)Tulee liika kiloja ,liikunta jää kun ei kerkeä muka, viimmein hermoa rassaa kun ei jaksa ja työ ei suju on väsynyt.
        Eli onko onko a-tyyppisyys altistava tekiä uniapnealle?"

Eipä osannut lääkäri vastata.Kysyin sillä tätä kun ryhmäsämme oli kaikki 10 aika vahvasti a-tyyppejä.Pitkään sairastaneita suurin osa. Joillakin muutakin vaivaa jo,mutta hermoa rassannu jokaisella,jollakin mieliala lääkkeetkin ollut, mutta ei enään kun ei halunnut käyttää.Raskasliikenne vahvasti edustettuna ja hermo tiukalla kun ei pääse rattiin.

Olisko mahdollista että olisit tullut jollain tapaan väärin ymmärretyksi..siis oletko malttanut esittää lääkärissä asiasi nyt asiallisasti.Oletko lukenut hylkäyspäätösten pienet perustelutekstit huolella ja ajatuksella,niistä löytyy usein se porsaanreikä johon vois tarttua?

Hyvä mies mikä siinä uudelleen koulutusessa on niin pahaa?Eikö se voisi olla uuden alku.Eihän se tautia poista ainakaan kokonaan,mutta jos uusi ammatti olisi kiinostava jollain tapaa edes niin et tarvihtisi pelätä vahinkoa.Helpottaisi henkisestikkin,eikö niin.
        Eihän täällää suomessa kukaan väkisin pidä,mutta mistä muusta maasta löydät tälläisen sosiaaliturvan kun täältä?Eikä se kuolutukseen hakeentuminen ole ainakaan sen helpompaa ulkomailla kun täällä.

Älä luovuta elämässä on vielä paljon hyvää täällä koto suomessakin.Ei tämä elämä mullakaan helppoa ole,itku pääsee lähes joka päivä.Olen ajatellut että onni ei tule etsinen vaan eläen.NYT voi sanoa että mättää ja KUNNOLLA,vaan kun olen tännekkin asti selvinnyt elämässä näistä kaikista kolhuista niin selviän hautaankin asti.
        Olen yrittäjä,kohta pyöreitä vuosia työssä,velkaa paljon ,eu puristaa,lapset murkkuja,ukolla salarakas ja luulee etten tiedä kuka on,sydän loppu joudun leikkaukseen,,kuka hoitaa työni ja perheeni vai onko mitteritehtaalle eukollalähtö onko jo uus ja parmpi tilalle tulossa.
        Muuten olen tavallinen suomalainen nainen,periksin en anna ja minkä teen teen kunnolla.Olen pitänyt tavoiteenani käyttää vähemmän aikaan selittämiseen miksi tein jokun työn huonosti kun ite työn tekemiseen.
        Herrojen kanssa tapellut millon mistäkin asiasta ja jos ei ole onnistunut olen käynyt murkkaa potkimassa ja vilkassut peiliin että kuka se meinaa luovuttaamitä häh?

Eikun ulos ylös ja lenkille ja hikipintaan, kyllä se siitä lähtee!

Niin,tapaukseni on huvittava kaikenkaikkiaan!

En suostun uudelleenkoulutukseen,koska yhteiskunta on kohdellut tosi kaltoin!

Esimerkkinä mainitsen,että jouduin asunnottomaksi reilu vuosi sitten,avioeron myötä,mutta sosiaalihuolto ei auttanut minua asunnon hankinnassa,vaikka minulla oli tiedossa vuokra asunto!

Meinasivat,että raitis mies,alkoholistien asuntolaan asumaan!

Varmaan yhteiskunta on säästänyt avullani niin paljon rahaa,että kyllä siitä minullekkin voisi heruta jokunen euro,kun olen hädässä!

En yksinkertaisesti halua asua Suomessa!!!

Kyllä Suomalainen yhteiskunta ei ole hyvinvointi valtio,vaan pahoinvointi valtio!!!

Näkeehän sen,että tämä maa on myyty ulkomaille,ennustan,että 10 vuoden sisään,maailmankartalla ei ole Suomi nimistä valtiota,vaan se on myyty muille!!!

Esim. sähkölaitokset omistaa Ruotsalainen Vattenfall,Nokiaa ei Suomalaiset omista montaa prosenttia!!!

Äkkiä pois konkurssi kypsästä maasta!!!

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      91
      5896
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4762
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      93
      3001
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      26
      2780
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      25
      2036
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1486
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1047
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1018
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      940
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      754
    Aihe