hopeointi

asteri

onnistuisko pienimuotoinen hopeointi kotikonstein?
Olen tehnyt ihania koruja kuparilangasta mutta vielä ihanempia ne olisi hopeoituina, voisi vaika säilyttää malleina kotona.

11

11203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nescio

      "kotikonstein" ei 'hopeointi' onnistu, ellet käytä hopeamaalia tai lakkaa tai vastaavaa.. opiskelen alaa, ja koulullamme on lukkojen takana hopeointihuone.. useampi allas, joissa on huuhteluvesiä, rasvanpoistokylpy, ja itse hopeointi-allas, laimeaa syanidia johon johdetaan tietynvahvuinen sähkövirta (kuten muihinkin altaisiin), ja altaassa olevat hopea-anodit johtavat hopeoitavaan kappaleeseen puhdasta hopeaa.. eli kotiin ei heppoisin perustein kemikaaleja anneta. pitää ola luvat.

      jos kiinnostaa, voit kysyä jostain kultasepänalan liikkeestä (tai paremminkin pajasta jossa tehdään koruja paikan päällä) hopeointimahdollisuutta.. tai kipaise jollain koululla missä opetetaan kultasepänalan juttuja. tuskin maksaa paljon, koska hopean määrä on minimaalinen mitä kuparin pintaan tarttuu, tosin työstä voidaan velottaa summa, sepästä riippuen.

      hopeointi kuluu käytössä nopeasti pois ja tummuu. mitäs jos vastaisuudessa kokeilisit tehdä koruja oikeasta hopealangasta? ei tule kalliiksi, kun ottaa huomioon että kyseessä on kuitenkin jalometalli.tässä pari linkkiä mistä voi kysellä ja katsella.
      Lahti, Mannaz
      http://koti.phnet.fi/mlempine/Sivut/Home.html

      postimyynti, monet kaverini ovat tilanneet tämän kautta erityisesti helmiä. (kimppatilaus halvempi rahtimaksujen takia)
      http://www.slojd-detaljer.com/Butik/default.asp

      toivottavasti tästä oli apua edes vähän..
      mukavaa joulunodotusta:)
      -Nescio

      • Jalmari

        Kyllä pitäisi onnistua varsin yksinkertaisillakin välineillä.

        Esim. menetelmä hopeapeilin valmistamiseksi.

        Pieni määrä hopeanitraattia liuotetaan koeputkessa veteen ja liuokseen lisätään sen verran ammonjakkia, että aluksi syntynyt ruskea sakka juuri liukenee. Näin saatu ammonjakkinen hopeasuola pelkistyy metalliseksi hopeaksi, kun liuokseen lisätään vähän formaliinia, rypälesokeria tai muuta pelkistävää ainetta ja liuosta tarvittaessa lämmitetään varovasti vesihauteessa.
        (Heinänen- Norkama Käytännön kemiaa 1972 wsoy)

        Hopeapinnoitteen pitäisi kaiken järjen mukaan pelkistyä muillekin pinnoille kuin ainoastaan lasille. Ainakin muoviesineitä metalloitiin ennen muinoin kyseisellä menetelmällä. Hopeionnin päälle saatiin sähkökemiaalisesti haluttu metallipinta.
        (pilailetteko tohtori Feinman?)


    • asteri

      Kiitoksia vaan oikein paaljon.

    • jarip

      mulla on hopeointi välineet kotonanani, kun teen koruja ja sormuksia, myös kultaamaan pystyn, jos olet kiinnostunut niin ota yhteyttä.!

      • pee-hoo

        Vieläkö harrastat hopeointia ja kultausta? Olen kylläkin ruotsissa asuva kaveri mutta en ole löytänyt täällä sellaista kaveria joka tekee kotonaan.Ei minulla niin kovin paljon ole mutta, harrastuksena teen jotain koruja.
        Vanha metallimies.


      • löytöjä

        moi jarip
        minä tarttisin tietoa kuprilla galvanoinnista anodi ja ...mitä tarvitaan galvanointi nesteeseen ja sitten vain kuparia ja sähköä tein juttuja 25 v sitten en enää muista mitä siinä litkussa oli oisko sulla ideoita oma os [email protected]


      • Piirotar

        Onnistuuko kuluneiden alpakka aterimien hopeointi uudelleen???


    • kurssi

      Tule lahden jalo-ja korukivikerhon viikonloppu kurssille tekemään sormuksia oikeasta hopealangasta, niin ei tarvitse murehtia hopeoimista ja sormukset kestää kovaakin käyttöä. Raaka-aineet maksaa alkaen reilut pari euroa sormusta kohti, riippuen minkälaisen tekee ja minkä kokoisen. Seuraavasta nettiosoittesta löydät asiasta lisää tietoa www.kivikerho.fi
      Vielä siellä ei välttämättä näy kaikki kevään kurssit, mutta lähiaikoina ne pitäis sinne ilmaantua.

    • löytöjä

      oletko kysynyt kultasepältä mitä maksaisi korusi hopeointi itse voisit tehdä perustyöt puhdistus laimennetulla hapolla jne ja sen jälkeen koruun ei sormilla kosketa vaan käärit paperiin ja kultasepälle näin kaikkein halvin kysy neuvoa häneltä

    • Anonyymi

      Jos onnistut saamaan laimeaa kaliumsyaniidia elektrolyytiksi niin pieniä esineitä kuten pilkkejä ja koruja onnistuu hopeoimaan ihan pelkällä pariston virralla kytkemällä johdot napoihin vaikka juottamalla. Toiseen johtoon oikeaa puhdasta hopeaa ja toiseen hopeoitava esine. Aika nopeasti syntyy ohut hopeinen pinta esineeseen. Nämä molemmat lilluvat siinnä elekrolyytissä sen hopeoinnin ajan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      140
      10192
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2944
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      204
      2769
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2097
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1566
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe