Koulukuvat

hinnat taivaissa!!!

Melkoista rahastusta nykyään nuo koulukuvat.
Hirveä huuto ja tappelu lasten kanssa kotona siitä, että mitkä kuvat maksetaan. Kaikenlisäksi
opettajat haluaa koulussa,että oppilaat tuovat
tarrakuvan joka vuosi muistoksi eli jälleen taas tänä vuonna täytyi ottaa koko satsi (yli 30 €)
Jostain luin, että opettajat saavat provision
oppilaiden lunastamista kuvista, joten onkin
oma lehmä ojassa, kun keräillään "muistoja".
Mikä lääkkeeksi tähän hirveään rahastukseen??

16

1789

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • deed-

      kenen leipää syöt, sen lauluja laulat, sulla on oikeus päättää, otatko kuvat vai et. Minä sanoin ei, luokkakuva otetaan, ei muuta. Seuraava kuvasatsi rippikuvien jälkeen on joko inttikuva, passikuva tai yo-/muu valmistujaiskuva.
      Ei niitä ole pakko ottaa. Laitat vaan tylysti takasin, mitä niistä lasten kanssa tappelet.

      • samaa mieltä

        Meillä kans vanhemmat päättää mitä kuvia otetaan. Ja en meinannu ottaa kaikkia. Meillä ei kyllä oo tullu koulusta mitään infoa et ois pakko antaa opelle tarrakuva... sano opelle et maksa tai on ilman, ihme juttu!


    • ope

      Hihii, onpa hassua jos oikeesti jossain opet ilmoittaa haluavansa, vallan vaativat lasten tarrakuvat. Vähän vaikee uskoa, että noin olis. Mut onhan meistä moneksi...
      En oo koskaan kuullu, että opet sais mitään provikkaa kuvista. Sen sijaan digikamera on kuvafirmasta saatu koulun ja siten myös lasten käyttöön. Ei sellainen opeprovikka olisi varmaan laillistakaan.

      • Anonyymi

        Hihii, niin. Kokemukseni mukaan opet tuskin malttavat päästä eroon vekaroista lukuvuoden päättyessä. Saati jotain muistoja kerätä, onpa hassua tosiaan.


    • väkisin

      Miten niin täytyy??? Kuka sua siihen pakottaa? Itse sä valitset siitä mitä otat ja mitä et. Itse otin kotiin näytille yhden ison sarjan ja kotona valitsin mitä otetaan. Otetiin luokkakuva ja yksiarkki pieniä kuvia jossa oli pari isoa. Se riitti, ja loput takasin. Millään koko koulun kuvilla me ei tehdä mitään, passikuvat ym tarrakuvat on sitä rahastusta. Jos niitä ei tarvi, ei niitä myös sillon oteta.
      Ethän sä kaupastakaan ota kaikkea mitä siellä halvalla on tarjolla vain sen takia ettet kehtaa olla ostamatta?!
      Ei opettajalla ole oikeutta vaatia just tarrakuvaa! Onhan sillä luokkakuva lapsista ja jos haluu sille kuvan antaa, niin yhdessä arkissahan on monta pientä. Tarroilla ei sinänsä tee mitään, tai postimerkkikuvilla. Huijausta!
      Hyvä ihme sentään. Eihän edes yhtäkään kuvaa ole pakko ottaa. Sinähän sen päätät. Älä sorru painostuksen alle ihminen.

      • ope

        En usko, että kukaan ope VAATII tarrakuvia ja sen perusteella sinun pitäisi tilata kuvat. Taitaapi lapsesi vedättää sinua nyt pahemman kerran! Itse olen sanonut lapsille, että JOS haluatte antaa/vaihtaa kanssani, mielelläni otan kuvan muistoksi. Samalla olen painottanut, että homma on täysin vapaaehtoista!

        Toi on totaalista puppua, että yksittäinen ope saisi jotain proviikkaa kuvista! Firmat saattavat jotakin kyllä antaa, mutta koulun yhteiseen käyttöön ja ennenkaikkea OPPILAIDEN EDUKSI!


      • anteeksi mokani! : )
        ope kirjoitti:

        En usko, että kukaan ope VAATII tarrakuvia ja sen perusteella sinun pitäisi tilata kuvat. Taitaapi lapsesi vedättää sinua nyt pahemman kerran! Itse olen sanonut lapsille, että JOS haluatte antaa/vaihtaa kanssani, mielelläni otan kuvan muistoksi. Samalla olen painottanut, että homma on täysin vapaaehtoista!

        Toi on totaalista puppua, että yksittäinen ope saisi jotain proviikkaa kuvista! Firmat saattavat jotakin kyllä antaa, mutta koulun yhteiseen käyttöön ja ennenkaikkea OPPILAIDEN EDUKSI!

        ...


    • otin

      pelkät tarrakuvat ja loput lähetin takas.en myöskään halunnut maksaa 32e yhdestä ja samasta kuvasta mikä oli monena eri kokona.

    • aikuinen

      se näyttelee luokkakuviaan omille lapsilleen, että tuommoinen oli äiti tai isi tokalla. mistäs näytät, ellei kuvaa oo. luokkakuvakin usein epäonnistuu ja on kauempaa otettu. ite oon ottanut kaikki koulukuvat aina ja kovasti on tykänneet niitä kavereiden kanssa vaihdella. yhessäkin oli pojalla musta silmä jääkiekkopelistä ja tytöllä ekalla etutukka nyrhitty, kun oli ite käyttänyt saksia vähemmän menestyksekkäästi. ja kovasti tykkäävät nyt (iät 21 ja 24). eikä yhtään harmita enää se "rahanmeno".

    • äitee +4

      varsinkin nuo firmat jotka ottavat vain koulukuvia osaavat todella hinnoitella! Ja jos palautat jotakin et saa alennusta jolloin maksat saman summan joka tapauksessa pienemmästä määrästä kuvia...

      Pisteet meneekin nyt päiväkodille joka otatti kuvapaketiksi sellaisen jossa kaksi isompaa kuvaa (saa mummeille sun muille..)ja tarra-arkki sekä ryhmä. Hintakin parissa kympissä!!

      Viimeisin vihulainen on tuo koko koulun yhteinen kuva jossa muutama näkyy ja loput on piilossa..

      Tuli meinaan samalla viikolla neljän mukulan kuvat ja summa oli aika komia.. no, osa onneksi lähti takaisin lasten harkinnan mukaisesti!!

      • NtiKarma

        Ajattelin tuoda hieman toisenlaista näkökulmaa..
        Mielestäni koulukuvat ovat kohtuuhintaisia.Valokuviin liittyy niin paljon sellaisia maksuja mitä ei asiaan perehtymätön aina tiedä,valitettavasti.
        Yritän nyt summata tähän asioita, jotka vaikuttavat valokuvien hintaan:
        -valokuvaaja tarvikkeet (salamat,taustakankaat,salamaheijasteet,kamerat, kuvaajan aika..)
        -valokuvapaperi(ei mitään halpaa tulostinpaperia)
        -filmien kehitykseen tarvittavat kemiat (suht kalliita, hinta riippuu merkistä)
        -filmi
        -kuvien kehitykseen tarvittavat kemiat
        -labrakamat
        Noista kertyy jo aika huikea summa rahaa.Tietysti on niitä paljon jo nykyään, ketkä ovat siirtyneet digikuvaukseen.Siinäkin tulee silti kustannuksia esim. uudesta kamerasta/kameroista, niihin tarvittavista objektiiveista, salamavaloista ja yllä mainitsemistani studiolaitteista, tietokoneesta, kuvankäsittelyohjelmasta, papereista jnejne.
        Valokuvaus on uhanalainen ala nykyään ja harmittaa miten vähän ihmiset ovat sitä valmiita tukemaan.Itsellä ei vielä ole omia lapsia, esikoinen vasta masussa, mutta kun hänelle joskus kouluunlähtö koittaa, niin varmasti maksetaan hyvistä koulukuvista.


    • Opettaja Minäkin

      Emme todellakaan saa provikkaan. No okei, omat kuvat saa ilmaiseksi, mutta mitä sellaisilla tekee? Ei juuri mitään.

      Ennen kuvausta pitää jakaa lappuja ja huolehtia niistä. Kun kuvat tulevat, ne pitää jakaa ja koko tunti menee yleiseen hälinään. Jotkut ovat olleet sairaita tms. ja pitää selvittää ja huolehtia uusintakuvauspäivä.

      Kamala homma ja kalliita kuvia. Pitääkö kuvaus todella olla joka vuosi? Eikös joka toinen vuosi riittäisi ihan hyvin?

    • Yks vaan

      Ehdottaisin, että jos haluat pieniä kuvia, niin menet semmoiseen "kuvanottokoneeseen", joita joissain marketeissa on. Niihin kun syöttää muutaman euron, niin jopas kuvia tulee. Laatu on sama kuin valokuvaajan ottamassa.

    • opepope

      Tuo opettajien saama provisio tarvitsisi kyllä muutakin perustelua kuin "jostain luin". Ei vielä vakuuta, joten kaivelehan lukemastasi lähteestä tiedot esille ja laita tähän ketjuun.
      Miksi muuten asiallisessa viestissäsi haluat ikään kuin ohimennen, sivulauseessa, liata opettajien ammattikuntaa? Onko kyseessä nyt todellakin vain koulukuvat vai jokin muu?

      • Anonyymi

        Ainahan näistä asioista keksitään juttua, pienistä rahoista sinänsä kysymys kun koulu kuvasta
        Mukavaa se on lapselle nähdä aikuisena millainen on ollut missäkin iässä .


    • Anonyymi

      Jo on huolet. Itse olen aina ottanut jokaisen kuvan niitä eroittelemata, ja minulla on ollut enemmän lapsia kun yksi. Pieni raha muistosta millainen lapsi oli milläkin ikäkaudella

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1681
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1309
    4. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1307
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe