Kati?

Tiina1

Hei!

Joulu on tulossa. Onko enemmän valoa näkyvissä? Voiko isäsi paremmin? Onko kukaan läheinen jo myöntänyt sinulle olevansa väärässä, kun arvostelee vaihtoehtopohdintojasi? Oletko jo käynyt keskustelemassa sosiaalityöntekijän kanssa?

2

526

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kati

Muutin sunnuntaina veljeni luokse. Tilanne on ainakin nyt väliaikainen, olen täällä niin kauan, kun siltä tuntuu. Päätin kuitenkin, että ennen helmikuuta en mene takaisin kotiin, tulee sieltä sitten minkälaista lupausta tahansa.
      Ilmoitin perjantaina isälleni, että muutan. Hän sanoi, ettei ole mielissään, mutta ymmärtää ratkaisuni. Hänelle kuitenkin puhuin epämääräisestä ajasta, jonka täällä vietän. Luulen, että hän kuvittelee minun palaavan viikon sisällä. Toiselle veljelleni en maininnut muutostani mitään, koska sopivaa tilaisuutta ei ollut. Minun piti kyllä kertoa, mutta silloin kun olisin kertonut, hänelle tuli pari kaveria, enkä heidän aikanaan viitsinyt.

Lainasin joskus veljelleni, jonka luona nyt asun, vuokrarahat, joita hän ei ole vielä maksanut takaisin. Sovimme, että saan asua ainakin kaksi kuukautta maksutta täällä, ja sen jälkeen tilanne katsotaan uudestaan. Tammikuussa täytän kuitenkin jo 17, jolloin saan paremmin tukia, ja mahdollisesti muutan omilleni.

Ajattelin, että jos he (isäni ja toinen veljistäni) eivät tule toimeen tai pysty elämään/hoitamaan kotiamme ilman minua, niin se ei ole minun ongelmani. Käyn hoitamassa koiramme niinä päivinä, kun minulla on lenkitysvuoro.
      En sanonut muutostani muille kuin isälleni ja tietysti veljelleni, jonka luokse muutin. Nyt asiasta kuitenkin koko perhe, ja osa sukulaisista. Minusta on varmasti puhuttu paljon roskaa, syyllistetty ynnä muuta, mutta nyt en jaksa välittää.
      Olo on todella hyvä, itsevarma ja tuntuu, että kaikki kääntyy tavalla tai toisella hyväksi. Vaikka asunkin veljeni kanssa yksiössä, on se parempi kuin kotona oleminen. Sitäpaitsi veljeni on täällä niin vähän, että tuntuu kuin asuisin yksin. Koulukin sujuu paremmin, kun ei tarvitse murehtia muita. Sitäpaitsi on mukavaa, kun tänne tullessa voi olla tyytyväinen, ei tarvitse heti riidellä tai harmitella hoitamatonta kotia jne..
      Vielä en ole ajatellut huonoja puolia tai sitä, mitä tein veljelleni, kun vain lähdin kotoa ja jätin hänet sinne. Tämä oli muutenkin paljon helpompi ratkaisu, kuin muuttaa heti yksin omaan asuntoon, koska tämän ei tarvitse olla niin pysyvä ratkaisu, eikä minun kuitenkaan tarvitse huolehtia siitä, onko laskut maksettu ynnä muuta. Tiedän kyllä, että tekoni on erittäin itsekäs ja epäreilu muita kohtaan, mutta on minun vuoroni välillä tehdä asiat kuten haluan. Muut saavat kantaa vastuun, ja jos he eivät sitä tee, niin sitten eivät. Siihen, että menisin takaisin kotiin, tarvitaan muutoksia, ja ennen kaikkea sitä, että minun vastuullani ei ole kuin koulunkäyntini ja yhtä suuri osuus kodin hoidosta, kuin muillakin. Plus isäni raitistuminen.

Sosiaalityöntekijöille en ole keskustellut, mutta jos muutan muutaman kuukauden päästä yksin asumaan ja hommaan asunnon, niin siinä vaiheessa sekin tilanne on edessä. Nyt elän kuitenkin päivä kerrallaan, otan etäisyyttä koti-asioista ja katson tilanteen myöhemmin uudestaan.

Kiitos paljon kannustavista viesteistä, ne todellakin ovat auttaneet tilanteen etenemistä ja oman etuni katsomista! Olen myös opetellut olemaan kantamatta niin suurta vastuuta ja takonut itselleni päähän, että ei ole minun tehtäväni pitää kaikkea väkisin koossa. Tähän on vaikuttanut paljon sinun viestisi, joten todella iso kiitos!

• Tiina1

Tosi mukavaa kuulla, että olet ottanut "ohjat omiin käsiin."

Ei varmaan ollut helppoa. Mutta noilla eväillä, mitä sinulla tuntuu olevan korvien välissä ja sydämessäkin, pärjäät varmasti!

Toivottavasti vielä löydät jonkun järkevän aikuisen tueksesi!

Hyvää joulua!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      60
      3679
    2. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      47
      3679
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2841
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      51
      2569
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      54
      1973
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1639
    7. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      21
      1609
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1503
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1317
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1261
    Aihe