Löydänkö veljeni ?

hukannut

Veljeni annettiin adoptioon suoraan synnytyssairaalasta, kun olin pieni. Tämä tapahtui 80-luvun alussa, eikä silloin tietääkseni toiminut mitään muita kotimaisia adoptiota hoitavoa järjestöjä kuin Pelastakaa Lapset. Näin he itsekkin sanoivat, kun pyysin tutkimaan asian. Heidän tiedostoistaan ei löytynyt yhtään vauvaa tuolta ajalta. Tiedossani on tarkka syntymäaika ja paikka, joten luulisi löytyvän! Vanhempani eivät asiasta halua sanallakaan puhua.

Kysynkin teiltä täältä, mistä voin kysyä? Mihin vielä voin ottaa yhteyttä? Haluaisin kovasti antaa veljelleni edes mahdollisuuden tutustua johonkin biologisen sukunsa jäseneen, koska hänen biol. äitinsä ei häntä halua tavata. Voihan olla, ettei veljenikään halua ottaa yhteyttä, mutta haluaisin suoda hänelle sen mahdollisuuden.

31

23167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole hyvä

      Jos veljesi on adoptoitu 80-luvun alussa, niin adoption on voinut hoitaa Pelastakaa Lapset TAI kotikunnan sosiaalitoimi.

      Jos siis PeLa ei osannut neuvoa sinua, niin ota selville, missä kunnassa vanhempasi olivat kirjoilla, kun veljesi syntyi. Soita sen kunnan sosiaalivirastoon ja kerro, mitä asiasi koskee. Sinun täytyy kenties todistaa henkilöllisyytesi esim. virkatodistuksella, mutta saat ohjeet ko. sosiaalitoimesta. Voit soittaa useampaankin kuntaan, jos et ole täysin varma kunnasta.

      Veljesi syntymäpäivän perusteella vauva pitäisi kyllä löytyä joko PeLasta tai jonkun kunnan sosiaalivirastosta.

      Ekstravaihtoehtona voit kokeilla Maistraattia. Mene lähimpään maistraattiin ja kerro, millä asialla olet. Veljelläsi on syntyessään ollut äitisi sukunimi. Tällä sukunimellä, äidin (tai vanhempien nimillä), syntymäpäivällä ja syntymäpaikkakunnalla sinä saatat saada selville veljesi nykyisen nimen ja osoitteen.

      Muista, että sisaruksena (tai sisaruspuolena) sinulla on oikeus saada veljesi yhteystiedot. Älä siis lopeta etsimistä, vaikka sinulle oltaisiin tylyjä ja epäystävällisiä. Jos saat tiedot ja otat yhteyttä veljeen, niin ota yhteyttä kohteliaasti.

      ONNEA MATKAAN! Tule kertomaan tänne, miten onnistuit. Me neuvotaan lisää, jos haluat.

      PS. Jos veljesi on syntynyt ja/tai adoptoitu ennen vuotta 1980, niin asiaa koskee ihan eri ohjeet. Kerron niistä lisää, jos tarvitsee.

      • hukannut

        80- luvun puolella oltiin, joten saattaa hyvinkin löytyä. Kotikunta on tiedossa, kiitos kovasti! Sain vähän enemmän rohkeutta.

        PeLa ei anna Bio-omaisten ottaa henkilökohtaisesti yhteyttä adoptiolapsiin, vaan kaikki kommunikointi näin päin menee järjestön kautta.

        Pidän teidät ajan tasalla!


      • äiti
        hukannut kirjoitti:

        80- luvun puolella oltiin, joten saattaa hyvinkin löytyä. Kotikunta on tiedossa, kiitos kovasti! Sain vähän enemmän rohkeutta.

        PeLa ei anna Bio-omaisten ottaa henkilökohtaisesti yhteyttä adoptiolapsiin, vaan kaikki kommunikointi näin päin menee järjestön kautta.

        Pidän teidät ajan tasalla!

        ... eikös ole semmonenkin mahdollista että jos on tehty sopimus puolin ja toisin että jälkikäteen ei mitään tietoja saa antaa.


      • - - -
        äiti kirjoitti:

        ... eikös ole semmonenkin mahdollista että jos on tehty sopimus puolin ja toisin että jälkikäteen ei mitään tietoja saa antaa.

        Onhan jokaisella ihmisellä oikeus ottaa yhteyttä kehen vain ihmiseen...
        Syntymäajalla ja sukunimellä ja syntymäpaikalla pitäisi maistraatista löytyä.

        Itselläni on erinäisistä syistä salaiset osoitetiedot ja sain maistraatista eräänä päivänä postia: lapsuuden ystäväni oli alkanut etsiä minua ja, koska omaa osoitettani ei voitu luovuttaa, he toimittivat tiedustelijan kirjeen minulle. Otin sitten itse yhteyttä häneen.

        Toivottavasti veli löytyy!


      • ainakaan nykyään
        äiti kirjoitti:

        ... eikös ole semmonenkin mahdollista että jos on tehty sopimus puolin ja toisin että jälkikäteen ei mitään tietoja saa antaa.

        Ei ole laillisesti mahdollista, ettei kotimaasta adoptoitu saisi myöhemmin selvittää taustatietojaan niin paljon kuin on mahdollista. Yksittäiset työntekijät saattavat tietenkin yrittää pistää kapuloita rattaisiin. Ennen vanhaan Suomessa kun ei mihinkään biosukulaisiin tutustumiseen kannustettu, vaan pikemmin syyllistettiin. Nykyään on jo onneksi vähän erilaista, mutta silti on tuosta vanhakantaisuudesta jotain jäljellä.

        Biosukulaiset voivat yleensä saada tietoja adoptioon annetusta lapsesta vain adoptiotoimiston kautta. Ennen vuotta 1980 tehdyistä adoptiosta voi saada käsiinsä myös käräjäoikeuden tai kirkkoherranviraston papereita. Biosukulaisilla on oikeus kysellä tietoja joka paikasta ja saadakin niitä.

        Jos on tietona esimerkiksi syntymäpäivä ja syntymäsukunimi, niin kannattaa yrittää etsiä joka paikasta. Lehdissä ja netissä on silloin tällöin myös etsintäkuulutuksia adoptioeron takia ja tiedän muutamia, jotka ovat näin löytäneet toisensa :)


      • Minä

        Miten sitten pitää toimia kun adoptio on tapahtunut 70 luvun puolella?
        Mulla on kuulemma kaksi siskoa jossakin, tahtoisin tietää missä ja kuka. Äidiltä en tahdo kysyä, on kipeä asia.Ei tiedä että tiedän koko asiasta.


      • suosittelen

        Jos Pela tai kuntien sossut eivät auta, niin kannattaa kävellä maistraattiin.

        Maistraattiin voi mennä jo suoraan, jos ei halua asioida sossujen kanssa, mutta sossuilla voi olla asiasta enemmän tietoa.

        Maistraatti tarvitsee syntymäpäivän, syntymäpaikkakunnan, biologisen äidin sukunimen syntymähetkellä ja lapsen sukupuolikin on hyvä tieto.

        Voit kertoa tekeväsi sukututkimusta ja etsit tietoa adoptioon annetusta lapsesta.


      • susan1978
        Minä kirjoitti:

        Miten sitten pitää toimia kun adoptio on tapahtunut 70 luvun puolella?
        Mulla on kuulemma kaksi siskoa jossakin, tahtoisin tietää missä ja kuka. Äidiltä en tahdo kysyä, on kipeä asia.Ei tiedä että tiedän koko asiasta.

        mikä sun syntymäpäivä on ja missä olet syntynyt?


      • Anonyymi

        Hei!tahtoisin tietää muista ohjeista,kun minun veljeni on syntynyt -60 luvulla.mitä kautta voisi selvittää?


    • pena

      Punainen Risti löysi minun siskoni joka oli annettu sodan aikana adoptioon,oli sovittu että mitään tietoja ei myöhemmin anneta eikä haeta sisko löytyi Flodidasta ja Punaisen Ristin avulla.Joten kannattaa koettaa.Oli muuten täysin maksutonta

      • Kiitos Penalle

        Tosi hienoa, että Punainen Risti tekee tämmöistäkin työtä. Hienoa, että löysit adoptoidun siskosi.


    • ESL

      Jos tiedät syntymäpäivän tarkasti, niin tiedät silloin sostunnuksen alkuosan.Suomalaisia syntyy vauhti 150 per päivä, joista puolet on poikia.
      En tiedä antako kela yleensä noita tietoja, mutta aikalailla pienenee porukka josta etsiä.

      • kelatäti

        Kela ei tietoja anna, mutta maisraatista tai seurakunnasta tiedon saa, jos äiti on
        tiedossa


    • päivämäärä

      8.7?

      • samanlainen tapaus

        mahtaako kysyjä ollakkin minun tuttuni, ainakin vastaavan tapauksen tiedän, mutten tiedä onko hän saanut tavata veljeään....isoveljen nimi alkaa M kirjaimella samoin, kuin etsimänsä pikkuveli myös M ja nimetkin samantapaisia.
        Toivottavasti saat tavata veljesi, olit sitten se tuttuni tai et.
        Hyvää Joulun aikaa!


      • hukannut

        Otin yhteyttä ko. kunnan sijaistoimeen, siellä katselevat papereita läpi, mutta on kuulema aika epätodennäköistä.


    • Karju

      Alkaako veljesi alku kirjain A:lla, joka sopisi kyllä ajan puolesta erääseen "serkkuun" joka on adoptoitu!?

      • irim

        jos lapsi annettu adoptioon synnytys laitokselta eihän tämä häntä etsivä henkilö hänen nimeään voi tietää


      • hukannut
        irim kirjoitti:

        jos lapsi annettu adoptioon synnytys laitokselta eihän tämä häntä etsivä henkilö hänen nimeään voi tietää

        Pojan nimen ovat antaneet hänen adoptiovanhempansa. Omani ei halunnut.


    • Nimetön

      äitisi tietää varmaankin tuon lapsen henkilööllisyys tunnuksen jonka avulla saa tiedot viimeisimmistä osoitteista ja muista väestörekisterin, eli maistraatin kautta. Jos äitisi ei halua asiassa lainkaan auttaa voit ottaa yhteyttä sairaalaan jossa veljesi on syntynyt, sieltä saat viimeistään hänen henkilöllisyytensä selville. Onnea etsintään.

      • hoitsu

        Sairaaloilla ei ole oikeuksia antaa potilaiden tietoja.


      • tytsy
        hoitsu kirjoitti:

        Sairaaloilla ei ole oikeuksia antaa potilaiden tietoja.

        minulla on hukassa velipuoli.tiedossa on kaupunki, jossa asunut 2-vuotiaaksi, syntynyt 70-luvulla, nimen saan udeltua ja ehkä syntymäajan.. äidin nimen kai myös.. kovasti nämä tiedot haluaisin itselleni ennen kuin isä kuolee. mutta on erittäin vaikea asia isälleni, ei halua asiasta puhua. hän olisi halunnut poikansa pitää itsellään, mutta silloin isälle ei tätä oikeutta suotu =( isä on kieltänyt minua ottamasta yhteyttä veljeen, hänen pitää kuulemma saada elää omaa elämäänsä. toisaalta ymmärrän isäni toivetta, mutta jossain tuolla on minun isoveli(puoli), ja ehkä jonain päivänä voisin hänelle kertoa totuuden vanhemmistaan ja siitä ettei isä olisi ikipäivänä halunnut hänestä luopua.
        toisaalta, varmaan veljeni olisi saanut oikeaan isäänsä otettua yhteyttä tultuaan täysi-ikäiseksi..?


      • hukannut

        mutta äiti ei halua asiasta puhua. jatkan etsintää. kiitoksia kannustuksista!


      • jps72
        tytsy kirjoitti:

        minulla on hukassa velipuoli.tiedossa on kaupunki, jossa asunut 2-vuotiaaksi, syntynyt 70-luvulla, nimen saan udeltua ja ehkä syntymäajan.. äidin nimen kai myös.. kovasti nämä tiedot haluaisin itselleni ennen kuin isä kuolee. mutta on erittäin vaikea asia isälleni, ei halua asiasta puhua. hän olisi halunnut poikansa pitää itsellään, mutta silloin isälle ei tätä oikeutta suotu =( isä on kieltänyt minua ottamasta yhteyttä veljeen, hänen pitää kuulemma saada elää omaa elämäänsä. toisaalta ymmärrän isäni toivetta, mutta jossain tuolla on minun isoveli(puoli), ja ehkä jonain päivänä voisin hänelle kertoa totuuden vanhemmistaan ja siitä ettei isä olisi ikipäivänä halunnut hänestä luopua.
        toisaalta, varmaan veljeni olisi saanut oikeaan isäänsä otettua yhteyttä tultuaan täysi-ikäiseksi..?

        Itsekin etsin 70 luvulla syntynyttä velipuolta. Sukunimi Saastamoinen


      • velipuolta etsimässä
        tytsy kirjoitti:

        minulla on hukassa velipuoli.tiedossa on kaupunki, jossa asunut 2-vuotiaaksi, syntynyt 70-luvulla, nimen saan udeltua ja ehkä syntymäajan.. äidin nimen kai myös.. kovasti nämä tiedot haluaisin itselleni ennen kuin isä kuolee. mutta on erittäin vaikea asia isälleni, ei halua asiasta puhua. hän olisi halunnut poikansa pitää itsellään, mutta silloin isälle ei tätä oikeutta suotu =( isä on kieltänyt minua ottamasta yhteyttä veljeen, hänen pitää kuulemma saada elää omaa elämäänsä. toisaalta ymmärrän isäni toivetta, mutta jossain tuolla on minun isoveli(puoli), ja ehkä jonain päivänä voisin hänelle kertoa totuuden vanhemmistaan ja siitä ettei isä olisi ikipäivänä halunnut hänestä luopua.
        toisaalta, varmaan veljeni olisi saanut oikeaan isäänsä otettua yhteyttä tultuaan täysi-ikäiseksi..?

        Hei
        minullakin hukassa velipuoli, syntynyt vuonna 1962, oletettavasti loppuvuodesta. koska vanhempani ovat kuolleet puhumatta asiasta, kuulin tädiltäni, mutta hän ei tiennyt nimeä, tiesi kyllä sisaruspuolen olemassaolon. Perunkirjoituksissa tätä, oletettavasti velipuolta, ei maninta. Ja koska kuulin asian niin myöhään, ovat ihmeiset jotka asiasta tietävät jo muistisairaita tai menehtyneitä, ei ole paljon avuja selvittää asiaa. En tiedä, onko tälle velipuolelle kerrottu isän nimi, toivottavasti ottaa yhteyttä, jos on kerrottu, nyt jo viiskymmpinen vuonna 2013. asia vaivaa, mutta en keksi keinoja. Ja isän paikkakunta on pohjois-satakunnassa, pieni silloinen kirkonkylä. Jos kukaan tietää jotain tai tuntee miehen, s. 1962 eikä mies koskaan nähnyt isäänsä, niin ottakaa yhteyttä "[email protected]". Toivossa on hyvä elää...


    • hukannut

      Että en halua julkaista täällä veljeni syntymäaikaa ja -paikkaa, vaikka huomaankin juttuni kiinnostaneen monia. Haluan turvata meille molemmille, sekä sukulaisillemme anonyymiyden suojan. Mahdollisesti harkitsen muita keinoja myöhemmin, jos en löydä häntä, mutta vinkeistänne sain monta hyvää neuvoa, kiitos kovasti! Kokeilen niitä ensin.

    • ljsäfkjäerjfg'pore

      itselläni on aivan samalainen tilanne, tosin omalla kohdallani on kyse vuodesta 73, eli olisiko maistraatti varmin keino löytää hänet? veli sii kateissa...2 siskoa etsii velipuoltaan

    • jk

      vai n in

    • -Lestadiolainen-

      Tuo "annettiin pois" on yleinen selitys, kun ei haluta pienille lapsille kertoa, että vauva kuoli synnytyksessä.

      Todennäköisesti veljesi syntyi kuolleena tai kuoli pian synnytyksen jälkeen. Itse luopuisin noista turhista haaveista.

    • .

      Tämä nimimerkki -lestadiolaisen- viestin täytynee olla provo, ja huono sellainen....

    • atipsu

      Niin munkin veli on kateissa. olen yrittäny etsiä joka paikasta. mutta sukulaiset auttaa mua kokoajan. biologista äitii yritän tässä etsiä ympäri suomee. isäni on sairaalassa ja siitä ei ole apua mitään. olis kiva tietää missä on mun veljeni eli puoliveli? en ole nähny sitä koskaan. vaan valokuvasta kyllä eli pieni vauvana. Auttakaa mua etsinnässä mitä vois tehdä. Yksi olis mahdollista että auttakaa pelastus lapset ry tai adoptiotoimisto tai sairaalat. Tätä kautta vois yrittää etsiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1806
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1417
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1386
    4. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1309
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1303
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1260
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1237
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      647
      1192
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1058
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      13
      1028
    Aihe