itsepuolustuksesta tuomio?

lissu

teoreettinen kysymys:

Kimppuusi hyökätään yrittäen raiskata sinut. Et saa raiskaajaa pois päältäsi, mutta onnistut tökkäämään häntä silmään, jonka seurauksena hän sokeutuu (tai teet jotain muuta, mikä vahingoittaa häntä pysyvästi) ja pääset näin pakoon.

Raiskaaja vaatii sinulta korvauksia pysyvän vamman aiheuttamisesta!

Kuinka tämä tuomitaan? Voiko olla mahdollista että hyökkääjälle pitää maksaa korvauksia???

21

4885

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teoreetikko

      ensinnäkin kyseessä olisi hätävarjelun liioittelusta
      saatava tuomio jos tuomio olisi tulossa. hätävarjelu
      käsittelyt ovat oikeudessa hyvin monimutkaisija. hätävarjeluna tehty tappokin voi mennä oikeudessa läpi joten jokainen tapaus käsitellää erikseen, ja käsittelyt saattavat kestää kauan riittävän tiedon saamiseksi. kaikki on mahdollista. jos tämä silmään tökkääminen pystytään osoittamaan ainoaksi lievimmäksi keinoksi, niin ei siitä mitään tuomiota tule. jos taas oli muitakin lievempiä keinoja käytettävänä, niin silloin puolustautunut on syyllistynyt hätävarjelun liioitteluun.

      • pohtii

        voiko uhri joutua kovempiin korvauksiin kuin hyökkääjä. Itse hyökkääjä kuitenkin kimppuun hyökkäsi. Eikö sekin ole rikos ja itse tavallaa aiheutettu loukkaantumisensa??


      • teoreetikko
        pohtii kirjoitti:

        voiko uhri joutua kovempiin korvauksiin kuin hyökkääjä. Itse hyökkääjä kuitenkin kimppuun hyökkäsi. Eikö sekin ole rikos ja itse tavallaa aiheutettu loukkaantumisensa??

        Helposti itsepuolustus tapauksissa puolustus menee yli ja muuttuu jopa hyökkäykseksi, joten kovemmat sanktiot ovat hyvinkin mahdollista. Siinä kohtaan, kun on mahdollisuus lähteä karkuun, niin sen jälkeen tehdyt teot ovat turhia. Tottakai kimppuun hyökkäävä on jo rikkonut lakia ja siitä tulee rangaistus, mutta aloittaminen ei anna mitään oikeuksia piestä hyökkääjää. Puolustamiskeinot pitää kuitenkin olla tarpeellisia ja niitä on pidettävä kokonaisuuteen nähden puolustettavina.


    • dredd

      voit aika huoletta tökätä hyökkääjää silmään..

      idea on siinä, että tällöin tapahtuu kaksi asiaa: raiskauksen yritys ja sinun tekemä pahoinpitely. Raiskauksen yritykselle tuskin löytyy oikeuttamisperustetta, mutta pahoinpitelylle löytyy hätävarjelu. edelleen sä olet kuitenkin tehnyt pahoinpitely hätävarjelutilanteessa. hätävarjelu kuitenkin oikeuttaa tietynlaisen pahoinpitelyn.

      no jos sitten tuomari antaa raiskaajalle tuomion ja vapauttaa sinut pahoinpitelysyytteistä hätävarjeluperusteella, kyseeseen voi tulla vielä tosiaa tuo vahingonkorvaus joka on siis yksityisoikeudellinen juttu. eli vastakkain olette raiskaaja ja sinä. vahingonkorvaus olisi tietenkin mahdollista, jos sä menet liian pitkälle.

      rikossyytteen kaatuminen vaikuttaa tietenkin vahingonkorvauksen perusteisiin, mutta vaikka rikossyyte pahoinpitelyn osalta kaatuisikin, ei se vielä välttämättä vapauta sua vastuusta. vahingonkorvaukselle voi löytyä muitakin perusteita kuin rikosperuste.

      toisaalta raiskaajan täytyy ymmärtää, että raiskatessa saattaa roiskua ja tulla takkiin. niin ikään hänen täytyy ymmärtää että hän itse on vaikuttanut toiminnallaan siihen, että on menettänyt näkönsä. nämä seikat on sun puolesta puhuvia, eikä tällaiset vahingonkorvauskanteet yleensä menestykkään, jos pahoinpitely on ollut tarpeellista hätävarjelun vuoksi.

      • Teoreetikko

        muistaa pitää silti aina, vaikka raiskaus tai jokin muu päälle käyminen antaa oikeuden puolustaa itseänsä tarpeellisin keinoin, vaikkapa voimakeinoin. Täytyy kuitenkin muistaa, että jos tapahtumalla ei ole silminnäkijöitä niin todistaminen on hyvin vaikeaa. Jollei esimerkiksi raiskauksen yrityksen uhrilla ole mitään selviä mustelmia/muita merkkejä väkisin kiinni pitämisestä, niin jos silloin tökkää raiskaajalta silmän puhki, niin todisteet kallistuvat kyllä raiskaajan puolelle. Niin surullista kuin se on, Suomessa rikollisia suojellaan.


    • monin tavoin!

      Sinä saat tuomion ruumiinvamman tuottamisesta ja sinun moraalisi kyseenalaistetaan koska olet kehdannut julkisella paikalla kulkea viekoittelevan näköisenä. Oliko kenties hame yllä? HYI sinua...Muista, että raiskaaja on aina uhri!

      Haiseeko sarkasmilta? Jep, lakimme on paskoja ja ne jotyka ovat mainioita ja oikeudenmukaia moraalisestikin, niin niitä ei haluta käyttää!

    • jeesuska

      Kyllä minä kallistuisin sille puolelle että ei menisi hätävarjeluna enää, riippuu tietenkin miten pahasti nujakoitte. Siis jos alkaa tyyliin luut rutista eikä muuta keinoa ole, silloin voisi olla tarpeeksi tullu takkiin otettua että voimakeinot voi laittaa peliin, mutta en tuomarina kahtosi ihan hyvälläkään jos heti alkajaisiksi tuotetaan toiselle elinikäinen vamma. Eihän elinkautinen vankeustuomiokaan vie ihmiseltä loppuelämän ajaksi jotain pois ( no, vuosia kyllä ).

      Jep, suomen laki on tältä osin hieman shittiä. Kyllä mielestäni pitäisi sallia voimankäyttö uhrille tässä tilanteessa. Tokihan raiskaaja ymmärtää, mitä yrittää ja senkin, että voi tulla takkiin. Antaa hänen kokeilla mahdollisuuksiaan; jos menettää hampaan ja katkaisee kylkiluun, katson oikeuden tapahtuneen.

      Lakia tulkitessa pitäisi kyllä aggressoria kohtaan suhtautua kylmemmin kuin nykyään.. tuntuu että ennen osasivat tämänkin paremmin. Nykyiseen käytäntöön pikku tujaus vanhaa korpilakia mukaan ja kansan syvät rivit nyökkäävät hyväksyvästi.

      • LAPSENA KOKENUT

        EN YLEENSÄ HYVÄKSY TOISEN VAHINGOITTAMISTA .TOSI ASIA ON, RAISKAAJA JÄTTÄÄ AINA ELINIKÄISEN VAMMAN.JOTKUT SELVIÄVÄT.USEAT EI. TOISET TEKEVÄT KUOLEMAAN JOHTANEITA RIKOKSIA JOUTUMATTA EDES VASTUUSEEN.RAISKAAJA YLEENSÄ ON PAHANPALVOJA, TOISET VIELÄ KOVEMPIA JUTTUJA ORJUUTTAMINEN KUULUU HEIDÄN FOODOO RITUAALEIHINSA.SE ON SUOMESSA YLEISTÄ.KUKAAN EI VAIN REHELLISESTI
        USKALLA AIHEESTA PUHUA .RIKOSPOLIISIKIN HML KIELTÄÄ TÄMMÖISTEN
        TOIMINNAN MADOTTOMAKSI.VAIKKA JULKISTA TIETOA ON.RUOTSISSA YKSI NAINEN SAI MUISTAAKSENI 6 VUOTTA VANKEUTTA OSALLISUUDESTA RIITTIEN JA TOISTEN VAHINGOITTAMISEEN NIILÄ.SUOMESSA ON LAIT MUTTA MITEN NIITÄ KÄYTETÄÄN .JOSKUS LYÖTYÄ VAIN LYÖDÄÄN LISÄÄ.KOVIN ASIA ON JOS JOUTUU ALISTETUKSI. NIIN ANTAA TAKAISIN EI VARMAAN SEISO ENÄÄ VÄHÄÄN AIKAAN.....ELÄMÄNKOULU OPETTAA JA VAHVISTTAA HEIKOTKIN...


    • tee näin

      pakkoko sitä on silloin sanoa jotta tökkäsi silmään.Huitoi sokeasti paniikissa käsillään puolustaen raiskaajan lyöntejä löi se sitten tai ei.Eli vahingossa varmaan osui silmään.100% varmuudella et joudu mitään maksaan ja jos oikeus kitisee niin valitusta EU ihmisoikeuskomissiolle josta suomi saanut roppa kaupalla tuomioita.Kaikki sinne menneet päätyneet valtion tappioksi aina.

    • nahka-albert

      Olin kerran asianomistajana pahoinpitelyoikeudenkäynnissä (tosin muitakin saman yleisen rettelöisijän asioita käsiteltiin samalla)... Oikeus katsoi lieventäväksi asianhaaraksi sen, että olen joskus harrastanut kamppailulajeja.

    • toni.

      silmään voi tökätä sitten myöhemminkin

    • Minä olen laki

      Raiskaaja kannattaa merkitä myöhemmän tunnistamisen helpottamiseksi. Esim. käsilaukkuusi kaappaamaa silmämunaa voidaan verrata naamaan jääneeseen.

    • tynkäjaska

      terävä veitsi mukana ja leikkaa munat pois.tuskin tulis tuomioo.

    • 7+4

      Yksiselitteistä vastausta on aika vaikea antaa, koska jokainen tapaus on omanlaisensa ja käräjäoikeudessa on lisäksi mukana ne pirun maallikkotuomarit, joiden tuomiot ovat aivan arpapeliä.
      Mutta jos vähän yrittäisi linjata: jos se silmään tökkääminen tapahtuu kamppailun aikana ja oikeus katsoo uskottavaksi, että niin tapahtui ja kyse oli raiskauksen tai muun vakavan väkivallan yrityksestä toisen osapuolen taholta, niin tuskin saat tuomiota. MUTTA: jos se tökkääminen tapahtuu jälkeenpäin, niin sitten se on kostamista ja sinut tuomitaan. Kuten oikein onkin.

      Tähän liittyvät yleensä ne tapaukset, joissa alkuperäinen uhri on tuomittu: hän on jatkanut tai peräti aloittanut omalta puoleltaan voimankäytön vasta sen jälkeen, kun alkuperäinen hyökkäys on loppunut tai hyökkääjä on suorastaan perääntynyt pahoinpitelyä tekemättä.

    • 3+14

      Pari vuotta sitten kimppuuni hyökättiin baari-illan päätteeksi aseena pieni veitsi.
      Sain keskivartalooni 2 pistohaavaa ja käsiin ja kaulaan useita viiltohaavoja.
      Tilanne raukesi siihen kun sain riuhdottua itseni irti hyökkääjästä ja löin häntä kasvoihin. Hyökkääjä menetti tajuntansa ja löi päänsä vielä maahan.
      Hyökkääjälle tuli tämän seurauksena kasvoihin kaksi melko suurta arpea.
      Loppujen lopuksi sain itse pahoinpitelystä tuomion, ja jouduin maksamaan tuhansia euroja enemmän korvauksia mitä itse sain vielä 40 päiväsakkoa.
      Hyökkääjä pääsi ehdollisella vankeustuomiolla.
      Hieno tämä suomen lainsäädäntö ei muuta voi sanoa.

      • Se Avarakatseinen

      • Totuus fakta

        Sillä on ollut suhteita joihinkin. tämän maan korruptoimattomuus on pelkkä vitsi.


      • 12+8

        Todella naurettavaa että tämä asia ei mennyt läpi hätävarjeluna tai edes vammantuottamuksena, vaan ihan pahoinpitelynä mistä minulle aluksi vaadittiin jopa ehdotonta vankeustuomiota.
        Valitin kyllä tuomiosta ja korvausvaatimuksia pienennettiin, mutta silti kyseessä tuhansia euroja enemmän mitä itse sain.
        Tietenkinhän minun olisi pitänyt maagisesti lähteä lentäen karkuun, huutamalla tilata paikalle poliisi joka olisi tietenkin sekunninsadasosassa tullut paikalle tai vaan kiltisti hymyillä ja ottaa puukosta niin kauan kun hyökkääjä olisi jaksanut iskeä.
        Oikeudessa tosiaan sanottiin että minun olisi pitänyt kutsua paikalle apua itseni puolustamisen sijaan.


    • Kansan puolustaja

      Ihan vinkkinä tässä "oikeusvaltiossa" että kurkunpää henkitorven yläosassa murtuu tosi kätevästi jos "vahingossa" tökkäset silmiin ensin ettei tarvi tuomioita ottaa ja niin on taas yksi raiskaaja n*piip* vähemmän täällä.

      Ja jos hellästi haluat torjua kiimaisen elukan niin ota niskasta kiinni ja lyö kyynärpäällä päähän samalla kun vedät niskasta lyöntiä vasten.

    • Taistele vastaan
    • lkdja

      Kyllä se on ihan satatuhatta saletti että jos meet silmään jollain tökkäämään niin se on tapon yritys. Ja kyllä, siitä joutuu maksaa aivan saatanasti jos toinen sokeutuu sinun takia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2763
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2110
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1894
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1741
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1735
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    8. 114
      1699
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe