by Larry Niven on niitä juttuja,jotka jaksaa lukea toiseenkin kertaan.(Allekirjoittaneella taitaa olla liki kymmenes kerta menossa...)Huikeita visioita ja pitkälle ajateltuja yksityiskohtia.Mun mielestä liki paras scifi-kirja Stalkerin ja Solariksen jälkeen/Mitkä on sun lempparis?:)
Rengasmaailma
74
2636
Vastaukset
Stalker on erinomainen, mutta kyllä Dyyni kuitenkin vie voiton.
- AROSUSI-09
Sikäli poikkeuksellinen juttu,että pidin enemmän tv-sarjasta,kuin kirjasta...
- The Rat
AROSUSI-09 kirjoitti:
Sikäli poikkeuksellinen juttu,että pidin enemmän tv-sarjasta,kuin kirjasta...
Käsittääkseni siitä on tehty kaksi sarjaa, tai minisarjaa kai oikeastaan.
Alkupeärinen sarja on kai jostain 80-luvun alusta. Sen tunnistaa siitä että kun joku napsauttaa suojavyönsä päälle hänet peittää kasa sumeita neliöitä... Ei kovin loistavaa... Uudempi sarja taas näyttää pikaisella vilkaisulla paremmalta (siis nimen omaan visuaalisesti paremmalta), mutta en ole vielä ehtinyt syventyä...
Täytyy kyllä sanoa etten voisi ikinä kuvitella tuosta tehtävän sarjaa/elokuvaa jota voisin pitää parempana kuin kirjoja, tai sitten siitä tulisi niin tylsä etten jaksaisi katsoa sitä.. :D - AROSUSI-09
The Rat kirjoitti:
Alkupeärinen sarja on kai jostain 80-luvun alusta. Sen tunnistaa siitä että kun joku napsauttaa suojavyönsä päälle hänet peittää kasa sumeita neliöitä... Ei kovin loistavaa... Uudempi sarja taas näyttää pikaisella vilkaisulla paremmalta (siis nimen omaan visuaalisesti paremmalta), mutta en ole vielä ehtinyt syventyä...
Täytyy kyllä sanoa etten voisi ikinä kuvitella tuosta tehtävän sarjaa/elokuvaa jota voisin pitää parempana kuin kirjoja, tai sitten siitä tulisi niin tylsä etten jaksaisi katsoa sitä.. :DSanotaan kauniisti niin,että se oli televisiossa vähemmän tylsä kuin kirjana:)
- minisarjaa
The Rat kirjoitti:
Täytyy kyllä sanoa etten voisi ikinä kuvitella tuosta tehtävän sarjaa/elokuvaa jota voisin pitää parempana kuin kirjoja, tai sitten siitä tulisi niin tylsä etten jaksaisi katsoa sitä.. :DDyynistä on tehty kaksi kelvollista minisarjaa ja yksi kappale epäonnistunutta elokuvaa.
Ensimmäinen minisarja käsittää ensimmäiset kolmekirjaa, joissa tapahtumat päätyvät keisarin syrjäytyminseen. Jälkimmäinen -ja oletettavasti uudempi- minisarja kertoo sodasta ja Paulin lapsista. - AROSUSI-09
minisarjaa kirjoitti:
Dyynistä on tehty kaksi kelvollista minisarjaa ja yksi kappale epäonnistunutta elokuvaa.
Ensimmäinen minisarja käsittää ensimmäiset kolmekirjaa, joissa tapahtumat päätyvät keisarin syrjäytyminseen. Jälkimmäinen -ja oletettavasti uudempi- minisarja kertoo sodasta ja Paulin lapsista.niillä siinä mun näkemässä sarjassa oli;Juonesta tai muusta epäolennaisesta ei ole mitään muistikuvaa...
- The Rat
Jotenkin ne vuosien mittaan tuntuvat vaihtuvan...
Ainakin seuraavia on löytynyt:
- Anderssonin Tau nolla
- Asimovin säätiö (1-3)
- Besterin Määränpäänä tähdet
- Brinin Tähtisumu täyttyy
- Le Guinin Pimeyden vasen käsi
- Harrisonin Ruostumaton teräsrotta ja myöhemmin Star Smashers of the Galaxy Rangers (camppia)
- Herbertin Dyyni
- Hoylen Musta pilvi
- Huxleyn Uusi uljas maailma
- Lemin tähtipäiväkirjat (novellikokoelma, mutta siinä on yksi novelli joka saa aina nauramaan vedet silmissä - sääli ettei nimi tule mieleen, ne kun ovat niin "erilaisia")
- Orwellin 1984
- Simakin Väliasema
- Simmonsin Hyperion
- Strugatskin veljesten (sori, en jaksa tarkistaa kirjoitusasua) Miljardi vuotta ennen maailmanloppua (mielestäni paras heidän kirjansa)
- Strurgeonin Enemmän kuin ihminen
[siirrytään englanninkielisten hyllyn eteen]
- Adamsin Hitchickers Guide to the Galaxy
- Banksin Use of Weapons
- Blishin Cities in Flight (jolle en onneksi ole löytänyt jatkoa)
- Clarken Rendezvous With Rama
- Dickin Do Androids Dream of Electric Sheep (tunnetaan paremmin jollain toisella nimellä)
- Heinleinin Citizen of the Galaxy (toinen onnenkantamoinen jatkon puutteen suhteen)
Hmm... Muitakin varmasti on, mutta noiden vielä muistan olleen suosikkejani joskus ja löytyvät jopa hyllystä. Olen vasta viime vuosina alkanut pääsääntöisesti ostamaan omaksi kirjat jotka havaitsen hyviksi - sitä ennen ajattelin että ainahan ne saa kirjastosta lainattua uudestaan, mutta ei vanha enää jaksa... :)
Ai niin, se Rengasmaailma. Olen lukenut sen muistaakseni kahdesti, viimeksi tuossa noin vuosi/puolitoista sitten kun muistelin että se olisi ollut todella hjuva. Ei se sitten kolahtanutkaan. Joko sekoitin sen johonkin toiseen tai sitten on vain maku muuttunut...- AROSUSI-09
pidin siitä kohdasta,missä sankarilentäjämme joutuu tappelemaan eilisten ja huomisten miniensä kanssa.../Simakin Väliasema on loppua kohden aika herkkää tekstiä.Hyvässä mielessä...Joskus 80-luvulla näitä tuli paljon halpoina pokkareina..."Jähmettynyt yhteiskunta" oli yks hyvä...tekijää nyt muista.../P.K.Dickin kirjasta "Do androids...j.n.e" filmattiin elokuva "Blade runner"/Myönnän hyppineeni Rengasmaailman kanssa joitain pitkäveteisimpiä "tieteellisiä" selontekoja,mutta se ajatus rengasplaneetasta hillittömine mittasuhteineen jaksaa viehättää.
- The Rat
AROSUSI-09 kirjoitti:
pidin siitä kohdasta,missä sankarilentäjämme joutuu tappelemaan eilisten ja huomisten miniensä kanssa.../Simakin Väliasema on loppua kohden aika herkkää tekstiä.Hyvässä mielessä...Joskus 80-luvulla näitä tuli paljon halpoina pokkareina..."Jähmettynyt yhteiskunta" oli yks hyvä...tekijää nyt muista.../P.K.Dickin kirjasta "Do androids...j.n.e" filmattiin elokuva "Blade runner"/Myönnän hyppineeni Rengasmaailman kanssa joitain pitkäveteisimpiä "tieteellisiä" selontekoja,mutta se ajatus rengasplaneetasta hillittömine mittasuhteineen jaksaa viehättää.
Jeps, tuo sama novelli se itseäkin naurattaa... Jotenkin se omahyväinen virnistys kun pamauttaa huomista itseään turpiin ja seuraavan päivän ällistys kun eilinen minä mottaa... Tai 80-v vanhus joka ei enää muista koko tapahtumaa muttei suostu paljastamaan sitä ja jaarittelee mitä sattuu kun useamman päivän versio yrittää selvitellä miten sotkussa loppujen lopuksi käy... Hervoton. :)
Simakilta olen väliaseman lisäksi lukenut muistaakseni vain kirjan Aika pettää (Time And Again - harvinainen tapaus kun löytyy molemmilla kielillä hyllystä). Ihan luettava, muttei ehkä samaa tasoa väliaseman kanssa...
Jähmettynyt yhteiskunta soittaa etäisesti jotain kelloa, mutten usko lukeneeni... Nopea googlaus toi kirjailijan nimeksi Robert Sheckley. En ole tainnut lukea, pistetään korvan taakse ja muistetaan jos muistetaan.
Jostain syystä suosittelen Tau nollaa jos pidät rengasmaailmasta. Tavallaan täysi vastakohta, sillä suurin osa kirjasta tapahtuu yhdessä avaruusaluksessa, mutta jotenkin nyt vain tuli sellainen kuva että voisit juuri siitä pitää... - AROSUSI-09
The Rat kirjoitti:
Jeps, tuo sama novelli se itseäkin naurattaa... Jotenkin se omahyväinen virnistys kun pamauttaa huomista itseään turpiin ja seuraavan päivän ällistys kun eilinen minä mottaa... Tai 80-v vanhus joka ei enää muista koko tapahtumaa muttei suostu paljastamaan sitä ja jaarittelee mitä sattuu kun useamman päivän versio yrittää selvitellä miten sotkussa loppujen lopuksi käy... Hervoton. :)
Simakilta olen väliaseman lisäksi lukenut muistaakseni vain kirjan Aika pettää (Time And Again - harvinainen tapaus kun löytyy molemmilla kielillä hyllystä). Ihan luettava, muttei ehkä samaa tasoa väliaseman kanssa...
Jähmettynyt yhteiskunta soittaa etäisesti jotain kelloa, mutten usko lukeneeni... Nopea googlaus toi kirjailijan nimeksi Robert Sheckley. En ole tainnut lukea, pistetään korvan taakse ja muistetaan jos muistetaan.
Jostain syystä suosittelen Tau nollaa jos pidät rengasmaailmasta. Tavallaan täysi vastakohta, sillä suurin osa kirjasta tapahtuu yhdessä avaruusaluksessa, mutta jotenkin nyt vain tuli sellainen kuva että voisit juuri siitä pitää...en tiennyt,että Simakilta on ylipäätään julkaistu mitään muuta,mikä tarkoittanee,ettei liene kovin helposti löydettävissä...Yritän etsiä kirjan käsiini...tai Jodihan ei yritä,vaan etsii tai jättää etsimättä:P/Vilkaisen kirjastolta lähtiessäni,josko Tau nolla hyllyllä olisi.Joskus lukenut,mutta siitä kyllä jonkin verran aikaa./Sattuiko muuten Tähtipäiväkirjoissa olemaan myös tarina kuninkaasta,joka ei enää tiennyt,missä todellisuudessa oli..?/Lienet muuten nähnyt Stalkerin elokuvana?/Upposko Solariksen amerikkalaisversio?
- The Rat
AROSUSI-09 kirjoitti:
en tiennyt,että Simakilta on ylipäätään julkaistu mitään muuta,mikä tarkoittanee,ettei liene kovin helposti löydettävissä...Yritän etsiä kirjan käsiini...tai Jodihan ei yritä,vaan etsii tai jättää etsimättä:P/Vilkaisen kirjastolta lähtiessäni,josko Tau nolla hyllyllä olisi.Joskus lukenut,mutta siitä kyllä jonkin verran aikaa./Sattuiko muuten Tähtipäiväkirjoissa olemaan myös tarina kuninkaasta,joka ei enää tiennyt,missä todellisuudessa oli..?/Lienet muuten nähnyt Stalkerin elokuvana?/Upposko Solariksen amerikkalaisversio?
Jos haluat, voin myydä toisen (suomeksi tai englanniksi) Aika pettää -kirjan. Ei ole minusta niin loistava että pitäisi kahdella kielellä säilyttää. :) Toinen on lahja kaverilta ja toisen on faija ostanut joskus vuonna miekka ja kivi ja on vain siirtynyt kotoa muuton mukana aikoinaan...
Muistaakseni tarina kuninkaasta joka hukkui virtuaalitodellisuuksiin (lopuksi, paljon muutakin ehti tapahtua) oli Kyberiaassa... Mutta ihan varmasti en voi vannoa.
Stalker leffana... Olen saattanut nähdä, mutta onnellisesti unohtanut. Pidän harvoin samoista elokuvista ja kirjoista. Poikkeuksen muodostanee pikapuoliin taas töllöttimestä tuleva 2001.
Solariksen jenkkiversio ei uponnut tuumaakaan... Eikä suoraan sanottuna CCCP-versiokaan... Itse asiassa kirjakin on minusta niitä Lemin huonoimpia. Olen varmaan paha ihminen tuon sanottuani, mutta kaikesta ei onneksi voi pitää. - AROSUSI-09
The Rat kirjoitti:
Jos haluat, voin myydä toisen (suomeksi tai englanniksi) Aika pettää -kirjan. Ei ole minusta niin loistava että pitäisi kahdella kielellä säilyttää. :) Toinen on lahja kaverilta ja toisen on faija ostanut joskus vuonna miekka ja kivi ja on vain siirtynyt kotoa muuton mukana aikoinaan...
Muistaakseni tarina kuninkaasta joka hukkui virtuaalitodellisuuksiin (lopuksi, paljon muutakin ehti tapahtua) oli Kyberiaassa... Mutta ihan varmasti en voi vannoa.
Stalker leffana... Olen saattanut nähdä, mutta onnellisesti unohtanut. Pidän harvoin samoista elokuvista ja kirjoista. Poikkeuksen muodostanee pikapuoliin taas töllöttimestä tuleva 2001.
Solariksen jenkkiversio ei uponnut tuumaakaan... Eikä suoraan sanottuna CCCP-versiokaan... Itse asiassa kirjakin on minusta niitä Lemin huonoimpia. Olen varmaan paha ihminen tuon sanottuani, mutta kaikesta ei onneksi voi pitää.en ole tällä hetkellä kiinnostunut ostamaan mitään,mutta kiitos tarjouksesta.Jaa-a...toivottavasti vankiloiden kirjastoilta löytyy edes jotain scifiä:P/Sellaista 40-luvun(!) scifi-kirjaa,kuin "Seeritin lemmentie";mulla on peräti 7 kappaletta:D Joku ihmeellinen perversio just sitä kirjaa kerätä,aina kun eteen sattuu.../Ei kai se niin metrin päälle,missä kirjassa se nyt oli...mutta tiedät kuitenkin jutun.Hauska:)/Noh...nää nyt on makuasioita...itse pidin kovasti Stalkerista ja pidän Solariksen jenkki ja neukkuversiosta...jenkkiversio yllätti sikäli,että jenkitkin pystyvät hitaaseen kuvaamiseen ja fiilistelyyn.../Mikäköhän toi nyt olis maailman paskin scifi-leffa..?Tuli mieleen...Siis sillä tavalla,ettei olis edes kunnon kalkkuna,vaan yksinkertaisesti kidutusta...Se juttu,missä John Travolta leikkii ulkoavaruuden otusta,on aika vahvoilla listaykköseksi...
- ???????????
AROSUSI-09 kirjoitti:
en ole tällä hetkellä kiinnostunut ostamaan mitään,mutta kiitos tarjouksesta.Jaa-a...toivottavasti vankiloiden kirjastoilta löytyy edes jotain scifiä:P/Sellaista 40-luvun(!) scifi-kirjaa,kuin "Seeritin lemmentie";mulla on peräti 7 kappaletta:D Joku ihmeellinen perversio just sitä kirjaa kerätä,aina kun eteen sattuu.../Ei kai se niin metrin päälle,missä kirjassa se nyt oli...mutta tiedät kuitenkin jutun.Hauska:)/Noh...nää nyt on makuasioita...itse pidin kovasti Stalkerista ja pidän Solariksen jenkki ja neukkuversiosta...jenkkiversio yllätti sikäli,että jenkitkin pystyvät hitaaseen kuvaamiseen ja fiilistelyyn.../Mikäköhän toi nyt olis maailman paskin scifi-leffa..?Tuli mieleen...Siis sillä tavalla,ettei olis edes kunnon kalkkuna,vaan yksinkertaisesti kidutusta...Se juttu,missä John Travolta leikkii ulkoavaruuden otusta,on aika vahvoilla listaykköseksi...
"...toivottavasti vankiloiden kirjastoilta löytyy edes jotain..."
Niinku mitäkähäh? Mitä tuosta nyt pitäis tulkita? - mutta..
??????????? kirjoitti:
"...toivottavasti vankiloiden kirjastoilta löytyy edes jotain..."
Niinku mitäkähäh? Mitä tuosta nyt pitäis tulkita?Nyt ei jaksa enään lukea.. Pääsin viestiin 732. niistä 1417 viestistä, mitä nimimerkilläs on kirjoitettu.. ja nyt täytyy uinahtaa välillä ja jatkaa huomenna :D
- AROSUSI-09
mutta.. kirjoitti:
Nyt ei jaksa enään lukea.. Pääsin viestiin 732. niistä 1417 viestistä, mitä nimimerkilläs on kirjoitettu.. ja nyt täytyy uinahtaa välillä ja jatkaa huomenna :D
noin paljon?:D Pakko myöntää,että olen aika imarreltu.../Sellainen pieni pelko,että tulossa olis ehdotonta,mutta kattoo ny.../Joo nukkuminen on hyvä hobby:)
- *punastelee hämillään*
AROSUSI-09 kirjoitti:
noin paljon?:D Pakko myöntää,että olen aika imarreltu.../Sellainen pieni pelko,että tulossa olis ehdotonta,mutta kattoo ny.../Joo nukkuminen on hyvä hobby:)
Joo :) Kovasti tässä olen pohtinut, että jahka rohkaisen mieleni ja uskallan, niin laitanpa sinulle sähköpostia vielä tässä joku päivä...
Harmi vaan, että välimatkaa on useampi sata kilsaa, niin en oikein viitsi bissellekkään pyytää ;D - syystä
Tieteiskirjallisuudessa klassikot puolustavat tiukasti paikkaansa. Alla olevasta listasta melkoinen määtä ei enää kirjoita (saattoi olla muitakin).
Asimov, Herbertin (Dyyni), Simak (edm. lisäksi mainittakoon ainakin City novellikokoelma), Orwel, Simmons, Banks (esim. Aseiden käyttö), Heinleinin (monipuolinen tuotanto) ja Orson Scott Card (Enderistä kertovat tarinat).
Varsin mielenkiintoista, että suosittu fantasia kirjallisuus on tuoreempaa. Jostain syystä tieteiskirjallisuudessa ei nähdä nykyisin niin tyypillisiä n -osaisia jatkokertomuksia, vaan pidemmätkin teokset toimivat lähes (jos ei täysin) aina yksilöinä. - syystä
syystä kirjoitti:
Tieteiskirjallisuudessa klassikot puolustavat tiukasti paikkaansa. Alla olevasta listasta melkoinen määtä ei enää kirjoita (saattoi olla muitakin).
Asimov, Herbertin (Dyyni), Simak (edm. lisäksi mainittakoon ainakin City novellikokoelma), Orwel, Simmons, Banks (esim. Aseiden käyttö), Heinleinin (monipuolinen tuotanto) ja Orson Scott Card (Enderistä kertovat tarinat).
Varsin mielenkiintoista, että suosittu fantasia kirjallisuus on tuoreempaa. Jostain syystä tieteiskirjallisuudessa ei nähdä nykyisin niin tyypillisiä n -osaisia jatkokertomuksia, vaan pidemmätkin teokset toimivat lähes (jos ei täysin) aina yksilöinä.Hoops. Täytyy vielä lisätä ainakin teos jonka nimeä tai kirjoittajaa en nyt saa mieleeni. Klassikko ainesta kumminkin.
Juoni kuvaa avaruusasemalle tulleita onnen onkijoita, jotka valitsevat summassa jonkin muukalaisten avaruusaluksen ja katsovat minne päätyvät. - The Rat
syystä kirjoitti:
Hoops. Täytyy vielä lisätä ainakin teos jonka nimeä tai kirjoittajaa en nyt saa mieleeni. Klassikko ainesta kumminkin.
Juoni kuvaa avaruusasemalle tulleita onnen onkijoita, jotka valitsevat summassa jonkin muukalaisten avaruusaluksen ja katsovat minne päätyvät.Olikohan nimi jotain tyyliin Gateway?
Alukset kai olivat kaikki samanlaisia, mutta niihin syötettävät "koordinaatit" olivat järjestelmällä jota kukaan ei ymmärtänyt...
Google sanoisi että Pohlin, ja se kyllä soittaa kelloa. :) - The Rat
*punastelee hämillään* kirjoitti:
Joo :) Kovasti tässä olen pohtinut, että jahka rohkaisen mieleni ja uskallan, niin laitanpa sinulle sähköpostia vielä tässä joku päivä...
Harmi vaan, että välimatkaa on useampi sata kilsaa, niin en oikein viitsi bissellekkään pyytää ;DJos toinen on pidemmällä istunnolla niin bisselle pyytäminen voisikin olla jonkinmoiseksi vittuiluksi laskettavaa toimintaa... Eikös lomatkin ala juosta vasta kun puolet istuttavasta on takansa, tms?
Nimimerkillä en minä mutta ne muut :) - AROSUSI-09
*punastelee hämillään* kirjoitti:
Harmi vaan, että välimatkaa on useampi sata kilsaa, niin en oikein viitsi bissellekkään pyytää ;DEn mä pure:D ja sikäli kun joudun sellaiseen nettikielteiseen ympäristöön,niin osoitteita vaihtamalla jutut vois jatkua kirjeitse:)
- AROSUSI-09
The Rat kirjoitti:
Jos toinen on pidemmällä istunnolla niin bisselle pyytäminen voisikin olla jonkinmoiseksi vittuiluksi laskettavaa toimintaa... Eikös lomatkin ala juosta vasta kun puolet istuttavasta on takansa, tms?
Nimimerkillä en minä mutta ne muut :)jos nyt ehdottomana tulee.Lomista tai mistään mitään kuvaa.Eka keikka olis jos tulis.Mutta jatkakaamme aiheesta science-fiction kirjallisuus..?:)
- AROSUSI-09
syystä kirjoitti:
Varsin mielenkiintoista, että suosittu fantasia kirjallisuus on tuoreempaa. Jostain syystä tieteiskirjallisuudessa ei nähdä nykyisin niin tyypillisiä n -osaisia jatkokertomuksia, vaan pidemmätkin teokset toimivat lähes (jos ei täysin) aina yksilöinä.Samalla tavalla kuin jotkut vanhat mustavalkofilkat,esimerkiksi joku Dr.Galigarin kabinetti,tuntuu jumalattoman pitkäveteiseltä (Olen oikeasti katsonut sen pikakelauksella :D)Niin jaksaakohan nuorempi polvi vielä pitkään näitä klassikoita..?/Hitto joo...Miten monta osaa "Säätiössäkin" oli?:D...Yleensä kuitenkin edesauttaa ymmärtämistä,jos "sarjasta" tuntee edellisiäkin osia...itsenäisiä tai ei...
- katoppa kö...
The Rat kirjoitti:
Jos toinen on pidemmällä istunnolla niin bisselle pyytäminen voisikin olla jonkinmoiseksi vittuiluksi laskettavaa toimintaa... Eikös lomatkin ala juosta vasta kun puolet istuttavasta on takansa, tms?
Nimimerkillä en minä mutta ne muut :)lukaseppas toisen profiili.. siitä moinen bissejuttu :D
- edes
AROSUSI-09 kirjoitti:
En mä pure:D ja sikäli kun joudun sellaiseen nettikielteiseen ympäristöön,niin osoitteita vaihtamalla jutut vois jatkua kirjeitse:)
pyydettäessä? ;D
Juu.. kyllä mä tässä jokupvä vielä kirjottelen..
(Niin olen samainen naiseläjä, joka tuossa alla tunnustaa HarryPotter-faniutensa ja siellä toisessa keskustelussa puhuin lemmikkikärpäsistä... Onhan miulla rekattukin nikki, mut se on kuvallinen ja joskus olet sen käynyt tsekkaamassaki...:)
Ainiin ja unohtu vastata aikasemmin.. Juu, Tripodien ajasta ollaan tekemässä elokuvaa, ilmeisesti menee ainakin vuoteen 2007 ennenkuin saadaan valkokankaalle, ohjaaja on Gregor Jordan, mut muuta tietoa ei ole... - AROSUSI-09
edes kirjoitti:
pyydettäessä? ;D
Juu.. kyllä mä tässä jokupvä vielä kirjottelen..
(Niin olen samainen naiseläjä, joka tuossa alla tunnustaa HarryPotter-faniutensa ja siellä toisessa keskustelussa puhuin lemmikkikärpäsistä... Onhan miulla rekattukin nikki, mut se on kuvallinen ja joskus olet sen käynyt tsekkaamassaki...:)
Ainiin ja unohtu vastata aikasemmin.. Juu, Tripodien ajasta ollaan tekemässä elokuvaa, ilmeisesti menee ainakin vuoteen 2007 ennenkuin saadaan valkokankaalle, ohjaaja on Gregor Jordan, mut muuta tietoa ei ole...Minne neiti/rouva haluaisi hampaanjälkeni?:)...Sitä kärpäsjuttua jäin miettimään,että ymmärsiköhän kukaan vitsiä.../SFX-lehdessä oli jossain vaiheessa näistä tulevaisuudessa filmattavista jutuista;Tripodien aika,jatko-osia ja muutama miljoona kappaletta näitä sarjakuviin perustuvia.*voi huokaus*/Tim Burtonkin on jotain filmaamassa,mutta tarina ei kerro mitä...toivottavasti EI jatko-osaa "Apinoiden planeetalle":D
- AROSUSI-09
katoppa kö... kirjoitti:
lukaseppas toisen profiili.. siitä moinen bissejuttu :D
???
- AROSUSI-09
syystä kirjoitti:
Hoops. Täytyy vielä lisätä ainakin teos jonka nimeä tai kirjoittajaa en nyt saa mieleeni. Klassikko ainesta kumminkin.
Juoni kuvaa avaruusasemalle tulleita onnen onkijoita, jotka valitsevat summassa jonkin muukalaisten avaruusaluksen ja katsovat minne päätyvät.ei mullakaan noilla hakutiedoilla tule mitään mieleen:D Vanhempaa vai uudempaa scifiä?
- AROSUSI-09
The Rat kirjoitti:
Olikohan nimi jotain tyyliin Gateway?
Alukset kai olivat kaikki samanlaisia, mutta niihin syötettävät "koordinaatit" olivat järjestelmällä jota kukaan ei ymmärtänyt...
Google sanoisi että Pohlin, ja se kyllä soittaa kelloa. :)kustannettu ja painettu suomeksi vai englanniksi? Englanninkielistä luen laiskuuttani tosi harvoin,kun joutuu vähän väliä katsomaan jotain sanakirjasta...
- The Rat
AROSUSI-09 kirjoitti:
kustannettu ja painettu suomeksi vai englanniksi? Englanninkielistä luen laiskuuttani tosi harvoin,kun joutuu vähän väliä katsomaan jotain sanakirjasta...
Löytynee myös suomeksi, mutta mikäköhän olisi nimi... Hmm.. google tarjoaa nimeä "Avaruuden portti", lienee oikein. http://www.google.fi/search?hl=fi&q=Frederic Pohl scifi gateway&btnG=Hae&meta=lr=lang_fi
Ihan lukemisen arvoinen varmaan, en ole vuosiin tutustunut :) - AROSUSI-09
The Rat kirjoitti:
Löytynee myös suomeksi, mutta mikäköhän olisi nimi... Hmm.. google tarjoaa nimeä "Avaruuden portti", lienee oikein. http://www.google.fi/search?hl=fi&q=Frederic Pohl scifi gateway&btnG=Hae&meta=lr=lang_fi
Ihan lukemisen arvoinen varmaan, en ole vuosiin tutustunut :)Pohl jäänyt muutenkin vähän vieraaksi,tai sitten autuaasti unohtanut...*huoh*.Huomenna kun on taas se täysikuu,niin täytyy yöksi varata paljon lukemista,kun uni ei tule kuitenkaan.Tosta kirjaston hyllyltä voisi jotain Pohliakin katsella.../Nielaisin ja huokaisin,muuten,kun ajattelin niitäkin kaikkia nippuja Portteja ja Tähtivaeltajia,mitä olen divareihin kantanut.Tähtivaeltajan Gunsmith Cats-juliste sentään on säilynyt keittiötäni koristamassa ja tekemässä elämästäni niin paljon onnellisempaa.
- * * * * *
AROSUSI-09 kirjoitti:
ei mullakaan noilla hakutiedoilla tule mitään mieleen:D Vanhempaa vai uudempaa scifiä?
Kysymys saattaa hyvinkin olla Pohlista. Kirjaston tietokannasta tosin ei kyseistä kirjaa enää Pohlilta löydy, mutta toinen mainitsemisen arvoinen teos kylläkin.
Kauppamiesten sota (The Space Merchants) kuvaa kriittisesti maailmaa joka pyörii täysin mainonnan ympärillä. Tälle teokselle taisi ilmestyä vielä jatkoakin, ellen väärin muista.
Sääli, että kyseisen kirjailijan teokset näyttävät olevan varsin vaikeasti hankittavissa. Amazonin sivuilla näkyi muutama teos, jotka ovat poikkeuksetta saaneet loistavan arvion.
Täytynee koittaa kaivaa kyseisiä teoksia talteen ennen kuin ne katoavat täysin maan päältä. - The Rat
* * * * * kirjoitti:
Kysymys saattaa hyvinkin olla Pohlista. Kirjaston tietokannasta tosin ei kyseistä kirjaa enää Pohlilta löydy, mutta toinen mainitsemisen arvoinen teos kylläkin.
Kauppamiesten sota (The Space Merchants) kuvaa kriittisesti maailmaa joka pyörii täysin mainonnan ympärillä. Tälle teokselle taisi ilmestyä vielä jatkoakin, ellen väärin muista.
Sääli, että kyseisen kirjailijan teokset näyttävät olevan varsin vaikeasti hankittavissa. Amazonin sivuilla näkyi muutama teos, jotka ovat poikkeuksetta saaneet loistavan arvion.
Täytynee koittaa kaivaa kyseisiä teoksia talteen ennen kuin ne katoavat täysin maan päältä.Kauppamiesten sota on jatko-osa. Ensimmäinen osa on nimeltään Avaruuden kauppamiehet. Klassikko, joskaan ei suurimpia suosikkejani (kauppamiehet on hyllyssä, sotaa ei).
- The Rat
AROSUSI-09 kirjoitti:
Samalla tavalla kuin jotkut vanhat mustavalkofilkat,esimerkiksi joku Dr.Galigarin kabinetti,tuntuu jumalattoman pitkäveteiseltä (Olen oikeasti katsonut sen pikakelauksella :D)Niin jaksaakohan nuorempi polvi vielä pitkään näitä klassikoita..?/Hitto joo...Miten monta osaa "Säätiössäkin" oli?:D...Yleensä kuitenkin edesauttaa ymmärtämistä,jos "sarjasta" tuntee edellisiäkin osia...itsenäisiä tai ei...
Itse laskisin Säätiö-sarjaan ainakin seuraavat sarjat / kirjat:
- Nemesis (ehkä hieman kaukaa haettua, mutta ideoita löytyy)
- Robotit-sarja (yhteensä jotain 4-5 nidettä)
- Imperiumi-sarja (olikos se kolme nidettä)
- Säätiön esipuheet, yms (pari nidettä)
- Varsinainen säätiö-sarja (kolme nidettä)
- Jatko-osat (veitsen terällä, maa)
Hmm.. Unohtuikohan jotain?
Ei kai tuota enää kukaan jaksa tarkoituksella lukea, mutta sarja kerrallaan... :) - AROSUSI-09
* * * * * kirjoitti:
Täytynee koittaa kaivaa kyseisiä teoksia talteen ennen kuin ne katoavat täysin maan päältä.tulee lähinnä mieleen...kirjoista,joita ei koskaan kirjoitettu:D "Avaruuden kauppamiehet" kirjaa et oletettavastikaan tarkoittanut?:)
- AROSUSI-09
The Rat kirjoitti:
Kauppamiesten sota on jatko-osa. Ensimmäinen osa on nimeltään Avaruuden kauppamiehet. Klassikko, joskaan ei suurimpia suosikkejani (kauppamiehet on hyllyssä, sotaa ei).
nyt pääsin taas kärryille:)"Kauppamiesten sotaa" en taasen ole lukenut,mutta "Avaruuden kauppamiehet" useampaankin kertaan.Siitä "Isosta kanasta" mulle tulee aina NÄLKÄ :D/Kirjaakin omistan peräti kaksi kappaletta,toinen kotikäytössä ja toinen oli töissä vaatekaappikirjastossani:)
- AROSUSI-09
The Rat kirjoitti:
Itse laskisin Säätiö-sarjaan ainakin seuraavat sarjat / kirjat:
- Nemesis (ehkä hieman kaukaa haettua, mutta ideoita löytyy)
- Robotit-sarja (yhteensä jotain 4-5 nidettä)
- Imperiumi-sarja (olikos se kolme nidettä)
- Säätiön esipuheet, yms (pari nidettä)
- Varsinainen säätiö-sarja (kolme nidettä)
- Jatko-osat (veitsen terällä, maa)
Hmm.. Unohtuikohan jotain?
Ei kai tuota enää kukaan jaksa tarkoituksella lukea, mutta sarja kerrallaan... :)Tai kirja kerrallaan:D Tänään kun aloittaisin,saisin koko hoidon ehkä luettua ennen eläkettä :D
- kun..
AROSUSI-09 kirjoitti:
???
meinasi, että vittuilun puolelle saattais mennä..
Ehkäpä minun pitäisi kehittää tätä itseilmaisuani :) - neiti :)
AROSUSI-09 kirjoitti:
Minne neiti/rouva haluaisi hampaanjälkeni?:)...Sitä kärpäsjuttua jäin miettimään,että ymmärsiköhän kukaan vitsiä.../SFX-lehdessä oli jossain vaiheessa näistä tulevaisuudessa filmattavista jutuista;Tripodien aika,jatko-osia ja muutama miljoona kappaletta näitä sarjakuviin perustuvia.*voi huokaus*/Tim Burtonkin on jotain filmaamassa,mutta tarina ei kerro mitä...toivottavasti EI jatko-osaa "Apinoiden planeetalle":D
Njoo.. muusta en tiedä, kuin että melkein ihan sama, mitä Burton tekee, niin yleensä kaikki on mun makuun... Hmmm. Saattaa ehkä kertoa jotain minustakin:)
- AROSUSI-09
neiti :) kirjoitti:
Njoo.. muusta en tiedä, kuin että melkein ihan sama, mitä Burton tekee, niin yleensä kaikki on mun makuun... Hmmm. Saattaa ehkä kertoa jotain minustakin:)
lempparini taitavat olla "Mars hyökkää" ja "Painajainen ennen joulua"..."Saksikäsi Edward" on makuuni vähän liian imelä...Burtonista pitäminen kertoo sen,että sinulla on hyvä elokuvamaku:)/Käykö raa"an rouskaisun sijasta pieni,pidempiaikainen näykintä?:)
- AROSUSI-09
kun.. kirjoitti:
meinasi, että vittuilun puolelle saattais mennä..
Ehkäpä minun pitäisi kehittää tätä itseilmaisuani :)Nau ai andöständ.Enhän mä tota nyt millään muotoa vittuiluna ottanut:P
- mielellään..
AROSUSI-09 kirjoitti:
lempparini taitavat olla "Mars hyökkää" ja "Painajainen ennen joulua"..."Saksikäsi Edward" on makuuni vähän liian imelä...Burtonista pitäminen kertoo sen,että sinulla on hyvä elokuvamaku:)/Käykö raa"an rouskaisun sijasta pieni,pidempiaikainen näykintä?:)
ajatustenlukijako olet? :)
Minä taas tyttöihmisenä tykkään oikein kovasti Saksikädestä ja Mars Hyökkää! toimii aina :) Päätön ratsumies on kans kaunista katseltavaa ja siinä on myös Christopher Walken, joka on yksi suosikkinäyttelijöistäni (hurahdin joskus aikanaan, kun näin Aivomyrskyn.. jos olet sattunut näkemään. Monien mielestä skeidaa, mutta minusta leffan idea oli loistava.)
Corpse Bride on vielä näkemättä, mutta enköhän tässä lähiaikoina senkin käväise vilasemassa..
Ja kohta joku älähtää, kun keskustelu alkaa menemään ihan kohtuullisesti offtopic :D - AROSUSI-09
mielellään.. kirjoitti:
ajatustenlukijako olet? :)
Minä taas tyttöihmisenä tykkään oikein kovasti Saksikädestä ja Mars Hyökkää! toimii aina :) Päätön ratsumies on kans kaunista katseltavaa ja siinä on myös Christopher Walken, joka on yksi suosikkinäyttelijöistäni (hurahdin joskus aikanaan, kun näin Aivomyrskyn.. jos olet sattunut näkemään. Monien mielestä skeidaa, mutta minusta leffan idea oli loistava.)
Corpse Bride on vielä näkemättä, mutta enköhän tässä lähiaikoina senkin käväise vilasemassa..
Ja kohta joku älähtää, kun keskustelu alkaa menemään ihan kohtuullisesti offtopic :DPuhelinlaskuihini suivaantuneena harjoittelen tosiaan telepatiaa:D/Otsikon alla se nyt on kai aivan sama,vaikka juteltais mato-onginnasta,villasukkien kantapäiden paikkaamisesta tai sitten esimerkiksi elokuvista.../Päättömän ratsumiehen nauhoitin taannoin,kun kolmoselta tuli.Corpse Bridea jaksan odottaa niin kauan,että se löytyy Anttilan alehyllyltä.Jotenkin ei nappaa toi elokuvissa käynti...Viimeksi taisin olla elokuvissa,kun Rocky Horror pyöri Andorrassa joskus 90-luvulla.Ethän vaan ole sattunut k.o pätkää näkemään :D :D
- on kolahtanut
scifikirjallisuudesta eniten Asimov.. Säätiöt ym. Orson Scott Cardin Ender, Gibsonin Neurovelho, Philip Jose Farmerin Elämän ja kuoleman virta, Keyesin Kukkia Algernonille, Sladekin Tik Tok (oli hulvaton:).. silloin pikkuisena ja vähän isompana luin n. sata kertaa Tripodien ajan ja samalta kirjailijalta myös Pako tuntemattomaan oli yksi suosikeista. Nykyisin tämä lukee mielummin Terry Pratchettia ja fantasiatyyppistä kirjallisuutta.
Ennenvanhaan pikkutyttönä tämä myös rakasti kauhukirjallisuutta, mutta sen lukeminen jäi siihen, kun sain luetuksi kaikki kauhukirjat, mitä oli suomennettuna saatavissa kolmen kaupungin kirjastoista.. Liekö tässä viimeisen kymmenen vuoden aikana sitten ilmestynyt yhtään lukemisen arvoista uutta kirjaa? ;)
Kirjoja, jotka lukenut useammin kuin kolmesti: Sormusten herra (yli 10 kertaa:), Tähtien sota, Alkumetsä, Metsän henget, Ender, Tripodien Aika, Pako Tuntemattomaan, Mort, Viikatemies, Keskiyön mato Ikaalisissa, Velhottaren tarina, Althalus, Säätiö-trilogia.. hmm ja taitaa niitä olla paljon muitakin.. Ihan mahdoton nimetä suosikkia, koska se riippuu niin paljon fiiliksestä..
(Ok tunnustan, olen myös Harry Potter-fani)- AROSUSI-09
annettakoon anteeksi:)Yhtään Potteria en ole itse lukenut,mutta niistä elokuvista sen ensimmäisen nähnyt.Hieno !/Välillä jostain alehalleista ja huoltiksilta(!) löytyy hyviä,vielä tuntemattomien nimien pokkareita halvalla;Sieltäkin kannattaa tsiigailla...Cyberpunkin nälkään täytyy vielä suositella Ian Banksia./Pitäneeköhän muuten paikkansa jutut,että Englannissa oltaisiin tekemässä filmiä Tripodien ajasta...sarjantapainen siitä aikanaan tehtiin ja pyöri Suomessakin,mutta jäi muistaakseni jotenkin kesken..?
- The Rat
AROSUSI-09 kirjoitti:
annettakoon anteeksi:)Yhtään Potteria en ole itse lukenut,mutta niistä elokuvista sen ensimmäisen nähnyt.Hieno !/Välillä jostain alehalleista ja huoltiksilta(!) löytyy hyviä,vielä tuntemattomien nimien pokkareita halvalla;Sieltäkin kannattaa tsiigailla...Cyberpunkin nälkään täytyy vielä suositella Ian Banksia./Pitäneeköhän muuten paikkansa jutut,että Englannissa oltaisiin tekemässä filmiä Tripodien ajasta...sarjantapainen siitä aikanaan tehtiin ja pyöri Suomessakin,mutta jäi muistaakseni jotenkin kesken..?
Vaikea kuvitella että tripodien aika toimisi elokuvana kovinkaan hyvin - siis nykyelokuvana. Jotenkin tulee mieleen että siitä tehtäisiin uusi Maailmojen sota (jota olen kieltäytynyt menemästä katsomaan - eikä edes puhuta I Robot -"elokuvasta", please), tms...
Kirja on tullut luettua aika monta kertaa, joskin viime lukukerralla sen kerronta tuntui ehkä hieman liian lapselliselta, olenkohan kasvanut aikuiseksi. :( - Fahrenheit
Ensimmäinen lukemani scifi oli Ray Bradburyn Marsin aikakirjat, jota ei nykyään enää mistään löydy. Vieläkin pidän Bradburysta ja ilman muuta Harry Potterista myös. Pieni suuri kirja on Stanislav Lemin Futurologinen konferenssi. Looginen, yllättävä.
- AROSUSI-09
The Rat kirjoitti:
Vaikea kuvitella että tripodien aika toimisi elokuvana kovinkaan hyvin - siis nykyelokuvana. Jotenkin tulee mieleen että siitä tehtäisiin uusi Maailmojen sota (jota olen kieltäytynyt menemästä katsomaan - eikä edes puhuta I Robot -"elokuvasta", please), tms...
Kirja on tullut luettua aika monta kertaa, joskin viime lukukerralla sen kerronta tuntui ehkä hieman liian lapselliselta, olenkohan kasvanut aikuiseksi. :(että olen nähnyt elokuvan "I,robot".Toimii ihan hyvin parin punkkupullon jälkeen,kuten varmaan Maailmojen sotakin...jonka ostan siinä vaiheessa,kun sitä saa femmalla Anttilan alehyllyltä:D/Sitähän nyt koskaan tiedä,mitä joku Tim Burton saisi irti Tripodien ajasta...yyh.Kerran hehkutin lapsuusmuistoistani sitä sarjaa yhdelle lepakolle ja se innostu,kun kuvitteli,että puhun tribadien ajasta:D*hoijakkaa*/Kirjallinen maku saa muuttua,mutta älä koskaan kasva aikuiseksi:)
- AROSUSI-09
Fahrenheit kirjoitti:
Ensimmäinen lukemani scifi oli Ray Bradburyn Marsin aikakirjat, jota ei nykyään enää mistään löydy. Vieläkin pidän Bradburysta ja ilman muuta Harry Potterista myös. Pieni suuri kirja on Stanislav Lemin Futurologinen konferenssi. Looginen, yllättävä.
on aika suuri haava sydämessäni.Omistin vielä kesällä kirjan suomennoksen ensipainoksen ja sitten yhden ryyppyputken aikana kannoin sen divariin!Suunnilleen kuukauden sen jälkeen about hakkasin päätäni seinään,revin tukkaa päästä ja kirosin itseäni saatanan vitun kusipää hulluks.Ymmärtänet.Alkuperäispainoksen kauniista kannesta suunnittelin jopa tatskaa itselleni./Haa...Maistuuko muuten Kurt Vonnegut.Psykedeelisimpiä lapsena näkemiäni filkkoja lienee "Teurastamo viiden" filmatisointi.Snadisti erilainen sota/scifi-filkka kuin eilen katsomani mikä vittu se nyt oli..."Hakekaa sotamies Ryan":D/Joku kerta pitää ottaa uusintakierrokselle toikin Lemin kirja.Sekö oli se,missä avaruusmatkailijamme roudataan muiden olentojen toimesta tuomittavaksi jonnekkin..?
- The Rat
AROSUSI-09 kirjoitti:
on aika suuri haava sydämessäni.Omistin vielä kesällä kirjan suomennoksen ensipainoksen ja sitten yhden ryyppyputken aikana kannoin sen divariin!Suunnilleen kuukauden sen jälkeen about hakkasin päätäni seinään,revin tukkaa päästä ja kirosin itseäni saatanan vitun kusipää hulluks.Ymmärtänet.Alkuperäispainoksen kauniista kannesta suunnittelin jopa tatskaa itselleni./Haa...Maistuuko muuten Kurt Vonnegut.Psykedeelisimpiä lapsena näkemiäni filkkoja lienee "Teurastamo viiden" filmatisointi.Snadisti erilainen sota/scifi-filkka kuin eilen katsomani mikä vittu se nyt oli..."Hakekaa sotamies Ryan":D/Joku kerta pitää ottaa uusintakierrokselle toikin Lemin kirja.Sekö oli se,missä avaruusmatkailijamme roudataan muiden olentojen toimesta tuomittavaksi jonnekkin..?
Futurologinen kongressi on se jossa Tichy osallistuu, noh, futurologiseen kongressiin jossain etelänmeren "paratiisisaarella" - ja homma alkaa karata käsistä siinä vaiheessa kun separatistit, tai mitkä lie, douppaavat juomaveden jollain... Ja sitten meno muuttuu upeaksi, mutta ei siitä sen enempää ettei juonesta liikaa paljastu.
Marsin aikakirjat näyttäisi hyllyssä olevan, pitääpä vilkaista... Toinen painos, pokkari. Onkohan sama kansikuva, epäilen...
Vonnegutia (jr) on hyllyssä enemmän ja vähemmän, joskin herran laskeminen scifikirjailijaksi vähän arveluttaa... Suosikkini on ehkä Mestarien aamiainen (eli hyvästi masentava maanantai), joskin Slaughterhouse no. 5 ja Dead Eye Dick ovat myös aika... Hyviä... Ai niin, Galapagos on ehdottomasti scifiä, mutta ei minusta toisaalta kuulu mitenkään henkilön parhaimmistoon.
Aiheuttavat ongelmia nämä sijoittelussa hankalat tyypit. Kun on omat hyllyt varattu scifiä ja fantasiaa varten niin minne sitten jonkun Vonnegutin pistää... Ei nyt ihan viitsisi laittaa kirjaa sinne ja toista tänne - kuten olen tehnyt Iain (M) Banksille - mutta onpahan eri nimi edes... - AROSUSI-09
The Rat kirjoitti:
Futurologinen kongressi on se jossa Tichy osallistuu, noh, futurologiseen kongressiin jossain etelänmeren "paratiisisaarella" - ja homma alkaa karata käsistä siinä vaiheessa kun separatistit, tai mitkä lie, douppaavat juomaveden jollain... Ja sitten meno muuttuu upeaksi, mutta ei siitä sen enempää ettei juonesta liikaa paljastu.
Marsin aikakirjat näyttäisi hyllyssä olevan, pitääpä vilkaista... Toinen painos, pokkari. Onkohan sama kansikuva, epäilen...
Vonnegutia (jr) on hyllyssä enemmän ja vähemmän, joskin herran laskeminen scifikirjailijaksi vähän arveluttaa... Suosikkini on ehkä Mestarien aamiainen (eli hyvästi masentava maanantai), joskin Slaughterhouse no. 5 ja Dead Eye Dick ovat myös aika... Hyviä... Ai niin, Galapagos on ehdottomasti scifiä, mutta ei minusta toisaalta kuulu mitenkään henkilön parhaimmistoon.
Aiheuttavat ongelmia nämä sijoittelussa hankalat tyypit. Kun on omat hyllyt varattu scifiä ja fantasiaa varten niin minne sitten jonkun Vonnegutin pistää... Ei nyt ihan viitsisi laittaa kirjaa sinne ja toista tänne - kuten olen tehnyt Iain (M) Banksille - mutta onpahan eri nimi edes...kantta koristaa raketin ja planeetan kuva.Helkkarin hieno.Jotain raketti-aiheista tatskaa anyway suunnitellut ja se kansikuva kävi sillai mielessä.../Juups...tääkö oli se,missä Tichy ihmettelee,kun kaikki ihmiset ovat aina niin hengästyneitä..?/Galapagosinkin joskus lukenut...muuta muista,kuin että kirjan kantta koristi leguaani ja kirjassa kerrottiin vietnamin sodasta ja jostain ruotsalaisesta..?/Mullakin välillä noita arkistointiongelmia,niin pistän kaikki sulassa sovussa aakkosjärjestyksen mukaan:D Asiaa toki helpottaa se,ettei kirjastooni paljoa muuta kuulu,kuin scifiä ja kauhua:) vähän sarjakuvaa...Kalervo Palsa tuttu nimi?
- The Rat
AROSUSI-09 kirjoitti:
kantta koristaa raketin ja planeetan kuva.Helkkarin hieno.Jotain raketti-aiheista tatskaa anyway suunnitellut ja se kansikuva kävi sillai mielessä.../Juups...tääkö oli se,missä Tichy ihmettelee,kun kaikki ihmiset ovat aina niin hengästyneitä..?/Galapagosinkin joskus lukenut...muuta muista,kuin että kirjan kantta koristi leguaani ja kirjassa kerrottiin vietnamin sodasta ja jostain ruotsalaisesta..?/Mullakin välillä noita arkistointiongelmia,niin pistän kaikki sulassa sovussa aakkosjärjestyksen mukaan:D Asiaa toki helpottaa se,ettei kirjastooni paljoa muuta kuulu,kuin scifiä ja kauhua:) vähän sarjakuvaa...Kalervo Palsa tuttu nimi?
Parhaillaan duunissa, joten tuota kirjaa ei ole käsillä, mutta muistaakseni siinä kannessa oli jokin "tyylitelty" planeetta ja jokin humanoidihahmon silhuetti... Ei kovin hyvän näköinen.
Taitaa olla juuri se hengästymisLemi.
Galapagoksessa ei muistaakseni ollut kyse Vietnamin sodasta, vaan tulevaisuuteen sijoittuvasta kolmannesta isosta, tms. Joka tapauksessa koko ihmiskunta kuoli... Ja kertoja (ruotsalainen, tai muistaakseni norjalainen, hitsuri) oli kuollut jo paljon aikaisemmin...
Omassa kirjastossa scifiä noin 2 1 metriä, fantasiaa 1 1 metriä, lasten/nuorten kirjoja pari metriä ja muuta ehkä noin viisi metriä... - AROSUSI-09
The Rat kirjoitti:
Parhaillaan duunissa, joten tuota kirjaa ei ole käsillä, mutta muistaakseni siinä kannessa oli jokin "tyylitelty" planeetta ja jokin humanoidihahmon silhuetti... Ei kovin hyvän näköinen.
Taitaa olla juuri se hengästymisLemi.
Galapagoksessa ei muistaakseni ollut kyse Vietnamin sodasta, vaan tulevaisuuteen sijoittuvasta kolmannesta isosta, tms. Joka tapauksessa koko ihmiskunta kuoli... Ja kertoja (ruotsalainen, tai muistaakseni norjalainen, hitsuri) oli kuollut jo paljon aikaisemmin...
Omassa kirjastossa scifiä noin 2 1 metriä, fantasiaa 1 1 metriä, lasten/nuorten kirjoja pari metriä ja muuta ehkä noin viisi metriä...olisko ollut kyse sotilaskarkurista,joka meni töihin ruotsalaiselle telakalle ja ensimmäisenä päivänä kuoli työtapaturmaisesti...ääh.Tarkistan jossain vaiheessa kirjasta:D/No mulla nuita nyt noin helkkaristi ole...olis ehkä,ellen tasaisin väliajoin keventäis hyllyjäni divareihin:P
- The Rat
AROSUSI-09 kirjoitti:
olisko ollut kyse sotilaskarkurista,joka meni töihin ruotsalaiselle telakalle ja ensimmäisenä päivänä kuoli työtapaturmaisesti...ääh.Tarkistan jossain vaiheessa kirjasta:D/No mulla nuita nyt noin helkkaristi ole...olis ehkä,ellen tasaisin väliajoin keventäis hyllyjäni divareihin:P
Joskus lapsena tuli kannettua kirjoja divariin että sai karkkirahaa...
Vaan ei enää. Viimeksi vein kirjoja divariin varmaan 15-20 vuotta sitten. :)
Jotenkin tullut sellainen intohimoinen suhtautuminen noihin niteisiin... Pari perkelettä kajauteltu kun huonosti koulutettu kotieläin käynyt salaa jyrsimässä jonkin (ei onneksi korvaamattoman) kirjan reunoja, tms. :) - AROSUSI-09
The Rat kirjoitti:
Joskus lapsena tuli kannettua kirjoja divariin että sai karkkirahaa...
Vaan ei enää. Viimeksi vein kirjoja divariin varmaan 15-20 vuotta sitten. :)
Jotenkin tullut sellainen intohimoinen suhtautuminen noihin niteisiin... Pari perkelettä kajauteltu kun huonosti koulutettu kotieläin käynyt salaa jyrsimässä jonkin (ei onneksi korvaamattoman) kirjan reunoja, tms. :)tulee välillä roudattua.Tosin muutamia sellaisia on,joille on jo kertynyt niin paljon tunne-arvoa,että mieluummin menen damiin myymään persettä,kuin niistä eroan:D eli esimerkiksi Heyerdahlin kirjat,ei varsinaisesti scifiä,mutta kuitenkin...(Joo,luen mä muutakin :))
- ON LITTEÄ!
Tosi on, Rengasmaailma ei kulu käytössä. Hiljattain luin sen ännännen kerran uudelleen. Louis Wun apea olo syntymäpäivänään, Eläimille Puhujan oivallus että hän ei uhkailemalla saisi Louisia alistettua, Rengasmaailman mahtavat mittasuhteet... Haloa pelatessani kolusin maisemia, joiden luoja on ainakin lukenut kirjan.
Jatko-osat eivät ole yhtä ihmeellisiä kuin ensimmäinen teos. Kakkosta nyt viitsii lukea useammankin kerran, mutta muut ovat yhtä huttua. Vähän sama juttu kuin Dyynin kanssa.- AROSUSI-09
viettänyt unettomia öitä niiden liito-ajoneuvojen kanssa,joita en jostain syystä pystynyt mielessäni hahmottelemaan:D/No ei helvetti TÄSTÄKIN ole jotain jatko-osia sepustettu ?!! Grrr..!
- Minor spoilerer
AROSUSI-09 kirjoitti:
viettänyt unettomia öitä niiden liito-ajoneuvojen kanssa,joita en jostain syystä pystynyt mielessäni hahmottelemaan:D/No ei helvetti TÄSTÄKIN ole jotain jatko-osia sepustettu ?!! Grrr..!
Rengasmaailman paluu, Rengasmaailman poika, Voittamaton Rengasmaailma, Rengasmaailma ja Oparin aarteet... no ei nyt ihan mutta melkein. Jatko-osat täydentävät rengasmaailman ideaa mm. asettaen irtomaapumput keräämään jokien huuhtomaa maata meristä ja kuljettamaan sen takaisin reunusmuurille... muutenhan joet kuluttaisivat maiseman perusmateriaaliin saakka. Reunusmuurin päälle laitetaan rakettimoottorit korjaamaan renkaan asemaa aurinkoon nähden. Kerrotaan rengasmaailman luojista ja paljastetaan miksi sen sivilisaatio romahti. Jälkimmäistähän arvuutellaan ykköskirjassakin, mutta nyt kerrotaan syiden syyt.
Juoni nyt on mitä on. Jollain tekosyyllä pitää saada jengi takaisin renkaalle ja siellä sitten mellastetaan - myöhemmin lähinnä lajienvälistä seksiä harrastaen. Luis Wu kylläkin tekee tyylikkäästi selvää orjuuttajien auringonkukista.
Jatko-osat ovat The Ringworld Engineers (1980) ja The Ringworld Throne (1987). Taidankin pian lukea kakkososan, vaikka Luis Wun nöyryyttävä asema kirjan alkupuolella on vielä turhan tuoreessa muistissa. Hänellä on oma taspi asennettuna aivoihinsa... - AROSUSI-09
Minor spoilerer kirjoitti:
Rengasmaailman paluu, Rengasmaailman poika, Voittamaton Rengasmaailma, Rengasmaailma ja Oparin aarteet... no ei nyt ihan mutta melkein. Jatko-osat täydentävät rengasmaailman ideaa mm. asettaen irtomaapumput keräämään jokien huuhtomaa maata meristä ja kuljettamaan sen takaisin reunusmuurille... muutenhan joet kuluttaisivat maiseman perusmateriaaliin saakka. Reunusmuurin päälle laitetaan rakettimoottorit korjaamaan renkaan asemaa aurinkoon nähden. Kerrotaan rengasmaailman luojista ja paljastetaan miksi sen sivilisaatio romahti. Jälkimmäistähän arvuutellaan ykköskirjassakin, mutta nyt kerrotaan syiden syyt.
Juoni nyt on mitä on. Jollain tekosyyllä pitää saada jengi takaisin renkaalle ja siellä sitten mellastetaan - myöhemmin lähinnä lajienvälistä seksiä harrastaen. Luis Wu kylläkin tekee tyylikkäästi selvää orjuuttajien auringonkukista.
Jatko-osat ovat The Ringworld Engineers (1980) ja The Ringworld Throne (1987). Taidankin pian lukea kakkososan, vaikka Luis Wun nöyryyttävä asema kirjan alkupuolella on vielä turhan tuoreessa muistissa. Hänellä on oma taspi asennettuna aivoihinsa...ja isiemme virheet,siis toisinsanoen:D No ei toi niin pahalta kuullosta.Varmasti otan luettavakseni,kunhan käsiini saan...Öö...ei siis ole suomeksi saatavilla?Ei siinä muuta,mutta lukeminen käy vain puolta hitaammin:D/Kas kas...eli alkuperäinen porukka taas kasassa? Onhan se sinänsä kiva tavata vanhoja tuttuja,mutta jotenkin tuntuu,että juonellisesti olisi viisasta ottaa etäisyyttä tapahtumiin jotain pari sukupolvea.../Informoi mua sitten,kun ilmestyy "Rengasmaailman pojanpojan paluu"*Kiähkiäh*
- AROSUSI-09
AROSUSI-09 kirjoitti:
ja isiemme virheet,siis toisinsanoen:D No ei toi niin pahalta kuullosta.Varmasti otan luettavakseni,kunhan käsiini saan...Öö...ei siis ole suomeksi saatavilla?Ei siinä muuta,mutta lukeminen käy vain puolta hitaammin:D/Kas kas...eli alkuperäinen porukka taas kasassa? Onhan se sinänsä kiva tavata vanhoja tuttuja,mutta jotenkin tuntuu,että juonellisesti olisi viisasta ottaa etäisyyttä tapahtumiin jotain pari sukupolvea.../Informoi mua sitten,kun ilmestyy "Rengasmaailman pojanpojan paluu"*Kiähkiäh*
piti vielä sanomani...Avaruushan on oikeastikin aika iso paikka ja taannoin luin jostain,kun astronomit olivat löytäneet mustan aukon (Tai novan tai jotain),joka oli pistellyt poskeensa about 300 AURINKOKUNTAA.Cool?
- lyyleistä
AROSUSI-09 kirjoitti:
ja isiemme virheet,siis toisinsanoen:D No ei toi niin pahalta kuullosta.Varmasti otan luettavakseni,kunhan käsiini saan...Öö...ei siis ole suomeksi saatavilla?Ei siinä muuta,mutta lukeminen käy vain puolta hitaammin:D/Kas kas...eli alkuperäinen porukka taas kasassa? Onhan se sinänsä kiva tavata vanhoja tuttuja,mutta jotenkin tuntuu,että juonellisesti olisi viisasta ottaa etäisyyttä tapahtumiin jotain pari sukupolvea.../Informoi mua sitten,kun ilmestyy "Rengasmaailman pojanpojan paluu"*Kiähkiäh*
Ihan alkuperäinen jengi ei ole koossa. Louis Wu ja Eläimille Puhuja lähtevät matkaan, mutta Teela Brown huitelee missä huitelee atleettinsa kanssa ja nukketöörien edustajana tulee Nessuksen sijaan hänen morsiamensa Takimmainen. Aika tiukka lyyli.
Englanniksi kannattaa opetella lukemaan kirjoja, koska alkukielisinä niistä saa enemmän irti. Olettaen tietysti että ne ovat alunperin englanniksi. Jotain Terry Pratchettia ei kannata alkaakaan lukea suomeksi. - AROSUSI-09
lyyleistä kirjoitti:
Ihan alkuperäinen jengi ei ole koossa. Louis Wu ja Eläimille Puhuja lähtevät matkaan, mutta Teela Brown huitelee missä huitelee atleettinsa kanssa ja nukketöörien edustajana tulee Nessuksen sijaan hänen morsiamensa Takimmainen. Aika tiukka lyyli.
Englanniksi kannattaa opetella lukemaan kirjoja, koska alkukielisinä niistä saa enemmän irti. Olettaen tietysti että ne ovat alunperin englanniksi. Jotain Terry Pratchettia ei kannata alkaakaan lukea suomeksi.Ajattelinkin,että miten ne sen muka planeetalta löytää:D.../Aijoo..."Takimmainen"...Mitä muuten "Nukketööri" on englanniksi?Doll-jotain?/Ruostuneen kielitaidon takia saan kyllä kirjoista nykyisin enemmän irti suomenkielisinä:P
- langoista
AROSUSI-09 kirjoitti:
Ajattelinkin,että miten ne sen muka planeetalta löytää:D.../Aijoo..."Takimmainen"...Mitä muuten "Nukketööri" on englanniksi?Doll-jotain?/Ruostuneen kielitaidon takia saan kyllä kirjoista nykyisin enemmän irti suomenkielisinä:P
Pierson´s puppeteer. Hämäsin kun sanoin että T.B. huitelee missä huitelee. Tuon kokoiselta alueelta häntä tosiaan olisi vaikeaa löytää, ellei olisi menossa Rengasmaailman hallintokeskukseen... tyttö vain on kovasti muuttunut.
Tekosyynä Rengasmaailman reissulle on Takimmaisen potkut tehtävistään. Hän yrittää palata valtaan tuomalla nukketöörien kotimaailmaan halvan transmutaatiomenetelmän, josta Halrloprillalar kertoi. Louis Wu ja Chmeee (Eläimille Puhuja) kaapataan mukaan ja heidän paluunsa on täysin nukketööristä kiinni - he epäilevät tämän surmaavan heidät heti kun tehtävä on suoritettu. Pikkuista kiirettä tehtävälle luo se, että Rengasmaailma on epävakaa ja törmää varjoneliöihin alle vuodessa. Aurinkoon vähän myöhemmin. - AROSUSI-09
langoista kirjoitti:
Pierson´s puppeteer. Hämäsin kun sanoin että T.B. huitelee missä huitelee. Tuon kokoiselta alueelta häntä tosiaan olisi vaikeaa löytää, ellei olisi menossa Rengasmaailman hallintokeskukseen... tyttö vain on kovasti muuttunut.
Tekosyynä Rengasmaailman reissulle on Takimmaisen potkut tehtävistään. Hän yrittää palata valtaan tuomalla nukketöörien kotimaailmaan halvan transmutaatiomenetelmän, josta Halrloprillalar kertoi. Louis Wu ja Chmeee (Eläimille Puhuja) kaapataan mukaan ja heidän paluunsa on täysin nukketööristä kiinni - he epäilevät tämän surmaavan heidät heti kun tehtävä on suoritettu. Pikkuista kiirettä tehtävälle luo se, että Rengasmaailma on epävakaa ja törmää varjoneliöihin alle vuodessa. Aurinkoon vähän myöhemmin.urhea retkikuntamme taisi tosiaan vähän kolhia sarjan ensimmäisessä jaksossa...Mutta törmäys ei taida siitä johtua..?/ Selviääkö jossain vaiheessa,minkä ikäinen rengasmaailma-zydeemi on..? Saa ihan vapaasti spoilata kaiken:D/"Puppeteer"...Hitto etten kuitenkin olisi niitä jatko-osia joskus lukenut...Muistan joskus ajatelleeni,että eikö tuota olisi jotenkin fiksummin voinnut suomentaa...
- spoilausta
AROSUSI-09 kirjoitti:
urhea retkikuntamme taisi tosiaan vähän kolhia sarjan ensimmäisessä jaksossa...Mutta törmäys ei taida siitä johtua..?/ Selviääkö jossain vaiheessa,minkä ikäinen rengasmaailma-zydeemi on..? Saa ihan vapaasti spoilata kaiken:D/"Puppeteer"...Hitto etten kuitenkin olisi niitä jatko-osia joskus lukenut...Muistan joskus ajatelleeni,että eikö tuota olisi jotenkin fiksummin voinnut suomentaa...
Louis Wu kumppaneineen arveli, että Rengasmaailman rakentajat kuolivat sukupuuttoon aikaisintaan 250000 vuotta sitten. Arvion he perustivat mutaatioiden määrään. Suojelija-Pakit (Pak Protectors) eivät olisi sallineet mutatoitumista. Yhtä kauan Rengasmaailma oli ollut ilman huoltoa ja meteorireiät yms. jäivät tukkimatta. Halrlon väki sai rauhassa purkaa vakautusrakettimoottorit rengasmuureilta ja asentaa ne avaruusaluksiinsa. Meteorit tuhottiin edelleen automaattisesti: pohjamateriaalissa risteilevien suprajohdinten muodostaman magneettikentän avulla auringosta saatiin pläjäytettyä hirmuisen tehokas laser meteorien turmaksi. Yksi semmoinen tärskäytys lienee suistanut Rengasmaailman pois radaltaan.
Luulin ensin nukketööri-sanan viittaavan muukalaisten hassunkuriseen ulkomuotoon, mutta sehän tarkoittaakin nukketeatterin vetäjää. Nukkeja ovat ihmiset, kzinit... ja Halrloprillalarin väki. Nukketöörit lähettivät luotaimia Rengasmaailmaa tutkimaan kauan ennen Nessuksen retkikuntaa ja levittivät niillä suprajohtimia tuhoavaa bakteeria tekemään selvää mahdollisesti uhkaavasta sivilisaatiosta. Nytkään Takimmaista ei kiinnosta Rengasmaailman pelastaminen, koska siitä ei olisi hyötyä nukketööreille. Louis Wu ja Chmeee ovat hänen uppiniskaisia orjiaan ilman mahdollisuutta kapinaan - kunnes Louis Wu pääsee hetkiseksi yksin taskulamppulaserin kanssa Takimmaisen avaruusalukselle läpinäkyvine lattioineen, jonka alla on hyperajomoottori... kummasti alkaa Takimmaista kiinnostaa pelastushommat kun oma nahka on vaarassa. Joka tapauksessa Takimmainen, Louis Wu ja Chmeee ovat peruuttamattomasti jumissa Rengasmaailmassa. Oivaa pohjaa seuraavalle kirjalle.
Ykköskirjassa kenties hauskin kohta oli kun Louis Wu nauroi täyttä kurkkua Eläimille Puhujalle. Kakkosessa Louis pääsee lähes yhtä kutkuttavaan tilanteeseen jumalagambiitin aikana: Chmeeellä on käsissään hirmuisen painava kivi ja tilannetta seuraa iso ja vahva ruohonsyöjä. "Minne laitan tämän kiven, Louis?", Chmeee kysyy hieman pingottuneella äänellä. Louis tietää tarkalleen mihin kivi pitää laittaa, mutta hänelle tulee kiusaus sanoa: "Odota vähän... on niin monta eri mahdollisuutta..." :-) Jumalat eivät kuitenkaan koskaan epäröi, joten Louis kertoo kiven paikan. - vielä juttua
spoilausta kirjoitti:
Louis Wu kumppaneineen arveli, että Rengasmaailman rakentajat kuolivat sukupuuttoon aikaisintaan 250000 vuotta sitten. Arvion he perustivat mutaatioiden määrään. Suojelija-Pakit (Pak Protectors) eivät olisi sallineet mutatoitumista. Yhtä kauan Rengasmaailma oli ollut ilman huoltoa ja meteorireiät yms. jäivät tukkimatta. Halrlon väki sai rauhassa purkaa vakautusrakettimoottorit rengasmuureilta ja asentaa ne avaruusaluksiinsa. Meteorit tuhottiin edelleen automaattisesti: pohjamateriaalissa risteilevien suprajohdinten muodostaman magneettikentän avulla auringosta saatiin pläjäytettyä hirmuisen tehokas laser meteorien turmaksi. Yksi semmoinen tärskäytys lienee suistanut Rengasmaailman pois radaltaan.
Luulin ensin nukketööri-sanan viittaavan muukalaisten hassunkuriseen ulkomuotoon, mutta sehän tarkoittaakin nukketeatterin vetäjää. Nukkeja ovat ihmiset, kzinit... ja Halrloprillalarin väki. Nukketöörit lähettivät luotaimia Rengasmaailmaa tutkimaan kauan ennen Nessuksen retkikuntaa ja levittivät niillä suprajohtimia tuhoavaa bakteeria tekemään selvää mahdollisesti uhkaavasta sivilisaatiosta. Nytkään Takimmaista ei kiinnosta Rengasmaailman pelastaminen, koska siitä ei olisi hyötyä nukketööreille. Louis Wu ja Chmeee ovat hänen uppiniskaisia orjiaan ilman mahdollisuutta kapinaan - kunnes Louis Wu pääsee hetkiseksi yksin taskulamppulaserin kanssa Takimmaisen avaruusalukselle läpinäkyvine lattioineen, jonka alla on hyperajomoottori... kummasti alkaa Takimmaista kiinnostaa pelastushommat kun oma nahka on vaarassa. Joka tapauksessa Takimmainen, Louis Wu ja Chmeee ovat peruuttamattomasti jumissa Rengasmaailmassa. Oivaa pohjaa seuraavalle kirjalle.
Ykköskirjassa kenties hauskin kohta oli kun Louis Wu nauroi täyttä kurkkua Eläimille Puhujalle. Kakkosessa Louis pääsee lähes yhtä kutkuttavaan tilanteeseen jumalagambiitin aikana: Chmeeellä on käsissään hirmuisen painava kivi ja tilannetta seuraa iso ja vahva ruohonsyöjä. "Minne laitan tämän kiven, Louis?", Chmeee kysyy hieman pingottuneella äänellä. Louis tietää tarkalleen mihin kivi pitää laittaa, mutta hänelle tulee kiusaus sanoa: "Odota vähän... on niin monta eri mahdollisuutta..." :-) Jumalat eivät kuitenkaan koskaan epäröi, joten Louis kertoo kiven paikan.Unohdin mainita, että kakkoskirjassa on uutta tietoa Rengasmaailman mittasuhteista. Muistan ykköskirjan lopussa kantaneeni huolta siitä miten Valehtelija mahtuu Jumalan Nyrkin kraateriin, mutta kakkoskirjassa paljastuu ettei olisi tarvinnut huolestua: aukko on Australian kokoinen.
- AROSUSI-09
spoilausta kirjoitti:
Ykköskirjassa kenties hauskin kohta oli kun Louis Wu nauroi täyttä kurkkua Eläimille Puhujalle. Kakkosessa Louis pääsee lähes yhtä kutkuttavaan tilanteeseen jumalagambiitin aikana: Chmeeellä on käsissään hirmuisen painava kivi ja tilannetta seuraa iso ja vahva ruohonsyöjä. "Minne laitan tämän kiven, Louis?", Chmeee kysyy hieman pingottuneella äänellä. Louis tietää tarkalleen mihin kivi pitää laittaa, mutta hänelle tulee kiusaus sanoa: "Odota vähän... on niin monta eri mahdollisuutta..." :-) Jumalat eivät kuitenkaan koskaan epäröi, joten Louis kertoo kiven paikan.Pakkohan toi kirja on jostain kaivaa esille...nyt vähän aikaa pitänyt "lomaa" scifistä ja tasapainoittanut oloa Bulgarialaisilla proosanovelleilla(!)."Helakukkula" on kirjan nimi.Lueppa joskus.../Nyt taas tuli se pakkomielle keksiä nukketööreille joku parempi nimi...ääh.
- AROSUSI-09
vielä juttua kirjoitti:
Unohdin mainita, että kakkoskirjassa on uutta tietoa Rengasmaailman mittasuhteista. Muistan ykköskirjan lopussa kantaneeni huolta siitä miten Valehtelija mahtuu Jumalan Nyrkin kraateriin, mutta kakkoskirjassa paljastuu ettei olisi tarvinnut huolestua: aukko on Australian kokoinen.
näitä ajatellessa:D/Tietenkään tuossakaan ei mikään Australiaa pienempi riittänyt.../Aloin visioida mielessäni tuota rengasmaailmaa syöksymässä aurinkoon ja luonnostelin siitä ideoita paperille...voisi joskus lähteä maalaamaan sitä taululle,kunhan nyt huimauksestani tokenen:D Kaikin puolin erittäin inspiroiva kirja,siis:)/Kiitoksia paljon muuten tuosta juonen perinpohjaisesta "spoilaamisesta":)
- perinpohjaisesta
AROSUSI-09 kirjoitti:
näitä ajatellessa:D/Tietenkään tuossakaan ei mikään Australiaa pienempi riittänyt.../Aloin visioida mielessäni tuota rengasmaailmaa syöksymässä aurinkoon ja luonnostelin siitä ideoita paperille...voisi joskus lähteä maalaamaan sitä taululle,kunhan nyt huimauksestani tokenen:D Kaikin puolin erittäin inspiroiva kirja,siis:)/Kiitoksia paljon muuten tuosta juonen perinpohjaisesta "spoilaamisesta":)
Enhän kertonut edes miten he aikoivat estää Rengasmaailman tuhon. Louis Wu ajatteli porata reiän toisen suuren valtameren pohjaan, jolloin pakeneva vesi sysäisi renkaan takaisin kiertoradalle. Mutta millä sen poraisi ja miten reiän taas tukkisi?
Ratkaisu on mittasuhteiltaan omaa luokkaansa: se merkitsee 15 000 000 000 000 älyllisen olennon kuolemaa - viisi prosenttia koko Rengasmaailman populaatiosta. Kolmannessa kirjassa tosin todetaan, etteivät he mitään kuolleet ennen aikojaan.
Rengasmaailman elämän tuhoutumiseen riittäisi jo pelkkä törmäys varjoneliöihin. Kiertonopeus on sitä luokkaa että rysäys olisi katastrofaalinen kaikelle elämälle. Aurinkoon törmäisi vain kuollut maailma. - AROSUSI-09
perinpohjaisesta kirjoitti:
Enhän kertonut edes miten he aikoivat estää Rengasmaailman tuhon. Louis Wu ajatteli porata reiän toisen suuren valtameren pohjaan, jolloin pakeneva vesi sysäisi renkaan takaisin kiertoradalle. Mutta millä sen poraisi ja miten reiän taas tukkisi?
Ratkaisu on mittasuhteiltaan omaa luokkaansa: se merkitsee 15 000 000 000 000 älyllisen olennon kuolemaa - viisi prosenttia koko Rengasmaailman populaatiosta. Kolmannessa kirjassa tosin todetaan, etteivät he mitään kuolleet ennen aikojaan.
Rengasmaailman elämän tuhoutumiseen riittäisi jo pelkkä törmäys varjoneliöihin. Kiertonopeus on sitä luokkaa että rysäys olisi katastrofaalinen kaikelle elämälle. Aurinkoon törmäisi vain kuollut maailma.Alan jo ymmärtää,miten hauskaa Larry Nivenillä on ollut noita mittasuhteita keksiessään:D/Edelleen mielessä kummittelee visio aurinkokunnan mittaisesta renkaasta törmäämässä aurinkoonsa./Oletko nähnyt sen NASA-n julkaiseman kuvan,missä neljännesmaapallon kokoinen meteoriitti törmää maahan..? Siinä kuvassa on samanlaista jylhyyttä...
- peetu
oon joskus lukenut.Jäi hyvä fiilis.
A.C.Clarke:Lapsuuden loppu.kolahti ja kolahtaa edelleen 30 v:n jälkeen.- sama
U.Le.Guin pimeyden vasen käsi.Saman #maameren tarinat
%
Stalker tietty:)
Neurovelho
asimov....
Ray Bradbury Paha saapuu portin taa(julkaistu muuten joskus 70-luvulla suomessa nimellä"Painajainen")
onhan noita;) - AROSUSI-09
olet Clarkelta lukenut..? Mä taas muuta muista,kuin että miehen tarinoista joskus tehtiin joitain televisiojuttuja...
- AROSUSI-09
sama kirjoitti:
U.Le.Guin pimeyden vasen käsi.Saman #maameren tarinat
%
Stalker tietty:)
Neurovelho
asimov....
Ray Bradbury Paha saapuu portin taa(julkaistu muuten joskus 70-luvulla suomessa nimellä"Painajainen")
onhan noita;)jäännyt siitäkin mieleen,että viimeksi kun kirjan Hansa-sillan divarista löysin,niin multa oli työtapaturman johdosta oikea käsi paketissa...jotenkin juttu huvitti mua ja sitä myyjää...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202243Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3031216- 65949
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53905- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31716Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642