Sisu

Volvo

Minkäköhän takia moni teliveto sisumies ajaa tyhjänäkii teli alhaalla,oisko kokemusta,ku ei oo muistanu koskaa niiltä kysyä.

29

12576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei telivedosta

      ole mitään apua, jos sen nostaa ylös.Kesällä voi ajaa teli ylhäällä, mutta talvella alhaalla aina.

      • Taidat sinä olla

        Jos ajaa talvella kaikki pyörät alhaalla niin ei riitä painoa kaikille pyörille jollain alkaa herkästi sutimaan....

        Ja sisultakin joutuu erikseen tilamaan sen kytkimen joka katkaisee vedon telivedolle kun nosta akselin ylös.


      • monesti mielessä
        Taidat sinä olla kirjoitti:

        Jos ajaa talvella kaikki pyörät alhaalla niin ei riitä painoa kaikille pyörille jollain alkaa herkästi sutimaan....

        Ja sisultakin joutuu erikseen tilamaan sen kytkimen joka katkaisee vedon telivedolle kun nosta akselin ylös.

        onko niistä hajonnut niitä kytkimiä joka katkaisee vedon teliltä jos sitä on käytetty paljon kun tosissaan monesti katsonut kun on peruutettu ja sorhattu ahtaassa paikassa niin vasta aikansa sorhattuaan on nostettu teli ylös


      • Taidat sinä olla kirjoitti:

        Jos ajaa talvella kaikki pyörät alhaalla niin ei riitä painoa kaikille pyörille jollain alkaa herkästi sutimaan....

        Ja sisultakin joutuu erikseen tilamaan sen kytkimen joka katkaisee vedon telivedolle kun nosta akselin ylös.

        Onko todellakin niin, että joutuisi erikseen tilaamaan sen kytkimen? En oikein jaksa uskoa, mutta empähän ole yhtään kuorma-autokauppaa tehnytkään.


      • monesti mielessä kirjoitti:

        onko niistä hajonnut niitä kytkimiä joka katkaisee vedon teliltä jos sitä on käytetty paljon kun tosissaan monesti katsonut kun on peruutettu ja sorhattu ahtaassa paikassa niin vasta aikansa sorhattuaan on nostettu teli ylös

        jos eivät malta kevennellä ajoissa... ;)

        Eihän sitä vetoa tarvitse katkaista jos vaikka peruuttaa. Ristilukko päälle ja teli ylös, veto jää päälle mutta se ei haittaa mitään. Itseasiassa sellainen "ajo" on jopa suositeltavaa (lyhyt matka, hiljainen vauhti), saa paremmin voitelua muutamat rattaat. Enkä vedä tätä hatusta, asia todellakin on näin.

        Ei myö ainakaan katkaista vetoa muuten kuin silloin, kun ajetaan ilman nosturia. Ihan turha katkaista. Luulisi saman pätevän myös nosturittomissa autoissa. Tuntuisi ainakin, että myös rahti/sora/turve/hakeautoissa jne. ajeltaisiin kuorman kanssa tietenkin telivetona ja tyhjänä sitten veto poikki ja pyörät ilmaan.

        Ainakin minun järki sanoo näin, voin tietysti olla väärässäkin.

        En ole kuullut, että vedonkatkaisussa olisi ollut ongelmia (poikkeuksiakin varmaan on), kerran on mulla temppuillut. Silloinkin keräsi monta päivää ensin lunta, jäätä ja suolalilliä akseleiden päälle ja sitten yksi aamu olikin napakka pakkanen. Silloin ei katkaissut vetoa kytkimestä. Sekin asettu ilman pajakäyntiä ihan kotikonstein :)


      • teli ylhäällä, kelillä kun kelillä. Mitä liukkaampi niin sen parempi ajella kun on painoa vain yhdellä vetävällä akselilla. Ainakin minusta. Niin kuin tuossa jo tuo yksi totesikin.

        Vaan kun ei kovin monesta merkistä saa katkaistua sitä vetoa. Sisu esitteli tämän viime vuosikymmenen ylivoimaisimman keksinnön (olikos viralliselta nimeltään BTTM-teli??) muistaakseni joskus 90-luvun alkupuolella.


      • sorasuhari
        Taidat sinä olla kirjoitti:

        Jos ajaa talvella kaikki pyörät alhaalla niin ei riitä painoa kaikille pyörille jollain alkaa herkästi sutimaan....

        Ja sisultakin joutuu erikseen tilamaan sen kytkimen joka katkaisee vedon telivedolle kun nosta akselin ylös.

        kyllä se vedovaputin sisältyy ihan siihen autoon jo uutena.. en ole kyllä muista merkeistä niinkään varma.


      • minä
        puukuski kirjoitti:

        teli ylhäällä, kelillä kun kelillä. Mitä liukkaampi niin sen parempi ajella kun on painoa vain yhdellä vetävällä akselilla. Ainakin minusta. Niin kuin tuossa jo tuo yksi totesikin.

        Vaan kun ei kovin monesta merkistä saa katkaistua sitä vetoa. Sisu esitteli tämän viime vuosikymmenen ylivoimaisimman keksinnön (olikos viralliselta nimeltään BTTM-teli??) muistaakseni joskus 90-luvun alkupuolella.

        Eikö sisun hammaspyörät kulu eri tahtiin kun toinen vetää koko ajan ja toinen on välillä levossa? Takimmaisia hammaspyöriä joutuu siis välillä vaihtamaan?
        En oo ikinä ees ajanu teliveto sisua joten en tiedä.
        Muuten puukuski puhuu aivan totta. Teli ylhäällä ajellaan liukkaalla.


      • hontelo ajaa
        puukuski kirjoitti:

        teli ylhäällä, kelillä kun kelillä. Mitä liukkaampi niin sen parempi ajella kun on painoa vain yhdellä vetävällä akselilla. Ainakin minusta. Niin kuin tuossa jo tuo yksi totesikin.

        Vaan kun ei kovin monesta merkistä saa katkaistua sitä vetoa. Sisu esitteli tämän viime vuosikymmenen ylivoimaisimman keksinnön (olikos viralliselta nimeltään BTTM-teli??) muistaakseni joskus 90-luvun alkupuolella.

        Sisu nosturin kanssa. Ei kannata paljon mainostaa, susi se on.


      • edes vedä
        puukuski kirjoitti:

        jos eivät malta kevennellä ajoissa... ;)

        Eihän sitä vetoa tarvitse katkaista jos vaikka peruuttaa. Ristilukko päälle ja teli ylös, veto jää päälle mutta se ei haittaa mitään. Itseasiassa sellainen "ajo" on jopa suositeltavaa (lyhyt matka, hiljainen vauhti), saa paremmin voitelua muutamat rattaat. Enkä vedä tätä hatusta, asia todellakin on näin.

        Ei myö ainakaan katkaista vetoa muuten kuin silloin, kun ajetaan ilman nosturia. Ihan turha katkaista. Luulisi saman pätevän myös nosturittomissa autoissa. Tuntuisi ainakin, että myös rahti/sora/turve/hakeautoissa jne. ajeltaisiin kuorman kanssa tietenkin telivetona ja tyhjänä sitten veto poikki ja pyörät ilmaan.

        Ainakin minun järki sanoo näin, voin tietysti olla väärässäkin.

        En ole kuullut, että vedonkatkaisussa olisi ollut ongelmia (poikkeuksiakin varmaan on), kerran on mulla temppuillut. Silloinkin keräsi monta päivää ensin lunta, jäätä ja suolalilliä akseleiden päälle ja sitten yksi aamu olikin napakka pakkanen. Silloin ei katkaissut vetoa kytkimestä. Sekin asettu ilman pajakäyntiä ihan kotikonstein :)

        tikassa paikassa. Syksyllä kun oli sadekelit Sisu halvaantui tasaiselle pellolle, kun laitettiin ketjut toiseen pyöräpariin, niin se herkes vetämästä. Turha on mainostaa tuommosta kampetta.


      • edes vedä kirjoitti:

        tikassa paikassa. Syksyllä kun oli sadekelit Sisu halvaantui tasaiselle pellolle, kun laitettiin ketjut toiseen pyöräpariin, niin se herkes vetämästä. Turha on mainostaa tuommosta kampetta.

        "Syksyllä kun oli sadekelit Sisu halvaantui tasaiselle pellolle, kun laitettiin ketjut toiseen pyöräpariin, niin se herkes vetämästä"

        Selvennätkö vähän.

        Siis teliveto-Sisu jäi pellolle. Varmaan oli liukas pinta niin kuin tavallista. Laitoitte toiseen pyöräpariin ketjut. Mutta mitäs te teitte sen jälkeen? Ette muistanut laittaa lukkoja päälle, vai?

        Tarkenna vähän, ihan mielenkiinnosta ja yleissivistyksen kannalta haluan tietää tästä tilanteesta enemmän :)


      • minä kirjoitti:

        Eikö sisun hammaspyörät kulu eri tahtiin kun toinen vetää koko ajan ja toinen on välillä levossa? Takimmaisia hammaspyöriä joutuu siis välillä vaihtamaan?
        En oo ikinä ees ajanu teliveto sisua joten en tiedä.
        Muuten puukuski puhuu aivan totta. Teli ylhäällä ajellaan liukkaalla.

        Voipi olla että nolaan itteni, mutta karttaanihan se yhdistää etummaisen ja takimmaisen akselin. Että ei kai se kuluminen niin suurta roolia näyttele ;) En ole koskaan kuullut moisesta onkelmasta.

        Lisäksi meidän ajossa suurimmat kilometrit tulevat ihan normaalisti ajaen, teliveto päällä siis. Eli "veto katkaistuna-kilometrejä" tulee suhteessa aika vähän vuotuiseen kilometrimäärään nähden.


      • hontelo ajaa kirjoitti:

        Sisu nosturin kanssa. Ei kannata paljon mainostaa, susi se on.

        en ole muistaakseni ikinä ajanut nostotelillä teli ilmassa ja vielä nosturi perässä. Nostoteliä nosturin kanssa, mutta teli alhaalla olen joskus ajanut.

        Telivedossa taasen ei tarvitse tästä murehtia, jos on nosturi perässä niin pysyy pyörät maassa. Ja silloin on ihan hyvä ajaa.


      • puukuski kirjoitti:

        teli ylhäällä, kelillä kun kelillä. Mitä liukkaampi niin sen parempi ajella kun on painoa vain yhdellä vetävällä akselilla. Ainakin minusta. Niin kuin tuossa jo tuo yksi totesikin.

        Vaan kun ei kovin monesta merkistä saa katkaistua sitä vetoa. Sisu esitteli tämän viime vuosikymmenen ylivoimaisimman keksinnön (olikos viralliselta nimeltään BTTM-teli??) muistaakseni joskus 90-luvun alkupuolella.

        En tietenkään tarkoittanut telivetoisia puuautoja, jos jotain jäi askarruttamaan. Jos nosturi jälessä, niin tietenkin aina mennään telivetona, mutta ilman pokoraa voi katkaista sen telivedon ja ajella "nostotelillä" -> tyhjällä autolla saa enemmän painoa yhdelle vetävälle akselille.


      • Ajanu

        Paljonkii kuorma-autoa,vai nyppiikö sinuu muute.Mielestäni esitin ihan asiallisen kysymyksen.Oliko pakko alkaa vittuilemaa?


      • Anonyymi
        minä kirjoitti:

        Eikö sisun hammaspyörät kulu eri tahtiin kun toinen vetää koko ajan ja toinen on välillä levossa? Takimmaisia hammaspyöriä joutuu siis välillä vaihtamaan?
        En oo ikinä ees ajanu teliveto sisua joten en tiedä.
        Muuten puukuski puhuu aivan totta. Teli ylhäällä ajellaan liukkaalla.

        entinen puu kuski
        ei kannata miettiä hammaspyörien kulumista tärkeinpiäkin asioita saattaa makoilla sattuua , jos nosturi perässä telin nostajan paine ei riitä nostamaan taka akselia tyynyjä vasten niin sillä ei aja edes erkkikään meisseli käteen säätämään paineita jos sellainen sattuu olemaan , tämä toimii vanhemmissa uuemmissa on isompi sylinteri no propleemi . 1,5 ilj km kokemusta kyseisistä nostajista


    • niin hontelo

      että sillä ei voi ajaa teli ilmassa. Varsinkaan jos perässä on nosturi.

      • Anonyymi

        voiha sillä ajaa eihän se siitäoo kiinni mut jos takimmaine akseli ei nojaa runkoon teli ylhäällä eli tyynyihin nosturin ollessa perässä se on todella hutera


    • kaappisisu

      vaappuu niin helevetisti teli ylhäällä että tulee merikipeeks,mutta scaniassahan sama tapahtuu teli alhaallakin.

    • koska

      Aikaa myöten menee telimoottori sohloksi eikä nouse enää mihinkään. Koska olette viimeksi kuulleet sisun mainostavan telivetoaan nostotelinä tyhjänä ajettaessa? Epävirallinen suositus uuden auton ostajalle on telinnoston käyttö / vedon katkaisu vain ahtaissa kääntöpaikoissa tyhjänä. Repikää siitä sano Sveitsin Günther, kun Siisuun osti.

      • VANAJA

        Kuinkahan ne pärjäs ennen niillä Sisuilla puu hommissa kun oli ne Vanajan kuuluisat nostotelit ja kapulat vetävien ja teli pyörien välissä.Itse kyllä näin monta kertaa kun semmonen Sisu tuli mettästä kuorman kans pois ja pudotti muutaman kourallisen tien varteen ylimääräisisiä ja lähti tehtaalle


      • Vanajan kans metttäs
        VANAJA kirjoitti:

        Kuinkahan ne pärjäs ennen niillä Sisuilla puu hommissa kun oli ne Vanajan kuuluisat nostotelit ja kapulat vetävien ja teli pyörien välissä.Itse kyllä näin monta kertaa kun semmonen Sisu tuli mettästä kuorman kans pois ja pudotti muutaman kourallisen tien varteen ylimääräisisiä ja lähti tehtaalle

        Sanokaas mitä Sisu olis tänä päivänä jos siinä ei olis Fullerin lootaa ja Vanajan teliä.


      • nostoteli
        Vanajan kans metttäs kirjoitti:

        Sanokaas mitä Sisu olis tänä päivänä jos siinä ei olis Fullerin lootaa ja Vanajan teliä.

        Mielestäni se olisi ranskalainen RENAULT ja minun mielestäni´Ranskalaistet ei osaa tänäkään päivänä tehdä muita kuin kortsuja ja hajuvesiä sillain suht koht hyvin


      • eipä
        nostoteli kirjoitti:

        Mielestäni se olisi ranskalainen RENAULT ja minun mielestäni´Ranskalaistet ei osaa tänäkään päivänä tehdä muita kuin kortsuja ja hajuvesiä sillain suht koht hyvin

        osaa ranskalaiset!Mirage hävittäjät,Airbus,ydin-
        voimalat(suomen uusin),Eiffeltorni rak jo 1800
        luvulla,me oltiin silloin vielä puussa!


      • se on
        Vanajan kans metttäs kirjoitti:

        Sanokaas mitä Sisu olis tänä päivänä jos siinä ei olis Fullerin lootaa ja Vanajan teliä.

        niilläkin varusteilla. Kasa on vain vähän isompi.


      • sisu-driver

        tiedättä kuinka huono auto sisu on,niin kertokaapa,miksi ihmeessä se on niin suosittu esim. puun ja soranajossa?! moni suht isoki talo ajaa niillä... hankintahinta ei voi olla syy,koska scania on saman hintanen! (


      • kuzki
        sisu-driver kirjoitti:

        tiedättä kuinka huono auto sisu on,niin kertokaapa,miksi ihmeessä se on niin suosittu esim. puun ja soranajossa?! moni suht isoki talo ajaa niillä... hankintahinta ei voi olla syy,koska scania on saman hintanen! (

        Sisut on säilyttänyt suosionsa kotimaisuuden ja konservatiivisten asenteiden vuoksi. Kun kerran on opittu synkronoimattomalla laatikolla ajaan eikä se oo koskaan särkynyt niin siitä ei sitten luovuta kirveelläkään vaikka 30 vuodessa toiset on oppinu tekeen niistä synkronoiduista aika kestäviä myöskin ja käyttäjäystävällisyydestä puhumattakaan! Scania oli kuitenkin viimevuoden rekisteröidyin puutavara-auto ja 2004 taisi olla Volvo ja luulisin että Sisu aika kaukana perässä. Elikkä se siitä suosiosta... Tarkempi tilastoja oli www.metsatrans.com lehdessä.


      • Anonyymi
        Vanajan kans metttäs kirjoitti:

        Sanokaas mitä Sisu olis tänä päivänä jos siinä ei olis Fullerin lootaa ja Vanajan teliä.

        telivetosissa ei oo mitään Vanajan teliä


    • Anonyymi

      Sisu on susi

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe

      Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido
      Maailman menoa
      117
      3613
    2. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

      Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      31
      3129
    3. Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin

      Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t
      Ähtäri
      135
      2670
    4. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

      Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      15
      2203
    5. Ikävä sua j-mies!

      Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦
      Ikävä
      14
      2082
    6. Jäänmurtajan kauppa oli kuin olikin SANNA MARININ ansiota

      "Lähteiden mukaan Trump käytännössä päätti asiasta 2. lokakuuta 2019, jolloin Washingtonissa juhlistettiin Yhdysvaltain
      Maailman menoa
      203
      2060
    7. Tykkäys ei tarkoita

      yhtään mitään!
      Ikävä
      36
      1995
    8. Tässä on sielunkumppanisi postilaatikko

      Laita postia sielunkumppanillesi 💌❤️
      Ikävä
      120
      1850
    9. Mulle riittäisi halaukset

      Ja juttelut mut sulle ei taida riittää
      Ikävä
      29
      1821
    10. Tarvitseeko

      kaivattusi suojelua?
      Tunteet
      35
      1804
    Aihe