Minkäköhän takia moni teliveto sisumies ajaa tyhjänäkii teli alhaalla,oisko kokemusta,ku ei oo muistanu koskaa niiltä kysyä.
Sisu
29
11831
Vastaukset
- Ei telivedosta
ole mitään apua, jos sen nostaa ylös.Kesällä voi ajaa teli ylhäällä, mutta talvella alhaalla aina.
- Taidat sinä olla
Jos ajaa talvella kaikki pyörät alhaalla niin ei riitä painoa kaikille pyörille jollain alkaa herkästi sutimaan....
Ja sisultakin joutuu erikseen tilamaan sen kytkimen joka katkaisee vedon telivedolle kun nosta akselin ylös. - monesti mielessä
Taidat sinä olla kirjoitti:
Jos ajaa talvella kaikki pyörät alhaalla niin ei riitä painoa kaikille pyörille jollain alkaa herkästi sutimaan....
Ja sisultakin joutuu erikseen tilamaan sen kytkimen joka katkaisee vedon telivedolle kun nosta akselin ylös.onko niistä hajonnut niitä kytkimiä joka katkaisee vedon teliltä jos sitä on käytetty paljon kun tosissaan monesti katsonut kun on peruutettu ja sorhattu ahtaassa paikassa niin vasta aikansa sorhattuaan on nostettu teli ylös
Taidat sinä olla kirjoitti:
Jos ajaa talvella kaikki pyörät alhaalla niin ei riitä painoa kaikille pyörille jollain alkaa herkästi sutimaan....
Ja sisultakin joutuu erikseen tilamaan sen kytkimen joka katkaisee vedon telivedolle kun nosta akselin ylös.Onko todellakin niin, että joutuisi erikseen tilaamaan sen kytkimen? En oikein jaksa uskoa, mutta empähän ole yhtään kuorma-autokauppaa tehnytkään.
monesti mielessä kirjoitti:
onko niistä hajonnut niitä kytkimiä joka katkaisee vedon teliltä jos sitä on käytetty paljon kun tosissaan monesti katsonut kun on peruutettu ja sorhattu ahtaassa paikassa niin vasta aikansa sorhattuaan on nostettu teli ylös
jos eivät malta kevennellä ajoissa... ;)
Eihän sitä vetoa tarvitse katkaista jos vaikka peruuttaa. Ristilukko päälle ja teli ylös, veto jää päälle mutta se ei haittaa mitään. Itseasiassa sellainen "ajo" on jopa suositeltavaa (lyhyt matka, hiljainen vauhti), saa paremmin voitelua muutamat rattaat. Enkä vedä tätä hatusta, asia todellakin on näin.
Ei myö ainakaan katkaista vetoa muuten kuin silloin, kun ajetaan ilman nosturia. Ihan turha katkaista. Luulisi saman pätevän myös nosturittomissa autoissa. Tuntuisi ainakin, että myös rahti/sora/turve/hakeautoissa jne. ajeltaisiin kuorman kanssa tietenkin telivetona ja tyhjänä sitten veto poikki ja pyörät ilmaan.
Ainakin minun järki sanoo näin, voin tietysti olla väärässäkin.
En ole kuullut, että vedonkatkaisussa olisi ollut ongelmia (poikkeuksiakin varmaan on), kerran on mulla temppuillut. Silloinkin keräsi monta päivää ensin lunta, jäätä ja suolalilliä akseleiden päälle ja sitten yksi aamu olikin napakka pakkanen. Silloin ei katkaissut vetoa kytkimestä. Sekin asettu ilman pajakäyntiä ihan kotikonstein :)teli ylhäällä, kelillä kun kelillä. Mitä liukkaampi niin sen parempi ajella kun on painoa vain yhdellä vetävällä akselilla. Ainakin minusta. Niin kuin tuossa jo tuo yksi totesikin.
Vaan kun ei kovin monesta merkistä saa katkaistua sitä vetoa. Sisu esitteli tämän viime vuosikymmenen ylivoimaisimman keksinnön (olikos viralliselta nimeltään BTTM-teli??) muistaakseni joskus 90-luvun alkupuolella.- sorasuhari
Taidat sinä olla kirjoitti:
Jos ajaa talvella kaikki pyörät alhaalla niin ei riitä painoa kaikille pyörille jollain alkaa herkästi sutimaan....
Ja sisultakin joutuu erikseen tilamaan sen kytkimen joka katkaisee vedon telivedolle kun nosta akselin ylös.kyllä se vedovaputin sisältyy ihan siihen autoon jo uutena.. en ole kyllä muista merkeistä niinkään varma.
- minä
puukuski kirjoitti:
teli ylhäällä, kelillä kun kelillä. Mitä liukkaampi niin sen parempi ajella kun on painoa vain yhdellä vetävällä akselilla. Ainakin minusta. Niin kuin tuossa jo tuo yksi totesikin.
Vaan kun ei kovin monesta merkistä saa katkaistua sitä vetoa. Sisu esitteli tämän viime vuosikymmenen ylivoimaisimman keksinnön (olikos viralliselta nimeltään BTTM-teli??) muistaakseni joskus 90-luvun alkupuolella.Eikö sisun hammaspyörät kulu eri tahtiin kun toinen vetää koko ajan ja toinen on välillä levossa? Takimmaisia hammaspyöriä joutuu siis välillä vaihtamaan?
En oo ikinä ees ajanu teliveto sisua joten en tiedä.
Muuten puukuski puhuu aivan totta. Teli ylhäällä ajellaan liukkaalla. - hontelo ajaa
puukuski kirjoitti:
teli ylhäällä, kelillä kun kelillä. Mitä liukkaampi niin sen parempi ajella kun on painoa vain yhdellä vetävällä akselilla. Ainakin minusta. Niin kuin tuossa jo tuo yksi totesikin.
Vaan kun ei kovin monesta merkistä saa katkaistua sitä vetoa. Sisu esitteli tämän viime vuosikymmenen ylivoimaisimman keksinnön (olikos viralliselta nimeltään BTTM-teli??) muistaakseni joskus 90-luvun alkupuolella.Sisu nosturin kanssa. Ei kannata paljon mainostaa, susi se on.
- edes vedä
puukuski kirjoitti:
jos eivät malta kevennellä ajoissa... ;)
Eihän sitä vetoa tarvitse katkaista jos vaikka peruuttaa. Ristilukko päälle ja teli ylös, veto jää päälle mutta se ei haittaa mitään. Itseasiassa sellainen "ajo" on jopa suositeltavaa (lyhyt matka, hiljainen vauhti), saa paremmin voitelua muutamat rattaat. Enkä vedä tätä hatusta, asia todellakin on näin.
Ei myö ainakaan katkaista vetoa muuten kuin silloin, kun ajetaan ilman nosturia. Ihan turha katkaista. Luulisi saman pätevän myös nosturittomissa autoissa. Tuntuisi ainakin, että myös rahti/sora/turve/hakeautoissa jne. ajeltaisiin kuorman kanssa tietenkin telivetona ja tyhjänä sitten veto poikki ja pyörät ilmaan.
Ainakin minun järki sanoo näin, voin tietysti olla väärässäkin.
En ole kuullut, että vedonkatkaisussa olisi ollut ongelmia (poikkeuksiakin varmaan on), kerran on mulla temppuillut. Silloinkin keräsi monta päivää ensin lunta, jäätä ja suolalilliä akseleiden päälle ja sitten yksi aamu olikin napakka pakkanen. Silloin ei katkaissut vetoa kytkimestä. Sekin asettu ilman pajakäyntiä ihan kotikonstein :)tikassa paikassa. Syksyllä kun oli sadekelit Sisu halvaantui tasaiselle pellolle, kun laitettiin ketjut toiseen pyöräpariin, niin se herkes vetämästä. Turha on mainostaa tuommosta kampetta.
edes vedä kirjoitti:
tikassa paikassa. Syksyllä kun oli sadekelit Sisu halvaantui tasaiselle pellolle, kun laitettiin ketjut toiseen pyöräpariin, niin se herkes vetämästä. Turha on mainostaa tuommosta kampetta.
"Syksyllä kun oli sadekelit Sisu halvaantui tasaiselle pellolle, kun laitettiin ketjut toiseen pyöräpariin, niin se herkes vetämästä"
Selvennätkö vähän.
Siis teliveto-Sisu jäi pellolle. Varmaan oli liukas pinta niin kuin tavallista. Laitoitte toiseen pyöräpariin ketjut. Mutta mitäs te teitte sen jälkeen? Ette muistanut laittaa lukkoja päälle, vai?
Tarkenna vähän, ihan mielenkiinnosta ja yleissivistyksen kannalta haluan tietää tästä tilanteesta enemmän :)minä kirjoitti:
Eikö sisun hammaspyörät kulu eri tahtiin kun toinen vetää koko ajan ja toinen on välillä levossa? Takimmaisia hammaspyöriä joutuu siis välillä vaihtamaan?
En oo ikinä ees ajanu teliveto sisua joten en tiedä.
Muuten puukuski puhuu aivan totta. Teli ylhäällä ajellaan liukkaalla.Voipi olla että nolaan itteni, mutta karttaanihan se yhdistää etummaisen ja takimmaisen akselin. Että ei kai se kuluminen niin suurta roolia näyttele ;) En ole koskaan kuullut moisesta onkelmasta.
Lisäksi meidän ajossa suurimmat kilometrit tulevat ihan normaalisti ajaen, teliveto päällä siis. Eli "veto katkaistuna-kilometrejä" tulee suhteessa aika vähän vuotuiseen kilometrimäärään nähden.hontelo ajaa kirjoitti:
Sisu nosturin kanssa. Ei kannata paljon mainostaa, susi se on.
en ole muistaakseni ikinä ajanut nostotelillä teli ilmassa ja vielä nosturi perässä. Nostoteliä nosturin kanssa, mutta teli alhaalla olen joskus ajanut.
Telivedossa taasen ei tarvitse tästä murehtia, jos on nosturi perässä niin pysyy pyörät maassa. Ja silloin on ihan hyvä ajaa.puukuski kirjoitti:
teli ylhäällä, kelillä kun kelillä. Mitä liukkaampi niin sen parempi ajella kun on painoa vain yhdellä vetävällä akselilla. Ainakin minusta. Niin kuin tuossa jo tuo yksi totesikin.
Vaan kun ei kovin monesta merkistä saa katkaistua sitä vetoa. Sisu esitteli tämän viime vuosikymmenen ylivoimaisimman keksinnön (olikos viralliselta nimeltään BTTM-teli??) muistaakseni joskus 90-luvun alkupuolella.En tietenkään tarkoittanut telivetoisia puuautoja, jos jotain jäi askarruttamaan. Jos nosturi jälessä, niin tietenkin aina mennään telivetona, mutta ilman pokoraa voi katkaista sen telivedon ja ajella "nostotelillä" -> tyhjällä autolla saa enemmän painoa yhdelle vetävälle akselille.
- Ajanu
Paljonkii kuorma-autoa,vai nyppiikö sinuu muute.Mielestäni esitin ihan asiallisen kysymyksen.Oliko pakko alkaa vittuilemaa?
- Anonyymi
minä kirjoitti:
Eikö sisun hammaspyörät kulu eri tahtiin kun toinen vetää koko ajan ja toinen on välillä levossa? Takimmaisia hammaspyöriä joutuu siis välillä vaihtamaan?
En oo ikinä ees ajanu teliveto sisua joten en tiedä.
Muuten puukuski puhuu aivan totta. Teli ylhäällä ajellaan liukkaalla.entinen puu kuski
ei kannata miettiä hammaspyörien kulumista tärkeinpiäkin asioita saattaa makoilla sattuua , jos nosturi perässä telin nostajan paine ei riitä nostamaan taka akselia tyynyjä vasten niin sillä ei aja edes erkkikään meisseli käteen säätämään paineita jos sellainen sattuu olemaan , tämä toimii vanhemmissa uuemmissa on isompi sylinteri no propleemi . 1,5 ilj km kokemusta kyseisistä nostajista
- niin hontelo
että sillä ei voi ajaa teli ilmassa. Varsinkaan jos perässä on nosturi.
- Anonyymi
voiha sillä ajaa eihän se siitäoo kiinni mut jos takimmaine akseli ei nojaa runkoon teli ylhäällä eli tyynyihin nosturin ollessa perässä se on todella hutera
- kaappisisu
vaappuu niin helevetisti teli ylhäällä että tulee merikipeeks,mutta scaniassahan sama tapahtuu teli alhaallakin.
- koska
Aikaa myöten menee telimoottori sohloksi eikä nouse enää mihinkään. Koska olette viimeksi kuulleet sisun mainostavan telivetoaan nostotelinä tyhjänä ajettaessa? Epävirallinen suositus uuden auton ostajalle on telinnoston käyttö / vedon katkaisu vain ahtaissa kääntöpaikoissa tyhjänä. Repikää siitä sano Sveitsin Günther, kun Siisuun osti.
- VANAJA
Kuinkahan ne pärjäs ennen niillä Sisuilla puu hommissa kun oli ne Vanajan kuuluisat nostotelit ja kapulat vetävien ja teli pyörien välissä.Itse kyllä näin monta kertaa kun semmonen Sisu tuli mettästä kuorman kans pois ja pudotti muutaman kourallisen tien varteen ylimääräisisiä ja lähti tehtaalle
- Vanajan kans metttäs
VANAJA kirjoitti:
Kuinkahan ne pärjäs ennen niillä Sisuilla puu hommissa kun oli ne Vanajan kuuluisat nostotelit ja kapulat vetävien ja teli pyörien välissä.Itse kyllä näin monta kertaa kun semmonen Sisu tuli mettästä kuorman kans pois ja pudotti muutaman kourallisen tien varteen ylimääräisisiä ja lähti tehtaalle
Sanokaas mitä Sisu olis tänä päivänä jos siinä ei olis Fullerin lootaa ja Vanajan teliä.
- nostoteli
Vanajan kans metttäs kirjoitti:
Sanokaas mitä Sisu olis tänä päivänä jos siinä ei olis Fullerin lootaa ja Vanajan teliä.
Mielestäni se olisi ranskalainen RENAULT ja minun mielestäni´Ranskalaistet ei osaa tänäkään päivänä tehdä muita kuin kortsuja ja hajuvesiä sillain suht koht hyvin
- eipä
nostoteli kirjoitti:
Mielestäni se olisi ranskalainen RENAULT ja minun mielestäni´Ranskalaistet ei osaa tänäkään päivänä tehdä muita kuin kortsuja ja hajuvesiä sillain suht koht hyvin
osaa ranskalaiset!Mirage hävittäjät,Airbus,ydin-
voimalat(suomen uusin),Eiffeltorni rak jo 1800
luvulla,me oltiin silloin vielä puussa! - se on
Vanajan kans metttäs kirjoitti:
Sanokaas mitä Sisu olis tänä päivänä jos siinä ei olis Fullerin lootaa ja Vanajan teliä.
niilläkin varusteilla. Kasa on vain vähän isompi.
- sisu-driver
tiedättä kuinka huono auto sisu on,niin kertokaapa,miksi ihmeessä se on niin suosittu esim. puun ja soranajossa?! moni suht isoki talo ajaa niillä... hankintahinta ei voi olla syy,koska scania on saman hintanen! (
- kuzki
sisu-driver kirjoitti:
tiedättä kuinka huono auto sisu on,niin kertokaapa,miksi ihmeessä se on niin suosittu esim. puun ja soranajossa?! moni suht isoki talo ajaa niillä... hankintahinta ei voi olla syy,koska scania on saman hintanen! (
Sisut on säilyttänyt suosionsa kotimaisuuden ja konservatiivisten asenteiden vuoksi. Kun kerran on opittu synkronoimattomalla laatikolla ajaan eikä se oo koskaan särkynyt niin siitä ei sitten luovuta kirveelläkään vaikka 30 vuodessa toiset on oppinu tekeen niistä synkronoiduista aika kestäviä myöskin ja käyttäjäystävällisyydestä puhumattakaan! Scania oli kuitenkin viimevuoden rekisteröidyin puutavara-auto ja 2004 taisi olla Volvo ja luulisin että Sisu aika kaukana perässä. Elikkä se siitä suosiosta... Tarkempi tilastoja oli www.metsatrans.com lehdessä.
- Anonyymi
Vanajan kans metttäs kirjoitti:
Sanokaas mitä Sisu olis tänä päivänä jos siinä ei olis Fullerin lootaa ja Vanajan teliä.
telivetosissa ei oo mitään Vanajan teliä
- Anonyymi
Sisu on susi
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152121Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842058- 1011367
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101166Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1431165Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663791122Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha171853Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249846- 61818
- 59811