Perustelukirje

ja sen vaikeus

Vaihtohakemukseen vaadittavan henkilökohtaisen perustelukirjeen tulisi olla persoonallinen ja erottuva, mutta käytännössä millaisista asioista ja minkätyyppisin argumentein olette perustelleet omaa valintaanne vaihtoon? Itse tahdon sortua liikaan kaavamaisuuteen tai tekotaiteelliseen lässytykseen.

8

3026

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 123

Ei kai siinä mitään erikoista tarvita. Kun itse aikoinani vastaavan kirjoitin, käytin perusteina mm. seuraavia seikkoja:
      -tavoite kv. urasta
      -sopivat kurssit juuri ko. yliopistosta
      -miksi ko. kaupunki kiinnostaa
      -etc.

Motivaatiotekijöitä noilla statement of purposeilla kai haetaan. Miksi juuri sinut pitäisi valita eikä tuota toista jne.

• mistä haet,

itse olen hakenut yliopiston kautta enkä ole tarttenut mitään tuollaista.

• SuviSu

Luulisin, että kyseessä on yliopiston kahdenvälinen vaihto. Itsekin sitä kautta hakemassa.

• mari,
        SuviSu kirjoitti:

Luulisin, että kyseessä on yliopiston kahdenvälinen vaihto. Itsekin sitä kautta hakemassa.

mitään selityskirjettä!
        enkä jälkikäteen.

• Opiskelija
        mari, kirjoitti:

mitään selityskirjettä!
        enkä jälkikäteen.

Sen sisällön voi helposti tarkistaa alman sivuilta. Tai siis mitä sen tulee pitää sisällään. Sivun mittainen pitää olla ja kertoa miksi haluaa vaihtoon.

• jusde

Jaa, no sitten ei olisi tarvinnut vastata tähän viestiketjuun, koska hän nimenomaan halusi tietää mitä siihen kirjeeseen kannattaa pistää. Se että sinun ei tarvinnut sellaista kirjoittaa ei kiinnosta ketään eikä tuo mitään arvokasta kysyjälle tai kenellekään muulle. Tuhlaat vain meidän aikaa.

Itse olen myös kirjoittamassa perustelukirjettä vaihdon takia, ja hyviä vinkkejä kaivataan. Kuinka pitkän ootte yleensä kirjoittanut? Ja jos ei ole mitään tähdelläistä sanottavaa ei tarvi kommentoida.

Kiitos-
        jusde

• SuviSu
        jusde kirjoitti:

Jaa, no sitten ei olisi tarvinnut vastata tähän viestiketjuun, koska hän nimenomaan halusi tietää mitä siihen kirjeeseen kannattaa pistää. Se että sinun ei tarvinnut sellaista kirjoittaa ei kiinnosta ketään eikä tuo mitään arvokasta kysyjälle tai kenellekään muulle. Tuhlaat vain meidän aikaa.

Itse olen myös kirjoittamassa perustelukirjettä vaihdon takia, ja hyviä vinkkejä kaivataan. Kuinka pitkän ootte yleensä kirjoittanut? Ja jos ei ole mitään tähdelläistä sanottavaa ei tarvi kommentoida.

Kiitos-
        jusde

Itse kirjoitin vajaan sivun. En alkanut läpättää siihen ylimääräistä, aika ytimekkäästi kirjoitin turhia selittelemättä. Aion sitä kuitenkin vielä hioa. Suurin osa meni siihen, että miksi minut pitäisi valita siitä huolimatta, että opintomenestykseni/kielentaitoni ole mikään paras mahdollinen.
        Myös yhdistin opintosuunnitelman perustelukirjeeseen.
        Siinä se.
        Mihin itse olet hakemassa jos saa kysyä? Minulla on suuntana Uusi-Seelanti.

• vaihtoon 2006

Tarkoitatkos Motivation letter:iä?
      Jokohan olet jo sen kirjoittanut. No vastaan kumminkin.
      Minä selostin siihen ainakin kaikki mahdolliset syyt miksi haluaisin vaihtoon ja mitkä kokemukset (työt/matkustelu/muuttaminen paikasta toiseen/harrastukset) tekisivät minusta hyvän vaihtoopiskelijan. Selitin myös mitä tavotteita minulla on vaihtoajalle (kurssit/opiskelu/tutustuminen kultuuriin ja ihmisiin/kielitaidon kohottaminen).
      Aluksi kun rupesin sitä kirjoittamaan minusta tuntui että en saisi mitään aikaiseksi mutta loppujen lopuksi kun kunnolla istuin koneen ääreen ja aloin kirjoittamaan niin teksti tulikin aika sutjakkaasti.
      Muutama viikko sitten sain kuulla että pääsin vaihtoon, Jei! =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      101
      6299
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      81
      4859
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      101
      3122
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      30
      2952
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2175
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1566
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      337
      1131
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      92
      1130
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1046
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      824
    Aihe