Auttakaa :)

taketsu

Mitäs sitten jos kumpikaan vanhempi ei kuulu kirkkoon ja haluaa kastaa lapsen kuuluneeksi kirkkoon, koska haluamme lapsemme pääsevän ripille yms.? Pitääkö toisen vanhemman sitten liittyä uudestaan kirkkoon, vai? Ja lähetetäänkö kastetilaisuudessa oleville jälkeenpäin kiitos kortti? Kuullostaa hassulta... :)

11

1668

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riparia

Ette voi kastaa teidän lasta jos ette kuulu kirkkoon eli toisen on liityttävä. Miksi olette eronneet jos haluatte lapsenne rippikouluun ja kannattaako sen takia kuitenkaan liittyä itse kirkkoon?? Kyllä nykyään monet pitävät hienot nimijuhlat ja lapset voivat mennä niille uskonnottomille leireille silloin kun muut menevät riparille... Jotkut kastetutkin haluavat tämän vaihtoehdon itselleen. Nykyään ja sitten 14 vuoden kuluttua kun lapsi on ripari-ikäinen on ehdottomasti lisääntynyt kirkkoon kuulumattomien määrä eli ei se tule olemaan erilaisuutta jos sitä pelkäät:)

• taketsu

Sitten "ristiäset" pidetään, kuitenkin kummit pitää lapsella olla ja muut kummit paitsi yksi kuuluvat kirkkoon? Jelppikää mua :)

• pitäkö
        taketsu kirjoitti:

Sitten "ristiäset" pidetään, kuitenkin kummit pitää lapsella olla ja muut kummit paitsi yksi kuuluvat kirkkoon? Jelppikää mua :)

Älkää pitäkö ristiäisiä. Älkää kastako lastanne. Miksi olette sitten eronneet kirkosta jos haluatte sen perinteitä noudattaa?

• kommentoi
        taketsu kirjoitti:

Mahdatkohan nyt miettiä tätä kummi-asiaa tämän hetken vai mahdollisen rippikoulun jälkeen tapahtuvan kasteen näkökulmasta?

Jos lapsenne kastetaan nyt, vauvana, hänellä tulee olla kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia. Mutta jos häntä ei kasteta, hän ei tietenkään tarvitse kummeja. Voitte toki pyytää hänelle "kummit", aikuiset tukihenkilöt, ja mikäli vietätte nimiäisiä, näillä aikuisilla voi olla jokin rooli seremoniassa.

Mikäli lastanne ei nyt kasteta ja sitten 15-vuotiaana hän menee rippikouluun ja haluaa sen jälkeen kasteen ja kirkon jäsenyyden, hän tarvitsee edelleenkin ne kaksi kirkkoon kuuluvaa, konfirmoitua kummia. Ehkä yksi tällainen löytyy suvun piiristä, mutta usein nämä nuoret haluavat pyytää kummiksi isosensa tai jonkun kaverin, joka on jo kummikelpoinen.

Kasteeseen kuuluu osana kristillinen kasvatus, joka on vanhempien ja kummien tehtävä, yhdessä seurakunnan kanssa. Koska te ette kuulu kirkkoon, te ette selkeästi halua sitoutua kirkon oppiin. Näin ollen olisi erittäin koomista, jos lapsenne kastettaisiin ja teillä olisi tehtävänä antaa kristillista kasvatusta. Olette valintanne tehneet, joten järjestäkää ihan rauhassa nimiäiset.

• loogisuutta hieman
        taketsu kirjoitti:

Kokeile googleta hakusanalla nimiäiset, niin saat paljon hyviä vinkkejä, miten se itse nimenantojuhla järjestetään, juuri niin juhlavasti kuin haluatte. Pastori tuossa edellä jo selvensikin, mikä on kasteen ja kummiuden idea, se ei varmaan teille ole järkevä vaihtoehto, kun ette kuulu kirkkoon. "Kummit" voitte lapsellenne nimetä, vaikka ette lastanne kastaisikaan, ja silloin ei tarvitse piitata siitä, kuuluvatko he johonkin seurakuntaan.

• Fofo

No hyvä tavaton, ei minuakaan ole äitin ja isän päätöksellä kastettu (eivät kuulu kirkkoon) vaan olen itse saanut päättää menenkö riparille vai en. Tein kuitenkin sellasen päätöksen et meen ja pappi paikalle ja sit minut kastettiin päivää ennen konfirmaatiota. et sellasta, antakaa hyvät ihmiset lapsen tehä se päätös älkääkä viatonta ja mistään tietämätöntä vauvaa liittäkö mihinkään seurakuntaan, koska kerkeäähän sitä myöhemminkin.

• kastaa

Onko oikeasti tuossa touhussa nyt järkeä? Jos haluatte kastaa lapsen, se tarkoittaa sitä että silloin teidän pitäisi kuulua kirkkoon jos kerran sen oppeja kannatatte. Jos taas ette kuulu kirkkoon sen takia että ette kannata oppeja, ei ole todellakaan järkevää haluta tehdä niitä kirkollisia juttuja. Ja ilman ripariakin voi elää.

• äitee +4

kyllä kun maksaa sen hinnan. Täytyy vain muistaa kysyä aikanaan seurakunnasta leireistä niin homma hoituu kyllä.
      Myös kerhoihin sun muihin yleensä pääsee muutenkin, toisaalta onhan palveluista reilua maksaa jäsenmaksu eli kirkollisvero??

Ripille pääsyssä voi olla vaatimuksena kaste? Tarkastettava asia.. Mene siis www.evl.fi ja tutki asiaa tai soita kirkkoherran virastoon.

Kirkollisista toimituksista ei lähetetä kiitoskortteja. Niissähän on jalompi ja korkeampi tarkoitus.. Esi häissäkin kiitos lähetetään yleensä juhlimiseen osallistumisesta tms ei vihkimiseemme.. Tietysti uusia tapoja tulee koko ajan..

• lapsen puolesta

Antakaa lapsen itse päättää jos häntä kiinnostaa sitten myöhemmin se riparille meno. Ja mieluummin kaste vasta sitten jos konfirmaatioon haluaa.

• NtiKarma

Tuossa edellä tulikin jo selväksi, että miksi ihmeessä kastaa lapsi kirkkoon jos teistä ei kumpikaan kuulu ko instituutioon.Nimiäiset voi järjestää muutenkin ja ne kummit nimetä.Ei-kristillisillä kummeilla vain ei ole samaa tehtävää kuin kristillisillä.
      Ja lapsi voi sitten itse siinä iässä ollessaan halutessaan mennä riparille ja kasteen saada.Sitäkään asiaa ei mielestäni pitäisi vanhempien päättää meneekö lapsi riparille vai ei.

• NtiKarma

Enemmän tietoa ja neuvoja nimiäisistä yms. www.pro-seremoniat.fi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      91
      5906
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4772
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      93
      3001
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      26
      2780
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      25
      2046
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1496
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1047
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1018
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      950
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      754
    Aihe