Saakos marsuille antaa kiiviä? entäs pakastettuja mustikoita, joissa ei ole sokeria? kiitos :)
kiiviä?
4
3502
Vastaukset
- pavets&arska
Ensinnäkin, MITÄÄN PAKASTETTUA/SULATETTUA EI SAA SYÖTTÄÄ MARSULLE! Marsu tarvitsee tuoretta. Ja kaikkien juuresten yms on oltava huoneenlämpöisiä syöttöhetkellä. Marsun maha menee sekaisin jos sille syöttää kylmiä tuoreruokia. Samoin juomaveden on aina oltava raikasta ja puhdasta, muttei missään tapauksessa jääkylmää, ei edes kesähelteillä.
Toiseksi, marsun ei ole edes tarkoitus syödä yhtä paljon hedelmää kuin esim. tuoreita juureksia. Jotkut hedelmistä lihottavat marsuja, esim. banaani sisältää runsaasti ns. piiloenergiaa. Suosittelen siis, että annat mieluummin marsullesi juureksia ja vihanneksia kuin hedelmiä.
Tuoreessa mustikassa on runsaasti C-vitamiinia ja kuituja, pakastetussa vain muutama prosentti tuoreeseen verrattuna.
Käyppäs kattomassa tuo viestiketju:
http://forum.marsut.net/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=1166
Kyseessä marsut.net foorumin ohjeistus sallituista ja kielletyistä ruuista. Se on mielestäni aika hyvä ja luotettava lista. (tai siis tuo koko ketju on laatuisa. =))
Toivottavasti löydät sieltä ruokailuvaihtoehtoja marsullesi! =)
ps. mulla on 2 poikamarsua (Paavo 1v, Arttu 9kk), eikä kummallekkaan maistunut yhtään kiivi kun yritin sitä maistatuttaa pojilla. Kävivät haistelemassa kiivin palasta, mutta eivät edes maistaneet. =) Ainoat hedelmät jotka uppoaa meidän pojilla on: omena (en anna sitä tosin yhtään --> aiheuttaa huulirupea molemmille marsuilleni), vesimeloni, hunajameloni ja vihreät rypäleet SIEMENETTÖMIÄ TIETYSTI KAIKKI! =)- mimamo
Minun marsulleni kiivi kyllä kelpasi, kun sitä tarjosin. Halusin siis tietää onko siitä haittaa, jos sitä vähän antaa ja hyvin harvoin? Ja onko niistä pakastemustikoista haittaa?
En tietenkään tarkoittanut sitä, että syöttäisin marsulleni vain näitä, mutta mustikoista varsinkin se tuntuu pitävän kovasti. Ne voisi olla semmoista "harvinaista herkkua" :)
Halusin siis tietää, onko niistä marsulle haittaa silloin tällöin annettuna? - pavets
mimamo kirjoitti:
Minun marsulleni kiivi kyllä kelpasi, kun sitä tarjosin. Halusin siis tietää onko siitä haittaa, jos sitä vähän antaa ja hyvin harvoin? Ja onko niistä pakastemustikoista haittaa?
En tietenkään tarkoittanut sitä, että syöttäisin marsulleni vain näitä, mutta mustikoista varsinkin se tuntuu pitävän kovasti. Ne voisi olla semmoista "harvinaista herkkua" :)
Halusin siis tietää, onko niistä marsulle haittaa silloin tällöin annettuna?Kiivistä ei pitäisi olla haittaa jos sitä antaa silloin tällöin (=1 kuukaudessa). Olen jostain lukenut, että mm. kurkun siemenet olis myrkyllisiä, ja siksi kurkku on niin diureetti marsun elimistössä. Kiivin siemenistä mulla ei tosin oo tollaista tietoa.
MUTTA PAKASTETTUJA ja sulatettuja mustikoita EI SAA ANTAA. Usko nyt jo. Anna marsullesi mieluummin jotain tuoretta jos sille herkkuja haluat syöttää. Vaikka esim. salaatin lehti, tomaatin siivu, omenan pala...ym. Älä loukkaannu teksistäni, olen vain kovin tarkka kun kyseessä marsujen hoito.. =) Ne kun on mulle tärkeitä eläimiä. =) - ...
pavets kirjoitti:
Kiivistä ei pitäisi olla haittaa jos sitä antaa silloin tällöin (=1 kuukaudessa). Olen jostain lukenut, että mm. kurkun siemenet olis myrkyllisiä, ja siksi kurkku on niin diureetti marsun elimistössä. Kiivin siemenistä mulla ei tosin oo tollaista tietoa.
MUTTA PAKASTETTUJA ja sulatettuja mustikoita EI SAA ANTAA. Usko nyt jo. Anna marsullesi mieluummin jotain tuoretta jos sille herkkuja haluat syöttää. Vaikka esim. salaatin lehti, tomaatin siivu, omenan pala...ym. Älä loukkaannu teksistäni, olen vain kovin tarkka kun kyseessä marsujen hoito.. =) Ne kun on mulle tärkeitä eläimiä. =)Saanko kysyä, miksi siemenettömänä?
Jos myrkyllisyydellä on mitään tekemistä diureettisuuden kanssa, niin minä kyllä kuulen siitä ensimmäistä kertaa. Vai ehkä niitä pidetään tässä synonyymeina; diureettisuutta aiheuttava aine saattaa olla siemenissä (en siis tiedä tätä), ja koska liika nesteen poistuminen ei tietenkään ole hyvä asia, sitä ajatellaan myrkyllisenä? Käsittääkseni esim ananaskin on diureetti, koska jotkut ihmiset käyttävät sitä nesteenpoistoon. Mitens on tämän antaminen? Kiivi ei käsittääkseni ole diureetti... olen itse antanut sitä vähän, tosin omat huuleni alkavat kiivistä kihelmöimään eikä sitä tule näin marsuillekaan erikseen ostettua.
Ei marsu kuole yhteen sulaan pakastemustikkaan, mutta ei ihminenkään välttämättä kuole kärpässieneen. En ole nähnyt mustikkaa kuivattuna, mutta ne ehkä sopisivat paremmin..?
Tämä olisi tietysti helpompaa, jos osaisi selittää MIKSI pakastettu ei sovi marsulle, mutta minä en suoraan sanoen sitä muista. Tällainen on vaan jostain iskostunut päähäni. Se ei kuitenkaan ollut vaan mistään ravintoaineiden puuttumisesta tai ns. "turhasta energiasta", asialle oli joku ihan järkevä syy. Muistaako joku muu? :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 493747
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h603709Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062841Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv522579Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.541973Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p211679Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151639- 321503
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061317- 1801261