Lintsaaminen

Huolestunut äiti

Tyttäreni (maaliskuussa 16 v ) lintsaa jatkuvasti koulusta. Kaikki keinot millä saan sen loppumaan otetaan kiitollisuudella vastaan.

18

8675

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äititoo

puhelin pois, telkkari pois, soittimet pois, taskurahat pois. jos ei hoida osuuttaan, koulunkäyntiä, ei tartte huvituksiakaan.
      Sitten:aamuisin saatat sen kouluun, meet tunnille mukaan haet sen koulusta, johan rupee pysymään.
      Jos ei sekään auta, raahaa kuraattorille ja psykologille, ottavat selvää, mikä mättää.

• Puliniia

Olet varmasti huolissasi lapsesi lintsaamisesta. Tiedän sen.

Itse lintsasin seiskan kevään ja kasin melkeimpä kokonaan. Silti pääsin koulusta läpi, koska sain apua.

Syy miksi en jaksanut olla koulussa, oli masennus ja masennus johtui koulukiusaamisesta.

Se, että otat kaiken pois lapseltasi, ei mielestäni auta tilannetta pätkääkään.

Yritä saada tyttääresi yhteys, puhu. Kun tulet töistä tai muualta illalla kotiin, pyydät tyttäresi vaikka keittiön pöydän ääreen. Kysy häneltä suoraan miksi lintsaat. Jos hän sanoo, että kaveritkin sitä tekevät, niin sano, että hänellä on OIKEUS käydä koulua. Yritä saada hänet tajuamaan, että meille tämä kaikki (ilmainen, veroista maksetaan kuitenkin, tiedetään) koulut ovat etuoikeuksiamme. Kehitysmaissa lapset hinkuvat päästäkseen kouluun ja oppimaan asioita.

Anna hänen miettiä vaihtoehtoja, ota yhteys myös luokanvalvojaan, rehtoriin sekä kuraattoriin.

• ...

Lintsaaminen ei aina johdu koulukiusaamisesta. Mulla on paljon kavereita JOTKA KÄY KOULUA, mut ku pari kertaa lintsaa eikä jää kiinni niin siihen jää koukkuun. Yläasteella lintsasin tosi paljon, ja vaikka vanhemmat aina sanoivat "älä lintsaa" niin mä lintsasin...Mua ei yksinkertasesti kiinnostanu koulu tai en jaksanut aamulla herätä. Mutta vaikka poissaoloja oli ysilläkin aika mukavasti, niin pääsin jatko-opiskelemaan ja keskiarvo oli 8.1 ... Nyt kun saa valmistautua ammattiin, niin ei kiinnosta lintsaaminen vaan koulunkäynti, koska siel on asioita mitä tarvitsee mun tulevassa ammatissa.
        Mut kysy lapseltas mikä on syy lintsaamiseen ja voit vaikka sanoa lapses luokanvalvojalle, että ilmoittaa heti kun poissaoloja ilmenee. Ja sano, että kyse on tulevaisuudesta; töistä ei niin vaan voida olla poissa miten haluaa vaan siinä pitää oikeasti olla tosi kipeä.
        Jos lapses lintsaaminen jatkuu, niin viet sen kouluun.
        Mutta jotkut lähtee koulusta kesken päivän, eli jos opettajat ilmoittaa että lopputunnit ovat poissaoloja, niin keskustelet tyttäres kanssa ja sanot ettei sellanen peli vetele. Aresti ei auta lintsaamiseen, mutta ehkäpä otat pois esim. kännykän viikoksi, ei tietokonetta, ei saa rahaa kuukauteen tms.
        Toivottavasti saat lintsauksen loppumaan! :)

• Herra90
        ... kirjoitti:

Lintsaaminen ei aina johdu koulukiusaamisesta. Mulla on paljon kavereita JOTKA KÄY KOULUA, mut ku pari kertaa lintsaa eikä jää kiinni niin siihen jää koukkuun. Yläasteella lintsasin tosi paljon, ja vaikka vanhemmat aina sanoivat "älä lintsaa" niin mä lintsasin...Mua ei yksinkertasesti kiinnostanu koulu tai en jaksanut aamulla herätä. Mutta vaikka poissaoloja oli ysilläkin aika mukavasti, niin pääsin jatko-opiskelemaan ja keskiarvo oli 8.1 ... Nyt kun saa valmistautua ammattiin, niin ei kiinnosta lintsaaminen vaan koulunkäynti, koska siel on asioita mitä tarvitsee mun tulevassa ammatissa.
        Mut kysy lapseltas mikä on syy lintsaamiseen ja voit vaikka sanoa lapses luokanvalvojalle, että ilmoittaa heti kun poissaoloja ilmenee. Ja sano, että kyse on tulevaisuudesta; töistä ei niin vaan voida olla poissa miten haluaa vaan siinä pitää oikeasti olla tosi kipeä.
        Jos lapses lintsaaminen jatkuu, niin viet sen kouluun.
        Mutta jotkut lähtee koulusta kesken päivän, eli jos opettajat ilmoittaa että lopputunnit ovat poissaoloja, niin keskustelet tyttäres kanssa ja sanot ettei sellanen peli vetele. Aresti ei auta lintsaamiseen, mutta ehkäpä otat pois esim. kännykän viikoksi, ei tietokonetta, ei saa rahaa kuukauteen tms.
        Toivottavasti saat lintsauksen loppumaan! :)

Koulusta lintsaaminen ei tarkoita sitä, että koululainen on henkisesti 'sairas', masentunut tai häntä koulukiusataan. Itseäkin vihastuttaa se, että vanhempani/luokanvalvojani olettaa, että olen poissa koulusta koulukiusaamisen takia. Todellinen syy on se, että en vain jaksa mennä kouluun.

(Kouluilla ei ole mitään tekemistä lukukauden lopussa :)

Silti pärjään koulussa hyvin. Viime todistuksen keskiaro noin 8.

• kokenut

Sinun kannattaisi nyt etsiä syytä siihen, miksi hän lintsaa.
      Joka koulussa toimii oppilashuoltotyöryhmä, jonka tehtävänä on yhdessä vanhempien kanssa tukea nuorta opinnoissa sekä muissa esiintyvissä ongelmissa.

Työryhmään kuuluu rehtori, kuraattori, psykologi, opo ja terveydenhoitaja.

Menette tyttäresi kanssa pitämään työryhmän kanssa neuvottelua siitä, mikä mättää ja miten sinä ja koulu voitte tukea tytärtasi, oli ongelma sitten mikä tahansa.

Voin kokemuksesta sanoa, että tämä toimii.

• Kuusi ällää

Minä lintsasin nuorena jatkuvasti koulusta. Keksin jo ala-asteella, miten terkkarilta saa luvan lähteä kotiin, vaikka pari kertaa viikossakin. Ihan hyvin minun silti kävi: kirjoitin kuusi ällää ja valmistuin juuri yliopistosta. Töissä käyn tunnollisesti (ei rokulipäiviä) ja olen myös tehnyt 16-vuotiaasta asti töitä. Koulussa oli vaan niin pitkäveteistä, että välillä piti hakea jännitystä elämään menemällä kavereiden kanssa kaupungille hengaamaan kesken koulupäivän.

• elvistele

olet niitä harvoja jotka tuolla mentaliteetilla pärjäävät. muut luuserit, joilla ei ole älyäsi ja vastuuntuntoasi työelämässä, ovat hukassa, aivan hukassa. ei ole puheenvuorosi vastuuntuntoista. häpeä !

• fdsfgs
        elvistele kirjoitti:

olet niitä harvoja jotka tuolla mentaliteetilla pärjäävät. muut luuserit, joilla ei ole älyäsi ja vastuuntuntoasi työelämässä, ovat hukassa, aivan hukassa. ei ole puheenvuorosi vastuuntuntoista. häpeä !

Ekan tunnin pystyy lintsaamaan "nukkumalla pommiin", mutta muista tunneista taitaakin tulla istumista?

• lintsarikingi

Antakaa nyt nuorten lintsata ihan rauhassa. Minäkin lintsasin koulussa pirusti. Nyt minulla on kaksi akateemista tutkintoa.

• Yliopistoihminen

Tästä ei voida tehdä sitä johtopäätöstä, että lintsaamalla saavuttaa akateemisia loppututkintoja.

Ihan oma lukunsa tietysti on asioiden arvottaminen. Kaikille eivät akateemiset loppututkinnot ole itseisarvoja, elämässä kun on hirveän paljon tärkeämpiäkin asioita.

• lapsiexpertti

Lintsaaminen johtuu yleensä jostakin näistä syistä:
      a) lastasi koulukiusataan yms.
      b) lapsesi lintsaa koska se on siistiä
      c) lapsesi ei välitä koulunkäynnistään.

Vaihe 1. Ota selvää lintsaako hän a), b) vai c) syystä. Kysy lapsesi luokanvalvojalta on kiusausta ilmennyt.
      Vaihe 2. Juttele lapsesi kanssa. Jos luokanopettajan mielestä kiusausta ei ole ilmennyt, niin se ei tarkoita välttämättä etteikö lastasi kiusattaisi, sillä kaikkea kiusausta ei huomata. Kysy lapseltasi, miksi hän lintsaa, kiusataanko häntä, vai eikö koulunkäynti huvita. Jos hän väittää että häntä kiusataan, hän voi valehdella tai puhua totta. Ota selvää asiasta puhumalla opettajien ja muiden lapsien äitien kanssa. Muista että voi olla vaikeaa kertoa, jos kiusataan, joten keskustelu kannattaa käydä kaikessa rauhassa.
      Vaihe 3. Jos selviää että lapsesi
      a) lintsaa koska häntä kiusataan, juttele asiasta luokanvalvojan, kiusaajien ja heidän vanhempiensa, ja koulukuraattorin kanssa,
      b) lintsaa koska se on siistiä (eli ei mitään järkevää syytä lintsaamiseen, lintsaa muuten vain), niin ala ottaa pois hänen tavaroitaan, äläkä anna viikkorahoja. Pyydä luokanopettajaa ilmoittamaan aina kun lapsesi on poissa,
      c) lintsaa koska ei välitä koulunkäynnistään, niin kerro hänelle kuinka tärkeää on opiskella. (lapsi saattaa menettää intonsa koulunkäyntiin jos hän on huono siinä) Auta lastasi ja anna lisäopetusta, ja kerro että jos hän ei keskity koulunkäyntiin, niin hän joutuu aikuisena kouluun siivoojaksi, ja saa nälkäpalkkaa, mutta jos hän keskittyy siihen, niin hän saa monta tuhatta euroa kuussa, hienon talon ja upean auton, ja monia asioita joista hän voisi vain haaveilla, jos hänestä tulisi siivooja.

• ARGH

On mun mielestä todella väärä väite, että koulunsa käymättömät ihmiset tulevat isoina siivoojiksi! Missä on arvostus siivoamista kohtaan? Elätkö mielummin lian ja paskan keskellä sitte vai kun et siivoojan työtä osaa arvostaa. Yhteiskunta olis pulassa ilman siivoajia, mieti sitä äläkä selitä lapselles moista sontaa! Pistää ihan vihaks tommonen käytös.

• enn keerrro

jos haluaa lintsata anna lintsata mutta näkeempähän sitten aikuisena että ois pitäny käydä koulu paremmin .

• Mä lintsaan koska mua ei huvita käydä koulua paskan vertaa. Ihan sama mitä vanhemmat ja muut siitä sanoo.

• anonyymii

mä lintsaan harvoin, ja jos lintsaan niin se johtuu siitä etten jaksa mennä laiskuuttani kouluun. ja tuo pikku lintsaaminen ei ole pahasta, kunhan siitä ei tule niin paha tapa, että akaa lintsaamaan usein...

• m4ster

hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.............................

• mulkqvist3

Itse oon 7luokalla ja lintsaan tälläkin hetkellä,vain siksi koska meilläpäin opettajat ovat NATSEJA. Eräs opettaja syyllistyi pahoinpitelyyn nuorena koska änki kännissa ahvenen kaverinsa perseeseen. Loviisassa ei voi asua

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      4541
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      503
      2420
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      142
      1981
    4. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      18
      1779
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      79
      1543
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1505
    7. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      11
      1061
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      93
      900
    9. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      39
      827
    10. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      118
      818
    Aihe