väsyttävät antihistamiinit unettomuuden

Millaisia kokemuksia teillä on väsyttävien antihistamiinien (esim. Remeron, Atarax) käytöstä unettomuuden hoidossa? Erityisesti olisin kiinnostunut siitä, "tottuuko" elimistö niiden väsyttävään vaikutukseen pitkäaikaiskäytössä, eli toisin sanoen häipyykö teho jos usein napsii.

Reseptilääkkeitä ne tietysti ovat, mutta onko antihistamiineja kuitenkin keskimäärin helpompi saada kuin bentso-tyyppisiä unilääkkeitä (esim. Tenox, Imovane)?
318221
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 3

Vanhimmat

Atarax eli hydroksitsiini on vanha antihistamiini, joka läpäiseen veri-aivoesteen, mistä väsymys aiheutuu. Remeron (mirtatsapiini) ei varsinaisesti ole antihistamiini, joskin senkin sedatiivinen vaikutus perustunee juuri aivojen histamiinisalpaukseen.

Antihistamiinien väsyttävä vaikutus heikkenee melko nopeasti, muutamassa päivässä tai parissa viikossa noin yleensä. Kuitenkin esimerkiksi Ataraxin terapeuttinen leveys on hyvin laaja, joten yleensä annoksen nosto on melko ongelmatonta, jos lääke muuten sopii. Useiden antihistamiinien vaikutusaika on kuitenkin selkeästi pitempi kuin unilääkkeiden, mikä vaikuttaa hoidon toteutukseen; herkästi voi tulla aamuväsymystä. Lääke kannattaa ottaa riittävän aikaisin illalla, ja aloittaa pienellä annoksella.

Lääkärit määrännevät jatkuvaan unettomuuteen mieluummin joko väsyttäviä antidepressiivejä (Remeron, Doxal) tai antihistamiineja (Atarax, tai prometatsiini) tai sitten pieniä annoksia väsyttäviä neuroleptejä (Levozin eli levomepromatsiini) kuin yksinomaan tavallisia unilääkkeitä. Näitähän joskus käytetään rinnakkainkin. Kaikki kuitenkin aina tilanteen mukaan. Tilapäiseen unettomuuteen tai nukahtamisvaikeuteen tavalliset bentsopohjaiset unilääkkeet, tai uudemmat ns. nukahtamislääkkeet soveltuvat kuitenkin edelleen oikein hyvin. Ongelmana kuitenkin jatkuva käyttö.

Toisinaan myös melatoniini puoltaa paikkaansa, ja ilman reseptiä voi halutessaan kokeilla esimerkiksi valeriaanaa.

Äänestä

nopesti tehonsa menettävät. Teho säilyy, jos pitää hieman taukoa, eli et käytä noita joka yö.

Äänestä
  • Minulla on voimakkaita allergia-arvoja, jotka ovat selvinneet allergeeni testeissä. Jokunen vuosi sitten. Eräiltä osin lääkärit veikkaavat, että minulla voisi olla jonkin sortin astma? >Henkeä ahdistaa välillä vahvasti. Olen käyttänyt viimeksi pari päivii sitten Heinix-lääkettä, joka ei tarvitse resepetiä, kun sen noutaa apteekista. Tämä sisältää antihistamiiniä. Viimeksi kun otin sen niin aloin voida huonosti ja niistin veriroiskeita ja olen räkinyt verta. Mikä neuvoksi?

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


hoidossa? kirjoitti:

Millaisia kokemuksia teillä on väsyttävien antihistamiinien (esim. Remeron, Atarax) käytöstä unettomuuden hoidossa? Erityisesti olisin kiinnostunut siitä, "tottuuko" elimistö niiden väsyttävään vaikutukseen pitkäaikaiskäytössä, eli toisin sanoen häipyykö teho jos usein napsii.

Reseptilääkkeitä ne tietysti ovat, mutta onko antihistamiineja kuitenkin keskimäärin helpompi saada kuin bentso-tyyppisiä unilääkkeitä (esim. Tenox, Imovane)?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu