Onko käytännön kokemusta ketunpyynnistä jalkanarulla?mikä malli on toimivin ja mistä niitä yleensäkin voi ostaa?löytyykö mistään ohjeita aloittavalle?
Jalkanarupyynti...
11
5099
Vastaukset
- Joppe
Lapin riistanhoitopiirin riistanhoidonneuvoja Urpo Kainulainen on pyynnistä hyvin perillä. A.o. piirin nettisivuillakin saattaa olla ohjeita, mutta koska kysyvä ei tieltä eksy, niin pirautahan Urpolle, ja pääset asiassa eteenpäin.
- risuparta pertti
Älä perkele!Jalkanarulla pyynti on eläinrääkkäystä!Unohda koko homma hyvän sään aikana!
- mitäää
älä ihmeessä unohda. loistava idea pyytää josta on hyötyä kaikille metsästäjille.
voisiko tämä arvon ääliö kertoa miten se on eläin rääkkäystä. kannattaisi ottaa asiasta selvää ennenku tulee tuomosia tänne kirjoittaan. sen ymmärtää että polkuraudat oli ketulle tylyjä mutta ne on kielletty. - loukuttaja
mitäää kirjoitti:
älä ihmeessä unohda. loistava idea pyytää josta on hyötyä kaikille metsästäjille.
voisiko tämä arvon ääliö kertoa miten se on eläin rääkkäystä. kannattaisi ottaa asiasta selvää ennenku tulee tuomosia tänne kirjoittaan. sen ymmärtää että polkuraudat oli ketulle tylyjä mutta ne on kielletty.samat sanat! nämä ääliöt eivät asiasta mitään tajua kun eivät asiaan ole perehtyneet.. joten eikun lisää vaan loukkuja ja pyyntivehkeitä kehiin :)
- juha
mitäää kirjoitti:
voisiko tämä arvon ääliö kertoa miten se on eläin rääkkäystä. kannattaisi ottaa asiasta selvää ennenku tulee tuomosia tänne kirjoittaan. sen ymmärtää että polkuraudat oli ketulle tylyjä mutta ne on kielletty.Noh, onhan se totta, että ei se jalkanarukaan ihan niitä eläinystävällisimpiä pyyntivälineitä ole. Viherpiipertäjille (jotka eivät yleensäkään ole ihan likimpänä todellisuutta missään metsästykseen liittyvässä asiassa) tätä ei kannata kertoa. Kettu liikkuu parhaiten kovimpina pakkasöinä, eli selkeän taihvaan aikaan. Narussa oleva jalka on usein hieman kohmeessa (lue: umpijäässä) ja siksi tunnoton. Kettu puree putkea minkä ehtii ja siinä sivussa tunnotonta koipea. Pakkasella elastisinkin putki on kivikova ja hampaita katkeilee. Kun jalkanaru tuli käyttöön, kettutytöolle vissiin sanottiin, että kun kettu astuu naruun se jää odottamaan kiltisti paikalleen. Tassussa teoriassa kiertää veri, koska vaijerilenkki pitää olla lauenneena 30mm. Tällä asialla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Kun kettu astuu arkana eläimenä jalkanaruun, alkaa hillitön ralli, jossa on veto päällä koko ajan. Vaijeri on tiukalla jalan ympärillä olipa se silmukka sitten 5 tai 35 mm lauenneena. Kaikesta huolimatta ketun paikka on nahkurin orrella. Sille ei mahda rivipyytäjä mitään että pingviinimiehet eduskunnassa, kettutyttöjen hiillostamana tekevät kaiken näköisiä rajoituksia, jotka todellisuudessa pahentavat tilanteita. Jos asiaa kysyttäis osaavilta metsästäjiltä, ei olis raanakkoja sarjana ruottavaa lyijyhaulikieltoa, ei olis kielletty totaalisesti myrkkypyyntiä, ei olis olemassa mitään 30 mm-sääntöjä ja koko jalkanaruja. Linnut sortuis reiluun lyijykuuroon ja kettu ei kärsis strykniinin ansiosta nykyiseen piiperrystyyliin verrattuna yhtään.
- naruttaja
Ehdottomasti ns. jousimallinen jalkanaru.Putken kettu puree rikki ja karkaa.
- juha
Tässä taas puhuu sellainen ketun pyytäjä jolla homma on vielä kuulopuheiden varassa. Olen pyytänyt kymmenen vuotta pelkästään putkityyppisellä jalkanarulla. Yhtään putkea ei ole mennyt rikki. samalla putkella olen saanut useampia kettuja. Täytyy olla vain oikeaa materiaalia, eli nailoniputki. Soon niin sitksata tavaraa että kun kettu jyrsii sitä yön, putken pinta on hieman karhea. Yhtään putkea ei ole mennyt siis rikki ja kettuja on niillä tullut kymmeniä. Tämä putki vai jousi eli hengari keskustelu on makuasia. jotkut tykkää tytöstä ja toiset tytön äitistä. Kumpikin on varsin toimivia, mutta niillä pitää oppia pyytämään!
- Pesäpyytäjä
Kauhean isoa eroa ei putkimallisella ja jousimallisella ole käytännön pyynnin kannalta. Molempi parempi. Nyt ainakin Pekka Peritalon kaupasta Perhosta saa aika mukavan mallista alumiinista tehtyä putkimallista jalkanarua, joka toimii hyvin ja kestää hammastavaa kettuakin ihan kivasti. Malli on uusi ja en tiedä kuka sitä tekee, mutta muutama kettu on jo päättänyt kulkunsa niillä pyytäen, joten uskallan väittää sitä aika toimivaksi malliksi.
- usean sadan ketunpyytäjä
muoviputki riittää ketulle.itse olen tehny jalkanarut vesijohtoputkeen,ja on hyvin kestänyt.putkimalliin kannattaa asentaa kuumasingitystä rautalangasta vaijerin asennus viikset.tällöin putken voi virittää ja vaijerin asentaa valmiiksi viiksiin ennen jäljelle laittoa.jalkanaru asennetaan jäljen alle,kuin ennen polkurautoissa.helppo asentaa ja ei tarvi koskea jälkeen.varmaksi havaittu usealla sadalla ketulla.ja eikun pyytämään!!!
- juha
Alumiiniputki on hyvä, mutta käsittääkseni metalliputki on hiukan vähemmän laillinen. Olen itsekin saanut aluputkella muutaman ketun. Putki on sen näköinen ketun jälkeen, kuin sitä olisi naputettu piikkimeisselillä oikein urakalla. Rikki se ei mene, mutta ketun purukalusto menee. Nailoniputki on sitkas ja sitä varmaan suosittelee myös hammaslääkäriliittokin.
- karvalakkimalli
usean sadan ketunpyytäjä kirjoitti:
muoviputki riittää ketulle.itse olen tehny jalkanarut vesijohtoputkeen,ja on hyvin kestänyt.putkimalliin kannattaa asentaa kuumasingitystä rautalangasta vaijerin asennus viikset.tällöin putken voi virittää ja vaijerin asentaa valmiiksi viiksiin ennen jäljelle laittoa.jalkanaru asennetaan jäljen alle,kuin ennen polkurautoissa.helppo asentaa ja ei tarvi koskea jälkeen.varmaksi havaittu usealla sadalla ketulla.ja eikun pyytämään!!!
Itse olen kans pari vuotta (laiskasti) pyydellyt.
on se nailon putki kyllä kestävä, mutta mulla on jotain semmosiakin ihan ensimmäisiä putkimalleja jotka on niin pehmeästä värkistä että.
mitenkäs nuo vesijohtoputki hommat. ajattelin vain että ajattelis ketulla jäätyvän naamari kiinni putkeen....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä521916Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1651668Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701398Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411347Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2191278Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3381163- 1281155
- 781106
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3151075Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271067