emä pentuja niskasta kiinni

elikkäs

mitä mieltä ootte tästä? kuinka moni emä tosissaan retuuttaa pentuja niskasta jos se tekee väärin/ei usko? anders hallgren oli tehnyt kyselyn ruotsissa, olikohan siihen vastannut n 150 kasvattajaa/paljon pentujen ja emojen kanssa tekemisissä ollutta ihmistä, ja se oli ihan 1-2% joka oli JOSKUS nähnyt emän ottavan pentuaan niskasta kiinni. ei koskaan-vastasin enemmistö.
itse en ole myöskään koskaan nähnyt,että emä ottaisi pentuja niskasta kiinni, tosin en ole pentujen kanssa kauheesti ollut tekemisissäkään.

11

3183

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

Itse en ole nähnyt emän ottavan pentuja niskasta muussa tilanteessa kun kantaessaan niitä takaisin pesään. En ole KOSKAAN nähnty emän retuuttavan /ravistavan pentua niskasta.

Ja, vaikka sudet näin tekisivätkin, kuinka lähellä nykyinen kotikoira oikeasti on sutta? Koiraa voi toki rankaista ruumiillisestikin, mutta niskasta retuuttamista on turha verrata koiran luonnolliseen käyttäytymiseen.

Joku jurpohan tuolla jo kertoi sylkevänsä koiran naamalle... Meitä on niin moneksi.

• Minä vaan

Heippa! Minun mielestäni emo rankaisee pentuja ottamalla niskasta kiinni esimerkiksi jos pennut riehuvat liikaa. Emo myöskin opettaa puolustustaitoja pennuille. Olen itse seurannut vierestä karjalankarhukoiran pentuetta (8pentua)ja näytti emo niitä niskasta kantavan ja kurittavan. En sitten tiedä oliko kyseessä hieman mustasukkaisuutta, koska pennut saavat usein ihmisiltä enemmän huomiota...

Koirathan on erilaisia! Hyvää joulua kaikille!

• jessica

Olen nähnyt kuinka emo on pentuja niskasta ottaneet kiinni ja "heittänyt" pois, tai jos ruokakupilla syntyy tappelu olen nähnyt kuinka emo menee ja alistaa pentuja. mutta tosin pennut ovat tällöin olleet vanhempia. Kuinka moni kyselyyn vastanneista kasvattajista on jättänyt emon ja pennun yhessä jopa 4kuiseksi? minkä rotuisia oli kyseessä? Kun minä olen ollut enemmän tekemisissä huskejen kanssa ja kun meillä ei ole ikinä ollut mikään kiire myydä niitä pois ja monasti emme ole myyneet kuin ehkä yhen pennun. Pennut me pidämme ja treenaamme ja teemme hyviä valjakko kilpa koiria.
      Monat ajattelee tuollaisten kyselyjen perusteella että kyseessä on alle 8viikkoinen pentu. Mutta eihän alle 8viikkoista pentua tarvitse "rankaista" , mutta kun pennut ovat jo astumassa ns. teini ikään niin kyllä emo näyttää miten laumassa käyttäydytään. Ja olen myös nähnyt kuinka emo tarraa pentuaan nokasta kiinni kun tämä puree imiessään, ja taas tässäkin ei ole kyse alle 8viikkoisesta penikasta.

Minusta tuollaiset kyselyt ovat ihan kivoja,mutta minusta rodut pitäisi eritellä ja tietenkin selvittää pentujen ikäluokkaa.
      Suomessa,kuin myös ruotsissa on hyviä kasvattajia mutta kuinka moni vastanneista puhui mistäkin rodusta ja minkä ikäisistä pennuista? koska mieleeni tulee heti ensimmäisenä että kyseessä on seura,näyttelykoirien kasvattajia, ja kuinka moni heistä on myyneet pennut heti kun luovutus on voinut alkaa? tätä minä vain ihmettelen..kutsukaa pöjäksi mutta minusta tuollaisia kyselyitä ei voi tehdä ilman vähän enemmän "detail"iä(mikä nyt on detail suomeksi...en nyt muista)

Ja miten voit verrata jotain siperianhuskya ja shitsua? et mitenkään. molemmilla roduilla on 4 jalkaa, häntä,silmät nokka jne... mutta muuta yhtenäisyyttä ei pahemmin ole...

vain minun mielipide. ja me kaikki olemme oikeutettu mielipiteisiimme..

hyviä joulun odotuksia kaiken kokoisille ja näköisille nelijalkaisten,kolmijalkaisten ja parijalkaisten omistajille!!

• Nimetön

pienikin koira. Niissä on pienestä koosta huolimatta kaikki koiramaisuudet, usko tai älä :). Ihan pk-harrastajana ja isompien kanssa puuhastelevana tämän sanon :)

Ja kyllä vaan, mukavaa viikonloppua!

• jessica
        Nimetön kirjoitti:

pienikin koira. Niissä on pienestä koosta huolimatta kaikki koiramaisuudet, usko tai älä :). Ihan pk-harrastajana ja isompien kanssa puuhastelevana tämän sanon :)

Ja kyllä vaan, mukavaa viikonloppua!

juu,kyllähän ne pienetkin on koiria siinä missä isommatkin,jos eivät olisi niin kissojahan ne silloin olisi :)
        mutta lähinnä tällä tarkoitin että ne ovat niin suunnattomasti erilaisia, niin kuin kaikki! mutta alkukantaisemmat rodut poikkeavat näistä enemmän jalostetuimmista. esim. huskylle sopii paremmin liha kuin muu ruoka. ne osaavat hyödyntää lihaa paremmin.
        Älä ymmärrä että vähättelin pieniä rotuja, minä vain yritin painottaa että ne ovat niin erilaisia, käyttäytymisessä kuin muussakin. minua inhottaa sanoa mutta alkukantaiset muistuttaa vielä enemmän sutta kuin pienet jalostetut rodut. Näin ainaskin oman kokemuksen kautta olen huomannut, ja myös monen muun alkukantaisen rodun kasvattaja on yhtynyt mielipiteseeni...
        Mutta kyllä ovat ne pienetkin koiria, ja suloisia ovatkin! ja tiedän että niistäkin löytyy sitä pippurisuutta joskus enemmän kuin isoilla... Sen takia minä aina nostan hattua kun näen pienen koiran omistajan joka on osannut kouluttaa koiransa, ja varmasti myös kehun ääneenkin että "kylläpä sinulla on hyvin koulutettu koira" ja väläytän kunnioittavan hymyn! ja jos jatketaan tästä niin monethan ovat sanoneet (jopa minäkin joskus olen tainnut sanoa) että ihmiset ottavat pienen koiran koska niitä ei tarvitse kouluttaa..mutta monastihan asia ei ole näin, vaan pienempi koira on vaativampi kouluttaa kuin isompi. Tämän olen huomannut ystävättäreni kautta jolla on koiratrimmaus puoti, ja siinä samalla hänellä on löytöeläin koti, ja ne pienemmät ovat aina vaikeampi koulutettavuudeltaan kuin ne isot jotka sinne tuodaan... mutta tuo nyt meni aivan alkuperäisen asian vierestä...
        Toivon että ei ollut aivan sekava kirjoitus.... =)

• Nimetön
        jessica kirjoitti:

juu,kyllähän ne pienetkin on koiria siinä missä isommatkin,jos eivät olisi niin kissojahan ne silloin olisi :)
        mutta lähinnä tällä tarkoitin että ne ovat niin suunnattomasti erilaisia, niin kuin kaikki! mutta alkukantaisemmat rodut poikkeavat näistä enemmän jalostetuimmista. esim. huskylle sopii paremmin liha kuin muu ruoka. ne osaavat hyödyntää lihaa paremmin.
        Älä ymmärrä että vähättelin pieniä rotuja, minä vain yritin painottaa että ne ovat niin erilaisia, käyttäytymisessä kuin muussakin. minua inhottaa sanoa mutta alkukantaiset muistuttaa vielä enemmän sutta kuin pienet jalostetut rodut. Näin ainaskin oman kokemuksen kautta olen huomannut, ja myös monen muun alkukantaisen rodun kasvattaja on yhtynyt mielipiteseeni...
        Mutta kyllä ovat ne pienetkin koiria, ja suloisia ovatkin! ja tiedän että niistäkin löytyy sitä pippurisuutta joskus enemmän kuin isoilla... Sen takia minä aina nostan hattua kun näen pienen koiran omistajan joka on osannut kouluttaa koiransa, ja varmasti myös kehun ääneenkin että "kylläpä sinulla on hyvin koulutettu koira" ja väläytän kunnioittavan hymyn! ja jos jatketaan tästä niin monethan ovat sanoneet (jopa minäkin joskus olen tainnut sanoa) että ihmiset ottavat pienen koiran koska niitä ei tarvitse kouluttaa..mutta monastihan asia ei ole näin, vaan pienempi koira on vaativampi kouluttaa kuin isompi. Tämän olen huomannut ystävättäreni kautta jolla on koiratrimmaus puoti, ja siinä samalla hänellä on löytöeläin koti, ja ne pienemmät ovat aina vaikeampi koulutettavuudeltaan kuin ne isot jotka sinne tuodaan... mutta tuo nyt meni aivan alkuperäisen asian vierestä...
        Toivon että ei ollut aivan sekava kirjoitus.... =)

Juu, olenpa samaa mieltä. Kokemuksia ei ole kyllä mistään muista kuin pk-roduista, mutta kyllä se ainakin ulkopuolisen silmin näyttää siltä, että harvoja poikkeuksia (villakoira mm) lukuunottamatta pienet rodut on vaikeampia koulutttaa. Johtunee siitä, että niiden "seurakoira"-käyttötarkoitus ei ole koulutusta vaatinut siinä kuin isompi "palveluskoira" taas vaatii väkisinkin koulutusta. En tiedä, arvailen vain.

• koulutus
        Nimetön kirjoitti:

Juu, olenpa samaa mieltä. Kokemuksia ei ole kyllä mistään muista kuin pk-roduista, mutta kyllä se ainakin ulkopuolisen silmin näyttää siltä, että harvoja poikkeuksia (villakoira mm) lukuunottamatta pienet rodut on vaikeampia koulutttaa. Johtunee siitä, että niiden "seurakoira"-käyttötarkoitus ei ole koulutusta vaatinut siinä kuin isompi "palveluskoira" taas vaatii väkisinkin koulutusta. En tiedä, arvailen vain.

Ei riipu sen koosta. Useimmat jättävät pienet koirat kouluttamatta koska niille pärjää ilmankin. Tosin itselläni on koulutuskokemusta vain yhdestä noutajasta ja kolmesta seurakoirasta.
        Nyt on koulutuksessa 6 v tipsu joka oppii todella nopeasti, parissa viikossa oppi maahan ja sivulle käskyt.

• juddha

niin useimmiten emo vasta kurittaa niitä niskasta kun ovat tehneet jotain ehdottomasti kiellettyä.. yleensä olen nimittäin nähnyt pienempien pentujen kurituksen olevan vain pieni ärähdys tai muu mutta silloinkin pentu vain yritti leikkiä emonsa hännälle joten se oli vain pientä pahantekoa :)

• aloittaja

että kasvattajat olivat eri puolilta ruotsia, vähän joka rotuisia juuri sen takia,että nähtäisiin miten eri rodut käyttäytyy. ja luultavammin suurin osa oli näitä, keiltä on pentu lähtenyt 8viikkoisena. itse jos oon ottanut koiraa niskasta kiinni,en ole huomannut mitään tehoa.. ei ole koira välittänyt mitään,jatkanut sitä mitä ollut tekemässäkin ;D tottelevainen koira ;)

• E.A
        aloittaja kirjoitti:

että kasvattajat olivat eri puolilta ruotsia, vähän joka rotuisia juuri sen takia,että nähtäisiin miten eri rodut käyttäytyy. ja luultavammin suurin osa oli näitä, keiltä on pentu lähtenyt 8viikkoisena. itse jos oon ottanut koiraa niskasta kiinni,en ole huomannut mitään tehoa.. ei ole koira välittänyt mitään,jatkanut sitä mitä ollut tekemässäkin ;D tottelevainen koira ;)

Kokemukseni ovat saksanpaimenkoirista ja ajokoirista, kummankaan rotuiset emot eivät pentuja ole niskasta "kuritusmielessä" ottaneet vaan pelksätään kantaneet niitä pienempinä paikasta toiseen hellästi.
        Kuritus on ollut kuonosta puristamista ja isommille pennuilla nopeita rähähdyksiä ja heti välittömästi pennun hyvittelemistä (mikä meillä ihmisillä tuntuu olevan se vaikein opittava, eli kehu oikeasta toiminnasta heti kolmen sekunnin sisällä).

• ei ole kunnossa

Äitikoira rauhoittaa liian riehakkaita pentujaan laskemalla etutassunsa kevyesti riehujan niskan/selän päälle, jolloin pentu "alistuu", eli kellahtaa selälleen, tai ainakin laskeutuu maahan äiskän edessä. Pentujaan ravistelevalla äitikoiralla ei ole kaikki kunnossa. Vastaavassa tilanteessa kannattaa kysyä pikaisesti neuvoa eläinlääkäriltä, ja/tai joltakin kasvattajalta. Aivan eri asia on jos emä, syystä tai toisesta, siirtää pienen pennun niskasta kantamalla toiseen paikkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2338
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2233
    3. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1554
    4. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1545
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1447
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1093
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      984
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      118
      963
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      893
    Aihe