Lihavan lapset vaatteet

Pulassa

Ongelmamme on, millaiset housut olisi hankittava lihavalle kymmenvuotiaalle, pituus noin 154 cm, paino 68kg. Poika haluaisi että koulussa käytettävien toppahousujen vyötärö kulkisi vatsan alla (jolloin 160-170 senttiset housut olisivat sopivat lantion leveys huomioiden), nappi vain ei pysy sitten kiinni ja housut voivat laskea leikeissä. Minun mielestäni pojan housujen vyötärö tulisi kulkea navan kohdalla, jolloin yläosa housuista olisi kokoa M tai L, jaloista riittäisi 160-senttiselle mitoitetut housut. Pojasta napaan ulottuvat housut ovat ärsyttäviä. Miten siis pukeutua terveesti ja säänmukaisesti, vieläpä mukavasti? Eipä kannata lähteä kauppaan ennen kuin olemme yksimielisiä siitä, mitä lähdemme hakemaan. Olisiko teillä vinkkejä. Myös kaavavinkit otetaan kiitollisena vastaan.

15

6852

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • läsäsmooses

      dieetille, pääsisit helpommalla. Sairastuu liitännäistauteihin, jos on oikeesti noin paksu.

    • mai

      vähän sama ongelma meilläkin, 10-vuotias tyttö haluaa pitää housuja muodikkaasti lanteilla ja ne valuvat mielestäni liian alas. Vatsaa on vähän liikaa. Tämänikäisen lapsen lievä ylipaino on hankala asia, miten puuttua siihen, kun lapsi on kuitenkin liikkuvainen, hänellä on vaan usein aika nälkä. Ei mielestäni saa liikaa herkkuja. Pelkään, että liika puuttuminen aiheuttaa vielä lähestyvässä murkkuiässä anoreksiaa...

    • äiti

      Mun nyt 6-vuotias tyttäreni on kamala kaiken makeen ja erityisesti perunalastujen ja hampurilaisten perään.
      Saa kerran viikossa hampurilaisen lisukkeineen, kerran viikossa karkki-päivä jne..
      On sitä lihoavaa tyyppiiä.
      Nyt kuitenkin pysytään rajoissa etta mahtuu tavalliset kuteet päälle.
      Anteeks nyt vaan mutta sanon suoraan sulle ja monille muille vanhemmille että mua suoraan sanottuna vituttaa vanhemmat jotka ei yhtään ajattele lastensa parasta.
      Toi on sama kuin heitteille jättö.
      Syötä ja syötä etsi isompia vaatteita ja olet sitten tyytyväinen kun lapses kuolee nuorena liika lihavuuteen!!!!!

      • Välinpitämättämyyttä?

        Minusta tuo touhu että ihan pikkulapselle, 6-vuotiaalle, annetaan kerran viikossa hampurilaisateria?!?!? Kuulostaa TODELLA sairaalta. Itse saimme hampurilaisaterian vain erikoistapauksissa, ehkä 3-4 kertaa vuodessa kun oltiin jossain jouluostoksilla tai katselemassa nähtävyyksiä.

        Ei ihme et lapset lihoo kun ruokitaan joka viikko roskaruualla. Perunalastutkin kuului meillä vain synttäreille. Ja olen siis vasta 19-v. En ikinä voisi ostella tuolla tavalla herkkuja koko ajan.

        "Nyt kuitenkin pysytään rajoissa että mahtuu tavalliset vaatteet päälle" ja "on sitä lihoavaa tyyppiä". Ootahan kun lapsesi pituuskasvu pysähtyy, sitten se riemu repeää kun on jo vauvana totuttu syömään herkkuja joka viikko.

        Minusta sulla ei kyllä ole mitään oikeutta haukkua muita, et itsekään ole mikään malliesimerkki, et edes lähellä!


      • äippä71
        Välinpitämättämyyttä? kirjoitti:

        Minusta tuo touhu että ihan pikkulapselle, 6-vuotiaalle, annetaan kerran viikossa hampurilaisateria?!?!? Kuulostaa TODELLA sairaalta. Itse saimme hampurilaisaterian vain erikoistapauksissa, ehkä 3-4 kertaa vuodessa kun oltiin jossain jouluostoksilla tai katselemassa nähtävyyksiä.

        Ei ihme et lapset lihoo kun ruokitaan joka viikko roskaruualla. Perunalastutkin kuului meillä vain synttäreille. Ja olen siis vasta 19-v. En ikinä voisi ostella tuolla tavalla herkkuja koko ajan.

        "Nyt kuitenkin pysytään rajoissa että mahtuu tavalliset vaatteet päälle" ja "on sitä lihoavaa tyyppiä". Ootahan kun lapsesi pituuskasvu pysähtyy, sitten se riemu repeää kun on jo vauvana totuttu syömään herkkuja joka viikko.

        Minusta sulla ei kyllä ole mitään oikeutta haukkua muita, et itsekään ole mikään malliesimerkki, et edes lähellä!

        Meidän lapset saavat hampurilaisen n.1-2krtaa kuussa,joskus harvemminkin eikä se todellakaan tarkoita mitään megakerrosateriaa,vaan juustohampurilainen,vesi tai maito ja jälkiruoka.

        Karkkipäivä on lauantaisin ja se alkaa päiväruuan jälkeen,loppuu iltapalaa ennen.

        Sipsejä ja keksejä saa synttäreillä ja muissa juhlissa.Keksejä samoin.

        Syömme kotona kevyttä kotiruokaa:kevytjuustoa,rasvatonta maitoa,hedelmiä,vihammeksia,perunaa,pastaa,ruisleipää,kanaa,vähärasvaista lihaa jne.Joskus dippailemme porkkanatikkuja lemppariohjelmaa katsellessa tai napostelemme pähkinöitä kohtuudella.

        Lapsillamme on liikuntaharrastuksia.Meillä ei ole tietokonepelejä tai pleikkaa.Muksut pelaavet lautapelejä.

        Kappas vaan, meillä ei ole paino-ongelmia kellään!!!!Mahtuu mitkä vaan housut jalkaan=)


      • äiti24
        äippä71 kirjoitti:

        Meidän lapset saavat hampurilaisen n.1-2krtaa kuussa,joskus harvemminkin eikä se todellakaan tarkoita mitään megakerrosateriaa,vaan juustohampurilainen,vesi tai maito ja jälkiruoka.

        Karkkipäivä on lauantaisin ja se alkaa päiväruuan jälkeen,loppuu iltapalaa ennen.

        Sipsejä ja keksejä saa synttäreillä ja muissa juhlissa.Keksejä samoin.

        Syömme kotona kevyttä kotiruokaa:kevytjuustoa,rasvatonta maitoa,hedelmiä,vihammeksia,perunaa,pastaa,ruisleipää,kanaa,vähärasvaista lihaa jne.Joskus dippailemme porkkanatikkuja lemppariohjelmaa katsellessa tai napostelemme pähkinöitä kohtuudella.

        Lapsillamme on liikuntaharrastuksia.Meillä ei ole tietokonepelejä tai pleikkaa.Muksut pelaavet lautapelejä.

        Kappas vaan, meillä ei ole paino-ongelmia kellään!!!!Mahtuu mitkä vaan housut jalkaan=)

        meillä myös samat elämäntavat ja ylipainoa ei kenelläkään.onneksi.

        samaan malliin vain ja muut ottamaan esimerrkiä tästä!


      • Anonyymi

        Ompa äärettömän typerä kommentti. Omalla lapsenlapsella on geeni joka aiheuttaa lihavuutta ja vaikka lapsi syö terveellisesti, hän ei voi asialle mitään. Tuollaiset ajattelemattomat aikuiset kommentteineen voisi painua kuuseen.


      • Anonyymi
        Välinpitämättämyyttä? kirjoitti:

        Minusta tuo touhu että ihan pikkulapselle, 6-vuotiaalle, annetaan kerran viikossa hampurilaisateria?!?!? Kuulostaa TODELLA sairaalta. Itse saimme hampurilaisaterian vain erikoistapauksissa, ehkä 3-4 kertaa vuodessa kun oltiin jossain jouluostoksilla tai katselemassa nähtävyyksiä.

        Ei ihme et lapset lihoo kun ruokitaan joka viikko roskaruualla. Perunalastutkin kuului meillä vain synttäreille. Ja olen siis vasta 19-v. En ikinä voisi ostella tuolla tavalla herkkuja koko ajan.

        "Nyt kuitenkin pysytään rajoissa että mahtuu tavalliset vaatteet päälle" ja "on sitä lihoavaa tyyppiä". Ootahan kun lapsesi pituuskasvu pysähtyy, sitten se riemu repeää kun on jo vauvana totuttu syömään herkkuja joka viikko.

        Minusta sulla ei kyllä ole mitään oikeutta haukkua muita, et itsekään ole mikään malliesimerkki, et edes lähellä!

        Meillä oli kolme lasta ja kaikki normaalipainoisia . Päivällinen syötiin aina puoli viideltä ja vatsa sai levätä ilman muuta syötävää seuraavaan aamuun ja sulatella päivällistä
        Aamulla ennen kouluun lähtöä puurot tai teetä voileivän kanssa . Koskaan ei kukaan heistä nyrpistänyt nenäänsä millekkään ruuille .
        Joten liikkuivat harrastuksissaan , ja sipsejä ei meillä osteltu , joskus popcorneja söivät kun katselivat telkkua.
        Luulen että on hyvä että vatsa saa levätä kunnolla ruokailun päätyttyä eikä tungeta mitään tarpeettomia lisäruokia illan kuluessa naamaansa
        Tänään ovat aikuisia ja ei vieläkään liikapainoa , sitten on aineen aineenvaihdunnallakin suuri merkitys onko hoikka tai pullea .
        Mutta ravitseva ruoka ja liikunta ovat ne ainoat normaalikeinot lapselle , ja karkit ja sipsit eivät useasti nautittuna ole hyväksi


      • Anonyymi
        äippä71 kirjoitti:

        Meidän lapset saavat hampurilaisen n.1-2krtaa kuussa,joskus harvemminkin eikä se todellakaan tarkoita mitään megakerrosateriaa,vaan juustohampurilainen,vesi tai maito ja jälkiruoka.

        Karkkipäivä on lauantaisin ja se alkaa päiväruuan jälkeen,loppuu iltapalaa ennen.

        Sipsejä ja keksejä saa synttäreillä ja muissa juhlissa.Keksejä samoin.

        Syömme kotona kevyttä kotiruokaa:kevytjuustoa,rasvatonta maitoa,hedelmiä,vihammeksia,perunaa,pastaa,ruisleipää,kanaa,vähärasvaista lihaa jne.Joskus dippailemme porkkanatikkuja lemppariohjelmaa katsellessa tai napostelemme pähkinöitä kohtuudella.

        Lapsillamme on liikuntaharrastuksia.Meillä ei ole tietokonepelejä tai pleikkaa.Muksut pelaavet lautapelejä.

        Kappas vaan, meillä ei ole paino-ongelmia kellään!!!!Mahtuu mitkä vaan housut jalkaan=)

        Tuota vähärasvaisuutta en ymmärrä, sillä lapsen kasvuun kuuluu myös rasvan syönti aivot tarvitsevat rasvaa, , onhan se todettu lääketieteellisesti. En olisi koskaan tehnyt lapsistani ” ligth lapsia ” vähärasvailla tuotteilla . Eräs sukulaisia lapsi pidettiin aikoinaan kurissa näillä vähärasvaisilla tuotteilla ja hän oli todella laiha koko lapsuutensa mutta liikkuva lapsi ei saa rasvan tarvetta tyydytetyksi vähärasvaisilla tuotteilla, sitten kun aikuistui oli kaiken maailman puutos tauteja ja sai alkaa ?” Normaalille ruokavaliolle” tytön ihon väri muuttui normaaliksi, jaksoinolla urheilussa mukana alkoi nukkumaan täydet tunnit öisin . Joten terve lapsi ei tarvitse vähärasvaisia ruokaa vaan tavallisen ruuan joilla täyttää energia tarpeensa .
        Jopa vanhuksille hoitolaitoksessa tarjotaan voita leivän päälle eikä mitään kevyt margariineja , ja kukaan ei niistä liho, ja kolestroliakin on kahden laista se vaaraton kolestroli , ja sitten se ylisyömisellä hommattu vaarallinen .


    • tämäkin

      herrajestas sentään!poikahan on vaarallisen lihava!
      ja VASTA 10 vuottias!!

      älä mieti millaisia vaatteita hänelle ostat vaan mieti terveydenhoitajan kanssa millaiselle dieetille pojan laitat.

      näitä lihavia lapsia toisinaan näkee ja oikein harmittaa heidän puolestaan kun äidit eivat huolehdi lastensa hyvinvoinnistaan.

      suorastaan rääkkäystä

      • minä

        Eihän tuo lapsi mikään vaarallisen lihava ole, ylipainoinen toki.

        Mutta mistä te tiedätte että onko alkuperäisen poika jo jollain dieetillä vai ei? Tai onko äiti jo yhteistyössä terveydenhoitajien ja ravitsemusterapeuttien kanssa? Tai onko pojalla mahdollisesti jokin sairaus/vamma jonka vuoksi on ylipainoinen?

        Kyllä lihavuus on vakava sairaus, mutta lievästi ylipainoinen kymmenvuotias saattaa olla vielä lapsenpyöreäkin ja ehkäpä kilot karisevat kun murrosiän pituuskasvupyrähdys lähtee käyntiin.

        Viestissäänhän alkupeäinen vain haluaa vinkkejä vaatteista sen enempää erittelemättä poikansa ruokailutottumuksia tai terveyttä.
        Haloo! Jos äiti olisi välinpitämätön niin tuskin pohtisi sopivia vaatteitakaan! Ei äiti kysellyt täällä että miksi lapsi on lihava tai miten saa poikansa laihtumaan vaan vinkkejä vaatteista! Jos ei osaa antaa vinkkejä vaatteista niin tarviiko alkaa haukkumaan?


      • lihavuus=uusi kansantauti
        minä kirjoitti:

        Eihän tuo lapsi mikään vaarallisen lihava ole, ylipainoinen toki.

        Mutta mistä te tiedätte että onko alkuperäisen poika jo jollain dieetillä vai ei? Tai onko äiti jo yhteistyössä terveydenhoitajien ja ravitsemusterapeuttien kanssa? Tai onko pojalla mahdollisesti jokin sairaus/vamma jonka vuoksi on ylipainoinen?

        Kyllä lihavuus on vakava sairaus, mutta lievästi ylipainoinen kymmenvuotias saattaa olla vielä lapsenpyöreäkin ja ehkäpä kilot karisevat kun murrosiän pituuskasvupyrähdys lähtee käyntiin.

        Viestissäänhän alkupeäinen vain haluaa vinkkejä vaatteista sen enempää erittelemättä poikansa ruokailutottumuksia tai terveyttä.
        Haloo! Jos äiti olisi välinpitämätön niin tuskin pohtisi sopivia vaatteitakaan! Ei äiti kysellyt täällä että miksi lapsi on lihava tai miten saa poikansa laihtumaan vaan vinkkejä vaatteista! Jos ei osaa antaa vinkkejä vaatteista niin tarviiko alkaa haukkumaan?

        kyllä nykypäivänä johtuen huonosta ja köyhästä ravinnostamme johtuen ON LIHAVUUTTA entistä enemmän.tulemmehan jo kakkosena jenkkien jälkeen!on sitten kyseessä joko
        lievä\keski\vaikea lihvauus niin jokatapauksessa pitäisi vaatteita enemmän keskittyä siihen painooon ja elämäntapaan.

        väitätkö tosiaan ettei nykyään ole suuri ongelma tuo lihavuus??nimenomaan jo pienillä lapsilla.
        -nykyään pelataan pleikkaa\istutaan koneella
        -syödään makeisia entistä enemmän(lapsille suunnattaviin makeis mainoksiinkin on jo puututtu)
        -ulkoillaan vähän
        -perheillä ei ole aikaa tehdä terveellisiä monipuolisia aterioita,pakaste pizza on helppo sulattaa sen sijaan.
        -masentuneisuus ja diabetes ym muut sairaudet ovat tuplaantuneet (ota itse selvää ja huomaa kuinka korkea luku on nuorilla lapsilla)
        se vanhempi kuka puuttu jo AJOISSA tähän ongelaam on VÄLITTÄVÄ VANHEMPI.

        miksi puolustelet näinkin vakavaa ongelmaa?


      • homme24
        minä kirjoitti:

        Eihän tuo lapsi mikään vaarallisen lihava ole, ylipainoinen toki.

        Mutta mistä te tiedätte että onko alkuperäisen poika jo jollain dieetillä vai ei? Tai onko äiti jo yhteistyössä terveydenhoitajien ja ravitsemusterapeuttien kanssa? Tai onko pojalla mahdollisesti jokin sairaus/vamma jonka vuoksi on ylipainoinen?

        Kyllä lihavuus on vakava sairaus, mutta lievästi ylipainoinen kymmenvuotias saattaa olla vielä lapsenpyöreäkin ja ehkäpä kilot karisevat kun murrosiän pituuskasvupyrähdys lähtee käyntiin.

        Viestissäänhän alkupeäinen vain haluaa vinkkejä vaatteista sen enempää erittelemättä poikansa ruokailutottumuksia tai terveyttä.
        Haloo! Jos äiti olisi välinpitämätön niin tuskin pohtisi sopivia vaatteitakaan! Ei äiti kysellyt täällä että miksi lapsi on lihava tai miten saa poikansa laihtumaan vaan vinkkejä vaatteista! Jos ei osaa antaa vinkkejä vaatteista niin tarviiko alkaa haukkumaan?

        Olen itse 180cm pitkä ja painan alle 70kg (vähän aikaa sitten sattuneen vähäruokaisemman jakson aikana noin 65kg), ja koen olevani painoltani aikalailla normaali, niin kuin painotaulukotkin kertovat. No lapsena olin vähän pyöreämpi, en paljon mutta vähän.

        Toivottavasti housut löytyvät alkuperäisen kirjoittajan pojalle. Ymmärrän ongelman, sillä vaatteiden sopimattomuus oli itsellekin aina suuri juttu, milloin mikäkin sauma painoi, joskus oli liian pientä ja joskus joku kutitti.


    • ....

      Uskon kyllä että 10-vuotias on jo sen verran vanha että voi itse päättää millaisissa housuissa kulkee. Jos häntä ärsyttävät vyötäröön ulottuvat housut niin kyllä hänen voisi antaa olla housuissa joissa vyötärökohta on pojalle mieluinen, vaikkakin housut voivat laskea mutta se on sitten periaatteessa pojan oma ongelma jos halusi sellaiset housut, eikö? Olen kyllä sitä mieltä että kannattaa antaa pojan ise valita ja sovittaa housut jotka ovat hänestä itsestään mieluisat. ´
      Kaavavinkkejä minulla ei valitettavasti ole, mutta löytyisikö netistä jotain vinkkejä?

    • Mendy

      Oletko katsellut kirjaston lehtihyllyistä käsityölehtiä? Useassa lehdessä on jo kaavoitus "isommille" lapsille.
      'Äläkä välitä kommenteista,joiden mukaan olet huono äiti kun lapsesi lihoo.Sisareni oli myös murrosikään asti lihava,vaikkei syönyt hirveästi rasvaista/epäterveellistö ruokaa.Onnea vaatteiden katseluun/ompeluun:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2655
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2243
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1719
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1573
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe