Maatilan lapset!

päivähoitoko?

Kuinka monella tilalla ovat lapset päivähoidossa?

Vai kulkevatko vielä navetalla mukana?
Olen ajatellut tätä asiaa monta vuotta. Tilakoot ovat kasvaneet järjettömän suuriksi ja usein on tehtävä täysi työpäivä navetassa, sikalassa tai kanalassa.
Itse olen sitä mieltä, että ei ole enää lasten etu pitää lapsia töissä mukana työpäivien pituuden ja turvallisuuden takia.
Tämän päivän maatilat ovat jo tuotantolaitoksia ja siksi lastenkin kanssa joutuu miettimään hoitojärjestelyjä.
Onko päivähoito maatilojen saavutettavissa?
Onko teidän kylällä omaa perhepäivähoitokotia tai kerhoja?
Meillä ovat lapset osapäivähoidossa eli muutaman päivän viikossa rahtaan parinkymmenen kilsan päähän. Ja täytyy sanoa, että on erittäin suuri etu, koska ei ole isovanhempiakaan elossa enää.
Monet työt jäisi tekemättä ja roikkumaan useiksi vuosiksi, jos emme olisi saanut hoitopaikkaa.

Tämmöistä olisi näin joulun alla.

22

2968

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mami

Kotona olivat kun olivat pieniä. Nyt pärjäilevät jo yksikseen täällä sisällä. Videot olivat myös usein lapsenvahtina. Kolmen tunnin piirretyt pitivät muksut telkun äärellä.
      Mukana olivat navetallla suurimmaksi osaksi.
      Aivan pienenä tehtiin niin että minä menin ensin eläimille antaa ruuat joskus puoli kuuden maissa ja sitten isännys oli sisällä vauvan kanssa ja vaihtoi kuivat ja antoi maidon vauvalle ja laittoi jatkamaan unia.Parin tunnin päästä tulin itse sisälle. Ja isäntä meni hommia jatkamaan, itse sitten tein aamutoimet sisällä. Kävin toki useasti navetalla uudestaan (poikimiset tarkkailu yms takia) kun vauva nukkui. Puuron laitoin valmiiksi noin kello kymmeneksi jolloin isäntä tuli sisälle.
      ja sama iltapäivällä. Tosin silloin vauva vietiin vaunuissa päikkäreille navetan lähelle tai karjakeittiöön. Yösyötöt oli myös jokatoinen yö toisen hommia että sai nukuttua joka toisen yön kokonaan.
      Ei ole mitään allergioita eikä muutenkaa ole paljoa sairastaneet kun ovat tuolla navetalla kasvaneet :)

• ovat pyörineet

paljon navetassa, mutta silti on nuoremmalla allergia ja astma. Ja varsinkin eläimille allerginen.
        Videot eivät ole pitemmän päälle terveellinen lapsen vahti. Ei oikein kehitä lapsia.
        Mutta silloin on tehty ajan mukaan, mutta toivon, että nykyisin huomataan paremmin lasten asema. Onko lapsen paikka olla koko ajan mukana vaarallisissa töissä mukana?
        Minusta päivähoito on lasten sekä vanhempien etu.

• Isäntä

Kasvaneena on tullut tuota kokemusta kaikenlaista... Eli toisaalta olisi hyvä jos lapset voisivat olla kotosalla mutta sitten kun on taas pirun niin paljon vaaran paikkoja eli mun mielestä ainakin kiirusaikoina olis hyvä olla päivähoidossa tai sitten hoitaja.

• hyvin käy

traktorissahan on hyvä päiväunia lapsen viettää varmasti nukkuu.

• parasta siinä

päivähoidossa, saat tehdä työtäsi huoletta.
        Ei ole aikuisellekaan mukavaa potea koko ajan stressiä ja huolta lapsista ja tehdä samalla töitä.
        Minä ainakin koin sen, että elin koko ajan kauhea stressi päällä. Koko ajan huoli lapsista.
        Jos jostakin kuului älähdys, niin koko ajan sai pelätä pahinta.
        Ja tottahan on, että maaseudun lapsille on sattunut paljon vakavia tapaturmia juuri sen kiireen ja töiden vanhempien töiden takia.
        Minusta nykyisin pitää päästä siitä ajatuksesta irti, että maaseudun lasten paikka on olla töissä mukana. Minusta se on turhaa marttyyriutta.
        Samat oikeudet on päivähoitoon kuin muissakin töissä. Ja itsellä vapaus tehdä työtään kunnolla.
        Ainakin nykyisin, kun tilakoot ovat kasvaneet ja on monenlaista työtä.
        Ja sitäpaitsi on lasten etu sekin, että pääseen näkemään muita lapsia ja sopeutuu ryhmätyöskentelyyn. Ja päiväkodissa saa opetella muitakin taitoja kuin työnteko.
        Helpottuu sitten kouluun sopeutuminen.

• mutta onko
        hyvin käy kirjoitti:

traktorissahan on hyvä päiväunia lapsen viettää varmasti nukkuu.

se traktori lapsen kehitykselle hyvä paikka?
        Täytyy saada muunlaistakin elämänoppia kuin työ.

• lysäjä
        parasta siinä kirjoitti:

päivähoidossa, saat tehdä työtäsi huoletta.
        Ei ole aikuisellekaan mukavaa potea koko ajan stressiä ja huolta lapsista ja tehdä samalla töitä.
        Minä ainakin koin sen, että elin koko ajan kauhea stressi päällä. Koko ajan huoli lapsista.
        Jos jostakin kuului älähdys, niin koko ajan sai pelätä pahinta.
        Ja tottahan on, että maaseudun lapsille on sattunut paljon vakavia tapaturmia juuri sen kiireen ja töiden vanhempien töiden takia.
        Minusta nykyisin pitää päästä siitä ajatuksesta irti, että maaseudun lasten paikka on olla töissä mukana. Minusta se on turhaa marttyyriutta.
        Samat oikeudet on päivähoitoon kuin muissakin töissä. Ja itsellä vapaus tehdä työtään kunnolla.
        Ainakin nykyisin, kun tilakoot ovat kasvaneet ja on monenlaista työtä.
        Ja sitäpaitsi on lasten etu sekin, että pääseen näkemään muita lapsia ja sopeutuu ryhmätyöskentelyyn. Ja päiväkodissa saa opetella muitakin taitoja kuin työnteko.
        Helpottuu sitten kouluun sopeutuminen.

Meillä tuo esikoinen oli aina välillä navetassa mukana, melkoinen vahtiminen. Toisen kohdalla tehty niin, että isäntä hoitaa ulko ja navetta työt ja saa nukkua yöt ja emäntä hoitaa lapset ja talonhoidon. Joutaa herätä yöllä vaihtamaan vaippoja yms.

Mihin aikoihin lapset pitäisi viedä päivähoitoon?

Kiva kun aamulla kun tarvisi hoitajaa klo 5, niiin mitään ei ole saatavissa ja hoidosta taas pitäisi hakea pois jo klo 16-18 ja taas on töitä jäljellä.
        Hyvähän se olisi jos lapset pääsisi ikäistensä seuraan, mutta ajele nyt edes takaisin 2x päivässä kymmenien kilometrien verran ja maksat vielä kovan hinnan hoidosta.
        Pitäis olla lasten hoitaja kotona.

• hyvin käy
        mutta onko kirjoitti:

se traktori lapsen kehitykselle hyvä paikka?
        Täytyy saada muunlaistakin elämänoppia kuin työ.

itse olen ollut töissä mukana suunnilleen siitä asti kuin olen vähänkään pystyssä pysyny,tosin siihen aikaan ei voinu traktorissa nukkua kuin ei ollu 2 istuinta.tietenkin lapsen työt ovat leikkiä,minulta ole koskaan kieletty onneksi töissä "mukana olemista" n 10 alkaen konehommat oli todella mielenkiintoisia, traktorilla ajo jne.ainakin sen elämän opin olen kotoa saanut et kaikki tarpeellinen työ tulee tehdä,oli se mielenkiintoista tai ei.varmaankin jää sit toisten arvioitavaksi, minun elämänopin saannin monipuolisuus.

• milli

Minä nyt en tuoreena tilallisena vielä mitään toimintaa omista, mutta kotona olen ajatellut poikani pitää ja oppiipahan ainakin pitämään huolta asioista. Paikka kun ostettiin niin tuli luvattua kesäponi pojalle, jotta äiti opettaa ratsastamaan... =) Siinä samalla oppii tallitöitä ja eläimestä vastuunkantamista.

Minkä olen erityisesti huomannut, niin kylä maalla pitää paremmin huolen lapsistaan kuin jos kaupungissa asuu.

• Muori

Olen samaa mieltä millin kanssa. Maalla lapsista pidetään huolta hyvin, vaikka kaupungissa huolen aiheita on enämpi. Maalla lasten on vapaampaa liikkua ja olla. Luonto on maalaislasten kauppakeskus. Olen tyytyväinen, että lapsemme saavat kasvaa luonnon ja hiljaisuuden keskellä.

Joulut vietämme perinteisin tavoin. Lapsille 2-3 lahjaa, ei mitään suurta vuorta. Hyvä ruoka ja toisten läsnäolo keskellä sysimustaa mettää. Valoina kynttilät ja revontulet. Tapanina valjastamme hepat ja lähdemme rekiretkelle.

Tärkeää jouluissamme ovat laulut, naurut, halaukset, eläimet ja luonto.

• Onko missään olemassa vielä sellaisia vanhan-ajan karjakeittiöitä. Niissä on jotain sellaista kansanperinnettä ja tunnelmaa.

• Ei Suomessa,

ne ovat laittomia. Mutta saman EU:n aluella kyllä löytyy, meneppäs esim. Itävallan vuoristotiloille.

• juumalli

Navettaan penskat töihin, perkele.Eikä mihinkään sosialistipioneeri hoitoon.Kylillä kasvaa vain laiskoja juoppoja

• tuurilla menee

Yksi tuttu ajoi traktorinsa ympäri maantiellä, melkosessa vauhdissa.
      Silläkin on se poika aina matkassa traktorissa, ei sattumalta ollu juuri silloin, kiitti varmaan luojaa jälkeenpäin.
      Onneksi oli pojalla suojelusenkeli.

• sdfgyihfjkgf

Minä oon tullut tähän tilalle vasta vähän lastensaannin jälkeen. Kun en ole ennen lapsia ehtinyt kunnolla opettelemaan mitään hommia, niin kyllä meillä se työnjako on mennyt siihen, että minä hoidan lapset ja tuvan ja mies tekee maatilan työt. Kuten on tehnyt ennenkin. Ei pienten lasten ja vauvojen kanssa mitään uusia töitä kannata alkaa opettelemaan, emännän siis. Pientä kuskausapua pystyn tarjoamaan tai muuta melko mitätöntä, haen jonkun osan kaupungista tms.

Mulla on siis koulutus ihan muualle, joten ammattitaitoa ei mulla löydy automaattisesti. Paras siis, että mies tekee töitä kahdenkin edestä ja minä keskityn siihen mitä osaan paremmin eli kotiin ja lapsiin. Ei meillä ole tullut mieleenkään, että lapsia kuitenkaan päivähoitoon vietäisi. Meillä olisi päiväkotiin ihan kohtuullisen lyhyt matka ja hoitoajatkin toimisivat, jos kävisin päivätöissä tilan ulkopuolella. Mutta meillä on päätetty, että minä panostan nyt lapsiin, kun ne on pieniä. Tämä aika kestää kuitenkin niin vähän aikaa, että vielä minä ehdin elämässä töitäkin tekemään.

• Velka kolkuttaa

Alahan vänkylä painua navettatöihin. Ei luoja laiskoja elätä, eikä isäntäkään.
        Lapset tyhjään karsinaan ja tartut talikkoon.. 5minuuttia opettelua, ja se on siinä.

• L

Minulla esikoinen oli kotona 3-vuotiaaksi ,navettatöiden aikaan tuli anoppi lapsenlikaksi. Toisen vein hoitoon jo alle 1-vuotiaana kesän ajaksi ja molemmat olivat hoidossa 10-18.Jos äidin pitää tehä muitakin töitä kuin navettatyöt ,suosittelen päivähoitoa.Lapsilla jää lapsuus kokematta,ei traktorinkoppi tai vasikkakarsina lapsien hoitopaikkoja.
      Kun on vikkelät lapset maatila on TODELLA turvaton kasvupaikka.
      Onko sinulla mahdollisuutta saaha hoitajaa kotiin? Au-pair on myös hyvä vaihtoehto hoitoavuksi.

• Viljanviljelijä

Meillä oli lapset päivähoidossa, varmaan ainoat maatilan lapset kuntamme päivähoidossa, kun niin ihmeenä sitä pitivät. Oli hyvä ratkaisu, tosi oli paljon sellaisakin päivä, että lapset oli kotosalla, jos vaan oli toimistotöitä tai muuten kävi laatun, että lapset on kotosalla.
        Ei siitä työnteosta oikein tahdo muuten tulla mitään, jos lapset pyörii koneiden mukana, taikka niitä pitää käydä vahtimassa vähän väliä. Päivähoito oli lapsille hyvä sosiaalisen puolenkin kannalta, näkivät kavereita ja ei se koulun aloittaminen ollut niin vaikeaa, vaikka naapurikuntaan menivätkin kouluun ja yhtään tuttuja kavereita ei sitten siellä ollut.
        Nyt syksyllä katselin lapsia kouluun viedessäni, kun niitä traktorin kopissa kasvaneita lapsia tuli kouluun eskariin, aivan tynnyrissä kasvaneita, arkoja ja ujoja. Muistan omasta lapsuudestani, kun itse olin vasikankarsinassa hoidossa, niin sitten kouluun meno oli melkoinen shokki, piti opetella lukemisen lisäksi vielä sosialisia taitojakin.

• usko pois

Tee niistä valakosista palloista semmonen aitaus, kyllä ne siellä sisällä pysyy sen aikaa kun olette navetassa, jos ovat poikia niin heitä jalkapallo sekaan, niin ompahan harrastuksetkin katottu valmiiksi sitten vanhempana ....

• Ei missään nimessä!!

Eipä ole aikaakaan, kun lapset oli leikeissään jäänneet rehupaalien väliin. En todellakaan suosittele tuollaista aitausta, vaikka leikilläänhän tuota varmaan esitettiin, voi silti joku ottaa todesta ja alkaa tekemään aitausta tuleville Maradadoonille...

• Akita

Olen maatilalla (maidontuotantotila) varttunut, nyt 25vuotias nainen. Minulla on neljä sisarusta, olen keskimmäinen. Minun lapsuudessani ei ollut mahdollisuutta hoitopaikkaan, äiti ja isä on siis joutunut hoitamaan 5 lasta maatilan töiden ohella. Olemme syntyneet kaikki kahden vuoden välein, hommaa on siis riittänyt.

Olen päiväuneni nukkunut vauvana vaunuissa navetassa lehmien ruokintakäytävällä. Kävelemään opittuani olen kulkenut lehmien jalkojen välissä ihmettelemässä lypsykoneiden tasaista puksutusta, kesäisin istuin isän traktorin kyydissä päiväkaudet nauttien isän seurasta. Siinä traktorin lattialla otin unet, eväät ja peitto vain mukana.

Ei se pelkkää totista raatamista ollut, vaikka vanhempani tekivät pitkää päivää emme unohtaneet huumoria, nauroimme ja hassuttelimme herkästi yhdessä. Hauskoja kokemuksia oli lähes joka päivä. Sain istua kottikärryjen kyydissä, ratsastaa lehmällä, olla mukana lehmien poi'ituksissa, antaa nimiä vasikoille, nähdä kun lehmät pääsivät ensimmäistä kertaa kesällä laitumelle..! Opin paljon lapsuudessani elämästä, sain todistaa syntymää ja kuolemaa.. Sairauksia, ihmeparantumista ja siitä syntyvää riemua. Olen oppinut myös työmoraalia, mutta myös sen että töissä voi olla hauskaakin.

Eläimistä välittäminen oli suurella sijalla maidontuotannossamme. Jokainen lehmä tunnettiin nimeltä, muistettiin emä ja isä, vasikoiden nimet. Tiedettiin lehmien luonteet, kuka tykkäsi korvan takaa rapsuttamisesta, kuka hännän tyvestä raapimisesta, kuka nautti ruisleivästä tai suklaakeksistä, kellä uskalsi ratsastaa, kuka pelkäsi koiria.. Jos joku itselle tärkeäksi tullut lehmä piti lopettaa, itkettiin joskus jopa koko perheen voimin menetystä. Siitä toivuttiin ja osattiin iloita syntyvistä vasikoista.

Varttumiseni maatilalla on suuri rikkaus minulle. Nyt vanhempana vasta ymmärrän miten onnekas olen ollut. Minä sain ja minun piti osallistua työhön, mutta koskaan meiltä ei vaadittu liikaa. Aina oli koulu etusijalla, ja vapaa-aikaakin myös nuorena saimme. Opin kuitenkin arvostamaan oman ja muiden työn arvoa. Vaaranpaikkoja maatilalla aina riittää, ja ihmettelenkin usein miten olemme selvinneet niin vähällä. Pieniä haavereitakin on sattunut, mutta voimakkaimpana muistoihini on jäänyt kaikki hyvät asiat. En vaihtaisi lapsuuttani mihinkään.

Minulla ja vanhemmillani on edelleen hyvin läheinen suhde, pitkälti lapsuuteni ansiosta. Vaikka asun toisella paikkakunnalla, käyn vähintään kerran viikossa synnyinkodissani. Jokaisella vierailulla pyrin myös käymään navetassa. Vaikka tuotantotilat ovat kolminkertaistuneet, sama rakkaus eläimiä kohtaan on säilynyt niin vanhemmilla kuin meillä lapsillakin. Edelleen tunnemme jokaisen lehmän nimeltä ja niiden hyvät ja huonot puolet. Kun syntyy hieno vasikka tai rakas lehmä kuolee, vanhempani aina soittavat jakaakseen riemun tai surun kanssani. Lapsuudessa syntynyt syvä suhde maatilaan ei varmasti katkea koskaan, saan siitä niin paljon iloa elämääni.

• Muamuija

Kiitos kertomuksestasi, se oli valoisa ja lämmin. Itse olen elänyt paljolti samanlaisen lapsuudenkoti, mutta omista lapsistani kaksi hoidettiin kotona mm. Appivanhempien avulla, mutta kaksi nuorempaa kävi osan kuusta ensin puolipäivähoidossa ja myöhemmin kokopäivähoidossa. Ehtivät silti olla mukana niin navetassa, pelloilla kuin traktorissakin ihan osansa. Tein kymmenkunta vuotta sitten yhden esitelmänkin opintoihini maaseudun lasten päivähoidosta, sillä oman lapsuuteni idylliä ei todellakaan enää löydy nykyaikaiselta ja -kokoiselta tilalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1757
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      46
      1094
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      964
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      846
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      802
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe