puukärri

lumimies

Tuli tuossa kotia ajellessa mieleen että miten noiden puuautojen kärrit käyttäytyy liukkaalla tuleeko samaa ilmiötä kuin rahti ym neliakselisissa kärreissä eli lähtee työntämään.Onko rengastus olosuhteiden takia niin paljon parempi aina?Pistetäänkä puuta sit nuppiin enemmän ja kärriin sopivasti?Kun noita puuautoja tuolla tienpenkoilla vähemmän näkee tai kuuleen olleen!Kuskit kyllä on varmasti ammattimiehiä johtuuko se siitä että ne kestää tiellä paremmin?

14

3813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuorman sijainti

      lähes vakio puukärrissä.Rahtikärryssä kuorma monesti vaikea sijoittaa.

      • Rahti 1497

        säiliökärrissä on jakauma jos on vajaa kuorma.
        Luulisi et alamäessä liemet on keulassa?
        Miten mahtaa jarrut toimia tuossa tilanteessa?


      • ehbwrhn
        Rahti 1497 kirjoitti:

        säiliökärrissä on jakauma jos on vajaa kuorma.
        Luulisi et alamäessä liemet on keulassa?
        Miten mahtaa jarrut toimia tuossa tilanteessa?

        kärryt ovat yleensä osastoituja, esimerkiksi tippapuolella osastoja on normaalisti 5-7. jos mahdollista, niin aineet pyritään purkamaan osastoittain niin että kärry on mahdollisimman tasapainossa tyhjentymiseen asti. parhaiten tämä hoituu purkamalla aineet yhteen paikkaan, eli tippapuolella kärryn sisältö huoltikselle ja pelkällä nupilla juotetaan mökit...eri yhtiöillä on erilaisia käytäntöjä.


      • rahti 1497
        ehbwrhn kirjoitti:

        kärryt ovat yleensä osastoituja, esimerkiksi tippapuolella osastoja on normaalisti 5-7. jos mahdollista, niin aineet pyritään purkamaan osastoittain niin että kärry on mahdollisimman tasapainossa tyhjentymiseen asti. parhaiten tämä hoituu purkamalla aineet yhteen paikkaan, eli tippapuolella kärryn sisältö huoltikselle ja pelkällä nupilla juotetaan mökit...eri yhtiöillä on erilaisia käytäntöjä.

        ei ole osastoja.
        käsittääkseni on paljon liemiautoja 1 osaisia.
        ilman väli seiniä.


      • pönttö
        rahti 1497 kirjoitti:

        ei ole osastoja.
        käsittääkseni on paljon liemiautoja 1 osaisia.
        ilman väli seiniä.

        Onhan niitä 1-osastoisia kärryjä, mutta ne ovat yleensä sitten tehty jonkin tietyn aineen ajoa varten ja ovat ns. oikean kokoisia. Eli tyhjää tilaa ei juuri ole (tietysti täytösastevaatimukset huomioiden).
        ADR:n mukaan osastokoon ylittäessä 7500 litraa, on täytösasteen oltava yli 80% tai alle 20%. Tai osasto on loiskelevyin jaettava enintään 7500 litran suuruisiin tiloihin.

        Yleensä näillä ajetaan raskasta, bitumia tai jotain happoja. Omalle kohdalle ilkein kuorma on ollut 1-osastoisella 28 kuution raskasöljykärryllä reilu 20 kuutiota polttista Nokialta Naantaliin. Sarkolanmäessä huomasi nopeusmittaristakin, koska kuorma osui takaseinään...

        Säiliökonteissahan ei pesun takia ole loiskeleyjä ja osastoituja kontteja on pirun vähän. Ovat kanssa oma taiteenlajinsa kuskattavaksi. Joku väitti joskus, että jos ei osaa nestekuorman kanssa ajaa, ei saa isoa puolta laatikosta päälle.


    • pitävämmät

      renkaat.Rahtikärryissä yleisimmin käytetään yksikköpyöriä.Puukärrissä paripyöriä,jolloin parempi sivuttaispito.

      • Ammattitaito

        KYSEESSSÄ ON PUUKUSKEILLA, ERITTÄIN KOVA AMMATTITAITO,JOS PÄRJÄÄ METSÄSSÄ NIIN PÄRJÄÄ MISSÄ VAAN,SIITÄ SE JOHTUU


    • 1982

      tarkistin kärryn takavalot silleen, että pistelin aukeella perävaunun käsärin päälle ja polkasin nopeesti veturin jarruu,, kas kas, kärry käänty komeesti 180 astetta sivulle ja näin peilistä kärryn takavalot.Tämä on totta ja ajokki oli Scania 141 ja kärry LRR 3 akselinen.Tuoreet pöllikuskit ja muut kanssaveljet, vittuilkaa vaan rauhassa.Tämä ei ole satua ja vaimoni kirjoittaa tämän puolestani.(Ja vielä turvanaukojile tiedoks, en osaa itse käyttää tietokonetta.

      • matkaa

        sää et taida olla nähnytkään puuautoa ainakin olet aika sekaisin.minä itse ajan puuautoa ammatikseni kyllä minäkin jotain tiedän,se tässä vaan ihmetyttää että jos sää olet ammattimies ja mää olen ammattimies niin miten me voidaan ajatella niin eri tavalla.


      • lumimies
        matkaa kirjoitti:

        sää et taida olla nähnytkään puuautoa ainakin olet aika sekaisin.minä itse ajan puuautoa ammatikseni kyllä minäkin jotain tiedän,se tässä vaan ihmetyttää että jos sää olet ammattimies ja mää olen ammattimies niin miten me voidaan ajatella niin eri tavalla.

        Siis jos ykköspyörät pois rahtikärreistä ja vetäjistä niin varmemmin perille ja lisäksi tuo pääkoppa keskittymään ajoon niin varmemmin tiellä kestää.Kyllä sen tuolla terminaaaleilla näkee osa elää niin kuin siat pellossa kun ei ammattitaito vastaa yhdistelmän kokoa.Yhdistelmän kuljettajat pitäisi saada keskittymään ajamiiseen( tarjoitan näitä tyyppejä jotka puhuu kännyyn tyylillä MÄÄ OON TÄSSÄ MATKALLA IVALOON PAINOO ON JA NOITA AUTON ROTTELOITA TOS EDES)


    • ihan

      samallatavalla. ylikuormaa,kuten muillakin puukenkäpojilla ja rajoittimet ohitettu. Männä viikolla ajelin tukkirekan perässä,anjalasta Leikarille,tasaista 110km/h. (todellista nopeutta)Voidaan laittaa sen firman nimi ja auton rek.nro tänne,jos ilmenee tarvetta. Esim."älä puhu paskaa,tarkasta mittaris" ym. En kuitenkaan viitsinyt soittaa poliisille,olishan ne voinnu kattella piirturit(tuskin paikallaan,tai ei toimi)sekä ottaa testiajon ja tutkata nopeuden.Ehkä ensikerralla puhalletaan peli poikki. Jotkut ei vaan osaa.

      • ...olet...

        kyttä. piste.


      • kyylläpä
        ...olet... kirjoitti:

        kyttä. piste.

        se tukkikuski olis kävellyt kotiinsa. Olis nääs lappu lähteny samantien.


    • niin helpoimmin taitaa saada kontrolloitua sitä kärrin touhuamista säätämällä alppeja, tehoja pois. On joillakin autoilijoilla aika sileitä renkaita perävaunuissaan, ei nyt kaikki renkaat mutta kuitenkin.

      "Pistetäänkä puuta sit nuppiin enemmän ja kärriin sopivasti?"

      Jos nyt vielä tuosta runoilen, niin joskus metsässä ainoa elinehto :) Olipa sitten sopivan jyrkkä vasta- tai myötämäki. Vastamäkeä ei pääse ylös kun ei saa painoa vetäville. Myötämäet pääsee aina alas, vaan tyyli voi olla vapaa jos vouhottaa. Eli kun on isompi mäki noustavana tai laskettavana, niin veturi niin täyteen kun pysyy ja kärriä kepeämmäksi.

      Muutamissa paikoissa on kylläkin niin isoja nousuja/laskuja, että talvella voi sanoa rehellisesti, että ne noustaan/lasketaan esim. 2 nipulla, "varmassa paikassa" puretaan nupin puut kärriin ja haetaan nupilla se viimeinen nippu/niput. Eli sama vielä ruotsiksi: jotkut puhuvat telauksesta, toiset taivaltamisesta :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      90
      8436
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      42
      4738
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4401
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      45
      2615
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      99
      1490
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      40
      1296
    7. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1246
    8. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1152
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      39
      1150
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

      Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      167
      1090
    Aihe