muurauslaatikko

200 harkolle

tarkoitus tehdä 200 leveästä lecaharkoista 2,60 korkea perustus. Harkkoja menee .n. 600 kpl.Ostin tehdastekoisen peltilaatikon, onko sillä hyvä vetää ja MITÄ TULEE HUOMIOIDA. Säkeistä tulee valmis tavara mihin vaan vesi sekaan. Varasin 8 millistä rautaa niin, että tarvittaessa saan joka uraan raudat.Harkossa kaksi uraa. Toiselle seunustalle tulee maapainetta n.1,5m korkeudelle asti toiselle vähemmän. On varattu rautoja myös 10 ja 12 ja ajattelin laittaa ensin mainitulle pitkälle seinälle tätä vahvempaa rautaa. Miten kannattaa tehdä esim. ikkunaylitykset, voiko tehdä itse ns. raudoitetun palkin ja raudat useammassa korossa ja tarvitaessa 4 millisellä verkolla tuettuna riittävän pitkälle ylityksen mollemmille sivuille. Ajattelin tehdä palkin lecan korkuisena ja levyisenä ja valuvaiheessa tukea sen altapäin tötsällä ja antaa kuivua riittävän monta päivää ennkuin jatkan harkkojen muurausta, miten käy onnistuuko.

Onko tarpeen ekakierrosta kiinnittää esim. pystysuorilla raudanpätkillä metrin tai kahden välein anturaan ja tarviiko lecan ja anturan väliin kosteus varalta huovan suikale lecan alle, miten tekee ammattilainen. Tätä lecan kiinnittämistä ajattelin, ettei se vaikkakin on paino päällä pääsisi missään olosuhteissa liikkumaan tai muuten liiraamaan

8

1298

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uuno

turhan kaposta harkkoa jos siitä nyt olis tulos jonkunlainen kellari, niinku oletin.
      En tiedä,mulla on sellainen käsitys että nuo maanalaiset pitää olla 290mm harkkoa vähintään.

Aukkojen ylittäminen täytyy tehä kuten kerroit, mutta raudoitusohje olisi syytä selvittää rakennesuunnittelijalta.Riippuu vähä mitä rakennetta sen tarttee kantaakin.
      Kelkasta olen yleensä sitä mieltä, että se on ihan turha kapistus.

• 200 harkolle

kiitos tähän astisesta. muurattava kehikko jää varastoksi ja ehkä talliksi. tupla kipsit kattoon. Ompahan kipinävarma jos vaikka rälläköi, hitsaa tms. Ikkuna aukot ovat vain n.600 leveitä. Olen ajatellut tasakerran päälle matalaa hirsikehää 4 tuuman tai vastaavaa jäis sekin kesäkäyttöön. Eihän tommonen kehikko paljon paina kun tulee puraalipeltikatto, ei viihy lumet.

• seinää

maanpainetta vastaan ja sittenkin pitäisi olla sisäpuolisia palkkeja tai väliseiniä tukemassa.

Eli rakentelet ilman lupia koska suunnitelmia ei ole. Valmsitajan harkkokäsikirjassa on ohjeet miten tehdään mm raudoitukset ja aukkojen ylitykset.

Alle laitetaan bitumihuopa ja voi siellä tartuntarautojakin olla vaikkei se minnekkään lähde jos maata on jokapuolella. Paitsi maanpaine voi painaa sen seinän sisälle ja siinä ei anturapiikit auta.

• 200

en muuten rakenna enkä ole rakentanut ilman lupaa, vasta tehdään hyviä suunnitelmia. Tavarat toki olen jo osittain hankkinutkun satuin saamaan edullisesti.

Jostakin sain laskelmia pystykuorma kantavuuksista ja ne oli juuri 200 harkolle ja noin max raudoitukselle eli molemmat urat. On kirjallisuutta saatu kaupoista ja tavarantoimittajalta. Mielestäni ei kannata sellaista ostaa jonka voi itse tehdä, kuten valmiit ylityspalkit. Sehän on järjestelykysymys tuo teräksen käyttö sisäpuolelle kuin väliseinä ja voihan sitä maakuormaa jättää pois, ei ole välttämättömyys.Kaikki mitä tietoa tulee huomioidaan, kiitos vielä kerran.

• rkm
        200 kirjoitti:

en muuten rakenna enkä ole rakentanut ilman lupaa, vasta tehdään hyviä suunnitelmia. Tavarat toki olen jo osittain hankkinutkun satuin saamaan edullisesti.

Jostakin sain laskelmia pystykuorma kantavuuksista ja ne oli juuri 200 harkolle ja noin max raudoitukselle eli molemmat urat. On kirjallisuutta saatu kaupoista ja tavarantoimittajalta. Mielestäni ei kannata sellaista ostaa jonka voi itse tehdä, kuten valmiit ylityspalkit. Sehän on järjestelykysymys tuo teräksen käyttö sisäpuolelle kuin väliseinä ja voihan sitä maakuormaa jättää pois, ei ole välttämättömyys.Kaikki mitä tietoa tulee huomioidaan, kiitos vielä kerran.

harkosta ja sinne maapainepuolelle laitat ohjeiden mukaisen pystyraudoituksen.

Routaeristyksen huolellinen toteutus ja sisäpuolella lattiarakenteet suojaavat harkkoseinän ulkopuolelta tulevalta maapaineen vaikutukselta.

Tuohon ikkunaylitykseen ei osaa sanoa mitään koska et ole maininnut ikkunan leveyttä ja yläpuolelta tuleviin pystysuoriin kuormiin vaikuttavia rakenteita.

• muutenkin
        200 kirjoitti:

yläosaan laitetaan raudoitettu palkkiharkko ja valetaan betonkilla täyteen ja utetaanilevykatkolla saadaan kylmäsilta poikki.

• Kokemusta on

Itse olen suunnitellut ne harkot erääseen yritykseen ja myös koneet millä niitä tehdään.mutta en ole kuin tutuille seiniä suunnitellut vaikka tiedän sen muutoin.Kun on toisella puolella maanpaine niin suosittelen leveämpää harkkoa siihen.Tuossa joku puhuu pystyraudoituksesta,se on oltava.Mutta pystyraudoitus sisäseinän puolelle että raudalle tulee vetojännitys, maan puolella siitä ei ole hyötyä.Samoin vaakateräkset,enemmän sisäseinän puolelle.
      Ikkuna ja ovipalkit yleensä ammattimiehillä tulee pieniä katkeamia.Jos haluat että palkki säilyy siistinä vuosikymmeniä tee siihen ns. momenttiraudoitus.Yleensäkin kannattaa siihen laittaa mieluummin liikaa kuin liian vähän.

• huomioitu

kiitos tästä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      68
      4537
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      70
      4292
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      111
      2947
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      69
      2854
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      22
      2156
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      58
      2008
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1689
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1513
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      111
      1383
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      185
      1298
    Aihe