Työskentelen hattulan kunnassa sijaitsevassa kuljetus alan yrityksessä paketti auton kuljettajana.
työ päivä alkaa yöllä n.02.00 ja päättyy illalla n. 20.00
Ongelmanaa on tämä että kaikki se mitä tapahtuu siinä välissä tehdään tauotta!!!!!
Tapahtunut myöskin näin että työn antaja laittanut mut töihin sairasloma päivänä!
Kommentteja kaipailisin ja vastauksia kuljetus alan työ aika lakiin jne...
yli työt
14
2352
Vastaukset
- AKT liittoon
Ja soita sinne. Ne kyllä hoitaavat työnantajasi konkurssiin niin ei tarvitse enään heräillä tai mennä sairaana töihin.
- Rattimatti
Puheistasi päätellen et uskalla sanoa vastaan isännällesi. Missään ei ole kirjoitettu, että työnantaja voi pakottaa töihin sairaana. Oon itsekin ollut aikanaan töissä pakettiautofirmassa ja huomasin kyllä, että sillä puolen kaikki on päin persettä. Siksipä en ole siellä enään. Olis pitänyt ajaa liki ilman palkkaa. Röyhkeitä työnantajia, ei inhimillisyyttä ja ihmisyyttä ollenkaan. Näytäppäs sille työnantajallesi työaikalainsäädäntöä sekä ajo- ja lepoaikalainsäädäntöä. Jos ei auta, niin anna AKT:n (mikäli kuulut) hoitaa asia. Tai viimeisenä työsuojelutarkastaja. Löytyy isännällesikin rajat.
- työnantajia
ei olet..eikä kukaan jaksa ajaa edes pakua n18
tuntia!Omassa päässä kehittelet.. - vaan on
työnantajia kirjoitti:
tuntia!Omassa päässä kehittelet..ite ajoin, kylläkin vapaaehtoisesti 16h pakulla jakelua, taukoja sain pitää jos siltä tuntui, siis kahvilla ehti käydä mut ei mitään päiväunia vetää.
sitä vaan kun on rahapula, niin ihminen tekee ihmeitä saadakseen velat pois.
tekeehän lääkäritkin 24h putkeen. mikä ihme se nyt on.
ei kaikki ole valtiolla töissä. - niitä
työnantajia kirjoitti:
tuntia!Omassa päässä kehittelet..Itse olen ajanut yhdistelmällä noin 20 tuntisia päiviä, että kyllä näitä löytyy.
- työnantajia
työnantajia kirjoitti:
tuntia!Omassa päässä kehittelet..tuommoisia on
tuo ei ole edes hurjimmasta päästä mitä olen kuullut.
Eräässä firmassa minua opastettiin pistämään taksamittaria päälle ennen kuin kela-asiakas on kyydissä, heittämään kiekkoja mäkeen ja sakkoja luvattiin maksaa, jos niitä tulee. Kaiken näköistä on.
- AKT05
Vaikkei tavallanen tallaaja uskoisi moista tapahtuvan niin silti pitkät päivät pakujen ja rekkojen puikoissa ilman kunnon taukoja.
Ja mistäkö johtuu? Kuljetusten hinnat ovat pakollinen paha yrityksille vaikka ne pitäisi laskea osaksi yritysten toimintaa. Toisaalta tätäkään ongelmaa ei olisi jos kuljetusliikkeet eivät ajaisi aina toisiaan halvemmalla. Tästä seuraa juuri kilpailun vääristyminen: voitto tehdään riistämällä kuljettajilta tauot, ei haluta maksaa ylitöitä korotetuilla prosenteilla, ei ilta/yölisiä eikä paljon muutakaan!
Miksi sitten jotkut suostuvat moiseen?
Kuljetusalalla pärjää autokoulun opilla monella keikalla, vaarallisten aineiden ym kuljetukset on asia erikseen. Eli ei vaadita koulutusta, joten onko nämä kouluttamattomat sitten niin tyhmiä että tekevät hommaa riistopalkalla? KYLLÄ
Itse kymmenen vuotta alalla olleena näkee päivittäin liikenteessä uusia heppuja (18-20v)jotka tekevät lähes mitä tahansa päästäkseen ajamaan kuorma-autoa, palkalla ei nyt niin väliä. Keväällä opetin uutta kaveria (kauppaopistosta valmistunut) ajamaan rekkaa.. Iltapäivällä lähdettiin ja heitettiin 600km reissu, tauot pidettiin lain mukaan. Arvatkaas mitä herralla oli eväänä? Puolen litran vesipullo ja tupakkaa!! :) Kahvit vedettiin tietty tauoilla. Oli pojulla ihmettelemistä kun vedin eväitä pitkin päivää ja kävin syömässä vielä lämpimän ruuan. Kaveri vetää samalla linjalla vielä tänäkin päivänä.
Ja mitä aiheeseen tulee niin työnantajasi on täysi xxsipää. Jos alat ryttyilemään niin voi olla että joudut väistymään. Liittoon kannattaa toki liittyä vaikka ei olisikaan ongelmia. Työsuojelupiiri auttaa jos et kuulu liittoon. Sikäli/mikäli työsuojelupiiri ratsaa/tutkii työnantajasi on selvää ettei töitä tarvi enää tehdä siellä ellei työpaikkasi muut työntekijät vedä yhtä köyttä ja vaadi etujaan. Ja työsuojelupiiri pistää todella lujille pomosi ja hyvä niin.
Hattula kuuluu hämeen työsuojelupiiriin jonka kuljetuspuolen toimisto on Tampereella, soita sinne he neuvovat vaikka homma tuntuukin byrokraattiselta. Kenenkään ei tarvitse tehdä tuollaisia perseenreikäpäiviä elantonsa ansaitsemiseksi.
Tiesitkö että kuljetusalalla maksetaan iltalisää (klo18-22) 15%, yölisää (klo 22-06) 20% taulukkopalkasta. Ja kahden viikon palkkajaksossa yli 80 tuntia menevät tunnit ovat ylitöitä. Ylitöistä maksetaan ensimmäiset 12 tuntia 50% korotettua taulukkopalkkaa ja siitä yli menevät tunnit 100% taulukkopalkkaa. Ja että sinulle kuuluu pekkaspäiviä noin 18 työpäivää vuodessa = pekkaspäivä on palkallinen vapaa eli 8 tuntia vapaata. Lisätietoa saat auto ja kuljetusalan työntekijäliitosta AKT:stä www.akt.fi- Irtoperä
Kyllä se on niin, että ei ne oo pelkästään niitä nuoria jotka ajaa halvalla. Meidänkin talossa vanhat äijät meinaa, että tulis vaan paljon hommaa viikonlopuillekin niin sais kovat rahat. Eikä niitä häiritse, että tuntiraha on alta kympin. Enemmän vaan tunteja niin on muka parempi palkka.
Ite oon kyllä liksaan varsin tyytyväinen, km-ja tuntirahan sekoitus toimii sikäli hyvin että joka kuukausi saa ylitte 2000 euroo, mikä taitaa jäädä monelta TES-palkkalaiselta saamatta. Silti minäkin pääsen kotiin nukkumaan lähes joka ilta, viikonloppuisin ei oo pakko tehä töitä ja välillä pidetään vapaatakin. Väsyneenä ei tarvitse ajaa ja kahvilla ehtii istua ihan riittävästi. En nyt sanoisi sitä mitenkään riistoksi, vai kuinka? - Haukotus
Irtoperä kirjoitti:
Kyllä se on niin, että ei ne oo pelkästään niitä nuoria jotka ajaa halvalla. Meidänkin talossa vanhat äijät meinaa, että tulis vaan paljon hommaa viikonlopuillekin niin sais kovat rahat. Eikä niitä häiritse, että tuntiraha on alta kympin. Enemmän vaan tunteja niin on muka parempi palkka.
Ite oon kyllä liksaan varsin tyytyväinen, km-ja tuntirahan sekoitus toimii sikäli hyvin että joka kuukausi saa ylitte 2000 euroo, mikä taitaa jäädä monelta TES-palkkalaiselta saamatta. Silti minäkin pääsen kotiin nukkumaan lähes joka ilta, viikonloppuisin ei oo pakko tehä töitä ja välillä pidetään vapaatakin. Väsyneenä ei tarvitse ajaa ja kahvilla ehtii istua ihan riittävästi. En nyt sanoisi sitä mitenkään riistoksi, vai kuinka?Juuri teidänlaisenne suharit kusettavat koko alan palkkoja, "juu kullä mulle riittää kunhan saa ajaa vaan vitusti ja vähän päällekin että saa edes kutakuinkin palkan kasaan" tyyliin. Sitten sitä ajellaan pitkin maanteitä riskirajoilla, että sais tunnit kasaan väkisin, toinen huono (ehkäpä kaikkein pahin) on kilometripalkalla ajavat, olenpa huomannut että juuri tämä ryhmä on kaikkein pahin maantiellä, pakko ajaa rajoitinta vasten kelillä kuin kelillä ja mielellään vielä rajoitin pois päältä.
- pee.zet
meitä ollut varmaan yli sata jätkää töissä siinä hattulan kuljetuksessa ei sille mi tään mahda ? työsuojelutarkastaja ei mahda mitään? nyt ne loputkin on tajunnnnnnnu lähtee, ketkä on sillä ollut useemma vuoden töissä ...hyvä hyvä sama paska jatkuu seuraaville tietämättömille jotka sinne haluu/hakee/joutuu töihin:) lykkyy tykös :)
- .............
ajo- ja lepoaikalainsäädäntö ei päde, mutta työaikalaki pätee. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960605
- ....................
http://www.akt.fi/easydata/customers/akt/files/1_Tessit_ja_palkkatau/tes_2012/kuorma-autoalan_tes_2012-2013_id_7229.pdf
Peruspalkka, lisät ym. löytyy tuolta.
- --------------------
Minä hankin pari pakua vain siitä syystä kun joku keksi digipiirturit ja pojjaat valitti kun ei saa enään tehdä työtä.Nyt ovat tyytyväisiä kun ajelevat pakulla loppuviikon.
- --------------------
sun pitää hankkia maitoauto jolla ne saa ajaa sit vähän ekstraa :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k313874- 412599
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut422558Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s82345- 292148
- 381779
Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta461623Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.3011505Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t461468- 1411467