Kelton volosti?

kysyjä ei tieltä eksy

Mikä on Kelton volostin tarkoitus? Aluehan kuuluu ennestään Seuloskoin piiriin, mutta nähtävästi Keltolla on jonkinlainen erityisasema. Onko inkeriläisillä Keltossa vahva asema?

22

1168

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anton_Keltosta

      Keltossa oli äänestys ja paikalliset päättivät että haluavat olla itsenäisiä. Volostin johtajaksi valittiin paikallinen mies, joka on parantanut oloja ennennäkemättömällä tavalla. Inkeriläisillä on näkyvä rooli. Keltossa on iso luterilainen seurakunta ja teologinen koulutuskeskus. Lisäksi toimii vanhusten talo johon pääsevät venäläisetkin. Yleinen kuva suomalaisista on hyvä, koska keltto on välttynyt vodkaturisteilta.. siellä enemmän liikkuu kirkkoväkeä.

      • nimistömaakari

        Hieno homma, että Keltto on pysynyt ns. itsenäisenä kuntana!


      • Mistä syystä suomenkielenopetus oli perutettu Kelton seminariassa?Onko englanti inkerinkirkkolle tärkeämi?En ymmärä


      • Anton_Keltosta
        Inkeriläinen kirjoitti:

        Mistä syystä suomenkielenopetus oli perutettu Kelton seminariassa?Onko englanti inkerinkirkkolle tärkeämi?En ymmärä

        En tienyt että suomen kielen opetus on lopetettu. Itse kun olin oppilaani siellä sain hyvän unet suomen kielen tunneilla. Kirkon tehtävänä on tuoda esille Jumalan armoa ihmistä kohti. Nykyisissä oloissa, kun saadaan saarnata venäläisillekin minusta on luonollista, että toimitukset tapahtuvat venäjän kielellä. Jos kieli olisi niin tärkeä seurakuntalaisille kai he taistelisivat sen puolesta. Nuoriso puhuu venäjää.. ja kirkko ei ole tässä syyllinen. Olisipa se suurin ongelma inkerin kirkossa.


      • syyttävä sormi
        Anton_Keltosta kirjoitti:

        En tienyt että suomen kielen opetus on lopetettu. Itse kun olin oppilaani siellä sain hyvän unet suomen kielen tunneilla. Kirkon tehtävänä on tuoda esille Jumalan armoa ihmistä kohti. Nykyisissä oloissa, kun saadaan saarnata venäläisillekin minusta on luonollista, että toimitukset tapahtuvat venäjän kielellä. Jos kieli olisi niin tärkeä seurakuntalaisille kai he taistelisivat sen puolesta. Nuoriso puhuu venäjää.. ja kirkko ei ole tässä syyllinen. Olisipa se suurin ongelma inkerin kirkossa.

        Mielestäni ei ole järkevää kutsua inkeriläisiksi ihmisiä, jotka eivät osaa inkerinsuomea. He ovat silloin hävittäneet inkeriläisyytensä. Kaikkien inkeriläisiksi itseään kutsuvien tulisi osata suomea ja mielellään heidän tulisi puhua sitä myös tuleville sukupolville.

        Inkeriläisyys ilman omaa kieltä on kuollut.


      • Anton_Keltosta
        syyttävä sormi kirjoitti:

        Mielestäni ei ole järkevää kutsua inkeriläisiksi ihmisiä, jotka eivät osaa inkerinsuomea. He ovat silloin hävittäneet inkeriläisyytensä. Kaikkien inkeriläisiksi itseään kutsuvien tulisi osata suomea ja mielellään heidän tulisi puhua sitä myös tuleville sukupolville.

        Inkeriläisyys ilman omaa kieltä on kuollut.

        Kun kasvoin inkeriläisperheessä jossa ei puhuttu suomea minun sukupolvelle. Kävi vain niin, että se oli omien etuen ja turvallisuuden takia järkevää. Nimittäin isoisäni, mummoni ja moni muu sukulainen joutui Siperiaan. Matkalla kuoli useita sukulaisiani. Jotta elämä helppottuisi jouduttiin opiskelemaan venäjää. Tuskin rajan toisella oleva suomalainen pystyy tajuamaan miksi on jouduttu käyttämään venäjää. Tosi halpamaista on syyttää se sukupolvi siitä, että he eivät osaa suomea. Ei se ole nuorison vika, eikä sen vanhempien, eikä isovanhempien. Itse - kun kuulin joka päivä suomea ja vielä opiskelin sitä koulussa osaan sitä hyvin... on minulla serkutkin jotka hyvin pärjäävän sillä.
        Syyttävä sormi! Kerropa minulle ketkä he ovat? Vereltään he ovat 100% suomalaisii ja kutsuvat itseään suomalaisiksi. Eivät he edes sekunniksi kuvittelee olevansa venäläisiä. Toinen kysymys.. tai huomautus on - kuka sinä olet syyttämään? Mitä olet kuvitellut inkeriläisistä? Tässä ne ovat - hyväksysitpä sinä sitä tai ei. Oletko itse suomalainen? Käytkö saunassa miten usein? Juotko Karjalaa vai Lidlin halpaa olutta? Katsotko leijonien kaikki pelit? Maksatko verot? Opetatko lapsiasi pelkämään Jumalaa? Miten itse olet varma että olet suomalainen? Tarkistapa asiat!


      • välittää
        Anton_Keltosta kirjoitti:

        Kun kasvoin inkeriläisperheessä jossa ei puhuttu suomea minun sukupolvelle. Kävi vain niin, että se oli omien etuen ja turvallisuuden takia järkevää. Nimittäin isoisäni, mummoni ja moni muu sukulainen joutui Siperiaan. Matkalla kuoli useita sukulaisiani. Jotta elämä helppottuisi jouduttiin opiskelemaan venäjää. Tuskin rajan toisella oleva suomalainen pystyy tajuamaan miksi on jouduttu käyttämään venäjää. Tosi halpamaista on syyttää se sukupolvi siitä, että he eivät osaa suomea. Ei se ole nuorison vika, eikä sen vanhempien, eikä isovanhempien. Itse - kun kuulin joka päivä suomea ja vielä opiskelin sitä koulussa osaan sitä hyvin... on minulla serkutkin jotka hyvin pärjäävän sillä.
        Syyttävä sormi! Kerropa minulle ketkä he ovat? Vereltään he ovat 100% suomalaisii ja kutsuvat itseään suomalaisiksi. Eivät he edes sekunniksi kuvittelee olevansa venäläisiä. Toinen kysymys.. tai huomautus on - kuka sinä olet syyttämään? Mitä olet kuvitellut inkeriläisistä? Tässä ne ovat - hyväksysitpä sinä sitä tai ei. Oletko itse suomalainen? Käytkö saunassa miten usein? Juotko Karjalaa vai Lidlin halpaa olutta? Katsotko leijonien kaikki pelit? Maksatko verot? Opetatko lapsiasi pelkämään Jumalaa? Miten itse olet varma että olet suomalainen? Tarkistapa asiat!

        Ei kannata välittä noista haukkujoista. He ovat niitä' tietämättömia ja sen tähden ennakkoluuloisia! Ole ylpeä, että olet inkeriläinen!!!


      • Anton_Keltosta kirjoitti:

        En tienyt että suomen kielen opetus on lopetettu. Itse kun olin oppilaani siellä sain hyvän unet suomen kielen tunneilla. Kirkon tehtävänä on tuoda esille Jumalan armoa ihmistä kohti. Nykyisissä oloissa, kun saadaan saarnata venäläisillekin minusta on luonollista, että toimitukset tapahtuvat venäjän kielellä. Jos kieli olisi niin tärkeä seurakuntalaisille kai he taistelisivat sen puolesta. Nuoriso puhuu venäjää.. ja kirkko ei ole tässä syyllinen. Olisipa se suurin ongelma inkerin kirkossa.

        Ei venäjä on ongelma,ongelma on se,että suomen puolelle on laitettu englanti.ELKRAST on jo monta vuotta venäläisten kirkko,mutta saksaa niiden seminariassa nytkin opettavat.Inkerinkirkolla on pitkät suomenkieliset juuret,mutta suomea opettaa ei kuka halua,kaikki haluavat "europpalais standartti",haluavat että muistakin maista tulisivat oppilaita.Kuka lähtisi Kelttoon opiskelemaan?


      • syyttävä sormi kirjoitti:

        Mielestäni ei ole järkevää kutsua inkeriläisiksi ihmisiä, jotka eivät osaa inkerinsuomea. He ovat silloin hävittäneet inkeriläisyytensä. Kaikkien inkeriläisiksi itseään kutsuvien tulisi osata suomea ja mielellään heidän tulisi puhua sitä myös tuleville sukupolville.

        Inkeriläisyys ilman omaa kieltä on kuollut.

        Ihan sama mieltä!


      • Anton_Keltosta kirjoitti:

        Kun kasvoin inkeriläisperheessä jossa ei puhuttu suomea minun sukupolvelle. Kävi vain niin, että se oli omien etuen ja turvallisuuden takia järkevää. Nimittäin isoisäni, mummoni ja moni muu sukulainen joutui Siperiaan. Matkalla kuoli useita sukulaisiani. Jotta elämä helppottuisi jouduttiin opiskelemaan venäjää. Tuskin rajan toisella oleva suomalainen pystyy tajuamaan miksi on jouduttu käyttämään venäjää. Tosi halpamaista on syyttää se sukupolvi siitä, että he eivät osaa suomea. Ei se ole nuorison vika, eikä sen vanhempien, eikä isovanhempien. Itse - kun kuulin joka päivä suomea ja vielä opiskelin sitä koulussa osaan sitä hyvin... on minulla serkutkin jotka hyvin pärjäävän sillä.
        Syyttävä sormi! Kerropa minulle ketkä he ovat? Vereltään he ovat 100% suomalaisii ja kutsuvat itseään suomalaisiksi. Eivät he edes sekunniksi kuvittelee olevansa venäläisiä. Toinen kysymys.. tai huomautus on - kuka sinä olet syyttämään? Mitä olet kuvitellut inkeriläisistä? Tässä ne ovat - hyväksysitpä sinä sitä tai ei. Oletko itse suomalainen? Käytkö saunassa miten usein? Juotko Karjalaa vai Lidlin halpaa olutta? Katsotko leijonien kaikki pelit? Maksatko verot? Opetatko lapsiasi pelkämään Jumalaa? Miten itse olet varma että olet suomalainen? Tarkistapa asiat!

        Mutta nyt on toinen aika ja niille,jotka haluavat on paljon mahdollisuutta oppia suomea,puhua suomea,ja olla suomalaisena.
        Toinen kysymys on siitä,että evät halua.
        Kysyin Terhi Smedsiltä ,jos kirkko on nyt tarkoitettu venäläisille,miksi te käytätte nimi Inkeri?-hän vastasi-helpommin kerätää rahaa.Onko se rehellistä ja kristillistä?


      • välittää kirjoitti:

        Ei kannata välittä noista haukkujoista. He ovat niitä' tietämättömia ja sen tähden ennakkoluuloisia! Ole ylpeä, että olet inkeriläinen!!!

        Ja siitä paitsi osat suomeakin.


      • Anton_Keltosta
        Inkeriläinen kirjoitti:

        Mutta nyt on toinen aika ja niille,jotka haluavat on paljon mahdollisuutta oppia suomea,puhua suomea,ja olla suomalaisena.
        Toinen kysymys on siitä,että evät halua.
        Kysyin Terhi Smedsiltä ,jos kirkko on nyt tarkoitettu venäläisille,miksi te käytätte nimi Inkeri?-hän vastasi-helpommin kerätää rahaa.Onko se rehellistä ja kristillistä?

        Onhan se juoksentelu euron perässä aina ollut i-kirkossa. Aika monessa asiassa takana on raha.. esim. liittyminen kaikenlaisiin yhdistyksiin. Pää-ajatuksena on ollut saada rahaa millä saadaan seurakuntalaisia. Rakennetaan hienoja kirkkoja johon varmasti tulee kävijöitä. Sitten kun kirkko on pystyssä ja lämmityskulut korkeat etsitään rahoittajia muualta. Tämä tapa toimia ei voi olla oikea, mutta on se ollut mallina jo pitkään. Halutaan olla jotain suurta ja kansainvälistä - viis siitä että se johtaa pois Jumalan sanasta. Seurakunta voi elää hyvinkin ilman kirkon rakennusta ja ainahan voi sitä rakentaa kun on varaa, mutta se ei voi elää päiväkään ilman puhdasta Jumalan sanaa, joka pitää uskovaisissa uskoa armoon heitä kohti, joka on tullut meille Jeesuksessa Kristuksessa, Hänen kärsimyksistään ja verestään.


      • syyttävä sormi
        syyttävä sormi kirjoitti:

        Mielestäni ei ole järkevää kutsua inkeriläisiksi ihmisiä, jotka eivät osaa inkerinsuomea. He ovat silloin hävittäneet inkeriläisyytensä. Kaikkien inkeriläisiksi itseään kutsuvien tulisi osata suomea ja mielellään heidän tulisi puhua sitä myös tuleville sukupolville.

        Inkeriläisyys ilman omaa kieltä on kuollut.

        Todellakaan kirjoitukseni ei ollut riitaa haastava vaan halusin herättää huomiota, jotta inkeriläiset ja inkeriläisiksi itseään kutsuvat opettelisivat esi-isiensä kielen. Nyt kun siihen on mahdollisuus tulisi inkeriläisten olla ylpeitä kielestään ja säilyttää omat perinteensä.

        Oma sukuni on kotoisin Äänisen rannalta ja rajan toiselle puolelle jääneet sukulaiset taitavat vielä vepsää tai suomea. Osa on jopa suomalaissukuisten kielten opettajana. Eräs sukulaiseni, jopa ylläpitää yhtä ainoana asukkaana isoäitini kylää. Kaikki muut rakennukset on hävitetty...


      • Anton_Keltosta
        syyttävä sormi kirjoitti:

        Todellakaan kirjoitukseni ei ollut riitaa haastava vaan halusin herättää huomiota, jotta inkeriläiset ja inkeriläisiksi itseään kutsuvat opettelisivat esi-isiensä kielen. Nyt kun siihen on mahdollisuus tulisi inkeriläisten olla ylpeitä kielestään ja säilyttää omat perinteensä.

        Oma sukuni on kotoisin Äänisen rannalta ja rajan toiselle puolelle jääneet sukulaiset taitavat vielä vepsää tai suomea. Osa on jopa suomalaissukuisten kielten opettajana. Eräs sukulaiseni, jopa ylläpitää yhtä ainoana asukkaana isoäitini kylää. Kaikki muut rakennukset on hävitetty...

        Tehty mitä tehty, ollaan tilanteessa kun nuoriso ei osaa suomea. Itse pidän tärkeänä, että kieli säilyy, mutta olen myös vastaan pakkosuomea jota jotkut yrittivät harjoittaa inkerinkirkossa aikoja sitten. Oli paljon hyötyä.. jos kieliasioita mietitään.. matkoista Suomeen, kun olin lapsi. Lapsi oppii nopeasti ja paremmin. Jos Suomi haluaisi ylläpitää kieltä se järjestäisi opetusta lapsille. En tiedä onko nyt sellaista. Kun olin pieni kävin Kelton koulun suomen kielen kerhossa. Kesäisin kävimme Suomessa vahvistamassa talvella opittua. Olen elävä esimerkki että se toimii. Vaikeinta on niille joilla ei ollut vastaava mahdollisuutta.. ja nyt jos he haluavatkin opettaa lapsilleen suomea eivät osaa ja eivät voi.


      • syyttävä sormi
        Anton_Keltosta kirjoitti:

        Tehty mitä tehty, ollaan tilanteessa kun nuoriso ei osaa suomea. Itse pidän tärkeänä, että kieli säilyy, mutta olen myös vastaan pakkosuomea jota jotkut yrittivät harjoittaa inkerinkirkossa aikoja sitten. Oli paljon hyötyä.. jos kieliasioita mietitään.. matkoista Suomeen, kun olin lapsi. Lapsi oppii nopeasti ja paremmin. Jos Suomi haluaisi ylläpitää kieltä se järjestäisi opetusta lapsille. En tiedä onko nyt sellaista. Kun olin pieni kävin Kelton koulun suomen kielen kerhossa. Kesäisin kävimme Suomessa vahvistamassa talvella opittua. Olen elävä esimerkki että se toimii. Vaikeinta on niille joilla ei ollut vastaava mahdollisuutta.. ja nyt jos he haluavatkin opettaa lapsilleen suomea eivät osaa ja eivät voi.

        Todellakaan inkeriläisille ei ole olemassa pakkosuomea. Inkeriläisten oma kieli on inkerinsuomi ja sen opetusta ei todellakaan voida sanoa pakko-opettamiseksi. Todellakin jokainen voi tehdä ratkaisun ja pyyhkäistä inkeriläisyyden ja ruveta täysin venäläiseksi. Tämä on siinä suhteen vapaa maailma.

        Jotta inkeriläisyys ja inkerinsuomi eläisi seudulla seuraavat 100 vuotta, tarvitaan hyvin konkreettisia ratkaisuja. Ensimmäinen vaihe olisi kehittää parhaiten väestönsä ja kielensä säilyttäneistä inkerin pitäjistä alueet, joissa inkerinsuomella olisi mahdollisuus saada kouluopetusta, virastointia ja vähitellen sitten kieli elpyisi. Pohjois-inkerissä voisi inkeriläisten kansallisena alueena olla Keltto ja pohjoinen Rääpyvä, etelässä Venjoki ja Tuutarin seutu.

        Suomen kieltä tulisi suosia...se myös tekisi Kelton alueesta omaleimaisen kohteen, joka olisi vastapainona läheiselle Pietarin miljoonakaupungille.


      • Anton_Keltosta
        syyttävä sormi kirjoitti:

        Todellakaan inkeriläisille ei ole olemassa pakkosuomea. Inkeriläisten oma kieli on inkerinsuomi ja sen opetusta ei todellakaan voida sanoa pakko-opettamiseksi. Todellakin jokainen voi tehdä ratkaisun ja pyyhkäistä inkeriläisyyden ja ruveta täysin venäläiseksi. Tämä on siinä suhteen vapaa maailma.

        Jotta inkeriläisyys ja inkerinsuomi eläisi seudulla seuraavat 100 vuotta, tarvitaan hyvin konkreettisia ratkaisuja. Ensimmäinen vaihe olisi kehittää parhaiten väestönsä ja kielensä säilyttäneistä inkerin pitäjistä alueet, joissa inkerinsuomella olisi mahdollisuus saada kouluopetusta, virastointia ja vähitellen sitten kieli elpyisi. Pohjois-inkerissä voisi inkeriläisten kansallisena alueena olla Keltto ja pohjoinen Rääpyvä, etelässä Venjoki ja Tuutarin seutu.

        Suomen kieltä tulisi suosia...se myös tekisi Kelton alueesta omaleimaisen kohteen, joka olisi vastapainona läheiselle Pietarin miljoonakaupungille.

        Tuskin se on mahdollista jos ajatellaan koko Kelttoa tai Rääpyvää. Aluetta ei pidä katsoa suomesta tai suomalaisista irroitettua kappaleena. Väestö on venäläinen ja tulee olemaan aina sellainen. Muistetaan että suomalaiset ilmeistyivät sinne vasta 1600luvulla. Jos katsotaan nykyistä Kelttoa - se on enemmän tutkimuslaitoksen kylä.. Pavlov on sen perustanut ja se on pääroolissa kylän elämässä. Kelton laidassa on pieni kylä Kolppina joka voi olla ja onkin suomea muistuttava seutua. Sitä voisi kehitellä ja kehitelläänkin.. Tämä maailma on todellakin vapaa ja jokainen voi ruveta keksi haluaa. Itse olen suomalainen, mutten usko että venäläinen on jotenkin minua huonompi. Tässä on ollut vähän sellaista että "hyvistä" suomalaisista voi tulla "pahat" venäläiset.. Tämä ajattelutapa ei sovi nykymaailmaan. Se voi kehittyä kun on huonot kulkuyhteydet-- nykyisessä tietoyhteiskunnassa se ei menee läpi. Sinun on todistettava miksi joku kansa on toista huonompi. Ilman tätä Suomella ei ole asiaa YKöhön


      • Feodor
        Anton_Keltosta kirjoitti:

        En tienyt että suomen kielen opetus on lopetettu. Itse kun olin oppilaani siellä sain hyvän unet suomen kielen tunneilla. Kirkon tehtävänä on tuoda esille Jumalan armoa ihmistä kohti. Nykyisissä oloissa, kun saadaan saarnata venäläisillekin minusta on luonollista, että toimitukset tapahtuvat venäjän kielellä. Jos kieli olisi niin tärkeä seurakuntalaisille kai he taistelisivat sen puolesta. Nuoriso puhuu venäjää.. ja kirkko ei ole tässä syyllinen. Olisipa se suurin ongelma inkerin kirkossa.

        Kelton kirkkossa olluna kuoronpoikana 1996-1998.Jumala on ollut vahvana silloin,kunnes näin mitä meininkiä on "kulissien "takana.....korruptiota papista palvelijan ati.Kaikki hyväntekeväisyys jaettiin sukulaisien ja tärkempien tuttavien keskeen...Siinä missä kirkko pystytettiin niin kasvoi ihan niin kuin tyhjästä papin kartanokin!!!Ihmiset jotka yritti pitää "oikeata" polkua polettiin mutaan,kiellettiin tulemasta kirkkoon!Kelton kaupunki on hieno mesta,mutta niin kauan kun sellaiset ihmiset johtavat kirkkoa,niin jumala on sisälläni,enkä tarvitsee materialistien saarna siihen!!!!!!!!!

        T:EX kirkkon palvelija.


      • Feodor
        Anton_Keltosta kirjoitti:

        Tuskin se on mahdollista jos ajatellaan koko Kelttoa tai Rääpyvää. Aluetta ei pidä katsoa suomesta tai suomalaisista irroitettua kappaleena. Väestö on venäläinen ja tulee olemaan aina sellainen. Muistetaan että suomalaiset ilmeistyivät sinne vasta 1600luvulla. Jos katsotaan nykyistä Kelttoa - se on enemmän tutkimuslaitoksen kylä.. Pavlov on sen perustanut ja se on pääroolissa kylän elämässä. Kelton laidassa on pieni kylä Kolppina joka voi olla ja onkin suomea muistuttava seutua. Sitä voisi kehitellä ja kehitelläänkin.. Tämä maailma on todellakin vapaa ja jokainen voi ruveta keksi haluaa. Itse olen suomalainen, mutten usko että venäläinen on jotenkin minua huonompi. Tässä on ollut vähän sellaista että "hyvistä" suomalaisista voi tulla "pahat" venäläiset.. Tämä ajattelutapa ei sovi nykymaailmaan. Se voi kehittyä kun on huonot kulkuyhteydet-- nykyisessä tietoyhteiskunnassa se ei menee läpi. Sinun on todistettava miksi joku kansa on toista huonompi. Ilman tätä Suomella ei ole asiaa YKöhön

        Haluaisin muistutta,että inkeri kieli ensinnäkkin EI ole suomen kieli!!!Asian tuntevat voivat todeta,että suomalainen(saati sitten venäläinen)ei ymmärtäisi paljon mitään inkeriläisen puheesta.Se kun on nääs kauheata sekasorttua murteita/suomen kieltä/venäjn kilieltä!!!God Luck!


    • jooman

      Tietäsköhän joku missä on Kelton kunnan webbi sivu ja onko siellä osiota suomeksi? Olisi kiva tietää inkerin uutisia...

      • Toksovan seudulla asuu yli 1000 inkeriläisiä,kaikkia niitä yhdistää Toksovan kirkko.
        toksovankirkko.rambler.ru


      • Anton_Keltosta

      • Födr

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      173
      7135
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4172
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2095
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2019
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1859
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      32
      1642
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1588
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe