Debian

Kalle

Mitä pitää komentaa,kun asennuksen jälkeen uudelleen käynnistyksen jälkeen kone pysähtyy tähän kohtaan:
cs koneennumero login# (Mikä komento)

18

799

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhteydessä

varmaankin loit käyttäjän tai ainakin annoit root:lle salasanan.

eli:
      1. login: root, password:
      tai
      2. login: , password:

mikäli et käyttäjää asennuksen yhteydessä tehnyt niin suosittelen sen tekemään heti kun olet roottina sisällä. komento on useradd, katso man useradd niin näet kaikki määritykset mitä voit / pitää antaa.

sitten vaan kirjaudut tekemällesi käyttäjälle su -
      mikäli asensit graaffisen käyttöliittymän niin startx tai startkde.

• Kalle

Kyllä salasanat ym on ok,mutta vielä tulee rivi joka on tälläinen:nimi@cs koneennimi:~$ jotain pitäisi kirjoittaa,mitä.

• Ossi
        Kalle kirjoitti:

Kyllä salasanat ym on ok,mutta vielä tulee rivi joka on tälläinen:nimi@cs koneennimi:~$ jotain pitäisi kirjoittaa,mitä.

Jos teit normaaliasennuksen ja tulit komentoriville, asennuksesta jäi puuttumaan jotain ja asennus pitää tehdä loppuun.

Ensin rootiksi komennolla
        su

Sitten asennetaan asentumattomat paketit
        apt-get dist-upgrade

Lopuksi graafinen kirjautuminen käyntiin
        /etc/init.d/gdm restart

• miksuh.
        Kalle kirjoitti:

Toi on komentorivikehote, eli sä olet nyt kolsolissa, joka on Linuxin komentotila. Vastaava siis kuin dos ikkuna Windowsissa. Näytetty kehote sisältää sun käyttäjätunnuksen, hakemiston jossa olet (~) ja tiedon siitä oletko kirjautunut root käyttäjänä, vai tavallisena käyttäjänä.

Linuxissa ~ on lyhyt tapa osottaa kotihakemistoon. Olet sitten missä hakemistossa tahansa, voit siirtyä kotihakemistoosi kirjottamalla cd ~
        Kehotteen viimeinen merkki $ tarkottaa sitä, että olet kirjautunut tavallisena käyttäjänä. Jos ¤:n tilalla olisi # se tarkottaisi, että olet kitjautuneena roottina.

Syystä tai toisesta sä asensit Debianin niin, että graafista työpöytäympäristöä ei asennettu. Jollain muulla kävi samallalailla vähän aikaa sitten, ja mua kyllä vähän epäilyttää, että porukka vaan hyppää yli siitä asennusvaiheesta, missä valitaan työpöytä asennettavaksi. Jos sitä ei valitse, sitä ei myöskään asenneta. Asennusohjelma kertoo joka vaiheessa mitä pitäisi tehdä, ne ohjeet kannattaisi myös lukea.

Muistat varmaan asennusvaiheessa kohdan, missä kysyttiin mitä sä haluat asentaa? Eli näytettiin lista missä oli esim sähköpostipalvelin, webbipalvelin, tietokantapalvelin JA työpöytäympäristö. Siitä listasta piti valita ne ominaisuudet mitkä asennetaan. Jos jotakin ei valittu sitä ei myöskään asennettu.

Siinä listassa voi liikkua nuolinappuloilla ja kukin ominaisuus valitaan painamalla välilyöntiä. Enterin painaminen jatkaa eteenpäin asennuksessa, sitä EI siis käytetä niiden valintojen tekemiseen. Tuo saattaa olla syy miksi homma on mennyt pieleen.

• miksuh.
        miksuh. kirjoitti:

Toi on komentorivikehote, eli sä olet nyt kolsolissa, joka on Linuxin komentotila. Vastaava siis kuin dos ikkuna Windowsissa. Näytetty kehote sisältää sun käyttäjätunnuksen, hakemiston jossa olet (~) ja tiedon siitä oletko kirjautunut root käyttäjänä, vai tavallisena käyttäjänä.

Linuxissa ~ on lyhyt tapa osottaa kotihakemistoon. Olet sitten missä hakemistossa tahansa, voit siirtyä kotihakemistoosi kirjottamalla cd ~
        Kehotteen viimeinen merkki $ tarkottaa sitä, että olet kirjautunut tavallisena käyttäjänä. Jos ¤:n tilalla olisi # se tarkottaisi, että olet kitjautuneena roottina.

Syystä tai toisesta sä asensit Debianin niin, että graafista työpöytäympäristöä ei asennettu. Jollain muulla kävi samallalailla vähän aikaa sitten, ja mua kyllä vähän epäilyttää, että porukka vaan hyppää yli siitä asennusvaiheesta, missä valitaan työpöytä asennettavaksi. Jos sitä ei valitse, sitä ei myöskään asenneta. Asennusohjelma kertoo joka vaiheessa mitä pitäisi tehdä, ne ohjeet kannattaisi myös lukea.

Muistat varmaan asennusvaiheessa kohdan, missä kysyttiin mitä sä haluat asentaa? Eli näytettiin lista missä oli esim sähköpostipalvelin, webbipalvelin, tietokantapalvelin JA työpöytäympäristö. Siitä listasta piti valita ne ominaisuudet mitkä asennetaan. Jos jotakin ei valittu sitä ei myöskään asennettu.

Siinä listassa voi liikkua nuolinappuloilla ja kukin ominaisuus valitaan painamalla välilyöntiä. Enterin painaminen jatkaa eteenpäin asennuksessa, sitä EI siis käytetä niiden valintojen tekemiseen. Tuo saattaa olla syy miksi homma on mennyt pieleen.

kolosoli piti tietty olla konsoli :) Iski n-vika :)

• asennu
        miksuh. kirjoitti:

"mua kyllä vähän epäilyttää, että porukka vaan hyppää yli siitä asennusvaiheesta, missä valitaan työpöytä"

Minulla on myös sama ongelma, se on vaan hauskaa, valitsee tuosta valikosta minkä tahansa, aina asentuu samat paketit riippumatta siitä mistä palvelimelta sen noudat, yhtään X-pakettia ei tule edes työpöytä-asennus valinnalla.
        Voisiko olla mahdollista että Debian ei konetietoja tutkiessaan tunnista Compaq:in integroitua Intel 82815 näytönohjainta, sama ongelma myös HP Vecra VL koneen kanssa, Ubuntu, suse, Mandriva, Ferora, Knoppix ja muut asentuvat täysin ongelmitta, Debianin vanhempia versioita ei ole tullut kokeiltua.

• asennu
        asennu kirjoitti:

"mua kyllä vähän epäilyttää, että porukka vaan hyppää yli siitä asennusvaiheesta, missä valitaan työpöytä"

Minulla on myös sama ongelma, se on vaan hauskaa, valitsee tuosta valikosta minkä tahansa, aina asentuu samat paketit riippumatta siitä mistä palvelimelta sen noudat, yhtään X-pakettia ei tule edes työpöytä-asennus valinnalla.
        Voisiko olla mahdollista että Debian ei konetietoja tutkiessaan tunnista Compaq:in integroitua Intel 82815 näytönohjainta, sama ongelma myös HP Vecra VL koneen kanssa, Ubuntu, suse, Mandriva, Ferora, Knoppix ja muut asentuvat täysin ongelmitta, Debianin vanhempia versioita ei ole tullut kokeiltua.

Nyt kun asensin 3.0 version (woody), alkoi paketteja tulla liki 800 kpl, Latvialaiselta palvelimelta, saattaa mennä joku tunti ennen kuin ovat koneella.
        Taitaa vika olla tuossa tunnetusti surkeassa apt-get systeemissä.
        kerron huomenna jos nyt onnistuu.

• Ja takuuvarmasti
        asennu kirjoitti:

Nyt kun asensin 3.0 version (woody), alkoi paketteja tulla liki 800 kpl, Latvialaiselta palvelimelta, saattaa mennä joku tunti ennen kuin ovat koneella.

"Nyt kun asensin 3.0 version (woody), alkoi paketteja tulla liki 800 kpl,"

Heh, heh... Mitähän oikein yrität todistaa. Woody (Debian 3.0) on jo vuosia vanha. Kun sen päivität saat tietoturvapäivityksiä vuosien varrelta.
        Kyllä tuo asentamasi Sarge olisi ollut helpompi saada toimimaan kuin vuosien päivitykset...
        Viestisi vaikuttaa vahvasti trollilta.

• asennu
        Ja takuuvarmasti kirjoitti:

"Nyt kun asensin 3.0 version (woody), alkoi paketteja tulla liki 800 kpl,"

Heh, heh... Mitähän oikein yrität todistaa. Woody (Debian 3.0) on jo vuosia vanha. Kun sen päivität saat tietoturvapäivityksiä vuosien varrelta.
        Kyllä tuo asentamasi Sarge olisi ollut helpompi saada toimimaan kuin vuosien päivitykset...
        Viestisi vaikuttaa vahvasti trollilta.

Juuri sen takia kokeilen tuon woodyn asennusta voidakseni todistaa itselleni ettei Debian ihan paska systeemi ole, jos kerran luit tämän ketjun alusta asti tajusit varmaan että tuossa Sargessa on nyt joku pahasti pielessä kun asennus ei lähde käyntiin normaalilla tavalla.Ainahan sitä Sargea voi silloin tällöin kokeilla asennella uudestaan, kiirettä kun ei ole, Mandraket/Mandrivat ovat asentuneet ja toimineet ilman pienintäkään ongelmaa jo vuosikausia, sillä tässä nytkin "joutuu" kirjoittelemaan.

• asennu
        asennu kirjoitti:

Juuri sen takia kokeilen tuon woodyn asennusta voidakseni todistaa itselleni ettei Debian ihan paska systeemi ole, jos kerran luit tämän ketjun alusta asti tajusit varmaan että tuossa Sargessa on nyt joku pahasti pielessä kun asennus ei lähde käyntiin normaalilla tavalla.Ainahan sitä Sargea voi silloin tällöin kokeilla asennella uudestaan, kiirettä kun ei ole, Mandraket/Mandrivat ovat asentuneet ja toimineet ilman pienintäkään ongelmaa jo vuosikausia, sillä tässä nytkin "joutuu" kirjoittelemaan.

Siinä valikossa, kun valitset esim. työpöytäasennus kuitataan se VÄLILYÖNTINÄPPÄIMELLÄ, eikä enterillä (ilmestyy * valituun kohtaan) sitten vasta enter. Varsin poikkeuksellinen tapa, jonka tajusin vasta 10minuutin tuijottelun jälkeen.

• että se
        asennu kirjoitti:

Siinä valikossa, kun valitset esim. työpöytäasennus kuitataan se VÄLILYÖNTINÄPPÄIMELLÄ, eikä enterillä (ilmestyy * valituun kohtaan) sitten vasta enter. Varsin poikkeuksellinen tapa, jonka tajusin vasta 10minuutin tuijottelun jälkeen.

Ei ole poikkeuksellinen tapa.

• asennu
        että se kirjoitti:

Ei ole poikkeuksellinen tapa.

Ilmeisesti se on normaali tapa koska kukaan ei sitä älynnyt kertoa ensimmäiselekään kysyjälle, itsekin tajusin sen vasta kun valintaohjeessa sanotiin että voi valita yhden tai useamman vaihtoehdon.
        No näkee nyt kello 4 mitä tästä minun asennuksestani tulee kun nuo paketit ovat lataantuneet, nyt jo nyppii kun ei tullut valittua "valitse itse paketit" niin pirun paljon turhaa tauhkaa tuohon koneeseen menee kokoajan.

• miksuh.
        asennu kirjoitti:

Mä asensin just viikonloppuna Debianin netistä yhdelle mun romu-Compaqille :) 300Mhz Celeron siis. X sekä GNOME ja KDE työpöytäympäristöt asentu ihan ilman mitään ongelmia. Kaikki meni niinkun kuuluukin. Debian käynnisti X:n ongelmitta. Mä tosin disabloin gdm:n asennuksen jälkeen, koska tota konetta tullaan käyttään enempi kosolista. Säästyy samalla muistiakin.

• miksuh.
        asennu kirjoitti:

Miksi ihmeessä sä sen Debianin jostain latvialiselta palvelimelta asennat, kun Debian mirroreita löytyy suomestakin? Lisäksi mä en ihan nyt ymmärrä tota logiikkaa, että asennat ennemmin vanhan woodyn kuin sargen joka nyt on stable.

• miksuh.
        asennu kirjoitti:

Ilmeisesti se on normaali tapa koska kukaan ei sitä älynnyt kertoa ensimmäiselekään kysyjälle, itsekin tajusin sen vasta kun valintaohjeessa sanotiin että voi valita yhden tai useamman vaihtoehdon.
        No näkee nyt kello 4 mitä tästä minun asennuksestani tulee kun nuo paketit ovat lataantuneet, nyt jo nyppii kun ei tullut valittua "valitse itse paketit" niin pirun paljon turhaa tauhkaa tuohon koneeseen menee kokoajan.

No voi herran jestas. Koko tämä viestiketjun haara on vastausta tohon mun aikasempaan postaukseeni, jossa MÄ SANOIN ETTÄ SITÄ VÄLILYÖNTIÄ KÄYTETÄÄN SIIHEN VALINTOJEN TEKOON.

MIKSI sä et lukenut mitä mä kirjotin, jos kerran kuitenkin vastaat?

Mähän sanoin siinä postauksessa, että epäilen porukan vaan hyppäävän yli siitä valintakohdasta, ja siksi se X ei asennu. Jos jotain ominaisuutta ei valitse, niin eihän sitä sillon asenneta.

• miksuh.
        asennu kirjoitti:

Se välilyönnillä valintojen tekeminen oli mainittuna myös tuossa yhdessä Ossin vastauksessa tähän ketjuun. Eli se välilyönti oli mainittuna sekä mun, että Ossin postauksissa.

Voit kyllä syyttää vain itseäsi, etkä muita siitä ettei muka kukaan kertonut asiasta.

• Kalle

Kiitos avusta,mutta kaikki päivitykset on ladattu ja uudelleen käynnistys komennolla ei tapahdu boottausta.
      Vielä kysyn Debian ohjelmavalikko pyytää valitsemaan käytettävät ohjelmat,nyt on postipalvelin,millä näppäimillä liikutaan valinnoissa,en saa mitään merkkejä aikaiseksi.

• Ossi

Se /etc/init.d/gdm restart oli tarkoitettu siksi että graafinen sisäänkirjoittautuminen käynnistyisi ilman boottia.

Onko äksä eli se graafinen systeemi asennettu? Siis xfree86 alkuisia paketteja. Normaalisti se tulee oletuksena, jos ei erikseen kiellä. Jos taas kone arvasi nuo näytön säädöt niin pieleen ettei mitään kuvaa tule saa asetuksia tehdä xf86cfg (graafinen) tai xf86config (komentorivi) ohjelmilla.

Olet siis käynnistänyt asennusohjelman uudelleen? Valinnoissa liikutaan nuolinäppäimilla ja merkataan välinäppäimellä. Tabulaattorilla pääsee seuraavan valintalohkoon.

Kun Debian on asennettua komennolla base-config päästään noihin samoihin asennusvalikoihin näppärästi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      60
      3679
    2. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      47
      3679
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2841
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      51
      2569
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      54
      1973
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1639
    7. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      21
      1609
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1503
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1317
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1261
    Aihe