Autokatos

esa

tervehdys kaikki kirjoittelijat
löytyiskö tietoa mistä saisi autokatosten ja varastojen piirrustuksia
kun ei viitsisi lähteä arkkitehdillä piirrätämään

9

1463

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Krista

Varmasti säästät rahaa kun teetät ne jollain rakennuspiirtäjällä! Esimerkiksi minulla... :)

• AnoMuumi

Koska kyseessä ei ole asumiskäyttöön tuleva rakennus, niin eikös sen saa pirtää ihan kuka vain?

• Minna
        AnoMuumi kirjoitti:

Koska kyseessä ei ole asumiskäyttöön tuleva rakennus, niin eikös sen saa pirtää ihan kuka vain?

Itse voi toki piirtää, mutta kannattaa ottaa huomioon tarviiko hakea rakennuslupa. Koska silloinhan niiden tarvii olla sellaiset "viralliset". Yleisesti se on niin, että jos valetaan lattia -> tarvitaan lupa. Minun mielestä maalattialla olevat pienet varastot ja autotallit yms. eivät tarvitse lupaa. Tietysti sellaisilla paikoilla ettei mene liian lähelle tontin rajaa. Ja piirtäjillähän ei ole suunnitteluoikeutta.

• AnoMuumi
        Minna kirjoitti:

Itse voi toki piirtää, mutta kannattaa ottaa huomioon tarviiko hakea rakennuslupa. Koska silloinhan niiden tarvii olla sellaiset "viralliset". Yleisesti se on niin, että jos valetaan lattia -> tarvitaan lupa. Minun mielestä maalattialla olevat pienet varastot ja autotallit yms. eivät tarvitse lupaa. Tietysti sellaisilla paikoilla ettei mene liian lähelle tontin rajaa. Ja piirtäjillähän ei ole suunnitteluoikeutta.

Jos rakennelma on pysyvä, tarvitaan lupa. Jos taas kyseessä on purettava pressu tai peltiviritelmä, niin lupaa ei tarvita. Edelleen, jos rakennus on vaatimustasoltaan vähäinen, eikä siinä asuta, niin sen suunnitteluun ei ole pätevyysvaatimuksia.

• Minna
        AnoMuumi kirjoitti:

Jos rakennelma on pysyvä, tarvitaan lupa. Jos taas kyseessä on purettava pressu tai peltiviritelmä, niin lupaa ei tarvita. Edelleen, jos rakennus on vaatimustasoltaan vähäinen, eikä siinä asuta, niin sen suunnitteluun ei ole pätevyysvaatimuksia.

Joo, jotenkin tolleen se menee!

• rakentaja
        Minna kirjoitti:

Joo, jotenkin tolleen se menee!

Ainakin sipoossa varasto(16m2)/autokatos(42m2) yhdistelmä vaatii rakennusluvan sekä rakennusvaiheessa perustuksen raudoituskatselmuksen sekä runkokatselmuksen kun runko on pystyssä tietysti lopputarkastuksen. Peruskuvien lisäksi pitää olla kuvat kattoristikoista laskelmineen sekä rakennkuvat rungosta jotka pitää piirrättää ammatti-ihmisellä.

• AnoMuumi
        rakentaja kirjoitti:

Ainakin sipoossa varasto(16m2)/autokatos(42m2) yhdistelmä vaatii rakennusluvan sekä rakennusvaiheessa perustuksen raudoituskatselmuksen sekä runkokatselmuksen kun runko on pystyssä tietysti lopputarkastuksen. Peruskuvien lisäksi pitää olla kuvat kattoristikoista laskelmineen sekä rakennkuvat rungosta jotka pitää piirrättää ammatti-ihmisellä.

No tuohon tarvitaan tietysti rakennuslupa, kun se on mitä ilmeisimmin pysyvästi paikalleen rakennettu. Mutta tarvitaanko tosiaan pätevä suunnittelijakin?

• rakentaja
        AnoMuumi kirjoitti:

No tuohon tarvitaan tietysti rakennuslupa, kun se on mitä ilmeisimmin pysyvästi paikalleen rakennettu. Mutta tarvitaanko tosiaan pätevä suunnittelijakin?

Aika vaikea tehdä päteviä rakennesuunnitelmia ilman pätevää rakennesuunnittelijaa ja sen lisäksi aika tyhmää.Riittääkö palkkien kestävyys katon painon tai mistä otat tuet ristikkäisreivoille ym.. . Kaiken voit varmaan tehdä mutu tuntumalla mutta tarkastaja varmasti tekee tarkastuspöytäkirjaan puuttuvista kuvista merkinnän. Jos sitten joku brakaa tai käy jotain katastrofaalista on vakuutustarkstaja varmasti mielissään kun kerrot että ihan ite suunnittelin.

• Roge
        rakentaja kirjoitti:

Aika vaikea tehdä päteviä rakennesuunnitelmia ilman pätevää rakennesuunnittelijaa ja sen lisäksi aika tyhmää.Riittääkö palkkien kestävyys katon painon tai mistä otat tuet ristikkäisreivoille ym.. . Kaiken voit varmaan tehdä mutu tuntumalla mutta tarkastaja varmasti tekee tarkastuspöytäkirjaan puuttuvista kuvista merkinnän. Jos sitten joku brakaa tai käy jotain katastrofaalista on vakuutustarkstaja varmasti mielissään kun kerrot että ihan ite suunnittelin.

Todella tyhmää säästää pienestä asiasta, että saa kunnon rakennuksen itelleen. Sitten itketään muutaman vuoden päästä, kun kaikki paikat notkuu ja halkeilee...sitten se iso lasku tulee kun haluaa korjata sen. Mutta ei kai ihmiset ikinä opi..."halvalla pitää saada!!!"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1749
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      241
      1579
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1356
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1025
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      918
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      908
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      904
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      862
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      36
      842
    Aihe