kertokaa sidotaanko kuormia mitenkään? itselläni kokemuksia 1500kg lavoja eikä sidota mitenkään
kuorman sidonta
20
5403
Vastaukset
- sidotaan
No sä lähdet sitten linnaan onnettomuuden sattuessa. Tuo lasketaan välipitämättömyydeksi
- kuormasta
Itse en ole sitonut koskaan kuormaa...
- kuski joka kysyi
kyllä jokainen joka ajaa, tietää että kuorma sidotaan aina. ei se lavan paino sitä ratkaise sidotaanko, vai ei.
matala lava esim. rautalevyjä on tietty vaikea sitoa jos ei lattiassa lenkkejä. nestettä sisältävä kontti 1000-1500kg sidotaan seinään, litku liikkuu kontissa mukavati heijaten sitä.
harva jakeluauton kuljettaja sitoo kuormaa ainakaan jos lavat on matalia ja saa ne tuettua toisiinsa kiinni, silloin hihna vain taakse poikittain.
sakothan kuski maksaa ihan itse kun ei sido. - kuormasta
kuski joka kysyi kirjoitti:
kyllä jokainen joka ajaa, tietää että kuorma sidotaan aina. ei se lavan paino sitä ratkaise sidotaanko, vai ei.
matala lava esim. rautalevyjä on tietty vaikea sitoa jos ei lattiassa lenkkejä. nestettä sisältävä kontti 1000-1500kg sidotaan seinään, litku liikkuu kontissa mukavati heijaten sitä.
harva jakeluauton kuljettaja sitoo kuormaa ainakaan jos lavat on matalia ja saa ne tuettua toisiinsa kiinni, silloin hihna vain taakse poikittain.
sakothan kuski maksaa ihan itse kun ei sido.Taisi jäädä mainitsematta, että ajan säiliöautoa...
- pönttö
kuormasta kirjoitti:
Taisi jäädä mainitsematta, että ajan säiliöautoa...
Mistä muuten saat sakot, jos 4-pulttinen kansi on kiinni vaan kahdella? Tai tyhjän puhdistamattoman säiliön kansi raollaan?
Aivan oikein, puutteellisesta kuormansidonnasta! - kuormasta
pönttö kirjoitti:
Mistä muuten saat sakot, jos 4-pulttinen kansi on kiinni vaan kahdella? Tai tyhjän puhdistamattoman säiliön kansi raollaan?
Aivan oikein, puutteellisesta kuormansidonnasta!Oletko saanut sakot noista asioista?
En ole kuullut, että poliisi olisi koskaan kiivennyt säiliön päälle, sieltähän voi tippua.
Itse kun olen joutunut ratsioihin (harvoin) poliisille on riitänyt, että taskulamppuun tulee valo, silmänhuuhtelupullossa on vettä, turvaliivit löytyy ja sammuttimet on tarkastettu ajallaan...
Tällaisella tasolla kun tehdään adr ratsioita, niin ei hyvin mene.
Kyllä liikkuvapoliisi osaa tutkata ja puhalluttaa, mutta kuormansidonta ja adr tarkastukset on 95% liikkuvastapoliisista aivan hepreaa.
- dhl
olen nähnyt kun dhl:n kärryjä lastataan niin tavara lyödään kyytiin ja ovet kiinni ilman sitomisia! onko se siis kuljettajan vastuulla vaikka ei ole ollut mukana lastia lastaamassa??puolilleen lastatuissa kärryissä on joskus ollut liina perällä!
- aina
kuorman sidonnasta. Jos joku pöljä terminaalimies lastaa sun kärryn ja sä lyöt ovet kii ja menoks. sit poliisit pysäyttää ja katsoo kuorman eikä ollut sidottu niin sinä maksat!!!
- stycke
aina kirjoitti:
kuorman sidonnasta. Jos joku pöljä terminaalimies lastaa sun kärryn ja sä lyöt ovet kii ja menoks. sit poliisit pysäyttää ja katsoo kuorman eikä ollut sidottu niin sinä maksat!!!
Tähän onneksi on tulossa muutos. On meinaan viittä yli älytöntä vaatia, että jonkun pitäisi kyetä kaivautumaan jonnekin tiiviisti lastattuun kärryyn siksi, että keulimmaisena on joku isompi murikka mitä ei lastaria olekaan hotsittanut erikseen sitoa. Eli jatkossa vastuu sen murikan sidonnasta tulee olemaan sillä, joka sen kuorman lastasi.
- jumprahuitti
tuohan on normaali käytäntö KAIKISSA suurissa kpl-tavaraterminaaleissa. Eikä muuten vastaa kuski yksin.
- olet
aina kirjoitti:
kuorman sidonnasta. Jos joku pöljä terminaalimies lastaa sun kärryn ja sä lyöt ovet kii ja menoks. sit poliisit pysäyttää ja katsoo kuorman eikä ollut sidottu niin sinä maksat!!!
kuljettaja vastaa kuormansidonnasta ja vain kuljettaja.
- sitten
jumprahuitti kirjoitti:
tuohan on normaali käytäntö KAIKISSA suurissa kpl-tavaraterminaaleissa. Eikä muuten vastaa kuski yksin.
Kuka vastaa, jos ei kuski?
- stycke
sitten kirjoitti:
Kuka vastaa, jos ei kuski?
Sitten vastuuta kantavat lastaajat, ehkä sitä kautta työnjohto ja viime kädessä terminaalipäällikkö tms. henkilö.
- fundeeraaja
sitten kirjoitti:
Kuka vastaa, jos ei kuski?
vastaa lastaaja (selviää kuormakirjasta tai vast.), työnjohto ja viimekädessä kuski. Lastauksen/reittien osalta vastaa myös koko rahtifirman johtaja. Tilanne on melko epäselvä vielä nykyäänkin, mutta eiköhän ne vastuut pian selvitellä..Mikä on aivan oikein; ei iltavuoroon tuleva kuski voi millään ottaa täyttä vastuuta päivällä alkaneen lastauksen oikeellisuudesta.
Asiasta hieman poiketen, lainsäätäjät voisivat pienentää suurinta sallittua ajoaikaa 4,5 tunnista(yhtäpötköön) turvallisuuden parantamiseksi. Mikseivät tee niin...No, oliskohan tää Suomi ja sen kaupungit sopivilla etäisyyksillä, kun ajetaan 4,5h "tauko" 4,5h ja 85 km/h..;) Tuskin moni tallaaja sitä ihmeemmin ajattelee, mutta eiköhän herrat sen ole laskeneet että näin saadaan tavarat n. 95%:sti seuraavana päivänä perille mistä tahansa terminaalista mihin tahansa terminaaliin...sehän näissä aikatauluissa kuitenkin ratkaisee. - vaikuttaa
fundeeraaja kirjoitti:
vastaa lastaaja (selviää kuormakirjasta tai vast.), työnjohto ja viimekädessä kuski. Lastauksen/reittien osalta vastaa myös koko rahtifirman johtaja. Tilanne on melko epäselvä vielä nykyäänkin, mutta eiköhän ne vastuut pian selvitellä..Mikä on aivan oikein; ei iltavuoroon tuleva kuski voi millään ottaa täyttä vastuuta päivällä alkaneen lastauksen oikeellisuudesta.
Asiasta hieman poiketen, lainsäätäjät voisivat pienentää suurinta sallittua ajoaikaa 4,5 tunnista(yhtäpötköön) turvallisuuden parantamiseksi. Mikseivät tee niin...No, oliskohan tää Suomi ja sen kaupungit sopivilla etäisyyksillä, kun ajetaan 4,5h "tauko" 4,5h ja 85 km/h..;) Tuskin moni tallaaja sitä ihmeemmin ajattelee, mutta eiköhän herrat sen ole laskeneet että näin saadaan tavarat n. 95%:sti seuraavana päivänä perille mistä tahansa terminaalista mihin tahansa terminaaliin...sehän näissä aikatauluissa kuitenkin ratkaisee.Piti oikein ruveta tutkimaan miten asia pykälien mukaan menee. Tähän mennessä kun ei ole tullut vastaan montaa sellaista tilannetta, että olisin kuskannut toisen tekemää tai sitomaa kuormaa, johon ei itsellä olisi mahdollisuutta vaikuttaa. En myöskään muista lastanneeni kuormaa niin, ettei kuski olisi ollut lastauksessa mukana.
Tällaisissa tapauksissahan on (ainakin minun mielestäni) selvää, että kuski on vastuussa kuorman sijoittelusta, sidonnasta ym. Niissä tuskin onkaan suurempia epäselvyyksiä vastuukysymysten suhteen, vaan ongelman muodostavat valmiiksi lastatut (ja sinetöidyt) kontit ja perävaunut. Oletin, että kuljettaja ottaisi täyden vastuun myös niiden kuormasta, vaikkei se toki aina reilua tai oikeudenmukaista olekaan. Tulee mieleen joku tv-ohjelma, jossa kauhisteltiin kun kapellikärryssä ollutta kuormaa ei oltu lainkaan sidottu. Kyseessähän oli nyyttikuorma, kärry täynnä pahvilootaa alkaen nyrkinkokoisesta. Painokin jäi mainitsematta, eipä olisi tainnut paljoa viisari heilahtaa. Mutta kuskin se ilmeisesti olisi pitänyt sitoa. Olisiko mahtanut riittää yksi liina ristiin perässä...
No, enihau, lakitekstistä en kuitenkaan löytänyt kohtaa, jossa nimenomaan määrättäisiin kuljettaja ainoaksi vastuulliseksi.
"87 § (6.11.1992/989)
Ajoneuvon mitat, massat ja kuormaaminen
Ajoneuvo on kuormattava siten, ettei kuorma voi vaarantaa henkilöitä, vahingoittaa omaisuutta, laahata maata, pudota tielle, pölytä häiritsevästi tai aiheuttaa muuta siihen verrattavaa haittaa taikka synnyttää tarpeetonta melua."
Tuossahan määrätään kuormaamisesta, ei kuljettamisesta. No, voidaan varmaan olettaa ettei määräysten vastaisesti kuormattua ajoneuvoa saa yleisellä tiellä kuljettaa ilman miliisin lupaa, mutta aika epämääräiseltä tuo tosiaan tuntuu.
Tietenkin on mahdollista, etten ole ottanut huomioon jotain olennaista asetusta tai määräystä. Lakimies kun en kuitenkaan ammatiltani ole... olet kirjoitti:
kuljettaja vastaa kuormansidonnasta ja vain kuljettaja.
Mutta tähän on todellakin tulossa muutos..,laki on jo valmisteilla..,ja on sanottu että se TULEE käyttöön..
fundeeraaja kirjoitti:
vastaa lastaaja (selviää kuormakirjasta tai vast.), työnjohto ja viimekädessä kuski. Lastauksen/reittien osalta vastaa myös koko rahtifirman johtaja. Tilanne on melko epäselvä vielä nykyäänkin, mutta eiköhän ne vastuut pian selvitellä..Mikä on aivan oikein; ei iltavuoroon tuleva kuski voi millään ottaa täyttä vastuuta päivällä alkaneen lastauksen oikeellisuudesta.
Asiasta hieman poiketen, lainsäätäjät voisivat pienentää suurinta sallittua ajoaikaa 4,5 tunnista(yhtäpötköön) turvallisuuden parantamiseksi. Mikseivät tee niin...No, oliskohan tää Suomi ja sen kaupungit sopivilla etäisyyksillä, kun ajetaan 4,5h "tauko" 4,5h ja 85 km/h..;) Tuskin moni tallaaja sitä ihmeemmin ajattelee, mutta eiköhän herrat sen ole laskeneet että näin saadaan tavarat n. 95%:sti seuraavana päivänä perille mistä tahansa terminaalista mihin tahansa terminaaliin...sehän näissä aikatauluissa kuitenkin ratkaisee.Tuo 4,5 tuntiakaan täälä,kyllä niitä sääntöjä joutuu rikkoon..,mutta eihän niitä tarttis rikkoa..,jos taksat ois sellaset,että kalustoa ja kuskeja vois..,-ja kannattas lisätä..,nii tavara ehtis perille sääntöjä rikkomatta,tulis työpaikkoja ja verotuloja..,ja kuljetusalankinihimisillä ois paremmin varaa ostaa kulutushyödykkeitä..,ja siinäki valtioki sais osansa..,ja kuorma-autoja käytettäs enemmän korjaamoilla..,mutta kun ei niin ei..,tämä paskamalli vaan jatkuu ja jatkuu..,nii ja toki uusia kuorma-autojaki ja perävaunuja ostettas enemmän..
- stycke
vaikuttaa kirjoitti:
Piti oikein ruveta tutkimaan miten asia pykälien mukaan menee. Tähän mennessä kun ei ole tullut vastaan montaa sellaista tilannetta, että olisin kuskannut toisen tekemää tai sitomaa kuormaa, johon ei itsellä olisi mahdollisuutta vaikuttaa. En myöskään muista lastanneeni kuormaa niin, ettei kuski olisi ollut lastauksessa mukana.
Tällaisissa tapauksissahan on (ainakin minun mielestäni) selvää, että kuski on vastuussa kuorman sijoittelusta, sidonnasta ym. Niissä tuskin onkaan suurempia epäselvyyksiä vastuukysymysten suhteen, vaan ongelman muodostavat valmiiksi lastatut (ja sinetöidyt) kontit ja perävaunut. Oletin, että kuljettaja ottaisi täyden vastuun myös niiden kuormasta, vaikkei se toki aina reilua tai oikeudenmukaista olekaan. Tulee mieleen joku tv-ohjelma, jossa kauhisteltiin kun kapellikärryssä ollutta kuormaa ei oltu lainkaan sidottu. Kyseessähän oli nyyttikuorma, kärry täynnä pahvilootaa alkaen nyrkinkokoisesta. Painokin jäi mainitsematta, eipä olisi tainnut paljoa viisari heilahtaa. Mutta kuskin se ilmeisesti olisi pitänyt sitoa. Olisiko mahtanut riittää yksi liina ristiin perässä...
No, enihau, lakitekstistä en kuitenkaan löytänyt kohtaa, jossa nimenomaan määrättäisiin kuljettaja ainoaksi vastuulliseksi.
"87 § (6.11.1992/989)
Ajoneuvon mitat, massat ja kuormaaminen
Ajoneuvo on kuormattava siten, ettei kuorma voi vaarantaa henkilöitä, vahingoittaa omaisuutta, laahata maata, pudota tielle, pölytä häiritsevästi tai aiheuttaa muuta siihen verrattavaa haittaa taikka synnyttää tarpeetonta melua."
Tuossahan määrätään kuormaamisesta, ei kuljettamisesta. No, voidaan varmaan olettaa ettei määräysten vastaisesti kuormattua ajoneuvoa saa yleisellä tiellä kuljettaa ilman miliisin lupaa, mutta aika epämääräiseltä tuo tosiaan tuntuu.
Tietenkin on mahdollista, etten ole ottanut huomioon jotain olennaista asetusta tai määräystä. Lakimies kun en kuitenkaan ammatiltani ole...Tuosta tv-ohjelmassa taivastellusta nyyttikuormasta tuli mieleen se, että sidontahan ei välttämättä vaadi aina liinojen ja ketjujen kanssa räpläämistä. Oikeastaan pitäisi puhua kuorman varmistamisesta, ja tuollaisen silppukuorman varmistamista on juuri se, että tavarat ovat kyydissä suht tiiviisti ja reunimmaiset kamat ovat kiinni kapellilaudoissa (jotka toivottavasti ovat paikallaan). Kun kuorma on tehty niin, ja vielä laitettu painavat alle, se pysyy siellä kaikissa normaaleissa liikennetilanteissa. Sitten jos tulee joku kaato tms. tälli, niin sitten voivat tulla ulos, mutta kuten sanoit, ei keskimääräinen nyyttikuorma juuri paina -> ei liiemmin vahingoitakaan ulos tullessaan.
- toope
Trucker84 kirjoitti:
Tuo 4,5 tuntiakaan täälä,kyllä niitä sääntöjä joutuu rikkoon..,mutta eihän niitä tarttis rikkoa..,jos taksat ois sellaset,että kalustoa ja kuskeja vois..,-ja kannattas lisätä..,nii tavara ehtis perille sääntöjä rikkomatta,tulis työpaikkoja ja verotuloja..,ja kuljetusalankinihimisillä ois paremmin varaa ostaa kulutushyödykkeitä..,ja siinäki valtioki sais osansa..,ja kuorma-autoja käytettäs enemmän korjaamoilla..,mutta kun ei niin ei..,tämä paskamalli vaan jatkuu ja jatkuu..,nii ja toki uusia kuorma-autojaki ja perävaunuja ostettas enemmän..
Sinun suustan tulee aina yhtä järjetöntä tekstiä. Kannattais pitää turpa kiinni.
- giga
Sinulla on huonoja kokemuksia,toivottavasti itse et syyllisty tuollaiseen oman ja muiden turvallisuuden varantamiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 895095
- 514012
- 232073
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161775Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s271717- 151414
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹261185Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗201006T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest43971- 21960