Haluaisin tietää onko kauppakorkeaan todella vaikea päästä yleisesti ottaen. Siis verrattuna esim oikikseen tai lääkikseen niin onko helpompaa?
Olen tällä hetkellä hieman epävarma tulevaisuudestani ja en oikein tiedä mitä haluaisin opiskella. Onko pääsykoe kovinkin vaikea ja minkälaisista osioista se oikeastaan edes koostuu? Onko matematiikkaa paljon ja pärjääkö lyhyellä matematiikalla? Ja miten jos on kirjoittanut keskinkertaisilla arvosanoilla ulos lukiosta, eikä aloituspisteitä ole paljon?
Ja mistä saisi hankittua pääsykoe-kirjat?
Jos joku jaksaisi vastata niin olisin kiitolllinen
Kauppakorkean pääsykoe
35
21682
Vastaukset
- Remember To Breathe
Anyone?
- HANKEN -fani
Svenska Handelshögskolanin (HANKEN) valintakokeeseen osallistuneista hyväksytään YLI 50 %.
Lisää tilastotietoa:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9741507
.
- asdfasdfkhgj
Kyseessä on monivalintakoe. Asioiden pikkutarkkaa osaamista edellytetään. Toiset oppii ulkoa asiat nopeammin kuin toiset, mutta mitä oon kavereilta kysyny niin aika moni luki sen 350-400h päästäkseen sisään - toiset sit vähän enemmänki (ja toiset joo vähemmän).
Lyhyellä matikalla pärjää ihan hyvin, tosin pitkästä matikasta on kieltämättä hyötyä pääsykokeessa.
Jos oot kirjottanu keskinkertasilla arvosanoilla niin meet sit koekiintiössä (yhteispisteiskiintiössä jengi saa lisäpisteitä ylppäriarvosanoista). Pääsykoekirjat saa helsingissä esim ky:n kirjakaupasta HKKK:n päärakennuksesta. Saahan ne toki kans akateemisestakin, mut em. kirjakaupasta vaan halvemmalla.
Verrattuna oikikseen tai lääkikseen: vähän paha sanoa en oo ollu noissa kahessa. Mitä oon ymmärtäny niin oikikseen ja lääkikseen pääsy edellyttää kyllä enemmän työtä. Tosin lääkiksen osalta vahva matikka/fyssa ym auttaa hyvinkin paljon.
Ei sinne 'TODELLA' vaikea oo päästä, vaatii kylläkin työtä (riippuu toki mihin yksikköön haet, HKKK ollut vaikein päästä sisään)- Remember To Breathe
En oikeastaan välitä mihin kauppikseen pääsen, kunhan vaan pääsisin johonkin.
Kun puhut monivalintakokeesta, niin minkälaisia kysymyksiä siihen oikeastaan tulee. Onko puhtaasti matematiikkaa, jota pitäisi oikeasti laskea laskimella, vai jotain päättelytehtäviä? Olin kuvitellut hakevani sellaiselle linjalle, joka ei olisi matematiikka painotteinen. Netistä ei varmaan löytyisi vanhaa koetta?
Kuvitellaan että jaksaisin lukea 400-500h tähän kokeeseen. Onkohan mitään mahdollisuutta päästä edes johonkin kauppikseen, vaikka ei olekaan sitä pitkää fysiikkaa/matikkaa/kemiaa jne ollut ja pärjännyt koulussa vain keskinkertaisesti. Oikeastaan haluan vaan tietää, että onko kokeessa mitään sellaista, mitä kuolevainen ei voisi selvittää?
En uskalla tähän projektiin lähteä, jos en tiedä onko minulla oikeasti mahdollisuuksia..
Kiitos vastauksesta - Minä
Remember To Breathe kirjoitti:
Kun puhut monivalintakokeesta, niin minkälaisia kysymyksiä siihen oikeastaan tulee. Onko puhtaasti matematiikkaa, jota pitäisi oikeasti laskea laskimella, vai jotain päättelytehtäviä? Olin kuvitellut hakevani sellaiselle linjalle, joka ei olisi matematiikka painotteinen. Netistä ei varmaan löytyisi vanhaa koetta?
Kuvitellaan että jaksaisin lukea 400-500h tähän kokeeseen. Onkohan mitään mahdollisuutta päästä edes johonkin kauppikseen, vaikka ei olekaan sitä pitkää fysiikkaa/matikkaa/kemiaa jne ollut ja pärjännyt koulussa vain keskinkertaisesti. Oikeastaan haluan vaan tietää, että onko kokeessa mitään sellaista, mitä kuolevainen ei voisi selvittää?
En uskalla tähän projektiin lähteä, jos en tiedä onko minulla oikeasti mahdollisuuksia..
Kiitos vastauksestaVuoden 2005 yhteisvalintakoe löytyy HKKK:n nettisivuilta.
Esim. fysiikkaa ja kemiaa ei kysytä ollenkaan ja matematiikan koekin on melko helppo! Samoilta sivuilta löytyy myös tilastotietoa viime vuoden valinnoista. Joihinkin kaupunkeihin pääsi melkein puolet vähemmällä pistemäärällä kuin Helsinkiin. Ja nykyään samalla kokeella voi hakea useaan kaupunkiin, joten mahdollisuudet ovat hyvät! - asdfasfasfd
Kiitos vastauksestaEli monivalintakoe ja 40 kysymystä. Väärästä vastauksesta -0,5p ja oikeasta 1p. Tyhjäksi jättämisestä 0.
Kirjoja siis 5 kappaletta (kansantaloustiede, matematiikka, laskentatoimi, markkinointi ja johtaminen). Etenkin markkinoinnin ja johtamisen osalta kaikennäköisten listojen ja kaavioiden ulkoaopettelu on välttämätöntä. Laskiksessa laskukaavojen, tilinpäätöksen eri nippelitietojen ja vastaavan osaaminen tärkeintä. Kansiksessa pärjää aika hyvin logiikalla, ulkoaoppiminen ei niin tärkeää. Matikka taas sit vaatii vaan laskurutiinia jos et oo lukiossa matikkaa juurikaan vetäny..
Suosittelen valmennuskurssia, sillä ainakin itselläni se antoi tarvittavan potkun perseeseen joka aamu nousta ylös. Kilpailu kurssilla pakotti lukemaan ja tekemään töitä.
Toki ilman kurssiakin pääsee moni sisään mutta ainakin HKKK:ssa lähes kaikki uudet opiskelijat ovat käyneet jonkinlaisen kurssin.
- HKKK
Hain viime vuonna HKKK:aan, mutta en päässyt. Pääsykokeisiin aloitin lukemisen heti tammikuussa ja luin kirjat kolme kertaa läpi. Tuo oli mitä ilmeisemmin liian vähän minulle, mutta enempään en pystynyt, sillä opiskelin yliopistossa samalla toista tutkintoa. Tietenkin on yksilöllistä miten monta kertaa asiat täytyy lukea läpi ennen kun ne osaa/muistaa ulkoa.
Tuo ulkoamuistaminen onkin todella tarpeen kauppakorkean pääsykokeissa, sillä kysymyksissä on paljon nippelitietoa. Käy tosiaan katsomassa vanhoja pääsykokeita vaikka Helsingin kauppakorkean sivuilla, niin saat vähän osviittaa, millaisesta kokeesta on kyse.
Valintakoe on muuttunut nyt yhteisvalinnaksi, eli ennen esim. Vaasaan tarvitsi lukea vain kolme kirjaa viidestä, mutta nyt ainakin noihin yhteisvalintapaikkoihin on luettava kaikki viisi kirjaa.
Itselläni on ollut pitkä matikka lukiossa, mutta koska inhoan matikkaa, tuo Kvantitatiivinen analyysi-kirja tuotti minulle suurta tuskaa. Jos matikka ei ole kovin hyvin hallussa, kannattaa sitä päntätä enemmän!
Tsemppiä sinulle lukuihin. Itse olen sitä mieltä, että jos lukee tarpeeksi ja motivaatio on kohdallaan, kauppakorkeaan ei pitäisi olla mahdoton päästä. Helsinkiin on kuitenkin tilastollisesti vaikeinta.- Remember The Breathe
Kiitos paljon, olit suureksi avuksi.
Miten valmennuskurssit? Onko niistä paljonkin hyötyä? Ei nimittäin ole juuri nyt hirveästi varaa niihin, joten toivon että motivaationi avulla pystyisin pääsemään kokeesta läpi ilman mitään kursseja. Toivon vaan ettei matematiikkapuoli tule liian pahasti eteen tässä projektissa, koska minäkin tavallaan vihaan matematiikkaa. - Remember To Breathe
Remember The Breathe kirjoitti:
Kiitos paljon, olit suureksi avuksi.
Miten valmennuskurssit? Onko niistä paljonkin hyötyä? Ei nimittäin ole juuri nyt hirveästi varaa niihin, joten toivon että motivaationi avulla pystyisin pääsemään kokeesta läpi ilman mitään kursseja. Toivon vaan ettei matematiikkapuoli tule liian pahasti eteen tässä projektissa, koska minäkin tavallaan vihaan matematiikkaa.Voisitko mitenkään antaa suoraa linkkiä noihin vanhempiin kokeisiin, koska en itse ainakaan HKKK:n sivuilta löydä mitään..
- on edullisin
Osoitteesta http://www.paasykoekirjat.fi löydät pääsykoekirjat suomen edullisimpaan hintaan!!
- kts. kypalvelu
kypalvelu.fi on ainakin Hentusen mukaan edullisin ja kätevin paikka tilata, tai käydä paikan päällä.
kts. www.supermaster.fi - Pääsykoekirjat.fi
kts. kypalvelu kirjoitti:
kypalvelu.fi on ainakin Hentusen mukaan edullisin ja kätevin paikka tilata, tai käydä paikan päällä.
kts. www.supermaster.fiHentusella taitaa olla vanhaa tietoa tai sitten hän saa jopa mahdollisesti korvausta mainostamisestaan..
Kuitenkin hinnat puhuvat http://www.paasykoekirjat.fi
sivuston puolesta, pakettihinnat:
KY-palvelu: 164,10 €
Pääsykoekirjat.fi 163,90 € ja sisältää näköjään vielä ilmaisen harjoituskysymyspaketin.
- Remember To Breathe
Vielä kun saisin kaikkiin esittämiini kysymyksiin vastauksen niin voisin antaa tämän topicin kuolla..
- opiskelija
Toi sun tilantees on kun mulla kaks vuotta sitten. Lukiossa pitkä matikka väkisin läpi, huonoin arvosanoin. Vihasin matikkaa. Muutenkin arvosanat keskinkertaiset eli lähtöpisteitä ei ollut tiedossa. Olin kuitenkin päättänyt, että kauppikseen menen ja siitä sain sen motivaation nousta joka arkipäivä ylppäreitten jälkeen lukemaan, kaheksan tuntia päivässä. (kannattaa tosin muistaa, ettei määrä korvaa laatua..). Matikan opin sitkeellä yrittämisellä ja tahdolla, muut olikin sitten enemmän maalaisjärjellä ymmärrettäviä aineita. Pääsykokeissa sitten ylitin vielä itteni ja vedin matikankin ihan hurmiossa, lopputuloksena opiskelupaikka kauppiksessa. Eli kannattaa uskoo itteensä, kaikki on mahdollista kun jaksaa vaan tehdä töitä. Eikä se itelle ainakaan niin rankalta tuntunu kun tosiaan halus päästä sisään. kun on itellä joku tavoite niin kyllä sen eteen on valmis tekeen töitäkin! tsemppiä luku-urakkaan!
- Remember To Brathe
Kiitos paljon. Todella inspiroivaa.
Osaatko kertoa tarvitseeko kokeessa paljon matikkaa ja onko se miten vaikeaa? Ja minkä tyyppistä matikkaa tarkalleen on luvassa?
Kiitos vastauksesta - kirjat
Remember To Brathe kirjoitti:
Kiitos paljon. Todella inspiroivaa.
Osaatko kertoa tarvitseeko kokeessa paljon matikkaa ja onko se miten vaikeaa? Ja minkä tyyppistä matikkaa tarkalleen on luvassa?
Kiitos vastauksestakypalvelu.fi
- Remember To Breathe
kirjat kirjoitti:
kypalvelu.fi
Kiitos, mutta miten tuo .pdf avataan? Tai siis millä ohjelmalla?
- peus
Kauppakorkean pääsykokeiden matematiikka on loppujen lopuksi aika peruskamaa, eikä vaadi suuremmin lähtötietoja. Tärkeintä on, että saa sellaisen laskurutiinin. Jos sitä ei ole aiemmit tullut, täytyy se opetella.
Itse kävin lukiossa lyhyen matskun ja luulin olevani aina huono matematiikassa.Alotin sitten insinööri opinnot ja laskeminen on suorastaan pakollista ja huomasin yhtäkkiä saavani kurssien parhaita numeroita täysillä pisteillä.
Kyllä matematiikankin voi oppia ennemmin tai myöhemmin. Olen itseopiskellut esim. derivoinnin ja integroinnin lukion oppimäärän, eikä se vaatinut mitää superkykyjä. - peus
Niin joo ja se VÄHÄINEN tilastotiede, mitä siinä uudessa kirjassa on niin perkeleen suppea, että ihmettelen suuresti miksi se on edes laitettu siihen.
Olen itsekkin hakemassa kauppakorkeaan... Lukeminen on täytynyt aloittaa pikku hiljaa, jos tosissaan haluaa sinne päästä ainakin omalla kohdallani. - Remember To Breathe
Mistä voisin saada harjoitusmateriaalia kokeeseen?
- Remember To Breathe
Siis vieläkin haluaisin tietää mistä saada esim harjoitustehtäviä?
- 2004
Siis vieläkin haluaisin tietää mistä saada esim harjoitustehtäviä?
harjoitus.com
- ja winner
2004 kirjoitti:
harjoitus.com
kumpi on parempi kurssi, virtua vai winner
??? - www.paasykoe.fi
ja winner kirjoitti:
kumpi on parempi kurssi, virtua vai winner
???jos kysymykset on tällä tasolla niin en suosittele hakua!
- Que?
www.paasykoe.fi kirjoitti:
jos kysymykset on tällä tasolla niin en suosittele hakua!
^ samaa mieltä :D
- vasta lukiossa...
www.paasykoe.fi kirjoitti:
jos kysymykset on tällä tasolla niin en suosittele hakua!
Yhdyssanavirheitä on vaikka muille jakaa, kieli muutenki aika heikkoa. Jos matikkakaan ei suju, ihmettelen, että mitä meinasit siellä kauppiksessa sitten tehä...
Ja jos ei perussetti, esim .pdf-tiedostojen avaaminen suju, eikä itse keksi etsiä internetistä, mitä ne ovat.... noh... onnea.... - huohhhh
vasta lukiossa... kirjoitti:
Yhdyssanavirheitä on vaikka muille jakaa, kieli muutenki aika heikkoa. Jos matikkakaan ei suju, ihmettelen, että mitä meinasit siellä kauppiksessa sitten tehä...
Ja jos ei perussetti, esim .pdf-tiedostojen avaaminen suju, eikä itse keksi etsiä internetistä, mitä ne ovat.... noh... onnea....Itse kävin juuri tekemässä helsingin kauppakorkean valintakokeen... koskematta kirjoihin lainkaan (no tietämystä markkinamekanismeista tosin 15v. ajalta) Perstuntuma on, että sisällä ollaan ;)
- RistoRealisti
huohhhh kirjoitti:
Itse kävin juuri tekemässä helsingin kauppakorkean valintakokeen... koskematta kirjoihin lainkaan (no tietämystä markkinamekanismeista tosin 15v. ajalta) Perstuntuma on, että sisällä ollaan ;)
Sellaiset perstuntumat voit unohtaa näissä kokeissa. Monivalinnoissa on melko vaikea sanoa miten meni, varsinkaan kun ei ole kirjoihin koskenut...Näissä on tapana kikkailla yksityiskohdilla!! Ja pisterajat varmasti muuttuu viime vuodesta...
- kirjatuntuma
RistoRealisti kirjoitti:
Sellaiset perstuntumat voit unohtaa näissä kokeissa. Monivalinnoissa on melko vaikea sanoa miten meni, varsinkaan kun ei ole kirjoihin koskenut...Näissä on tapana kikkailla yksityiskohdilla!! Ja pisterajat varmasti muuttuu viime vuodesta...
Nojoopajoo!
Aika turha tässä tapauksessa tulla perstuntumasta puhumaan. Kysymykset oli esim. johtamisen osalta teoreetikkojen mielipiteiden muistelua. Niitä tuskin tämä markkinointimekanisminero perstuntumalta osaa, vaikka alepan kassalla olisi tuon 15v istunut. - kuitti
kirjatuntuma kirjoitti:
Nojoopajoo!
Aika turha tässä tapauksessa tulla perstuntumasta puhumaan. Kysymykset oli esim. johtamisen osalta teoreetikkojen mielipiteiden muistelua. Niitä tuskin tämä markkinointimekanisminero perstuntumalta osaa, vaikka alepan kassalla olisi tuon 15v istunut.Hahaha! Ihanasti pistit tolle luun kurkkuun kuitillasi! Repesin totaalisesti! Alepan kassa! :D
- MrEero
Oon vähä myöhässä (reilu 5v), mutta voihan tästä olla jollekin toiselle apua. Itse törmäsin http://www.kauppikseen.fi -palveluun ja se vaikuttaa pätevältä palvelulta itseopiskelun kaveriksi.
Siellä vois siis seurata oman osaamisen kehittymistä vastailemalla pääsykoekysymyksiin.
- ElisaElisaElisa
Mulla myynnissä kauppiksen 2013 käyttämättömät pääsykoekirjat täällä: http://www.tori.fi/vi/6140146.htm :)
- tyhmäKÖ?
vuoden 2010 kysymys 36. "Tarkastellaan kansantaloutta, jossa kotimainen säästäminen on 35 miljardia euroa, yksityiset kulutusmenot 95 meur, julkiset kulutusmenot 40 meur, tuloverot 35 meur ja nettovienti 5 meur. Sen BKT on silloin
1) 170 meur
2) 175 meur
3) 200 meur
4) 210 meur
kauppatieteet.fi mukaan oikea vastaus on 170 meur.
KYSYMYS kuuluukin miksi nettovietiä ei lasketa BKT:een mukaan? Eikös Y M=C G I X eli Y = 95 40 35 5 -> 175 meur - Tyhmä!
Problem solved. Alkaa olee silmät niin ristissä tähän aikaan ettei homma enää skulaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1921321Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221148- 48864
- 70860
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53712
- 33692
- 60689
- 52667