Harmaa alue

silmässä

Minulle on nyt muutaman kerran käynyt niin, että kun olen illalla laittanut valot pois ja mennyt sänkyyn makaamaan, niin vasemmassa silmässäni on ollut harmaa alue jonka läpi ei juuri näe. Kun laitan valot päälle, näen melkein normaalisti.
Se alue näkyy vain, jos katson suoraan eteenpäin, ylös ja alas katsottaessa en huomaa mitään. Ensimmäisellä kerralla se oli vain pieni piste mutta viime yönä se oli aika iso.
Voisiko tämä johtua esim. liiallisesta tietokoneen/tv-ruudun tuijottamisesta?

10

10864

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nopeasti...

en halua todellakaan luoda paniikkia sinulle, ei mitään hätää... mutta kyseessä voi olla Verkkokalvonirtauma!
      Jos et halua menettää näköäsi kiiruhda lääkäriin... riippuu kauan se on näkynyt, jos yli kaksi viikkoa sinulla on kiire... jos tällä tai viime viikolla alkanut ei niinkään kiirettä, mutta jokatapauksessa pakko on sinun ängetä silmäpolille...

Kiiruhda. =(

(itselle kävi samanlailla, ei mukavaa)

• kiitos

vastauksesta. En sanut enää tälle päivää aikaa lääkäriin. Ensimmäinen tapaus oli jo ainakin kaksi viikkoa sitten :(
        Kysyisin vielä noista oireista että oliko sinulla esimerkiksi näitä: valonvälähdyksiä, salamointia, nokisadetta, verho näkökenttään,
        näöntarkkuuden heikentyminen?
        Minulla ei ole ollut muita oireita kuin se harmaa alue. Toivottavasti vastaat pian!

• kysymys vielä

Minkä ikäinen olet ja onko sinulla kenties tapahtunut lasiaiskalvon irtautuminen?
        (Luin että ikääntyminen on riskitekijä)
        Itse en ole vielä ikääntynyt, niin sanoakseni.

• Nopeasti...
        kysymys vielä kirjoitti:

Minkä ikäinen olet ja onko sinulla kenties tapahtunut lasiaiskalvon irtautuminen?
        (Luin että ikääntyminen on riskitekijä)
        Itse en ole vielä ikääntynyt, niin sanoakseni.

Minulla oireet oli näkökentässä sellainen... "sumupallero" ...

Hmm Vastaappa tähän niin ehkä osaan selittää paremmin...
        Kun liikutat silmää, liikkuuko "pallero" tai siis se harmaa alue?
        Ja jos se liikkuu niin "välkkyykö" jossain silmän alueista, tai onko jossain vähän kuin linssimäinen... "lasipallo" joka heikentöää näköä silmää liikutettaessa?

Ja voin jo nyt sanoa että jos on noita oireita, niin leikkaus on tulossa, varaudu : (

• Sumupallo
        Nopeasti... kirjoitti:

Minulla oireet oli näkökentässä sellainen... "sumupallero" ...

Hmm Vastaappa tähän niin ehkä osaan selittää paremmin...
        Kun liikutat silmää, liikkuuko "pallero" tai siis se harmaa alue?
        Ja jos se liikkuu niin "välkkyykö" jossain silmän alueista, tai onko jossain vähän kuin linssimäinen... "lasipallo" joka heikentöää näköä silmää liikutettaessa?

Ja voin jo nyt sanoa että jos on noita oireita, niin leikkaus on tulossa, varaudu : (

Kiitos nopeasta vastauksesta!
        Eli siis kun katson suoraan eteenpäin, näkökentässä on harmaa "läntti", ei oikein minkään muotoinen, jos liikutan silmää alas- tai ylöspäin, näkökentässä ei ole mitään vikaa. Ja myöskin se, ettei se läntti näy muuta kuin pimeässä, valossa näköni on normaali joskin vasen silmä on hieman sumeahko. Välähtelyä ei ole, eikä myöskään kuvailemaasi lasipalloa.

• Nopeasti...
        Sumupallo kirjoitti:

Kiitos nopeasta vastauksesta!
        Eli siis kun katson suoraan eteenpäin, näkökentässä on harmaa "läntti", ei oikein minkään muotoinen, jos liikutan silmää alas- tai ylöspäin, näkökentässä ei ole mitään vikaa. Ja myöskin se, ettei se läntti näy muuta kuin pimeässä, valossa näköni on normaali joskin vasen silmä on hieman sumeahko. Välähtelyä ei ole, eikä myöskään kuvailemaasi lasipalloa.

Kehittyä pahemmaksi, kerrothan tilanteesi silmälääkärin jälkeen...
        Kyseessä voi olla myös silmänpohjassa (verkkokalvossa) oleva reikä.

• asasaa

tuo saattaa myös johtua silmän väsymisestä esim.liiallisen tv,tietokeneen tai lukemisen takia

• silmälääkäri

Tuo harmaa alue johtuu siitä, että keskeinen tarkan näön alue verkkokalvolla on optimoitu valoisassa katseluun ja perifeerinen verkkokalvo on paremmin erikoistunut hämärässä näkemiseen. Eli jos hämärässä näet jotakin "sivusilmällä" ja kohdistat sitten katseen tuohon kohteeseen, saattaa se hävitä näkyvistä ja taas näkyä kun katsoo siitä hieman ohi.

• samanlainen

Harmaa läntti silmässä on minullekin tuttu juttu. Kävin lääkärissä, koska pelkäsin sen olevan juuri verkkokalvon irtauma. Mitään siihen viittaavaa ei kuitenkaan löytynyt ja lääkäri epäili tämän harmaan läiskän olevan jonkin sorttinen pieni tulehdus silmän uloimmalla kalvolla. Minä tosin näin tämän harmaan läntin koko ajan, en ainoastaan pimeässä, toisin kuin sinä. Harmaa täplä katosi pikku hiljaa ja enää ei ole ongelmia.

• susi76.1

sama ollu parikytä vuotta mut nyt isontunu ja lähi näkö silmässä huonontunu!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1042
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      802
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe