Että kun ottaa päähän

Lävistyskoru

Sattuisiko joku tietämään miten on saako ravintolatyöntekijä pitää lävistyskorua?

Olen käynyt Hotelli, Ravintola ja suurtalousalan perustutkinnon sekä siihen lisäksi Ruokapalvelun perustutkinnon. Olen käynyt ton ekan tutkinnon sellaisessa Amiksessa, jossa ei lävityskoruja kielletty ja sit ton toisen tutkinnon sellaisessa, jossa kiellettiin. Ja toi missä kiellettiin, niin ope käski ottaan korun pois aina kun oltiin keittiöllä, no se sit kasvoi umpeen just sen takii, kun kokoajan piti ottaa sitä pois ja ton takii vihaan edelleenki sitä opettajaa.

Nykyään mulla on uusi lävistys samassa kohtaa kasvoja ja en muuten takuulla ota sitä pois, vaikka työ menis.

Tätä lävityskorujen kieltämistä keittiöillä en ymmärrä. Pitäisikö mun vaihtaa alaa?

Olen taas hakenut töitä ravintola-alalta.

Kävin tässä vähän aika sitten yhdessä työhaastattelussa ja siellä ne sanoi mulle, et ei me sua voida tänne ottaa töihin, ellet ota tota korua pois. No sanoin etten ota ja siinä meni sekin mahdollisuus.

Olen hakenut henkilöstövuokraukseen ja sieltä todennäköisesti saan työtä, mutta meneekö nämäkin mahdollisuudet yhden korun takia.?

Minkähän takia sitten korviksia saa käyttää?

39

9479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hygienisti

      Vai saa korvarenkaita pitää? No, korvalehdet eivät ole kovin bakteeripitoisia ja infektioalttiita...

      Siellä missä minä käytän rahani, toivon, että keittiöhenkilökunnalla on edes alkeistiedot hygieniasta, infektioista jne. Sinulla ei niitä ole, joten pysy poissa keittiöistä.

      • Lävistyskoru

        Just onkin, että en ymmärrä miksi.?
        En räplää lävistyskorua sen enempää, kuin korvakorujakaan eli en ollenkaan. Sillonhan, jos siihen koruun tarvii kokoajan koskea, on siinä silloin tulehdus. Tuntuu, että varsinkin vanhemmatihmiset ovat niin vanhanaikaisia, etteivät ymmärrä lävityskoruista mitään.

        Luulen, että ehkä kenellekään ei olisi koruja vastaan mitään, ellei asiakkaat olisi niin epäluuloisia lävistyskoruja kohtaan. Kannattaa ottaa selvää kunnolla lävistyskoruista ennenkö tekee omia johtopäätöksiä.

        Tarkoittaakohan tämä, että en saa töitä koruni takia tältä alalta? Kieltääkö hygienialaki lävistyskorut?


      • Hygienisti
        Lävistyskoru kirjoitti:

        Just onkin, että en ymmärrä miksi.?
        En räplää lävistyskorua sen enempää, kuin korvakorujakaan eli en ollenkaan. Sillonhan, jos siihen koruun tarvii kokoajan koskea, on siinä silloin tulehdus. Tuntuu, että varsinkin vanhemmatihmiset ovat niin vanhanaikaisia, etteivät ymmärrä lävityskoruista mitään.

        Luulen, että ehkä kenellekään ei olisi koruja vastaan mitään, ellei asiakkaat olisi niin epäluuloisia lävistyskoruja kohtaan. Kannattaa ottaa selvää kunnolla lävistyskoruista ennenkö tekee omia johtopäätöksiä.

        Tarkoittaakohan tämä, että en saa töitä koruni takia tältä alalta? Kieltääkö hygienialaki lävistyskorut?

        Et taida ymmärtää kaupallisten palvelujen myymisen ja ostamisen periaatteita?

        Minä ostan sieltä mistä haluan ja en halua ostaa ravintolasta, jonka keittiöhenkilökunta on epäsiistiä. Ravintoloitsija sitten valitsee haluaako hän myydä ruokaa vai palkata epäsiistiä keittiöhenkilökuntaa. Ei asiakkaalla ole velvollisuutta 'ottaa selvää' - me maksamme, jos haluamme, sinne mihin haluamme.


      • kun en jaksa tiskata
        Hygienisti kirjoitti:

        Et taida ymmärtää kaupallisten palvelujen myymisen ja ostamisen periaatteita?

        Minä ostan sieltä mistä haluan ja en halua ostaa ravintolasta, jonka keittiöhenkilökunta on epäsiistiä. Ravintoloitsija sitten valitsee haluaako hän myydä ruokaa vai palkata epäsiistiä keittiöhenkilökuntaa. Ei asiakkaalla ole velvollisuutta 'ottaa selvää' - me maksamme, jos haluamme, sinne mihin haluamme.

        >keittiöhenkilökunta on epäsiistiä.

        No meitä on moneksi, itseäni ei moinen haittaa.
        Palataanpa takaisin nykyajalle. :)


      • Hygienisti
        kun en jaksa tiskata kirjoitti:

        >keittiöhenkilökunta on epäsiistiä.

        No meitä on moneksi, itseäni ei moinen haittaa.
        Palataanpa takaisin nykyajalle. :)

        Toivottavasti löydät ravintolan, jossa henkilökunta ei pese käsiään vessassa käynnin jälkeen ja jossa rotat osallistuvat ruoanlaittoon.


      • siis...
        Hygienisti kirjoitti:

        Toivottavasti löydät ravintolan, jossa henkilökunta ei pese käsiään vessassa käynnin jälkeen ja jossa rotat osallistuvat ruoanlaittoon.

        Ai niinkö mä sanoin???


      • ihminen_
        Hygienisti kirjoitti:

        Toivottavasti löydät ravintolan, jossa henkilökunta ei pese käsiään vessassa käynnin jälkeen ja jossa rotat osallistuvat ruoanlaittoon.

        Missäs vaiheessa lävistyskorusta tuli sama asia, kun käsien pesemättömyydestä ja rotista? On sulla melkoinen asenne elämään.
        Todellisuudessa siinä korussa ei ole sen kummemmin infektioita kuin missään muussakaan asiassa. Siihen on vaan helppo vedota, kun haluaa olla ennakkoluuloinen.

        Alkuperäiselle: Voi tosiaan olla, että koru vaikeuttaa asemaasi. Riippuu myös paljon siitä missäpäin suomea asut (pk-seudulla tuppaa olemaan enemmän suvaitsevia ja oikeasti asioista tietäviä ihmisiä, ja myös enemmän duunipaikkamahdollisuuksia).
        Minulle kävi joku vuosi sitten kaupan kassalla niin, että yhden asiakaspalautteen perusteella jouduin ottamaan huulikorun pois. Vanhemmat naistet varsinkin suhtautuivat minuun heti hyvin negatiivisesti korun perusteella. Mikä otti minua ihan suunnattomasti päähän; olin meinaan tehnyt as.palvelutyötä jo 10 vuotta siinä vaiheessa, olin yksi pätevimmistä työntekijöistä ja erittäin ystävällinen kaikille. Ikään ja ulkonäköön kattsomatta. Koin, että minua kohdeltiin ihan älyttömän epäoikeudenmukaisesti.

        No, koru siirtyi suun ulkopuolelta suun sisäpuolelle, josta sitä ei niin moni ymmärrä huomata. Samat tyypit, jotka ennen katseli nenänvarttaan pitkin ja huomautteli -minusta erittäin lapsellisesti ja asiattomasti, kun kyseessä aikuiset ihmiset- oli niin maireaa että. Teki mieli näyttää kieltä.

        Kaksinaamaisuus ja tekopyhyys on pahimpia asiaoita mitä ihmisestä löytyy.


      • Hygienisti
        ihminen_ kirjoitti:

        Missäs vaiheessa lävistyskorusta tuli sama asia, kun käsien pesemättömyydestä ja rotista? On sulla melkoinen asenne elämään.
        Todellisuudessa siinä korussa ei ole sen kummemmin infektioita kuin missään muussakaan asiassa. Siihen on vaan helppo vedota, kun haluaa olla ennakkoluuloinen.

        Alkuperäiselle: Voi tosiaan olla, että koru vaikeuttaa asemaasi. Riippuu myös paljon siitä missäpäin suomea asut (pk-seudulla tuppaa olemaan enemmän suvaitsevia ja oikeasti asioista tietäviä ihmisiä, ja myös enemmän duunipaikkamahdollisuuksia).
        Minulle kävi joku vuosi sitten kaupan kassalla niin, että yhden asiakaspalautteen perusteella jouduin ottamaan huulikorun pois. Vanhemmat naistet varsinkin suhtautuivat minuun heti hyvin negatiivisesti korun perusteella. Mikä otti minua ihan suunnattomasti päähän; olin meinaan tehnyt as.palvelutyötä jo 10 vuotta siinä vaiheessa, olin yksi pätevimmistä työntekijöistä ja erittäin ystävällinen kaikille. Ikään ja ulkonäköön kattsomatta. Koin, että minua kohdeltiin ihan älyttömän epäoikeudenmukaisesti.

        No, koru siirtyi suun ulkopuolelta suun sisäpuolelle, josta sitä ei niin moni ymmärrä huomata. Samat tyypit, jotka ennen katseli nenänvarttaan pitkin ja huomautteli -minusta erittäin lapsellisesti ja asiattomasti, kun kyseessä aikuiset ihmiset- oli niin maireaa että. Teki mieli näyttää kieltä.

        Kaksinaamaisuus ja tekopyhyys on pahimpia asiaoita mitä ihmisestä löytyy.

        Kyllä kai minulla on oikeus valita missä syön tai mistä ostan - ja se valinta perustuu huomattavalta osalta henkilökunnasta saamaani kuvaan. Et ole pätevä asiakaspalvelija.

        (Niistä 'koruista' - silpomisesta siis - muuten aiheutuu paljonkin infektioita.)


      • Hygienisti
        siis... kirjoitti:

        Ai niinkö mä sanoin???

        Et ole kirjoittanut aikaisemmin.


      • ihminen_
        Hygienisti kirjoitti:

        Kyllä kai minulla on oikeus valita missä syön tai mistä ostan - ja se valinta perustuu huomattavalta osalta henkilökunnasta saamaani kuvaan. Et ole pätevä asiakaspalvelija.

        (Niistä 'koruista' - silpomisesta siis - muuten aiheutuu paljonkin infektioita.)

        Vai niin. Millä perusteella osaat noinkin ammattitaitoisesti arvella, etten ole hyvä asiakaspalvelija?

        Lähtisin tässä asiassa enemmän luottamaan niihin työnantajiin, joita minulla on ollut ja työtovereihini. Jotka -ihan oikeasti- ovat nähneet minut siellä työssä.


      • enisti
        Hygienisti kirjoitti:

        Et ole kirjoittanut aikaisemmin.

        Kyllä itseasiassa kirjoitin.


      • Lumie
        Hygienisti kirjoitti:

        Toivottavasti löydät ravintolan, jossa henkilökunta ei pese käsiään vessassa käynnin jälkeen ja jossa rotat osallistuvat ruoanlaittoon.

        Lävistykset ovat merkittävä työhygieeninen riski. Lävistys aiheuttaa aina tulehduksen ja vierasainereaktion limakalvolle. Lävistys on varsinainen mikrobipommi, vaara ei juuri vähene vaikka koru poistetaan työajaksi, reikä mikrobeineen on silti tallella. Koska noin kolmannes ihmisistä kantaa S.aureus-bakteeria ylemmissä hengitysteissä, on lävistysten aiheuttama ruokamyrkytysriski todellinen.


    • ketjulainen

      kiellettyä kaikki lävistykset, liian räikeät hiusvärit, vahvat meikit jne. tosin en niitä pitäisikään. Joten työnantaja määrää, jos töihin haluat asiakaspalveluun voi tämä todellakin olla este.

    • toisaalla.

      Olin jokin aika sitten töissä erään suuren ketjun henkilöstöravintolassa, jossa meitä lävistyksen omaavia löytyi keittiöstä useampikin kappale. Kyseessä oli suurempi paikka, eikä suinkaan mikään "Jaskan grilli". Että liekö myös paikkakohtaista.

      • Lävistyskoru

        kun vaikuttaa toi lävistys työnsaantiin:(
        No oon varmaan aina työtön sitten.
        Sellainen paikka, jossa muut työntekijät ovat iäkkäämpiä, niin ei sellaisessa paikassa ainakaan lävityksistä mitään ymmärretä. Mun mielestä asioista kannattaa ottaa selvää eikä kotkottaa noitten mummojen asiasta, josta ei tiedä. Kylläpä niillä mummoilla korvissa kaikenlaisia helmiä roikkuu, mutta sitten ollaan niin tyhmiä ja kateellisia nuoria kohtaan. Mun mielestä sellainen mummo on viisas, joka kokeilee itse lävitystä kasvoihin ja ottaa pois ellei tykkää siitä saa ainaki kokemusta, ettei lävistys ole paha-asia.

        Mutta mä en aioi antaa itseäni kenenkään pompoteltavaksi, että ottaisin korun pois jonku vanhanakan takia. Varsinkin, kun mitää hyvää selitystä ei niillä ole. Asiakkaita pitäisi informoida lävistyskoruista, jotta he voisivat ymmärtää niistä jotain.

        Kyllä noilla mummoilla niitä korviksia näkee, niin mikähän siinä sit on.?


      • akka
        Lävistyskoru kirjoitti:

        kun vaikuttaa toi lävistys työnsaantiin:(
        No oon varmaan aina työtön sitten.
        Sellainen paikka, jossa muut työntekijät ovat iäkkäämpiä, niin ei sellaisessa paikassa ainakaan lävityksistä mitään ymmärretä. Mun mielestä asioista kannattaa ottaa selvää eikä kotkottaa noitten mummojen asiasta, josta ei tiedä. Kylläpä niillä mummoilla korvissa kaikenlaisia helmiä roikkuu, mutta sitten ollaan niin tyhmiä ja kateellisia nuoria kohtaan. Mun mielestä sellainen mummo on viisas, joka kokeilee itse lävitystä kasvoihin ja ottaa pois ellei tykkää siitä saa ainaki kokemusta, ettei lävistys ole paha-asia.

        Mutta mä en aioi antaa itseäni kenenkään pompoteltavaksi, että ottaisin korun pois jonku vanhanakan takia. Varsinkin, kun mitää hyvää selitystä ei niillä ole. Asiakkaita pitäisi informoida lävistyskoruista, jotta he voisivat ymmärtää niistä jotain.

        Kyllä noilla mummoilla niitä korviksia näkee, niin mikähän siinä sit on.?

        "Mutta mä en aioi antaa itseäni kenenkään pompoteltavaksi, että ottaisin korun pois jonku vanhanakan takia."

        Omapa on valintasi: sitten olet työttömänä.

        Me maksavat vanhat akka-asiakkaat emme tarvitse muuta informaatiota kuin lävistyksien hygieniariskit. Jos neiti haluaa näytellä itseään reiällisenä, niin siitä vaan, mutta tee se sitten muualla kuin ravintolassa.


      • ison köökin keittiössä
        akka kirjoitti:

        "Mutta mä en aioi antaa itseäni kenenkään pompoteltavaksi, että ottaisin korun pois jonku vanhanakan takia."

        Omapa on valintasi: sitten olet työttömänä.

        Me maksavat vanhat akka-asiakkaat emme tarvitse muuta informaatiota kuin lävistyksien hygieniariskit. Jos neiti haluaa näytellä itseään reiällisenä, niin siitä vaan, mutta tee se sitten muualla kuin ravintolassa.

        Juu, tää iso ketju kieltää et läväreitä ei saa olla näkyvissä ja meitin koulussakin on opetettu et tää nykynen hygienialaki kieltää lävärit näkyvissä paikoissa siis lärvi, kieli ym. mitkä ei ole siis vaatteiden alla.


      • Ruikutat?
        Lävistyskoru kirjoitti:

        kun vaikuttaa toi lävistys työnsaantiin:(
        No oon varmaan aina työtön sitten.
        Sellainen paikka, jossa muut työntekijät ovat iäkkäämpiä, niin ei sellaisessa paikassa ainakaan lävityksistä mitään ymmärretä. Mun mielestä asioista kannattaa ottaa selvää eikä kotkottaa noitten mummojen asiasta, josta ei tiedä. Kylläpä niillä mummoilla korvissa kaikenlaisia helmiä roikkuu, mutta sitten ollaan niin tyhmiä ja kateellisia nuoria kohtaan. Mun mielestä sellainen mummo on viisas, joka kokeilee itse lävitystä kasvoihin ja ottaa pois ellei tykkää siitä saa ainaki kokemusta, ettei lävistys ole paha-asia.

        Mutta mä en aioi antaa itseäni kenenkään pompoteltavaksi, että ottaisin korun pois jonku vanhanakan takia. Varsinkin, kun mitää hyvää selitystä ei niillä ole. Asiakkaita pitäisi informoida lävistyskoruista, jotta he voisivat ymmärtää niistä jotain.

        Kyllä noilla mummoilla niitä korviksia näkee, niin mikähän siinä sit on.?

        Et sinä työtä tarvitse!
        Jos joku lävistys on noin tärkeä niin pysy työmakkinoiden ulkopuolella äläkä turhaan tule tänne kerjäämään myötätuntoa!


      • jorojoo
        akka kirjoitti:

        "Mutta mä en aioi antaa itseäni kenenkään pompoteltavaksi, että ottaisin korun pois jonku vanhanakan takia."

        Omapa on valintasi: sitten olet työttömänä.

        Me maksavat vanhat akka-asiakkaat emme tarvitse muuta informaatiota kuin lävistyksien hygieniariskit. Jos neiti haluaa näytellä itseään reiällisenä, niin siitä vaan, mutta tee se sitten muualla kuin ravintolassa.

        mites sitten kynnenaluset? ihmiset kantaa kynsien alla nii paljo bakteereja ettei kaikki maailman lävistyskorut riittäisi samaan. Kiellätkö työntekijöiltä kynnet?


    • tietoa

      Uusi hygienialaki (tulee muistaakseni voimaan vuoden alusta) sanoo, ettei hotelli- ja ravintola-alalla saa näkyä lävistyksiä eikä tatuointeja. Tähän asti tietyt lävistykset on sallittu, mutta uudessa laissa ei (en muista mitkä, muistaakseni kieli yms.). Ainoastaan yhdet pienet korvakorut ovat sallittuja. Sormuksista ainoastaan vihki- ja kihlasormukset sallittuja. Tällainen viesti meille töihin ainakin tuli aiheesta.

      • lisäinfoa

        Keittiötyössä ei sa käyttää sormuksiakaan. Niin sanotaa hygieniasäännöissä.


      • ZZZ
        lisäinfoa kirjoitti:

        Keittiötyössä ei sa käyttää sormuksiakaan. Niin sanotaa hygieniasäännöissä.

        kynsilakankin käyttö on keillettyä.


    • perinteitä kunnioittaen

      Itse en palkkaisi lävistettyä, se kuvastaa ihmisen epäkunnioitusta itseään kohtaan sekä heikkoa itsetuntoa, kun pitää tuolla lailla päteä.

      Ravintola-ala on menettänyt jo niin paljon, kun asiakkaat saavat tulla lähes minkä näköisinä ja sitten pitäisi vielä päästää työntekijät "ilmaisemaan itseään"

      Ei minun aikanani...

      • AAA

        LOL


      • bbbb
        AAA kirjoitti:

        LOL

        POL


    • tarjoilija myös

      Jos se lävistyksen pois ottaminen työaikana on niin hankalaa niin vaihtakaa alaa tai olkaa työttömiä. Ei kaikkien pidä alkaa juoksemaan teidän sääntöjen mukaan eli ''jos en saa pitää korua ni en tuu töihin!!'' Minusta tuo mariseminen on naurettavaa. Miksi tulette ravintola-alalle kun tiedätte nämä säännöt lävistyksistä ja tatuoinneista? En vain pysty käsittämään, että lävistys on työpaikkaa tärkeämpi.

    • täti

      Ihan tosissaan: KASVA AIKUISEKSI!!

      • Lävistyskoru

        En lapsi. Ehkä olen sitten lapsellinen, mutta sehän ei tee millään tavalla musta yhtään huonompaa ihmistä. Kyllä noita lävityksiä näkee joillakin Ravintolatyöntekijöillä tän tästä.
        Ihmisillä on aivan kieroutunut käsitys lävistyksistä.


    • tuli

      työharjoitteluun tyttö jolla oli lävistyksiä.
      Hän otti ne pois, mutta hotellinjohtaja näytti silti hänelle ovea...

    • Jape

      ...ei ole lävistyskorut kiellettyjä, mutta keittiöhenkilökunta ei saa pitää sormuksia, eikä kynnet saa olla lakattu.

    • Nimetön

      Kouluissa riippuu paljon opettajasta nuo lävistyskorujen pitämiset tai pois ottamiset. Keittiössä EI saisi pitää edes korviksia saati sitten lävistyksiä tai sormuksia, mutta riippuu paljon ravintolasta. Pelkän baarin ymmärrän mutta en missään nimessä mitään ravintolan keittiötä..Ei olis kauheen kiva ylläri löytää salaatistaan tms. jonkun nenäkorua tai vihkisormusta..X(

      • Lävistyskoru

        Eihän lävistyskorut edes irtoa helposti. Mun on ainaki vaikee poistaa omani, kun on, niin hyvin kiinni. Jos olis sellainen, että irtois helposti, niin silloinhan ymmärtäisin olla pitämättä korua.
        Minä vaan yksin kertaisesti satun tietämään, ettei lävityskoru irtoa helposti.


      • Lävityskoru

        On sitten mua varten? Mun täytyy siis uudelleen kouluttautua, kun mulla on lävistys. Jos poistan korun vaan mummoasiakkaiden takia, niin sehän lisää mun mummovihaa... Mummoilla on se periaate, että kaikesta keksitään valittamista, kun ittellä on kaikki niin huonosti.
        Arvelen asian olevan niin, että jos työskentelisin ravintolassa, jossa on asiakkaat suurimmaksi osaksi nuoria, niin mitään ongelmia ei korun kanssa tulisi. Mun täytyy siis välttää työpaikkoja, joissa on asiakkaina vanhempia ihmisiä.


      • itteitteitte
        Lävityskoru kirjoitti:

        On sitten mua varten? Mun täytyy siis uudelleen kouluttautua, kun mulla on lävistys. Jos poistan korun vaan mummoasiakkaiden takia, niin sehän lisää mun mummovihaa... Mummoilla on se periaate, että kaikesta keksitään valittamista, kun ittellä on kaikki niin huonosti.
        Arvelen asian olevan niin, että jos työskentelisin ravintolassa, jossa on asiakkaat suurimmaksi osaksi nuoria, niin mitään ongelmia ei korun kanssa tulisi. Mun täytyy siis välttää työpaikkoja, joissa on asiakkaina vanhempia ihmisiä.

        "Mummoilla on se periaate, että kaikesta keksitään valittamista, kun ittellä on kaikki niin huonosti. "


        Koetahan pikku hiljaa kasvaa aikuiseksi.


      • fjgösdjgjidgfo
        Lävityskoru kirjoitti:

        On sitten mua varten? Mun täytyy siis uudelleen kouluttautua, kun mulla on lävistys. Jos poistan korun vaan mummoasiakkaiden takia, niin sehän lisää mun mummovihaa... Mummoilla on se periaate, että kaikesta keksitään valittamista, kun ittellä on kaikki niin huonosti.
        Arvelen asian olevan niin, että jos työskentelisin ravintolassa, jossa on asiakkaat suurimmaksi osaksi nuoria, niin mitään ongelmia ei korun kanssa tulisi. Mun täytyy siis välttää työpaikkoja, joissa on asiakkaina vanhempia ihmisiä.

        ''Mun täytyy siis uudelleen kouluttautua, kun mulla on lävistys. Jos poistan korun vaan mummoasiakkaiden takia, niin sehän lisää mun mummovihaa... Mummoilla on se periaate, että kaikesta keksitään valittamista, kun ittellä on kaikki niin huonosti.''

        Mitä jos menisit peruskouluun opettelemaan aikuiseksi kasvamista. Ei se lävistyskielto ole mummoasiakkaiden takia vaan hygienia takia. TAJUATKO?? Typerää marinaa typerästä asiasta SINULLA nimittäin. Jos et hyväksy työpaikan/alan sääntöjä niin se on sinun henkilökohtainen ongelma.


    • Nimetön

      et sä niinku tosissas voi olla??
      meneekö noi korut työpaikan edelle?
      jospa menisit sit takaisin koulun penkille ja pänttäisit päähän tota mikrobiologiaa vähäsen. mitään koruja ei saa olla.ja rastat toinen asia mitä ei saa olla.. mut sehän ei tähän kuulu..

      • k

        olen 12 vuotta(ala-asteella 6lk.)saako alahasteella olla räikeät kynnet? Äiti sanoo että ei koska töissäkään ei saa,ja kieltää minua käyttämästä itse ostamiani kalliita kynsileimaisin laattoja ja lakkoja! );


      • tyttö....
        k kirjoitti:

        olen 12 vuotta(ala-asteella 6lk.)saako alahasteella olla räikeät kynnet? Äiti sanoo että ei koska töissäkään ei saa,ja kieltää minua käyttämästä itse ostamiani kalliita kynsileimaisin laattoja ja lakkoja! );

        Oletpa hyvin käynyt koulusi, kun kerran MELKEIN tiedät miksi lävistykset on kielletty.. Ei vaan voi ymmärtää tollasia pikkunirppoja, jotka ei näe omaa nenäänsä pitemmälle...


    • ..........

      Jos ei kiinnosta ajatella asiaa hygienian kannalta, niin ajattele vaikka työturvallisuuden kannalta. Jos vaikka korusi jää kiinni johonkin laitteeseen ja pian olet puoliksi koneessa itsekin naama verillä ja luuhun asti repeytyneenä. Tiedän, koskaan tällaista ei voi sattua juuri minulle tai sinulle, mutta entäs jos tapahtuukin. Sama korujen kanssa. Ajatellaan, että mitä se haittaa koru kaulassa, eihän siitä irtoa pöpöjä... Mutta, siinähän sitä ollaan, jos koru jää kiinni laitteeseen ja sinä siinä mukana.

      Tällä alalla on vain totuttava siihen, että töissä ei pidetä koruja, lävistykset poistetaan ja tuntitolkullakin väsästyt kampaukset peitetään suojan alle. Kynsiä ei maalata ja käytetään työasua. Jos näihin ei totu, voi miettiä jotain toista alaa tai odottaa muutama vuosi aikuistumista. Asiasta voi inttää loputtomiin, mutta asia on aika yksinkertainen, jos on ollut koulussa tai hereillä siellä silloin kun on käsitelty hygieniaa ja työturvallisuutta.

      Kukaan ei mitenkään vastusta korujasi. Tässä ei ole kyse siitä, että vanhanaikaiset ihmiset ja mummot järkyttyvät. Jokainen ymmärtää, että korut voivat olla osa persoonallisuuttasi, eikä kukaan halua kiltää sinulta sitä. Tässä on kyse vain hygieniasta ja työturvallisuudesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      139
      5868
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3575
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1915
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1738
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1586
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1502
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1396
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1388
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe