voortsprookki

topi ...3

Koko "meänkieli" on varsin keinotekoinen luomus. Sehän on suomen murre, johon on yritetty ujuttaa ruotsin kielen sanoja, vaikkapa jokin vattenverket tms. Tornionjoen itäpuolella puhutaan samaa kieltä, ja sitä kutsutaan suomeksi.

Kuulin kerran Ruotsin radiosta erään "meänkielellä" tehdyn haastattelun, jossa haastattelija yritti puhua kyseistä kieltä.

Haastateltava, samaiselta alueelta oleva tiedemies, puhui aluksi selvää suomea, mutta sai sittemmin puheeseensa mahtumaan jonkun murteellisuuden.

Se että ryhdytään erottamaan suomesta tuollainen '"meänkieli", johtaa vähitellen sen katoamiseen.

Samalla ajattelutavalla Suomessa puhuttava ruotsi olisi "vårtspråk", suomeksi voortsprookki.

7

510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pahastu

      Topi.Meitä on paljon molemin puolin rajjaa,jokkemmä ossa puhua minnää emmäkä halvaa opetellakhaan.Meän äiti ja isä opetit meät puhuhmaan emmäkä me häpeä vielä täytenäkhään.
      Äläkä häpeä siekhään.Ei niitä sanoja ole mihinkhään ujutettu noon aina kuulunhee oikeissiin paikhoin.
      Keksippä joku muu nimi sille murtheele,ko mie en ole vielä sitä keksiny.
      Kirhjautappa pieni värsy meänkielelä.

      • tornionsuomi

        "Meänkieli" on neuvoston päätöksellä nykyään tornionsuomea. Termi meänkieli on tuomittava ja virheellinen käsite, se käyttäminen pitää lopettaa, koska se ei nimenä kuvaa mitään ja on harhaanjohtava.

        Jos tarttee ruottiksi asia kommuniseerata, niin sana on tornefinska.


    • topi ...3

      Puhutaanhan sitä kieltä molemmin puolin rajaa suurin piirtein samalla tavoin, mutta kirjoitettaessa se on Suomen puolella suomea.
      Ruotsalaiset teille "meänkielisille" sen nimityksen ovat keksineet pyrkiessään osoittamaan, ettette ole ainakaan suomalaisia.
      Te vielä niitä uskotte.
      Ettekö itsekään uskalla olla suomalaisia?

      • Mikä ongelma?

        Miksi sinä käytät sanaa "meänkieli" kun murteelle on vihdoin keksitty oma hyvä nimi. Se on tornionsuomea.

        Eikä se tosiaan ole oma kielensä, mitä nyt harhaanjohtava nimitys on ehkä vähän villiinnyttänyt ruottalaiset hourailemaan mitä sattuu. Mutta kyllä jokainen tietää, että tornionsuomi on suomen murre, tosin vähän erikoisempi semmoinen.


      • suomianen
        Mikä ongelma? kirjoitti:

        Miksi sinä käytät sanaa "meänkieli" kun murteelle on vihdoin keksitty oma hyvä nimi. Se on tornionsuomea.

        Eikä se tosiaan ole oma kielensä, mitä nyt harhaanjohtava nimitys on ehkä vähän villiinnyttänyt ruottalaiset hourailemaan mitä sattuu. Mutta kyllä jokainen tietää, että tornionsuomi on suomen murre, tosin vähän erikoisempi semmoinen.

        Yrittivät erottaa tornionsuomalaiset omaksi kieliryhmäkseen. Kyseessähän on selvästi suomen murre. Ja erikoisempiakin löytyy, vaikka Raumalta.


      • vaikka
        Mikä ongelma? kirjoitti:

        Miksi sinä käytät sanaa "meänkieli" kun murteelle on vihdoin keksitty oma hyvä nimi. Se on tornionsuomea.

        Eikä se tosiaan ole oma kielensä, mitä nyt harhaanjohtava nimitys on ehkä vähän villiinnyttänyt ruottalaiset hourailemaan mitä sattuu. Mutta kyllä jokainen tietää, että tornionsuomi on suomen murre, tosin vähän erikoisempi semmoinen.

        Haaparannan suomea.


    • nimittää

      vaikka haaparannan suomeksi-.Mutta on se vähän liian omistava termi elikkä nimitys" "meänkieli",-kukkas net oon net jokka sen kielen omistaa-oo se määritelty.??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1576
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      488
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      186
      425
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe