Jos lähivanhemmalle määrätään uhkasakko, koska hän ei vie lasta/lapsia sovittuun tapaamiseen, niin mitä tapahtuu, jos sitä ei maksa? Onko kenelläkään kokemuksia?
Uhkasakoista
7
756
Vastaukset
- ulosottoon
Siinähän se jo tulikin.
- se tiedettiin
Mutta tuleeko sitten jossakin vaiheessa ulosottomies hakemaan lapsia tapaamiseen, jos yhä edelleen jättää sakot maksamatta eikä vie lapsia tapaamisiin.
Onko kellään kokemusta? - Carpe diem
se tiedettiin kirjoitti:
Mutta tuleeko sitten jossakin vaiheessa ulosottomies hakemaan lapsia tapaamiseen, jos yhä edelleen jättää sakot maksamatta eikä vie lapsia tapaamisiin.
Onko kellään kokemusta?Jos tuomioistuin on määrännyt tapaamioikeuden ja uhkasakon, täytyy päätöstä noudataa, jos siitä ei ole haettu muutosta.Tapaamisoikeuden estäminen saataa johtaa lasten huostaanottoon, joten nyt todella kannataa miettiä mikä on lasten etu.
- mietimitävaadit
se tiedettiin kirjoitti:
Onko kellään kokemusta?"Mutta tuleeko sitten jossakin vaiheessa ulosottomies hakemaan lapsia tapaamiseen, jos yhä edelleen jättää sakot maksamatta eikä vie lapsia tapaamisiin."
Ei. Ulosottomies yrittää ulosmitata sakon. Uhkasakon tuomitseminen ja tapaamisoikeuden täytäntöönpano lapsi noutamalla ovat erilliset oikeuden päätökset. Uhkasakon maksaminen ei suoraan johda mihinkään muuhun, kuin uhkasakon ulosmittaamiseen, mutta toki se toimii hyvänä perusteena uudelle päätökselle, jossa tapaamisoikeus toteutetaankin lapsi noutamalla. Mikään automaatti se ei ole.
- kunnianloukkausblaa
joo en maksa enkä mene mihinkään vtun käräjille
- Anonyymi
Uhksakkoa yritetään ulosmitata, lapsiasioissa ei muuteta vankeudeksi. Lapsen kertaluonteinen nouto esim. valvotulle tapaamiselle on lapsen edun vastainen eikä sitä näin ollen suoriteta.
- Anonyymi
Oikeuskirjallisuudessa (Helin, Linna, Rintala, Huolto- ja tapaamispäätöksen täytäntöönpano, 1997, s.235)
On lapsen edun mukaisena edellä mainitussa lainkohdassa tarkoitettuna erittäin painavana syynä esitetty esimerkkinä lain
esitöistäkin ilmenevää lomamatkaa, johon lapsi ehdottomasti haluaa päästä mukaan taikka muutoin lapselle tärkeää tapaamista,
merkkipäivää tai muuta sellaista. Edelleen oikeuskirjallisuudessa on todettu , että noutomääräystä ei voida
antaa tapaamisten toteuttamiseksi pysyväluontoisen uhan muodossa niin, että lapsi voitaisiin noutaa useamman
kerran samalla määräyksellä, vaan jokaiseen noutoon on saatava erikseen käräjäoikeuden määräys.
Kirjallisuuden kannanotto perustuu lakivaliokunnan (LaVM 7/1996 vp. S. 11)
Lain valmisteluvaiheessa toteamaan , että valiokunta ei pidä säännöstä kuuden kuukauden mittaisesta useampikertaisesta noudosta asianmukaisena. Nouto on lapsen kannalta niin rankka kokemus, että noutoa koskevan päätöksen antamista on harkittava erikseen kutakin tapaamiskertaa varten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821369Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä661164Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ1991154Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2111151Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121039Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103983Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68906Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍128871Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123778- 77755