opet, antakaas kommentteja

tokaluokkalaisen äiti

olen tokaluokkalaisen pojan äiti ja haluaisin kuulla miten eri sen luokan opet menettelevät kokeiden kanssa. luokka on ns. yhdistelmäluokka, missä on eka ja eskari yhdessä.

läksyt poika tietää ja tekee ne heti koulusta tullessaan. en juurikaan niitä tarkastele, luotan kun hän sanoo tehneensä ne. ja luotan myös siihen, että ope korjaa jos korjaamista on.

mutta kokeet. hänellä on nyt syksyllä ollut jokunen ja hän ei ole koskaan puhunut kokeista. ei myöskään lukenut niihin. kun kysyin häneltä kokeen jälkeen hän ei kuulemma tiennyt asiasta. luokkansa tytöt olivat tienneet ja lukeneet, pojista vain yksi. eli oletettavaa on, että poikani ei toisten poikien kanssa seurannut kun kokeesta puhuttiin.

haluaisin kuitenkin että hän oppisi kokeisiin lukemaan, se kun käsittääkseni tapana on. muutenkin on välillä laiska lukemaan ja tekemään läksyjä väliin saan patistella siihen.

mielestäni tokaluokkaisen reppivihossa voisi esim olla kokeiden ajankohdat, että vanhemmat ne tietävät. poika kun ei niihin lue, vaikka tietäisikin. vai pitääkö 7-8 vuotiaiden olla niin kypsiä, että he tietävät kokeensa ja ja kertovat vanhemmilleen ja myös lukevat niihin?

kommentteja. ja asiallisia kiitos.

13

1954

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiina1

Alkuopetuksessa ei vielä ole sellaisia kokeita, joihin pitäisi lukea. Se riittää, kun tekee läksynsä hyvin. Ainoastaan matematiikan ja äidinkielen kokeita on ollut, enkä ole niistä paineita lapsille halunnut laittaa, enkä kotiinkaan.

Kolmannella luokalla, kun lukeminen on jo sujuvampaa ja oppiaineita (kokeita) on useampia, ilmoitan koepäivät ja alueet viikkoa etuajassa.

• tokaluokkalaisen äiti

luonnontiedon kokeesta. oikein koealue oli määrätty. poikaa itseä harmitti,kun ei ollut lukenut. sitten koulussa kun hänellekin selvisi kokeen olemassaolo, oli vähän hätääntynyt ja ope oli antanut luvan lukea välitunnilla. mutta se ei varmaan ollut itsetarkoitus.

halusin saada myös kommentteja myös siihen, että minkä ikäisenä lapsen pitäisi ruveta ottamaan itse vastuu tämmöisistä asioista? kyllähän tytöt, jotka yleensä ovat koulussa alaluokilla kilttejä ja kunnollisia nämä hoitavat, mutta poikani korvat väliin ovat jossakin muualla. hän kyllä tekee, mutta ei aina välttämättä muista, ellei muistutella.

tukeeko koulu heti alkuunsa käsitystä, että tytöt pärjäävät lukuaineissa, mutta pojat eivät.ja jos joku on hajamielisempi, häntä tavallaan rangaistaan siitä tällä tavalla. kun tiedustelin asiasta, kuului vastaus, että pikkuhiljaa näiden tokaluokkalaisten tulisi alkaa ottamaan vastuuta. kaikkea ei voi kuulemma laputtaa kotiin. itse kyllä olisin toista mieltä, koska lapset ovat erilaisia, joku voi olla pieni aikuinen ekalla ja toiset unohtelevat asioita vielä yläasteellakin.

minä kyllä mielelläni muistuttelen poikaani tämmöisistä ja mielestäni 8 vuotiaan ei tarvikaan vielä tämmöistä muistaa.

• Tiina1
        tokaluokkalaisen äiti kirjoitti:

luonnontiedon kokeesta. oikein koealue oli määrätty. poikaa itseä harmitti,kun ei ollut lukenut. sitten koulussa kun hänellekin selvisi kokeen olemassaolo, oli vähän hätääntynyt ja ope oli antanut luvan lukea välitunnilla. mutta se ei varmaan ollut itsetarkoitus.

halusin saada myös kommentteja myös siihen, että minkä ikäisenä lapsen pitäisi ruveta ottamaan itse vastuu tämmöisistä asioista? kyllähän tytöt, jotka yleensä ovat koulussa alaluokilla kilttejä ja kunnollisia nämä hoitavat, mutta poikani korvat väliin ovat jossakin muualla. hän kyllä tekee, mutta ei aina välttämättä muista, ellei muistutella.

tukeeko koulu heti alkuunsa käsitystä, että tytöt pärjäävät lukuaineissa, mutta pojat eivät.ja jos joku on hajamielisempi, häntä tavallaan rangaistaan siitä tällä tavalla. kun tiedustelin asiasta, kuului vastaus, että pikkuhiljaa näiden tokaluokkalaisten tulisi alkaa ottamaan vastuuta. kaikkea ei voi kuulemma laputtaa kotiin. itse kyllä olisin toista mieltä, koska lapset ovat erilaisia, joku voi olla pieni aikuinen ekalla ja toiset unohtelevat asioita vielä yläasteellakin.

minä kyllä mielelläni muistuttelen poikaani tämmöisistä ja mielestäni 8 vuotiaan ei tarvikaan vielä tämmöistä muistaa.

minun mielestäni siitä pitää ilmoittaa kotiin n. viikkoa ennen juuri sen takia, että olemme erilaisia oppijoita.

Onko lapsesi jossain erityisessä koulussa? Meillä päin tokaluokkalainen vasta tutkii ja havainnoi luonnontiedon tunnilla.

Minä muistuttelen vielä yläasteellakin lapsia läksyistä. Perussääntönä meidän perheessä (5 lasta), että ala-asteelaisia valvotaan ja autetaan ja yläasteella vastuuta otetaan liukuvasti koko ajan enemmän.

• tokaluokkalaisen äiti
        Tiina1 kirjoitti:

minun mielestäni siitä pitää ilmoittaa kotiin n. viikkoa ennen juuri sen takia, että olemme erilaisia oppijoita.

Onko lapsesi jossain erityisessä koulussa? Meillä päin tokaluokkalainen vasta tutkii ja havainnoi luonnontiedon tunnilla.

Minä muistuttelen vielä yläasteellakin lapsia läksyistä. Perussääntönä meidän perheessä (5 lasta), että ala-asteelaisia valvotaan ja autetaan ja yläasteella vastuuta otetaan liukuvasti koko ajan enemmän.

syrjäkylän ala-aste. oppilaita yhteensä yli 20 (0-2 yhteensä) 1 ope ja 1 vakkari avustaja, tällä hetkellä myös 1 tilapäinen.

ja koe oli ihan oikea koe. tunnistettiin puulajeja, kerrottiin puun kiertokulku paperiksi ym...2-sivuinen. 8,5 tuli numeroksi, eli ihan hyvin meni, mutta poika itse piti pahana, kun ei ollut tietänyt/muistanut lukea.

olen aiemminkin peräänkuuluttanut kouluun, että haluaisin tällaisista tietoa, niin vastaus on kuulunut, että näiden pitää pikkuhiljaa opetella itsekin muistamaan ja ettei kaikkea voi laputtaa kotiin. voinko seuraavassa palaverissa sanoa, että yleensä kouluissa tämmöisistä tokaluokkaluokkalaisen kotiin tiedotetaan?

ihanaa, kun muutkin ovat sitä mieltä, ettei 8-vuotiaan tarvi vielä kaikkea muistaa.

• Toinen äiti

syrjäkylän ala-aste. oppilaita yhteensä yli 20 (0-2 yhteensä) 1 ope ja 1 vakkari avustaja, tällä hetkellä myös 1 tilapäinen.

ja koe oli ihan oikea koe. tunnistettiin puulajeja, kerrottiin puun kiertokulku paperiksi ym...2-sivuinen. 8,5 tuli numeroksi, eli ihan hyvin meni, mutta poika itse piti pahana, kun ei ollut tietänyt/muistanut lukea.

olen aiemminkin peräänkuuluttanut kouluun, että haluaisin tällaisista tietoa, niin vastaus on kuulunut, että näiden pitää pikkuhiljaa opetella itsekin muistamaan ja ettei kaikkea voi laputtaa kotiin. voinko seuraavassa palaverissa sanoa, että yleensä kouluissa tämmöisistä tokaluokkaluokkalaisen kotiin tiedotetaan?

ihanaa, kun muutkin ovat sitä mieltä, ettei 8-vuotiaan tarvi vielä kaikkea muistaa.

Oma poikani on ihana, älykäs, lahjakas monella tapaa, mutta auttamaton hajamieli. Ei hän ainakaan muistaisi edes mitä on läksynä, ellei ihana opemme niitä hänelle merkkaisi. Muut merkkaavat itse, mutta pojaltani se useimmiten jää. Mutta onneksi ope ymmärtää, ettei kaikki voi olla vielä tuossa iässä niin mahdottoman aikuisia.

Omituinen ope teillä. Yhdelläkään lapsellani ei ole ollut luettavia kokeita tokalla luokalla. Ja kolmannellakin, kun niitä sitten tuli, oli kokeesta tiedotettu reissuvihossa. Tuommoinenhan talloo yksilöt jalkoihinsa. Lapsen pitäisi kovin pienestä alata vastata itsestään.

• olla koppava

"voinko seuraavassa palaverissa sanoa, että yleensä kouluissa tämmöisistä tokaluokkaluokkalaisen kotiin tiedotetaan? "

Ei kannata alkaa opettajalle sanomaan "mitä yleensä tehdään", sillä jokainen opettaja on erilainen.
        Opettaja on myös pitkään opiskellut alansa asiantuntija ja tietää (pitäisi ainakin!) mitä tekee ja miksi.

Voit sanoa että haluaisit että teille ilmoitettaisiin kotiin koealue. Jos opettaja sanoo ettei halua sen tyyppisiä kokeita vielä pitää, sinulla ei ole siihen nokan koputtamista.
        Tällaista ei opetussuunnitelmassa määritellä, eli tässä on nyt kyseessä opettajan oma näkemys.

Keskustele, mutta älä ala "neuvomaan".

• tokaluokkalaisen äiti
        olla koppava kirjoitti:

"voinko seuraavassa palaverissa sanoa, että yleensä kouluissa tämmöisistä tokaluokkaluokkalaisen kotiin tiedotetaan? "

Ei kannata alkaa opettajalle sanomaan "mitä yleensä tehdään", sillä jokainen opettaja on erilainen.
        Opettaja on myös pitkään opiskellut alansa asiantuntija ja tietää (pitäisi ainakin!) mitä tekee ja miksi.

Voit sanoa että haluaisit että teille ilmoitettaisiin kotiin koealue. Jos opettaja sanoo ettei halua sen tyyppisiä kokeita vielä pitää, sinulla ei ole siihen nokan koputtamista.
        Tällaista ei opetussuunnitelmassa määritellä, eli tässä on nyt kyseessä opettajan oma näkemys.

Keskustele, mutta älä ala "neuvomaan".

että haluan tämmöisistä tiedon. vastaus tosiaan kuului (koulunkäyntiavustajalta - ope myötäili taustalla) että ei me kaikesta voida lappuja kotiin laittaa, lasten pitää itsekin ottaa vähitellen vastuuta ja alkaa muistamaan.

minä nyt (ja ilmeisesti myös moni ope ja äiti on) olen sitä mieltä, ettei kaikki tokaluokkalaiset voi olla niin kypsiä, että muistavat lukea kokeeseen pelkällä sanomisella. itse myös ällistyin sitä, että tämän ikäisillä oli tosiaan luettava koe, sillä tiedän, että ko. luokassa on lapsia, jotka tarvivat apua lukemiseen.

eli jos ope ( avustaja) ovat päättäneet, että poikani ( 7 muuta tokaluokkalaista) on tarpeeksi vanha ottamaan vastuun koelukemisistaan, ei minulla ole siihen mitään sanomista? koska näin kävi, kun asiasta "keskusteltiin".

• Tiina1

että haluan tämmöisistä tiedon. vastaus tosiaan kuului (koulunkäyntiavustajalta - ope myötäili taustalla) että ei me kaikesta voida lappuja kotiin laittaa, lasten pitää itsekin ottaa vähitellen vastuuta ja alkaa muistamaan.

minä nyt (ja ilmeisesti myös moni ope ja äiti on) olen sitä mieltä, ettei kaikki tokaluokkalaiset voi olla niin kypsiä, että muistavat lukea kokeeseen pelkällä sanomisella. itse myös ällistyin sitä, että tämän ikäisillä oli tosiaan luettava koe, sillä tiedän, että ko. luokassa on lapsia, jotka tarvivat apua lukemiseen.

eli jos ope ( avustaja) ovat päättäneet, että poikani ( 7 muuta tokaluokkalaista) on tarpeeksi vanha ottamaan vastuun koelukemisistaan, ei minulla ole siihen mitään sanomista? koska näin kävi, kun asiasta "keskusteltiin".

on omituisen kuuloista? Onko opettaja nuori ja/tai lapseton itse. On vaikeaa ymmärtää muutoin.

Entäpä, jos ryhtyisit soittelemaan joka päivä (esim. juuri kun koulu on loppunut) ja kysyisit läksyistä ja mahdollisista kokeista. Perustele, että haluat auttaa lastasi kantamaan vastuuta opiskelusta. Sano, että et välttämättä kerro kaikkea suoraan, vaan yrität auttaa muistamaan. Ole vaan vankasti omaa mieltäsi, että sinun lapsesi tarvitsee vielä apua muistamisessa. Jos opettaja ei lähetä tietoja kotiin, niin sinä soitat ja kysyt. Opettaja on velvollinen tekemään yhteistyötä ja vastaamaan kysymyksiisi.

Voi olla, että opettaja vaihtaa pian omaa mielipidettään tokaluokkalaisten kypsyydestä. Toivon, että kyseessä on nuori opettaja, joka vasta "opettelee".

• tokaluokkalaisen äiti
        Tiina1 kirjoitti:

on omituisen kuuloista? Onko opettaja nuori ja/tai lapseton itse. On vaikeaa ymmärtää muutoin.

Entäpä, jos ryhtyisit soittelemaan joka päivä (esim. juuri kun koulu on loppunut) ja kysyisit läksyistä ja mahdollisista kokeista. Perustele, että haluat auttaa lastasi kantamaan vastuuta opiskelusta. Sano, että et välttämättä kerro kaikkea suoraan, vaan yrität auttaa muistamaan. Ole vaan vankasti omaa mieltäsi, että sinun lapsesi tarvitsee vielä apua muistamisessa. Jos opettaja ei lähetä tietoja kotiin, niin sinä soitat ja kysyt. Opettaja on velvollinen tekemään yhteistyötä ja vastaamaan kysymyksiisi.

Voi olla, että opettaja vaihtaa pian omaa mielipidettään tokaluokkalaisten kypsyydestä. Toivon, että kyseessä on nuori opettaja, joka vasta "opettelee".

ja kevätkaudelle tulee uusi ope. lapsiakin opella on, kaikki tosin jo aikuisia. eli kokemattomasta opesta ei ole kyse. sen takia en ole isoa haloota nostanut, koska olen odotellut, että se ope vaihtuu, ja sen mukana tyyli näissä asioissa.

sen verran vielä, että kukaan muu vanhempi ei ollut sitä mieltä, että niitä tiedotuksia tarvittaisiin. tai sitten kukaan muu ei uskaltanut sanoa sitä ääneen. olen myös ainoa tokaluokkalaisen äiti, joka käy töissä, kaikki muut ovat kotona, eli heillä ilmeisesti on sitten aikaa enemmän ottaa asioista selvää.

• Tiina1

ja kevätkaudelle tulee uusi ope. lapsiakin opella on, kaikki tosin jo aikuisia. eli kokemattomasta opesta ei ole kyse. sen takia en ole isoa haloota nostanut, koska olen odotellut, että se ope vaihtuu, ja sen mukana tyyli näissä asioissa.

sen verran vielä, että kukaan muu vanhempi ei ollut sitä mieltä, että niitä tiedotuksia tarvittaisiin. tai sitten kukaan muu ei uskaltanut sanoa sitä ääneen. olen myös ainoa tokaluokkalaisen äiti, joka käy töissä, kaikki muut ovat kotona, eli heillä ilmeisesti on sitten aikaa enemmän ottaa asioista selvää.

onkin sitten parempi odotella. Uskon, että todellakin tyyli vaihtuu. Nykyinen opettaja onkin sitten ehkä väsynyt jo olemaan töissä? Parempi on jättää rauhaan. Tilanne ei varmaan ainakaan kritiikistä parane.

• tarkastusta/kiinnostusta

Itse 3 pojan äitinä ja koulunkäyntiavustajana suosittelisin, että katsoisit ihan lapsesi kanssa onko läksyt tehty ja miten on tehty. Hienoa, jos hän hoitaa hommansa asiallisesti, mutta pienelle koululaiselle olisi hyvin tärkeää, että vanhemmat olisivat kiinnostuneita siitä mitä koulussa on tehty. Yhdessä läksyjä tutkiessa lapsen on luontevampaa kertoa tänään opituista asioista. Samoin vanhemmat pysyvät paremmin kärryillä siitä mitä koulussa oikeasti tapahtuu. Niiden kirjojen välityksellä tulee mieleen monta muutakin juttua, mitä juuri tänään tapahtui välitunnilla, ruokailussa ym.

Tokalla ope saattaa pitää "kokeet" jopa melkein yllätyksenä, tyyliin osaatte laskea nämä jo niin hyvin, että nyt voimmekin vaihteeksi tehdä tämän monisteen. (joka onkin koe)

On myös opettajia, jotka ilmoittavat kokeista muutamaa päivää ennemmin reissuvihossa.

• ope

Itse en pidä ns. kokeita vielä tokalla luokalla. Usein lasten lukutaito on vielä tökkivää ja monella vasta lukemisen ymmärtäminen työn alla. Itse pidän ns. testejä itseäni varten jotta näen mitkä asiat tuottavat lapsille vaikeuksia jotta minun olisi heitä helpompi auttaa ja joita pystyin käyttää ns. todisteena vanhemmille palautetta antaessani. Mutta en todellakaan missään vaiheessa puhu kokeista tai saatika anna koealuetta luettavaksi tässä vaiheessa. Kokeiden aika on vasta myöhemmin kun on opittu tarvittavat oppimisen välineet opiskelua varten.

• ....

tokaluokkalaisella ei ole ollut yksiäkään kokeita johon olisi ilmoitettu koe alue.Vain matikan kokeista poika on maininnut tyyliin "ens keskiviikkona on matikan koe", yleensä paria päivää ennen on ope ilmoittanut.Joskus on myös ollut maininta reppuvihkossa(lapsi itse kirjoittanut,jää paremmin mieleen)

Vanhempi poika on nyt neljännellä ja heilläkin tieto kokeista tulee yleensä jonkilaisella lappusella tai sit se on yhdessä kirjoitettu ko.aineen kirjan takasivulle. Erityisen tyytyväinen olen ollut saksan opettajan ilmoitukseen,häneltä kun tulee todella tarkka ja yksityiskohtainen selvitys koe alueesta noin viikkoa ennen koetta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      68
      4537
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      70
      4292
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      111
      2947
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      69
      2854
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      22
      2156
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      58
      2008
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1689
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1513
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      111
      1383
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      185
      1298
    Aihe