Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

ADIEN PUPILLI? erikokoiset pupillit

lisää tietoa?

Kirjoitin aiemmin palstalla että minullla on diagnosoitu erikokoiset pupillit silmissä. Asiaa on tutkittu silmäklinikalla eikä syytä löytynyt. Olen käynyt pääkuvissa yms. tutkimuksissa mutta mitään ei löytynyt. Tällä palstalla minulle vastattiin että kyseeessä saattaisi olla ADIEN pupilli? Haluaisin asiasta enemmän tietoa! Voisiko joku minulle kertoa sairaudesta enemmän. Itse yritin tietokoneella tietoa etsiä muta kaikki melkein englanniksi ja vaikea ymmärtää kun lääkäreiden termejä yms. Minulla ollut myös huimausta yms. oireita. Voivatko joohtua kyseisestä asiasta?


T: SATU80

16

22855

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täti65

      Minulla oli sama juttu sinun ikäisenäsi. Se on oireyhtymä, jota yleensä esiintyy nuorilla naisilla. Syytä ei tiedetä. Sitä ei voi hoitaa, mutta se menee itsestään ohi, niin kuin minullakin meni joskus 35-vuotiaana, pikkuhiljaa, huomaamatta.

      Onhan se kosmeettinen haitta, etenkin valokuvissa vähän hassun näköinen. Mutta muuta vaivaa siitä ei ole. Yksi juttu on kuitenkin hyvä muistaa: Koska toinen pupillisi on "hidas" on hyvä pitää kunnollisia aurinkolaseja aurinkoisina päivinä. Muutoin glaukooma saattaa puhjeta sitten myöhemmällä iällä.

      Ota homma huumorilla, onpahan sinulla ainakin persoonallinen katse! :)

    • silmälääkäri

      Adien pupilliin liittyy se, että mustuainen ei reagoi normaalisti valolle, mutta reagoi supistumalla lähelle katsoessa. Tällaista voi esiintyä virustulehdusten jälkeen, mutta useimmiten syytä ei löydy.
      Muiden oireiden liittymisestä vaivaan en voi tyhjentävää vastausta sinulle antaa paitse sen, että mustuaisreaktio ei ole syy huimauksiin. Mutta jos esim. jokin virus olisi koko homman taustalla, voisi sellainen olla laukaiseva tekijä sekä huimauksiin että mustuaismuutoksiin.
      Pääasia kuitenkin on, että pään kuvauksissa ei löytynyt mitään pahempaa. Eli tapauksesi on "idiopaattinen" (eli on löydös, mutta ei tiedetä syytä, joka sen aiheuttaa).

    • holmes adies

      Kuten jo olen aiemmin aiheesta kertonut, on kyseessä sympaattisen hermoston vaurio, syytä ei tiedetä ja syytä tähän tuskin koskaan löytyy. Kuitenkin erään lääkärin teorian mukaan, on vaurio niin pienellä alueella, että voi hyvinkin vaikuttaa muihinkin sympaattisen hermoston oireisiin, tämä lienee kuitenkin arvailua, mutta yahoosta löytämäni keskustelupalstan mukaan on adie syndroomasta kärsivillä paljon samankaltaista oireilua.

      Itselläni on siis holmes adies syndrooma johon liittyy myös puuttuvat refleksit. Kärsin myös huonosta hämärän näöstä ja muutenkin joka kerta kun on näköäni testattu ollaan saatu erittäin poikkeavia tuloksia.Mahdotonta siis saada oikeanlaiset silmälasit? Jatkuvana harmina myös vaikea aurallinen migreeni.

      Kaikilla ei adie parannu koskaan, mutta spontaaneja paranemisia todella tapahtuu.
      Erään teorian mukaan olisi adie syndrooma perinnöllinen.

      Melko turhaa on tämän asian tiimoilta mennä yleislääkärin vastaanotolle, koska lääkärit josta tästä tietää on äärimmäisen harvassa!
      Oikea osoite onkin siis neurologi, tai silmälääkäri.
      Viimeisin tutkimus adie syndroomasta löytyy vuodelta 1930, joten ilmeisen harmiton tämän täytyy olla.
      Itselläni tosin ns. adie puoli aina ollut heikompi myös korvan osalta.
      Huimauksesn syitä voi olla kyllä monia, mutta korvaperäinen asentohuimaus tulee ekana mieleeni, myös verenpaineen heittelyt tai hartiaseudun jumetus..?
      Itsekkään en ole mikään nero suomentelemaan noita englanninkielisiä lääketieteen julkaisua, mutta ei tästä mitenkään huolissaan pidä olla sillä itselläni adien pupilli ollut jo 12 vuotta..

      • holmes adies

        Huomasin vasta nyt että molemmat pupillisi reagoivat valoon.. Adiessa yleensä toinen ei reagoi ollenkaan, tai heikosti..


    • adien pupilli?

      Niin silmälääkäri ei osanut tehdä oikein mitään diagnoosia kun kummatkin silmät kumminkin reagoivat valolle. Oikea vain huonommin. Hämärässä ero korostuu ja ihan kirkkaassa valossa eroa ei edes huomaa. Onkohan sittenkään adien pupilli? En tiedä mikä muukaan voisi kyseessä olla?

      T: satu80

      • sandra1234

        tyttärelläni oli sama vaiva, pian syntymän jälkeen huomasimme. Juuri samalla lailla kun sinulla, että reagoi valolla, mutta hiukan huonommin. Pupilliero kesti n. 5kk:n ikään ja sen jälkeen pupillit olivatkin eräs päivä aivan samankokoiset. Itsekin olen tuota ihmetellyt. Me kävimme yliopistosairaalassa tutkimuksissa (silmät) jossa ei vikaa todettu..


    • kärsivä

      hei satu. kertoisitko lisää oireistasi, haluaisin tietää onko minulla sama vaiva!

      • kärsivä myös

        Niin minulla huomattiin vuonna 2002 keskimmäisen lapsen jälkeen erikokoiset mustuaiset silmissä. Minut lähetettiin terveyskeskuksesta silmäklinikalle missä silmiäni tutkittiin ja otettiin pään TT kuva. Silmistä ei löytynyt mitään muuta vikaa, kuin että pupillit ovat eri kokoiset ja reagoivat eri tavalla valoon. Mitä hämärämpää on, sitä suuremmaksi kokoerosta tulee. Ihan kirkkaassa valossa ero pienenee. Pään kuvastakaan ei mitään löytynyt. Nyt 2005 heinäkuussa hakeuduin yksityiselle puolelle neurologille kun epämääräiset oireet vain jatkuivat ja pahenivat, mitkä alkoivat silloin kun silmiini ilmaantui tämä vika. Päivittäistä huimaavaa oloa, päänsärkyä yms. oireita. Välillä tuntuu että vaikea kohdentaa katsetta tekstiä lukiessa ja välillä pelkkä pään kääntäminen aiheuttaa huimausta. Joskus tuntuu silmässä, jonka mustuainen suurempi painetta ja lievää särkyä. Olen myös huomannut että jos olen kovin väsynyt silmien ero suurempi... Neurologi lähetti minut pään verisuoni kuvaan (pään MRI ja MRA kuva) sekä EEG:hen. Niistäkään ei löytynyt mitään vikaa. Neurologi epäili ensin että joku pään verisuonista voisi painaa näköhermoa ja aiheuttaa oireet, mutta täytyy kai olla onnellinen ettei niin ollut. Olisi jotenkin helpompi hyväksyä asia kun tietäisi sille syyn tai diagnoosin. Mutta jos löydät selityksen tai tietoa asiasta niin kerro tällä palstalla. Muutkin ketkä asiasta tietävät niin olisin kiitollinen jos tietoa saisin. En tiedä sopiiko oireeni adien pupilliin kun kummatkin silmät kumminkin reagoivat valolle, mutta eri tavalla...


      • silmälääkäri
        kärsivä myös kirjoitti:

        Niin minulla huomattiin vuonna 2002 keskimmäisen lapsen jälkeen erikokoiset mustuaiset silmissä. Minut lähetettiin terveyskeskuksesta silmäklinikalle missä silmiäni tutkittiin ja otettiin pään TT kuva. Silmistä ei löytynyt mitään muuta vikaa, kuin että pupillit ovat eri kokoiset ja reagoivat eri tavalla valoon. Mitä hämärämpää on, sitä suuremmaksi kokoerosta tulee. Ihan kirkkaassa valossa ero pienenee. Pään kuvastakaan ei mitään löytynyt. Nyt 2005 heinäkuussa hakeuduin yksityiselle puolelle neurologille kun epämääräiset oireet vain jatkuivat ja pahenivat, mitkä alkoivat silloin kun silmiini ilmaantui tämä vika. Päivittäistä huimaavaa oloa, päänsärkyä yms. oireita. Välillä tuntuu että vaikea kohdentaa katsetta tekstiä lukiessa ja välillä pelkkä pään kääntäminen aiheuttaa huimausta. Joskus tuntuu silmässä, jonka mustuainen suurempi painetta ja lievää särkyä. Olen myös huomannut että jos olen kovin väsynyt silmien ero suurempi... Neurologi lähetti minut pään verisuoni kuvaan (pään MRI ja MRA kuva) sekä EEG:hen. Niistäkään ei löytynyt mitään vikaa. Neurologi epäili ensin että joku pään verisuonista voisi painaa näköhermoa ja aiheuttaa oireet, mutta täytyy kai olla onnellinen ettei niin ollut. Olisi jotenkin helpompi hyväksyä asia kun tietäisi sille syyn tai diagnoosin. Mutta jos löydät selityksen tai tietoa asiasta niin kerro tällä palstalla. Muutkin ketkä asiasta tietävät niin olisin kiitollinen jos tietoa saisin. En tiedä sopiiko oireeni adien pupilliin kun kummatkin silmät kumminkin reagoivat valolle, mutta eri tavalla...

        "Olisi jotenkin helpompi hyväksyä asia kun tietäisi sille syyn tai diagnoosin. "

        Diagnoosin voin tarjota tässä: Anisokoria (eli latinaksi erisuuruiset mustuaiset).

        Oireet voivat johtua - kuten neurologi jo totesi - verisuonimuutoksista, kasvaimesta tai muusta kallonsisäisestä prosessista. Koska niitä ei tutkimuksissa löydetty, on ominaisuus joko synnynnäinen (monilla ihmisillä on hieman erisuuruiset mustuaiset) tai sitten syynä voi olla esim. silmänsisäinen hermotuksen vaurio (esim. iskun, tulehduksen tms. jälkeen), silmänsisäinen lihasvaurio (esim. iskun, vamman tai tulehduksen seurauksena) tai hermovaurio voi myös sijaita aivojen ja silmän välillä aiheuttaen mustuaisreaktion erilaisuuden. Nämä voivat olla "idiopaattisia" eli syytä (tai tarkkaa sijaintiakaan) ei aina saada selville.
        Kun pään kuvauksissa on nämä vakavammat syyt poissuljettu, ei tarkempaa syytä todennäköisesti pystytä löytämäänkään (ja vaikka pystyisi, ei siihen olisi hoitoa).


      • kattiina87
        silmälääkäri kirjoitti:

        "Olisi jotenkin helpompi hyväksyä asia kun tietäisi sille syyn tai diagnoosin. "

        Diagnoosin voin tarjota tässä: Anisokoria (eli latinaksi erisuuruiset mustuaiset).

        Oireet voivat johtua - kuten neurologi jo totesi - verisuonimuutoksista, kasvaimesta tai muusta kallonsisäisestä prosessista. Koska niitä ei tutkimuksissa löydetty, on ominaisuus joko synnynnäinen (monilla ihmisillä on hieman erisuuruiset mustuaiset) tai sitten syynä voi olla esim. silmänsisäinen hermotuksen vaurio (esim. iskun, tulehduksen tms. jälkeen), silmänsisäinen lihasvaurio (esim. iskun, vamman tai tulehduksen seurauksena) tai hermovaurio voi myös sijaita aivojen ja silmän välillä aiheuttaen mustuaisreaktion erilaisuuden. Nämä voivat olla "idiopaattisia" eli syytä (tai tarkkaa sijaintiakaan) ei aina saada selville.
        Kun pään kuvauksissa on nämä vakavammat syyt poissuljettu, ei tarkempaa syytä todennäköisesti pystytä löytämäänkään (ja vaikka pystyisi, ei siihen olisi hoitoa).

        Hei! Huomasin tässä pari viikkoa sitten pupillieni olevan erikokoiset, nimenomaan juuri hämärässä ero on melko huomattava, kirkkaaseen valoon reagoivat kummatkin samalla tavalla.. muita oireita, kuten huimausta, voimakasta päänsärkyä ei ole esiintynyt.. hakeudunko silmälääkärille, onko tapaus syytä tutkia? "laiskassa" silmässä on hieman heikompi näkö.


      • MinttuK
        silmälääkäri kirjoitti:

        "Olisi jotenkin helpompi hyväksyä asia kun tietäisi sille syyn tai diagnoosin. "

        Diagnoosin voin tarjota tässä: Anisokoria (eli latinaksi erisuuruiset mustuaiset).

        Oireet voivat johtua - kuten neurologi jo totesi - verisuonimuutoksista, kasvaimesta tai muusta kallonsisäisestä prosessista. Koska niitä ei tutkimuksissa löydetty, on ominaisuus joko synnynnäinen (monilla ihmisillä on hieman erisuuruiset mustuaiset) tai sitten syynä voi olla esim. silmänsisäinen hermotuksen vaurio (esim. iskun, tulehduksen tms. jälkeen), silmänsisäinen lihasvaurio (esim. iskun, vamman tai tulehduksen seurauksena) tai hermovaurio voi myös sijaita aivojen ja silmän välillä aiheuttaen mustuaisreaktion erilaisuuden. Nämä voivat olla "idiopaattisia" eli syytä (tai tarkkaa sijaintiakaan) ei aina saada selville.
        Kun pään kuvauksissa on nämä vakavammat syyt poissuljettu, ei tarkempaa syytä todennäköisesti pystytä löytämäänkään (ja vaikka pystyisi, ei siihen olisi hoitoa).

        Ilmeisesti hieman vastaavanlaisesta on kyse minullakin. Vasemman silmän pupilli ei reagoi lainkaan valoon, mustuainen pysyy siis mielestäni koko ajan saman suuruisena. Syy tähän on muutama vuosi sitten tehty leikkaus, joka vaurioitti jotakin hermoa. En muista aivan tarkalleen, koska en yleensä kiinnitä asiaan juurikaan huomiota (en tarkastele silmiäni niin tarkkaan peilistä ;D). Täällä on kuitenkin viitattu tuohon aurinkolasien käyttöön, joten aloin miettiä, pitäisikö tuon valon kanssa sitten olla jotenkin varovainen? Silmäni myös väsyvät toisinaan aika helposti, ja olen alkanut pohtia onko sillä jotain tekemistä tuon pupillin kanssa?


      • 81_Jaakko
        MinttuK kirjoitti:

        Ilmeisesti hieman vastaavanlaisesta on kyse minullakin. Vasemman silmän pupilli ei reagoi lainkaan valoon, mustuainen pysyy siis mielestäni koko ajan saman suuruisena. Syy tähän on muutama vuosi sitten tehty leikkaus, joka vaurioitti jotakin hermoa. En muista aivan tarkalleen, koska en yleensä kiinnitä asiaan juurikaan huomiota (en tarkastele silmiäni niin tarkkaan peilistä ;D). Täällä on kuitenkin viitattu tuohon aurinkolasien käyttöön, joten aloin miettiä, pitäisikö tuon valon kanssa sitten olla jotenkin varovainen? Silmäni myös väsyvät toisinaan aika helposti, ja olen alkanut pohtia onko sillä jotain tekemistä tuon pupillin kanssa?

        "Kuten jo olen aiemmin aiheesta kertonut, on kyseessä sympaattisen hermoston vaurio, syytä ei tiedetä ja syytä tähän tuskin koskaan löytyy. Kuitenkin erään lääkärin teorian mukaan, on vaurio niin pienellä alueella, että voi hyvinkin vaikuttaa muihinkin sympaattisen hermoston oireisiin, tämä lienee kuitenkin arvailua, mutta yahoosta löytämäni keskustelupalstan mukaan on adie syndroomasta kärsivillä paljon samankaltaista oireilua.

        Itselläni on siis holmes adies syndrooma johon liittyy myös puuttuvat refleksit. Kärsin myös huonosta hämärän näöstä ja muutenkin joka kerta kun on näköäni testattu ollaan saatu erittäin poikkeavia tuloksia.Mahdotonta siis saada oikeanlaiset silmälasit? Jatkuvana harmina myös vaikea aurallinen migreeni."

        Mulla itsellä on ollut nyt joitain viikkoja erikokoiset pupillit, typerä fiilis kattoo itseä peilistä! Mä itse koen että se liittyis just sympaattisen ja parasympaattisen hermoston tasapainoon. Ja viimeaikoina oon käsitellyt kaikenlaisia tunteita isolla kädellä, joten tuntuu suht loogiselta että se näkyy myös silmistä. Zen buddhalaisuudessa on ilmeisesti jonkin verran kirjallisuutta sympaattisesta ja parasympaattisesta hermostosta, mut ei mulla ole mitään linkkiä heittää. Mä uskoisin tän olevan väliaikainen juttu mikä lähtee pois ku hermosto on järkkymisen jälkeen taas enemmän tasapainossa.

        Samaan aikaan huomaan myös että hartiat ja niska on suht lukossa jumpasta huolimatta, sitä jotenki jännittää hartioita kun kohtaa kaikenlaisia tunteita.


      • hannele1990
        81_Jaakko kirjoitti:

        "Kuten jo olen aiemmin aiheesta kertonut, on kyseessä sympaattisen hermoston vaurio, syytä ei tiedetä ja syytä tähän tuskin koskaan löytyy. Kuitenkin erään lääkärin teorian mukaan, on vaurio niin pienellä alueella, että voi hyvinkin vaikuttaa muihinkin sympaattisen hermoston oireisiin, tämä lienee kuitenkin arvailua, mutta yahoosta löytämäni keskustelupalstan mukaan on adie syndroomasta kärsivillä paljon samankaltaista oireilua.

        Itselläni on siis holmes adies syndrooma johon liittyy myös puuttuvat refleksit. Kärsin myös huonosta hämärän näöstä ja muutenkin joka kerta kun on näköäni testattu ollaan saatu erittäin poikkeavia tuloksia.Mahdotonta siis saada oikeanlaiset silmälasit? Jatkuvana harmina myös vaikea aurallinen migreeni."

        Mulla itsellä on ollut nyt joitain viikkoja erikokoiset pupillit, typerä fiilis kattoo itseä peilistä! Mä itse koen että se liittyis just sympaattisen ja parasympaattisen hermoston tasapainoon. Ja viimeaikoina oon käsitellyt kaikenlaisia tunteita isolla kädellä, joten tuntuu suht loogiselta että se näkyy myös silmistä. Zen buddhalaisuudessa on ilmeisesti jonkin verran kirjallisuutta sympaattisesta ja parasympaattisesta hermostosta, mut ei mulla ole mitään linkkiä heittää. Mä uskoisin tän olevan väliaikainen juttu mikä lähtee pois ku hermosto on järkkymisen jälkeen taas enemmän tasapainossa.

        Samaan aikaan huomaan myös että hartiat ja niska on suht lukossa jumpasta huolimatta, sitä jotenki jännittää hartioita kun kohtaa kaikenlaisia tunteita.

        minulla noin vuosi sitten oli merkintä lääkärin käynnillä että pupillit saman kokoiset, nyt kävin lääkärillä pää kipujen takia ja huomasi pupillien koko eron, lähetteen sain sairaalaan pään Ct-kuvauksiin vai mikähän se nyt oli, jossa pää kuvataan kerroksittain, mitään ei löytynyt samoin verikokeista ei mitään. Lääkäri vain totesi niska seudun jäykkyyttä ja arveli pään tuntemuksien johtuvan siitä, mutta silti minua huolettaa tuo pupillien eri kokoisuus koska nyt kun itsekkin klatson peilistä silmiäni niin pupillit ovat erikokoiset... pupillit kyllä reagoivat, mutta ovat silti erikokoiset....


    • mally

      Itselläni myös oikea pupilli reagoi huonosti. Toisin syy siihen on että puoltoista vuotta sitten ysiluokalla pelaessani pesäpalloa, pallo lensi suoraan silmääni. Onko minullakin siis nyt ADIEN syndrooma?
      Itselläni ei kyllä esiinny mitään huimausta tai päänsärkyä.

      • murrris

        mally, Ei kun anisokoria.


    • Anonyymi

      Hei palaan keskusteluun 20v jälkeen eli olen aloittaja Satu80. Vuodet on vierineet ja vaivan kanssa olen "tottunut" elämään mutta nyt viimeisimmän iltatähden synnyttyä alkoi näköoireilu palaamaan. Välillä silmissä näkö sumenee. Kävin viime viikolla tk:ssa ja sieltä pyydettiin konsultaatiota näistä n 20v vanhoista pään kuvista. Pohdin että eikö jo uudet pään kuvat pitäisi ottaa? Toki silmäklinikkaakin luvattiin konsultoida.... Puoliero on silmissä kasvanut ja näön sumentuminen on todella häiritsevää. Kävin optikolla ja sain 1,5 lasit (myös kaukonäössä plussaa)... Varasin aikaa yksityisesti myös silmälääkärille. Olisi kiva herätellä tämä ketju uudestaan henkiin :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2047
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1440
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1374
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1311
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      75
      1282
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe