Olemme olleet yli 30 vuotta avioliitossa ja nyt eroamassa. Meillä on yhteinen talo joka on rakennettu mieheni perintötontille ja hänen mukaansa on tullut lakiin muutos, jolla tontin osuus voidaan vähentää minun osuudestani, pitääkö paikkansa. Avioehtoa meillä ei ole.
Ero ja omaisuuden jako
7
943
Vastaukset
- asdf
Eiköhän se mene koko omaisuus puoliksi kaikkine perintötontteineen jos ei toisin vapaaehtoisesti sovita. Eli ei varmaankaan pidä paikkaansa. Vahvistakoon jos joku tietää tarkemmin...
- jestastaas
Mikäli tontti peritty testamentilla, jossa on puolisolta poistettu avio-oikeus, niin tontin arvo ei tule osituksessa tasattavaksi.
- Nikolai Kopeloi
Kannaataako erota jos on noin kauan yhdessä pysytty.Sovinto on aina tavoittelemisen arvoinen asia.Olettehan Jumalan edessä luvanneet rakastaa toisianne ikuisesti myötä ja vastoinkäymisissä.
- Mari-Jatta
Sanotaan näin, että yli puolet avioliittoajasta olen ollut kolmas pyörä miehen alati vaihtuvien "tyttöystävien" joukossa, tämänhetkinen suhde on nyt jo kestänyt (ihme kyllä) liki vuoden ja oman tyhmyyteni tässä paljastan sanoessani, että olen katsellut läpi sormien asiaa ja ajatellut lasten kodin säilymistä ja piti näköjään 5-kymppiseksi elää, ennenkuin järki tuli päähän. Tosin nuorimmainenkin on jo liki 16 vee, joten sikäli helpompaa.
Mutta tuohon varsinaiseen alkuperäiseen kysymykseen liittyen, muistelen, että jonkinlaista lakiesitystä on tehty asiasta, mutta ymmärrykseni mukaan se ei koskisi takautuvasti jakoa.
- ole olemassa
paperia, jolla sinut on testamentilla suljettu pois perintötontista, kaikki omaisuus tasataan. Pidä vaan puolesi, kyllä se sulle kuuluu.
- pts
Sinä annat ellet väärää niin ainakin pahasti harhaanjohtavaa tietoa. Parempi olisi olla hiljaa.
Omaisuutta joka on vain toisen nimissä ei tasata vaan omistajan pitää ostaa siitä toinen ulos. Maksutavan hän saa itse valita. - yx tavallinen
pts kirjoitti:
Sinä annat ellet väärää niin ainakin pahasti harhaanjohtavaa tietoa. Parempi olisi olla hiljaa.
Omaisuutta joka on vain toisen nimissä ei tasata vaan omistajan pitää ostaa siitä toinen ulos. Maksutavan hän saa itse valita.Edellinen kommentoija tarkoitti selvästi sitä, että miehen perintötontti ei jää hänelle osituksen ulkopuolisena omaisuutena, vaan että se otetaan osituksessa huomioon samalla tavoin kuin muukin omaisuus. (Tätähän aloittaja kysyi.) Jos mies tonttinsa ansiosta on puolisoista varakkaampi osapuoli, hän siis antaa omastaan vaimolleen tasinkoa niin paljon, että kumpaisenkin osuus (avio-osa) tämän jälkeen on yhtä arvokas.
Käytännössa tämä tarkoittaa sitä (jos muu varallisuus jätetään huomiotta), että joko kiinteistö myydään ja kauppahinta tasataan, tai sitä, että jompi kumpi osapuoli lunastaa kiinteistön itselleen sovitusta (osituslaskelmaan perustuvasta) hinnasta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "984466Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293313No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452370- 351378
- 341143
- 371086
- 131054
- 1581007
- 6934
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12872