miksi ei koulu puutu jos 4-6luokkalaiset kiusaa toka luokkalaista koulussa/koti matkalla!
koulussa vaan vähätellään asiaa ja sanotaan että asia on jo sovittu! pojallani on mustelmia jaloissa ja käsissä kun isommat ovat kaataneet maahan ja hyppineet päällä eikä sekään riittäny vaan piti vielä pään päällä hyppiä!
nyt olen päättänyt ottaa yhteyttä koulukurattoriin ja polisiin!teen asiasta ilmoituksen!
poikanikin osaa kyllä ärsyttää, sanallisesti antaa takaisin mutta ei minusta oikeuta isompien käyttää siinä vaiheessa väkivaltaa!
taitaa olla isommilla pojilla huono itsetunto kun pienempien kimppuun käyvät,tai kotona asiat huonosti!
onko kellään vastaavia kokemuksia ollu?
koulukiusaaminen/hakkaaminen
48
6435
Vastaukset
- muuta
ilmoitat asiasta poliisille! Tuohon on jo tosi törkeää väkivaltaa! Käytitkö pojan lääkärissä? Pään päällä hyppimisestähän voi seurata vaikka mitä vammoja!
- äiti31
huomenna ollaan menossa lääkäriin ja kuvat otetaan!
eivät meinaan ole mitään pieniä mustelmia!
haluan vaan nuo pojat vastuuseen tapahtuneesta ja halua että lopettavat ajoissa pahoinpitelyn!
toivottavasti joku toinen lapsi ei joudu poikien käsittelyyn,jos tämä nyt jotenkin auttaa kun teen ilmoituksen poliisille! - äitikanssa
äiti31 kirjoitti:
huomenna ollaan menossa lääkäriin ja kuvat otetaan!
eivät meinaan ole mitään pieniä mustelmia!
haluan vaan nuo pojat vastuuseen tapahtuneesta ja halua että lopettavat ajoissa pahoinpitelyn!
toivottavasti joku toinen lapsi ei joudu poikien käsittelyyn,jos tämä nyt jotenkin auttaa kun teen ilmoituksen poliisille!Aikoinaan mun poikaa kiusattiin, otin yhteyttä luokanvalvojaan, rehtoriin, kiusaajaan jne.
kiusaaminen loppui siihen paikkaan. Kiusaajalle itselleen kun soitin, sanoin, että jos mä vielä kuulen jotain sensuuntaistakaan, soitan poliisit.
Uskoi! Koskaan ei pidä vähätellä lasten kertomuksia kiusaamisesta ja niihin pitää suhtautua vakavasti, ei vähätellen.
Kiusaaminen ei lopu jos aikuiset ei siihen puutu.
Ja mistä ne työpaikkakiusaajat tulee, oisko ne entisiä koulukiusaajia joita ei ole pysäytetty!
- Annukka
Itse kävisin kunnolla pieksemässä ko. kiusaajat nurkan takana välitunnilla ja lisäisin vielä että ens kerralla lähtee henki! Varmaan kusisivat huosuun ja sitten pyytäisin koko luokan nauramaan! Varmasti loppuu, kyllä sitä oman lapsen takia ottaa sakot pahoinpitelystä ja uhkailusta.
- Mona-Henrika
veljeäni kiusattiin samalla tavalla juuri tuon ikäisenä ja sattui aika pahastikin. Mm. silmälasit särkyivät ja varastelivat veljeni tavaroita koulussa. Eikä juttelut vanhempien ja koulun kanssa auttaneet.
Kerran sitten isäni meni kiusaajien "pääpomon" luokse ja nosti tätä ryntäistä kiinni.
Oli muutes tosi vihainen ja peloittavan näköinen.
Sanoi pojalle: Poika perkele seuraavan kerran, kun kosket sormen päälläsikään meidän poikaan, niin minä tulen ja väännän niskat sinulta nurin. Ja samalla piti poikaa ryntäistä kiinni. Kun päästi pojan alas, niin teki käsillään vielä kuvaannollisesti niskan murtamisliikkeen. No niinhän siinä kävi, että tämä kiusaaja säikähti niin kovasti, että sillä tuli pissat housuun.
Itseäni säälittää kyllä vieläkin tämä kiusaaja, mutta siihen loppui veljeni kiusaaminen.
Tosin nykyaikana vaarana on tietenkin se, että itse saa syytteen pahoinpitelystä yms.
Poliisikin on kyllä tosi hyvä idea. Varmasti pojat säikähtävät, jos kumminkin ovat suhteellisen normaalista kodista lähtöisin. Ja luulisi viimeistään siinä vaiheessa vanhempienkin heräävän.
Entäs koulun vaihto ? Monesti uudet kuviot ja uudet ystävät voivat tehdä lapsen ihmissuhteille ja ennen kaikkea itsetunnolle hyvää. - Mona-Henrika
kyseessä on tokaluokkalainen jota kiusataan. Voi pientä. Jotenkin tuntuu erityisen pahalle, kun itseni vanhin tytär on juuri tokaluokkalainen. Eihän sen ikäisellä ole mitään mahdollisuutta pitää puoliansa isompia vastaan.
Ilman muuta kannattaa käyttää ja kokeilla kaikki mahdolliset neuvot ja keinot. Pitäähän tuollainen saada loppumaan ja onhan se tosi vaarallistakin. Toisen elämä ja koulunkäyntikin on vasta ihan alussa. Onko mahdotonta järjestää tokaluokkalaiselle "henkivartijaa" koulumatkoille ? Vaikka sukulaista tms ?
Kirjoita miten asiat etenevät ja mitä poliisi sanoi.
Hengessä mukana. - äiti31
kiitos kaikille jotka kirjoititte tänne!
nyt me edetään silleen että meillä on tapaaminen koulukuraattorin,rehtorin ja opettajan kanssa,myös tämän pojan vanhemmat tulee joka pahoinpiteli poikaani!nyt ensimmäiseksi katsotaan uskooko hakkaaja mitä hänelle kerrotaan ja puhutaan,puuttuuko pojan vanhemmat tilanteeseen!sitten nämä kiusaajat koulumatkalla joutuu meidän kanssa keskustelemaan!
itsestäni tuntuu että tekis mieli mennä ja ottaa niskasta kiinni ja ravistella poikia!
koulun vaihtoa en haluaisi pojalleni,sillä on niin paljon niitä todellisia ystäviä ja vanhat tarhakaverit luokalla!olisi julmaa siirtää muualle! poikani on pienestä asti ollut hirveän sosiaalinen,iloinen,avoin! ikinä ei ole ujostellut vaan mennyt heti toisten mukana! toivon parasta että nämä ei katoa kiusaamisen myötä! tiedän tapauksia että näinkin on käynyt!
poliisiin otan siinä tapauksessa yhteyttä jos tämä poika ei tajua mitä on tehnyt,toivon tosiaan että nyt edes pikkasen säikähtäis vaikka uhkailu sinänsä ei myöskään ole kivaa! - äitee +4
poliisin nettisivuilta löytyy hyvään muotoon väsättyä tekstiä kiusaamisesta, haukkumisesta ym juuri kouluikäisille. Infona ihan luettavaa lyhyttä materiaalia.
Ilmoitus poliisille on jo sitten aika harppaus. Kun teet ilmoituksen on oltava myös näyttö tai saatat huomata olevasi itse syytetyn penkillä perättömästä ilmiannosta ja loukkauksesta. Inhottavaa, mutta totta ja näin myös tapahtuu. Eli ilmoituksen voit tehdä, mutta ketään et voi nimetä ilman todisteita. Ilmoituksen perusteella poliisin on tutkittava, mutta eihän ne etene jutuissa mihinkään silloin vaan jättävät asian auki..- pään
päällä on hypitty niin eiköhän se lääkärin tarkastuksessa näy ja eikö se muka ole tarpeeksi hyvä peruste syytteen nostamiselle??? ei tuo nyt mitään jokapäiväistä ole tuollainen pahoinpitely! joku on vialla sillä joka turvautuu pienempänsä kiinni käymiseen. alhaista ja osoittaa järjen puutetta. oli se sitten lapsi tai aikuinen joka ei puhumalla asioitaan osaa hoitaa!
- äiti31
todisteita löytyy,jäljet/mustelmat!
poikani kaverit olivat vieressä ja näkivät kaiken joten tuskin itse joudun syytetyn penkille!
itse olen kyseisten lasten kanssa jutellu ja kuullut saman kuin poikani suusta!
ajattele jos tapaus sattuisi itsellesi/lapsellesi niin jätätkö asian siihen?tuskin! kiusaaminen ja pahoinpitely vaan jatkuisi!olisiko kivaa kun lapsesi ihmettelee miksi äiti/isä puutu asiaan!
lapsi tuntee silloin itsensä turvattomaksi!
minun poikani on taas iloinen ja oma ittensä kun sanoin että äiti/isi hoitaa asian ja kiusaaminen tulee loppumaan! - kiusatun pojan äiti
äiti31 kirjoitti:
poikani kaverit olivat vieressä ja näkivät kaiken joten tuskin itse joudun syytetyn penkille!
ajattele jos tapaus sattuisi itsellesi/lapsellesi niin jätätkö asian siihen?tuskin! kiusaaminen ja pahoinpitely vaan jatkuisi!olisiko kivaa kun lapsesi ihmettelee miksi äiti/isä puutu asiaan!
minun poikani on taas iloinen ja oma ittensä kun sanoin että äiti/isi hoitaa asian ja kiusaaminen tulee loppumaan!Muista ja muistuta, että koululla on vastuunsa. Korosta myös sitä asiaa. Heidän on puututtava asioihin.
- äiti31
kiusatun pojan äiti kirjoitti:
Muista ja muistuta, että koululla on vastuunsa. Korosta myös sitä asiaa. Heidän on puututtava asioihin.
joo tällä hetkellä koulu selvittää sitä mun kanssa!
olin ensimmäiseksi sinne yhteydessä!
meillä on aivan ihana koulukuraattori,se ottaa tälläiset asiat vakavasti ja puuttuu tilanteeseen kyllä! - Näin on
kiusatun pojan äiti kirjoitti:
Muista ja muistuta, että koululla on vastuunsa. Korosta myös sitä asiaa. Heidän on puututtava asioihin.
on toki vastuunsa, mutta SUURIN vastuu on kiusaajien vanhemmilla!
- äitee +4
äiti31 kirjoitti:
minun poikani on taas iloinen ja oma ittensä kun sanoin että äiti/isi hoitaa asian ja kiusaaminen tulee loppumaan!siis juuri siksi asiasta mainitsin, että olen kertaalleen ollut toisen äidin tukena tekemässä ilmoitusta josta poliisi ystävällisesti kertoi tulevan seuraamuksia lähinnä ilmoittajalle. No, kelvolliset todisteet löytyi aikanaan. Jäljet ei riitä vaan todellakin pitää olla näyttö itse teosta! Siis silloin kun kyse on poliisiasiasta... ajattelin vain varoitella siksi että kaikki konstaapelit eivät ole yhtä palveluhenkisiä vaan jotkut vain tekevät työtään.
Perätön ilmianto on aina silloin kun ei ole todistettavissa että se on aiheellinen. Eli jos juttu ei etene mihinkään kun on sana sanaa vastaan tms niin herjaus yms syytteelle on heti sijaa jos vastapuoli niin haluaa. Ei ehkä reilua, mutta elämää.. Eli syytön ei tarvitse olla vaan riittää ettei todeta syylliseksi!
Vanhempien kanssa keskustelu on aina todella parasta jos se vain onnistuu, aina niin ei ole. Koulunkin on monasti hyvä olla hommassa mukana jos tapahtunut sattuu koulumatkalla.
Mukavaa että asia on hoitunut!
- Tuija
Meillä kiusattiin nuorinta (11-vuotias) useampaan otteeseen, eikä tilanne rauhoittunut mitenkään, vaikka oli otettu yhteyttä sekä kouluun, että koulun kautta näiden kiusaajien vanhempiin. Typerintä oli se, kun koulun rehtori esitti meille pojan siirtoa toiseen kouluun. Siis uhri pois alta, että jengi rauhoittuu! Enpä ollut typerämpää suhtatumista asiaan kuullut.
No me emme olleet valmiita siirtämään poikaa taas uuteen ympäristöön, kun koulu oli muuton takia vaihtunut vasta 1,5 vuotta sitten.
Vaihtoehtoja tuon jokapäiväisen kiusaamisen lopettamiseen ei ollut kuin yksi. Otimme yhteyttä tuntemaamme poliisiin, joka teki päivällä yllätysvisiitin koululle ja otti nämä kiusaajat puhutteluun ja painotti sitä, että hän ei halua tulla samoissa asioissa enään uudelleen takaisin ja, että jos tämä vielä jatkuu niin silloin seuraamukset ovat jo vakavammat.
Tämä ulkopuolisen auktoriteetin puuttuminen asiaan todellakin auttoi. Poikamme saa nykyään olla rauhassa ja hänen oman kertomansa mukaan, jos joku yrittää härnätä, hän muistuttaa aina tuosta poliisi-ystävästään ja saa toisen sillä hiljaiseksi. Eli tuon tapauksen johdosta pojallemme on tullut myös hieman parempi status koulussa. Hänen läheisten ystävien määrä on kasvanut, mikä taas antaa tukiryhmän mahdollisia muita kiusaajia vastaan.
Poliisin tehtäviin kuuluu kansalaisten turvallisuuden takaaminen!, joten poliisin käyttö näissä tapauksissa on ihan perusteltua!!- luennoimaan
Eikö poliisilla ole olemassa ryhmiä, jotka käyvät kouluissa pitämässä luentoja koulukiusaamisesta ja muista lapsille tärkeistä aiheista, kuten liikenteestä?
Miten heidät saataisiin teidän kouluunne? Keskustele asiasta koulukuraattorin kanssa samalla kun selvitätte tätä yksittäistapausta. - äiti31
luennoimaan kirjoitti:
Eikö poliisilla ole olemassa ryhmiä, jotka käyvät kouluissa pitämässä luentoja koulukiusaamisesta ja muista lapsille tärkeistä aiheista, kuten liikenteestä?
Miten heidät saataisiin teidän kouluunne? Keskustele asiasta koulukuraattorin kanssa samalla kun selvitätte tätä yksittäistapausta.kiitos vinkistä pitääpä kysyä!
- väkivallan vastustaja
Mitä tehdä jos lapsi (5v) joutuu kohtaamaan väkivaltaa päiväkodissa! Päivittäistä tönimistä, päällä makaamista, käden vääntöä (aiheuttanut kipua ranneniveleen vielä illallakin). Kiusaajana yksi ja sama poika. Asiasta puhuttu jo viitisen kertaa päiväkodin työntekijöiden kanssa. Lapsi iltaisin itkuinen, pelkää päiväkotiin menemistä.
Toimenpiteet pk:ssa: Yritetään seurata!!!
Ranneväännön ja päällämakaamisen jälkeen vain oma mitta täyttyi! Hei HALOOOOO!!! Joudunko opettamaan 5-v tytön puolustamaan itse itseään fyysisesti, pk:n henkilökunta kun siihen ei näköjään pysty/kykene.
Miten voin aamulla jättää lapseni päiväkotiin? Miten voin olla töissä kun ajattelen koko ajan lasta? Miten selittää lapselle "MIKSI", kun illalla edessä taas samat itkut ja kysymykset.- huoh
Miltä lapsesta tuntuu, kun hänet viedään joka aamu paikkaan, missä pitää pelätä isompia tai ilkeämpiä, eikä kukaan ole turvana?
Aikuiset saavat apua vastaavassa tapauksessa työterveydenhoitajalta, työsuojeluvaltuutetulta, luottamusmieheltä, jopa poliisilta, mutta lapsi ei mistään.
Millaisessa maailmassa me oikein elämme? - Jolupuki
haastaa päiväkodin johtajan oikeuteen virkevelvollisuuden laiminlyönnistä. Lapsella on oikeus saada turvallista päivähoitoa. Mistäs niille päiväkodin ihmiselle maksetaan muusta kuin lasten perään katsomisesta ja kasvattamisesta?
- äkääntynyt
soita johtajalle kun se lässytys kertas jatkuu! Pitää olla kanttia vastata vanhemmille kiusattuna olemisesta eikä mitään lässynlässyn toimia.
Meillä toimitaan napakasti jos kiusaamista esiintyy, kaikki pöydän ääreen ja faktat peliin ja sitten vanhemmille tieto. - äiti
meneppä johtajan kanssa juttelee! ei tuon ikäiset saa myöskään kiusata toisia!
meillä aloittaa pienempi poika päiväkodin ja ollaan käyty tutustumassa ja vaikuttaa ihan kivalta ryhmältä! toivon voimia ja jaksamista sulle kanssa!
- vastauksia
joten kerronkin vain esimerkin elävästä elämästä: ystäväni oli aikoinaan ammattikoulun opettaja ja luokalla oli yksi poika joka jatkuvasti soitti suutaan ja ärsytti häntä Eräänä päivänä hän keksi hyvän idean: hän pyysi kesken tunnin pojan käytävälle ja sanoi: jos tuo suunsoitto ei lopu tähän paikkaan niin odotas kun tulen sinua vastaan pimeällä kadulla niin silloin tulee turpaan! Tiesihän ystäväni, ettei olisi niin voinut tehdä tai olisi joutunut syytteeseen oppilaan pahoinpitelystä mutta uhkaus auttoi ja opiskelurauha palasi luokkaan. Eli rohkeasti vaan suoraan kiusaajien puheille ei tässä lässytykset auta! Kerro miten kävi?
- olisi
opettajan käynyt jos poika olisi kannellut uhkauksesta..? Mielestäni ei tarvitse lässyttää, mutta ei tarvitse uhkaillakaan. Jos on auktoriteettia niin homman pitäisi hoitua ihan vain kun opettaja sanoo ja sillä siisti.
Ope - äiti31
olisi kirjoitti:
opettajan käynyt jos poika olisi kannellut uhkauksesta..? Mielestäni ei tarvitse lässyttää, mutta ei tarvitse uhkaillakaan. Jos on auktoriteettia niin homman pitäisi hoitua ihan vain kun opettaja sanoo ja sillä siisti.
Opeai meillä opettaja ei muuten ole puuttunut muuta kun on vaan sanonut että asia puhuttu! tuskin kun kiusaaminen jatkuu!
kuraattori yrittää parhaansa!
ei kaikki opettajat näköjään puutu tarpeeksi asioihin/kiusaamiseen!
ihmettelen suuresti eikö opettajat enää välitä! onko liikaa pyydetty että kiusaamisen saa loppumaan!
pitääkö itse mennä ja kurittaa/uhkailla että se loppuu!kyllä voisin ottaa vaikka syytteet niskaani jos se auttaa että poika saa käydä koulunsa rauhassa! - pointin
äiti31 kirjoitti:
ai meillä opettaja ei muuten ole puuttunut muuta kun on vaan sanonut että asia puhuttu! tuskin kun kiusaaminen jatkuu!
kuraattori yrittää parhaansa!
ei kaikki opettajat näköjään puutu tarpeeksi asioihin/kiusaamiseen!
ihmettelen suuresti eikö opettajat enää välitä! onko liikaa pyydetty että kiusaamisen saa loppumaan!
pitääkö itse mennä ja kurittaa/uhkailla että se loppuu!kyllä voisin ottaa vaikka syytteet niskaani jos se auttaa että poika saa käydä koulunsa rauhassa!Ymmärrän kiihtymyksesi asiaan, onhan kyseessä oma poikasi!
En sen sijaan ymmärtänyt ensimmäistä lausettasi..? En ainakaan väittänyt mitään miten teidän opettajanne olisi asian hoitanut. Mutta itse olen onnistunut luomaan itselleni sellaisen auktoriteetin, että oppilaat käyttäytyvät pääsääntöisesti hyvin, vaikka en uhkailisi.
Uskoisin, että itsekin olisin valmis puolustamaan lastani "henkeen ja vereen" jos ei muu auta. Mutta ennen "veren vuodatusta" kokeilisin rakentavampia tapoja.
Tästä siis oli kyse.. - `Nitta`
pointin kirjoitti:
Ymmärrän kiihtymyksesi asiaan, onhan kyseessä oma poikasi!
En sen sijaan ymmärtänyt ensimmäistä lausettasi..? En ainakaan väittänyt mitään miten teidän opettajanne olisi asian hoitanut. Mutta itse olen onnistunut luomaan itselleni sellaisen auktoriteetin, että oppilaat käyttäytyvät pääsääntöisesti hyvin, vaikka en uhkailisi.
Uskoisin, että itsekin olisin valmis puolustamaan lastani "henkeen ja vereen" jos ei muu auta. Mutta ennen "veren vuodatusta" kokeilisin rakentavampia tapoja.
Tästä siis oli kyse..Miksi ihmeessä lapset ovat niin ilkeitä toisilleen...? Miten ihmeessä he sen osaavat?
Omani aloitti vähän aikaa sitten tarhassa, koulu vasta edessä. Kuinka paljon mua valmiiksi jo pelottaakin kaikki tuleva. :`(
Paljon voimia sulle äiti31, selvität nyt raskasta asiaa, ja voin vain kuvitella miltä sinusta tuntuu!
Ole sinä äitinä vahva ja määrätietoinen, ja tosiaan, soitto poliisille, jos muu ei auta.
VOIMIA! - äiti31
`Nitta` kirjoitti:
Miksi ihmeessä lapset ovat niin ilkeitä toisilleen...? Miten ihmeessä he sen osaavat?
Omani aloitti vähän aikaa sitten tarhassa, koulu vasta edessä. Kuinka paljon mua valmiiksi jo pelottaakin kaikki tuleva. :`(
Paljon voimia sulle äiti31, selvität nyt raskasta asiaa, ja voin vain kuvitella miltä sinusta tuntuu!
Ole sinä äitinä vahva ja määrätietoinen, ja tosiaan, soitto poliisille, jos muu ei auta.
VOIMIA!kiitos! samaa sinulle!
nyt poikani on saanut olla rauhassa kiusaajilta mutta kuinka kauan!
pahoinpitelijän vanhemmat eivät halua ottaa minuun yhteyttä,ainakin siltä tuntuu kun ei ole mitään kuulunut!
en ymmärrä onko vastuun kantaminen noin vaikeaa?
ilmeisesti on! - varmaankin
äiti31 kirjoitti:
kiitos! samaa sinulle!
nyt poikani on saanut olla rauhassa kiusaajilta mutta kuinka kauan!
pahoinpitelijän vanhemmat eivät halua ottaa minuun yhteyttä,ainakin siltä tuntuu kun ei ole mitään kuulunut!
en ymmärrä onko vastuun kantaminen noin vaikeaa?
ilmeisesti on!...soittaa sinulle oman lapsen vuoksi.
Jos on vaikeaa ottaa yhteyttä siksi, että lasta on kiusattu, ei varmaan ole yhtään sen helpompi yhteydenpito siinä tap. että oma lapsi on paljastunut kiusaajaksi!
Uskoisin että vanhemmat ovat kummassakin tapauksessa niin kauhistuneita etteivät pysty käsittelemään tilannetta.
Harvassa perheessä osataan etukäteen valmistautua asiaan.
Asiaa vaikeuttaa varmaan vielä se, että kiusaajan vanhemmat tuntevat syyllisyyttä oman kasvatustaitojensa vuoksi. He tuntevat epäonnistuneensa tehtävässään. Monelle se saattaa aiheuttaa sellaisen torjunnan, että alkavat syyttää uhria provosoijaksi.
Tällaisessa vatkauksessa osat vaihtuvat ja kiusaaja saattaakin vanhempien mielestä muuttua uhriksi. - koulun sisäinen asia
varmaankin kirjoitti:
...soittaa sinulle oman lapsen vuoksi.
Jos on vaikeaa ottaa yhteyttä siksi, että lasta on kiusattu, ei varmaan ole yhtään sen helpompi yhteydenpito siinä tap. että oma lapsi on paljastunut kiusaajaksi!
Uskoisin että vanhemmat ovat kummassakin tapauksessa niin kauhistuneita etteivät pysty käsittelemään tilannetta.
Harvassa perheessä osataan etukäteen valmistautua asiaan.
Asiaa vaikeuttaa varmaan vielä se, että kiusaajan vanhemmat tuntevat syyllisyyttä oman kasvatustaitojensa vuoksi. He tuntevat epäonnistuneensa tehtävässään. Monelle se saattaa aiheuttaa sellaisen torjunnan, että alkavat syyttää uhria provosoijaksi.
Tällaisessa vatkauksessa osat vaihtuvat ja kiusaaja saattaakin vanhempien mielestä muuttua uhriksi.ja kouluyhteisön häiriö. Se on ryhmäilmiö, johon AINA osallistuu useampi lapsi ja kiusaaminen johtuu koululla olevasta ilmapiiristä ja opettajien valvomisen puutteesta. Ei siis vanhemmista, jotka eivät ole koskaan paikalla. He eivät ole vastuussa lastensa kiusaamisesta koulupäivän aikana. Toki he voivat puuttua siihen ja tulla sillä tavalla lastensa suojaksi ja turvaksi, mutta kiusaamisen hoitaminen kuuluu koulun tehtäviin.
Koululla on täydellinen vastuu lapsista silloin kun he ovat koulun tontilla suorittamassa oppivelvollisuuttaan. Taitaa olla nykyisin myös koulumatkoilla.
Lapset, jotka viettävät suuriman osan päivästään koulussa, keksivät lapsellisuuttaan mitä ihmeellismpiä temppuja ja konnankoukkuja. Tämä on aivan normaalia lapsen elämää. Siksi he tarvitsevat jatkuvaa aikuisen valvontaa ja opastusta ja neuvomista, miten eletään suuressa ikäistensä laumassa jossa tyhmyys tiivistyy. Siksi kuka tahansa lapsi saattaa olla kiusaaja tai kiusattu, vanhemmilla harvoin on siihen osaa. Kyllä he ovat sen verran ulkopuolisia lastensa koulun arkielämään.
Vanhemmilla ei ole asiantuntemusta lasten käyttäymisestä suuressa laumassa, jossa he ovat vuosikausia yhdessä. Opettajilla on ja se on heidän ammattitaitoaan estää ja myöskin selvittää kiusaamistilanteet.
Jos opettajat ja rehtori eivät tähän kykene, he eivät ole silloin kelvollisia toimimaan vastuullisessa toimessaan. Kannattaa muistaa tämä jotta koulu ei sysää vastuutaan ulkopuolisille.
Sama koskee myös päivähoitohenkilöitä, heillä on vielä suurempi vastuu, koska pienet lapset ovat haavoittuvampia. - Vanhempien murhe
koulun sisäinen asia kirjoitti:
ja kouluyhteisön häiriö. Se on ryhmäilmiö, johon AINA osallistuu useampi lapsi ja kiusaaminen johtuu koululla olevasta ilmapiiristä ja opettajien valvomisen puutteesta. Ei siis vanhemmista, jotka eivät ole koskaan paikalla. He eivät ole vastuussa lastensa kiusaamisesta koulupäivän aikana. Toki he voivat puuttua siihen ja tulla sillä tavalla lastensa suojaksi ja turvaksi, mutta kiusaamisen hoitaminen kuuluu koulun tehtäviin.
Koululla on täydellinen vastuu lapsista silloin kun he ovat koulun tontilla suorittamassa oppivelvollisuuttaan. Taitaa olla nykyisin myös koulumatkoilla.
Lapset, jotka viettävät suuriman osan päivästään koulussa, keksivät lapsellisuuttaan mitä ihmeellismpiä temppuja ja konnankoukkuja. Tämä on aivan normaalia lapsen elämää. Siksi he tarvitsevat jatkuvaa aikuisen valvontaa ja opastusta ja neuvomista, miten eletään suuressa ikäistensä laumassa jossa tyhmyys tiivistyy. Siksi kuka tahansa lapsi saattaa olla kiusaaja tai kiusattu, vanhemmilla harvoin on siihen osaa. Kyllä he ovat sen verran ulkopuolisia lastensa koulun arkielämään.
Vanhemmilla ei ole asiantuntemusta lasten käyttäymisestä suuressa laumassa, jossa he ovat vuosikausia yhdessä. Opettajilla on ja se on heidän ammattitaitoaan estää ja myöskin selvittää kiusaamistilanteet.
Jos opettajat ja rehtori eivät tähän kykene, he eivät ole silloin kelvollisia toimimaan vastuullisessa toimessaan. Kannattaa muistaa tämä jotta koulu ei sysää vastuutaan ulkopuolisille.
Sama koskee myös päivähoitohenkilöitä, heillä on vielä suurempi vastuu, koska pienet lapset ovat haavoittuvampia.Oikein sanot, mutta kuitenkin asia kääntyy monien mielestä usein siihen, että kiusaajan kotikasvatuksessa on vikaa. Vanhemmat syyllistetään.
Enpä sano, etteikö joskus niin olisikin, että kotona on kiusamiseen evät annettu, varsinkin maahanmuuttajien kiusaamistapauksissa.
Luulenpa, että silloin voi olla syy niin sysissä kuin sepissäkin.
Usein vanhemmat kuitenkin ovat aivan yllättyneitä tilanteessa.
- menetti lapsensa
koulukiusaamisen takia
Rehtori oli oikeudessa todistanut,
ettei heidän koulussa esiinny koulukiusaamista.
No kun kiusaaminen ei loppunut eikä äiti saanut apuja lapselle.
Otettiin lapsi sosiaaliviranomaisten toimesta huostaan.
Loppuuhan se lapsen kiusaaminen koulussa silläkin lailla.- lastensuojelua?
Näitä vastaavia tapauksia vaan on, ja ne kaikki ovat käsittämättömiä.
Omassa tuttavapiirissä oli nuori (14v tyttö), jota kiusattiin koulussa fyysisen ulkonäön vuoksi. Vuosien kiusaaminen johti pinnaamiseen, puhutteluihin ja viimein lastensuojeluviranomaisen toimenpiteisiin. Kuulusteltiinko kiusaajia? EI! Uhria syyllistettiin ja painostettiin ja koska mitään ratkaisua ei kuulemma löytynyt, tyttö siirrettiin perhekuntoutuskeskukseen "todellisten" ongelmanuorten keskuuteen. Lastenvalvoja oli tyytyväinen. Pieneltä paikkakunnalta saatiin ongelmanuori (siis se kiusattu...)pois. Ei enää hänen murheensa.
Perhekuntoutuskeskuksessa nuori tutustui spiidiin ja hepoon, ja lopulta ajautui vuosien kierteeseen: Ensiapuklinikoita, poliisia, vainoharhoja, puukotuksia, linnareissuja, katkaisuja ja taas uuteen kierteeseen. Tuli kaksi lasta, molemmat nyt huostaanotettuja ja äiti tapaamiskiellossa. Äidillä c-hepatiitti kuten isälläkin (isyys ei varma?!). Luottotietoja ei ole ollut kymmeneen vuoteen eikä tule. Lapsia ei ilmeisesti enää voi edes saada takaisin. Menossa taas vankilaan...
Kaikki tämä sai alkunsa kun hänet siirrettiin kiusaajien vuoksi pois koulusta. Kiusaajiin ei missään vaiheessa otettu virallista yhteyttä. Itse kysyin tätä lastenvalvojalta, joka selitti menettelyn olevan normaalia ja nuoren omaksi parhaaksi.
En voi vieläkään uskoa asiaa todeksi! Itseltä ainakin meni luotto lopullisesti lastenvalvojiin ja koko sosiaalilaitokseen. TÄYSIN TURHASTA SAAVAT PALKKANSA! PITÄISI HEILLÄKIN JOKU VASTUU OLLA! ....ELE!!! :(
- m78..........
pahalta kun tuon luin, itellä ei varmaan hermot kestäisi jos mun pojalle tai veljelle tekisi joku tollaista.
ja kuinka kauhealta sinusta äitinä mahtaakaan tuntua,
varmaan kannattaa ottaa suoraan yhteyttä kiusaajien vanhempiin, ja selittää tilanne suoraan, voisi auttaa nopeinten.- äiti31
joo olen ollut nytten suoraan kiusaajan/hakkaajan vanhempiin yhteydessä ja asiaa on selvitetty ja tässä välissä tuli pojalleni uhkauksia puhelimeen että hän tulee ja hakkaa uudelleen,nyt seurataan tilannetta kiusaajan vanhempien kanssa ja oli aivan ihanaa kun ne puuttui tilanteeseen ja eikä sanoneet että eihän meidän poika niin kun jotkut vanhemmat tekee kun ei usko että oma lapsi voisi tehdä jotain tuollaista! poika itse vielä on myöntänyt hakkaamisen ja uhkailun kun vanhemmat kysyi miten asia on! nyt vaan toivon että tilanne rauhoittuu!
poikani on alkanut pelkäämään kouluun menemistä! - jaksaa pitää
äiti31 kirjoitti:
joo olen ollut nytten suoraan kiusaajan/hakkaajan vanhempiin yhteydessä ja asiaa on selvitetty ja tässä välissä tuli pojalleni uhkauksia puhelimeen että hän tulee ja hakkaa uudelleen,nyt seurataan tilannetta kiusaajan vanhempien kanssa ja oli aivan ihanaa kun ne puuttui tilanteeseen ja eikä sanoneet että eihän meidän poika niin kun jotkut vanhemmat tekee kun ei usko että oma lapsi voisi tehdä jotain tuollaista! poika itse vielä on myöntänyt hakkaamisen ja uhkailun kun vanhemmat kysyi miten asia on! nyt vaan toivon että tilanne rauhoittuu!
poikani on alkanut pelkäämään kouluun menemistä!lapsesi "puolia".
Ja keskustele hänen kansaan asiasta, jos hän suostuu puhumaan.
Ja koulun vaihtokin on parempi vaihtoehto
kuin tuo sosiaalitoimen "malli".
Tsemppiä Teidän perheelle,
asioilla on yleensä (onneksi) tapana loksahtaa paikoilleen ajan kanssa,
mutta ole itse "hereillä".
- Jos lässytys jatkuu
Kaikkein helpointa on vaihtaa koulua.
- Jos lässytys jatkuu
Kaikkein helpointa on vaihtaa koulua.
- Kuurankukkahattutäti
Ei ole helpointa vaihtaa koulua. Se on sitäpaitsi väärin. Asia on erittäin tärkeä. Opetatko lapsellesi, että omista oikeuksista ei tarvitse eikä voi taistella? Kun tiedät varmasti, että olet oikeassa, älä luovuta. Älä luovuta ikinä! Näin annat lapsellesi parhaat eväät elämään.
- checkitvesuri
jos joku vittu aukoo päätään se o vesuroitu viereises ojas, BITCH!
e:/ ellei tietty kyseessä oo joku tokaluokkalaine.
kirjota tänne vaa jos jatkaa viel, lupaan ettei ikinä enää tuu lähellekkää. - Kirjoitqn tideoksi 1
Olin 12 ja minua kiusattiin kuljin aina yhden hallin läpi koska kouluni ja kodin välillä oli vqin pieni osa teollisuus aluetta tässä hallin kohdalla 14-15 vuotiaat. Pojat hyökkäsivät opettajat eivät voineet vaikutta koska tapahtui koulun ulkopuella ja poliisit eivät uskoneet eräänä päivänä kun kiusaajat tuli niin poimin teräs putken ja löin niin kovaa kuin lähti suoraaan nuorempaa kiusaajaan jalkaan siitä kuulli crunh ja poika huusi kuin palosireeni kun juoksin pois myöhemmin poliisit tulivat hakemaan minut kotoa pahoinpitelystä onneksi uskoivat sen itsepuollustukseski
- mk
Yksi tapaon että kun kiusaajan ei oikein voi käudä kiinni koska on lapsi mutta ykis tapaus oli kun lapsen isä meni sanomaan kiusaajan vanhemmille että lapsesi kiusaa meidan lasta niin äiti oli vain kohattanut olkapäitään niin kiusatun isä sanoi että jos jatkuu niin lastanne hän ei voi kurittaa mutta teitä vanhempiia voin ja jos ei lopu niin trpiin tulee.
- poeka123123
jos jonkun poikaa kiusataan, poika pyytäköö kavereitansa ja hakatkoot kiusaajat:)
- HYVÄ SUOMI!!!
Katsokaapa tanskalainen elokuva "kosto"!! Itse olen ollut koulu kiusaaja ja kiusattu. Olin jo tarha ikäisenä kiusaaja, koulussa minua taas alettiin kiusata ja ajoin tästä johtuvan pahan olon tunteen muihin kiusaamalla. Joskus 10-11 vanhana tajusin sen olevan loputon kierre joka ei johda mihinkään (koska olin joutunut uhrin rooliin) ja lopetin muiden kiusaamisen. Minun kiusaaminen jatkui vielä vuosia fyysisenä ja psyykkisenä, mutta en vain välittänyt siitä. Kun ei anna kiusaajille aihetta, eikä välitä heistä he ennen pitkää kyllästyvät. Aina sekään ei kuitenkaan toimi, silloin poliisi on ihan hyvä taho ratkomaan tilannetta.
Monesti unohdetaan nimittäin että, kun asiaan puututaan ajoissa siinä voidaan pelastaa KAKSI ihmistä, kiusattu ja kiusaaja. Muistan kun yläasteella luokallani oli hetken poika joka oli vaihtanut koulua toisesta koupungista kiusaamisen takia. No ei aikaakaan, kun tilanne uusiutui meidän koulussa ja poika joutui "ongelmiansa" takia johonkin ongalma nuorten kasvatus kotiin. myöhemmin kuulin, että hänelle oli siellä piikitetty väkisin hepoe ja hän jäi siihen koukkuun...
Joku aika sitten näin erään vanhan koulu kaverini. Oli koulu aikana kiusaaja, kiusasi myös minua. Hän näytti olevan vieläkin samoilla jäljille (aika agressiivinen). Kyselin kaverilta mitä kuuluu, niin sanoi että on lähdössä linnaan VIIDETTÄ kertaa. - Kaikki mukaan!
Yleisellä tasolla pitäisi asiaan paneutua aluksi siten, että lakataan käyttämästä sanaa "kiusaaminen". Se ei kuvaa sitä pahoinpitelyä, jonka kohteeksi sadat lapset joutuvat kouluissaan ja kotimatkoilla.
Sana tulisi vaihtaa kouluväkivallaksi, jota se tosiasiallisesti on.
Kun aletaan puhua kiusaamisen sijasta lapsen väkivaltaisesta kohtelusta, niin kuulija havahtuu huomaamaan asian todellisen luonteen.
Olen aina ihmetellyt, miksi lapset ovat lain edessä toisen luokan kansalaisia, joiden pahoinpitelyyn ei puututa lain kouralla.
Jos joku aikuinen ihminen joutuuu hyökkkäyksen kohteeksi työmatkallaan ja hänen salkkunsa heitetään lumihankeen ja vaatteet revitään rikki, olisi lehdissä kissankokoiset lööpit väkivallasta. Lain koura ei hellittäisi ennen kuin pahoinpitely olisi selvitetty ja syylliset rangaistu.
Mutta lapsien kohdalla asiaa nimitetään kiusaamiseksi, johon pitäisi jonkun puuttua. Opettajillehan se ei kuulu, kun ollaan koulun ulkopuolella ja vanhemmat eivät voi olla aina paikalla.
Sellaista se on! Pojat on poikia! Voi sentään.
Jos aikuinen tekisi lapselle saman, niin millainen seuraus siitä tulisi!
Mutta lapsirikollisuus saa yhteiskunnan siunauksella jatkua. - XD :)
ku lukee näit kommenttejeja niin alkaa niiiin vitusti ärsyttää ja tekee mieli tulla vetää jokaista kiusaajaa/hakkaajaa turpaa niin että sen naama muuttaa muotoaan kokonaan. Mutta nykyaikana siitä joutuu nuoriso vankilaan tyyliin ja saa saaatana sadan euron sakot ja syytteet.
- Anonyymi
Yksi yleisestä käsityksestä poikkeava teoria koulukiusaamisesta on päinvastainen kiusaamisen syistä kuin tavallisesti ajatellaan.
Eli poliisi on jotenkin kiusaajien tukena ja turvana jossakin lähietäisyydellä esimerkiksi piilossa, niin kiusaajat uskaltavat tehdä periaatteessa mitä tahansa niin kauan kuin heillä on poliisivarmistus! Koulun tilatkin pitäisi varmistaa, ettei koulun tiloissa piilossa ole esim. poliiseja tai joitain muita vastaavia.
Aikanaan ehdotettiin jopa moottoripyräjengiläisiä kiusattujen tueksi, jotka itse asiassa saattavat olla kaikki peitetehtävissä olevia poliiseja. - Anonyymi
Ennen miesopettajat antoi selkään näille naisopettajien ja toisten lasten kiusaajille. Nyt siitä taitas tulla linnareissu ja potkut. 1960-luvulla se oli arkipäivää monella koululla. Sellasesta tuli hyvä auktoriteetti, niin siitä ainakin puhuttiin. Oikeammin pelko sai porukan ruotuun, 40 oppilastakin istui hiirenhiljaa,, eikä tarvittu kuraattoreita eikä koulupsykologeja. No, lopputulos oli silloinkin usein huono, huonot lähtökohdat vei viinamäelle ja rötöksiin, ei auttanut aikuisten selkäsaunat, mutta pelko oli näillä tottelemattomilla läsnä niin koulussa kuin kotonakin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2006148Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442857- 442317
- 932079
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382021Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2311427- 771402
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa3031387Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131326Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61256