miten eläimeen

lenita.-t

Miten buddhalainen suhtautuu eläimeen?
Voiko minkä tahansa eläimen lihaa käyttää ravinnoksi?
Voiko buddhalainen kastroida eläimen?
Miten suhtaudutaan kaloihin ravintona?

14

2053

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Buddhisti

      "Otan harjoitusperiaatteekseni olla vahingoittamatta elävää olentoa", niin buddhalainen suhtautuu.

      Jos kuitenkin käyttää lihaa ravinnoksi, on ihan sama minkä eläimen lihaa käyttää, vaikka kalan. Kuolee mikä kuolee.

      Kastroiminen? Minä olen kyllä kastroinut lemmikkini.

      • mesesman

        Jopa Raamatusta löytyy ohjeita että parempi olla vegetaristi...

        t: Messiaaninen Essealainen munkki.


    • tseme

      Voiko buddhalainen käyttää antibiootteja? Nehän tappavat eläviä olentoja eli bakteereja.

      Entä saako buddhalainen tappaa luteet asunnostaan?

      Entä rotat kellarista?

      Loppujen lopuksi buddhalainenkin joutuu sen tosiasian eteen, että maapallolla vallitsee darwinistinen "survival of the fittest".

      Se on kuitenkin ihan hyvä periaate, että ei tapeta ihmisiä. Paitsi itsepuolustukseksi.

      • emil

        saahan sitä mitä vain. omapa moka :)
        jos ei ole valaistunut vielä niin joutuu monen ongelmaisen valinnan eteen. hyvä tapa on rukoilla jos joutuu esim antibiotteita syömään ja yrittää sitä kautta neutralisoimaan siitä aiheuttamaa huonoa karmaa. antibiotti syönnistä voi myös aiheuttaa ns. hyvää karmaa. jos lupaa esim. käyttää terveistä aikaansa "hyvän" tekemiseen.
        kompostissa elävien rottien ja vintillä elävien hiirien on minusta turha tappaa. myös kärpäset ja hyttyset on turha tappaa.
        mitä tulee itsepuolustukseen ajattelen että on syytä välttää loppuun asti toisen tappamista.


      • Anonyymi

    • wawdawdaad

      Miten buddhalainen suhtautuu eläimeen?

      Rakastavasti takaapäin.

      • Huorra

        Siiman puttalaisin heitto. Ehottomasti. xD

        Puttalaissuus on tsoukki!


      • Anonyymi
        Huorra kirjoitti:

        Siiman puttalaisin heitto. Ehottomasti. xD

        Puttalaissuus on tsoukki!

        dualistinen paradoksi


    • tao

      en muista enkä jaksa etsiä, mutta Buddhan periaate lienee ollut että häntä varten ei saa tappaa.
      Joku ruhtinas kutsui aterialle ja kertoi että sitä varten teurastetaan eläimiä. Buddha kielsi ja kieltäytyi.

      Periaatteessa buddhalaisuus kiinnittää enemminkin huomiota mielentilaan, asenteeseen. Ei se että syö palan lihaa karmaa tuhoa, mutta ei eläimen tappaminen karmaa parannakaan.

      • ..on

        housussas..


    • antonium
    • Bernhardt

      Ruoan eteen joudut kuitenkin tappamaan tai tapattamaan jotain, olkoon se sitten eläin tai kasvi.

      Buddhalaisuus ei kiellä mitään, mutta suosittelee välttämään tappamista. Kaikkea elävää tulisi kunnioittaa.

      Et ole "huono buddhalainen" jos syöt pysyäksesi hengissä. :)

      Buddhalaisuus kannustaa pohtimaan tekoja ja niiden seurauksia. Tarkoitus on kuitenkin valaistua etkä etene tällä tiellä jos tapat itsesi nälkään.

    • Anonyymi

      Buddhalainen suhtautuu kaikkiin eläviin olentoihin samoin mahdollisuuksien mukaan. Motiivi ja tarkoitus ratkaisee onko teko typerä vai taitamaton. Kukaan länsimaalainen ei kuole nälkään, vaikka eläimille ei tuotettaisi kärsimystä ja kasveilta puuttuu tajunta, joten tämä valinta ei liene mitenkään epäselvä kenellekään nykypäivänä. Miksi ihmeessä haluaisin tappaa ja kastroida ja olla samaan aikaan buddhalainen ?

      • Anonyymi

        Ei varmaan kukaan nälkään kuole, mutta aliravitsemuksen vaara on todellinen. Toki lisäravinteilla voi koettaa korvata puuttuvia ravinteita, mutta onko se sitten paras tai terveellisin tie? Jos hyväksyy kananmunien ja maidontuotannon, ja niihin liittyvät mahdolliset seuraamukset eläimille, niin ei tarvinne lisäravinteita, jos niitä muuten pystyy käyttämään. Missä sitten meneekään se "kultainen keskitie".

        Buddhalaisuuttakin voinee harjoittaa toki monella eri vakaumuksella ja vakavuudella, olosuhteiden ja kykyjensä mukaan. Harras buddhalainen ei varmaan yleensä ole lihansyöjä, jollei se olosuhteiden pakosta ole sitten välttämätöntä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      137
      1337
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      289
      966
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      855
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      631
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      145
      623
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      587
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      528
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      511
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      488
    Aihe